Jäätelö (äänestys)

×

Kysely: Mikä on suosikkijäätelömakusi?

Kuningatar
6 8.6%
Suklaa
15 21.4%
Äänestäjiä yhteensä: 70
Sinun täytyy olla kirjautuneena, jotta voit osallistua tähän kyselyyn.
Emelie loi aiheen: Jäätelö (äänestys)
27.05.2015 07:44 #1

Kesä on ihan kohta täällä, mikä toivon mukaan tarkoittaa lämpimiä ilmoja ja hyvää syytä syödä jäätelöä. :) Mikä on suosikkimakusi? Löytyykö se listasta, vai onko se ihan joku muu kuin perusmaku? Haluatko syödä jäätelösi kulhosta vai tuuttina? Vai kenties jäätelökojusta ostettuna irtojäätelönä?

haplotus
haplotus vastasi aiheeseen: Jäätelö (äänestys)
27.05.2015 08:28 #2

Kesän ehdoton jäätelömaku on rommirusina. Ainakin yksi sellainen täytyy joka kesä saada kioskista tilata. Ei se ehkä ole sellainen maku, jota kovin usein söisi, mutta kesällä sitä vain täytyy saada. Kunhan kelit vielä hieman lämpeävät niin voisikin tehdä poikien kanssa retken jäätelökioskille.

Ajatuksia suomennetusta mangasta: ajatuksiasarjakuvista.blogspot.fi/?m=1

max
max vastasi aiheeseen: Jäätelö (äänestys)
27.05.2015 09:36 #3

Jokin muu: kinuski. Melkeinpä kaikki jäätelöt menee paitsi mielellään ei sellaisia mihin maku on tehty jollain E12412424889999100,7:sella. Jos olisin rikas, niin söisin tietty vain jäätelökioskien jäätelöä, mutta käytännössä tietty lähinnä ruokakauppojen vaihtoehtoja, koska tuplahinta ei ole ihan tuplalaatua kumminkaan.

Viimeksi muokattu: 27.05.2015 09:39 : max.

27.05.2015 09:52 #4

Mintusta tykkään. Minttu on hyvää. Minttua nam. :cool: Toinen suosikkini on pistaasipähkinä.

Kioskijäätelössä on omanlaisensa tunnelma, mutta nykyiset hinnat kyllä karsivat sitä hupia, vaikkei aina muutoin niin periaatteesta. Mutta hyvässä seurassa ja kesän kunniaksi kuitenkin.

Valion kioskilla ei tällä hetkellä valitettavasti ole kunnollista minttua, on vain minttusuklaa... siinä on se suklaa turhaa. Aiemmin on ollut paljas minttu ja jopa piparminttu. Parannuksena entiseen, että myyvät myös pistaasia, jonkin muun tuotemerkin tekemänä. Aiemmin olen löytänyt sitä vain Ingmanin kioskeista, joita on meidän suunnalla huomattavasti harvemmassa.

Kioskista valkkaan yleensä nuo omat suosikkini, kaupan jätskeissä tykkään kokeilla kaikenmoisia makuja enemmän. Esim. Magnum-puikkojen uutuusmaut tulee yleensä maisteltua, osin koska hyvää ja osin uteliaisuudesta.

Tänä kesänä on tullut syötyä jo jäätelöä, kaupan ja kioskin. Ja kera mansikoiden myös, jee. Jäätelöautollakin olen käynyt, ehkä tosin enemmän nostalgian takia.

Viimeksi muokattu: 27.05.2015 10:09 : Hiistu.

maahinen
maahinen vastasi aiheeseen: Jäätelö (äänestys)
27.05.2015 12:01 #5

Kaikki on hyvää, missä on tarpeeksi suklaata; kaikenmakuisiin (myös ns. suklaanmakuisiin) pakettijäätelöihin sekoitan runsaasti tummaa kaakaojauhetta. Muuten parhaita ovat jäätelöt, joissa ei ole eläimen maitoa, kaupoista päärynätofujäätelöpuikko tai itse tehty kookosmaitojäätelö esim. sitruunalla maustettuna.

