22.09.2014 18:29 #1 :: Formaldehyde
Sattumat - oudot, hauskat, ironiset
Tässä ketjussa on tarkoituksena jakaa mieleen jääneitä erikoisia sattumuksia, niitä hetkiä jolloin ajattelit: "No jopas, kuinka erikoislaatuista..."

En voinut olla nauramatta ääneen kun näin tämä tekstin:

DANGER
FORMALDEHYDE
IRRITANT & POTENTIAL
CANCER HAZARD
AUTHORIZED PERSONNEL ONLY

Isältäni leikattiin alkukesästä syöpä. On oletettavaa, että isänäni hän on altistunut minulle.

Kerran, eräänä keväänä sattui, että olin tulossa oletettavasti koulusta kotiin ja koska tie oli jo sula ja kuiva ja aurinko paistoi teki mieleni riisua kengät ja sukat ja kävellä viimeiset puoli kilometria kotiin paljain jaloin. Maantien vastakkaista laitaa lähestyi hahmo. Kyseessä oli kevään viimeisillä hangilla tien pientareella hiihtävä 70-80 -vuotias herrasmies. Tuijotimme huvittuneina toisiamme, tilanne oli niin ristiriitainen. Taisimme kumpikin pitää toista vähän omituisena tapauksena. Siinä vanha mies eteni vaivalloisesti ojan penkalla pitäen kiinni kuolevasta talvesta ja minä tulen vastaan paljain varpain vakuuttuneena siitä, että pian on kesä. Tervehdimme toisiamme ja jatkoimme kumpikin tahollemme. Kohtaus oli kuin vanhasta uudenvuoden kortista: Vanha vuosi toivottaa onnea uudelle vuodelle. :tongue:
Tykännyt: Echramath, Piru Naiseksi

22.09.2014 18:44 #2 :: punnort
Sattumat - oudot, hauskat, ironiset
Tapahtui vuonna 1996, jolloin kännykät olivat suht uusia.

Kognitiotieteen luennoitsija oli juuri paasannut puoli tuntia siitä, kuinka ihmisen äly on niin ainutlaatuinen ja ylivertainen koneisiin nähden, että älykkään koneen tekeminen on mahdotonta. Yhtäkkiä luennoitsijan kännykkä alkoi soida. Luennoitsija räpläsi kännykkää aikansa, ja totesi lopulta, ettei hän osaa sammuttaa sointia. Niinpä hän alkoi nokkelana poikana puhua puhelua luokan edessä. Jostain minulle käsittämättömästä syystä olin ainut, joka näki tilanteessa ironiaa.

22.09.2014 23:08 #3 :: Hiistu
Sattumat - oudot, hauskat, ironiset
Ensimmäinen ajatus oli, että sattumia tapahtuu jatkuvasti... Kunhan nyt muistaisi jonkin niistä. Täytyy jatkossa kirjoittaa, jos sattuu.

Oikeasti mieleenpainuva sattuma liittyy pitkän saksan ylioppilaskokeeseen. Kokeeseen valmistautuessani olin ajatellut, että kannattaisi opetella jotain sananlaskuja, idiomeja tai vastaavia, joilla voisi sitten brassailla. Eipä niitä silti tullut pahemmin harjoiteltua. Vielä juuri ennen esseekokeen alkua selasin koululla suurta saksan sanakirjaani, valitsin sieltä hakusanan "onni" (das Glück) ja opettelin pari sen sanan yhteydessä mainittua sanontaa, tyyliin "olla syntynyt onnellisten tähtien alla" ja "olla onnen kultalapsi". Ja mitä onkaan sitten esseekokeessa yhtenä otsikkovaihtoehtona? Glücklichsein, onnellisuus! :cool:Eihän sitä parilla sanonnalla paljoa pisteitä haali, mutta tuli tuollaisesta sattumasta silti kivan onnekas olo, ja esseestäkin lopulta kolmea vajaa täydet pisteet.

Pienempi sattumus, mutta vielä muistissa. Tässä viikko pari sitten mietin aamulla, voinko pukea päälleni kirkkaanpunakirjavan puseron, vai onko punainen kenties liian aggressiivinen väri tai jotain. Oli tiedossa sen sortin luentoja, että joku saattaisi olla vaikka kallellaan johonkin väriterapiajuttuihin. Lopulta totesin, että ihan sama, ja puin paidan päälleni. Sinä aamuna lyhyen aikaa keskustan läpi kävellessäni sattui kaksi ihmistä ryhtymään juttusille, mikä siis ei ole tavanomaista. Toinen pyysi rahaa (kyllähän rahanpyytäjiä tulee, mutta tätä en ollut ennakkoon tunnistanut miksikään "tyypilliseksi" pyytäjäksi) ja toinen kysyi kelloa. Kummatkin semmoisia vähän reppanan oloisia. Näiden empiiristen sattumusten perusteella luonnollisesti päättelin, että ihmiset kokevatkin punaisen värin turvalliseksi.

