• Emelie hahmo Kirjoittaja

20.08.2015 08:35 #1 :: Emelie
Kahvilat
Täällä on ollut keskustelua sekä kylmistä että kuumista juomista, joissa varsinkin viimeisessä ketjussa on tullut mainittua useampaan kertaan kahviloissa käynti. Perustan sille oman ketjunsa, jossa voidaan keskustella kahviloista enemmänkin.

Mikä on suosikkipaikkasi? Löysitkö jonkun uuden kahvilan, josta haluat kertoa kaikille? Millainen olisi mielestäsi parhain kahvila?

• Ansa hahmo
  • Ansa

20.08.2015 10:48 #2 :: Ansa
Kahvilat
Paikallisista (Seinäjoki) voin sanoa ainakin Pikku Paussin, joka on pieni ja viihtyisä kuppila keskustassa. Tekevät kaikki annokset ja leivonnaiset itse sekä gluteenittomia löytyy montaa eri sorttia (pitää kysyä erikseen, koska säilövät pakastimessa). Ainakin gluteeniton vaniljapulla on ollut erityinen suosikkini. Paikan kahvin laatu vaihtelee tosin, mutta se ei niinkään haittaa. Lounasaikaan sieltä saa keittoa viiden euron hintaan (santsi 2), joka sisältää keiton, leivän, veden ruokajuomana sekä kahvin tai teen jälkiruoaksi.

Sitten on tietysti Coffee House, joka löytyy varmaan aika monesta kaupungista. Jos sinne tulee mentyä Pikku Paussin sijaan (joko siksi, että Paussi on täynnä, tai että haluaa sen tietyn juoman), ostan chai latten. Gluteenittomia tuotteita sieltäkin löytyy, mutta ne eivät innosta yhtä paljon kuin Paussin omat leivonnaiset.

Jotain ehkä kaipaisin kuppiloihin: selkeää listaa, mitä gluteenittomia tuotteita heillä on tarjottavana. Tietäisi satavarmasti, mitä on ja pystyisi tilaamaan heti sen sijaan, että täytyy kysellä ja asiakaspalvelijan on mietittävä, mitä heillä nyt taas olikaan tarjolla. Toisaalta ymmärrän, ettei tällaisia pieniä tauluja viitsitä tehdä, jos valikoima on hyvin liikkuvaa/muuttuvaa.

20.08.2015 11:04 #3 :: LordStenhammar
Kahvilat
Cafe Anitassa tulee usein käytyä Hollolan kuntakeskuksessa pyöriessä. Mukavat myyjät, hyvää kahvia ja tuoretta pullaa sun muuta leivonnaista, jos on sen sortin nälkä. Asiakaskunta on vanhemman puoleista juoru-ukkoa ja -akkaa, mutta mitäs siitä. Kuuleepahan samalla paikkakunnan juorut, että mitä ne täkäläiset tenttumiehet sun muut örisijät ovat tällä kertaa toilailleet. :smile:

20.08.2015 12:47 #4 :: Dyn
Kahvilat
Olen kova istumaan kahviloissa sekä kirjaa lukemassa että läppärin kanssa, joskus teen ihan myös töitä samalla. Kahvilat sopivat hyvin myös ihmisten tapaamiseen, jos lounasaika sattui menemään ohi eikä ulkonakaan tarkene istuskella. Haen kahviloista myös take away -juomia, joten joo, kahviloihin kuluu sekä kotimaassa että maailmalla yllättävän paljon rahaa.

En ole kahvilani suhteen nirso, myös ketjut käyvät ja varsinkin Robert's Coffeen kahvi on oikeasti ihan hyvää, joten siellä tulee käytyä. Ulkomailla saatan suunnata Starbucksiinkin, vaikka USA-suosikkini onkin Peet's-niminen ketju. "Tunnelmalliset" yksittäiskahvilat ovat usein söpöjä ja kiva tukea pienyrittäjää, mutta en vierasta ketjujakaan. Kahvilassa tärkeintä minulle on kahvi, ja mahdollisuus istua sen kanssa alas hetkeksi.