27.05.2015 12:02 #6

Vastasin tähän, että lakristi, sillä Ainon lakritsijäätelöpaketti on sellainen kestosuosikki, jota löytyy myös lähikaupasta. Nom nom. :cheesy:

Irtojäätelökiskalta sen sijaan saatan valita vähän mitä vaan, vähän riippuen päivästä ja mielentilasta. Joskus se on perinteistäkin perinteisempi mango-meloni tai vanhanajan vanilja, mutta myös kesän jännät uutuusmaut on yleensä tullut testattua. Jos jostain saa, niin terva ja vanhanajan salmiakki ovat todella hyviä myös. Ylihintainen irtojäätelö kiskasta nyt vaan jotenkin kuuluu onnistuneeseen kesään.

Kaupasta ehdoton suosikkini on kohuakin herätänyt Jättiksen kaktusjäätelö. Myös toffee- ja lakritsituutteja tulee ostettua, ja ääriharvoin laktoositonta kuningatarta, jos maha on oikeasti riekaleina mutta jäätelöä pakko saada. Voi miksei laktoosittomia jäätelöitä saa paremmalla makuvalikoimalla... Magnumin jokakesäiset uutuusmaut tulee yleensä myös testattua, tykkään jäätelöistä joissa on runsaasti 'ylimääräistä' tavaraa mukana: kastikkeita ja kuorrutteita.

Mövenpickin jäätelöt ovat sitten se jäätelöiden luksustuote mulle, joita silloin tällöin tulee ostettua. Suosikkejani on monta, mainittakoon nyt ainakin valkosuklaa ja sorbeteista sitruuna-lime.

Syön mielelläni myös pehmistä, ja pehmiskiskojen puutteessa Hesburgerin pehmisautomaatti palvelee silloin tällöin. Samoin pirtelöt ja jugurttipohjaiset smoothiet ovat herkkua ihan ympäri vuoden. Erikseen voi mainita Spice Icen pirtelöt, joihin voi valita maun mistä tahansa jäätelöistä. Sitruuna-lakritsipirtelö on parempaa kuin miltä ensialkuun kuulostaa. :cool:

Ulkomailla herkuttelen yleensä kirsikkajäätelöllä, jostain syystä kirsikka ei näytä sopivan suomalaiseen suuhun (kun ei täältä saa normaalikaupoista kirsikkakolaakaan). Myös vihreästä teestä tehty jäätelö on uskomattoman hyvää, joskin helposti sen verran hapanta, että tarvitsee samaan pikariin jonkin makeamman maun (vaniljan tai valkosuklaan) tasapainottamaan.

27.05.2015 12:41 #7

Dyn kirjoitti: Kaupasta ehdoton suosikkini on kohuakin herätänyt Jättiksen kaktusjäätelö.

Kaktusjäätelökohu? Mikäs kumma juttu se on ollut? :tongue: Minäkin pidin tuosta kaktusjäätelöstä, vaikka makuun hieman petyinkin, kun olikin päärynäjätskiä. Jota en silloin edes tajunnut oikeasti päärynäksi, vaan ihmettelin vain, kun kaktusjäätelöksi luulemani jäätelö maistuu päärynältä... että pelkkä vihreä väriaineko siinä maistuu. En todellakaan tiedä, miltä kaktuksen kuuluisi maistua, mutta ilmeisesti sitä makua on kuorrutteessa ja se kuorrute on mielestäni hyvää.

Puolikuu
Puolikuu vastasi aiheeseen: Jäätelö (äänestys)
27.05.2015 12:42 #8

Ostan todella harvoin jäätelöä kioskista, mutta silloin kun ostan, valintani on useimmiten minttu. Ihastuin Italian matkalla pistaasiin, mutta Suomessa jäätelökioskien pistaasi ei maistu ihan samalta. Lähinnä Italian pistaasikokemusta on ollut Pappagallon (suolaisen hintainen) jäätelö.

