Suomenkieliset tieteis- ja fantasiasarjakuvat

Narri
Peto
Narri loi aiheen: Suomenkieliset tieteis- ja fantasiasarjakuvat
08.10.2013 19:50 #1

En ainakaan haulla löytänyt mitään sarjakuva-aiheista ketjua?! Jäivät ilmeisesti sinne "vanhalle puolelle".

Syksyn sarjakuvatapaus on lähes legendaarisen maineen saaneen italialaisen L'inferno di Topolino -tarinan julkaiseminen suomeksi. Mikki ja Hessu hurjastelevat Helvetissä Danten Infernon laulujen mukaan, Mikki on Dante ja Hessu on Vergilius. Sarjakuva on julkaistu Ankalliskirjallisuuden klassikkojen 3 osassa (ks. Kvaakin arvostelu). Fantasiasarjakuvaa tämä on, eikä välttämättä ihan pienimmille tarkoitettua.

Viimeksi muokattu: 08.10.2013 19:51 : Narri.

max
max vastasi aiheeseen: Suomenkieliset tieteis- ja fantasiasarjakuvat
08.10.2013 20:06 #2

Ankalliskirjallisuuden klassikot on kyllä hieno sarja, vaikken muuten ole jaksanut Ankkajutuista vuosiin innostua. Uusin Sillage-suomennos tulee varmaan taas luettua, vaikka aina niihin pettyy. Viime kuukausina olen jotain ei-spefisarjakuvia lukenut ja niihin pettynyt, mutta muuten on ollut aika hiljaista tällä rintamalla. Pari viikkoa sitten luin ensimmäisen Vaughanin Saga-albumin. Ei oikein iskenyt, Y the Last Man voitaisiin suomentaa.

Viimeksi muokattu: 08.10.2013 20:08 : max.

Narri
Peto
Narri vastasi aiheeseen: Suomenkieliset tieteis- ja fantasiasarjakuvat
08.10.2013 20:20 #3

Egmont on ottanut asiakseen julkaista hienoja kokoomia, tai integraaleja, kuten niitä fiinisti kutsutaan. Jos muistatte ikuvanhan Zoom-lehden, Bruno Brazil ja Punaparta ovat tuttuja ! Brunossa on tieteiselementtejä Bond-tyyliin, mutta Punaparta on sitä perinteistä merirosvoseikkailua parhaimmillaan.

12.10.2013 21:45 #4

maxs kirjoitti: Y the Last Man voitaisiin suomentaa.

Mä en lämmennyt alun perusteella sarjalle yhtään. Potentiaali hukattiin pahemman kerran, mutta lukemista on kuitenkin jo hetki joten en muista että minne se potentiaali joutui.

Tänään muuten Sangatsu Manga ilmoitti julkaisevansa suomeksi Darren Shan-mangan joulukuusta alkaen. Sarjakuvalla on pituutta kaksitoista osaa, eli jokainen kirjasarjan osa vastaa yhtä sarjakuvapokkaria. Tässä Anime-lehden uutinen aiheesta.

tiarAnon
tiarAnon vastasi aiheeseen: Suomenkieliset tieteis- ja fantasiasarjakuvat
13.10.2013 13:19 #5

Y: The Last Manin isoin ongelma on se, että se on loppujen lopuksi kyseessä on kuitenkin viihteellinen toimintasarjakuva, mikä määrittää kerrontaa aika paljon. Paikotellen tuli mieleen Preacher, joka tietysti on ollut Vaughanilla vahvana esikuvana. Vaughan tosin onnistuu kivasti välttämään pahimmat macho-actionin sudenkuopat, mistä pisteet kotiin. Sarjiksen maailma tosin mahdollistaisi hyvinkin haastavan taidesarjakuvan tekemisen, mutta toisaalta sitä tuskin olisi julkaistu 60 numeroa. ;)

Oon koittanut tukea sarjakuvan suomentamista aina kun omat resurssit siihen repeävät, mutta joidenkin sarjakuvien kohdalla suomennostyö kyllä valitettavasti tuntuu hukkaavan valtaosan sarjakuvan viehätyksestä. Voisin kuvitella, että Y: the Last Manin kohdalla kävisi niin, sama tilanne oli kun hommasin Watchmanin suomennoksen. Vartijat siis suomeksi. Meinasin sanoa, että pari vuotta sitten, mutta sehän olikin jo 2006. Alan Moorelta hommasin myös Rämeen olennon ekan osan hyllyyn, tokan osan hankkiminen on vähän jääny. Mooren sarjikset on sen verran klassikkotavaraa, että niitten kääntäminen tuntuu keskimäärästä tärkeemmältä.

