Keitä julkisuuden henkilöitä ihailette?

Kultasuu
Kultasuu loi aiheen: Keitä julkisuuden henkilöitä ihailette?
20.04.2016 20:16 #1

Vaikka otsikko toisin väittää, niin minä en tavallaan ihaile ketään julkisuuden hahmoa, mutta arvostan kuitenkin erittäin paljon erinäisiä suuria ihmisiä jotka ovat tehneet jotain erittäin hyvää ja poikkeuksellista elämällään, eläneet unelmansa todeksi. Listani (joka on vielä hieman puutteellinen) menee joten kuten näin:

J.Krishnamurti

Vaikka yleensä Krishnamurtin tapaisia uskonnollisia ja henkisistä aatteista puhuvia ja niitä opettavia henkilöitä usein kyseenalaistetaankin, niin silti uskon vahvasti Krishnamurtina olleen mies paikallaan. Hän käytti tosiaan koko elämänsä muiden opettamiseen ja auttamiseen ja oli ja eli ilman mitään varsinaista filosofista metodia. Hän opetti aina, että totuus on poluton maa ja muutenkin mies opetti, että pyyteetön rakkaus meidän maailmassa elävien ihmisten suurin tarkoitus, elää todeksi hyvyys, pyhyys ja rakkaus toinen toisiamme kohtaan. Sellainen aate sai minut pitäämään miehestä ja niinpä hän onkin yksi niistä henkilöistä keitä "ihailen".

Hermann Hesse

Oleskelin joskus aikoinani sairaalassa ja eräs nainen joka on nykyään hyvä ystäväni kehoitti minua lukemaan Hesseä ja tarjosi minulle Hessen Arosusi-kirjaa. Otin sen vastaan jotenkin sen kummemin itse innostumatta asiasta ja jossain vaiheessa luin koko kirjan. No, minulle se oli siinä: ensimmäistä kertaa sain lukea jonkun sellaisen henkilön ajatuksia ja kokemuksia jotka vastasivat täydellisesti omiani, Hessen usein epäonniset, mutta hyväntahtoiset ja hyvyyteen pyrkivät henkilöhahmot tekivät minuun todella suuren vaikutuksen ja niinpä sitten ahmin koko miehen suomennetun tuotannon alusta loppun ja useita kirjoista olen lukenut moneen kertaan uudelleen ja jokaisella luku kerralla olen oppinut ja löytänyt niistä aina jotain uutta. En voi tarpeeksi kehua Hessen kirjoja josta suurimmat ovat minusta Siddhartha, Narkissos ja Kultasuu, Matka Aamun maahan sekä Arosusi. Olen ikuisesti kiitollinen ystävälleni siitä, että hän auttoi minua löytämään Hessen kirjallisen tuotannon.

Bruce Lee

Minun Bruce Lee-tykkäilyni juontaa juurensa jo lapsuuteeni jolloin itsekin harrastin useita puolustuslajeja ja nyt aikuisempana arvostan mies vielä enemmän. Bruce ei ollut pelkkä tyhjäpäinen taistelujajien mestari vaan miehellä oli mukana jutussa paljon myös filosofiaa ja hän myös tutki koko lyhyen elämänsä aikana erittäin paljon sekä länsimaista että itämaista filosofiaa ja mystiikkaa ja yhdisti myöhemmin ne mukaan Jet Kun Donsa (mikä oli hänen itsepuolustuslajinsa nimi niin kuin esimerkiksi karate on). Lisäksi ihailen suunnattamosti miehen omistautumista kehittymään parhaansa mukaan niin urhelijana kuin muutenkin ihmisenä.

Neil Gaiman ja Douglas Adams

Samoin kuin Hessen kanssa, luettuani Gaimanin kirjan Tähtisumua sekä Adamsin Linnunrata-trilogian maailmani ei ollut enää entisellään. Molemmat kirjat ovat minulle tavattoman tärkeitä ja rakkaita inspiroivat minua päivittäin itsekin kirjoittamaan lisää ja lisää parhaani mukaan. Molempien kirjailijoiden mielikuvituksen käyttö on suurenmoista ja itse tosiaan haluan pyrkiä samaan ja tehdä heidän tavallaan parhaani kirjallisuudessa.

