Korut

Emelie loi aiheen: Korut
17.02.2014 10:21 #1

Käytättekö koruja? Miksi? Onko teillä jotkin vakiokorut, joita käytätte päivittäin vai vaihteletteko päivän ja mielialan mukaan? Entäpä mistä ostatte niitä, onko teillä jokin hyvä kauppa tai sivusto josta koruja löytyy teidän makuunne?

Minulla on melkein aina julkisella paikalla liikkuessa jotain koruja päällä, näkyivät ne sitten tai ei. Tykkään koristautua, ja koruilla saan itsestäni vähällä vaivalla hiukan laittautuneemman oloisen.

Sormukset ovat aika vakiokorut, vasemman käden keskisormessa on musta titaanisormus, oikean käden nimettömässä vuodenajasta riippuen joko musta hematiittisormus tai kelttiläiskuvioinen hopeasormus (kesällä kun on lämmintä, sormet ovat turvoksissa, jolloin hopeasormuksen käyttö on vähän tukalaa, se on ehkä hitusen liian pieni; talvella taas hematiittisormus tuntuu liian isolta). Kesällä en ulkona ollessa käytä sormuksia tai rannekoruja, niistä jää helposti rusketusraja ja muutenkin ne hiostavat.

Töissä käytän ystävältä saatua hopeista ketjussa riippuvaa koirantassukorua, mutta vapaa-ajan riennoissa vaihdan sen tummaan ja kuluneen näköiseen ankh-koruun, josta pidän kaikista eniten. Tuo ankh on minun onnen amulettini jossain mielessä, ja muutenkin tulen hyvälle tuulelle, kun ripustan sen kaulaani.

Korvakorut onkin sitten hankalampi juttu, minulla on yhteensä 10 korupaikkaan, oikeassa korvassa 3, vasemmassa 7. Pidän niissä useimmiten nappikorvakorua, paitsi ihan ylemmässä rustolävistyksessä. Siihen olen laittanut renkaan, koska muuten se tulehtuu. Haluan pitää korvakorut yhtenäisen näköisinä, joten joudun uusimaan ne jokseenkin usein, koska hukkaan säännöllisin väliajoin nappikorujen taustoja.

Diara
Diara vastasi aiheeseen: Korut
17.02.2014 10:43 #2

Minullakin on aina koruja ulkona liikkuessani. Kotona pidän ainoastaan yo-lahjaksi vanhemmiltani saamaa valkokultaista sormusta, jossa on yksi timantti. Tuota sormusta en ota pois muuta kuin rantalomille, vainoharhaisesti pelkään, että jatkuva aurinkorasvalla läträäminen saataa aiheuttaa sen, että esim uimassa sormus huomaamattani putoaa. Ei sillä, että sormus olisi jotenkin väljä, se on juuri sopivan kokoinen, mutta minkäs teet vainoharhaisuudelle :cheesy:

Kouluun lähtiessäni laitan joko tavallisen lyhyen kaulakorun tai pidemmän riipuksen riippuen asusta. Lyhyt kaulakoru on yleensä joltain messuilta kelttikoru-ständiltä ostettu Sormusten herra-aiheinen Iltatähti-koru, joka on pieni ja hillitty mutta silti mielestäni tyylikäs. Sain sen joskus 15-vuotiaana ja edelleen käytän sitä lähes päivittäin. Pitkä riipus on sitten yleensä joko Vilasta syksyllä ostamani hopeanvärinen lehti, jossa on strasseja. Koru kimaltelee nätisti ja on muutenkin klassisen kaunis. Toisinaan saatan myös käyttää vanhaa H&M-riipusta, jossa roikkuu pieniä erilaisia härpäkkeitä tai sitten vähän hienommissa tilaisuuksissa Kalevala-korusarjan pitkää Vanamo-riipusta.

Minulla on korvissa kahdet reiät, mutta aika harvoin saan aikaiseksi laitettua ylempiin reikiin korut. Yleensä aamuisin laitan vaan nopeasti alempiin laittamani korut ensin yläreikien läpi etteivät ne mene umpeen ja sitten samat korut alareikiin. Korviksina käytän joko isoja kimaltelevia nappeja tai jotain hillittyjä roikkuvia. Jos saan aikaiseksi laitettua yläreikiin korut, niin ne ovat aina pienet napit.