Hyllyyn on tullut hankittua myös Blacksadin suomennoksia, joita Arktinen Banaani on julkaissut upean kauniina kovakantisina albumeina. Sarjan viimeisin osa on ilmestynyt kai tänä vuonna, saa nähdä kuinka nopeasti suomennos saadaan ulos.

"It was never the death you feared, it was emptiness."
365x100.blogspot.fi/

13.10.2013 14:05 #6

Ei kai se kerrontamuoto Y: The Last Manissä ongelma ole. On olemassa paljon hyvää toimintasarjakuvaa, mutta ponneton sarjakuva on ponneton tyylistä riippumatta. Muistelisin pettyneeni hahmokuvaukseen ja hahmojen motiiveihin. Ainakin yksittäisissä kohtauksissa oli ideaa ihan riittämiin, kuten siis koko alkuasetelmassa.

Ehkä pitää lainata lisää kirjastosta. Jos se vaikka parantaisi jatkuessaan. Ainakin muistuisi varmaan mieleen miksi en sarjasta pitänyt jos parannus jää saavuttamatta. :tongue:

Mullakin pitäisi hankkia Rämeen olennon toinen osa. Tosin itse hankin ekankin vasta tänä vuonna.

Echramath
Echramath vastasi aiheeseen: Suomenkieliset tieteis- ja fantasiasarjakuvat
13.10.2013 15:36 #7

Kaikille tutuissa "perussarjoissa" on yllättävän paljon näitä elementtejä. Aku Ankka joutuu avaruusolentojen kanssa tekemisiin noin joka kymmennennessä sarjassa (ei oikea tilasto, niitä voisi saada Marianna Leikomaalta, joka piti asiasta jossain taannoisessa Finnconissa esityksen). Lisäksi toisessa suomalaisten suursuosikissa, Tex Willerissä, on ilmeisesti scifielementtejä aika paljon noin lännensarjaksi. Saimme Sarjisfestareilta Tex-seinäkalenterin, jonka yhdessä kuvassa Texiä vastassa on dinosaurus ja toisessa jonkin sortin avaruusolento.

Palataksemme juuri suomennettuihin, Bryan Talbotin Grandville on käännetty Liken toimesta (jostain syystä tosin suomenkielinen painos on pienemmässä koossa kuin alkuperäinen). Vauhdikasta steampunk-seikkailua antropomorfisilla eläimillä, melko hölmöä mutta tällaiselle seikkalusarjakuvalle on ainakin meikäläisellä selkeä tilaus. Joku voi paheksua tietokoneväritystä. Sitäpaitsi mukana on kansallismielinen ranskalainen jänis nimeltä Jean-Marie Lapin, miten sellainen sarja voi olla huono.

Minulla on toki jo englanninkielinen (en edes osannut kuvitella, että moinen tulisis suomeksi), mutta muistinpa nyt samalla laittaa tilaukseen sarjan kolmososan.

edit: tuo efekti kansikuvassa ei muuten ole mikään skannerin häiriö, kirja on oikeasti tuollaista metkaa materiaalia. En muista onko Liken painos, vaikka sen festareilla näinkin.

Viimeksi muokattu: 13.10.2013 15:48 : Echramath.

kyty
kyty vastasi aiheeseen: Suomenkieliset tieteis- ja fantasiasarjakuvat
15.10.2013 15:12 #8

haplotus kirjoitti: Mutta onhan sitä suomeksi hyvää scifiä ja fantasiaa myös sarjakuvamuodossa. Ainakin mainittujen lisäksi Valerianit, Akira, Gunnm, Planetes ja Nausicaä. Aika japanilaispainotteisesti nuo omat suosikit on menneet. Esimerkiksi Sillagea on kiva lukea, mutta ei se vielä oikein kunnolla ole potkaissut.