Viimeksi muokattu: 20.04.2016 20:40 : Kultasuu.

FreakyMike
FreakyMike vastasi aiheeseen: Keitä julkisuuden henkilöitä ihailette?
20.04.2016 22:25 #2

Ihailen aika monia käsityöläisiä ja taiteilijoita, mutta useimmat ovat vain pienen piirin tiedossa. Ainoa julkkis joka tulee äkkiseltään mieleen on Adam Savage. Hän on hyvin lahjakas ja aikaansaava omalla alallaan ja ihailen sitä lapsekasta innokkuutta miten hän suhtautuu erilaisten esineiden rakenteluun Myytinmurtajissa ja Tested-youtubekanavan videoissa. Olen nähnyt paljon materiaalia myös hänen keräilyharrastuksestaan, Con-vierailuista ja muusta sen semmoisesta ja Adam tuntuu tekevän kaiken ihan samanlaisella riemulla. Sitä kohellusta ja lennokasta fiilistä on aina tosi viihdyttävää seurata ja alkaa jo itsekin innostumaan vain mistä, kun hän esittelee jotain niin tohinoissaan.

Jos joku ei ole seurannut kyseistä tv-sarjaa, niin tässä lainaus wikipediasta, mikä selvittää vähän tyypin taustoja: Ennen Myytinmurtajia Savage työskenteli kymmenen vuotta erikoistehosteiden parissa sellaisten yritysten kuten Industrial Light & Magicin, Warner Bros.:in ja Disneyn palveluksessa. Hän on toiminut aiemmin myös animaattorina, graafikkona, puuseppänä, lavastajana ja lelusuunnittelijana.

Viimeksi muokattu: 20.04.2016 22:28 : FreakyMike.

Nylkky
Nylkky vastasi aiheeseen: Keitä julkisuuden henkilöitä ihailette?
21.04.2016 08:12 #3

Itselläni on urheilupuolelta (yllätys) Jesus Angel Garcia. Tämä espanjalainen kilpakävelijä ollut 23 vuotta maailman parhaimpia kävelijöitä. Ura vaan jatkuu vuosi vuodelta. Monelle tämä henkilö muistuu Valentin Konosen kilpakumppanina.

Garcia on valittu Rion olympialaisiin. Tämä valinta oli varmistus että hän nousee eniten olympialaisiin osallistunein urheilija kautta aikain. Rio on hänen seitsemännet olympialaiset ja siihen väliin kaikki arvokisat yleisurheilusta huonoin sija arvokisoissa 8.

Yli 60 maaliintuloa 50 km kävelyssä ja uhoaa ottavansa Riosta mitallin. Saas nähä saanko pistettyä idolilleni kampoihin yhtään.

Race like first!
Train like second!

sinidean
sinidean vastasi aiheeseen: Keitä julkisuuden henkilöitä ihailette?
21.04.2016 09:25 #4

Aira Samulin

Kun itse olen 89-vuotias, haluan olla yhtä hyvässä kunnossa sekä henkisesti että fyysisesti kuin Aira. Ihailen hänen positiivista elämänasennettaan (vaikkei hänenkään elämänsä ole aina ollut helppoa), terveellisiä elämäntapojaan ja sitä, ettei hän anna iän rajoittaa tekemisiään. Rautainen nainen! Olisi mielenkiintoista päästä keskustelemaan hänen kanssaan elämästä.

Kultasuu
Kultasuu vastasi aiheeseen: Keitä julkisuuden henkilöitä ihailette?
21.04.2016 10:51 #5

sinidean kirjoitti: Vieläköhän tällainen 32-vuotias saisi muutettua elämänasennettaan ja ajatteluaan positiivisemmaksi vai menikö se juna jo?