Rannekoruja käytän silloin kun muistan. Minulla on 2 Nomination-ranneketta ja sain joululahjaksi siskoltani Thomas Sabo-sarjan charm-rannekorun, johon voi kerätä omia charmeja. Toistaiseksi siinä on vain yksi pieni sydämmenmuotoinen charmi, jonka siskoni oli siihen ostanut.

Koruja ostan Glitteristä, H&M:stä tai Vilasta, nykyään kaikkein useimmin nappaan Vilasta jonkin korun mukaan. Pidän siellä myytävien korujen kimalluksesta ja näyttävyydestä, mutta toisaalta ne korut osaavat samaan aikaan olemaan myös klassisen kauniita ja hillittyjä.

"It's dangerous business going out your front door" - J.R.R. Tolkien

17.02.2014 11:15 #3

Haa, vanha kunnon koruaihe! Mä olen oman korunkäyttöni kanssa varmaan keski-ikäistymässä tai jotain, sillä ennenkin runsaat Kalevala Koru -varantoni ovat nykyään hmm, sanotaanko, jo aika mittavat, enkä juuri muita koruja käytä. Kalevalalta tykkään sekä historiallisista pronssikoruista että osasta uudemmista hopeakoruista hopeisista. Myös muutama uudempi kiillotettua pronssia oleva koru on tullut hankittua, mm. Kosmoksen ranneke mustalla kivellä ja saman sarjan pienemmät korvikset ja kaulakoru.

Vihkisormusta lukuunotamatta (joka on Kalevalan hopeaa) valitsen yleensä joko hopea- tai pronssikorupäivän. Kultaisia minulla on tosi vähän, tykkään isohkoista koruista jotka toimivat myös asusteina, ja iso kultakoru... no niin. Käytään samoja koruja helposti sekä arki- että juhlakoruina, mutta juhlaan otan koko setin rannekoruineen päivineen (tai täydennän sopivalla, jos varsinaisesta setistä puuttuu jotain), arkena menee pelkät korvikset tai korvisten ohessa rannekoru tai kaulakoru.

Muutama ihan selkeä juhlakoru mulla on. Olen ihan hulluna Juhlsin hopeakoruihin, mutta ovat sen verran arvokkaita, että näitä tulee yleensä pidettyä vain vähän paremmissa tilaisuuksissa. Kahdet korvikset olen noilta hankkinut, käätyä varten pitää vielä vähän säästää ja harkita, mikä olisi se ensimmäinen. ;)

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Skie

The Big Bad Wolf
The Big Bad Wolf vastasi aiheeseen: Korut
17.02.2014 12:44 #4

Käytän koruja tosi harvoin... Pari vuotta nuorempana tykkäsin liikakäyttää joitain henkkamaukan ohkaisia katkeilevia putoilevia rannekoruja ja vaatteisiin sopivia kaulakoruja. Edelleen pidän "hopeista" pitkää hilavitkutinketjua, jossa on pääkalloja ja sfinksejä sun muuta kivaa. "Kultaiset" avaimet ja kivat korukivet ovat jääneet menneisyyteen.

Ainokaisen aktiiviseen käyttöön jääneen korun antoi kummitätini kesällä. Ei mitään käsitystä onko aitoa kultaa vai ei, mutta samapa tuo. Ortodoksinen kaunis risti hennossa ketjussa. :heart: Joka aamu ei ehdi etsiä ja säätää tämän kanssa, mutta joskus kuitenkin.

Korut ovat kivoja sisustuselementtejä. Aina kesällä Kainuussa ja Helsingissä tulee kahmittua kaulakoruja ja rannerenkaita tietoisena, ettei koskaan tuke niitä käyttämään. Tuntuu kuitenkin fiksummalta antaa tädin ostaa "tuliaisiksi pohjoiseen" kolmen euron rihkamakoru Maxi-Makasiinista kuin kolmenkympin "uusinta uutta" mallistoa olevan neuleen, jota en voi käyttää, koska se on massaa. :wink:

celeblith
celeblith vastasi aiheeseen: Korut
17.02.2014 14:33 #5

Tykkään todella koruista, lähinnä käytän hopeanvärisiä. Tai toki jotain värillisiäkin.