Kotiin ostan useimmiten nougat-jäätelöä, sellaista, missä on niitä hippusia.

Vanhalla ylioppilastalolla on ilmeisesti kesäkuuhun asti taas se Magnum-tapahtuma, jossa en ole itse koskaan ollut. Siinä voisi olla kesän avausjäätelö. :cheesy:

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

Emelie vastasi aiheeseen: Jäätelö (äänestys)
27.05.2015 13:10 #9

Minä valitsin nougatin. Niin kauan kun asuin vanhempien luona, me söimme aina lauantai-iltaisin nougat-jäätelöä. Se on vaan niin tuttu hyvä maku, että piti valita sen takia. Myös rommirusina on hyvää.

Mintustakin tykkään, mutta toivoisin että jäätelöissä olisi runsaammin sitä makua. Ehkä ihan yleisemminkin. Nyt jäätelön maku maistuu suussa vain hetken kunnes ylimakeus korvaa sen. :sad: Olen joko tulossa vanhaksi tai ronkeliksi iän myötä.

Irtojäätelöä ostan joskus (tai no useimmiten liehittelen mieheni ostamaan sitä minulle :wink: ), ja harvoin tulee huteja. Uutuuksia ja erikoisuuksia tulee testattua aika säännöllisesti, välillä lankean uutuuksiin myös kaupassa. Jos syön jäätelöä tuutissa, vohvelin kuuluu olla rapea ja rouskuva, ei pehmeä.

Mehujäätkin ovat hyviä, ne ovat jopa parempia todella kuumalla ilmalla kuin jäätelö. Jäätelöstä tulee vain jano kun mehujää jo oikeasti viilentää oloa.

Joo'o, pitääkin tänään ostaa jäätelöä kotiin.

Knox Gargol
Knox Gargol vastasi aiheeseen: Jäätelö (äänestys)
27.05.2015 14:01 #10

Mango-melooni. Ehdottomasti. Pitäisi olla vaihtoehtona.

Your body and soul,
Each others' mate,
The twain shall split,
My blade to sate.

Rinja
Rinja vastasi aiheeseen: Jäätelö (äänestys)
27.05.2015 14:32 #11

Hiistu kirjoitti:

Ns. kaktusjäätelökohun pointti oli nimenomaan se, ettei jäätelössä ollut kaktusta. Nimen siis sanottiin olevan harhaanjohtava ja siten vastoin lakia. No, eipä tuosta kohusta mitään sen kummempaa seurannut, koska missäpä tuotteessa muka on oikeasti sitä mitä nimi väittää eikä vain randomeja aromeja.

On muuten kyseinen jäätelö minunkin lemppareitani, ostin sitä viime kesänä ja syksynä suorastaan kyllästymiseen asti. Kinuski ja erityisesti suolainen kinuski ovat nousseet ylipäätäänkin suosikkijutuikseni jäätelössä, samaten päärynä (ja selvennykseksi siis kerrottakoon, että tässä ns. kaktusjäätelössä on siis päärynäjäätelöä ja suolainen kinuskiydin). Ostaisin kaikkein mieluiten ehkä Valion päärynäjäätelöä, koska siinä on niitä hilloraitajuttuja mitä Ingmanilla ei ole, mutta valitettavasti on kallista kuin mikäkin. Jospa malttaisin etsiä Valion irtojäätelökojun joku päivä ja katsoa, onko siellä oikeanlaista.

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

27.05.2015 15:23 #12

Kaktusjäätelössä on hyyyyvin paksu kinuskiydin, nami. :tongue:

Kaktusjäätelö oli tosiaan viranomaisten ruodinnassa pari kesää sitten ja tästä seurasi niin iltapäivälehdistössä kuin somessakin mm. pohdintaa siitä, pitäisikö myös pingviinijäätelö kieltää , koska ei siinäkään ole pingviiniä. Lopulta se jäätelökin sai pitää nimensä.

punnort
punnort vastasi aiheeseen: Jäätelö (äänestys)
27.05.2015 15:26 #13

Paras jätski on Helsingin jäätelötehtaan rommikrokantti. Toiseksi paras on minttu-Viennetta ja kolmanneksi paras Mars-jäätelöpatukka.

