30.07.2014 10:44 #1 :: Nylkky
Yleisurheilu
Itse seurasin jalkapallon MM-kisojen kommentointia täältä ja oma mielipide lajista on että pähkähullujen hommaa ja yksilölajit kunniaan. Tämä on toki oma mielipiteeni ja jos jotakuta loukkaan pyydän anteeksi.

Mutta pääaiheeseen yleisurheiluun. EM-kisat lähenee ja itse odotan innolla kyseisiä kisoja :D Tänäkin viikonloppuna Kuopiossa kisataan Kalevan Kisat jotka on viimeinen näyttöpaikka EM-kisoihin. Itse aion mennä paikan päälle kisaamaan, katsomaan ja kannustamaan ystäviäni.

Joten rupesin miettimään onko täällä muita jotka ovat kiinnostuneita yleisurheilusta?

Torstaina klo 14:00 saa pitää peukut pystyssä mua varten :wink:startti sillon ja 20 km kävelyn mitalli taistelu alkaa. :D

Kiitos ja Anteeksi!
Muokannut 20.04.2015 16:52 Hiistu

30.07.2014 12:08 #2 :: max
Yleisurheilu

Nylkky kirjoitti: oma mielipide lajista on että pähkähullujen hommaa ja yksilölajit kunniaan

Onhan jalkapallossakin aika hienoja yksilösuorituksia, ainakin joukkueiden "päätähdillä" ja sitten lisäksi saa vielä ihailla tiimipeliä ja yhteisiä oivalluksia. Joukkuelajit on myös aika paljon arvaamattomampia ja siksi jännitävämpiä. Ei kai ihan pähkähullua? Itselläni hevosurheilu on sellainen mitä en jaksa yhtään ja autourheilukin enimmäkseen tympii, joten ehkä kaikilla kumminkin on joku sellainen laji mitä ei vain tajua.

Itse seuraan yleisurheilua jonkin verran, tänä kesänä ehkä vähän viime kesää vähemmän (osin juuri noiden MM-kisojen vuoksi, jotka täyttivät penkkiurheilukiintiötäni yli äyräiden). Lähinnä suomalaisia kisoja, koska suurissa kisoissa harvemmin on suomalaisia ja jos on niin jännitetään jotain seitsemättä tai kahdeksatta sijaa, positiivisena poikkeuksena tietty keihäänheitto. Vaikka onhan jotkut Usain Boltin jouksut omalla tavallaan viihdyttäviä ja niin edelleen, mutta lähinnä Urheiluruudusta kumminkin nuo ulkomaisten kohokohdat... Kalevan kisat on yksi niistä kisoista, jotka pyrin joka vuosi kyllä katsomaan, joten täälläkin odotellaan niitä innolla.
Muokannut 30.07.2014 12:11 max

30.07.2014 16:52 #3 :: Louhikäärme
Yleisurheilu
Ainoa yleisurheilulaji joka vähääkään kiinnostaa on keihäänheitto, ja sekin vain hieman ja ainoastaan EM-/MM-tasolla. Toivotan sinulle kuitenkin onnea kävelykisaan, Nylkky!

30.07.2014 22:46 #4 :: Knox Gargol
Yleisurheilu
Kalevan kisat ja eeämmät tulee varmasti katsottua, sen verran vanhempien ja veljen urheilijatausta on meikäläiseen onnistunut vaikuttamaan, joskin tennis on ainoa laji, joka oikeasti jaksaa innostaa vuodesta vuoteen.

01.08.2014 14:28 #5 :: Nylkky
Yleisurheilu

Nyt katteleen muiden kisoja ja valmistelemaan EM-kisojen kisakatsoma.

Kaikki kyllä puhuu aina sen että keihäs ja keihäs ja vielä kerran keihäs. Myönnän ettei suomi oo muissa lajeissa viime vuosina pärjännyt mutta tänä vuonna sanon että kannattaa katsoa naisten 100 m aidat. Harvinaista herkkua kun on 3 edustajaa jo valittu! Myös naisten 3000 m esteet ja Sandra Eriksson jolla mahdollisuus mitalliin ainakin minun mielestäni.

Nyt iloinen kilpakävelijä kiittää ja kumartaa.