• Skie hahmo
  • Skie

20.08.2015 21:32 #5 :: Skie
Kahvilat
Mitä vanhemmaksi olen tullut, sitä vähemmän olen kahviloita harrastanut. Sekin toki saattaa vaikuttaa, etten ole vielä tällä iällä oppinut kahvia juomaan (ja harvoin juon teetäkään ihan juomisen ilosta), mutta kyllä selkeästi kahvilakäynnit on vähentyneet mitä pidempään olen kaupungissa asunut.

20.08.2015 22:13 #6 :: Dyn
Kahvilat

Skie kirjoitti: Aiemmin tapasin ystäviä enemmänkin kahviloissa, mutta nykyään ravintolat ovat korvanneet kahvilat tapaamispaikkoina. Päädyn käyttämään kuitenkin saman verran rahaa, joten saahan siinä edes vatsansa täyteen. :wink:

Mulla on käynyt näin ehkä baarien kanssa. Jos iltapäivä yhtään on kallistunut jo iltaa kohden, helpommin tulee mentyä yksille oluille kuin kahville. Lounastreffejä sovin myös, joten ehkä välittömästi lounaan jälkeen alkuiltapäivästä on se potentiaalinen kahvila-aika, jos on ollakseen.

Näin seurassa siis, itsekseni saatan istua kahvilassa aamiaisella, salaattilounaalla tai pitkälle iltapäiväänkin, erityisesti jos on työnteossa sellainen fiilis, että pitää päästä työhuoneelta vähän vaihtamaan maisemaa.

• Mika hahmo
  • Mika
    Teknikko
21.08.2015 19:57 #7 :: Mika
Kahvilat
Leppävaarassa selkein valinta on Cafe Buffo Sellon kauppakeskuksen 2. kerroksessa, missä kaakao on hyvää ja halpaa ja toisaalta miljöö on paikan avonaisuudesta huolimatta aavistuksen rauhallisempi kuin pohjakerroksen kulkuväylällä oleva Robert's. Keskustaan suunnatessa taas useimmiten poikkean joko Kampin Kaakaopuuhun tai johonkin Fazerille. Cafe Esplanad olisi mukava paikka, mutta aivan turhan täynnä yleensä.

21.08.2015 23:53 #8 :: Dyn
Muokannut 21.08.2015 23:53 Dyn

22.08.2015 10:51 #9 :: Puolikuu
Kahvilat

Dyn kirjoitti: Kluuvin "isolla" Fazerilla on myös arkiaamuisin hyvä aamiainen ja viikonloppuisin siitä vähän laajennettu brunssi, suosittelen.

Minäkin kävin joskus Fazerilla aamiaisella ja tykkäsin myös kovasti.

En kauheasti osaa istua kahvilassa yksin. Jos haluan lukea, koen luontevimmiksi mennä kirjastoon. Yksin käynkin lähinnä Kaisaniemen metroaseman muutamassa pikku kahvilassa, jotka ovat edullisia ja sympaattisia.

Jos on tarkoitus hengailla kahvilassa pidempään jonkun kanssa, Café Esplanad on aika vakiovalinta. Varsinkin laskiaispulla-aikaan. Kyseinen kahvila on myös niitä harvoja, jonka olen nähnyt Helsingissä olevan auki peräti ysiin. Esplanad on mielestäni aika samoissa hinnoissa, kuin kahvilat yleensä, viihtyisä ja sen verran iso, että aina on löytynyt istumapaikka.

23.08.2015 13:07 #10 :: Dyn
Kahvilat

Puolikuu kirjoitti: Jos on tarkoitus hengailla kahvilassa pidempään jonkun kanssa, Café Esplanad on aika vakiovalinta.

Mä olen pitänyt tätä vähän turistipaikkana, joten ei ole kuulunut vakiokäyntikohteisiin. Joskus olen napannut kahvin mukaan. Tällä suosituksella täytyy varmaan joskus istahtaa sisään asti.

