Tärkein on tuulenpitävä takki. Goretex-takilla tarkenee liikkuessa 10 asteen pakkasellakin niin että alla on vain ohut urheilupaita. Mutta ei sitten saa jäädä pahemmin seisoskelemaan ettei pääse jäähtymään. Noissa lämpötiloissa ei tule enää varsinaista hikeä päälle normaalissa liikkeessä (talvipyöräilyssä). Varsinainen untuva-talvitakki minulla on niin lämmin että jos sen alle laittaa mitään ylimääräistä niin sitten hikoaa märkänä jos yhtään pitää liikkua. Eli 30 asteen pakkasillakin vain ohut urheilupaita alla siinä.
Toinen vaihtoehto on laittaa päälle kevyempää takkia, kuten vaikka maastotakkini ja sen alle sitten villapaita ja aluspaita. Likimain kaikki käyttämäni aluspaidat ovat nykyään teknisiä urheilupaitoja jotka hengittävät hyvin eivätkä kerää kaikkea kosteutta itseensä. Ne kun ovat niin paljon perinteistä t-paitaa mukavempia. T-paita on äkkiä hiestä märkänä ja siten nopeasti epämukava.
Nollakelin puolelle mentäessä lippis vaihtuu pipoon ja hansikkaat tulevat pakolliseksi. Sitten kun pakkasta alkaa olla 3-5 astetta niin nahkasormikkaat vaihtuvat kintaisiin. Kunnon pakkasilla kintaiden sisällä on vielä kevyet kangassormikkaat. Pipon lisäksi laitan kovemmilla pakkasilla päähän (nyt on nimi kateissa...) korvasuojaimet?
Kaulahuivia en ole tainnut koskaan käyttää, vaan olen aina ostanut kaulureita, mahdollisimman paksuja niin että ne tukkivat hyvin mahdolliset aukot takin kauluksessa.
Pipot ovat olleet fleece-pipoja sen jälkeen kun moiseen tutustuin. Villapipot kun ovat sen verran harvoja, että ainakin viimalla pyöräillessä niistä tuulee läpi.
Laitan pitkät kalsarit alle aika nopsaan nollakelin lähestyessä. Ja kunnon pakkasilla on päällä toppahousut, niiden alla farkut tms. ja sitten yhdet tai parit kalsarit. Kovilla pakkasilla pyöräillessä laitan joskus useampiakin pikku-alushousuja haaroja suojaamaan, pyöränsatula kun johtaa kylmää ikävästi munille. Pyöräilen siis ympäri vuoden, kelistä riippumatta. Sitten kun alkaa olla liki 30 asten pakkasia niin pyörä on niin kankea, että sitten voi miettiä josko kannattaisi mennä lyhyemmät matkat kävellen pyörän sijaan.
Sellaisia kenkiä ei ole vielä tullut vastaan joissa jalat eivät palelisi. Pitää varmaan joskus tsekata mitä naparetkeilijät käyttävät
Kasvoissa pidän harvemmin mitään ne kun tarkenevat yllättävän hyvin ilmankin. Olen toteuttanut sitä armeijassa saamaani ohjetta että oma rasvakerros on paras suoja. Kovilla pakkasilla jätän naaman pesemättä ja annan rasvakerroksen kertyä, huuliin pitää kyllä laittaa huulirasvaa etteivät rohdu liiaksi.
Ikävin kokemani keli oli muuten nollakelin kova räntäsade kun sattui olemaan farkkutakki päällä ja kastuin läpimäräksi. Tunnin jälkeen pääsin kotiin niin olin niin kohmeessa etten meinannut saada oveani auki.