Naamakirja- alias Facebook -kaveripyynnöt

Piru Naiseksi
Piru Naiseksi loi aiheen: Naamakirja- alias Facebook -kaveripyynnöt
21.03.2017 12:17 #1

Välillä kummastelen sitä, että saan kaveripyyntöjä ihmisiltä, joihin mikään ei minua yhdistä ainakaan vähemmän kuin seitsemän linkin kautta.
Tutkin pyytäjien profiilit, enkä kovinkaan usein huoli kaveriksi tuntemattomia, ainakaan ulkomaalaisia. Tänään sain kaveripyynnön tyypiltä, joka nimensä puolesta olisi kelvannut jonkin sortin suomalaiseksi. Ei ole kuitenkaan, asuu Afrikassa ja viestii englanniksi. Ahkerasti tuntuu suoltavan viestejä: ensin asuinpaikkani - ilmoitin eteläisen Suomen - ja sitten: "How old are you?" Enhän minä ikääni kerro paitsi pakosta, ja silloinkin en Maan, vaan muiden Aurinkokunnan planeettojen vuosina. Jos haluan olla iäkäs, käytän Merkuriuksen vuosia, jos nuori, Jupiterin tai Saturniksen ajast`aikoja. Uusimmalle FB-kaverilleni ilmoitin ikäni sekä Merkuriuksen että Jupiterin vuosina - valitkoon, minkä haluaa. Saa nähdä, tipahteleeko yhä viestejä.
Joskus minua ihmetyttää, miksi tuntemattomat ja kaukana minusta asuvat ihmiset toivovat kaveruuttani, josta he eivät mielestäni kostu mitään. Seurailen esimerkiksi tätä tyyppiä: yrittääkö hän jotain hämärää, ja jos, niin ilmoittelen Naamaston ylläpitoon. Mutta kenties on ihmisiä, jotka vain haluavat lukuisia FB-kavereita - vähän samalla tavoin kuin ennen muinoin jotkut teinit haalivat kirjeystäviä sekä Suomesta että ulkomailta.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: LordStenhammar

LordStenhammar
LordStenhammar vastasi aiheeseen: Naamakirja- alias Facebook -kaveripyynnöt
21.03.2017 12:56 #2

Itellä on ilona, että kauniit naiset lähettävät kaveripyyntöjä. Harmi vain kun ovat jotain valeprofiileja. Profiilikuvina jotain nevöhööd-filmitähtien (tai joidenkin) kuvia, ja kun hyväksyt pyynnön, niin alkavat lähetellä seksilinkkejä.

THE GOD CREATED SHIT.

Piru Naiseksi
Piru Naiseksi vastasi aiheeseen: Naamakirja- alias Facebook -kaveripyynnöt
21.03.2017 14:49 #3

Eipä tullut mieleen, että tuo minullekin kaveripyynnön lähettänyt pohjoisafrikkalainen henkilö olisi Oskari Olematon tai mikälie Neville Non-Excistent, siis feikkiprofiili. Saa nähdä, tuleeko minulle yhä kummenevia yksityisviestejä jatkossa... Rahaa minulta on turha odottaa, sillä a) minulla ei sitä ole ja b) kun sitä lotosta voitan, en jakele potista ympäri maailmaa - en edes ympäri Suomea tai Stadia!

Puolikuu
Puolikuu vastasi aiheeseen: Naamakirja- alias Facebook -kaveripyynnöt
21.03.2017 17:36 #4

Facebook-kaveripyynnöt voivat pahimmillaan olla aika kiusallisia. Mitä tehdä jos kaveriksi pyytää joku puolituttu? Siis esimerkiksi sellainen henkilö, jonka kyllä tietää jostakin yhteydestä, mutta jonka kanssa ei välttämättä ole edes keskustellut. Tai joku, jonka kanssa on joskus ohi mennen jutellut. Kaveripyyntöjen taas hylkääminen on vähän tylyä ja epädiplomaattista. Tietääkseni FB:ssä ei voi nykyään juuri piiloutua hakutoiminnolta, ja siksi ihmiset esiintyvät kyseisellä sivustolla jollakin väärällä nimellä.