Lapsuuden suosikkikohteitani Kluuvin Fasun lisäksi oli Cafe Ekberg Bulevardilla. Vanhan ajan kahvilatyyliä ja pöytiin tarjoilu, suosittelen. Leivonnaiset ja kakut ovat hyviä, eli pelkän fiiliksen takia ei tarvitse mennä. Kakkujen ystävälle toki täytyy aina mainita myös Kakkugalleria Fredalla, jossa on syö-niin-paljon-kuin-jaksat kakkubuffa tarjolla joka päivä. :cheesy:

23.08.2015 22:23 #11 :: Puolikuu
Kahvilat
Kyllähän tuo turisteja vetääkin, ja aina olen saanut jonottaakin. Hinnat eivät kuitenkaan ole mielestäni normaalia suolaisemmat ja jos oikein muistan, santsikupikin sai.

Ekbergillä voisi joskus käydä. Bulevardilla tulee vain vähän harvemmin liikuskeltua ja yleensä kahvilavaihtiehdoksi valikoituu sellainen, johon ei ole kovin pitkä matka.

Pöytiintarjoilukahviloista on toki mainittava myös Café Engel. Engelhän on jonkinlainen klassikko, joskin olisin toivonut miljöön olevan hieman tunnelmallisempi. Kahviherkkujen hinnat ovat aika korkeat suhteessa lounaan hintaan samassa paikassa.

24.08.2015 23:46 #12 :: Maailmanherra
Kahvilat
Tampereella on hyviä kahviloita. Helsingissä ei niinkään. Aika vähän tulee käytyä. Konsepti ei oikein istu suomalaiseen kulttuuriin.

25.08.2015 00:00 #13 :: Dyn
Kahvilat

Maailmanherra kirjoitti: Konsepti ei oikein istu suomalaiseen kulttuuriin.

Miksi ei sopisi? Eivät ne kahvilat ole täynnä pelkästään turisteista, ja aika usein varsinkin iltapäivisin ne ovat nimenomaan aika täynnä. Suosituimmissa voi olla oikeasti vaikea saada pöytää arkenakin.

Ehkä jossain umpimetsässä kahvit käydään yhä juomassa huoltsikalla, vaikka toki kahvilahan sekin on, eräänlainen...

25.08.2015 13:15 #14 :: Maailmanherra
Kahvilat
Suomessa asutaan isoissa taloissa. Kahvit juodaan kuistilla, tuvassa tai kammarissa. Pääsääntöisesti aika vietetään kotona. Baarit ja kahvilat ovat olohuoneita vain vähempiosaisille. Varsinkin kun suomalainen ryystää ja kittaa, ei juo.

25.08.2015 13:45 #15 :: punnort
Kahvilat

Maailmanherra kirjoitti: Oman kahvilakäytökseni olen hionut huippuunsa: vedän tuplaespresson naamaan, käännyn 360 astetta ja kävelen ulos.

360 astetta on kokonainen kierros. Nenäsi osoittaa siis käännöksen jälkeen samaan suuntaan kuin ennen sitä.

Oma suosikkikahvilani on Kaakaopuu Kampissa. Sieltä saa espressoa ja belgialaisia suklaakonvehteja isosta valikoimasta.

25.08.2015 15:38 #16 :: Puolikuu
Kahvilat
Maailmanherran allekirjoitus on hieno. Kehtaisin silti väittää, että Suomen hinnoilla ei vähempiosaiset juuri kahviloissa tai baareissa käy. :tongue:
Muokannut 25.08.2015 15:39 Puolikuu Syy: suomi isolla ässällä

26.08.2015 10:52 #17 :: Dyn
Kahvilat
Mä olen sitten varmaan vähempiosainen (ei ole omakotitaloa isolla kuistilla, ei) kun käyn kahviloissa juomassa neljän euron latteja ja syömässä viiden euron juustokakkupaloja. :tongue:

Keittelen kyllä kotonakin espressoa ja vaahdottelen maitoa, mutta ei siitä yhtä hyvää tule kuin jos 'ammattilaiselta' ostaa. Joten käyn kahviloissa myös ihan sen paremman kahvin takia. Vaikka hinnat ovat helposti suolaiset, saapahan ainakin laadukasta vastinetta rahalleen. Tämän takia huono kahvilakahvi varmaan ärsyttääkin enemmän kuin huono ravintola noin keskimäärin.

