• Mirelle hahmo Kirjoittaja
  • Mirelle

13.11.2015 16:10 #1 :: Mirelle
Tolkienin haltiakieli (apua?)
En tästä aiheesta löytänyt vielä keskustelua, pahoitteluni jos sellainen onkin.

Olemme ystävieni kanssa päättäneet ryhtyä opiskelemaan Tolkienin haltiakieltä, tengwaria. Minulla olisi siitä paljon kysymyksiä, jos vaikka joku risingin kävijöistä olisi sitä myös yrittänyt. Onko tätä kieltä aivan turhaa edes opiskella, onko se aivan mahdoton? Kun laittaa nettiin hakusanaksi tengwar, tulee hirmuinen määrä erilaista tietoa, en osaa sitä oikein seuloa. Mitä sivustoja kannattaa lukea? Onko missään opetusta suomeksi? Kannattaako opetella quenyaa vai siridaeta? Onko Ruth S. Noelinin kirjoittama Language of Tolkien's Middle Earth ostamisen arvoinen?

Voi olla, ettei kukaan käyttäjistä ole opiskellut tätä kieltä, mutta hartaana toiveenani olisi saada lisää tietoa ja varmuutta.

13.11.2015 17:44 #2 :: Moonlord
Tolkienin haltiakieli (apua?)
Pahin ongelma taitaa olla se, etteivät nuo ole täydellisiä kieliä. Sanasto on vajavainen ja kieliopissakin taitaa olla puutteita.

Minulla on oppikirjana vain roolipelimateriaalia, vanha I.C.E.n 1989 julkaisema Middle-Earth Adventure Guidebook II missä on muutama sivu kieliopista ja n. 1200 sanan sanasto. Keksin pari lausetta, "where is my wallet" ja "I forgot my keys" ja tuosta sanastosta löytyivät ainoastaan I ja is sanat...

Mutta ehkäpä niitä on fanien toimesta kehitetty pitemmälle tai kaivettu Tolkienin kätköistä enemmän mitä minulla on tuossa vihkosessa? En ole itse niin tutustunut aiheeseen koska en ole tarvinnut kuin muutaman sanan hahmojen ja aseiden nimiä keksiessäni.

• Xerion hahmo
  • Xerion

13.11.2015 18:06 #3 :: Xerion
Tolkienin haltiakieli (apua?)
Suosittelen quenyaa. Siitä tiedon löytäminen on helpompaa ja kielioppi on ainakin nykyisin läves täydellinen. Löytyy kontu wikistä myös suomeksi. Myös quenya-englanti-quenya sanakirjoja löytyy paljon ja netistä löytyy myös paljon valmiita fraaseja käännettynä. Kirjainten kanssa kannattaa olla tarkkana, koskareri sivuilla on eri tietoa. Aiheeseen liittyvistä teoksista en tiedä. Sano jos satut tilaamaan ja jos on hyödyllinen.
Muokannut 13.11.2015 18:06 Xerion