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/

Elthadora
Epäkuollut
Elthadora vastasi aiheeseen: Jäätelö (äänestys)
27.05.2015 15:27 #14

Meillä avattiin kesän jäätelökausi varmaan jo helmikuussa. Oma ehdoton suosikkini on Strawberry cheesecake, mutta tavanomaisemmista jäätelöistä valitsen yleensä kuningatar- tai suklaapilvituutin. Tai minttupuffetin. Mm..

Tykkään myös tehdä kesäisin pirtelöitä. Kotona kun voi testailla kaikennäköisiä makuja ja niiden yhdistelmiä, mitä vain kaapista tai pakastimesta löytyy (mansikoita, mustikoita, kaakaojauhetta, tyrniä, vadelmia, banaania jne). Olen muutenkin tykännyt aina (tai ainakin lapsena tykkäsin) ehkä enemmän pehmiksistä kuin perusjäätelöstä, niin pirtelö on siitä sitten vain seuraava askel.

27.05.2015 15:50 #15

Mä en yleensä hirveästi välitä minttujäätelöstä, mutta Ingmanin Cream-sarjaan on nyt tullut uusi maku English Mint (sitäkin saa mun lähikaupasta, tämä ohjaa jonkin verran valinnanmahdollisuuksia... kun se jäätelö pitää kuitenkin kuljettaa kotiin asti). Tämä maistuu mukavasti minttusuklaalta ja on minusta perinteistä minttusuklaata raikkaampi. Suosittelen.

Toinen tämän kesän uutuuksista jo tähän mennessä ilahduttanut on Magnumin espressopuikko, jossa on mukava suklaan ja kahvin makuyhdistelmä. Ehkä kahvin ansiosta tämä ei muutenkaan ole niin yli-imelä kuin suklaata sisältävät jäätelöt helposti ovat.

Viimeksi muokattu: 27.05.2015 15:53 : Dyn.

punnort
punnort vastasi aiheeseen: Jäätelö (äänestys)
27.05.2015 15:54 #16

Elthadora kirjoitti: Strawberry cheesecake

Strawberry cheesecake on nerokas jätski. Mansikanmakuisen juustokakun makuista jäätelöä...

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/

27.05.2015 16:47 #17

Kiitos kaktusselvityksestä! :wink: Nyt kun tuli mieleen, tykkään kyllä semmoisista pastilleista, joiden ainakin väitetään olevan kaktusmakua... eli maku kyllä voisi miellyttää siinä jätskissäkin jos enemmän.

Emelie kirjoitti: Jos syön jäätelöä tuutissa, vohvelin kuuluu olla rapea ja rouskuva, ei pehmeä.

Minä pidän enemmän semmoisesta pehmeästä ja sitkeästä, josta ei oikein edes saa suoraan purtua palasta vaan saa näljyttää ja nyhtää sitä vohvelia... (Joskus epäilen itsekin, että olen viettänyt liikaa aikaa koirien seurassa. :lol: ) Pingviinin kuningatartuutissa on muistaakseni sellainen. Lisäksi plussaa, ettei vohvelin sisäpinnassa ole suklaata, en oikein siitä suklaasta tykkää, jollei muutoin suklaajätski kyseessä.

Dyn kirjoitti: Toinen tämän kesän uutuuksista jo tähän mennessä ilahduttanut on Magnumin espressopuikko, jossa on mukava suklaan ja kahvin makuyhdistelmä.