Varmasti saa! Itse olen aikaisemmin ollut hyvinkin masentunut, elämän iloton ja muutenkin erittäin negatiivisesti ajatteleva (jota tosin en väitä sinun olevan) ja muutenkin synkkä ihmisolento. Mutta, nyt, vähän vanhempana(vaikkakaan ei vielä vanhana) olen aika pitkälle ajan kanssa toipunut kaikesta tuosta masennuksesta ja muista negatiivista asioista,tunteista,ajatuksista ja asenteista. Nykyään elämäni tuntuu hyvin paljon helpommalta kuin aikaisemmin ja huomaan usein - yllättyen itsenkin -, että olen nykyään hyvinkin myönteisesti elämään suhtautuva ihminen. Ei se aina ole helppoa, mutta useimmiten tosiaan voin hyvin ja myös ajattelen hyvin ja selkeästi! =)

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: sinidean

LordStenhammar
LordStenhammar vastasi aiheeseen: Keitä julkisuuden henkilöitä ihailette?
21.04.2016 14:38 #6

Jaan Kultasuun ihailun Hermann Hesseen. Itsekin tuli herran tuotantoon eräässä laitoksessa henkisen ahdingon keskellä tutustuttua, ja irti ei ole päästetty. Ensimmäinen lukukokemus häneltä oli novellikokoelma Ihmeellinen viesti kaukaiselta tähdeltä. Oli vain niin saakelin kaunis. Hesse on myös jokusen tarinan itse kirjoittamisesta kirjoittanut. Niistä on voinut ammentaa itselleenkin sitä luomisvimmaa. Mutta Arosusi taitaa silti olla suosikkini.

Kutsukaa vaan juntiksi, mutta itsessäni ihailua (usein tavattomalla toimeliaisuudellaan ja höyrypäisyydellään) herättää erityisesti kaikki suomalaiset "kulttihenkilöt". Juhan af Grann, Pentti Linkola, Matti Nykänen, Seppo Räty, Kalervo Palsa, Sami Hynninen, Ior Bock, Leo Meller, Rauni-Leena Luukanen-Kilde, Pekka Siitoin, Speden jengi etc.

Sitten ulkomaan elävien ihailu tuntuu painottuvan noihin takavuosien urheilumieliin. Sergei Bubka, Rudi Völler, Jens Weisflog, Alexander Karelin, Davor Suker, George Hagi etc.

Tästä tuli nyt tämmöinen listaus, mutta sanottakoon yleisesti, että kaikki oman latunsa kulkijat herättää kunnioitusta, olivatpa nämä sitten tärähtäneitä tai eivät. Kirjailijoista arvostan erityisesti ulkomaan kauhun ja fantasian mestareita ja suomalaisen realismin taitureita Kivestä Linnaan ja Huoviseen. Herättävät ihailua niin tuotannollaan kuin persoonallaan.

THE GOD CREATED SHIT.

Kultasuu
Kultasuu vastasi aiheeseen: Keitä julkisuuden henkilöitä ihailette?
21.04.2016 15:05 #7

MannhaiKotka kirjoitti: Kirjailijoista arvostan erityisesti ulkomaan kauhun ja fantasian mestareita ja suomalaisen realismin taitureita Kivestä Linnaan ja Huoviseen. Herättävät ihailua niin tuotannollaan kuin persoonallaan.

Kun rupesi kiinnostamaan, niin kerrotko MannhaiKotka vielä vähän tarkemmin noista ulkomaisista kauhu ja fantasiakirjailjoista mitä fanitat? Nimiä ja vähän taustaa heistä ja heidän tuotannostaan.

On muuten helkatin hyvä kokoelma tuo Ihmeellinen viesti kaukaiselta tähdeltä. Ja tosiaankin hyvin kaunis, koskettava ja herättävä teos. Ehdottomasti yksi Hessen parhaimmista.

Viimeksi muokattu: 21.04.2016 15:10 : Kultasuu.

punnort
punnort vastasi aiheeseen: Keitä julkisuuden henkilöitä ihailette?
21.04.2016 15:16 #8

Sokrates kehitti länsimaisen filosofian perustan, ja piti kiinni älyllisestä integriteetistään, vaikka sai sen takia kuolemanrangaistuksen.

