Kirpputorit ym.

Hiistu
Hiistu loi aiheen: Kirpputorit ym.
02.08.2015 22:55 #1

Kuten vanhan foorumin vastaavaan ketjuun kirjoitin: Tykkään kirpputoreista. :heart:

Nyt kesällä on tullut käytyä tiuhaan kirppiksillä, kun on monta hyvää apajaa lähistöllä. Pidän etenkin sellaisista kirpputoreista, joissa ihmiset ovat itse myymässä tavaraansa, mutta myös hyväksi havaitsemillani itsepalvelukirppareilla tykkään kierrellä kuten myös kotipaikkakuntaa lähellä olevassa isossa kierrätyskeskuksessa.

Huomattava osa vaatteistani on peräisin kirpputoreilta ja kierrätyksestä, kun on löytynyt hauskaa ja hyvää halvalla, esimerkiksi kivoja t-paitoja. Kirjojakin omistaisin huomattavasti vähemmän, jollei olisi tullut vastaan kaipaamiani (ja sellaisia, joita en ole ennakkoon osannut kaivata) käytettyjä kappaleita. Ja kämppäni olisi karumpi, jollei aina välillä löytyisi jotain sisustuksellista krääsää. Haaveilen tietenkin tietyistä suurista aarteista (esim. että joku pitkän linjan spefi-harrastaja olisi tyhjentänyt kirjahyllynsä kirpparille, luonnollisesti hinnoitellen edullisiksi), mutta iloitsen suuresti myös kaikenlaisista pienistä löydöistä (esim. vihreistä muovihelmistä ja vastaavasta tilpehööristä). Löytäminen on kivaa, mutta erityiskivaa on myös jännätä, mahtaako jotain löytyä. Koskaan kun ei tiedä, mitä saattaa tulla vastaan omaan kotiin kannettavaksi (tai vaikka jollekin tuliaisiksi) tai ainakin tutkailtavaksi. Tavaroiden hipelöinti on ihanaa. :cool:

Olen myös jokusen kerran käynyt ulkokirppiksellä itse myymässä tavaroitani. Tänäkin kesänä pitäisi mennä, kunhan sattuisi sopiva poutainen päivä ja saisi tavarat pakattua.

Tykkäättekö kierrellä kirpputoreilla tai muualla käytetyn tavaran keskellä (ja millaisissa paikoissa)? Millaista tavaraa sieltä hankitte? Onko jotain tiettyä asiaa, jonka löytämisestä haaveilette? Ynnä muita kirppiskokemuksia, kertokaa!

Puolikuu
Puolikuu vastasi aiheeseen: Kirpputorit ym.
02.08.2015 23:56 #2

Jee, kirpparit on parhaita! :heart: Minunkin suosikkejani ovat sellaiset kirppikset, joissa ihmiset itse myyvät. Tosin sellaisilla tulee nykyään harvemmin käytyä, kun Vallilan makasiinien Valtteri lopetti (olen edelleen katkera) ja Hietsun kirpparille on niin kovin pitkä matka. Nyt korvaajaksi on tullut Hakaniemen torin sunnuntaikirpputori. Koluan säännöllisesti Fidan lähetystoreja ja muutamia kertoja olen käynyt myös Hesyn kirppareilla. Näissä paikoissa on hauskaa vierailla, koska tavarat ovat laadukkaita ja asiat ovat kauniisti järjestettyjä. Tosin jänniä löytöjä on harvemmassa.

Kirppareissa viehättää löytämisen ilo. Nyt olen iloinnut jo useamman viikon yhdestä edullisesti löytämästäni vaatteesta (joka on muuten kirjoitushetkelläkin päällä) ja Lomonosovin suolasirottimesta. On myös toki kirpparilöytöjä, jotka ovat ostohetkellä vaikuttaneet hyviltä ideoilta mutta myöhemmin niitä katsellessa mietin, mitä ihmettä päässäni on liikkunut. Kirpputoreilla käyminen myös varmasti kasvattaa itsekuria, niin paljon olen käynyt henkisiä taisteluita siitä, tarvitsenko jotain asiaa vai en.

