-
- Sosiaalinen media
- Taverna / kyty | Eilen 23:50
-
- Kirja aiheinen Discord kanava?
- Tienristeys / kyty | Eilen 23:39
-
- Kotimaan politiikka
- Taverna / Fiktiivi | Eilen 22:51
-
- Sitaattivuoropuhelu
- Leikkinurkka / aituriar | Eilen 19:09
-
- Lukuhaaste: Helmet 2024
- Lukupiiri / HourglassEyes | 03.09.2024 17:35
Joulu ulkomailla?
Oletteko koskaan viettäneet joulua ulkomailla? Tämä tuli mieleeni, kun kuulin äidin nuorimman siskon (joka juuri osti asunnon eläkepäiviään varten täältä Sotkamosta paraatipaikalta) aikovan vietää koko joulun ja vuodenvaihteen ajan Prahassa Sotkamon tai Rovaniemen sijaan.
Minä en ole ollut jouluna koskaan Helsinkiä etelämpänä enkä toisaalta Kuusamoa pohjoisempana, ja kaikki joulut ovat toistaiseksi sujuneet Suomessa. Joulun alla olen parina vuonna ollut ulkomailla, ja tänäkin vuonna olen joulunalusviikon läntisessä Helsingissä eli Tukholmassa. Mutta itse joulu menee vielä kerran suurin piirtein tutun kaavan mukaan, mitä nyt pitää lähteä jo tapaninpäivän iltana takaisin töihin Keski-pohjanmaalle .
Ensi vuonna voi olla jo toisenlaiset kuviot, jos niikseen tulee: on periaatteessa mahdollista, että joulua tulee vietettyä Irlannissa (jos Dyn asuu siellä vielä silloin) tai sitten on mahdollista, että olen jossain aivan muualla.
Mutta entä te? Oletteko koskaan lähteneet Suomesta pois joulun ajaksi? Jos, niin onko se ollut "joulua pakoon" vai halua kokea erilainen joulu muualla maailmassa (niin kummaa kuin se onkin, suomalainen joulu ei ole ainoa tapa viettää joulua)? Vai onko se vain ollut normaalia elämää, jos olette sattuneet asumaan ulkomailla?
Minä en ole ollut jouluna koskaan Helsinkiä etelämpänä enkä toisaalta Kuusamoa pohjoisempana, ja kaikki joulut ovat toistaiseksi sujuneet Suomessa. Joulun alla olen parina vuonna ollut ulkomailla, ja tänäkin vuonna olen joulunalusviikon läntisessä Helsingissä eli Tukholmassa. Mutta itse joulu menee vielä kerran suurin piirtein tutun kaavan mukaan, mitä nyt pitää lähteä jo tapaninpäivän iltana takaisin töihin Keski-pohjanmaalle .
Ensi vuonna voi olla jo toisenlaiset kuviot, jos niikseen tulee: on periaatteessa mahdollista, että joulua tulee vietettyä Irlannissa (jos Dyn asuu siellä vielä silloin) tai sitten on mahdollista, että olen jossain aivan muualla.
Mutta entä te? Oletteko koskaan lähteneet Suomesta pois joulun ajaksi? Jos, niin onko se ollut "joulua pakoon" vai halua kokea erilainen joulu muualla maailmassa (niin kummaa kuin se onkin, suomalainen joulu ei ole ainoa tapa viettää joulua)? Vai onko se vain ollut normaalia elämää, jos olette sattuneet asumaan ulkomailla?
Minulle ja perheelleni joulu on oikeastaan ainoa aika vuodesta, kun ehdimme olla kaikki yhdessä saman katon alla. Juhannuksena osa menee mökille, mutta yleensä vähintään yksi on kavereiden kanssa jossain. Pääsiäisenä olen yleensä itse hukkunut kouluhommiin, enkä ole kotikotiin mennyt, vaikka muut ovat siellä. Toki näin valmistumisen kynnyksellä se vihdoin muuttuu.
Joulu on meille, varsinkin siskoilleni ja minulle, erittäin tärkeää aikaa perinnemielessä. Jouluaattona asiat tehdään aina samalla tavalla ja ollaan ne muutaman päivät rauhassa yhdessä lautapelejä pelaillen. Asiat muuttuu, perheeseen on tullut uusia jäseniä ja sitä myötä pari perinnettä lisää, mutta yhdessäolon tärkeys ei ole hävinnyt mihinkään.
Ollessani teini-ikäinen äitini ehdotti muutamana vuotena, että lähtisimme jouluna pariksi viikoksi Thaimaahaan lämpimään. Hänet tyrmättiin joka kerta, vaikka se oli ainoa aika vuodesta, kun olisimme ehtineet koko perhe matkustaa yhdessä ja olisi ollut mahdollista olla pidempään poissa. Ei silti tullut kysymykseenkään lähteä jouluksi pois, eihän se olisi ollut enää joulu ollenkaan. En lähtisi vieläkään, vaikka vanhemmat tarjoutuisivat maksamaan matkan, niin tärkeää on olla kotona.
Tässäkin suhteessa asiat voi tulevaisuudessa muuttua. Vanhempani ovat uhkailleet, että tämä joulu olisi viimeinen lapsuudenkodissani, ja joulun jälkeen talo menisi myyntiin. Ensi vuoden joulu saatetaan siis viettää vanhempien uudessa kodissa. Mutta se ei ole enää minun koti, minulla ei ole siellä omaa huonetta vaan vierashuonemajoitus vähintään toisen siskon kanssa. Saa nähdä, miltä se joulu tuntuu, ehkei se olekaan enää samanlaista, tuskin ainakaan kahta viikkoa majailen vanhempien nurkissa vaan menen omaan kotiini. Vanhemmat kun ovat tulossa tänne Tampereelle, kun kaikki lapset asumme täällä.