Kiitos ja anteeksi!
Tykännyt: Iivari

01.08.2014 15:57 #6 :: Knox Gargol
Yleisurheilu
Nezirillä voi eurooppalaisella näyttämöllä myöskin olla omat mahdollisuutensa loistaa. Eriksson on kieltämättä Euroopassa lähes omaa luokkaansa, kun vain pari muuta pysyy samoilla minuuttilukemilla. Keihäästä kuitenkin yleensä on ne korkeimat odotukset.

01.08.2014 21:16 #7 :: Hiistu
Yleisurheilu
En itse urheile, katselen kyllä.

EM-, MM- ja oympiakisoja katson, etenkin lajeja joissa joku suomalainen mukana. Ja maaottelu, sitä varsinkin. En ole nyt vielä seurannut näitä Kalevan kisoja, mutta viikonloppuna varmaan tulee katsottua edes jotain. Arvokisojen osalta tietenkin toivon, että suomalaisilla olisi hyvät kisat ja onnistuisivat. Mitaliakin toivon aina edes jostain lajista, koska muutoin media ynnä muut kiinnittävät kaiken huomionsa heihin, jotka Eivät Saaneet Mitalia.

Keihäänheitto on minunkin suosikkini. Varmaan vaikuttaa sekin, että sitä lajia on tullut yleisurheilusta eniten katsottua, joten sitä on mukava yhä lisää katsella, kun edes vähän tietää, mihin asioihin kiinnittää huomiota. Ihan oma "lajinsa" on sitten kärhämöinti, ketkä suomalaisheittäjät päästetään arvokisamatkoille... :roll:

Korkeus- ja seiväshyppyä on hauska katsoa, kun saa välillä jännittää vielä hetken hypyn jälkeenkin, tuleeko rima alas vai ei, vaikken sen lajin tekniikkapuolesta mitään tiedäkään.

Nylkky kirjoitti: Oma suoritus Kalevan Kisoista takana ja nyt vaan nauttimaan muiden suorituksista :D Mestaruus jäi saamatta mutta ei se hopea kai ole häpeä?

Onnea tuloksesta! Pikkuserkkuni nuorempana kilpakäveli SM-tasolla, sitä kautta aikoinaan havaitsin tuollaisenkin lajin olevan olemassa. Häneltä laji sitten jäi, en tiedä taustoista tarkemmin. Joskus harmittanut hänen puolestaan, jos kuitenkin olisi ollut mahdollisuuksia ja jotain kiinnostusta menestyä. Olisi tietenkin vaatinut kokonaisvaltaista keskittymistä lajiin.

04.08.2014 12:48 #8 :: Nylkky
Yleisurheilu
Kalevan kisat ohi ja EM-joukkue ilmoitettu. Nyt sit vaan odottamaan ensi viikolla alkavia Em-kisoja :D Itse odotetusti katson kaikki lähetykset mitä tulee olin sitten koulussa tai töissä. Ekojen päivän kävelyiden takia on "sairaslomakin" haettu XD en siis ole omituinen :D

Onko teillä mielipidettä eilisest keihäs valinnasta että Mannio jää kotiin varamieheksi? Itselleni tämä oli vähän yllätys, koska Mannio on ollut koko kauden tasainen 80 m mies?

04.08.2014 14:43 #9 :: Piru Naiseksi
Yleisurheilu
Täällähän näköjään seikkailee ihan oikeita urheilijoita, täällä Risingillä, mikälä Nylkky-kuomasen kommentteja oikein ymmärryksin luin. :wink:
Aika harvoin tulen edes ajatuksissani ottaneeksi kantaa joukkuiden koostamiseen - ajattelen, että ehkä valitsijat tietävät jotain, jota suurelle yleisölle ei kerrota. Toisaalta mainitsemani ´jokin` saattaa lipsahtaa ns. pimeän puolellekin eli valinnat ja etenkin valitsematta jättämiset tehdään puolueellisin perustein. Joskus mietin, miten paljon urheilijan olemus ja kyky/kyvyttömyys myötäillä valitsijoita vaikuttaa joukkueeseen pääsyyn. Ihmisiähän valitsijat ovat, ja saattavat ainakin tiedostamattomasti jättää poimimatta joukkueeseen henkilön, jonka kanssa joukkueen johto tai muut urheilijat eivät aina tule toimeen. Joukkuelajeissa on ymmärrettävää, että taitava mutta vaikeasti ryhmään sopeutuva henkilö syrjäytetään muiden kanssa hyvin toimeentulevien ihmisten tieltä mutta yleisurheilu lienee yhä aika yksilökeskeistä. Silti: moniko yleisurheija jää maajoukkuepaikatta osittain siksi, että hän on ns. hankala tyyppi?

