Mitä tekisit jos saisit isomman lottovoiton

• Moonlord hahmo Kirjoittaja
  • Moonlord
  • Viestejä: 2038
08.06.2015 07:42 - 08.06.2015 08:06 #1 : Moonlord
Jos saisit lottovoiton joka olisi kymmenestä miljoonasta ylöspäin, mitä tekisit sillä rahalla? Eli sellainen potti että siitä riittäisi muuhunkin kuin talon, auton yms. perusjuttujen parantamiseen.

Antaisit rahojen maata tilillä ja eläisit koroilla? Aloittaisit mahdollisimman hyvän tuoton antavien sijoitusten etsinnän? Tuhlaisit itse kaikki niin ettei jälkipolville ja muille sukulaisille jäisi mitään?

Minä rakentaisin itselleni linnan. Sellainen pseudo-keskiaikainen. Vähintään kolme kerrosta + maanalaiset tilat ja ainakin pari linnantornia lisäksi. Kunnollisen kokoinen muurien ympäröimä puisto ympärillä. Ja sijaintina ympäristöään selkeästi korkeammalla olevan mäen huippu. Tein itse asiassa unelmalinnastani piirustukset jo 20v sitten, rahoitus vain uupuu :smile:

Linnanherrana ollessani järjestäisin keski-aikapitoja ja muuta aktiviteettia. Ja etsisin linnanneidon itselleni.

Hommaisin muutaman auton maanalaiseen autotalliini. Käyttöautoksi jokin hyvä nykyaikainen auto, mersu, bemari tms. ja kesäkeleille vaikkapa 90-luvun alun Corvette.

Lopettaisin työni ja perustaisin pari pikku firmaa ajankulukseni. Käsityöläispaja joka tekisi laadukkaita koruja, aseita ja puukalusteita. Aluksi sen työntekijöiden aika menisi linnani koristelemiseen mutta sitten voisi kehittää tavaraa myyntiinkin. Tykkään itse suunnitella kaikenlaista mutta olen näemmä hyvin laiska tekemään mitään, eli olisi kiva kun olisi porukkaa jota pomottaa tekemään ideoitani valmiiksi asti.

Sitten palkkaisin koodausporukan joka voisi ensitöikseen vääntää vaikkapa Skyrimiin Kalevala total conversionin.

Perustaisin myös pienen sarjakuvakustantamon joka kääntäisi mielenkiintoista ranskalaista sarjakuvaa suomeksi.

Jos olisi kovasti ylimääräistä rahaa niin voisin myös panostaa kotimaiseen elokuvaan. Nykyisellään kun kotimainen tuotanto on kovin tylsää. Rahoittaisin vaikkapa parin suomalaisen fantasiakirjan elokuva-versiot.

Jonkin verran pitäisi myös matkustella, pääasiassa katselemassa historiallisia nähtävyyksiä kuten vaikkapa Göbekli Tepek, Machu Picchu ja "Atlantiksen" jäännökset Santorinissa. Japanissa pitäisi myös ainakin käydä ja linnakierros Englannissa. Mutta taitaisin olla liian laiska ahkeraan reissaamiseen. Pahimpina talvikuukausina viihtyisin kakkosasunnossani trooppisella saarella.
Viimeksi muokattu: 08.06.2015 08:06 Moonlord.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Puolikuu, The Big Bad Wolf

08.06.2015 10:09 #2 : Wicked-Willie
Taitaisit tarvita aika paljon enemmän kuin 10 miljoonaa, että voisit toteuttaa noin suurisuuntaiset haaveet. :lol:

Itse sijoittaisin suurimman osan, pienellä riskillä (eli pienellä tuotto-odotuksella). Talo vaihtuisi isompaan, tarjoaisin työpaikan luopumalla omastani ja siirtyisin vapaaherraksi, vaimo varmaan nauttisi vapaaherrattaren asemasta. Jossain vaiheessa hankkisin jahdin, kokoluokkaa 40-50 metriä ja siihen henkilökunnan. Matkustelua ja laatuaikaa...

Talvi on tulossa.

• max hahmo
  • max
08.06.2015 10:12 - 08.06.2015 10:24 #3 : max
Vastaus käyttäjältä max aiheessa Mitä tekisit jos saisit isomman lottovoiton
No.. suunnilleen samat mutta astetta vähemmän suureellisesti ja autoa en siltikään hankkisi vaan paremman pyörän. Pistäisin rahat johonkin varmaan rahastoon tai edes tuottotiliin, jonka korko olisi tarpeeksi suuri syömään inflaation pois. Sanotaan että elän vielä 50 vuotta hyvällä tuurilla, jo 3 miljoonalla koko perhe elelisi sen ajan enemmän kuin mukavasti. Ettei tarttisi enää töitä tehdä. Siirtyisin tekemään jotain mukavia vapaaehtoistöitä silloin kun aika riittää perheeltä ja harrastuksilta.

