Kuumat juomat

5 15.6%
Muu, mikä?
Ei ääniä 0%
Äänestäjiä yhteensä: 32
Sinun täytyy olla kirjautuneena, jotta voit osallistua tähän kyselyyn.
25.07.2015 21:18 #1 : Dyn
Kuumat juomat kirjoittanut Dyn
Koska Iivari kyseli kylmistä, niin minä kyselen sitten kuumista juomista. Meikäläiselle kahvi on jonkinlainen elinehto, jota kuluu päivittäin sekä piristeenä että myös ihan maun vuoksi. Teetä juon vähemmän, mutta sitäkin kyllä, varsinkin iltaisin jos haluan jotain kuumaa mutta en niin paljoa kofeiinia enää juuri ennen nukkumaanmenoa. Kaakao sen sijaan on järjestään liian makeaa.

• Ansa hahmo
  • Ansa
25.07.2015 21:33 #2 : Ansa
Vastaus käyttäjältä Ansa aiheessa Kuumat juomat
Aamu ei ala ilman kahvikupillista. Päivällä juon toisen. Teetä juon myös, mutta kuitenkin vähemmän, ja sitäkin yleensä silloin, kun olen flunssainen. Kuuma kaakao uppoaa paremmin kuin kylmä, varsinkin jos on ollut laskettelemassa.

• punnort hahmo
  • punnort
25.07.2015 21:35 #3 : punnort
Vastaus käyttäjältä punnort aiheessa Kuumat juomat
Espresso tarkkaan ottaen. Mulla on tällainen:

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/

25.07.2015 22:23 #4 : Louhikäärme
Vastaus käyttäjältä Louhikäärme aiheessa Kuumat juomat
Rakastan teetä, niin vihreää kuin mustaa. :heart: Nautin sitä yleensä kolmesti päivässä. Kahvia en juo ollenkaan, en siitä tykkää. Lämmin kaakao illalla auttaa nukahtamaan.

• Nylkky hahmo
  • Nylkky
25.07.2015 22:24 #5 : Nylkky
Vastaus käyttäjältä Nylkky aiheessa Kuumat juomat
Kahvi :heart: :heart: vielä on etelän leirilt espanja kahviplöröi jäljel. Jos 6 kuppii keittäö kahvia nii suomalaista laitan 6 lusikallist. Espanjalaist 2,5 ja tulee sama vahvust ellei vahvempaa.

Race like first!
Train like second!

25.07.2015 23:24 - 25.07.2015 23:25 #6 : Mika
Vastaus käyttäjältä Mika aiheessa Kuumat juomat
Paljastinkin asian jo tuolla kylmällä puolella, mutta kuumista juomista ehdoton ykkönen on kaakao (mielellään kermalla :lol: ) ja hyvänä kakkosena sitten, jos ykköstä ei ole tarjolla, tee, mitä juon lähes yhtä sujuvasti niin taidolla seremonioitua senchaa kuin pussista liotettua liptoniakin. :blush:

Kahvia join joskus nuorena, mutta sittemmin totesin etten pidä sen mausta, joten fiksuna aikuisena siirryin parempiin juomiin.

Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Viimeksi muokattu: 25.07.2015 23:25 Mika.

26.07.2015 00:17 #7 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Kuumat juomat
Tee ja kaakao, jälkimmäinen menee niin tummana ja raakana kuin makeanakin, myös höystettynä kermavaahdolla, kanelilla ja kardemummalla.

Mika kirjoitti: Aiheeseen liittyen voisinkin tiedustella, mistäpäin pääkaupunkiseudulla saa mielestänne parhaat kaakaot? Kampin Kaakaopuu on aika varma valinta, mutta miljöönä se ei ole kovin miellyttävä.

Tämä kiinnostaisi minuakin. Erityisesti kiinnostaisi mistä saisi sellaista paksua suklaajuomaa, en tiedä saako sitä Kaakopuusta kun en ole kokeillut. Usein kaakao jää kahviloissa kokeilematta koska ei viitsi ottaa riskiä, ja liian usein se on kamalaa Tazzaa tai niitä annospusseja. (Ei silti että hyvää teetä olisi sen helpompi löytää. :sad: )

26.07.2015 00:46 #8 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Kuumat juomat
Fazerin kahviloiden kaakoa on näin epäkaakaonjuojastakin ollut ihan juotavaa. Se on tummaa ja paksua, päälle tulee kermavaahtoa ja/tai mariannemuruja, aika kaukana tazziasta (myös hintansa puolesta). :wink:

26.07.2015 09:44 #9 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Kuumat juomat
Ehdottomasti kahvi. :) Ihan elinehto ja päivän aloittaja, en oikeastaan edes osaa mieltää kahvia juomaksi.