Sitten ovat tietenkin unet, joissa tapahtuu niin paljon outoja juttuja, että väkisinkin sattuu jotain kohdilleen...

Kerran näin outoa unta, jossa olin jossain suurkaupungissa, jonkinlaisessa pilvenpiirtäjässä, ja ympärillä näkyi muita vastaavia rakennuksia. Paitsi ettei rakennuksista näkynyt kuin valkoiset ääriviivat ja niiden takana loimotti musta valo. Sanoisin, että valtavan kirkas, mutta tosiaan täysin musta. Rakennuksista oli jäljellä enää teräksiset kehikot, jotka siis hehkuivat valkoisina ja sulivat. Uni oli hyvin ahdistava ja oudon oloinen. Seuraavana päivänä luin uutisista, että oli Hiroshiman vuosipäivä, ja tajusin, että voisin kuvitella atomipommin räjähdyksen uneni kaltaiseksi. Jostain olin varmaan jo aiempana päivänä kuullut vuosipäivästä, vaikken yhtään muistanutkaan kuulleeni, tai jäänyt päivämäärä alitajuntaan kummittelemaan... tai sitten oli puhdasta sattumaa.

Puhdasta sattumaa oli ainakin eräs toinen uni. Unessa tapahtui monenlaista vauhdikasta, mutta yhdessä vaiheessa olin afrikkalaisella savannilla, jossa kulki paikallisia miehiä liekinheittimien kanssa ja jouduin pakenemaan. Miehillä oli päällään Unicefin siniset t-paidat. Aamullakin sitä vielä vähän ihmettelin ja naureskelin itsekseni saaneeni varmaan tarpeekseni kaikenlaisista feissareista, kun jahtaavat jo unissakin. Sinä päivänä tuli uutisiin kuva afrikkalaisista sotilaista, joilla oli varusteenaan Unicefin siniset reput. "Miksi näillä taistelijoilla on Unicefin koulureput?" Nii-in, hyvä kysymys. :roll:
Muokannut 24.09.2014 23:49 Hiistu

07.01.2015 02:04 #4 :: Formaldehyde
Sattumat - oudot, hauskat, ironiset
Katsoin vuoden ensimmäisenä päivänä AJ Annilan Saunan kahteen otteeseen. Ja totesin, että Knut Sporen näyttelijällä, Tommi Erosella, on samanlaiset silmät kuin minulla. Mitä pirua. Peiliin katsomisesta tuli juuri astetta oudompaa.

Olemme myös molemmat kahdeksannentoista päivän lapsia.

Voisin myös mainita, että Bad luck loven ehkä mieleen painuvimmassa kohtauksessa miehen roolihahmo vetää Fairya suoraan purkista mikä ei ole vierasta minullekaan, mutta kellepä olisi. Voin puolustautua sillä, että olin itse tuolloin noin parivuotias. :tongue:

• Ageha hahmo
  • Ageha
    Baronetti

07.01.2015 09:38 #5 :: Ageha
Sattumat - oudot, hauskat, ironiset
Sekä Dyn että Iivari ovat kummini siskon fb-kavereita. :tongue:Hämmennyin hiukan huomatessani tämän.

Ai niin ja Adaeran silmät ovat tosi samanlaiset kuin yhden toisen tietämäni ihmisen, tämä hämmensi etenkin Tammiitissa.

...olipas risingpainotteista :smile:

03.02.2015 10:32 #6 :: Emelie
Sattumat - oudot, hauskat, ironiset
En tiedä ovatko nämä minulle tapahtuneet kuinka paljon sattumaa ja kuinka paljon alitajuntaisesti ohjautuneita ratkaisuja, mutta....

Joskus, kun en vielä asunut Helsingissä (muutamaa vuotta ennen muuttoa), olin tullut vierailemaan kaupungissa vanhempieni kanssa. Olimme kävelemässä yhteen kauppakeskukseen, kun kesken matkan isä katseli erästä isohkoa rakennusta ja totesi minulle, että eikö olisikin hienoa olla tuolla töissä? En silloin pistänyt asiaa sen isommin merkille, naureskelin vain. Ja muutamaa vuotta myöhemmin huomasin meneväni kyseiseen paikkaan kesätyöhaastatteluun (sain töitä ja olen edelleen samassa paikassa töissä).