Perhe olisi suurempi, hankkisin lisää lapsia. Sitten hankkisin meille isomman asunnon, jonka sisustaisin laadukkaammin kuin nykyinen ikeatyyli (josta pidän kyllä myös). Tai varmaan vaimo sen sisustuksen hoitaisi. Varmaan päivittäisin vaatteenikin merkkivaatteiksi tai ainakin kunnon puvun hankkisin.

Kaksi kesämökkiä, toinen Saimaan rannalle ja toinen jonnekin ulkomaille. Hankkisin kertarysäyksellä kaikki levyt, kirjat ja dvd:t joihin nyt ei ole varaa. Aloittaisin Magic the Gathering kokoelman parhailla korteilla, ja ensimmäistä kertaa elämässäni hankkisin jonkin pelikonsolin. Matkustelu ei ole minun juttu, mutta varmaan jossain välissä elämää tulisi niissä pakollisissa kulttuurikohteissa käytyä.

Perustaisin samanlaisen suomenkielisen nörttisivuston kuin geekgirls.fi, mutta ammattimaisemman ja myös miehille, ja pienen leffateatterin (kuin Orion mutta vain scifiä) jonka yhteydessä olisi pieni kauppa. Molemmat voisi tuottaa vähän tappiota eikä se haittaisi. Rahoittaisin scifin ja fantasian kääntämistä myös... Mitä tästä kaikesta jäisi menisi tietenkin lapsille sekä hyväntekeväisyyteen.
Viimeksi muokattu: 08.06.2015 10:24 max.

08.06.2015 11:04 #4 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Mitä tekisit jos saisit isomman lottovoiton
Tämä on toki hyvin teoreettista, sillä en koskaan lottoa...

Kuten täälläkin mainittiin, pienen tuoton ja matalan riskin sijoitukset varmaan olisivat munkin tapa 'säilöä' rahaa, normaalit tilikorot kun eivät tällä hetkellä välttämättä edes kata inflaatiota. Lisäksi ehkä sitoisan osan rahasta suoraan kultaan, pariin sijoitusasuntoon tai muuhun muuhun kiinteämpään sijoitukseen, jonka arvo pitkällä aikavälillä vaihtelee vähemmän tai ei ainakaan matalampaan suuntaan. Ennen kaikkea hankkisin sijoitusneuvojan, koska itsehän en näistä jutuista oikeasti mitään tiedä.

Mulla palaisi kyllä rahaa matkustamiseen, mutta koska pidän töistäni, tuskin lopettaisin niiden tekemistä kuitenkaan. Ihan vapaamatkustajaksi en viitsisi heittäytyä, johan siinä kävisi aikakin pitkäksi. Lapsia ei ole ja tuskin tulee, joten oman jäljen jättäminen maailmaan tapahtunee pitkälti työpanoksen kautta. Sinänsä olisi tietysti kiva, että vaikka välillä ei töitä olisikaan ihan normaalista työllisyystilanteesta johtuen, voisi silti rahoittaa itse omia juttujaan ja kehittää itseään ilman huolta toimeentulosta.

Ennen kaikkea haluaisin pitää rahan määrän jossain määrin yksityisasiana, sillä eniten lottovoitoissa ja muissa yllättävissä rahantuloissa inhottaa ajatus, että kaikki kaverit ja niin sanotut kaverit katsovat oikeudekseen päästä osingoille. :tongue: Varmaan auttaisin vanhempiani jonkin verran, kun he ovat aiemmin tukeneet minua taloudellisesti. Hyväntekeväisyys sen sijaan kohdistuisi kyllä luonnonsuojeluun eikä kavereiden ryyppäämiseen.

