-
- Lukuhaaste: Popsugar 2023
- Lukupiiri / Eija | Eilen 23:09
-
- Lukuhaaste: Goodreads 2023
- Lukupiiri / Eija | Eilen 23:06
-
- Lukuhaaste: Helmet 2023
- Lukupiiri / Pisania | 22.09.2023 19:36
-
- Painaja ja muita runoja
- Leirinuotio / LordStenhammar | 19.09.2023 11:29
Hillo vai manteli?
Kysely: Mitä on laskiaispullasi täytteenä?
hilloa |
|
28 | 59.6% |
mantelitahnaa |
|
9 | 19.1% |
kumpaakin |
|
9 | 19.1% |
pelkkää kermavaahtoa |
|
1 | 2.1% |
Äänestäjiä yhteensä: 47 | |||
Sinun täytyy olla kirjautuneena, jotta voit osallistua tähän kyselyyn. |
On mahdollista, ettei tällä foorumiversiolla ole vielä etsitty vastausta tähän suureen kysymykseen... Asia vaatii korjausta! Joten:
Mitä täytteeksi laskiaispullaan?
Minä kuulun mantelinsyöjiin. Hillostakin tykkään, mutta hilloa on kaikenlaisissa muissakin leivosjutuissa ympäri vuoden, mantelitahna on minulle spesiaalimpaa herkkua. Lisäksi manteli maistuu mielestäni paremmalta, hyvän kermavaahdon kanssa kertakaikkisen nam. Etuna lisäksi, että siinä vaiheessa, kun esim. kaupasta ovat laskiaispullat lähes loppu (kuten eilen läheisestä ruokakaupasta), ovat pari jäljellä olevaa melko suurella varmuudella mantelitäytteisiä. Koska enemmistö ostajista ei tässä pulla-asiassa ymmärrä hyvän päälle.
Mitä täytteeksi laskiaispullaan?

Minä kuulun mantelinsyöjiin. Hillostakin tykkään, mutta hilloa on kaikenlaisissa muissakin leivosjutuissa ympäri vuoden, mantelitahna on minulle spesiaalimpaa herkkua. Lisäksi manteli maistuu mielestäni paremmalta, hyvän kermavaahdon kanssa kertakaikkisen nam. Etuna lisäksi, että siinä vaiheessa, kun esim. kaupasta ovat laskiaispullat lähes loppu (kuten eilen läheisestä ruokakaupasta), ovat pari jäljellä olevaa melko suurella varmuudella mantelitäytteisiä. Koska enemmistö ostajista ei tässä pulla-asiassa ymmärrä hyvän päälle.

Hillo vai manteli?
Molemmat ilman kermavaahtoa. Vanillavaahto voisi toimia, kun itsekin olen tälläinen vanukas.
Minä ihastuin yhtenä vuonna mantelitäytteeseen kovin ja hyppäsin hilloleiristä mantelileiriin, mutta seuraavana vuonna mantelitäyte maistuikin tosi äklöltä. En tiedä, johtuiko se siitä että mantelitäytteissä on eroja vai että muuten vain makuaistini oli muuttanut mieltään, mutta en ole uskaltanut sen jälkeen kokeilla.
Olisiko suositella jotain merkkiä, jossa ainakin pitäisi olla hyvä mantelitäyte?
Olisiko suositella jotain merkkiä, jossa ainakin pitäisi olla hyvä mantelitäyte?
Hillo vai manteli?
Paremmuus voittaa aitouden.

Hillo vai manteli?
Ehdottomasti hilloa ja kermavaahtoa, mantelimassapullat jää kauppaan, yöks.
Rinja kirjoitti: Olisiko suositella jotain merkkiä, jossa ainakin pitäisi olla hyvä mantelitäyte?
En koskaan muista edellisten vuosien merkkejä, mutta tänä vuonna söin Leivon Leipomon mantelipullat ja pidin niistä. (*) No minulle nyt lähinnä tärkeintä, että massaa oli paljon (ei siis vain sellaista nökärettä siinä keskellä)... Makua osaan verrata sen verran, että saattoi olla vähän makeampaa kuin jossain muussa, maku ei semmoinen suuhun jäävä.
*) Nyt voin tulla ensi vuonna tarkistamaan asian täältä...