Paul Erdös kiersi matemaatikon luota toisen luokse omaisuutensa kahdessa muovikassissa, ja teki siinä sivussa maailmanluokan matematiikkaa.

Stanislaw Lem ymmärsi sen nimenomaisen tavan, jolla inhimillinen tietokyky on rajallinen.

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/

LordStenhammar
LordStenhammar vastasi aiheeseen: Keitä julkisuuden henkilöitä ihailette?
21.04.2016 15:30 #9

Noh, ne on ne tavalliset. Tolkien tuli ensimmäisenä siinä varhaisen teini-iän kynnyksellä. Ensimmäisenä minua koukutti äärimmäisen hyvin kerrotut tarinat. Sitten aloin herätä siihen maailmaan ja niihin kieliin, jotka mies oli luonut. Tuntui levottomasta murkustakin ihmeelliseltä, miten se kaikki saattoi olla lähtöisin yhden ainoan ihmisen päästä. Esim. Silmarillion on teoksena semmoinen, että se kestää vertailun niin Kalevalaan kuin Raamattuun. On itseasiassa jopa niitäkin kiinnostavampi luettava. Mutta nämä asiathan on tietenkin jo viisaampien suilla sanottu. Voisi lukea Hobitin joskus uudestaan...

Lovecraftiin ja Howardiin tutustuin jo siirryttyäni työelämään. Päivärytmi oli sen vuoksi usein sellainen, että tuli valvottua yöt, juotua kahvia ja luettua heidän tuotantoaan, alkukielellä tietysti. En niistä vielä kielen vanhahtavuuden vuoksi kaikkea ymmärtänyt, mutta etenkin Lovecraft tuntui jotenkin vaikuttavan jopa alitajuntaan. Uniin alkoi ilmestyä kaikkia Cthulhu-hirviöitä ja muita, hehe! Myös unien tunnelma muuttui monesti astetta pahaenteisemmäksi.

Lovecraft vaikuttaa muhun vielä tänä päivänäkin, vaikka suurin innostus onkin jo laantunut. Aika monen stoorin plotti on tullut pöllittyä Varjo Innsmouthin yllä -tarinasta, ja se on edelleen yksi suosikeistani, vaikkei herra itse sitä vissiin kovin korkealle arvostanut.

Sitten on vielä noo Moorcockit ja Burroughsin Mars-sarjat, joita tulee joskus luettua. Milloin nyt sattuu kirjastoista löytymään. Mutta näiden herrojen tuotantoon tutustuminen jatkuu edelleen. Ehkä sinne huovisten linjalle ja natsimystiikkaan painottuu lukemisto nykyään.

Että semmosta. En nyt herrojen tuotannosta osaa suoranaisesti mitään tyhjentävää sanoa. Se miellyttää, mikä miellyttää.

THE GOD CREATED SHIT.

Emelie vastasi aiheeseen: Keitä julkisuuden henkilöitä ihailette?
22.04.2016 12:46 #10

Olen nyt alkuun ensin hiukan tylsä ihminen ja totean, että minusta on jossain määrin jopa pelottavaa fanittaa jotakuta (julkisuuden)henkilöä, koska näistä monesti (ei välttämättä aina) perustaa kuvan vain sen perusteella mitä kuulee ja/tai lukee, joten näkemys ihmisestä voi olla moneen suuntaan biasoitunut. Mutta ymmärrän kyllä joidenkin ihmisten joidenkin piirteiden tai tekojen ihailun. Joten minun listassani minun suosikki (julkisuuden)henkilöistä on tyyppejä, joita minä fanitan jonkin tietyn piirteen takia, joka on saanut minut tykästymään ko. henkilöihin tietämättä näiden todellista luonnetta.