08.06.2015 11:10 #5 : Morgan Blood
Haluaisin pienen saaren ja kunnon veneen. Saareen toki asumiskelvollinen mökki. Toki mantereen puolellekin haluaisin paikan, missä mahtuisi asumaan. Tässä olisikin hyödykkeeni, mitkä ensin tulisin hankkimaan. Tähän liittyen perustaisin säätiön Itämeren suojeluun ja "siivoamiseen". Eräs ruotsalainen miljonääri on tehnyt samantyyppisen säätiön viime vuonna. Ehkä pyrkisin liittymään tähän tuoden lisää rahaa suojelutyöhön ja ohjaisin osan rahoista Itämeren putsaukseen ja saariston roskien siivoamiseen. Afrikassa toisin lisää voimaa sikäläisten suurten eläinten suojeluun ja perustaisin jonkin säätiön, joka kouluttaa kehitysmaissa maaseutujen ihmisiä jäte- ja eläinhuoltoon, mitkä toimivat välillä varsin kiinnostavasti. Kotimaassa löisin rahaa yliopistojen tiskiin. Tahdon tukea tutkimuksia, jotka kehittävät fosforin talteenottoa pelloilta (liittyy Itämereen) sekä biomassojen tutkimiseen muovin korvaajina, mistä on tullut ihan kiintoisia tuloksia.

Toisekseen rakennuttaisin kerrostalon, mistä riittäisi asuntoja vuokrattavaksi. Vuokratuloilla sitten eläisin. Tämänkään hetkisestä työstä en luopuisi sillä pidän siitä. Sen sijaan pyrkisin laajentamaan ja palkkaamaan muutaman tekijän lisää.

Ars Longa Vita Brevis

• Huoleton hahmo
  • Huoleton
08.06.2015 13:04 #6 : Huoleton
Vastaus käyttäjältä Huoleton aiheessa Mitä tekisit jos saisit isomman lottovoiton
Oletan "isomman lottovoiton" tarkoittavan esim sitä 90miljoonan pottia, joka juuri jaettiin. Muutaman miljoonan pottihan ei nimittäin moneksi vuodeksi elämää muuttaisi.

1. Kaikkien velkojen maksu- itseltä ja perheenjäseniltä.
2. Vapaata töistä määräämättömäksi ajaksi.
3. Mökki Lapista
4. Rakentaisin "täydellisen kodin" sillai Grand designs tyyliin. Eli projekti käsittäisi mahdollisesti jonkin vanhan konepajan/vesitornin/linnan/kartanon/asevaraston/yms muuttamista kodiksi. Ehkä ainakin yrittäisin ostaa Helsingin edustalta Kuivasaaren. Sit olisi oma TYKKI!
5.Hankkisin vain teetettyjä kenkiä.
6. Uusi moottoripyörä!
7. Ehkä vuoden -90 VW Transporter vaihtuis uudempaan- EHKÄ. No, ehkä vaan parantaisin ilmanvaihtoa.

Mä en kyllä lähtis kummemmin rahaa säilömään tai varastoimaan. Ehkä sijoittaisin johonkin mistä tuottoa tulisi tai sitten tavoitteisin vain että tuhlaan puolimiljoonaa per vuosi, eikä turhia perintöjä jää jaettaviksi. Jouluna aina jakaisin eettisesti lahjoituksia rahoista, jotka jäivä puolesta miljoonasta yli. Olis kiva, kun ei tarttis ruokahyllyllä miettiä ottaako halpaa vai hyvää juustoa.

08.06.2015 23:45 #7 : The Big Bad Wolf
En nyt tiedä, kuinka iso summa pitäisi tilille tulla, mutta haaveilla saa. (Oletetaan myös alkuun, että olisin päälle 18, kun vielä pariin kuukauteen en saa rahapelejä pelata.)

Ostaisin tai rakennuttaisin kartanon itselleni korpeen kauemmas sivistyksestä. Lukuisia vierashuoneita, moderni uusi keittiö, iso ruokasali, suuri määrä viihde-elektroniikkaa mukaan lukien kunnon kotiteatteri olkkarissa, juhlasali, tajuttoman suuri kirjasto, jossa on pehmeitä tuoleja ja kynttilöitä, sauna, kylppäri, jossa on amme, normi suihku sekä tärkeimpänä kaikesta, oma korkea kirjoitustorni, jonne pääsee salakäytävää pitkin kirjastosta. Kartano on erittäin täynnä muitakin salakäytäviä, -portaita ja piiloja. Kaapissa on aina teetä ja muutamien kilometrien päässä palveleva leipomo toimittaa ovelle fetajuustokolmioita päivittäin.

Takapihani olisi valtava labyrintti. Ei Pan's Labyrinth med hullu vuohimies ja sairas isä, vaan sellainen viihtyisän karmiva, hämärä ja turvallisen salaperäinen.

Ostaisin myös ihan Helsingin keskustasta jostain niistä vanhoista taloista itselleni kattohuoneiston, jossa asuisin aina sen ajan, kun tekisin töitä kaupungilla. Myös siinä kämpässä olisi kirjasto, tai ainakin pari täyttä seinällistä täysiä hyllyjä.