Aiemmin joskus yläasteaikaan ja lukiossakin käytin hyvin paljon koruja, sormet olivat täynnä sormuksia, ranteet täynnä koruja ja kaulassakin useita, ja lisäksi tottakai korvakorut. Nyttemmin en ole niinkään paljoa koruja käyttänyt. Lähinnä koristaudun vain jos on juhlia tai muuta menoa, töissä ja vapaa ajalla on vain korvakorut (1+3)

Töissä korut ovat tiellä ja vapaalla kotona ei koruja vain tule käytettyä. Mutta kun jonnekin on meno, poimin yleensä aina samat tietyt rannekorut ja max pari sormusta ja jonkin tarkoin (tai vähemmän tarkoin) valitun kaulakorun. Vaikka korukokoelmani on varsin suuri, muutamia koruja on tullut ehkä käytettyä vain kerran pari, jossain ´juhlavammassa´tilaisuudessa´.

Talvella koruja tulee käytettyä vähemmän kuin kesällä. Ihan sen takia että kaulaliinassa, hanskoissa, pipossa, takissa ja säärystimissä milloin missäkin on ihan tarpeeksi vaivaa, ilman että lisää rannekorut: jotka jäävät lapasiin kiinni, kaulakorun: joka sotkeutuu kaulaliinaan, joka on jo sotkeutunut hiuksiin, korvakorut: jotka jäivät jo takkia laittaessa kiinni jonnekin, nilkkakoru: eihän se mihinkään edes näkyisi vaikka kivoja ovat. :lol:

Tulisipa jo kesä.

Viimeksi muokattu: 17.02.2014 14:34 : celeblith.

FreakyMike
FreakyMike vastasi aiheeseen: Korut
17.02.2014 20:32 #6

En ole käyttänyt vuosiin enää muita kuin itse tekemiäni koruja ja olen myynyt niitä välillä myös Risingin vakiotyypeillekin erilaisten tapahtumien yhteydessä tai joskus myös tilaustöinä.
Muutamilta löytyy jo useampiakin tekeleitäni, joten se on ihan heidän asiansa jos haluavat mainita jotain niistä tai siitä ovatko kyseiset korut enää edes käytössäkään. :smile:

Kotona en yleensä pidä päällä mitään koruja, koska ovat yleensä vain tiellä kun harrastan jotain takomishommia tai puutarha- & metsätöitä, mutta kun lähden käymään vaikka kaupalla tai muilla asiolla, niin kaulassa on yleensä tämä koru astalo.deviantart.com/art/Mjolnir-from-b...and-silver-320683942 ja oikean käden keskisormessa tuo melko yksinkertainen sinettisormus. astalo.deviantart.com/art/Silver-jewelry-2-87588514 mutta olen jo suunnitellut senkin tilalle vähän monimutkaisempaa kivellistä sormusta.

Joissakin erikoisemmissa myyntitapahtumissa päälläni näkee myös tämän kaltaisia steampunk-koruja, mutta eivät ole samalla tavalla arkikäytössä kuin nuo aikaisemmin mainitut. www.saunalahti.fi/~wfan/kuvat/v-riipukset12.jpg - www.saunalahti.fi/~wfan/kuvat/v-riipukset36.jpg

Viimeksi muokattu: 17.02.2014 20:33 : FreakyMike.

17.02.2014 21:21 #7

FreakyMike kirjoitti: Muutamilta löytyy jo useampiakin tekeleitäni, joten se on ihan heidän asiansa jos haluavat mainita jotain niistä tai siitä ovatko kyseiset korut enää edes käytössäkään.