Teetä tulee juotua joskus satunnaisesti, samoin kuin kaakaota. Flunssassa juon teen sijaan Finrexiä, joka on ihan parasta ainetta silloin.

26.07.2015 10:47 - 28.07.2015 21:20 #10 : Mika
Vastaus käyttäjältä Mika aiheessa Kuumat juomat

Dyn kirjoitti: Fazerin kahviloiden kaakoa on näin epäkaakaonjuojastakin ollut ihan juotavaa.

Fazerilla on tosiaan ihan hyvää peruskaakaota, samoin myös Robert'silla. Ilokseni olen todennut, että tazzan määrä on viimevuosina tuntunut vähentyvän selvästi, ainakin ns. oikeissa kahviloissa. Missään ABC tyyppisissä paikoissa en tokikaan yritä kaakaota tilata. En ollut asiaa aiemmin ajatellutkaan, mutta taitaa olla niin, että jos kahvia ei tarjota normaalista pannusta vaan se tehdään asiakkaalle aina erikseen niin yleensä silloin myös kaakaotarjonta on annospusseja laadukkaampaa.

Emelie kirjoitti: Flunssassa juon teen sijaan Finrexiä, joka on ihan parasta ainetta silloin.

Itse olen flunssassa, erityisesti kurkun ollessa kipeänä, todennut toimivaksi keittää inkivääriä ja sekoittaa mukaan paljon hunajaa. :heart:

Viimeksi muokattu: 28.07.2015 21:20 Hiistu. Syy: peräkkäiset viestit yhteen

• Xerion hahmo
  • Xerion
26.07.2015 10:57 #11 : Xerion
Vastaus käyttäjältä Xerion aiheessa Kuumat juomat
Tee. Minulle kelpaa vain hyvälaatuinen, joten ei Liptonia, eikä paljoa twainingssiakaan. Teet tulee teekaupasta, mutta valmiita sekoituksia en kauheasti harrasta. Maustamatonta tai itse maustettua. Sellaisenaan parasta on vihreä ja keltainen tee. Pääasiassa sekoittelen itse. Niistä parhaita: minttu tai jasmiini matcha. Sencha ja mieto keltainen tai valkoinen. Vihreä - valkoinen kirsikanlehdillä ja kuivatuilla mansikoilla.

Kahvi on oksettavaa. Tarvittaessa menee 2:2:1 suhteella kahvia, maitoa, ja sokeria.

Kaakao vain sokeroimattomasta kaakaojauheesta itse maun mukaan maustettuna.

Harvinaisempaa herkkua on lämmin-kuuma sake.

I'm shy at first, but I do stupidest random shit when I get comfortable.

• Puolikuu hahmo
  • Puolikuu
26.07.2015 11:47 #12 : Puolikuu
Vastaus käyttäjältä Puolikuu aiheessa Kuumat juomat

Tykkään kahvista ja ehdottomasti kermalla. En vain juo kahvia juurikaan enää. Vielä yläasteella join ihan tolkuttomia määriä mustaa teetä, mutta nykyään se ei enää maistu. Maidolla tosin joskus. Juon rooibosta ja vihreää sekä valkoista teetä. En koskaan osta pussiteetä, irtotee kun on puolet edullisempaa. Ostin muutama vuosi sitten teelämpömittarin, josta on ollut hyötyä myös leipoessa. Tätä ennen vihreästä teestä tuli usein kitkerää, kun teevesi oli liian kuumaa. Koska inhoan niiden metalliseen haudutusjuttujen puhdistamista, käytän nykyään tällaisia kertakäyttöisiä pusseja: www.chaya.fi/haudutuspussit-100kpl-large-p-257.html

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: kyty

26.07.2015 19:14 #13 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Kuumat juomat
Ilman kahvia ei aamu lähde käyntiin. Iltaisin tykkään juoda teetä.

