29.10.2015 10:02 #1 :: Emelie
Liikunta
Mitä liikuntaa harrastatte ja miksi? Pidättekö enemmän ryhmässä liikkumisesta vai oletteko yksinäisiä susia?

Minun kiinnostukseni liikuntaan on noussut tasaisesti sitä mukaan mitä vanhemmaksi tulen. :p

Nuorena en ollut lainkaan innokas liikunnanharrastaja (koulun liikuntatunnit, yh! :huh: ), mutta lukioikäisenä innostuin kävelemisestä. Ei sitä nyt miksikään lenkkeilyksi voinut sanoa, mutta se oli oiva tapa saada niskat ja selkä vetreäksi ja veri liikkumaan taas päähän asti koulupäivien jälkeen. Siitä lähtien olen pitänyt paikasta toiseen kävelyn osana arkiliikuntaa, jotain sellaista jota tulee tehtyä huomaamattaan. Viimeisempien vuosien aikana olen alkanut myös käydä kuntosalilla. En yritä kasvattaa lihasmassaa vaan saada niska- ja selkäjumit auki, jotka ovat melkeinpä väistämättömiä työn takia.

Minusta ei ole ryhmäliikkujaksi, en kestä sitä, että joku komentaa minua tekemään jotain. Parhainta kuntosalilla olemisessa onkin juuri se, että voin tehdä asioita omalla tahdilla ja intensiteetillä ilman että joku kertoo minulle, mitä tehdä. Joukkuelajitkaan eivät oikein istu minulle tämän takia.

Ei liikunta voita suklaata, jos mittaan niistä saatavaa mielihyvää, mutta lähelle se kyllä pääsee.

• Ansa hahmo
  • Ansa
    Tähtipilotti

29.10.2015 10:15 #2 :: Ansa
Liikunta
En itsekään ollut hirveä liikkuja koulussa, mutta muuten tulee pyöräiltyä ja käveltyä paljon. Aloitin myös kuntonyrkkeilyn ja ne tunnit ovat olleet oikeastaan todella mukavia. Siellä ohjaajat ottavat huomioon jokaisen tason ja näyttävät kerran, mitä tehdään, jonka jälkeen kiertelevät ja opastavat tarkemmin. Muutoin en mistään joukkuelajeista pidä, ja riippuu täysin ryhmäliikunnasta ja sen ohjaajista onko se mielekästä (kuntonyrkkeily ainakin on).

Kuntosalia mietin, josko menisin. Yritin päästä kansalaisopiston kurssille, mutta se oli ehtinyt jo mennä täyteen. :sad:

29.10.2015 12:31 #3 :: Piru Naiseksi
Liikunta
Olin aikoinani kouluni huonoin urheilija - mitattavissa olevin tuloksin arvioituna ainakin. Silti pidin liikunnasta ja ihmettelin, että jotkut mieluummin lintsaavat vuosikymmenien hieltä löyhkäävässä pukusuojassa kuin osallistuvat tunnille.
Olen yhä kömpelö mutta silti liikun mielelläni. Kävelen jo työni takia. Onneksi työni edellyttää ulkoilua, sillä muutoin viettäisin sisällä ne päivät, jolloin sää ei minua houkuttele - siis silloin, kun lämpötila on alle +15 astetta tai sataa tai tuulee navakasti. Talvella kävelyä haittaa liukkaus. Onneksi on liukuesteet!
Suuri rakkauteni on kuitenkin uimahypyt. Kilpailenkin, ja joskus saatan jopa voittaa jonkun todellisen vasta-alkajan. Uuden oppiminen on palkitsevaa, etenkin minulle, joka pyöritän sanoja huomattavasti sukkelammin kuin omaa kehoani ja tunnen verbit paremmin kuin sen, missä alaraajani ovat ilmalennon aikana. Olen huomannut, että fyysinen liikuntasuoritus sisältää isosti aivotyötä eikä edes onnistuisi ilman keskusyksikön kontrollia. Toki moni toiminto automaatistuu harjoittelun aikana mutta kyllä silti ohjaus lähtee aivoista, väitän. Liikkuminen liikuttaa siis myös aivoja ja virkistää niitä. Tämä tulisi henkisen työn - etenkin luovan toiminnon - ääreen juuttuvien muistaa.