Minustakin Sillagessa tuntuu vain puuttuvan se jokin. Johtuisiko sitten formaatista, jotenkin sarjakuva ei vain pääse käyttämään sitä potentiaalia mikä sillä olisi.

Gunnm , Planetes ja Nausicaä kuuluvat myös omiin suosikkeihini, ja niitä suosittelisin ehdottomasti myös ihmiselle joka muuten on allerginen mangalle. Harmittaa aina suuresti, kun hyvä sarjakuva jää pimentoon tai lukematta vain siksi että se tulee väärästä maasta, jonka sarjakuviin liittyy ennakkoluuloja. Vähän kuin kieltäytyisi lukemasta amerikkalaista sarjakuvaa koska ei pidä Aku Ankasta.

Anteeksi, jotenkin vain olen harmissani kun esimerkiksi Nausicaä ei saanut enempää suosiota, vaikka Suomessa muuten tykätäänkin Ghiblin elokuvista ja niistä kirjoitetaan jopa naistenlehdissä. Se tosin saattaa johtua ihan siitäkin että se on sarjakuva, suuri massahan ei lue sarjakuvia. Se kyllä katsoo animaatioita. :blush:

Dragan
Dragan vastasi aiheeseen: Suomenkieliset tieteis- ja fantasiasarjakuvat
19.10.2013 20:33 #9

Vaan palaten itse aiheeseen ja suomenkielisiin sarjakuviin:

Egmontilta on tulos aika määrä rautaisia sarjakuvia nyt syksyllä. Alan Mooren Vartioista on tullut 3 painos. Samoin sarjan esiosia on tulossa kahden albumin verran.

Walking Dead jatkaa porskuttamistaan neljännen albumin voimin.

Conanista on uusi kovakantinen & näyttävä albumi ulkona.

Ja sitten on vielä Neil Gaiman: Kuolema, elämisen kallis hinta.

Mikä noista kiinnostaa teitä eniten? Itselle varmaan Gaimanin teos on mielenkiintoisin. Vartijat olen lukenut aiemmin ja Walking Dead on odotettu, mutta Gaimanin teokset ovat kolahtaneet minuun suhteellisen kovasti.

Formaldehyde
Formaldehyde vastasi aiheeseen: Suomenkieliset tieteis- ja fantasiasarjakuvat
19.10.2013 21:56 #10

Täältäkin kiitosta Grandvillelle. Minä jäin usein tuijottamaan ruutuja vähän pidemmäksikin aikaa kuin tarinan eteneminen olisi vaatinut, sillä taustat on piirretty hyvin. En tarkoita, että käsittämätöntä taituruutta osoittaen, vaan että ne on tehty mielenkiintoisiksi. Myös toisista yhteyksistä tuttujen hahmojen käyttäminen ja muu nykyisin muodikkaalta tuntuva inside-viittailu toimii. Odotan nälkäisenä lisää.

Täytyy suositella myös JP Ahosen ja KP Alaren musiikkipitoista uutuutta Perkeros. Yliluonnollinen elementti on olemassa, joskin kuinka suuri sen osuus on riippunee tulkitsijasta.

Perkeros seuraa samannimisen kellaribändin elämää sen neuroottisen kitaristin silmin ja vertautuu aihepiirinsä vuoksi itselläni ehkä vähän enemmän elokuvien kuin sarjakuvien maailmaan. Jos on pitänyt leffoista kuten This Is Spinal Tap, Anvil tai oma suosikkini, Hard Core Logo tai ylipäänsä on kiinnostunut sekä musiikista että sarjakuvista (heitetään mukaan ripaus okkultismia) niin saattaa huomata viihtyvänsä kirjan äärellä. Minulle tämä on ehdottomasti vuoden sarjakuva-tapaus. Hyvin piirretty, uskottava, ajan hermolla ja perhanan hauska.

Bändipaita? Ostaisin.

20.10.2013 07:47 #11

Dragan kirjoitti: Itse en Y the Last Man-sarjakuvaa laskisi toimintasarjakuvaksi. Loppujenlopuksi toimintaa siinä ei paljonkaan ole. Enemmän näkisin sen "slice of life"-sarjakuvaksi oudossa tilanteessa, ja sellaisena se ei ole ihan toivoton.

