Helsinki

Nylkky
Nylkky loi aiheen: Helsinki
29.07.2016 07:09 #1

Maalaisjuntti lährössä rioon! Lento lähtee sunnuntaina aamusta joten tulossa lauantaina helsinkiin.

Hotellikuolemaa estääkseni yrittäisin keksiä mitä voin tehdä illan helsingis? Olisiko ideoita ??

Race like first!
Train like second!

Rasimus
Rasimus vastasi aiheeseen: Helsinki
29.07.2016 11:01 #2

Näin hesalaisena on hyvin vaikea suositella mitään kun en yhtään tiedä oman kaupungin nähtävyyksistä ja tekemisistä. Kaikki kun on paikalliselle ns. tavanomaista ja epäkiinnostavaa.

En keksi kuin Ropeconin Helsingin Messukeskuksessa (lienee maksullinen). Linnanmäen tungoksen voi aina tsekata (sisään on päässyt ainakin ennen ilmaiseksi). Molemmissa pitäisi riittää tekemistä iltakymmeneen.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Viimeksi muokattu: 29.07.2016 11:02 : Rasimus.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Nylkky

punnort
punnort vastasi aiheeseen: Helsinki
29.07.2016 12:49 #4

www.kotiharjunsauna.fi/

Tai sitten leffaan. Tennispalatsissa ja Kinopalatsissa on molemmissa isoja saleja.

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/

Viimeksi muokattu: 29.07.2016 15:41 : punnort.

Dyn vastasi aiheeseen: Helsinki
14.08.2016 16:03 #5

Tulee Nylkylle myöhään mutta ajattelin silti kirjoitella tähän "mitä nähdä Helsingissä" -asioita, jos vaikka muitakin maalaisia eksyisi isolle kirkolle joskus tulevaisuudessa. Samalla siirsin ketjun Kohtauspaikasta Satamaan. :smile:

Suomenlinna. Juuh, kaikkihan tämän ovat nähneet, eiku... Itse asiassa eivät, välillä tulee vastaan helsinkiläisiäkin, jotka ovat käyneet Suokissa kerran elämässään ja silloinkin lapsena vanhempien kanssa tai teininä pussikaljalla. Itse kakarana juoksin tunnelit ja tykit läpi, mutta Unescon maailmanperintökohde tarjoaa paljon muutakin nähtävää. Suomenlinnan historiaan pääsee tutustumaan varsinaisessa päämuseossa , joka tosin enemmän tai vähemmän ansiokkaasti unohtaa Suomenlinnan ikävämmän historian sisällissodan ajalta, jolloin saari toimi vankileirinä. Sen sijaan Ehrensvärd-museota suosittelen, se on hieno pieni kotimuseo, joka esittelee elämää Suomenlinnassa silloin kun se oli Ruotsin vallan mahtavin merilinnoitus 1700-luvulla. Ja onhan siellä se sukellusvenekin tietysti. Saarella kannattaa kävellä ympäriinsä ja ihmetellä maisemia, muureja, taloja ja merta - piknikpaikkojakin löytyy runsaasti. Suomenlinnassa on myös runsaasti tapahtumia ja opastettuja kierroksia. Syksyllä on mm. taas luvassa Viaporin kekri .

Tuomiokirkko, senaatintori ja torikortteli . Jep, se on se iso valkoinen kirkko (sielläkin kannatta käydä sisällä), mutta ennen kaikkea turistin kannattaa piipahtaa kryptassa , jossa toimii kesäisin myös kahvila. Torikortteleissa ja senaatintorilla tapahtuu vaikka mitä, mutta vaikka tapahtumia ei osuisi kohdalle tai ne eivät erityisesti nappaisi, eri putiikeissa kannattaa pistäytyä sisällä. Helsingin kaupunginmuseo sijaitsee ihan kulmalla ja MadeBy Helsingin käsityöläiset Bockin talossa kannattaa käydä katsomassa, jos tällainen yhtään nappaa.

Perinteiset museot Ateneum, Kiasma ja Kansallismuseo vaativat kukin melkein oman päivänsä, mutta kannattaa nekin tsekata, varsinkin jos on museokortit hankittuna. Lisäksi Helsingin museoista suosittelen Amos Andersonia ja Sinebrykoffin taidemuseota , joista olen kirjoitellut Risingin museoketjuun jo aiemmin.

Mainitut maauimalat ovat kivoja, mutta myös meressä voi uida. Tiedot löytyvät kaupungin sivuilta , sinilevätilanne kannattaa varsinkin loppukesästä tarkistaa ennen uimarannan valintaa. Omia suosikkejani ovat Mustikkamaa ja Pikkukoski.

