Joulu ulkomailla?

Iivari
Iivari loi aiheen: Joulu ulkomailla?
03.12.2017 10:22 #1

Oletteko koskaan viettäneet joulua ulkomailla? Tämä tuli mieleeni, kun kuulin äidin nuorimman siskon (joka juuri osti asunnon eläkepäiviään varten täältä Sotkamosta paraatipaikalta) aikovan vietää koko joulun ja vuodenvaihteen ajan Prahassa Sotkamon tai Rovaniemen sijaan.

Minä en ole ollut jouluna koskaan Helsinkiä etelämpänä enkä toisaalta Kuusamoa pohjoisempana, ja kaikki joulut ovat toistaiseksi sujuneet Suomessa. Joulun alla olen parina vuonna ollut ulkomailla, ja tänäkin vuonna olen joulunalusviikon läntisessä Helsingissä eli Tukholmassa. Mutta itse joulu menee vielä kerran suurin piirtein tutun kaavan mukaan, mitä nyt pitää lähteä jo tapaninpäivän iltana takaisin töihin Keski-pohjanmaalle .

Mutta entä te? Oletteko koskaan lähteneet Suomesta pois joulun ajaksi? Jos, niin onko se ollut "joulua pakoon" vai halua kokea erilainen joulu muualla maailmassa (niin kummaa kuin se onkin, suomalainen joulu ei ole ainoa tapa viettää joulua)? Vai onko se vain ollut normaalia elämää, jos olette sattuneet asumaan ulkomailla?

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen

Diara
Diara vastasi aiheeseen: Joulu ulkomailla?
03.12.2017 12:05 #2

Minulle ja perheelleni joulu on oikeastaan ainoa aika vuodesta, kun ehdimme olla kaikki yhdessä saman katon alla. Juhannuksena osa menee mökille, mutta yleensä vähintään yksi on kavereiden kanssa jossain. Pääsiäisenä olen yleensä itse hukkunut kouluhommiin, enkä ole kotikotiin mennyt, vaikka muut ovat siellä. Toki näin valmistumisen kynnyksellä se vihdoin muuttuu.

Joulu on meille, varsinkin siskoilleni ja minulle, erittäin tärkeää aikaa perinnemielessä. Jouluaattona asiat tehdään aina samalla tavalla ja ollaan ne muutaman päivät rauhassa yhdessä lautapelejä pelaillen. Asiat muuttuu, perheeseen on tullut uusia jäseniä ja sitä myötä pari perinnettä lisää, mutta yhdessäolon tärkeys ei ole hävinnyt mihinkään.

Ollessani teini-ikäinen äitini ehdotti muutamana vuotena, että lähtisimme jouluna pariksi viikoksi Thaimaahaan lämpimään. Hänet tyrmättiin joka kerta, vaikka se oli ainoa aika vuodesta, kun olisimme ehtineet koko perhe matkustaa yhdessä ja olisi ollut mahdollista olla pidempään poissa. Ei silti tullut kysymykseenkään lähteä jouluksi pois, eihän se olisi ollut enää joulu ollenkaan. En lähtisi vieläkään, vaikka vanhemmat tarjoutuisivat maksamaan matkan, niin tärkeää on olla kotona.

Tässäkin suhteessa asiat voi tulevaisuudessa muuttua. Vanhempani ovat uhkailleet, että tämä joulu olisi viimeinen lapsuudenkodissani, ja joulun jälkeen talo menisi myyntiin. Ensi vuoden joulu saatetaan siis viettää vanhempien uudessa kodissa. Mutta se ei ole enää minun koti, minulla ei ole siellä omaa huonetta vaan vierashuonemajoitus vähintään toisen siskon kanssa. Saa nähdä, miltä se joulu tuntuu, ehkei se olekaan enää samanlaista, tuskin ainakaan kahta viikkoa majailen vanhempien nurkissa vaan menen omaan kotiini. Vanhemmat kun ovat tulossa tänne Tampereelle, kun kaikki lapset asumme täällä.

Viimekeväinen Australian ja Uuden-Seelannin matkani myös sekoittaa pakkaa. Olen menossa sinne takaisin 3 tai 4 kertaa, sen verran kesken jäi asiat. Ja säiden puolesta joulu olisi sitä parasta aikaa mennä sinne. Joten kuka tietää tulevasta, ehkä se joulu kadottaa osan merkityksestään, kun ei ole enää lapsuudenkotia ja tulevaisuudessa matkustankin silloin pyhäpäivien jälkeen vähän reissaamaan. On se vähän surullinen ajatus, että joulu ei enää tarkoittaisikaan yhdessäoloa, mutta sen näkee tulevaisuudessa, miltä ne joulut uudessa paikassa tuntuu.

