Lapsuuden pihapelit

punnort loi aiheen: Lapsuuden pihapelit
24.06.2017 22:50 #1

Kun kirjoittelin peli-e-kirjaani (löytyy allekirjoituksestani olevasta linkistä) ulkopeleistä, mietin lapsuuteni pihapelejä.

Sit oli kirkonrotta, purkkis ja kymmenen tikkua laudalla, jotka olivat olennaisesti sama peli. Eroja oli lähinnä siinä, kuinka piiloutujille annettiin etumatkaa etsijään nähden. Piilosen kehittyneempi versio olivat nämä.

Tuikkusta pelattiin pimeinä syysiltoina taskulampun valossa. Meillä säännöt olivat samat kuin poliisissa ja rosvossa, joskin pelialue oli viiden rivitalon pihojen kokoinen.

Partiossa pelattiin taskulampun valossa, pimeässä metsässä peliä, jonka nimen olen unohtanut. Idea joka tapauksessa oli se, että hyökkäävän joukkueen jäsenet yrittivät hiipiä pimeässä metsässä aloituspisteestä nuotion ääreen jäämättä kiinni, ja puolustavan joukkueen jäsenet yrittivät saada mahdollisimman monta hyökkääjää kiinni keskellä metsää.

fiktio.wikidot.com/

Viimeksi muokattu: 25.06.2017 01:30 : punnort.

LordStenhammar
LordStenhammar vastasi aiheeseen: Lapsuuden pihapelit
25.06.2017 09:34 #2

Rosvoa ja poliisia, eli "polee ja rovee", tuli aika usein pelattua. Tarkoitti käytännössä sitä, että yksi jätkä jahtasi muita pitkin pihoja, metsiä ja pusikoita. Kiinni jääneet jäivät piirretyn ringin sisälle "putkaan", ja heidät saattoi joku karkulainen vapauttaa koskettamalla. Aika usein jahtaajalla oli kumiluotiase apuna.

Sinänsä kelju peli, että aina se porukan syrjityin jätkä tuppasi joutumaan poliisiksi. Ei mitään toivoa, että olisi saanut kaikki pelaajat kiinni. Peli päättyikin usein siihen, että porukka kyllästyi.

EDIT: Hetkonen, muisti pätkii. Joskus saattoi olla niinkin, että kiikkiin jääneistä tuli kanssa poliiseja. Kuulostas ainakin reilummalta.

THE GOD CREATED SHIT.

Viimeksi muokattu: 25.06.2017 09:44 : LordStenhammar.

punnort vastasi aiheeseen: Lapsuuden pihapelit
25.06.2017 13:15 #3

LordStenhammar kirjoitti:

Me pelasimme poliisia ja rosvoa esikoulussa. Meillä poliiseina ja rosvoina oli aina tasavahvat joukkueet.

fiktio.wikidot.com/

Viimeksi muokattu: 25.06.2017 13:42 : punnort.

Rasimus
Rasimus vastasi aiheeseen: Lapsuuden pihapelit
26.06.2017 14:50 #4

Minä itse pidin vain "pukkiksesta", joka oli eräänlaista merimiespainia kapean puupalkin päällä. Erona merimiespainiin se, että se ei ollut kädenvääntöä vaan kädellä mätkimistä, yritettiin vetää jalat toisen alta, tai tyrkätä kumoon tms.

En ole varma oliko tarhan / koulun pihassa ne puupalkit ihan tuota varten asennettu, mutta voin hyvin kuvitella että enää nykyään ei saa mitään tuota muistuttavaakaan harrastaa virka-ajalla. Kyllä sen verran pahasti tuli usein tultua alas, tai saatua ihan rehellisesti turpaansa. Ja hauskaa oli :grin:

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Dyn vastasi aiheeseen: Lapsuuden pihapelit
26.06.2017 15:42 #5

Hiidenpataa pelattiin meillä koulussa ahkerasti ja se oli ihan hauskaa, aina jos siihen pääsi mukaan. Mun kouluhistoriaa värittävät vähän turhan paljon nämä "ketä otetaan ja ketä ei oteta mukaan leikkiin" -jutut, joten en oikein voi väittää nauttineeni mistään pihapeleistä. Välitunneilla lähinnä kävelin itsekseni pitkin pihaa, ja myöhemmin luin, kun tajusin voivani ottaa kirjan mukaan kouluun. Ja vapaa-ajalla? No arvaatte varmaan. :tongue:

Piru Naiseksi
Piru Naiseksi vastasi aiheeseen: Lapsuuden pihapelit
26.06.2017 15:56 #6

Me leikimme piilosta, jonka eräs muunnos taisi olla vilkutusvinkki. En muista tarkkaan sääntöjä, mutta leikissä kätkeydyttiin, joku yritti hakea piilossa olijoita ja jossain vaiheessa huudettiin - luultavasti havaitun - osallistujan nimi ja perään ´vinkki` - siis vaikkapa: "Annan vinkki!" "Leilan vinkki!" Pesäpalloa pelasimme myös, sangen sovelletuin säännöin, olihan pelaajia usein huomattavasti kahta joukkueellista pienempi määrä ja pelivälineetkin puutteelliset. Perinteiset hippa ja naruhyppely kuuluivat myös ohjelmistoon - niin, ja muistaako kukaan kuminauhatvistiä?