Ollessani kesätöissä tuossa kyseisessä paikassa, asuin soluasunnossa (ihan kauhea paikka, ei enää koskaan uudestaan). Joskus kävelin asunnolle töiden jälkeen ja reittini kulki työpaikan vieressä olevan mukavan oloisen kerrostaloasuntoalueen ohitse. Mietin silloin, että kylläpä tuossa olisi hauska asua, olisi järkevä työmatka ja muutenkin alue näyttää kivalta. Kesätöiden muuttuessa määräaikaiseksi työksi, muutin lopulta Helsinkiin (ihan toisaalle kuin missä ihailemani asuntoalue sijaitsi) ja jossain vaiheessa aloin seurustella Helsingissä asuvan miehen kanssa. Hämmästys oli suuri, kun sitten ensimmäistä kertaa miehen luona vierailesssa tajusin, että hän asuu juuri tuolla kyseisellä kerrostaloasuntoalueella, jota silloin aikoinani ihastelin. Ja nyt asun siellä itsekin. :cheesy:
Muokannut 03.02.2015 10:35 Emelie
Tykännyt: Piru Naiseksi

03.02.2015 11:38 #7 :: Piru Naiseksi
Sattumat - oudot, hauskat, ironiset
Eräs mitä kulunein sattuma on kuitenkin säilyttänyt arvoituksellisuutensa minun mielessäni. Siksi toistan sen tänne:
Tulen ajatelleeksi tiettyä ihmistä: Missähän hän mahtaa olla? Mitä hänelle nyt kuuluu? Ja miksei hän enää käy tietokoneella tässä kirjastossa, jossa itse yhä käyn päivittäin ja jossa tapasimme nähdä?
Ajattelen näin. Kuluu vajaa puoli tuntia, ja äskeisten ajatusteni aihe saapuu kirjastoon...
Tykännyt: Puolikuu

20.02.2015 20:31 #8 :: Puolikuu
Sattumat - oudot, hauskat, ironiset
Muistelin taas tänään erästä hauskaa tapahtumasarjaa viime kesältä. Löysin ystäväni kanssa kirpputorilta kolhuisen Pokemon- peltirasian ja päätimme sitten, että laitamme sinne kaikkia hauskoja yhteisiä juttuja ja hautaamme maahan, josta käydään se kaivamassa ylös parin vuosikymmenen päästä. Boksi haudattaisiin luonnollisesti entiseen kotikaupunkiimme Porvooseen.

Lähdettiin sitten joskus yhdentoista aikoihin illalla ystäväni ja kahden muun ihmisen kanssa boksia hautaamaan. Meillä oli mukanamme sellainen melko iso lapio. Matkan varrella poikkesimme entisen koulumme pihalla ja pienen metsäpätkän läpi kulkiessamme näimme siellä miehen, joka lapioi puronvarressa jotakin. Ukko mulkoili aika kärttyisästi ja jatkettiin matkaa. Koulun pihalle tullessamme olimme jo aivan varmoja, ettei kaivajalla VOINUT olla puhtaat jauhot pussissa ja hän oli hautaamassa ruumista tai vähintään huumeita. Kävimme tietenkin kaivelemassa samaa kohtaa itse omalla lapiollamme mutta ei sieltä mitään mielenkiintoista löytynyt. Kengissäni sen sijaan on varmaan vieläkin kuraa.

No, hautasimme laatikon juhlallisesti ja jäimme spekuloimaan tätä mysteerimiestä kaakaon äärellä. Mietin huvittuneena, että mitenköhän mies olisi suhtautunut, jos olisimme tarjonneet kaivuuapua. :tongue:Ylipäänsä oli todella hiljainen ilta ja oli aika hassu sattuma, että kaksi lapiota oli liikkeellä niin samoilla reiteillä. Ja ei meidän neljänhengen seurueemme lapiointihommissa keskellä yötä näyttänyt välttämättä yhtään vähemmän epäilyttävältä, kuin sen purossa lapioineen miehen puuhat. Jos joku olisi nähnyt sekä ukon että meidät, hän olisi voinut olla aika hämmentynyt.
Tykännyt: Tapsa

• Ageha hahmo
  • Ageha
    Baronetti

07.10.2015 22:59 #9 :: Ageha
Sattumat - oudot, hauskat, ironiset
Tapasin tyttöystäväni käytännössä sen takia, että ihkutin erästä toista ihmistä ihan kympillä kaikille jotka suostuivat kuuntelemaan. :lol: (Tosin kiellän edelleen kaikki väitteet siitä että olisin ollut ihastunut kyseiseen ihkutuksen kohteeseen, eikö tässä maailmassa muka saa ihkuttaa rauhassa ihmisiä ilman moisia taka-ajat-tunteita :tongue:)

Asia ei lakkaa huvittamasta, koska on se nyt vähän hassua päätyä parin mutkan kautta seurustelemaan sillä että ulisee kaikille miten joku ihan toinen ihminen on tosi kiva.
Muokannut 07.10.2015 23:00 Ageha
Tykännyt: Piru Naiseksi