"It's dangerous business going out your front door" - J.R.R. Tolkien

maahinen
maahinen vastasi aiheeseen: Joulu ulkomailla?
03.12.2017 21:29 #3

Lomalla jouluna olen ollut ainakin Turkissa ja Thaimaassa, Turkissa ei tehty mitään jouluista ellei räntäsadetta lasketa, Thaimaassa jouduin Suomi-seuran pikkujouluihin, aika kamala tilaisuus. Kotonani olen ollut useamman joulun Irlannissa ja Englannissa, mieleen on erityisesti jäänyt vain yksi kummastakin: Irlannissa joulupäivänä harvinaisessa lumessa kuljeskelin tuntikausia yksin autioita katuja ja Englannissa kahdenkesken kiinalaisen kaverin kanssa vietetty suomalais-kiinalaisen ruokapöydän ääressä. Suomalaisia vieraita taisi olla ainakin joku kerta, muistan tehneeni palsternakkalaatikkoa. Yksi joulu työnantajan luona Kaliforniassa juutalaisperheessä, hanukkaakin oltiin vietetty aiemmin joulukuussa, mutta jouluakin juhlittiin, pöydässä hanhea ja kurpitsapiirakkaa.

FreakyMike
FreakyMike vastasi aiheeseen: Joulu ulkomailla?
03.12.2017 21:44 #4

En haluaisi lähteä joulun ajaksi ainakaan mihinkään lämpimään ilmastoon, mutta esimerkiksi Saksasta, Sveitsistä ja Itävallasta löytyisi varmasti idyllisiä vuoristokyliä tai keskiaikaisia pikkukaupunkeja, joissa olisi mukavan jouluinen tunnelma. Vuoristoalueella sääkin olisi luultavasti hienompi kuin loskaisessa suomessa ja voisi samalla verestää teini-iän jälkeen lopahtanutta lasketteluharrastustani. Etenkin Schwarzwaldin alueelta löytyisi paljon kiinnostavaa historiaa, maisemia ja perinteitä.

Yksi sukulaiseni meni nuorena naimisiin saksalaismiehen kanssa ja on asunut siellä jo yli 30 vuotta ja olen aina tykännyt perinteisistä saksalaisruuista, joita hän on täällä käydessään tarjoillut. Sillä suunnalla maailmaa järjestetään tosi hienon näköisiä joulumarkkinoitakin missä on myynnissä paljon perinteisiä käsityötuotteita, mitä olisi mukava päästä tarkastelemaan vähän lähempää.

Strato
Strato vastasi aiheeseen: Joulu ulkomailla?
12.12.2017 19:49 #5

Nyt tulee kolmas joulu Riikassa tänä vuonna. Vähän pakostakin, koska täällä asuu ja logistisesti järkevämpää viettää joulu kihlatun perheen kanssa kuin lähteä Suomeen muutamaksi päiväksi.
Onhan täällä eri perinteet kuin Suomessa ja tuntuu eriltä viettää joulua täällä, mutta ei se huonoa ole kuitenkaan. Avartaa maailmankuvaa kun pääsee näkemään erilaisia tapoja. Täällä esimerkiksi joulukinkku ei kuulu ruokiin ollenkaan, tosin jotkut ihmiset kuulemma paistavat kalkkunan. Muutenkaan samoja jouluruokia joihin olen tottunut ei täällä syödä. Perinteisimmät taitavat olla perunasalaatti ja hapankaali sekä viini. Muuten ruokapöytään on laitettu mitä tekee mieli.
Onneksi kuusi hankitaan ja koristellaan sekä tehdään piparkakkuja.
Onhan tuota tullut yksi uusivuosi vietettyä Thaimaassakin.

“The supreme art of war is to subdue the enemy without fighting.”

Wind
Wind vastasi aiheeseen: Joulu ulkomailla?
13.12.2017 10:05 #6

Olen ollut pariin kertaan joulun trooppisella vyöhykkeellä, kun reissu on venähtänyt vähän pidemmäksi. Intiassa joulusta kehkeytyi varsin tunnelmallinen. Asuimme vaatimattomasta talosta vuokraamassamme huoneessa, valtameren tuntumassa. Talon isäntä oli virittäyt puutarhaan värivalot ja tarjoili meille kotipolttoista palmuviinaa. Ilta kului hyvän ruuan ja lievän koti-ikävän parissa. Ihan mukavaa, vaikkakin erilaista kuin kotona.

Minä en pingota, olen vain äärimmäisen valpas.

Dyn vastasi aiheeseen: Joulu ulkomailla?
22.02.2018 05:54 #7

Iivari kirjoitti: Ensi vuonna voi olla jo toisenlaiset kuviot, jos niikseen tulee: on periaatteessa mahdollista, että joulua tulee vietettyä Irlannissa (jos Dyn asuu siellä vielä silloin) tai sitten on mahdollista, että olen jossain aivan muualla.

Mä veikkaisin kyllä, että ei, koska olen niin fiksautunut kotijouluihin vanhempieni luona, että todennäköisesti haluan sinne vielä niin kauan kuin perinteen ylläpito ylipäätään on mahdollista. Ei täältä Irlannista nyt niin pitkä matka Suomeen kuitenkaan ole. Katsotaan sitten tilannetta eri kantilta, jos satun muuttamaan jonnekin Australiaan seuraavaksi.