Rahoittaisin lääketieteellisiä tutkimuksia ja saisin porukan poistamaan koira-allergiani. Hankkisin kaverikseni rottweilerin.

Mökki olisi myös kiva. Ja Pirates of the Caribbean -laiva.

Ja koska olisin niin kovin mystinen ja salaperäinen ja rikas, kirjani myisivät kasapäin ympäri maailmaa ja eläisin kevyesti niillä tuloilla.

Jonnekin myös lahjoittaisin. Ja varmaan ostaisin äidille asunnon ja tukisin kavereita, jos tarve.

Ja perustaisin säätiön, joka suojelee tiikereitä ja salametsästää salametsästäjiä.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Puolikuu

• punnort hahmo
  • punnort
09.06.2015 00:31 #8 : punnort
Vastaus käyttäjältä punnort aiheessa Mitä tekisit jos saisit isomman lottovoiton

Dyn kirjoitti: Tämä on toki hyvin teoreettista, sillä en koskaan lottoa...

Teoreettista se olisi, vaikka lottoaisikin. Itsekään en lottoa, mutta haaveilen lottovoitosta, jonka saisin veikkauksen koneiden häiriön takia.

Itselläni on jo asuntokin katsottu tällaisen sattuman varalle:

asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/8052...os=oikoas_my_kartta1

Jos voittaisin, ryhtyisin syömään Helsingin keskustan ravintoloissa kaksi kertaa päivässä. Suurempia hankintoja en tekisi, paitsi hiukan huonekaluja, kulutuselektroniikkaa ja kunnollinen espressokeitin. Uuteen asuntooni rakennuttaisin oikeaoppisesti ilmastoidun tupakkahuoneen ja palkkaisin osa-aikaisen piian huolehtimaan kotitöistä. (Todennäköisesti palkkaisin myös jonkun tilitoimiston huolehtimaan piian palkanmaksatuksesta niin minun ei tarvitsisi hoitaa niitä byrokratioita.) Julkaisisin myös kirjoittamani novellikokoelmakäsikirjoituksen palvelukustanteena.

Perustaisin uuden tutkimusapurahan, joka myöntöperusteina olisivat (1) hyvä tutkimuksen tieteellinen taso ja (2) hakemuksen viimeistelemättömyys, tarkoitettu tutkijoille, jotka käyttävät aikansa tutkimukseen eivätkä apurahahakemusten hiomiseen.

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/

09.06.2015 00:38 #9 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Mitä tekisit jos saisit isomman lottovoiton

punnort kirjoitti: Jos voittaisin, ryhtyisin syömään Helsingin keskustan ravintoloissa kaksi kertaa päivässä.

Mä teen tätä jo nyt mun nykyisellä tulotasolla... :cheesy: En nyt toki kalliimmissa mestoissa, en mitään viini-dinnereitä enkä ihan joka päivä, mutta välillä kyllä luvattoman usein. Ruoka on kallista, teki sen itse tai valmiina, ja koska en itse oikeasti osaa laittaa kovin hyvää ruokaa, maksan mielellään palvelusta, että joku tarjoilee sen mulle valmiina.

Asunnoista vielä, en tosiaankaan hankkisi kartanoa tai edes mitään omakotitaloa, ehkä olen vähän turhan tavalla tällainen kaupunkiasuja... Vanhempia voisi ehkä ilahduttaa uudella kesämökillä, mutta omat asunto-ostot jäisivät kaksioon tai pieneen kolmioon kantakaupungista itselle ja pariin sijoitusyksiöön opiskelijoille vuokrattavaksi.

• haplotus hahmo
  • haplotus
09.06.2015 07:18 #10 : haplotus
Vastaus käyttäjältä haplotus aiheessa Mitä tekisit jos saisit isomman lottovoiton
No ainakin luvattoman hulppea asunto merenrannassa ja pihalla oma lintutorni täytyisi olla. Samoin jokin varmahko sijoituskeino, vaikka osan rahoista varmaan hassaisin ihan oma-aloitteiseen riskisijoittamiseen, koska se kiinnostaa. Autoa en hankkisi kun ei ole korttiakaan, mutta vaimo voisi tykätä jos sellainen laite perheeseen tulisi.

Lisäksi lahjoittaisin rahaa luonnonsuojeluun ja tieteelliseen tutkimukseen niin kotiseudulla kuin jonnekin kauemmaksikin kiinnostavaan ja tärkeän oloiseen projektiin. Matkustelu kiinnostaa toki myös, vaikka en nyt osaakaan sanoa minne lähtisin. Ehkäpä Kanadaan ja Japaniin.