Mielestäni Facebook on aika huono ihmisten tutustumiseen, siellä kun vuorovaikutus on usein varsin minimaalista. Ei myöskään kiinnosta julkaista mitään, jos kavereina on kaikenlaisia melko satunnaisia tyyppejä.

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

Echramath
Echramath vastasi aiheeseen: Naamakirja- alias Facebook -kaveripyynnöt
21.03.2017 23:15 #5

Siellä on myös trollitunnuksia, jotka hakevat uskottavuutta pyytämällä satunnaisia ihmisiä kavereikseen. Helpompi esittää suomalaista milloin minkäkin asian puolesta, jos on oikeita suomalaisia "kavereina".

Itse en lisää ihmisiä, joista ei ole mitään hajua ketä he ovat. Minuahan voi seurata, jos jotakuta kiinnostaa loputon linkkivirtani satunnaiseni saatesanoineen – se kai pitää laittaa erikseen päälle, että tulee "seuraa"-nappula muille näkyviin, tai sitten kytkeä pois tai jotain. Näemmä kymmenkunta itselleni vierasta seuraa julkisia päivityksiä enkä kyllä paljon muuta teekään. Salaisuudet sitten muihin medioihin. Sieltä myös saa täpän päälle, että kaveriksi saavat ryhtyä vain kavereiden kaverit.

Oma lukunsa ovat kaikenlaiset julkimot, joita saattaa tavata useinkin, pitää odottaa, että heiltä tulee pyyntö, ettei mene liian noloksi.

Astorethein
Astorethein vastasi aiheeseen: Naamakirja- alias Facebook -kaveripyynnöt
22.03.2017 00:15 #6

Echramath kirjoitti: Minuahan voi seurata, jos jotakuta kiinnostaa loputon linkkivirtani satunnaiseni saatesanoineen – se kai pitää laittaa erikseen päälle, että tulee "seuraa"-nappula muille näkyviin, tai sitten kytkeä pois tai jotain.

En ole oikein tajunnut, mitä eroa on seuraamisella ja kaverina olemisella. Sen tiedän, että seuraus onnistuu, kun vaan klikkaa nappulaa, kun taas kaveruuteen tarvitaan pyyntö ja hyväksyntä. Itsekin seuraan useita julkimoita ilman kaveruutta, mutta pystyn silti tykkäämään ja kommentoimaan heidän kuviaan ja muita juttujaan samoin kuin kavereidenkin. Luulisin, että vaikka seuraan Donald Trumpia ja Jason Stathamia, meikän päivitykset eivät kuitenkaan näy heidän feedissään. Mikä on tietysti heidän häviönsä.

Feikkiprofiilit tai muuten vaan hämärältä vaikuttavat tyypit olen jättänyt tylysti huomiotta. Mitä muutakaan oudoille kaveripyynnöille ja yhteydenotoille kannattaa tehdä? Jos parrakas Muhammed Ahmed Mohammad lähestyy minua millään tavalla, osaan kyllä olla varuillani.

I'm just a normal everyday pervert.

Rinja
Rinja vastasi aiheeseen: Naamakirja- alias Facebook -kaveripyynnöt
22.03.2017 01:17 #7

Jos en olisi niin laiska, jakaisin facekavereitani kahteen tai useampaankin laariin: toisille näkyviin kaikki päivitykset, toisille vain osa. Nyt ongelmanani on se, että sen kerran kun joskus haluaisin jotain vähän henkilökohtaisempaa päivittää, en halua kaikkien sukulaisten, hyvänpäiväntuttujen tai ns. menneiden aikojen kontaktien niitä välttämättä lukevan. Toisaalta en haluaisi hävittää kokonaan näitä heikompia tuttavuuksia, koska joskus verkostosta ja yhteyksistä on hyötyä. Koska olen kuitenkin laiska, olen päätynyt karsimaan kaverilistaa aika rankalla kädellä kaikista vähänkin etäisemmäksi ehtineistä kontakteista ja vain hiljaa itsekseni toivonut, etteivät harmistu.