Kiinnostava näkemys. Pitää muistaa jos jatkan sarjan parissa.

Mitä tulee Egmontin syksyn tarjontaan, aiemmin ketjussa mainittu Punaparta ja toisekseen Hämähäkkimiehen sanomalehtistripit kokoava julkaisu kiinnostaa eniten. Samoin Shokki - tekijänä Richard Corben voisi olla hankinnan arvoinen, vaikka edellinenkin sarjan osa on hankkimatta. Muut lienevät sellaista kirjastosta lainaamiseen jäävää luokkaa.

Mutta eri hieno on Egmontin julkaisuohjelma tänä vuonna ollut, enkä usko että ensi vuonna tästä paljoa jäädään!

Echramath
Echramath vastasi aiheeseen: Suomenkieliset tieteis- ja fantasiasarjakuvat
20.10.2013 19:25 #12

Jeff Hawke on vähän outolintu. Kyseessähän on brittiläinen sanomalehtisarjakuva ja suurin osa brittiläisistä 50-70 -luvun scifisarjoista, mitä nyt saan tähän hätään mieleeni, ovat melkoista sädepyssymenoa (Dan Dare, Rick Random ja ennen kaikkea Jet-Ace Logan) ja vaikka Hawkessakin kieltämättä sädepyssyillä uhitellana, on siinä mukana ihan "oikeaa scifiä", tietosuuden keksiviä tekoälyjä, muinaisten kulttuurien jäänteiden tutkimusta ja ilkeitä basillejä.

Maailmankuvahan näissä on tietysti omaa aikaansa kuvaava, ei liene sattumaa että sankari ja sidekick ovat valkoihoisia miehiä (Englannista). No, ainakaan Maan Miehet eivät koko universumin sankareita ole vaan takapajuisen pikku planeetan lähettiläitä, jotka ovat välillä ihan pihalla ja joka tapauksessa teknologisesti alkeellisimpia, onneksi sentään edes hyvissä väleissä poliisipäällikön kanssa.

Formaattihan tästä tekee vähän jähmeää, kun perusyksikkö on sanomalehden strippi eli kokoelma-albumissa on aina neljä tasakokoista riviä päällekkäin. Toisaalta Sydney Jordania pidetään rasterin mestarina.

Hawke ei oikein ole enää löytänyt yleisöään, valitettavasti. Jalava julkaisi 80-luvulla kolme albumia, joita edelleen löytyy kyllä mukavasti kirjastoista. Agentti X9 -lehdessä tuli siinäkin muutamia tarinoita. Sitten kuulin, että Titan Books julkaisee englanninkielisiä kokoomakirjoja, ja elättelin toiveita täydellisestä kokoelmasta. Vaan ei, kahteen kirjaan Titaninkin tarjonta jäi. Suomalaisittain mukavaa on se, ettei niissä ole oikeastaan lainkaan päällekkäisyyttä noihin Jalavan albumeihin.

Minulla on lonkero liipasimella...

Hiistu
Hiistu vastasi aiheeseen: Suomenkieliset tieteis- ja fantasiasarjakuvat
09.11.2013 14:36 #13

Olisiko kelvoton ajatus, että tähän ketjuun yhdistäisi noita sarjakuvista kirjoitettujen arvostelujen ketjuja? Esim. Yö huutaa armoa . Eli tykkäättekö keskustella kustakin sarjakuvasta omassa ketjussaan vai kootusti tässä?

Arvelen, ettei niistä kaikista teoksista synny sen suurempaa omaa keskustelua, mutta tässä muun sarjakuvakeskustelun lomassa voisivat kirvoittaakin jokusen kommentin. Tai sitten tekevät tästä ketjusta vain hyvin sekavan. (Eri asia sitten tapaukset, että esim. Gaimanin sarjikset omaan Gaiman-ketjuunsa. Eli jos sarjakuvasta tai tekijän muusta tuotannosta syntyy omaakin keskustelua.)