26.08.2015 15:12 #18 :: Maailmanherra

punnort kirjoitti:

Olen ottanut tyyliini vaikutteita Michael Jacksonilta.

Kahviloissa nimenomaan huono ammattitaito ärsyttää. Espressoa ei viitsi tilata kuin ennestaan tutuista mestoista, muuten saa jotain kitkerää litkua. Jonnekin Sävyyn ei vain viitsi lähteä yhden kupillisen vuoksi.

• Emelie hahmo Kirjoittaja

04.09.2015 10:43 #19 :: Emelie
Kahvilat
Minä useimmiten suuntaan Helsingissä Steam-kahvilaan Kaisaniemessä, vaikkakin Tennarin Steamissä tulee käytyä espressolla ennen leffaa varsin säännöllisesti. Steam on miellyttävä paikka. Siellä on melkein aina tilaa ja vaikka siellä olisi melko täyttä, se ei tunnu siltä. En etsi monen valinnan kahvilaan, sillä yleensä en jaksa kokeilla mitään erilaista tai erikoista. Minun tilaukseni on joko normaali suodatinkahvi tai sitten espresso. Kerran erehdyin kesällä kokeilemaan jotain kylmää kahvijuomaa. Yyyh, kun oli makeaa, ihan jäätävän kauheaa.

Oman asuinalueen Robert's Coffeessa tulee käytyä myös useasti, siellä on mukava istuskella ja jutella.

Muutaman kerran olen osunut pöytiintarjoilukahviloihin, joka on itsessään jännä konsepti. Helsingin Akateemisen yläkerran kahvila on eräs niistä. Se ei ole istuskelupaikka, mutta hyvät kahvit sieltä saa (ja olenpa syönyt siellä myös elämäni parhaimman hillomunkin). Toinen tällainen paikka on Dyninkin mainitsema Cafe Ekberg. Hieman jännitti, että millainen kakkupala sieltä tulee, kun tilasin listasta melkein sokkona. Hauskana yksityiskohtana mainittava, että kahvi tarjoiltiin kahvikannusta, joka sitten jätettiin pöytää santsikuppia varten. Tätä harvoin näkee. Kakkupala oli kyllä juuri sellainen kuin mitä pelkäsin, iso ja makea. :tongue:Olen aina hieman pettynyt, että pullat ynnä muut tarjoiltavat asiat ovat niin isoja. Minun tekisi monta kertaa mieli maistaa jotain, mutten kuitenkaan jaksaisi koko palaa syödä, makeusraja tulee vastaan. Miksi kahviloissa ei myydä nykyistä makeista herkuista ainakin puolet pienempiä paloja?

17.01.2016 04:31 #20 :: Dyn
Kahvilat

Emelie kirjoitti: Minä useimmiten suuntaan Helsingissä Steam-kahvilaan Kaisaniemessä, vaikkakin Tennarin Steamissä tulee käytyä espressolla ennen leffaa varsin säännöllisesti.

Kävin pitkästä aikaa tässä vähän aikaa sitten Kaisaniemen Steamissa, ja vaikka kahvi oli hyvää, palvelu tuntui vähän nihkeältä. Oli myös vaikea selvittää eri leivosten allergeeneja, mm. Iivarille myytiin lopulta vahingossa kananmunainen levonnainen vaikka henkilökunta ensin väitti, ettei siinä kananmunaa olisi. Aikaisempi opiskelija-alennuskin on siirtynyt olemaan voimassa vain viikolla. Toki sijainti on kätevä, ja erityisesti tykkään, kun heillä on paljon sähköpistokkeita... jos tulee siis oltua tietokoneen kanssa kahvilassa.

Olen aiemminkin tykännyt Citykäytävän Robert'sista, mutta nyt se on laajentanut ja ottanut mm. aamiaistarjottimia valikoimaansa, mikä on erittäin kiva lisä. Ongelma lähinnä, että sähköä on edelleen saatavilla vähänlaisesti. Kluuvun Robert's on sähkön suhteen parempi, mutta paljon pienempi, eli istumatilaa ja valikoimaa on vähemmän. Näitä kuitenkin suosin pääsääntöisesti molempia, riippuen vähän tarpeesta ja ajasta.