Syö ja juo -osio (valikoima, lisää suosituksia esim. budjettiin ja keskustan ulkopuolelle pyytämällä):

Kahvilat

Kluuvin Fazer , legendaarinen vanhanajan kohtauspaikka, jossa voi kupolin alla kuulla naapuripöydän juorut. Hyvä aamiainen arkisin ja brunssi viikonloppuisin, lisäksi paljon tuliaisia ja Fasu-tuotteita.
Cafe Ekberg , legendaarinen kahvila Bulevardilla.
Cafe Esplanad todellinen turistikokemus Espan varrella.
Kissakahvila totta kai! Hyvä salaattilounas kissojen lisäksi.
Kakkugalleria , Fredan kahvilassa on myös kakkubuffa eli niin paljon kakkua kuin jaksat syödä.

Ravintolat

Belge , hyvää ruokaa ja juomaa belgialaisessa hengessä.
Kappeli , historian havinaa.
Ravintola Loiste Sokoksen katolla, tässä lähinnä maisemien ja terassin takia, ei niinkään ruoan.
Ravintola Juuri , kotimaisia raaka-aineita ja suomalaista ruokaa modernissa keittiössä, erityisesti alkupalat ovat herkkua.
Kaarna , jos et saa Juuresta pöytää niin hyvä kakkosvaihtoehto, maukasta suomalaista ruokaa.
Grande Grill , mun ja Iivarin suosikki pihviravintolapuolelta.
Woolshed , aussirafla lähellä Rautatieasemaa, hyvät burgerit.

Baarit

Atelje Bar hotelli Tornin huipulla, upeat näkymät yli Helsingin ja kalliita drinkkejä sekä pääkaupungin hienoin naistenvessa.
Kaisla , perinteinen nörttipaikka, iso olutvalikoima.
Milenka eiku Ölhus Oslo, Risingin mafia joka kuun toinen lauantai!
Teatteribaari , kallis mutta kiva terassi ja omanlaisensa fiilis.
Mummotunneli , omanlaisensa ilmiö, mutta omalla vastuulla.

Tarkkaile myös Syö 10 -viikkoja , jolloin saa paljon hyvää ruokaa kympillä useissa eri ravintoloissa.

Viimeksi muokattu: 14.08.2016 16:04 : Dyn.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: kyty

kyty
kyty vastasi aiheeseen: Helsinki
15.08.2016 16:04 #6

Suomenlinnasta mainitsen vielä erikseen että siellä kannattaa muistaa myös hiukan syrjässä oleva mutta opastetauluilla löydettävissä oleva Lelumuseo , jonne muiden Suokin museoiden tapaan käy museokortti. Museossa on loistava kahvila, jonne voi hyvin pistäytyä, vaikkei museon puolella kävisikään. Ja reissuun kannattaa tosiaan käyttää kauempaa löytyvää HSL:n lauttaa, eikä kalliimpaa turistilauttaa.

Jos rauhoittua haluaa, kannattaa tsekata Seurasaaren alue, jota ei jostain syystä ole vielä tuhottu. Kesällä siellä on avoinna kotiseutumuseo, ja sillan kupeessa olevaan Pukkisaareen on rakennettu rautakautinen kauppakylä , jossa järjestetään muinaismarkkinat. Alueella on myös useita kahviloita, mutta osa on auki vain kesäisin ja yhdestä mantereen puolella olevasta Villasta olen kuullut aika hurjia tarinoita. Sillan kupeessa oleva kahvila saaren puolella on muistaakseni auki myös talvisin, jos kävelyreissun jälkeen tulee olo että tarvitsee lämmikettä. Saareen pääsee kätevästi bussilla keskustasta.

Kansallismuseo on valitettavasti nyt remontissa, ja viimeksi siellä ei ollut auki kuin pari näyttelyä. Minulle on jäänyt epäselväksi millä aikataululla uudistus valmistuu.

Sitten on tietysti Korkeasaari , jonne voi ja kannattaakin mennä myös talvella. Huonommalla ilmalla siellä näkee sellaisiakin eläimiä, jotka kauniina kesäiltapäivinä ovat vain nukkumassa. Kesällä sinne menee lautta, talvella ainoa reitti on Mustikkamaan kautta minne pääsee bussilla. Syksyisin siellä järjestetään Kissojen yö.

Katajanokalla voi hyvin käppäillä ja katsella ympärilleen. Alueella on paljon vanhoja taloja, joissa on hauskoja yksityiskohtia jollaisia ei enää nykyään tehdä. Siellä järjestetään myös Lakritsi- ja salmiakifestivaalit !

Muutenkin Helsingissä riittää alueita, joissa on vielä vanhoja taloja. Myös Eiran ja Ullanlinnan suuntaan voi suunnata, sieltä löytyy myös Helsingin Observatorio (jonne käy myös museokortti). Se ei ole kovin iso, mutta avaruusihmiselle hyvä vaelluskohde.