Rahoittaisin myös omaa tutkimustyötäni kun kerran olisi tilanne ettei tarvitsisi rahoitusta miettiä. Tosin silloin se olisi kyllä vain harrastus, jolla olisi vaarana jäädä muiden harrastusten jalkoihin...

Pojat ovat niin pieniä vielä, että en oikein keksi miten heidän elämänlaatuaan voisi enää rahalla parantaa. Kai he pitäisivät siitä, että olisi se oma piha jossa leikkiä, mutta noin täsmälleen heihin kohdistettujen hankintojen kautta ei tule mitään erikoista mieleen. Ehkä vaatepuolella jäisi se vähäkin miettiminen kalliimpien vaatteiden osalta, vaikka nytkin ollaan kyllä panostettu laatuun kun on tullut huomattia ettei ne halpavaatteet vaan tunnu kestävän.

Ajatuksia suomennetusta mangasta: ajatuksiasarjakuvista.blogspot.fi/?m=1

09.06.2015 08:16 #11 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Mitä tekisit jos saisit isomman lottovoiton
Hauska lukea muiden vastauksia. :) Oikein hämmästyin omia ajatuksiani, kun aloin oikein kunnolla tätä asiaa pohtia. Aika moni haluaisi rakentaa itselleen talon tai ainakin asua isossa (isommassa?) talossa. Niin minäkin, tavallaan. Oma kirjastohuone olisi hieno (ja joka tapauksessa kohta pitäisi hankkia sellainen ihan oikeasti; kirjoja tulee aina vaan ostettua lisää). Mutta minä pidän nykyisestä asunnosta. Ja koska olen nykyään ihan kauhuissani mahdollisista home-ongelmista (yhdestä homeeseen menneestä asunnosta on tullut pikamuutettua pois), en siksikään ole innoissani muuttamisesta, edes isompaan kämppään. Saatikaan oman kodin rakentamisesta.

Ilmeisesti minulla on elämä tällä hetkellä niin hyvin, että mitään suureellisia juttuja ei tule mieleen. En oikeastaan kaipaa kauheasti mitään itselleni (lukuunottamatta kunnollista eläkesäästämistä minulle ja miehelleni). Eli käyttäisin rahaa muihin. Sijoittaisin ainakin osan pienellä riskillä, tukisin eläinsuojelua ja mahdollisesti perustaisin säätiön, joka kohdentuisi (nuoriin?) tutkijoihin luonnontieteen alalla, painopiste enemmän matemaattisesti suuntautuneilla. :P Kummipojalleni ja mahdollisesti muille veljenlapsille laittaisin rahaa sivuun, jonka he voisivat käyttää omaan koulutukseensa. Töitäni en lopettaisi missään nimessä, en edes vähentäisi vuosittaista työmäärää.

09.06.2015 11:55 #12 : Celestine
Vastaus käyttäjältä Celestine aiheessa Mitä tekisit jos saisit isomman lottovoiton
Mikä kysymys! Totta kai mä muuttaisin ensiksi Helsinkiin. Kruunahaka, Käpylä, keskusta, Suomenlinna... Tulee valinnanvaikeus :lol: Sitten hankkisin kakkosasunnon Skotlannin nummilta, vanhan linnan, jossa asuisin sitten yksin kirjoituskoneen, kahdentoista mustan kissan ja muutaman mäyräkoiran kanssa.

Hankkisin hienoja vaatteita, steampunk-juttuja ja muuta historiallista hepenettä.

Matkustelisin ympäriämpäri Eurooppaa.

Ostaisin kaikki ne kirjat, jotka haluan. Niille olisi tilaa kotieni kirjastohuoneissa.

Loput rahat laittaisin sukanvarteen ja ostelisin kaikenlaista aina kun siltä tuntuisi.