Ihmisillä on valitettavasti vain niin kovin monia toimintatapoja Facebookissa. Toiset hyväksyvät kavereiksi suunnilleen kaikki ja toiset ovat tosi tarkkoja, enkä osaa muiden kuin itseni osalta sanoa, mikä heidän linjansa on. Sitä on omalta osaltaan saanut olla hylkäämässä kaveripyyntöjä, mutta toisaalta tullut itsekin hylätyksi. Edelleenkin hyvin monen vuoden jälkeen mietin, eikö eräs Risingin ylläpitokollega tunnistanut minua vai enkö vain istunut hänen kaverilinjaansa :P

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

Echramath
Echramath vastasi aiheeseen: Naamakirja- alias Facebook -kaveripyynnöt
22.03.2017 02:19 #8

Astorethein kirjoitti:

En ole oikein tajunnut, mitä eroa on seuraamisella ja kaverina olemisella.

Juurikin se. Seuraaminen on yksipuolista, ei vaadi hyväksyntää eikä anna ihmeempiä oikeuksia: näet vain julkiset päivitykset (tai sellaiset, joita voisit katsoa muutenkin). Niihin ei välttämättä saa edes kommentoida. Oikeastaan ainoa mitä se tekee, on tuoda jonkun henkilön päivitykset feediin.

Raportoida spammiksi, tietysti – toisin kuin puolituntemattomat tai tuntemattomat kaverinkaverit, jotka selvästi ovat oikeita ihmisiä. Jos tarpeeksi moni raportoi, tunnus lukittuu tai poistuu ja automaatin pitää sentään tehdä uusia (ja ainakin FB saa sisäistä dataa ongelman suuruudesta, teki sille mitään tai ei).

Morgan Blood
Morgan Blood vastasi aiheeseen: Naamakirja- alias Facebook -kaveripyynnöt
22.03.2017 16:02 #9

Minun kanssani SoMe-kontaktiin pyrkivistä ryhmistä ärsyttävimpiä ovat sellaiset tutut, yhteisöjäsenet ja kaiman siskon koirantaluttajat, jotka koittavat saada jotain ilmaiseksi. Yleensä ICT-apua tai grafiikkaa.

Jostain syystä oletetaan, että ICT-insinöörin vapaa-ajassa parasta on ilmainen kotituki laitteiden kanssa ja kansanopiston eläkeläisten hiirenkäyttökurssien pitäminen korvauksetta. Myös vanhoja tanssivat mansikat-sivustoja halutaan responsiivisiksi välillä. Myös grafiikkaa ja maalauksia kinutaan ties miksi syntymäpäivälahjoiksi ja joulukorteiksi.

Onneksi jämäkkä, suhteellisen kohtelias, mutta ytimekäs "Ei" menee siedettävällä nopeudella tajuntaan. Vähän kuin koiria kouluttaisi.

Taidan olla tuohtunut asiasta, mutta viimeksi tänään lisättiin kaveriksi vain näistä syistä. Ei huvita.

Ars Longa Vita Brevis

Sini
Sini vastasi aiheeseen: Naamakirja- alias Facebook -kaveripyynnöt
24.03.2017 11:36 #10

Onneksi voi laittaa että vain kavereitten kaverit voi edes kysyä, eikä tartte hyväksyä sittenkään jos ei tunnista :) Kannattaa myös laittaa viestiä et oon se ja se sieltä, jos mua kysyy, niin todennäköisyys päästä kamuksi nousee hurjasti. En yleensä hyväksy ollenkaan jos ei olla naamakkainkin tavattu.

Päivitysten suhteen oon tehnyt tuon Rinjan kaipaaman linjauksen - mulla on pari listaa, joista valitsen osuvimman. Työhön liittyvät päivitykset menee vain työhön liittyville ihmisille, fandom-päivitykset fandomille ja suomenkieliset voi valita vain suomenkielisille ja sitten on se privaatein lista, jossa on vain parhaat kamut. Suosittelen - aluksi oli tietysti hurja työ, mutta nytten kun muistaa vain tehdä aina kun lisää uuden ihmisen niin no problem.