Erityisesti teenystäville voisi mainita teehuoneista: aasialaispainotteinen théhuone , siirtomaatyylinen The Ounce jolla on nykyään myös toiset isommat tilat Roobertinkadulla sekä Aikatalon Natural Flavour Tea House , josta saa myös autenttisia kiinalaisia pikkuruokia kuten taivaallista keittoa. Myös Kluuvissa oli joku uusi teeliike, mutta en ole itse käynyt siellä vielä.

Keskustassa on myös uudehko hampurilaispaikka Friends & Brgrs , josta saa loistavia hampurilaisia.

Perinteistä ja legendaarista Akateemista Kirjakauppaa suosittelisin muuten, mutta se meni myymisen jälkeen pilalle. :sad: Valikoimat ovat pienemmät kuin ennen ja se ei ole lainkaan sama kauppa, missä vaelleltiin monet kerrat katsomassa harvinaisempia kirjauutuuksia. Yläkerrassa toimiva Aalto-kahvila sen sijaan on entisensä, hieman hintava mutta kaikki mitä olen siellä syönyt on ollut hyvää.

Jos maaseutua taas haluaa nähdä keskellä Helsinkiä, kannattaa muistaa Viikin ulkoilualue. Myös Keskuspuisto on hyvä ulkoilukohde. Äkkiä, ennen kuin se rakennetaan umpeen... (Muoks: no okei, ei sitä ole tarkoituksena rakentaa umpeen, mutta ikävästi suunnitelmissa on nipistää sieltä sun täältä.)

Jos ulkoilu kiinnostaa enemmänkin ja aikaa on, voi ottaa suunnan hieman stadin ulkopuolelle ja lähteä retkelle Nuuksioon . Siellä on myös tätä nykyä luontokeskus Haltia , jonka nurkilta lähtee yhdysreitti Haukkalammen alueelle, joka on merkittyjen reittien keskiössä.

Viimeksi muokattu: 15.08.2016 16:06 : kyty.

Dyn vastasi aiheeseen: Helsinki
15.08.2016 18:36 #7

kyty kirjoitti: Sitten on tietysti Korkeasaari , jonne voi ja kannattaakin mennä myös talvella.

Joo ilman muuta, varsinkin isot kissat ovat virkeämpiä talvisaikaan ja muutenkin monia sellaisia eläimiä, jotka kesällä vain loikovat varjossa, näkee liikkumassakin. Eikä turisteja ole lainkaan samalla mitalla.

Seurasaari on tosiaan kiva, siellä on ulkoilmamuseo johon myös pääsee museokortilla. Seurasaaressa järjestetään paljon tapahtumia ja on siellä kiva kävellä ihan muutenkin.

Muita kivoja saaria lähellä keskustaa:

Tervasaari, johon pääsee siltaa pitkin Kruununhaasta Liisankadun päästä. Mukava pieni ulkoilualue ja ravintola Savu , joka ei muistunut mieleen listallani yllä mutta on ilman muuta hyvä, joskin hintavanpuoleinen ruokapaikka. Kannattaa tehdä varaus.

Harakka , jonne pääsee Ullanlinnan laiturista Kaivopuistosta. Historiallinen miljöö tarjoaa mahdollisuuden ihmetellä saaristolaiselämää lähellä keskustaa ja bongata lintuja. Tietoa Harakan lintu- ja luontojutuista löytyy myös kaupungin sivuilta .

Uunisaaret sijaitsee ihan Harakan tuntumassa, mutta kesälautta lähtee hiukan eri paikasta ja talvella saareen yleensä pääsee ponttonisiltaa pitkin. Ensimmäisestä Uunisaaresta voi kävellä toiseen ja edelleen Liuskasaareen ja ihmetellä saaristoluontoa.

Suomenlinnan ja Harakan saaren väliin jää vielä Särkkä , jossa toimii ainakin ravintola mutta jossa en ole itse käynyt, joten en osaa siitä sen enempää sanoa.

Viimeksi muokattu: 15.08.2016 18:36 : Dyn.

Emelie vastasi aiheeseen: Helsinki
16.08.2016 09:29 #8

kyty kirjoitti: Perinteistä ja legendaarista Akateemista Kirjakauppaa suosittelisin muuten, mutta se meni myymisen jälkeen pilalle. :sad: Valikoimat ovat pienemmät kuin ennen ja se ei ole lainkaan sama kauppa, missä vaelleltiin monet kerrat katsomassa harvinaisempia kirjauutuuksia.

Dyn kirjoitti: Vallisaari aukesi kävijöille tänä kesänä, joten itse en ole sinne vielä ehtinyt. Se on myöskin Suomenlinnan vieressä ja sinne pääsee JT Linen lautalla. Vanha sotilassaari ei ehkä vielä ole turistien pilaama.