Dyn vastasi aiheeseen: Lapsuuden pihapelit
26.06.2017 15:58 #7

Piru Naiseksi kirjoitti: Perinteiset hippa ja naruhyppely kuuluivat myös ohjelmistoon - niin, ja muistaako kukaan kuminauhatvistiä?

Joo, muistan, mutta en varmaan koskaan itse päässyt kokeilemaan sitä. Hyppynarua pyörittämään sentään yleensä pääsi - hyppimään vähän harvemmin.

punnort vastasi aiheeseen: Lapsuuden pihapelit
26.06.2017 16:40 #8

Dyn kirjoitti: Mun kouluhistoriaa värittävät vähän turhan paljon nämä "ketä otetaan ja ketä ei oteta mukaan leikkiin" -jutut, joten en oikein voi väittää nauttineeni mistään pihapeleistä. :

Minä en muista, että meillä ketään halukasta olisi koskaan jätetty ulos pihapelistä. Kiusaamista toki esiintyi, mutta ei tuossa leikistä ulosjättämismuodossa. Tää saattaa olla ihan sukupuolijuttu, niin, että tytöt kiusaa jättämällä ulos, ja pojat taas esimerkiksi tönimällä.

Pisania
Pisania vastasi aiheeseen: Lapsuuden pihapelit
26.06.2017 19:38 #9

punnort kirjoitti: Tärkein niistä oli keinupolttonen. Kaksi leikkijää keinui, ja kolmas yritti osua keinujiin pallolla. Osumasta polven yläpuolelle paloi. Koska polven alapuolelta ei palanut, keinujat saattoivat potkia palloa, ja jos polttaja sai potkaistusta pallosta suoran kopin, potkaisija paloi. Muitakin sääntöjä pelissä oli, mm. lisäelämät, jotka meillä tunnettiin amppeina.

Mekin pelattiin kouluvälkillä keinupolttista. Sääntöjä en enää muista, mutta sain kerran kengästä nokkaani kun syöksyin noutamaan palloa. Koulun pihaan oli myös maalattu monenlaisia hyppyruutuja ja yksi niistä oli suorastaan eeppisen kokoinen ja niin monimutkainen ettei kukaan tiennyt miten siinä kuuluu hyppiä. Siksi joku kehittikin nattaleikin kyseiseen ruudukkoon. Siinä hypeltiin putiruutujen välillä (ja työnnettiin toisia nistä pois) kun yritettiin välttää kiinni jääminen.

Mutta nuo olivat 90-luvun kouluajoita, kun taas kasarilapsuudestani muistan ainakin seuraavat pihaleikit:

Peilissä valittu henkilö menee seisomaan naama esim. seinää päin ja loput osallistujat n. 5 metriä hänen taakseen. He yrittävät vaivihkaa hiipiä koskettamaan ”peiliä”, joka taas varoittamatta kääntyilee kurkistamaan muita. Jos peili näkee jonkun liikkuvan, joutuu tämä palaamaan takaisin aloituskohtaan. Siitä, joka ekana pääsee huomaamatta peilin luo, on voittaja ja seuraava peili.

Värissä on sama asetelma kuin peilissä, mutta peilin asemassa oleva henkilö antaa muille osallistujille ohjeita tyyliin ”se kenellä on vaatteissaan keltaista, saa tulla x askelta/harppausta/hiirenaskelta yms. eteenpäin”. Tästä oli toinenkin versio, jonka nimeä en enää muista. Siinä ohjeet olivat tyyliin ”se kenellä on vasen jalka ilmassa/paita väärinpäin/kenkä suussa jne.”

Paha kuningatar oli leikki jossa yksi on nimihenkilö, joka seisoo erillään muista osallistujista. Muut päättävät kimpassa mitä esittävät ja tulevat sitten PK:n luo. Käydään seuraava keskustelu: ”Hyvää päivää, paha kuningatar.” ”Hyvää päivää, kiltit lapset. Mitä olette vuoden aikana oppineet?” Kiltit lapset esittävät pantomiimina jonkin aktiviteetin ja kun kuningatar arvaa oikein, juoksevat lapset karkuun ja jos kuningatar saa jonkun kiinni, tulee hänestä uusi paha kuningatar.