Näyttää kalalta, liikkuu kuin kala ja kaartaa kuin tautinen lehmä. (D. Adams)

09.06.2015 20:35 #13 : FreakyMike
Vastaus käyttäjältä FreakyMike aiheessa Mitä tekisit jos saisit isomman lottovoiton
Olisin melko samoilla linjoilla kuin moni muukin, eli uutta taloa kehiin ja ehkä joku pienempi asunto pääkaupunkiseudultakin etc. Uusi taloni ei olisi kuitenkaan mikään linna vaan pikemminkin saman kaltainen kivinen jugend-huvila kuin monilla vuosisadanvaihteen kotimaisilla taidemaalareilla. Pihalla saisi kuitenkin olla ainakin yksi linnantornia muistuttava grillauspaikaksi soveltuva rakennelma, koska olen haaveillut semmoisen rakentamisesta jo pitkään. Myös pihatie ja puutarha laitettaisiin viimeisen päälle edustuskuntoon. Talosta löytyisi esimerkiksi suuri pyöreä kirjastohuone missä hyllyt täyttävät kaikki seinät lattiasta kattoon, sekä erilaisia tiloja keräilyharrastuksilleni ja muille kiinnostuksen kohteille, kuten peli/musiikki/elokuva/asehuoneet, kotiteatteri ja kaikkea muutakin mitä mieleen juolahtaa. :)

Laajentaisin myös omia työtilojani ja hankkisin paljon uusia koneita ja työkaluja sinne. Lopettaisin samalla kaiken kaupallisen toiminnan ja tekisin metalli- ja kivitöitä enää vain omaksi ilokseni vapaana taiteilijana. Palkkaisin samalla myös muutaman apumiehen, jotta myös isojen ja painavien veistoksen tekeminen onnistuisi paremmin. Pystyttäisin sopiviin paikkoihin myös dolmeneita ja muita muinaishenkisiä luonnonkivirakennelmia isojen koneiden ja työvoiman avulla.

Rahaa palaisi varmaan aika paljon keräilyharrastukseen, kun ostelisin fossiileja, meteoriitteja ja kaikenlaisia antiikkiesineitä aina vanhoista eurooppalaisista teräaseista japanilaisiin taide-esineisiin. Talossa olisi vähintään yksi huone pelkälle japanitavaralle. Pääpaino metallista valmistetuissa Okimonoissa, mutta olisi kattava valikoima myös Netsukeita, Inroja ja kaikenlaista samuraitavaraa. Niistä erityisesti monimetalli Tsubat kiinnostavat. www.pinterest.com/mikkoanttonen/oriental-weapon-crafts/

Myös matkailu kiinnostaa, joten ainakin pari vuotta menisi pelkkään maailmalla kiertelyyn. Teettäisin myös kunnolliset juhlavaatteet ja kengät briteissä ja hankkisin jonkun hienon 70-80 luvun muskeliauton ihan vain hupiajeluita varten. Muuten kulkisin enimmäkseen kai taksilla ja junalla.

Hyväntekeväisyyttäkin harrastaisin ainakin siinä mielessä, että tukisin omaa kotikuntaani uuden koulukeskuksen rakentamisessa ja monissa muissakin peruskorjausta vaativissa kohteissa. Ihan täällä kotinurkillakin on esimerkiksi yksi kovalla käytöllä oleva hiekkatie jotka kannattaisi päällystää. Ryhtyisin myös mesenaatiksi monille nuorille taiteilijoille joiden teoksista pidän. (Sponsoroisin samalla periaatteella myös lupaavia kirjailijoita ja käsityöläisiäkin)
Perustaisin samalla oman kustantamon mikä julkaisisi loppuun kaikki ne sarjakuva- ja kirjasarjat minkä suomentamisen keskeytyminen on jäänyt joskus ärsyttämään. Kustantamo suomentaisi luultavasti jotain muitakin kiinnostavia kirjasarjoja ja yksittäisiä tietokirjoja mitkä sivuavat omia kiinnostuksenkohteitani. Esimerkiksi monista harvinaisista metallitekniikoista ei löydy kunnollista ohjeistusta suomeksi. Matkailuharrastukseen liittyen olisi mukavaa rahoittaa myös erilaisten köyhissä maissa toimivien taide/käsityökoulujen, lastenkotien ja kirjastojen toimintaa.

Sairaaloille ja muille semmoisille yleishyödyllisille kohteille tai luonnonsuojelulle löytyy paljonkin rahoittajia ympäri maailmaa, mutta kultuuri- ja taidealojen toimintaa ei varmasti tueta läheskään niin paljon, joten olisi mukavaa panostaa erityisesti juuri niihin.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Puolikuu

09.06.2015 21:02 #14 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Mitä tekisit jos saisit isomman lottovoiton

Emelie kirjoitti: Töitäni en lopettaisi missään nimessä, en edes vähentäisi vuosittaista työmäärää.

En minäkään, päinvastoin pysyisin yhä vakaammin akateemisessa maailmassa, kun mahdolliset ajoittaiset työttömyyskaudet eivät olisi mikään ongelma (eikä syy lähteä teollisuuteen).