Minulla on usein juttuja, joita metsästän kirppareilta. Jo mainittua suolasirotinta olin haeskellut jo jonkin aikaa, mutta ostin sen vasta, kun tuli tarpeeksi edullinen vastaan. Olen myös yrittänyt kovasti etsiä nimenomaan tällaista huivia, mutta ei ole jostain syystä ei ole näkynyt. Minulla on eräs ystävä, joka on myös varsinainen kirpparikoluaja, joten olen pyytänyt hänetkin etsintöihin. Aina välillä olemme kavereiden kanssa osteltu toisillemme kirppareilta jotain pieniä lahjuksia.

Joskus kyllä naurattaa ja melkein itkettääkin jotkut kirpputorilla myytävät tavarat. Kaikkea on nähty osittain täytetystä vauvakirjasta alkaen.
:smile:

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

FreakyMike
FreakyMike vastasi aiheeseen: Kirpputorit ym.
03.08.2015 00:55 #3

Kirpputoreissa on parasta juuri se yllätysmomentti. Ei ikinä tiedä mitä tulee vastaan. Vaatteita en yleensä etsi, mutta kirjoja ja muita pienesineitä tulee pengottua jo paljon tarkemmin. Kotipaikkakunnallani on valitettavasti vain yksi ainoa kirppis, jonka valikoimat eivät useinkaan sivua omia kiinnostuksen kohteitani, mutta kun asuin erilaisissa kaupungeissa opiskeluaikoinani, niin kiertelin kirpputoreja ja divareita vähintään pari kertaa viikossa. Suurimmat hankintani ovat olleet luultavasti yksi 70-80 lukujen tyylinen parturintuoli ja kissan kiipeilyteline.

Se kuitenkin vähän ärsyttää kun jotkut ovat alkaneet tehdä puoliammattimaista bisnestä esimerkiksi vuokrapöytäkirppiksillä ja sitten on koju täynnä vaikka jotain uutta kiinasta tuotua rihkamaa. Myös se ärsyttää jos joku hinnoittelee omat tavalliset myyntitavaransa älyttömän kalleiksi.
Yksi kirpputorien pääajatuksista on kuitenkin yksityisihmisten omien tarpeettomien tavaroiden laittamisesta kiertoon pientä korvausta vastaan, joten ei niistä pitäisi pyytää yhtä paljon kuin joku oikea kauppa uusista tuotteistaan.

Dyn vastasi aiheeseen: Kirpputorit ym.
03.08.2015 19:48 #4

Olen myynyt aika paljon kirjoja ja muutakin tavaraa pk-seudun siivouspäivissä ja muilla ilmaisilla pihakirppiksillä. En maksaisi kirpparipöydästä, mieluummin myyn sitten puoli-ilmaiseksi tavaroita, joita en enää tarvitse. Sen sijaan kesäpäivä ulkona istuksimassa kirpparifiiliksissä on ihan hauskaa ajanvietettä.

Ostin nuorempana vaatteitakin kirppareilta ja UFFilta, mutta nykyään mun kokoja ei vain ihan oikeasti ole (jep, jengi kierrättää "pieneksi jäänyttä") ja muutenkin olen vaatteideni suhteen ehkä jo niin nirso, ettei aina kaupastakaan löydy mitään mielenmukaista. Aikaa ei myöskään liikene kaivelemiseen ja etsimiseen samaan tapaan kuin ennen. Tiedän suurinpiirtein, mistä liikkeistä löydän haluamani, ja etsimisen ilo on kyllä jo haihtunut turhauttavan hakemisen tieltä. Omia vanhoja vaatteitani kyllä laitan eteenpäin, lähinnä UFFin bokseihin, sillä vaatteiden kirppismyynti tuntuisi jo vaativan vähän enemmän suunnitelmallisuutta kuin satunnainen kirjakassin kanssa siivouspäivään lähteminen.