Valokuvaajassa nimihenkilö ottaa muita osallistujia yksi kerrallaan käsivarresta kiinni, pyörittää muutaman kierroksen ja päästää sitten irti. Osallistujat lentävät eri suuntiin ja päätyvät erikoisiin asentoihin. Valokuvaaja menee sitten jokaisen luo, kysyy mitä he esittävät ja valitsee voittajan, eli seuraavan valokuvaajan

You're not in Wonderland anymore, but you positively reek of rabbit.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: punnort

kyty
kyty vastasi aiheeseen: Lapsuuden pihapelit
28.06.2017 00:41 #10

Jostain syystä inhosin itse kirkonrottaa, jota kaikki muut halusivat leikkiä. Muistan pitäneeni peliä tylsänä, mutta en muista, mikä minua siinä eniten riepoi. "Fikkis" sen sijaan oli hauskaa, sitä pelattiin pimeässä puistossa taskulamppujen kanssa. Lähinnä se oli piilosta, jota pelattiin pimeässä.

Hyppäsimme myös paljon ruutua, niitä oli valmiina koulun pihalla ja niitä tehtiin myös itse. Käytimme kotiavaimia pelaamiseen. Niissä oli silloin usein ne puhelimen johtoa muistuttavat käkkärät muoviset avainnauhat.

Yksi peli oli krokotiili, joka oli lähinnä sitä että roikuttiin liukumäen yläpäässä ja krokotiilina oleva yritti kiskoa muita alas.

Twistin muistan hämärästi, tai ainakin sen, että piti saada sellainen twistnaruhärpäke. En tosin muista koskaan tajunneeni että mistä siinä tarkalleen oli kyse.

Emelie vastasi aiheeseen: Lapsuuden pihapelit
30.06.2017 08:31 #11

Purkkis, kirkonrotta ja muut vastaavat muunnokset olivat kanssa osa omaa lapsuutta, samoin Rosvo ja poliisi.

LordStenhammar kirjoitti: Joskus saattoi olla niinkin, että kiikkiin jääneistä tuli kanssa poliiseja. Kuulostas ainakin reilummalta.

Meidän leikeissä se meni ainakin mun muistin mukaan aina näin. Muuten ei olisi tosiaan ollut mitään toivoa, että homma etenisi mihinkään. Aika usein taisi olla myös niin, että aloitettiin ainakin kahdella poliisilla, toki hiukan riippuen leikkijöiden määrästä.

Peiliä, Väriä ja Twistiäkin tuli leikittyä, minulla taisi olla sellainen vihreä-oranssi-twistnaru.

Tervapata oli suosiossa ala-asteen alimmilla luokilla, vaikkakin siihen kyllä kyllästyi jossain vaiheessa nopeastikin. Se oli sitä hauskempaa mitä enemmän porukkaa oli mukana leikkimässä.

Aluevaltaus, en tiedä onko sille jokin oma nimi, leikittiin joskus. Se oli enemmän sellainen kahden ihminen leikki. Maahan piirrettiin jonkinkokoinen neliö tai suorakaide, pelaajat menivät vastakkaisiin nurkkiin, ja sitten alettiin valtaamaan itselleen aluetta. Tiputettiin kädestä kivi ja siihen mihin se osui piirretyn alueen sisällä, piirrettiin raja ja liikuttiin eteenpäin. Tarkoituksena oli vallata enemmän aluetta kuin toinen. Muistaisin, että kiviä tai muuta valittua tiputettavaa asiaa ei saanut heittää vaan se piti nimenomana pudottaa maahan.

Pisania
Pisania vastasi aiheeseen: Lapsuuden pihapelit
30.06.2017 10:14 #12

Emelie kirjoitti: Hyppynarua hypättiin aika paljon, siihen liittyi jokin tehtäväleikki. En paljoa siitä muista, muuta kuin sen, että 0 oli se, että juostiin läpi, ja 1 oli se, että hypättiin keskellä kerran. Minusta tässä oli ainakin kymppin asti tehtäviä.

Meilläpäin tuo tunnettiin nimellä englantilaiset. Tosin jotkut kutsuivat niitä ruotsalaisiksikin. En ole satavarma, mutta muistelisin niiden ero olleen että yksi tehtävä hypittiin eri tavalla, englantilaisissa kädet ylhäällä ja ruotsalaisissa ristissä rinnalla. Olen monta kertaa mietinyt miten ne hypyt oikein menivät. Joku hypättiin yhdellä jalalla, joku vuorotellen tasajalkaa ja yhdellä jalalla ja yksi hypittiin jalkaa vaihtaen. Yksi taas oli jalat ristissä, yksi hypittiin kyykkyjä ja yksi ympäri pyörien. Järjestys on päässyt unohtumaan mutta siitä olen varma, että viimeinen kymmenen hypyn sarja hypittiin silmät kiinni.

You're not in Wonderland anymore, but you positively reek of rabbit.