Muokannut 16.02.2015 20:27 Hiistu
Mun mielestä molemmat on hyviä, mutta manteli on loppupeleissä kuitenkin parempaa ja fiinimmän tuntuista. Hilloa tulee syötyä puuron, pannukakun, lättyjen, vohveleiden, paahtoleivän ja vaikka minkä kanssa, joten ei se tuo samanlaista erikoisjuhlafiilistä kuin ihastuttava manteli.
Jos kaupan mantelimassa/marsipaanijutut maistuvat liian makeilta, voihan sitä kotioloissa sotkea esim. mantelijauheesta, kermasta ja sokerista oman makuunsa sopivan tahnan. Mä en tosin ole toistaiseksi törmännyt valmispullissakaan (ainakaan muistaakseni) liian makeisiin yksilöihin, mutta mantelimäärän vähäisyys on useasti ollut ongelmana
Jos kaupan mantelimassa/marsipaanijutut maistuvat liian makeilta, voihan sitä kotioloissa sotkea esim. mantelijauheesta, kermasta ja sokerista oman makuunsa sopivan tahnan. Mä en tosin ole toistaiseksi törmännyt valmispullissakaan (ainakaan muistaakseni) liian makeisiin yksilöihin, mutta mantelimäärän vähäisyys on useasti ollut ongelmana

Taisin päästä täysi-ikäiseksi, ennen kuin tuli vastaan ensimmäisen kerran mantelimassainen laskiaispulla. Meni vielä jokunen vuosikymmen ennen kuin opin niistä pitämään. Eli minun ensisijainen valintani on hillolaskiaispulla ja hillon kuuluu olla vielä ehdottomasti vadelmahilloa. Paremman puutteessa mantelimassallakin käy.
tein tänään iltapäivällä tämän ketjun innoittamana empiirisen kokeen ja ostin yhden pullan molempia... kotia päästyä halkaisin pullat (että saa aamulla kaakaon kanssa myös molempia..) ja toinen puolisko joutui testipenkkiin..
tuloksena voitaneen sanoa, että jos ei normaalistikkaan maista makeaa kovin helposti niin laskiaispullat jäävät jokatapauksessa melko vaisuiksi...
toisessapuolessa maistui kyllä vadelma ja pulla.. toisessa ei juuri makua ollut pullan lisäksi ja piti tarkistaa silmämääräisesti oliko hampaat osuneet ollenkaan manteliin..
lopputuloksena: jos ostaa kaupasta teollisen laskiaispullan niin täytteellä ei juuri ole eroa.. epäilisin, että oikein tehtynä saattaisin mantelista pitää (ja maistaa sen vähän paremmin) mutta ainakin nyt vaaka kolahti hillon puolelle.. taidan viedä franken-pullan töihin.. josko sielä joku innostuisi enemmän..
tuloksena voitaneen sanoa, että jos ei normaalistikkaan maista makeaa kovin helposti niin laskiaispullat jäävät jokatapauksessa melko vaisuiksi...
toisessapuolessa maistui kyllä vadelma ja pulla.. toisessa ei juuri makua ollut pullan lisäksi ja piti tarkistaa silmämääräisesti oliko hampaat osuneet ollenkaan manteliin..
lopputuloksena: jos ostaa kaupasta teollisen laskiaispullan niin täytteellä ei juuri ole eroa.. epäilisin, että oikein tehtynä saattaisin mantelista pitää (ja maistaa sen vähän paremmin) mutta ainakin nyt vaaka kolahti hillon puolelle.. taidan viedä franken-pullan töihin.. josko sielä joku innostuisi enemmän..
Hillo vai manteli?
Huomasin tuossa (hilloista) laskiaispullaa syödessäni, että olen päässyt ihan aikuiseen ikään manteliversiota maistamatta. Tämä pitää korjata illalla, ennen äänestämistä...
EDIT: Hilloa. Mantelitahna oli aika makeaa, ei manteli maistunut. Yhden kappaleen otos häirinnee.
EDIT: Hilloa. Mantelitahna oli aika makeaa, ei manteli maistunut. Yhden kappaleen otos häirinnee.
Muokannut 18.02.2015 09:52 Doc Nicholson
Tykännyt: Hiistu