29.10.2015 14:42 #4 :: Nylkky
Liikunta
Tämä keskustelu on kuin luotu minua varten :)

Liikunta on itselleni päivittäinen asia ja samalla työ. Sitä tulee thetyä se 8 tuntia päivässä jos lasken kaikki mitä pidän normaalina arkipuuhana (jalkajumppa, lihaskunto, liikkuvuus ja venyttely). Koululiikunta oli itselleni aina ne päivän inhokki tunnit. En siis pidä mistään joukkuelajista ja nautin että saan tehdä yksin omassa rauhassa lenkkejä. Ehkä olen löytänyt itseni kaikista yksinäisimmässä lajissa mitä yleisurheilussa on.

Päivääkään en kyllä vaihtaisi lajin valinnan jälkeen. On ollut hienoja ja surullisia hetkiä, mutta ne ovat urheilun hienous. Mutta nyt jotain uutta, olen tiennyt että kilpakävely on vahvasti henkinen laji. Se merkitsee yllättävän paljon kisan viimeisillä kilometreillä oletko psyykkisesti mukana. Päämatkaani viimeistä 10 km ei voi koskaan reenata, jolloin pään kestävyys ratkaisee kaiken. Itselläni se ei ole vielä siinä kunnossa että voisin haastaa maailman huiput. Sekin virhe tullaan korjaamaan tulevaisuudessa ;)

Sitten on tekniikka, tätä asiaa mikä vaikuttaa jokaisessa lajissa. Et pysty pomputtaa jalkapalloa, luistelemaan kiekon kanssa, tekemään uimahypyssä volttia tai edes normi kävelylenkkiä. Ette usko kuinka monta kertaa olen irvistänyt kivusta, kun näen "töröperse" kävelijöitä. (Anteeksi jos jokun loukkaantuu tästä mutta asia on tärkeä omasta mielestäni) Kuinka ihminen voi kävellä niin että lantia on "takana" ja samalla taitetaan alasellän kautta ryhti. (Helppo keino on katsoa instagramista nuorten poseeraus kuvia niin tiedätte mitä tarkoitan) Omapa on selkänne minkä hajoitatte, mutta toivon että jokun joka lukee tämän ja näkee itsensä niin korjaa asian.

Vatsalihaksilla lantio "eteen" ja sitten hyvän ryhdin kanssa vaan liikkumaan. Hyvä keino korjata selkäkivut on opetella kävelemään oikein. Pelkkä istuma-asennon muuttaminen ei auta.

Kiitos ja anteeksi teille kaikille.
Tykännyt: Iivari

15.01.2016 08:34 #5 :: Doc Nicholson
Liikunta
Eilen sain kaivettua sukset (+tykötarpeet) kellarista, ja kävin talven ensimmäisellä hiihtolenkillä. Oli kyllä kivaa taas, vaikkei latuja oikein ollut aurattukaan vielä. Hiihtämällä aukipidetyllä ladulla ei oikein tahdo päästä samanlaiseen fiilikseen kuin kunnolla avatulla uralla. Mutta eipä se hiihtokuntokaan melkein kolmen vuoden tauon jälkeen olisi täydessä tikissä ollut. Eikä sukset, nanopohjat on varmaan pari vuotta kellarissa lojuttuaan kuivuneet, mennee taas pari lenkkiä, että alkavat luistamaan.

Nyt ehkä taas tavoitteeksi n. kolme hiihtokertaa viikossa, niin kauan kuin kotinurkilla säät sallivat.

• Ansa hahmo
  • Ansa
    Tähtipilotti

15.01.2016 10:34 #6 :: Ansa
Liikunta
Mukavaa, kun on lunta. Vaikka kotimäet ovat aika pieniä verrattuna Lapin isoihin rinteisiin, niin tulee varmaan käytyä laskettelemassa kuitenkin. Kuntonyrkkeilyä olen harrastanut, mutta pitkän sairastamisen takia jäänyt taas vähemmälle. Pitäisi löytää motivaatio ja aloittaa se uudestaan, kun siitä kuitenkin pidin niin paljon.