Tuo on minulta vielä maistamatta. En yleisesti tykkää kahvin mausta (paitsi marsipaanissa vähän...), joten arveluttanut. Se toinen eli vadelma kyllä oli hyvää. Ilahduttavan vaaleanpunainen jäätelö. :cheesy:

27.05.2015 17:00 #18

^ Mulla taas on vielä vadelma maistamatta. Jos on hyvää, pitänee kokeilla. Se on kyllä varma kesän merkki kun ulkona voi taas syödä jäätelöä. :cheesy:

Hiistu kirjoitti: Minä pidän enemmän semmoisesta pehmeästä ja sitkeästä, josta ei oikein edes saa suoraan purtua palasta vaan saa näljyttää ja nyhtää sitä vohvelia...

En ole vohvelifani, parhaat jäätelöt tulee kupista, mutta se jätskikiskojen "aitona" myyty vohveli on se jonka valitsen jos tarvii valita. Eli rapeaa ja suussa murenevaa sen olla pitää, jos sen aikoo syödä. Suhtaudun toisaalta vohveliin enemmänkin astiana, eli saatan hyvin jättää sen kokonaan myös syömättä.

Mulla oli pitkään inhoreaktiota puupuikkoja kohtaan, minkä takia ostin lähinnä tuutteja, mutta nyt aikuisiällä puikot taas menevät, kunhan vain olen purematta sitä puuta. :wink:

haplotus
haplotus vastasi aiheeseen: Jäätelö (äänestys)
27.05.2015 17:19 #19

Yksi erityisen hyvä jäätelö oli Mövenpickin samppanjajäätelö, jota sai pieneen peltirasiaan pakattuna. Yhden ainoan kerran olen sitä syönyt ja jos en väärin ole ymmärtänyt niin se oli kausituote, jota ei ole saanut enää pariin vuoteen, joten siihen sen syöminen taisi jäädäkin.

Kummallista muuten, että pidän juuri rommirusinasta ja samppanjajäätelöstä, sillä pidemmän aikaa olen ollut niin lähellä absolutistia kuin sellaisena olemattomana voi olla. :smile: Mutta nämä maut vaan on hyviä.

Ajatuksia suomennetusta mangasta: ajatuksiasarjakuvista.blogspot.fi/?m=1

Pisania
Pisania vastasi aiheeseen: Jäätelö (äänestys)
27.05.2015 17:31 #20

Tykkään jäätelöstä aika tavalla ja sämplään mielelläni kiinnostavia uutuuksia ja nautiskelen klassikoita. Tällä hetkellä pakastimessani on rasia Ingmanin Creamy Mokkapalaa, joka on oikein herkullista. Oli vaikea valita suosikkimakua koska melkein kaikki on hyviä mutta päädyin tylsästi äänestämään vaniljaa. Saan aina fläshbäkin lapsuuteeni kun syön vaniljajätskiä mansikkahillolla. Parasta.

Muita lemppareitani on Pingviinin kuningatar (pehmeä vohveli!), Fazerin Salmiakkijätski (tosin tykkään hiukan enemmän salmiakkikuorrutteisesta vaniljajädestä, loistava yhdistelmä, harmi ettei turkinpippurijätskiä saa yksittäisinä :sad: ), minttupuffet, valkosuklaakuorrutteinen mansikkamagnum ja Kismet-jäde. Historiaan siirtyneistä olen jäänyt kaipaamaan ainakin Valion/Pingviinin litran banaanisuklaata, Superia, Urheilutikkua ja Magnum Egoa.

Jäätelökioskilla ei juurikaan tule käytyä mutta tänä kesänä kylillemme on tullut italialaista artsaanijädeä myyvä möksä. Vaikka makuvalikoima ei päätä huimaakaan, niin pitäähän semmoista päästä kokeilemaan.

Onko kukaan muuten maistanut kotimaista Jymy-jätskiä? Tekisi mieli koittaa ainakin mustikkaa tai lakua, mutta hirmuinen hinta on hillinnyt intoa tähän asti.

I know this looks like nothing, but it's actually bad.

Uusin jäsen: juujoo