Tasokkaita keihäänheittäjämiehiä Suomessa on niin runsaasti, että yleensä joku tasokas urheilija jää varamieheksi. Hyvä, että meillä on Mannion tasoinen varamies.

05.08.2014 09:17 #10 :: Nylkky
Yleisurheilu
En nyt ihan tiiä oonko urheilija. Nautin siittä tekemisestä ja se on omasta mielestä tärkeintä.

Jos on muuten kiinnostuta yleisurheilusta ja haluaa nähdä jotain hulvatonta ja hauskaa harjoittelun yhteydessä niin laittakaa youtubeen Keihäskommuuni (Suosittelen XD)

Kiitos ja Anteeksi

05.08.2014 17:17 #11 :: Knox Gargol
Yleisurheilu

Nylkky kirjoitti: Mannio varamiehenä on minusta aika iso virhe. Etelätalo on heittänyt tällä kaudella 2 hyvää kisaa Joensuun Eliittikisa ja nyt Kalevan kisoissa molemmissa kyllä lopputulos oli yli 80 m. Mannion 9 kilpailun keskiarvon on 82,50 m joten itse en ihan hyväksy yhden kisan perusteella olevaa karsintaa. Urheilijahan yleensä kisaa koko kauden takia ja sillä kaudella on se yksi niin sanottu tähtäin. ( Itse ainakin käytän tälläistä tapaa) Kaikki kunnia kyllä Etelätalolle ja toivotan suuresti onnea hänelle.

Yhden kisan ratkaisuhan on tyypillistä isoissa urheilumaissa, kuten jenkeissä näin esimerkiksikin. Maan mestaruuskisat ratkaisevat, koska urheilijat tietävät paineet suoriutua. Ne, jotka paineiden alla kykenevät suoriutumaan parhaiten ansaitsevat sen kisalipun. Mielestäni aivan selkeä homma.
Muokannut 05.08.2014 17:17 Knox Gargol

05.08.2014 18:49 #12 :: Nylkky
Yleisurheilu
Joo yhden kisan näyttö on tuttu myös Keniassa. Mutta en haluisi urheilijalle sitä valitusta mitä yleensä aina löytyy kun media keksii käyttää tämän "yhden heiton edustajan". Toivon vahvasti ettei Etelätalolle näin käy, koska se ei tee urheilijalle ainakaan mitä parasta. (kokemusta on)

11.08.2014 09:41 #13 :: Nylkky
Yleisurheilu
Huomenna se kauan odotettu EM-kisat alkaa!!! Tätä odottanut koko kesän ja olishan se ollu hienoa olla itekki joukkueessa, mutta ei. Ehkä ensi vuonna MM-kisoissa ;) onhan se Peking varmaan hienompi paikka kuin Zurich XD

Eka kilpailupäivä ja heti suomalais edustaja vuorossa. Arttu Kangas depytoi aikuisten arvokisoissa ja huomenna aamusta karsinnoissa toivotaan että pääsee finaaliin. Lähellä se finaalipaikka tulee olemaan alle 20 m työnnöllä en usko että finaalipaikka aukeaa mutta ei sitä tiedä ikinä. Muutama sentti on vielä matkaa, mutta kyllä se omasta mielestä menee.

Huomenna aamusta kaikki peukut pystyy ja katse ylen kanaville.

Kiitos ja Anteeksi!

11.08.2014 16:25 #14 :: Nylkky
Yleisurheilu
Unohdin aiturit ja estemiehet. Neziri, Aidanpää ja Bogdanoff aidoissa uskon vahvasti kaikkien menevän välieriin. Neziriltä uskon pääsevän finaaliin asti. Sen enempää en osaa sanoa sijaa kellekkään. Aidanpäältä ja Bogdanoffille toivon kesän parhaimpia suorituksia.