Suksia olen miettinyt, josko semmoiset hommaisi. Viime vuonna niillä taisin kokeilla taas pitkästä aikaa hiihtää, ja sitä ennen on tullut hiihdettyä koulussa. Eivät olleet omat sukset, niin oli hieman hankalaa, kun tykkään vaihdella eri tyylien välillä. Siinä mielessä omien hommaaminen olisi hyvä ja ajankohtaista, mutta opiskelijan budjetilla ei mitään erikoisia hommata.

15.01.2016 12:48 #7 :: Emelie
Liikunta
Minäkin olen pohtinut hiihtämistä. :) Sitä lajia on tullut viimeksi kokeiltua varmaan yläasteella, josta on jo aika monta vuotta. Hiihtäminen kun on ilmeisesti hyvää treeniä yläkropan lihaksille, jos vaikka sillä saisi noita selän jumeja aukeamaan. Hiukan vaan arveluttaa, että uskaltaako hommata omat sukset ja muutenkin hiihtämiseen liittyvät varusteet, jos se ei sitten nappaakaan...

Ensi viikolla pitäisi aloittaa taas salilla käynti, se on ollut tauolla joululoman ja sitä edeltäneen flunssakauden takia. Nyt yritän tehdä ohjelmasta selkälihaspainotteisen (ja ehkä keskikroppapainotteisen) ainakin alkuun.

17.01.2016 20:16 #8 :: Epeli_88
Liikunta
Ajattelin panostaa ja vein sukset oikein liikkeeseen voideltaviksi ja pitkästä aikaa laduille, kun on viimein luntakin tullut. Vaan ei ainakaan Tampereella riittävästi. Latu urat puuttuivat ainakin lamminpään suunnalta. Luistellessa tästä ei niin paljon ollut haittaa, mutta muutaman kerran suksi tökkäsi lumen puutteesta johtuen, ja kerran onnistuin menemään oikein komeasti turvalleni. Taidan vielä keskittyä juoksemiseen.

19.01.2016 13:34 #9 :: Emelie
Liikunta

Emelie kirjoitti: Hiukan vaan arveluttaa, että uskaltaako hommata omat sukset ja muutenkin hiihtämiseen liittyvät varusteet, jos se ei sitten nappaakaan...

Otin riskin ja hommasin sukset ynnä muut hiihtämiseen tarvittavat välineet. Olen nyt käynyt kerran hiihtämässä ja tänään pitäisi kokeilla uudestaan. Ihan hauskaahan se oli, mitä nyt puolessa välissä lenkkiä sormet olivat ihan umpijäässä. Mutta kun hetken aikaa niitä sulatteli, niin sitten taas pystyi jatkamaan. Koko kroppaan sattui lenkin jälkeen, ja nytkin on vielä selän lihakset treenatun tuntuiset, kaksi päivää suorituksen jälkeen. Ehkä tämä seuraava kerta on armollisempi. :p
Tykännyt: Ansa

• Breza hahmo
  • Breza
    Kaartilainen
25.01.2016 11:26 #10 :: Breza
Liikunta
Itse olen todella paljon pitäny liikunnasta. Koulussa olevat liikuntatunnit eivät aina olleet kovin kivoja (uiminen) mut muuten oli aina hauskaa :)

5- vuotiaana aloitin serkun opastuksella ratsastuksen, jota on siitä asti harrastanu ja olen nyt siis 20 vuotias. Eli aika monta vuotta on harrastettu :D Sit n. 14 aloitin kaverini kanssa karaten. Sitä kerkesin pari vuotta harrastaa kunnes sit lopetin koska olin ryhmässä ainut tyttö ja aina yksin.. Nyt tälleen vanhempana kadun, kun lopetin sen..

Ja taas menee vuos tai kaks ja alotan sit taas saman kaverin kanssa pesiksen :D Kaveri lopetti jossain vaihees ja mä jatkoin sitä sit 3-4 vuotta kunnes sit senkin lopetin. Isoimmat syyt oli, että käsi ei enää kärsiny kunnolla heittää, ku sattu niin paljon kyynärpäähän ja olkapäähän.. Eikä enää ollut sitä motivaatio pelata.