26.07.2015 19:30 #14 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Kuumat juomat

Mika kirjoitti: En ollut asiaa aiemmin ajatellutkaan, mutta taitaa olla niin, että jos kahvia ei tarjota normaalista pannusta vaan se tehdään asiakkaalle aina erikseen niin yleensä silloin myös kaakaotarjonta on annospusseja laadukkaampaa.

Voi hyvinkin pitää paikkansa, vaikka jopa laadukkaat kahvilat ovat joskus tuottaneet pettymyksen... ainakin teen osalta ja joskus sen kaakaonkin. Ne kun tuntuvat monelle paikalle olevan korvikejuttuja, joita pitää olla tarjolla jos paikalle osuu joku joka ei osaa juoda kahvia. Ja Liptonin pussitee on monille se normaali tee, jonka pitäisi kelvata.

Ilahduttavasti moni kahvila on alkanut tarjoilla irtoteetä. Kahvilalle helpoin ratkaisu ovat varmasti ne pallonmuotoiset teelusikat, jotka laitetaan likoamaan kuppiin, vaikka se ei olekaan "oikeaoppinen" haudutustapa. Se on kuitenkin teen ystävällekin ehdottomasti parempi ratkaisu kuin pussitee tai myrkyksi liotettu liemi, jota pitää laimentaa vedellä jos sen haluaa juoda ilman maitoa.

No, sitten on tietysti ongelma että teen pitäisi olla vahvaa jos asiakas haluaa juoda sen maidon kanssa, ja tietyt teet eivät maitoa oikein kaipaa. Ehkä pitäisi hankkia samovaareja kahviloihin.

• StaCa hahmo
  • StaCa
26.07.2015 21:13 - 28.07.2015 21:21 #15 : StaCa
Vastaus käyttäjältä StaCa aiheessa Kuumat juomat
Kahvia menee päivässä litrasta puoleentoista. Tiedän määrän, sillä teen kahvini pressopannussa. Tosin osin se on kofeiinitonta tai sikurisekoitusta, mitä nyt tekee mieli. Etenkin, jos hingun kahvia illalla. En muutenkaan nuku erityisen hyvin :D

Kahvi ilman sokeria, maitotilkalla.

Viime aikoina olen juonut "teejuomista" lähinnä rooibosta tai jotain muita sekoituksia. Musta tee nimittäin oli minulle raskausaikana ainoa ruoka-aine, joka aiheutti pahoinvointia. En ole sittemminkään innostunut. Tosin nyt ostin irkkukaupasta kunnollista Golden Blendia, voi että se on hyvää. Tänä aamuna suorastaan petin pressopannuani teekannun kanssa.

Puolikuu kirjoitti: Kaakaosta: Belgian Neuhaus-kahvilasta kuulemma sai hot chocolatea ihan kirjaimellisesti. Helsingissäkin on Neuhaus, en tiedä millaista kaakaota sieltä saa. Ainakin TripAdvisoryssä ihmiset ovat kehuneet nimenomaan kaakaota.

Belgiassa kaakao saatetaan tarjota niin, että tuodaan kupillinen kuumaa maitoa ja sitten semmoinen "tikkari", jossa on suklaapala, joka sekoitellaan sinne maitoon. On tullut muutamaankin kertaan vastaan.

Noh, Belgia onkin suklaamaa.

Teiniromansseissa on aina liian vähän väkivaltaa.

stazzy.net/blogi
Viimeksi muokattu: 28.07.2015 21:21 Hiistu. Syy: peräkkäiset viestit yhteen

26.07.2015 21:37 #16 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Kuumat juomat
Mä teen kahvini yleensä mutteripannussa, tai normaalilla suodatinkeittimellä jos tietää, että kerralla menee enemmän. Pitäisi ostaa isompi mutteri. :cheesy: Töissä on nappiautomaatti, joka tekee ihan kelpo espressoa. Sekaan laitan vähän lämmintä maitoa tai maitovaahtoa. Kahviloissa latet ja cappuccinot uppoaa hyvin, ja olen kiitettävästi omaksunut tavan kävellä joka paikkaan kahvikupin kanssa.