Astorethein
Astorethein vastasi aiheeseen: Kirpputorit ym.
03.08.2015 19:52 #5

Kirpputorit ovat kyllä mielenkiintoisia paikkoja, vaikka harvoin niistä mitään ostan. Syy on osaksi siinä, että kirppiksillä myydään todella paljon vaatteita, kun taas vaattet ovat minulle viimeinen asia, mitä suostuisin käytettynä ostamaan. Uutenakin saa hyvää riittävän halvalla, joten en näe syytä, miksi maksaisin euroakaan jonkun hikisestä t-paidasta.

Minäkin vierailen kirpputoreilla yllätysten vuoksi, sillä koskaan ei tiedä, mitä vastaan tulee. Kirjoja ja sarjakuvia bongailee helposti suunnilleen miltä tahansa kirppikseltä, joskaan ei välttämättä kovin hyväkuntoisina. DVD-elokuvat (myös VHS) ovat myös yleisiä, mutta mielestäni niidenkään ostamisessa ei ole mitään järkeä, kun käyttämättömiäkin saa nykyään todella edullisesti. Porno muodossa tai toisessa kuuluu tietenkin jokaisen kirpputorin vakiotarjontaan, eikä sellaista kirppistä ole varmaan olemassakaan, jonka jossain loosissa ei olisi vanhoja Jalluja tai Rattoja myynnissä.

I'm just a normal everyday pervert.

Viimeksi muokattu: 03.08.2015 19:55 : Astorethein.

Dyn vastasi aiheeseen: Kirpputorit ym.
03.08.2015 20:00 #6

Astorethein kirjoitti: Kirppiksiltä on tullut hankittua jonkin verran huonekaluja, kuten nojatuoleja ja kirjahyllyjä. Hyväkuntoisimmat viedään käsistä nopeasti, joten niiden metsästämisessä pitää olla nopea. Nykyään oikeastaan kaikki tavara tulee ostettua uutena, mutta silloin, kun muutin porukoilta omaan kämppään, kirpputorit olivat ykköspaikka irtaimiston hankkimiseen.

Sama juttu, kotoa pois muuttaessa HOAS-asunto tuli sisustettua juurikin kirppisten antimilla, tosin ei "fyysisten" sellaisten vaan netistä löytyvien. Aika halvalla sai huuto.netistä ja vastaavista ihan riittävän määrän huonekaluja.

Mitä luksusta olikaan nykyiseen kämppään muuttaessa ostaa kaikki uutena, mikä ei seurannut vanhasta kämpästä perässä. Okei, lähinnä Ikeaa, mutta pääsi ihan itse (tm) valitsemaan värin, mallin, ja muuta sellaista, eikä tarvinnut kytätä halvinta vapautuvaa netissä.

Viimeksi muokattu: 03.08.2015 20:00 : Dyn.

Hiistu
Hiistu vastasi aiheeseen: Kirpputorit ym.
05.08.2015 10:43 #7

Puolikuu kirjoitti: Minunkin suosikkejani ovat sellaiset kirppikset, joissa ihmiset itse myyvät. Tosin sellaisilla tulee nykyään harvemmin käytyä, kun Vallilan makasiinien Valtteri lopetti (olen edelleen katkera) ja Hietsun kirpparille on niin kovin pitkä matka. Nyt korvaajaksi on tullut Hakaniemen torin sunnuntaikirpputori.

Minäkin tykkäsin Valtterista (ja katkeruus), sen muutaman kerran mitä siellä tuli käytyä. Kotona onneksi myös äiti tykkää kirppiksistä, joten kirpparointi on ollut ihan pätevä syy lähteä käymään Helsingissä, vaikka matkaa onkin yli 50 kilometriä suuntaansa. :tongue: Hietsua pidän ihan hauskana käyntikohteena kerran tai pari kesässä, mutta mitä nyt viimeksikin yhtenä heinäkuun lauantaina siellä olin, tuli minulle vähän semmoinen turistirysäfiilis. Olihan siellä ihan ns. tavallisiakin ihmisiä myymässä omista kaapeistaan tyhjentämiään tavaroita, mutta paljon varmaan myös melko vakituisia myyjiä. (Ei sillä... kai sitä itsekin jos sinne menisi myymään, koittaisi kaivaa kaapeistaan jonkin muumikuvioidun jutun, jotta joku pöhkö turisti tulisi ja kovaan hintaan sen ostaisi. :roll: )