Sit oli pari vuotta ja aloitin itsenäisen saliharjoittelun, koska voitin puoleen hintaan olevan tarjouksen yhdelle salille. Ja ny oon salilla käyny aika säännöllisesti ja välil käyn kävelemässä koiran kanssa :)

Sellanen liikuntahistoria xD

• max hahmo
  • max
    Kapteeni

25.01.2016 13:42 #11 :: max
Liikunta
Nuorena pelasin jalkapalloa ja painin, mutta toisaalta lintsasin yläasteella liikunnasta minkä kerkesin. Tuo hiihto on inhokkilistan ikuiinen ykkönen. Luistella en edes osaa. Lukion koululiikunta oli ok, mutta harrastukset jäi pois ja sohvaperunoiduin. Pyöräillyt olen kyllä aina, mutta sitä ei sillä tavalla miellä liikunnaksi, koska se on vain autottoman ihmisen ekologinen liikkumatapa. Ylipainoa ei sen ansiosta kyllä ole kertynyt. Vuosien sen kummempi liikkumattomuus ja venyttelemättömyys pisti selän niin huonoon kuntoon, että oli mentävä lääkäriin. Nykyisin on viha-rakkaussuhde liikuntaan. Käyn salilla koska on pakko että selkä pysyy kunnossa ja lihaksiakin kehitän (kestävyyttä, bodaus ei kiinnosta yhtään), koska olen huomannut sen tekevän hyvää. Välillä se on jopa hauskaa, mutta jos saisin takaisin ne ihanat vuodet kun paikat pysyi liikkumatta kunnossa, niin valitsisin sen milloin tahansa, vaikka se tarkottaisikin myös lihaksettomuutta. Urheilu: Hauska seurata, ankea harrastaa
Muokannut 25.01.2016 13:46 max

25.01.2016 23:18 #12 :: Nylkky
Liikunta
Leiri takana :) 2 kk tuli vietettyä torrevieja auringo alla reenaamas. Jos kilometrit jotakuta kiinnostaa nii viikossa 178 kilsaa tuli käveltyä.

Reenit ja tuntuma olympia vuonna on hyvät. Täs vaiheessa kautta menee 40 km aikaan 3.08.45. Maaliskuu 20 päivä näyttökisaan loistava uutinen.

Ensimmäinen kerta vuoteen kun ei mikään paikka ole kipeä O.o harvinaista urheilijalle. 14 päivää suomessa ja takasin leireileen.

Kiitos ja anteeksi
Tykännyt: Piru Naiseksi

27.01.2016 08:55 #13 :: Emelie
Liikunta

max kirjoitti: Tuo hiihto on inhokkilistan ikuiinen ykkönen.

Minulla otti hiihto vastaan peruskoulun liikuntatunneilla eniten, tosin samalla sijalla koripallon, lentopallon ja luistelun kanssa. :p Hiihdossa oli minulla se ongelma, että ylämäet olivat hankalia, alamäet pelottavia ja sitten se, että sormet ja varpaat olivat aina jäässä. Ylämäkien nousu oli ihan puhdasta tuskaa (olin melkein aina solmussa joko keskellä mäkeä tai sitten mäen alla). En tiedä mikä siinä mättäsi, joko motoriikka petti tai sitten sukset olivat vaan niin huonot. Alamäet olivat niillä reitellä, joita meidät laitettiin hiihtämään, jyrkkiä ja mutkaisia. Ja palelu johtui sitten osittain siitä, että meidän piti kävellä noin kilometrin verran, että päästiin latujen äärelle, jolloin siinä vaiheessa minä olin jo useimmiten umpijäässä. Silloin ei ollut mitään mielenkiintoa edes yrittää hiihtää kunnolla, joten palelusta ei päässyt eroon koko aikana. Mutta nyt omat lähihiihtoreitit ovat niin tasaisella maalla, että siinä ei ole paljoa nousuja tai laskuja. Vain tasaisen maan hiihtoa, joka on minulle ehdottomasti miellyttävintä. Olen huomannut, että pidän hiihtämisestä, varsinkin silloin kun voin tehdä sitä omassa tahdissani. Harmi vaan, että tämä lämpöaalto taitaa tuhota ladut ihan perusteellisesti. :/