Viimeksi muokattu: 09.11.2013 14:42 : Hiistu.

max
max vastasi aiheeseen: Suomenkieliset tieteis- ja fantasiasarjakuvat
21.11.2013 21:36 #14

Sini
Sini vastasi aiheeseen: Suomenkieliset tieteis- ja fantasiasarjakuvat
21.11.2013 21:49 #15

Hei max, jos jotain kiinnostavaa ei HelMetistä löydy, niin silloin lähetetään hankintaehdotus . Koetan muistaa kysellä toimittajaltamme tuon perään huomenissa!

kespa
Riiviö
kespa vastasi aiheeseen: Suomenkieliset tieteis- ja fantasiasarjakuvat
21.11.2013 22:19 #16

max kirjoitti: Linnavainio vaikuttaa kiinnostavalta, mutta sitä ei ole HelMetissä enkä paatuneena kirjastorohmuna ole varma uskaltaako mitään esikoissarjista kokeilematta ostaa. Onko kukaan lukenut, oliko oikeasti hyvä? Suomen Scott Pilgrim kuten Tähtivaeltajassa sanottiin?

Omassa hyllyssä on lukupinossa, mutta vielä en ole ehtinyt aloittaa. Tarkoitus olisi se kohta lukaista kuitenkin alta pois, joten koitan muistaa kirjoittaa tänne ajatuksia siitä.
Linnavainion arvostelu löytyy ainakin Kvaakista,
jos se jonkun hankintapäätöstä helpottaa.

Kirjoitan sarjakuva-albumeja Crime Timelle ( www.crime.fi )

Viimeksi muokattu: 21.11.2013 22:20 : kespa.

tiarAnon
tiarAnon vastasi aiheeseen: Suomenkieliset tieteis- ja fantasiasarjakuvat
22.11.2013 18:31 #17

Ostin tossa justiinsa Sammakon alelaarista Milla Paloniemen En vain osaa -sarjiksen, ja pakko sanoa, että vaikka omaelämäkerrallinen sarjakuvablogityyli ei oo ehkä ihan mun teekuppini, tää kyllä nauratti ihan ääneenkin. Voin suositella kaikille, jos näätte tota vielä jossain lojumassa.

"It was never the death you feared, it was emptiness."
365x100.blogspot.fi/

Iivari
Iivari vastasi aiheeseen: Suomenkieliset tieteis- ja fantasiasarjakuvat
23.11.2013 14:38 #18

Sit siitä voi tietty nauttia netissäkin ^^

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen

Gesicht
Kaartilainen
Gesicht vastasi aiheeseen: Suomenkieliset tieteis- ja fantasiasarjakuvat
11.01.2014 16:30 #19

Mangana on julkaistu muutama erittäin pätevä scifi-sarja suomeksi. Gunnm on kyseisistä sarjoistani suosikkini. Mestariteos omasta mielestäni, ja jatko-osaa onkin tullut osteltua englanniksi. Planetes on myös erittäin hyvä sarja, jota suosittelen ehdottamasti kaikille jotka eivät ole siihen vielä tutustuneet. Tarina avaruusromun kerääjistä on erittäin kiehtova, ja keskittyy mukavasti ryhmän jäseniin. Neon Genesis Evangelion on myöskin viihdyttävää luettavaa. Ja vaikkei olekaan puhdasta scifiä, luen Fullmetal Alchemistin myös scifiksi ja sen gyberpunk tyylinen tarina on loistava.

Egmontin kustantamaa ranskalaista Sillagea en ole lukenut, vaikka se vaikuttaakin kiinnostavalta. Incalin luin mutta se ei ollut omaan makuuni.

"If I'm an angel, what does that make you?"

FreakyMike
FreakyMike vastasi aiheeseen: Suomenkieliset tieteis- ja fantasiasarjakuvat
11.01.2014 19:25 #20

Steampunk on mielestäni paljon osuvampi termi Fullmetal Alchemistille, mutta Gunnm sarja osuu jo melko lähelle cyberpunk-genreä. :smile:

Scifimangasta puheenollen myös ne muutamat suomennetut Dirty Pair sarjakuvat taitavat olla vielä mainitsematta..

Viimeksi muokattu: 11.01.2014 19:27 : FreakyMike.

Uusin jäsen: Irma Niemiaho