• Saki hahmo
  • Saki
26.07.2015 23:10 #17 : Saki
Vastaus käyttäjältä Saki aiheessa Kuumat juomat
Tee on minusta paras. Aamuin illoin keittelen teetä, vaikka joskus illalla kuuma kaakaokin on kiva. Minulle kelpaa ihan tavalliset pussiteet, mutta tietenkin mitä laadukkaampaa sitä parempaa. Vihreä ja musta eivät ole lemppareitani, enkä laita teehen koskaan maitoa, pelkällä hunajalla paras. :tongue:

Tavallinen pannukahvi on hirveää litkua, enkä voi ymmärtää niitä jotka litkivät sitä aamuin illoin ja keskellä päivää. Latte ja cappuccino ovat ihan ok, ainakin paikoissa missä se on laadukasta, eikä sitä surkeaa automaattilitkua.

27.07.2015 00:08 #18 : Mika
Vastaus käyttäjältä Mika aiheessa Kuumat juomat

StaCa kirjoitti: Belgiassa kaakao saatetaan tarjota niin, että tuodaan kupillinen kuumaa maitoa ja sitten semmoinen "tikkari", jossa on suklaapala, joka sekoitellaan sinne maitoon.

Kaakaopuu muuten mainostaa, että "Olemme erikoistuneet kaakaoihin, jotka valmistetaan belgialaiseen tyyliin sulatetusta suklaasta ja raaka-aineena käytämme tietenkin belgialaista suklaata."

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: kyty

27.07.2015 13:08 #19 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Kuumat juomat

Mika kirjoitti:

Hmm, pitääkin harkita tätä seuraavan flunssa-aallon osuessa. :)

Käytiin tänään Helsingin keskustan Starbucksissa, on pitänyt turisteilla siellä jo iät ja ajat. En kyllä voi suositella, kauhea häsläyspaikka (ei sinänsä yllätys), vaikka kahvi olikin ihan kelpoa. Harmillisesti he laittoivat molempiin juotaviimme kermavaahtoa päälle. :angry: Ei sellainen sovi espressoon, ei ainakaan niissä määrin. Kahvilasta lähtiessä suussa oli ällö kerman maku.

Reissaaminen on muuttanut minun kahvinjuomistottumuksia. Barcelonassa pari vuotta sitten käytyäni aloin juoda kahvini mustana ja toissavuoden Rooman matka lisäsi espresson juomistottumuksen.

Espresso onkin nykyään kahvijuomista ehdottomasti suosikkini, ja nyt kun meillä on yhdistelmäkahvinkeitin (normaali kahvikeitin ja espressokeitin samassa laitteessa), espressoa tulee juotua huomattavasti enemmän. Ostettiin tänään kunnon tampperi siihen, laitteen mukana tuli muovinen versio, joka on todella hajoavan oloinen. Jos nyt uskaltaisi tampata rohkeammin.

27.07.2015 13:28 #20 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Kuumat juomat
Pitääkin testata Kaakopuun kaakao, olen joskus käynyt ostamassa Kampista suklaata kun on ollut rahaa, mutta ympäristö ei ole koskaan houkutellut istumaan.

Emelie kirjoitti: Käytiin tänään Helsingin keskustan Starbucksissa, on pitänyt turisteilla siellä jo iät ja ajat. En kyllä voi suositella, kauhea häsläyspaikka (ei sinänsä yllätys), vaikka kahvi olikin ihan kelpoa.

Minua hieman harmittaa että ketjupaikat vetävät niin helposti ihmisiä. Toivoin että Akateemisen uusi kahvila olisi ollut jotain originaalia, jotain rennompaa ja kodikkaampaa kuin Aalto, mutta se olikin Starbucks. :huh: Ja ihmiset jonottivat hulluna sinne ja Burgerkingiin, aivan kuin Mäkkäriin kun se aikoinaan tuotiin Suomeen. Pystyisikö joku ajattelemaan että Arnold's Donuts vietäisiin Jenkkeihin ja ihmiset jonottaisivat siellä kilometrikaupalla kun liike avattaisiin? :huh:

Helsingin seudulla on muutenkin vähänlaisesti kodikkaita kahviloita. Pelkkää kolkkoa designia. Muutaman tiedän mutta niistäkin useista saa huonoa teetä ja usein huonoa kaakaota.

Uusin jäsen: Meeri Saukkonen