Kori- ja lentopallo olivat siitä ongelmallisia lajeja, että niihin liittyy iso, ilmassa lentävä pallo, johon pitäisi uskaltaa osua. Ei todellakaan minun juttuni. Lentopallon kanssa en edes yrittänyt enää sen jälkeen, kun onnistuin telomaan sormeni siinä tarpeeksi pahasti. Luistelu olisi voinut olla ihan hauskaa, mutta aina piti pelata jotain. En ymmärrä miksei koulussa voitu vaan luistella vapaasti.... Yläasteella vaihdoin kaunot hokkareihin ja siinä meni aikansa ennen kuin osasin taas luistella (joka oli kätevää, sillä silloin minun ei tarvinnut osallistua pelaamiseen).

Nähtävästi liikuntaankin voi addiktoitua. Minä ainakin tarvitsen pari-kolme kertaa viikossa kunnon treenin. Jos en pääse/ehdi kuntosalille, niin sitten vähintäänkin lenkkeilen. Joko olen tulossa vanhaksi tai sitten se on tottumiskysymys, mutta minulla ei polvet kestä enää yhtämittaista parin tunnin paikallaan oloa...

06.02.2016 15:02 #14 :: celeblith
Liikunta
En ole koskaan ollut mikään kova liikkuja. Kyllähän silloin koulun liikuntatunneille meni aina ihan hyvillä mielin ja oli mukana. Osa lajeista ei ollut ihan lemppareita, mutta mukana oltiin parhaan mukaan. Sellainen keskiverto suorittaja olin. Lukiossa sitten kun pakolliset liikat oli suoritettu niin eipä sitä tullut mitään ylimääräistä liikuntaa valittua. Myöhemmissä kouluissa liikuntaa ei ollut , mutta itse työni on nykyään koko päivä pitkin myymälää poukkoilua ja muuta hyödyllistä arki liikuntaa, etenkin kesäisin.

Mitään oikeaa liikuntaharrastusta ei minulla ole koskaan oikeastaan ollut. Liikuntani onkin siis lähinnä ollut kävelyä, metsässä juoksentelua ja retkeilyä. Ja kesällä töihin tulee mentyä aina pyörällä tai kävellen. Nyt jopa talvellakin kävellen toisinaan kun matka niin lyhyt.

Pari kolme vuotta sitten innostuin liikunnasta, sen verran että tuli käytyä kunnon hölkkälenkeillä, pyöräiltyä pidempiäkin matkoja, ja uitua vaikka kuinka. Ja kyllä siitä tuli ihan mukava tapa, ja tuntui hyvältä. Mutta parissa vuodessa se into lopahti ja se ikävä kyllä näkyy nyt painossa...

Tässä talvena on kyllä useampaan otteeseen harkinnut jospa kaivaisi nuo luistimet esiin, kun lähimmälle kentälle on matkaa sellaiset 200m :grin: Mutta siellä kaapissa ne luistimet edelleen lepäävät.

Tämän vuoden tavoitteena onkin nostaa hieman kuntoa, lähinnä se tulee varmasti olemaa töihin ja kauppaan kävelyä ja satunnaisia ylimääräisiä lenkkejä.
Mutta parempi sekin kuin ei mitään :smile:

06.02.2016 19:34 #15 :: Nylkky
Liikunta
Hallikausi avattu ja lopetettu. Helpoa kun voi tehdä molemmat yhdessä kisassa XD

Turun Kupittaal tuli rääkättyä keuhkot ulost huonon ilman takia. Aikaa kului 5 000 m matkalla 21.16.5. Minuutti enkasta mut eipä oo vauhtia tehty yhtään muutamaan kuukauteen.

Maanantain kohti Torreviejaa. Kahville voi tulla ?

06.02.2016 19:45 #16 :: Piru Naiseksi
Liikunta
Halliurheilu - ei juuri mitään muuta mukavaa kuin vakaat olot. Kyllä ulkourheilija ulkokelejä odottaa. Treeni-intoa!

Valvojat: SaranthaHiistu