Miten te kartanonrakentajat käyttäisitte päivänne siellä kartanossa?

• Puolikuu hahmo
  • Puolikuu
09.06.2015 21:40 #15 : Puolikuu
Vastaus käyttäjältä Puolikuu aiheessa Mitä tekisit jos saisit isomman lottovoiton

The Big Bad Wolf kirjoitti: Kartano on erittäin täynnä muitakin salakäytäviä, -portaita ja piiloja.

Oujea. Suuri kartano piilopaikkoineen olisi kyllä siisti ja ollut päiväunissani pitkään.

Itsekin siis sijoittaisin rahaa asumiseen. Tosin, en usko, että hankkisin sittenkään mitään aivan kolossaalista. Mitä isompi asumus, sen suuremmat kulut enkä toki haluaisi, että asunto nakertaa rahani. Toisekseen, en jaksaisi siivota mitään kartanoa enkä ehkä raaskisi palkata siivoajaa. Vaatimaton reilu sata neliöinen jugend-kämppä esim. Kruununhaasta riittäisi minulle hyvin. Sisustukseen kuuluisi jo nyt omistamieni tavaroiden lisäksi Klaus Haapaniemeltä ja Hagelstamin huutokaupasta ostettuja herkkuja.

Ostaisin myös vanhemmilleni heille mieluisen asunnon, samoin tädilleni (mikäli hän haluaisi) Aivan ensimmäisenä lähtisin kuitenkin ei-budjetoidulle lomalle Brittein saaria kiertelemään. Oxfordista saattaisi tarttua mukaan kirjoja. Myös matkustelu Idän pikajunalla ympäri Eurooppaa voisi olla hauskaa. En pidä lentämisestä yhtään, joten en lähtisi heti tekemään kaukomatkoja.

Olisi ikävää, jos varat hupenisivat. Sijoittaisinkin, yllätys yllätys, asuntoihin! En haluaisi olla mikään kiskurivuokranantaja, mutta sen verran pitäisi saada tuloja, että omat asumiskulut tulevat katetuiksi. Todennäköisimmin tekisin myös töitä lottovoitosta huolimatta. Toki varakkuus antaisi mahdollisuuden tehdä lyhempää viikkoa, kausiluonteisesti töitä jne. Omien fasiliteettien kuntoon hoitamisen jälkeen jäisi varmaan vielä rahaa. Tällä perustaisin antiikin tutkimusta tukevan säätiön.

punnort kirjoitti: Itselläni on jo asuntokin katsottu tällaisen sattuman varalle:

asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/8052...os=oikoas_my_kartta1

Tämä kämppä odottaa tosiaan lottovoittajaa, sillä muistan katsoneeni sitä oikotieltä jo pari vuotta sitten. Voisi kyllä olla ihan mielenkiintoista asua Aleksanterinkadulla.

Tämän ketjun vastauset ovat jotenkin tosi ihania. :cheesy:

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

• Strato hahmo
  • Strato
13.06.2015 20:00 #16 : Strato
Vastaus käyttäjältä Strato aiheessa Mitä tekisit jos saisit isomman lottovoiton
Jos oletetaan, ettei rahasta olisi puutetta niin ensimmäisenä ostaisin omistusasunnon jostain, mahdollisesti ihan kerrostaloasunnon (kolmio tai neliö). Auttaisin vanhempia maksamaan velkansa ja ostaisin paremman tietokoneen itselle. Varmaan ostaisin pari kirjahyllyä lisää ja niihin täytteeksi kirjoja. Ruokakaupassa tulisi ostettua tuotteita laadun eikä hinnan perusteella, mikä varmasti tulisi vaikuttamaan elämänlaatuun ihan itsessään.

Varmaan myös sijoittaisin osan rahoista, jotta niistä saisi vähän enemmän tuottoa. Samaten jatkaisin opiskelua, mutta ei tarvitsisi huolehtia opintotuista ym. Voisi olla paljon vapaammin ja ehkä enemmän myös tehdä kaikkea mistä tykkää.

Olen myös aina haaveillut hovimestarista tms. joka sitten tekisi minulle ruokaa ja hoitaisi muut kotityöt, ehkä sitten semmoisen koittaisin myös saada jostakin :cheesy:

“The supreme art of war is to subdue the enemy without fighting.”