Joo, toki! Sori, että meni ensimmäinen viesti massatuotantokorujen hehkuttamiseen. Mulla on useampikin sun riipus ihan aktiivikäytössä kunhan taas tulee kesä - nahkahihnat ja varsinkin pienet riipukset vaativat minusta sen verran enemmän kaula-aukkoa, että pääsevät näkyviin, mikä ei mun talvipakkasten vilukissa-lookissa toteudu. Talvella käytän isompia riipuksia, jotka saavat huoletta roikkua villapaidankin päällä.

Tosin yhdistelen kyllä sun riipuksia ihan törkeästi Kalevalan korviksiin... :wink: Suosikkini on se itse asiassa jonkin rikkinäisen hämäläiskorun osista ja kellonrattaista koottu riipus, jonka nauhakin alkaa olla niin kulunut, että se pitäisi varmaan ensi kesäksi vaihtaa.

Lisäksi mulla on kaikenlaisia steampunk-henkisiä koruja, joita olen ostellut erilaisilta käsityömarkkinoilta muiltakin tekijöiltä - näitä tulee käytettyä satunnaisesti, mutta ei tosin juurikaan arkena. Koruja on pari laatikollista pukeutumispöydällä ja keittiön pöydällä "arkivalikoima" josta ottaa nopeasti jotain päälle, pitäisi varmaan perkailla niitä laatikoita taas läpi.

Scartti
Scartti vastasi aiheeseen: Korut
18.02.2014 12:42 #8

Ainoa koruni on vasemmassa nimettömässä oleva paksu hopearinkula, joka korvasi kihla-ja vihkisormukseni. Olen katsellut uutta sormusta, koska tuo ei meinaa enää pysyä sormessa, mutta kaikki mieluisat ovat turkasen kalliita, joten tyydyn tähän tai sit vaikka olemaan ilman. Tietty, jos löytäis ne alkuperäiset sormukset jostain.. en vaan tykkää niistä :tongue:

Teininä tuli kaulakoruja, korviksia ja sormuksia käytettyä aina. Oli ristiä, sydäntä jne. Korvissa monta reikää ja melkein kaikissa sormissa sormuksia. Aina kultaisia..

And I wanna cry, I wanna fall in love
But all my tears have been used up
On another love

Laine
Laine vastasi aiheeseen: Korut
02.01.2015 23:02 #9

Pari rustoa ja nenäkoru nyt killuu paikoillaan kaiken aikaa, en ottais niitä pois vaikka maksettais :lol: Normikorviksia käytän nykyään tosi harvoin, voi tulla hyvinkin puolen vuoden taukoja.
Ulko-ovesta ei ole poistumista ilman kahta sormusta. Toinen on hopeinen vanha luokkasormus jossa on puuma ja toinen muistaakseni ruostumatonta terästä koristeina kissan tassun kuvia. Pidän niitä yleensä molemmissa etusormissa, mutta hermostuneena ja tylsistyneenä vaihtelen kokoajan niiden paikkaa etusormen, keskarin ja peukalon välillä.
Välillä tulee pidettyä Australian sukulaiselta saatua kaulakorua tai paria nahkaista rannekorua. Paljon muuta en sitten käytäkään. Tosin oon ettiny jotain uutta sormusta mutta sopivaa ei oo vielä tullu vastaan.

Emvignya
Aseenkantaja
Emvignya vastasi aiheeseen: Korut
06.01.2015 22:21 #10

Minäkin voisin tunnustautua FreakyMiken korujen suurkuluttajaksi. Erilaisia riipuksia on useita ja käytän niitä paljon. Kaipailen tosin edelleen niille pariksi sopivia korvakoruja (VINK VINK), itseäni eivät Kalevalan pronssikorvikset jostain syystä ole inspiroineet.

Useimmiten laitan riipuksen kaulaan, mutta toisinaan tykkään käyttää myös pitkiä roikkuvia korvakoruja, joita pidän usein ilman kaulaketjua. Varsinkin nyt, kun on sellainen työ, jossa saa pukeutua omiin vaatteisiin, on taas inspiraatiota käyttää enemmän koruja. Melkein aina on jokin koru käytössä.

