Keskustelut aamupalan ääressä

Kultasuu
Kultasuu loi aiheen: Keskustelut aamupalan ääressä
01.12.2017 18:45 #1

Meillä ei minun lapsuudessa ja nuoruudessa keskusteltu aamupalan ääressä tai muulloinkaan. Mutta, se ei tarkoita, että olisin kasvanut huonossa tai muuten rikkinäisessä perheessä. Usein kuitenkin aamut ja muutenkin päivän hetket menivät niin, että kaikki perheemme jäsenet olivat aika paljon omissa oloissaan, äitini ja minä usein luimme omissa huoneissa, isäpuoleni katsoi tv:tä.

Ja, ei siinä mitään se oli ihan okei, mutta näin aikuisena ja ihmisenä joka tykkää edelleen lukea paljon ja ajatella asioita monelta kantilta, olen ajatellut, että tuo perheessämme ollut puhumattomuus ja hiljaisuus on vaikuttanut kielteisesti minun henkiseen kehittymiseen ja myöhäisempään aikuistumiseen. Olen jopa usein ollut hieman kateellinen ystävilleni ja kavereille jotka ovat saaneet kasvaa perheissä joissa on keskusteltu paljon päivän politiikasta, kultturista ja jokaisen perheenjäsenen mielipiteistä. Jotenkin uskon, että heillä on ollut paremmat lähtökohdat pärjätä elämässä kuin minulla. Tosin, se että itse olen joutunut yksin opettelemaan kaiken ns. sivistykseni on myös tehnyt minulle hyvää monella tavalla ja rikastuttanut paljon sisäistä ja henkistä elämääni.

Mitä mieltä te muut olette kotona keskustelusta ja sen vaikutuksesta tai puutteesta elämäänne?