• Rasimus hahmo
  • Rasimus
13.06.2015 20:41 - 13.06.2015 20:54 #17 : Rasimus
Vastaus käyttäjältä Rasimus aiheessa Mitä tekisit jos saisit isomman lottovoiton
Mä laskin aikoinaan, että jotensakin viisaalla sijoittamisella (ei tarvitse olla osakkeita, kunhan vain ei ole pankkien rahastoja) niin miljoona olisi sellainen summa jonka pelkillä koroilla pystyisi elämään loppuelämänsä vapaaherran elämää, jos ei ihan liikoja vaadi.

Kymmenen miljoonaa ja päälle sitten...

No ensimmäisenä tietenkin jakaisin omaisuuden parin millin pottiin, joka olisi turvallisissa korkorahastoissa tekemässä sellaista pohjahätävaraa. Loppusumma olisi sitten sellaista osuutta, jonka voisi hassatakin. Eli osa menisi riskialttiimpiin osake- tai indeksirahastoihin (jos ei tiedä mitä tekee, niin rahastot ja niiden ylläpitokustannukset ovat parempia sijoituksia kuin suorat osakesijoitukset), ja osa tilavaan kämppään jossa omaa maata ns. kilometri joka suuntaan, että saisi olla rauhassa (okei, satakuntakin metriä riittää). Mieluiten jossain kohtuu isossa asutuskeskuksessa kuin maaseudulla. Palveluiden takia. Mutta muuttotappiokunta, jotta ympäristö ei muuttuisi ihan koko ajan rakentamisen tms. takia (en tajua, mikä tunku ihmisillä on pääkaupunkiseudulle - stadilaiset kun pääsääntöisesti haluavat pois täältä). Talossa tarvitsee olla tilaa vain omalle kirjastolle (hyllytila on nykyään vähissä), saunalle ja pienelle kellarikuntosalille jossa muutama olennaisin väline. Tosin muutama ensimmäinen vuosi menisi asuessa eri maissa viiden tähden hotelleissa, oma kämppä vasta kun alkaisi reissaaminen kyllästyttää.

Hassua kyllä, mitään muuta en osaa keksiä tähän hätään. Oikeasti en halua mitään muuta kuin saada kaiken ajan käytettäväksi omiin harrastuksiin, joita on lähinnä pelit, leffat ja viime vuosina kunnon ylläpito ja yleinen oleilu.

Olen sen verran itsekäs paskiainen, että hyväntekeväisyys, maailmanparantaminen, ja jopa sukulaisten avustaminen on listan viimeisenä, jos rahaa jää yli. Tuskin jää.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste
Viimeksi muokattu: 13.06.2015 20:54 Rasimus.

• punnort hahmo
  • punnort
14.06.2015 23:59 #18 : punnort
Ajaisin myös ajokortin ja hankkisin tällaisen

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/

• Laine hahmo
  • Laine
26.06.2015 18:35 #19 : Laine
Vastaus käyttäjältä Laine aiheessa Mitä tekisit jos saisit isomman lottovoiton
Jos voittaisin vaikka 10 miljoonaa, lahjoittaisin 9 miljoonaa WWF:lle ja ehkä vielä jollekin muulle kohteelle ja lopulla miljoonalla lähtisin kiertämään Eurooppaa ja ostaisin kaikkea turhaa ja tarpeellista.

• Mika hahmo
  • Mika
    Teknikko
14.07.2015 23:59 #20 : Mika
Vastaus käyttäjältä Mika aiheessa Mitä tekisit jos saisit isomman lottovoiton
Jos puhutaan dekamiljoonasta niin pitäisin itselläni n. 2 miljoonaa, niillä saisi kohtalaisen asunnon ostettua velattomana ja lopulla rahalla taattua riittävän elintason loppuiäksi ilman tarvetta työnteolle. Todennäköisesti odottelisin silti asunnon hankintaa siihen saakka, että aloilleen asettuminen alkaisi vaikuttaa houkuttelevalta vaihtoehdolta (tosin mullahan on jo asunto jota makselen pois... tämän laittaisin varmaan vuokralle sitten :cheesy: ) - siihen saakka matkustaisin ympäri maailmaa asuen paikasta ja viipymisajasta riippuen joko hotellissa tai vuokralla.

Loput rahat lahjoittaisin perheelle ja lähimmille ystäville. Potin kasvaessa oma osuus skaalautuisi vain hiukan ylöspäin ja lahjoitussummat kasvaisivat vastaavasti suuremmiksi. Riittävän isolla potilla ulottaisin lahjomisen myös muihin sukulaisiin ja laajemmalle tuttavajoukolle. Jos voitto olisi ennätysluokkaa eli 60+ niin säätiöisin varmasti osan hyväntekeväisyystarkoituksiin.

Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.

NoctilucA
Uusin jäsen: Ruska