Materiaaleista tykkään eniten hopeasta, mutta FreakyMiken korujen myötä olen innostunut myös pronssikoruista. Pidän myös sulista ja nahasta. Suosikkiketjuni on FrekyMiken pronssinen rengas, joka on tarinan mukaan alunperin ollut jokin pieleen mennyt kiinnitysosa (mitä näitä nyt ikinä onkaan). Renkaassa on pieniä roiskeita, jotka tekevät korusta mielestäni mielenkiintoisen, pinta näyttää siltä kuin kuuma metalli olisi jäähtynyt kesken räiskähdyksen. Toinen suosikkini on hopeaketju, jossa roikkuu kaksi mintunvihreään maaliin dipattua sulkaa. Koru on nyt jo toimintansa lopettaneen Youth vs Future -korumerkin. Korvakoruissa tykkään tummista metalliketjuista, jotka olen ostanut kotimaiselta gTie-merkiltä. Tykkään myös Kalevalan ja erityisesti Lapponian koruista, jotka valitettavasti ovat melko tyyriitä. Kalevalaa löytyy useampaa sarjaa, mutta ensimmäinen Lapponia on vielä hankkimatta.

Sormukset ovat minulle hankalia. Tykkäisin kovasti pitää sormuksia, mutta olen niiden suhteen nirso. Lisäksi sormeni ovat varsin pienet, joten sormuksia en yleensä löydä kuin liikkeistä. Tykkään katsella koruja käsityö- ja designtapahtumista, jolloin kokovalikoima ei ole minulle edullinen.

FreakyMike
FreakyMike vastasi aiheeseen: Korut
07.01.2015 03:07 #11

No en pistäisi tietenkään vastaan jos haluat vaikka tilata jonkinlaiset korvikset, mutta mitään kunnollisia pronssikoruja en ole valitettavasti voinut tehdä enää vuosiin, koska kotona on niin surkeat valumahdollisuudet. Levy- ja lankatekniikat onnistuvat helpommin, mutta sillon voi suunnitella enimmäkseen vain kaikenlaisia ohuita siluettimaisia rakenteita. Tuossa esimerkkinä vaikka joku viikinkipukuuni mennyt pronssilevykoriste. www.saunalahti.fi/~wfan/kuvat/v-vikinghat2.jpg

Heh.. Kaipa se pitää nyt samalla paljastaa, että kaikki mun tähän astiset korvakoruprojektit ovat olleet muutenkin vain pelkkiä vanhoista aterimista tehtyjä tilaustöitä. Korviksia ei ole syntynyt vuosien varrella kuin oikeasti vasta neljä paria, joten olisi kieltämättä ihan mielenkiintoista kehitellä myös jotain haasteellisempaakin kuin tämän kaltaiset yksinkertaiset lusikkakorut.

www.saunalahti.fi/~wfan/kuvat/v-riipukset09.jpg
www.saunalahti.fi/~wfan/kuvat/v-riipukset44.jpg

Osasyy luultavasti myös siinä, kun myyntikorutelineissäni ei ole ollut mitään kunnollisia paikkojakaan korvakorun kaltaisille esineille, joten on ollut aina helpompi kehitellä kaulakoruja ja muita isompia korumalleja. Onhan sitä tullut kokeiltua jo älyttömän monia erilaisia käsityömenetelmiä, materiaaleja ja aiheita tähän ikään mennessä, mutta riipuksien ja rintaneulojen tekeminen on tuntunut jostakin syystä aina siltä mieluisimmalta keinolta purkaa omaa luovuutta. :tongue:

Tänä keväänäkin olen ajatellut tekeväni taas paljon uudenlaisia steampunk-kaulakoruja, joten eiköhän sinne mahtuisi tarvittaessa myös joku korvisprojektikin sekaan.. ;)
Monimutkaisin yksittäinen koru tulee olemaan luultavasti erään antiikkikauppiasmummelin tilaama iso kaulakääty, missä on materiaalina varmaan noin 15-20 vanhaa kalvosinnappia, 5-6 lusikanvartta ja muitakin kierrätyshopeaosia mitä sain häneltä viime kesänä.
Jostakin syystä kaikenlaiset kierrätysmateriaalikorut tuntuvat olevan nykyisin se kaikista suosituin genre ainakin omissa vakituisissa myyntitapahtumissani ja uutena ostettuja raaka-aineita tulee käytettyä enemmän vain takorautamalliston puolella..