Hakaniemessä en ole käynyt, täytyisi joskus päästä käymään! Ehkä jos tulevana sunnuntaina on nätti ilma. :smile: Sunnuntaisin on myös Espoossa Vermon raviradan parkkipaikalla suuri peräkonttikirppis, siitä paikasta kovasti pidän, paljon katseltavaa.

Helsingissä Kattilahallin kirppiksellä olen käynyt kerran. Jäi lähinnä sellaiseksi "tulipahan nähtyä" -kokemukseksi, koska ei siellä ryysiksessä oikein kivasti päässyt katselemaan. Jäähallin kirppiksellä olen jokusen kerran käynyt, kun olen siihen aikaan ollut matkustamassa Hesan kautta (nyt kesällähän sitä ei kai olekaan). Siitä ihan tykkään, joskin ehkä oudoista syistä. Ensinnäkin siellä on käydessäni ollut jonkin verran lapsiperheitä myymässä (leluja nyt vaan on kiva katsella) ja lisäksi siellä on ollut virolaisia/venäläisiä semmoisia antiikkia&humpuukkia-myyjiä (on tullut jotenkin kivasti fiilis kuin olisi Tallinnassa käymässä... on minullakin huvit :lol: ). Myyrmäkihallin kirppis minua on vainonnut jo vuosia, että siellä pitäisi joskus päästä käymään, mutta ei sitäkään nyt taas kesällä, kun olisi asia mielessä.

Salon iltatorille (torstaisin) haluaisin vielä tänä kesänä, sellainen "kerran kesässä" -lomareissu sekin. Yhden kerran jo piti mennä, mutta silloin sattui sadepäivä. Myös Somerniemen kesätorilla (jossa myös kirpputorimyyntiä) olisi kiva käydä, mutta saattaa tämä kesä loppua kesken.

Jos liikkuu läntisellä Uudellamaalla, on tulevana lauantaina (8.8.)Lohjalla Laurinpäivä , jossa on ainakin aiempina vuosina ollut paljon kirppismyyjiä. :wink:

Viimeksi muokattu: 05.08.2015 10:53 : Hiistu.

Iikh
Peto
Iikh vastasi aiheeseen: Kirpputorit ym.
10.08.2015 22:07 #8

Jees, nykyään ostan lähes kaikki vaatteeni kirpputorilta. Tällä hetkellä asun lyhyen kävelymatkan päässä Hietsun kirppikseltä, joten sieltä tulee hankittua yhtä sun toista ja kaikenmoista. Vaatteiden ja asusteiden lisäksi en useinkaan osta kirppareilta mitään muuta, mitä nyt joskus kirjoja. Itsekin olen todella surullinen Valtterin kohtalosta. Sen parempaa kirpparia ei ole tullut missään maailmalla vastaan. Viime keväänä kävin Vantaan Lanttilan suurkirppiksellä. Kyseessä on siis laaja itsepalvelukirppis, jolla viikonloppuisin on auki myös itsemyyntipuoli. Itsemyynti oli kyllä minun käyntini aikaan aika surullinen esitys, mutta se itsepalvelupuoli houkuttaisi käymään uudelleenkin.

Viimeksi muokattu: 10.08.2015 22:08 : Iikh.