Michael Palin
Palin on varmaan suosikki Pythonini, hänessä on sellaista mukavaa poikamaista charmia, on aina ollut, hauska heppu. Mutta parhain piirre tässä herrassa on hänen mukavuutensa toisia kohtaan. Häntä on sanottu maailman kilteimmäksi mieheksi, jota hän ei omien sanojensa mukaan ole, eikä ymmärrä mistä moinen väite on tullut, mutta lukiessani Pythoneista, kukaan muu komediaryhmän jäsen ei oikeastaan missään vaiheessa sano mitään ilkeää hänestä eikä hän muista (muut ryöpyttävät kyllä toisiaan ihan olan takaa välillä). Joten haluan uskoa, että Palin on kiltti, mukava mies.

David Bowie
Oman tiensä kulkija, mutta samalla hänestä jäi mukavan miehen fiilis.

Joss Whedon
Huumori ja kyky luoda upeita maailmoja. Buffyhan on nyt yksi parhaimmista tv-sarjoista koskaan.

Christopher Hitchens
Kirjailija-kriitikko, jolla oli vahvoja mielipiteitä ja joka osasi esittää ne siten, että niistä sai tolkun.

Tim Minchin
Pianisti, joka haluaa olla rock-tähti. Kaverilla on todella hyvä kyky itseironiaan, ja hän osaa nauraa itselleen.

HourglassEyes
HourglassEyes vastasi aiheeseen: Keitä julkisuuden henkilöitä ihailette?
27.04.2016 17:52 #11

Tähän on pakko vastata ensimmäisenä Lemmy Kilmister. Koska ihan oikeasti :heart: LEMMY :heart: . En ole koskaan ollut suurin Motörhead fani, mutta... siis mieshän teki juuri sitä mitä halusi, eli miten halusi ja lähti buutsit jalassa. Ja tämä on vain pintaraapaisu. Ihan oikeasti. Hatut rinnalle ja Lemmylle!

Tolkien.
Mahtava mielikuvitus. Loi loistavan historian ja tarinan yhdelle aivan liian lyhyelle sadulle...

Stephen King.
Kukaan muu kirjailija ei ole tehnyt minuun nuorena niin suurta vaikutusta kuin King. Hän sai minut pelkäämään mitä tavanomaisempia asioita - ja se on mahtavaa. Ja hän on kirjailija, jonka tuotantoa löytyy hyllystäni kaikesta eniten. Kauhun kuningas lisänimike ei ole tullut syyttä suotta. Heil to the King!

Astorethein
Astorethein vastasi aiheeseen: Keitä julkisuuden henkilöitä ihailette?
03.05.2016 21:18 #12

Arnold Schwarzenegger. Maailman mahtavin tosimies antaa hyvän mallin siihen, miten elämään tulee suhtautua. Pitää asettaa itselleen selkeät tavoitteet ja pyrkiä aktiivisesti niitä kohti. Pitää uskoa itseensä, eikä välittää siitä, mitä muut sanovat. Yksinkertaisia sääntöjä, mutta jos Arska on niiden avulla pärjännyt, niin kyllä minäkin. Mies on tehnyt huikean uran kehonrakentajana, elokuvatähtenä, poliitikkona ja bisnesmiehenä ja osoittanut, että köyhistä ja vaatimattomista oloistakin voi ponnistaa menestykseen. Luettuani Arskan elämäkerran ajattelin, että vaikka siitä olisi totta vain puolet, hän kelpaa silti esikuvakseni. Ja tietysti monet miehen leffoista kuuluvat suosikkilistalleni: Terminator, Conan, Predator, Commando ym.

I'm just a normal everyday pervert.

kyty
kyty vastasi aiheeseen: Keitä julkisuuden henkilöitä ihailette?
03.05.2016 23:18 #13

Hankala kysymys johon en osaa vastata. En koe erityisesti fanittavani ketään, ja jos lasketaan kaikki henkilöt joita arvostan tai joiden kirjoista pidän, niin listasta tulisi pitkä.

Ehkäpä Terry Pratchett olisi sellainen henkilö, jonka sieltä voisi seuloa esiin? En tosin tiedä hänen persoonastaan yhtään mitään muuta kuin huhupuheita, mutta ihan vain sen pohjalta että herran kirjat ovat olleet elämässäni erityisen tärkeässä osassa, ja myös todennäköisesti opettaneet ajattelemaan kun niitä kasvaessa luki.