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Rinja

Maailmanherra
Maailmanherra vastasi aiheeseen: Korut
07.01.2015 23:08 #12

Sormusten lisäksi käytän sallituista koruista kalvosinnappeja, solmineulaa sekä ja solmion pidikettä. Luonnollisestikaan en kaikkea toki yhtä aikaa.

Ensimmäiset lahjaksi saamani korut olivat mummoni ostamat kalvosinnapit. En muista oliko siihen joku syy, kuten valmistujaiset, vai sainko ne vain muuten vaan. Yksinkertaiset hopeiset suunnikkaat. Tästä tuli myös minulle kustannuksia kun jouduin hankkimaan valkoisen kauluspaidan. Serkkuni kuitenkin ehti hävittää napit ennen kuin ehdin käyttää niitä kertaakaan. Sain hyvitykseksi hopeiset jalkapallonapit jotka olivat aivan kaameat. Vaihdoin ne alkuperäisiä nappeja vastaaviin, lukuunottamatta pientä kultausta vasemmassa ylänurkassa.

Yllättäen kuitenkin lopulta yhdellä harvoista vierailuistani serkkuni lukaalissa kalvosinnappinit löytyivät. Serkkuni typeryyden ansiosta omistin nyt kahdet kalvosinnapit.

Mutta se mistä minä halusin kertoa teille ei ollut kalvosinnapit vaan solmio, tai ei itsessään solmi vaan siihen liitettävät korut.

Nuorena käytin yleensä pikkutakkia mutta en läheskään aina liiviä. Elin kuitenkin myös tervettä ja aktiivista nuoren elämää jonka melskeissä solmion osa oli karu. Tähän löytyi ratkaisu kun sain hyvään hintaan Neuvostoliittolaisen tykistön yliluutnantin paraatipuvun. Paidan ja solmion lisäksi mukana tuli myös messinkin värinen, tähdellä koristeltu solmiopidike. Paraatipuku on muuten melko vähäisessä käytössä mutta tuo solmioneula jäi arkikäyttöön. Liivittöminäkään päivinä ei tarvinnut pelätä solmion liehuvan sinne tänne.

Solmioneulan löytäminen osoittautui yllättävän vaativaksi tehtäväksi. Lopulta päädyin teetättämään sellaisen nepalilaisella kultakauppiaalla. Hopea oli halpaa, joten otin samantien kaikki miesten korut kalvosinnappeja myöten yhtenäisellä teemalla. Swastikoihin tulee kuitenkin pukeuduttua lähinnä juhlatilaisuuksiin.

Kaikki arkikäytössä olevat koruni ovat hopeaa. Kullasta en niin piittaa. Kivistä en tiedä, timantteja en pidä juuri minään, mutta ametisti on toteemi eläimeni. Tärkein syy miksi arkikäytössä "misumagneetti", eräänlainen sormus, on se että sen ulkonäkö ei kärsi tummumisesta. Muita koruja pitäisi säännöllisesti eikä siihen riitä aika.

Monologi punainen, hän tietää kosmoksen salat ja kalapuikko hommat ja kefirit

Emelie vastasi aiheeseen: Korut
15.02.2016 08:30 #13

Kaippa kellonkin voi laskea koruihin? Itse käytän välillä leveitä nahkarannekkeita koruina, joten kello ajanee saman asian.

Joka tapauksessa koristauduin lisää eli otin aktiiviseen, jokapäiväiseen käyttöön rannekellon useiden vuosien käyttämättömyyden jälkeen. Kelloa valitessa minulla oli spekseinä käyttökelpoisuus, tummuus ja maskuliinisuus. Kovin montaa toiveisiin sopivaa vaihtoehtoa ei löytynyt, mutta se yksikin hyvä riitti. Päädyin muutaman minuutin kellojen tuijotelun jälkeen hankkimaan täysmustan, metallirannekkeisen DKNY:n rannekellon. Yllättävän nopeasti sitä oppi käyttämään ja nyt jo tuntuu viikon jälkeen, että ei osaa olla ilmankaan. :p

20.02.2016 21:32 #14

Emelie kirjoitti: Kaippa kellonkin voi laskea koruihin?