Piru Naiseksi
Piru Naiseksi vastasi aiheeseen: Kirpputorit ym.
10.08.2015 22:28 #9

Kirpputorit ovat hankintakeskuksiani. Onneksi niitä on Helsingissä (sekä viereiskunnissa) kymmenittäin. Todella, kymmenittäin, ja uusia löydän aina, kun suuntaan kulkuni ennen käymättömille urbaaniviidakon poluille. Tarvitsen mukauusia vaatteita ja kaikenlaista pikkusälää niin kuvitteellista kuin todellista elämääni varten. Olen huomannut, että jos etsin jotain tiettyä tavaraa, en sitä vahingossakaan löydä. Mutta annas olla, kun tuo tietty tarve poistuu, niin kyseistä tavaraa rupeaa löytymään monin kappalein! Joidenkin vakikirppareitteni myyjät tietävät minun etsivän ahkerasti rompetta muun muassa mitä erilaisimpia ohjelma-avustajan tehtäviä varten. He saattavat antaa oma-aloitteisesti vinkkejä siitä, mistä löydän vaatteita, joita olen taannoin metsästänyt. Ja tilapäiskirppareilla kuljeksiessani minusta tuntuu joskus siltä, että myyjät haluavat minun avuin päästä eroon pienikokoisista vaatteistaan. Kameroita olen ostanut kirppareilta, monia, ja monia tarimoita olen saanut kaupanpäällisiksi.
Kirpputoreilta ostamisessa on ehkä parasta - kierrätyksen ja huokeiden hintojen lisäksi - se, että silloin ei osta vain tavaraa. Silloin ostaa tarinan.

Laine
Laine vastasi aiheeseen: Kirpputorit ym.
13.08.2015 19:24 #10

Käyn tosi harvoin kirppiksillä pakko myöntää vaikka pienen kävelymatkan varrella onkin monta hyvää paikkaa. Yleensä haluan löytää jotain yllättävää.
Kesän alussa menin äitin ja pikkusiskon mukaan käymään kirppiksellä aikaa tappaakseni ja pyörinkin siellä vain tylsistyneenä. Sitten rupesin plaraamaan vaaterekkejä ja siis herranjumala mun käteen sattu itetehty keskiaikatyylinen mekko kympillä! Sovitin sitä päälle ja se oli aivan täydellinen, kuin mulle tehty. Nyt kun vielä tietäis missä sitä vois pitää. :tongue:

Puolikuu
Puolikuu vastasi aiheeseen: Kirpputorit ym.
20.08.2015 12:08 #11

Tänään on kaksi hyvää yhdessä, nimittäin ooppera ja kirppis. Taiteiden yönä ooppera on perinteisesti järkännyt kirppiksen, jossa myydään vanhoja asuja sekä muuta mukavaa. Pari kertaa olen käynyt, enkä mitään hankkinut, mutta kirpparille askel käy silti tälläkin kertaa.

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

Ageha
Ageha vastasi aiheeseen: Kirpputorit ym.
12.11.2018 14:52 #12

Välittömästi muutettuani ulos pikkukylästä opiselemaan, tuli kirpputoreista ensisijainen vaatteidenhankintapaikkani. :grin: Etenkin UFFin tasarahapäivillä käyn säännöllisesti. Tänä syksynä en ole ehtinyt mutta usein menen esimerkiksi sekä neljän, kolmen että kahden euron päivillä tsekkailemaan vaatteet läpi, vaihtuvuus kun on tasarahapäivien aikana suurta. Nytkin päällä on neljän euron kengät ja kolmen euron ruutuhame.

En ole vielä käynyt tutustumassa tarkasti tämänhetkisen kotikaupunkini kirpparitilanteeseen, mutta uskon ja toivon löytäväni täältä vielä useita luottokirppiksiä. ♥

Toinen tyypillinen vaatteidenhankintatapani on kavereilta käytettynä. Tuttavapiirissäni aina välillä joku raivaa vaatekaappinsa niin, että lopputuloksena on useita kasoja uutta kotia etsiviä vaatteita. Kyseiset vaatteet myös kun ovat jo kerran jonkun omalla maullaan valitsemia, niin todennäköisyys löytää itseään miellyttäviä vaatteita on yleensä korkeampi kuin vaikkapa vaatekaupassa. :)

Kerran sammuvat kaikki tähdet,
mutta ne loistavat aina pelkoa vailla.