Estemiehet Janne Ukonmaanaho ja Jukka Keskisalo. Toivon vahvasti molemmille finaalipaikkaa varsinkin Ukonmaanaholle jonka loukkaantumiskierre on näillä näkymin päättynyt :D Jannen paluuta ollaan kestävyysjuoksu puolella odotettu ja nyt se näyttää tapahtuvan.

11.08.2014 20:06 #15 :: max
Yleisurheilu

Nylkky kirjoitti: Toivon vahvasti että Arttu pääsee finaaliin joka olisi jo uskomaton suoritus, koska on siittä muutama vuosi kun suomalainen kuulamörssäri on ollut finaalissa.

Pessimistinä veikkaan että ei. Ainakaan Kalevan kisoissa ei ollut missään ihmemiesvireessä. Nezirin sen sijaan veikkaan yllättävän posiitivisemmin kuin odotetaankaan.

11.08.2014 20:23 #16 :: Nylkky
Yleisurheilu
No Artun kalevan kisat ei itelläkään oikein sytyttänyt, mut sen mitä tiedän nii oli ottanut kovan reeni session siihen väliin. Se pistää paikat tukkoon ja vähän kangistaa. Kuulakin on tekniikka laji pääosin niin jokainen kehon ylimääränen tukkosuus tekee omat lisänsä.

No onneksi keskiviikkona, torstaina ja perjantaina tulee EM-kisojen hienoimmat(rääkimmät) lajit :D Ottelijat o kevyit miehii tai naisii näihin taistelijoihin verrattuna :D Suomalaisedustus on vasta perjantaina, mutta silti kannattaa tutustua. Yleisurheilun kuninkuus rasitukseltaan eli kävelyt starttaavat.

12.08.2014 11:37 #17 :: Piru Naiseksi
Yleisurheilu
Digisovittimeni on aloittanut tallennustyönsä, joten kohta juokskävelbusseilen täältä kirjastosta penkkiurheilemaan - omien urheiluharjoutusten ( :wink:) ohessa tietysti. Onneksi nykytekniikoin voi penkkiurheilija jännittää haluamanaan ajankohtana. Ainoa huoli on, että tallennuttaja tulee vahingossa nähneeksi tai kuulleeksi tulokset etukäteen...
Jotenkin nämä Sveitsin-mittelöt eivät tunnu yhtä koukuttavilta kuin vaikkapa kotoisat maanosanmestaruunkamppailumme kaksi vuotta sitten. (Tuolloin toki istuin Stadionilla enkä kotona.) Taitaa olla niin, että kesän mittaan tulee seurattua yleisurheilua maailmalta niin runsaasti, että ns. kauden päätapahtuma ei jaksa vallan intensiivisesti kiinnostaa. Toki EM-kisoissa näkee urheilijoita, joilla ei ole pääsyä esimerkiksi Timanttiliigan kilpailuihin - sikäli siis uusia olemuksia. Mutta nähdäänkö enää finaaleissa yllätyksiä. (Kahden viikon päästä viimeisin retorislauseeni on merkityksetön :roll:.)

12.08.2014 17:23 #18 :: Nylkky
Yleisurheilu
No ei se mennyt ihan niin kuin Strömsöössä :( no onneksi päivää piristi Jannen, Jukan, Minnan ja Hanna-Marin suoritukset.

Mutta tuohan on urheilua :D yllätyksiä, onnistumisia ja epäonnistumisia. Kaikkea sitä minkä takia rakastan yleisurheilua :) Harmittaa vain suomalaisten puolest :(

13.08.2014 12:49 #19 :: max
Yleisurheilu
Eetu Rantalan juoksua oli kans ilo kattoa.

13.08.2014 16:13 #20 :: Nylkky
Yleisurheilu
Eetun suoritus oli eilen hieno. Tänään kyllä katseeni käänsi aamun jännitys näytelmä ja loppusuora taistelu kävelyssä. Ei oo 20 km kisaa arvokisoissa ratkaistu tuolla tavalla viimeiseen 10 vuoteen. Et huh huh!!

Huomenna naisten vuoro taistella 20 km kisassa ja vahvasti uskon ettei samanlaista näytelmää näy, mutta ei sitä tiedä.

Korpelan moukku karsintaa jännittäessä :D
Tykännyt: Piru Naiseksi