Ilman muuta, varsinkin jos se kantajalleen on myös koriste-esine korun tapaan eikä pelkästään täytä funktiota ajankatsomisvälineenä. Ja monet kellothan ovat hyvin tyylikkäitä ihan tarkoituksella.

Mä olen viime aikoina katsellut itselleni korukelloa, siis sellaista naisten siroa ja hienoa laitetta, joka on enemmän rannekoru kuin kello. Saisi se siis kyllä olla kellokin, ainakin jollain funktionaalisuuden asteella. Ongelma vain, että kovin monessa tällaisessa on jotain käsittämätöntä (kuviointi, timangeja, rumia juttuja) tai sitten yksinkertaisenkin kellon lukkomekanismi on sellainen, ettei sitä mun sormilla kovin helposti availla kelloa rikkomatta. Eli ehkä pitäisi vain tyytyä perinteiseen malliin nahkarannekkeella ja sirolla ulkoasulla, jos vaan jostain löytäisin sopivan... Pidän mieluiten näyttötaulua ranteen sisäpuolella, joten kellon pitäisi olla lukkopuoleltaankin kaunis ja katsottava.

En ole omistanut kelloa vuosiin, ehkä vuosikymmeneen, mutta nyt jotenkin iski tällainen outo halu saada itselle kello ranteeseen. Ehkä se johtuu siitä, että isonäyttöisen älypuhelimen kaivaminen repusta talvipakkasella on jo jossain määrin ikävää. :)

Viimeksi muokattu: 20.02.2016 21:33 : Dyn.

Xerion
Xerion vastasi aiheeseen: Korut
20.02.2016 23:14 #15

Miulla on yleensä kaksi kaulakorua ja kello. Kelloa käytän lähinnä käytännöllisistä syistä. Kaulakoruja sen takia, mitä ne mulle merkitsee. Yleensä ne ei edes näy paidan alta ollenkaan.

aijaa.com/8BAFfs

Tästä kaulakorusta pidän eniten. Sutena se myytiin, mutta otsan muodon ja katseen takia pidän sitä huskyna. Paras osa on ehdottomasti tuo silmä. Se on ilmeisesti pieni väriävaihtava safiiri. Tämä kuva on otettu sisävalaistuksessa, joten kivi on kirkas. Luonnonvalossa se on vaaleansininen.

aijaa.com/zuypq9

Tämä taas on vain rihkamakoru Thaimaasta. Olen siihen hyvin kiintynyt. Sain sen vuosia sitten (10 vuotta?) silloiselta parhaalta kaveriltani, jonka kanssa en edes enää ole missään tekemisissä. Nuiden muovihelmien hopeamaali alkaa olla jo aika kulunut. Tuo keskellä oleva lasihemli on kiva. Sitä voi pyöritellä siinä paikallaan, mutta ei se siitä koskaan irronnut ole. Plussana vielä säädettävä nauha.

cdn.watchshop.com/profiler/thumb_cache/6...667_v_1423908599.jpg

Kellostani pidän kovasti. Se ei näytä kovinkaan pahalta ja safiirilasi takaa naarmuuntumattomuuden ja titaaniranneke kestää hyvin. Akku latautuu valosta, joten paristojen vaihdolle ei ole tarvetta.

Jonkinlaisen sormuksen haluaisin, mutta en ole löytänyt oikein sopivaa. Pitäisi ehkä tilata joltakin, kun keksisi sopivanlaisen. Yks kaverin kaveri opiskelee koruartesaaniksi, joten häneltä voisi ehkä tilata. Tai kenties FreakyMikelta.

I'm shy at first, but I do stupidest random shit when I get comfortable.

Diara
Diara vastasi aiheeseen: Korut
21.02.2016 14:08 #16

Pari vuotta on siitäkin vierähtänyt, kun olen tähän ketjuun viimeksi kirjoittanut korutottumuksistani. Paljon on ehtinyt siinä ajassa muuttua.