Vallisaari on kyllä ehdottomasti käymisen arvoinen paikka, siellä viihtyi hyvin pari tuntia hyvällä säällä (hyvä sää eli ei liian kuuma eikä vesisadetta). Kannattaa kiertää saaren kohteet numerojärjestyksessä, jolloin varsinkin näköalatasanteet pääsevät oikeuksiinsa. Me tehtiin toisin ja viimeinen näköalapaikka oli hiukan säälittävän oloinen verrattuna niihin aikaisempiin. Vallisaaren vohvelikahvila oli ainoa toimiva kahvila saarella ainakin silloin kun me siellä käytiin. Toivottavasti sinne tulee toinenkin kahvila, jotta ihmismassa hiukan sitten jakaantuisi.

kyty
kyty vastasi aiheeseen: Helsinki
16.08.2016 12:16 #9

Ehdin käydä jo Vallisaaressa, mutta olin hiukan apea kun vaikutti siltä että siellä oli jo tallottu jäkäliä. Muuten näimme paljon luontoa. :smile: Olen samaa mieltä siitä, että saarelle tarvitsisi toisen kahvilan, vohvelikahvila oli mukava mutta turhan kallis. Sinne kannattaakin ottaa omat eväät.

Emelie kirjoitti: Huh? Minusta Akateeminen hyötyi valtavasti myymisestä, kun se on nyt alun sekasorron jälkeen päässyt taas pystyyn kunnolla. Fantasia- ja scifi-valikoima on laajentunut selvästi, erityisesti englanninkielistä spefiä siellä on selvästi enemmän. Totta kyllä se, että harvinaisuudet ovat vähentyneet. Mutta siis minä kyllä suosittelen Akateemista ehdottomasti.

No, täytyy myöntää etten ole käynyt Akateemisessa nyt viimeisen kuukauden aikana, mutta minulle jäi vaikutelma että valikoimat ovat pysyneet pienempinä senkin jälkeen kun hyllyt ovat alkaneet taas täyttyä. Esimerkiksi enganninkieliset tiedekirjat ja luonnontiedeosasto on tuntunut kutistuneen selvästi, samoin lehtiosasto. Osittain valikoimista poistettuja lehtiä on kyllä tuotu takaisinkin. Akateeminen oli itselleni spefin lisäksi myös paikka, jossa hain sellaista erikoiskirjallisuutta ja lehtiä, joita ei löytynyt muualta. Nyt alkoi tuntua että se on kutistunut "normaaliksi" nykykirjakaupaksi, jossa satsataan lähinnä värityskirjoihin ja kulutusromaaneihin, joita ei sitten löydä enää kaupoista kun ne ovat hyllyistä pois. Mutta mitäpä sitä kannattaa kirjoja pitää myynnissä jos niitä ei kukaan osta... Onneksi netistä tilaamalla saa mitä tahansa, mutta ei se ole sama asia ja kirjakaupassa törmää jotenkin helpommin itselle outoihin teoksiin.

Osittain valikoimien pienentymisen tunne voisi tietysti johtua illuusiosta, eli siitä että kirjat on pakattu tiiviimpään tilaan. Yllätyin vähän siitä että englanninkielistä spefiä olisi enemmän kuin ennen, sillä hyllytila on tuntunut vähentyneen puolella. Myös ylimmän ja alimman kerroksen puuttuminen tietysti vaikuttaa. Jäin vähän kaipaamaan isoa paperiosastoa. Sarjakuvaosasto sentään vaikuttaa olevan yhä isohko, joskin en osaa sanoa kuinka paljon sinne otetaan harvinaisempaa kamaa ja pienjulkaisuja.

Niin, ja löytyyhän keskustasta myös Kolmen sepän kirjakauppa ja Yliopisto, jos haluaa löytää erikoisempaa tiedekirjallisuutta.

Emelie vastasi aiheeseen: Helsinki
16.08.2016 12:38 #10

^ Sitä en voi kieltää, etteikö Akateemiselta varmasti olisi vähentynyt tarjonta jossain kirja/lehtiryhmissä, minä menin taas oma mielenkiinto (eli spefi) edellä tässä asiassa. :p

Pakko vielä mainita tässä ketjussa Steam Hellsinki baarista (keskustassa lähellä Tennispalatsia). Sisustettu steampunk henkeen ja baarin bravuuri on gin-johdannaiset juomat.

HourglassEyes
HourglassEyes vastasi aiheeseen: Helsinki
16.08.2016 19:23 #11

kyty kirjoitti:

Aivan mahtava vihje, kiitos! En edes tiennyt että tällainen tapahtuma on olemassa. Päätimme heti siskoni kanssa lähteä katsastamaan kyseisen tapahtuman! :grin: