Laitteita, joita toivoisit jonkun keksivän

punnort
punnort loi aiheen: Laitteita, joita toivoisit jonkun keksivän
25.11.2017 22:49 #1

Eli tähän threadiin voi kertoa, millaisen hilavitkuttimen toivoisi jonkun keksivän. Yritetään pitää toiveet jotakuinkin nykyisen teknologisen osaamisen tasolla. Myös keskustelu siitä, kuinka jonkun esitetyn toiveen voisi toteuttaa on sallittua.

Omia toiveitani:

Ohjelmoitava elektroninen darts-taulu. On olemassa elektronisia darts-tauluja, jotka automaattisesti rekisteröivät osumat ja pitävän kirjaa pelin pisteistä. Tämä kuitenkin rajoittuu niihin tikkapeleihin, jotka taulun valmistaja on ohjelmoinut tauluun, eikä taulu varmasti sisällä omaa kotikutoista peliviritystäsi. Toivomani taulu sallisi pelaajan kirjoittaa ohjelmakoodia uusien pelien pistekirjanpitoa varten jollain yksinkertaisella ohjelmointikielellä.

Go-lauta, joka laskee pisteet. Go-pelin lopussa lasketaan pisteet, ja tämä on täysin mekaaninen toimenpide. Toivomani lauta tunnistaisi pelinappulat laudalla ja laskisi automaattisesti pisteet. Gossa on pelinappuloita kahta lajia. Ei voi olla ylivoimainen tehtävä tunnistaa, onko pelipisteessä nappula ja kumpaa lajia. Toimisikohan samanlainen tekniikka kuin elektronisissa bussikorteissa?

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/

Viimeksi muokattu: 25.11.2017 22:50 : punnort.

LordStenhammar
LordStenhammar vastasi aiheeseen: Laitteita, joita toivoisit jonkun keksivän
26.11.2017 09:56 #2

Onkos olemassa sellaista konetta, joka siirtäisi paperimuodossa olevan tekstin digitaaliseksi tiedostoksi? Jota voi siis muokata. Olis vähän käyttöä.

THE GOD CREATED SHIT.

Viimeksi muokattu: 26.11.2017 10:00 : LordStenhammar.

Hiistu
Neurovelho
Hiistu vastasi aiheeseen: Laitteita, joita toivoisit jonkun keksivän
26.11.2017 10:56 #3

^ Kyllä on. (Minulla oli kirjoitettuna pidempikin viesti, kahteen kertaan, mutta istunto/kännykän netti hävitti kummatkin, en tajunnut kopsata...)

Lyhyesti:

Tekniikan nimi OCR: fi.m.wikipedia.org/wiki/Tekstintunnistus

Muuntaa skannatun tekstin muokattavaksi tiedostoksi. Olemassa ohjelmia/sovelluksia, varmaan myös online-versioita. Joku ehkä osaa suositella? Oleellista että suomi tuettuna kielenä, jos ääkkösiä.

Kännykkään saa OCR-sovelluksia. Muuntaa (selkeässä) valokuvassa näkyvää tekstiä muokattavaksi.

Erillisiä laitteitakin on, ns. kynäskannereita. Esim. tuollainen Windows-järjestelmän vaativa: www.verkkokauppa.com/fi/product/27320/gs...utive-7-kynaskanneri . Youtubesta löytyy hakemalla esittelyvideo kynän toiminnasta.

Viimeksi muokattu: 26.11.2017 11:00 : Hiistu.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Ansa, LordStenhammar

LordStenhammar
LordStenhammar vastasi aiheeseen: Laitteita, joita toivoisit jonkun keksivän
26.11.2017 11:02 #4

Kiitti paljon! Olin pimennossa tässäkin asiassa. Täytyy ruveta tutkinaan. On se hienoa tämä nykyaika - kaiken turhuuden keskellä jotain käyttökelpoistakin.

THE GOD CREATED SHIT.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Hiistu

HVM
Upseeri
HVM vastasi aiheeseen: Laitteita, joita toivoisit jonkun keksivän
26.11.2017 22:37 #5

Kaupallisesti kannattava fuusiovoimala tai/ja pääverkkotason akustot + tarpeeksi halvat aurinkopanelit, jotka voittavat fossiiliset polttoaineet. Tesla (inc) on aika lähellä jälkimmäisissä.

CRISPR /Cas9 tai jotain muuta geenimuuntelu tekniikkaa käyttäen kehitetyt virus joka käynnistää syöpäsoluissa solunjakautumista säätelevät itsetuhomekanismit.

Viimeksi muokattu: 27.11.2017 15:51 : HVM. Syy: Aurinkokanelipulla nam.

27.11.2017 12:17 #6

Tämä on jo keksitty, mutta kärsimättömänä odottelen että tulee yleiseen käyttöön: robottitaksi. Kuskiton minikokoinen sähköauto, jonka voi kutsua kännyllä luokse. Kyydin hinnan voisi kuvitella olevan ihan eri luokkaa kuin ihmisen ajaman mersutaksin. Oman auton omistaminen ei olisi enää niin tarpeellista, jos satunnaiset reissut voisi suorittaa laina-autoilla.

Astorethein
Astorethein vastasi aiheeseen: Laitteita, joita toivoisit jonkun keksivän
27.11.2017 18:13 #7

I'm just a normal everyday pervert.

kyty
kyty vastasi aiheeseen: Laitteita, joita toivoisit jonkun keksivän
27.11.2017 19:12 #8

Robottitaksia olen kaipaillut itsekin. Autottomana on välillä vaikea liikkua varsinkin jos joutuu liikkumaan alueilla, joissa julkista liikennettä ei ole. Toisaalta tällaisiahan onkin tulossa. Sitten taas toisaalta taas niiden turvallisuus huolettaa hieman, sekä hakkereiden että tekniikan toimimattomuuden osalta.

Tietysti minun tuurillani robottitaksit toimisivat vain isoissa asutuskeskuksissa, eikä sellaista olisi mahdollista tilata syrjäkylille vaikka koko pitäjästä ei enää löytyisi ihmistaksia.

Hiistu
Neurovelho
Hiistu vastasi aiheeseen: Laitteita, joita toivoisit jonkun keksivän
27.11.2017 19:51 #9

Minä toivoisin autoihin jonkinlaista hätä-hätävilkkua. Erottaisi, milloin auto on jouduttu muutoin vain pysäyttämään tien sivuun ja kuljettaja vain toivoo, ettei kukaan kolaroi siihen. Ja milloin sitten kuljettajalla itsellään on hätä, on saanut sairaskohtauksen tai muutoin ensiavun/ambulanssin tarpeessa.

En usko, että sellaista vilkkuvaloa koskaan tulee. Tuommoisia robottiautoja vain suunnitellaan. Jokin iMicra sitten kuljettaa kurkkupastilliin tukehtuneen kalmon turvallisesti kotipihaan saakka. Jollei se sitä ennen lagaa. En tykkää.

28.11.2017 10:04 #10

Astorethein kirjoitti: Voin kuvitella tilanteen, jossa kiireinen asiakas on matkalla vaikka lentokentälle, mutta robokuski ei suostu liikkumaan, koska ensin pitää ladata kymmenen gigan järjestelmäpäivitys. Toisaalta teoreettinen robotaksi käyttäisi varmaan jotain helppohoitoisempaa systeemiä kuin Windowsia.

:grin: :grin: :grin:

28.11.2017 10:07 #11

Hiistu kirjoitti: ... Tuommoisia robottiautoja vain suunnitellaan. Jokin iMicra sitten kuljettaa kurkkupastilliin tukehtuneen kalmon turvallisesti kotipihaan saakka. Jollei se sitä ennen lagaa. En tykkää.

Tulipa tästä elävä (?) mielikuva, kiitos nauruista :grin:

punnort
punnort vastasi aiheeseen: Laitteita, joita toivoisit jonkun keksivän
02.12.2017 01:31 #12

Minä toivoin pisteet laskevaa go-lautaa. Joku näköjään kehittää tekniikkaa, joka olisi pienin viilauksin venytettävissä tähänkin.

www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/uudenlainen-p...tionpoydalla-6690452

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/

FreakyMike
FreakyMike vastasi aiheeseen: Laitteita, joita toivoisit jonkun keksivän
02.12.2017 19:09 #13

Tästä saattaa olla jo jonkinlaisia prototyyppejä olemassa, mutta olen itse haaveillut 3D virtuaalilasien ja 3D-printtauksen yhdistämisestä taidekäsitöissä.
Käyttäjällä olisi siis virtuaalilasit ja sekalaisia hanskoja ja muita työkaluja joilla pystyisi muotoilemaan veistoksia ja käyttöesineitä virtuaalitodellisuudessa ihan vain pyörittämällä jotakin objektia käsissään tai liikkumalla itse sen ympärillä ja työntämällä jotain yksityiskohtia sisään tai vetämällä jotain kohtia ulos hieman kuten Zbrush ohjelmassa. Myös digitaaliset taltat ja muut kaiverrustyökalut olisivat apuna tarkempien yksityiskohtien muotoilussa.
Kun semmoinen virtuaaliveistos olisi veistetty lopulta juuri semmoiseksi kuin haluan, niin sitten 3D-printteri vain tulostaisi sen kiinteäksi esineeksi.

Vaikka alussa olikin maininta, että pitäisi pysyä nykyisen tegnologisen kehityksen rajoissa, niin en malta kuitenkaan olla sanomatta paria ideaa joita olen miettinyt varmaan ihan teini-ikäisestä saakka. Ne ovat jo ilmiselvää scifiä, eli haluaisin muun muassa jonkun valomiekan kaltaisen lapiomaisen työkalun millä pystyisi leikkaamaan kalliota yhtä helposti kuin vaikka lumivallia. Olisi tosi kätevää kun kallioihin pystyisi kaivamaan helposti tunneleita tai vaikka raput jonkun vinon luiskan pintaan. Helpottaisi huomattavasti myös kiviaitojen rakentelua, kun isot tai liian pyöreät kivet pystyisi leikkaamaan sopivan muotoisiksi kappaleiksi ilman kiviporia, talttoja, kiiloja ja räjähteitä jne.

Toinen futuristinen idea olisi oma suojakenttä, eli vaikka vyöhän kiinnitettävä pieni laite, joka muodostaa napista painamalla ympärilleen noin 3-4 metrisen kupumaisen suojakentän mikä estäisi esim. sadepisaroiden, kohti lentävien luotien, autojen ja muiden nopeasti liikkuvien kohteiden pääsyn sisäänsä, mutta hengitysilma pääsisi aina läpi ja pystyisin itse kävelemään normaalia vauhtia ja ottamaan kiinni eri esineistä ja suojakenttä ei törmäisi heti rakennuksiin tai estäisi muutenkaan liikaa omaa liikkumistani.

Myös kannettava teleportaatioväline olisi ihan mahtava, eli vaikka noin A3-kokoinen tablettitietokonetta muistuttava levy jota voisi kantaa mukana repussa. Siitä avautuisi salasanalla suojattu suora yhteys toiseen samanlaiseen portaalilaitteeseen mikä olisi kiinteästi asennettuna kotona varaston seinässä. Seinän edessä olisi iso pystyakselin varassa pyöritettävä hyllykaruselli missä säilyttäisin kaikkia hyödyllisiä tavaroita, vaihtovaatteita ja työkaluja jne. Kun tarvitsisin vaikka kameraa, niin avaisin aina yhteyden kotiin ja pyörittäisin hyllykön juuri sen kohtaan ja ottaisin kameran ulos kannettavasta portaaliyksiköstä jne.
Helpottaisi valtavasti myös divarikierroksiakin, kun lastia voisi välillä aina vähentää teleporttaamalla ostokset kotiin ja mukana olisi vain pelkkä kevyt portaalilevy. :grin:

Viimeksi muokattu: 02.12.2017 19:23 : FreakyMike.

03.12.2017 09:46 #14

^ Hauskoja ideoita, varsinkin tuo virtuaalinen 3D-muotoilu. Uskon että se on käytössä lähitulevaisuudessa.