Sormessa komeilee edelleen sama yo-lahjaksi saamani valkokultainen sormus, mikä onkin ainoa pysynyt asia. Korvakorut on sen sijaan vaihtuneet krääsästä "oikeisiin" koruihin. Alemmissa rei'issä on vanhemmiltani 25-vuotislahjaksi saamani valkokultaiset napit, joissa on allekkain kolme pientä timanttia. Ylemmissä rei'issä on taas itse ostamani valkokultaiset napit, joissa on pienenpienet timantit. Ne ostin valmistujaisissa saamallani stipendillä. Olen opetellut näiden kanssa pitämään korvakoruja koko ajan. Alkuun nukkuminen oli hankalaa, kun korut painoi tyynyä koko ajan, mutta nyt olen jo tottunut niihin, enkä ota korviksia pois muuta kuin putsatakseni ne tai jos illanviettoa varten haluan laittaa isommat korvikset.

Siivosin viime viikkolla lipaston laatikkoa ja heitin melkoisen kasan krääsäkoruja menemään. Suurin osa oli erinäiköisiä korvakoruja, joita en ole käyttänyt juuri yhtään sen jälkeen, kun aloin käyttämään näitä kultakoruja. Lisäksi roskiin meni muutamia pitkiä kaulakoruja, lähinnä sen takia, että ne ovat vuosien saatossa tummuneet tai kuluneet kovan käytön alla. Edelleen pidän noita pitkiä ketjuja paljon, mikä osassa niistä näkyy selvästi. Jätin jäljelle muutaman suosikkini ja loput heitin pois. Krääsäkorviksista siivousoperaation jälkeen jäi laatikkoon muutamat suosikkini iltakoruista, eli isoja nappeja tai roikkuvia korviksia. Muutamat olivat ruusukullan värisiä ja loput hopeisia.

Rannekoruja en juurikaan enää käytä muuta kuin iltamenoissa. Hankin nimittäin valmistujaisista saamillani rahalahjoilla Guessin rannekellon. Hetki meni sen käyttöä opetellessa, mutta nykyään ilman sitä en osaa lähteä kotoa pois. Kello on mielestäni kaunis, hopeanvärinen, keskikokoinen kellotaulu, jossa on helmiäispohja. Kellotaulua kiertää "timantit", pitäähän sitä vähän blingiä olla :grin:

"It's dangerous business going out your front door" - J.R.R. Tolkien

Lexei
Epäkuollut
Lexei vastasi aiheeseen: Korut
28.02.2016 09:03 #17

Itse käytän koruja joka päivä arkikäytössä, työpaikka on ainut missä täytyy käytännön syistä ottaa kaula- ja rannekorut pois.

Erityisesti olen tykästynyt Kalevala Koruihin, sillä ne ovat hienoja sekä kotimaista suunnittelua ja tuotantoa.

Daniel Wellingtonin kello koristaa rannettani myös kovin useasti, siihen on nahkaranneke, mutta vaihdettavaksi myös raidallinen kangasranneke.

20.04.2017 00:31 #18

Siivoilin korurasioitani (okei, ne on laatikoita) viime vuonna aloitetun "luovutaan turhasta omaisuudesta" -kampanjani merkeissä. Siinäkin mielessä piristävää käydä noita läpi, että vaikka mitään suurensuuria yllätyksiä ei tullut - joo, tiedän suurinpiirtein, mitä koruja omistan - niin kyllähän joistakin teinivuosien koruista tuli ihan muistoja mieleen. Ja muutama hiukan syvemmällä laatikon pohjalla ollut koru päätyy nyt ahkerampaan käyttöön.

Isosta osasta erityisesti rihkamaosaston koruja päätin myös ihan luopua, koska en niitä enää käytä enkä todennäköisesti tulevaisuudessakaan. Muutama arvometallipuolen koru on liipaisimella: jos löytyy hyvä koti, pistän kiertoon viinipulloa tms. korvausta vastaan. Jos ei, mietitään vielä, riittääkö motivaatio korujen myymiseen Facebook-kirppiksellä tai vastaavassa paikassa. Eipä noita oikein jaksaisi mihinkään postitellakaan.