Viimekeväinen Australian ja Uuden-Seelannin matkani myös sekoittaa pakkaa. Olen menossa sinne takaisin 3 tai 4 kertaa, sen verran kesken jäi asiat. Ja säiden puolesta joulu olisi sitä parasta aikaa mennä sinne. Joten kuka tietää tulevasta, ehkä se joulu kadottaa osan merkityksestään, kun ei ole enää lapsuudenkotia ja tulevaisuudessa matkustankin silloin pyhäpäivien jälkeen vähän reissaamaan. On se vähän surullinen ajatus, että joulu ei enää tarkoittaisikaan yhdessäoloa, mutta sen näkee tulevaisuudessa, miltä ne joulut uudessa paikassa tuntuu.
Joulu on meille, varsinkin siskoilleni ja minulle, erittäin tärkeää aikaa perinnemielessä. Jouluaattona asiat tehdään aina samalla tavalla ja ollaan ne muutaman päivät rauhassa yhdessä lautapelejä pelaillen. Asiat muuttuu, perheeseen on tullut uusia jäseniä ja sitä myötä pari perinnettä lisää, mutta yhdessäolon tärkeys ei ole hävinnyt mihinkään.
Ollessani teini-ikäinen äitini ehdotti muutamana vuotena, että lähtisimme jouluna pariksi viikoksi Thaimaahaan lämpimään. Hänet tyrmättiin joka kerta, vaikka se oli ainoa aika vuodesta, kun olisimme ehtineet koko perhe matkustaa yhdessä ja olisi ollut mahdollista olla pidempään poissa. Ei silti tullut kysymykseenkään lähteä jouluksi pois, eihän se olisi ollut enää joulu ollenkaan. En lähtisi vieläkään, vaikka vanhemmat tarjoutuisivat maksamaan matkan, niin tärkeää on olla kotona.
Tässäkin suhteessa asiat voi tulevaisuudessa muuttua. Vanhempani ovat uhkailleet, että tämä joulu olisi viimeinen lapsuudenkodissani, ja joulun jälkeen talo menisi myyntiin. Ensi vuoden joulu saatetaan siis viettää vanhempien uudessa kodissa. Mutta se ei ole enää minun koti, minulla ei ole siellä omaa huonetta vaan vierashuonemajoitus vähintään toisen siskon kanssa. Saa nähdä, miltä se joulu tuntuu, ehkei se olekaan enää samanlaista, tuskin ainakaan kahta viikkoa majailen vanhempien nurkissa vaan menen omaan kotiini. Vanhemmat kun ovat tulossa tänne Tampereelle, kun kaikki lapset asumme täällä.
Viimekeväinen Australian ja Uuden-Seelannin matkani myös sekoittaa pakkaa. Olen menossa sinne takaisin 3 tai 4 kertaa, sen verran kesken jäi asiat. Ja säiden puolesta joulu olisi sitä parasta aikaa mennä sinne. Joten kuka tietää tulevasta, ehkä se joulu kadottaa osan merkityksestään, kun ei ole enää lapsuudenkotia ja tulevaisuudessa matkustankin silloin pyhäpäivien jälkeen vähän reissaamaan. On se vähän surullinen ajatus, että joulu ei enää tarkoittaisikaan yhdessäoloa, mutta sen näkee tulevaisuudessa, miltä ne joulut uudessa paikassa tuntuu.
Lomalla jouluna olen ollut ainakin Turkissa ja Thaimaassa, Turkissa ei tehty mitään jouluista ellei räntäsadetta lasketa, Thaimaassa jouduin Suomi-seuran pikkujouluihin, aika kamala tilaisuus. Kotonani olen ollut useamman joulun Irlannissa ja Englannissa, mieleen on erityisesti jäänyt vain yksi kummastakin: Irlannissa joulupäivänä harvinaisessa lumessa kuljeskelin tuntikausia yksin autioita katuja ja Englannissa kahdenkesken kiinalaisen kaverin kanssa vietetty suomalais-kiinalaisen ruokapöydän ääressä. Suomalaisia vieraita taisi olla ainakin joku kerta, muistan tehneeni palsternakkalaatikkoa. Yksi joulu työnantajan luona Kaliforniassa juutalaisperheessä, hanukkaakin oltiin vietetty aiemmin joulukuussa, mutta jouluakin juhlittiin, pöydässä hanhea ja kurpitsapiirakkaa.
Joulu ulkomailla?
En haluaisi lähteä joulun ajaksi ainakaan mihinkään lämpimään ilmastoon, mutta esimerkiksi Saksasta, Sveitsistä ja Itävallasta löytyisi varmasti idyllisiä vuoristokyliä tai keskiaikaisia pikkukaupunkeja, joissa olisi mukavan jouluinen tunnelma. Vuoristoalueella sääkin olisi luultavasti hienompi kuin loskaisessa suomessa ja voisi samalla verestää teini-iän jälkeen lopahtanutta lasketteluharrastustani. Etenkin Schwarzwaldin alueelta löytyisi paljon kiinnostavaa historiaa, maisemia ja perinteitä.
Yksi sukulaiseni meni nuorena naimisiin saksalaismiehen kanssa ja on asunut siellä jo yli 30 vuotta ja olen aina tykännyt perinteisistä saksalaisruuista, joita hän on täällä käydessään tarjoillut. Sillä suunnalla maailmaa järjestetään tosi hienon näköisiä joulumarkkinoitakin missä on myynnissä paljon perinteisiä käsityötuotteita, mitä olisi mukava päästä tarkastelemaan vähän lähempää.
Yksi sukulaiseni meni nuorena naimisiin saksalaismiehen kanssa ja on asunut siellä jo yli 30 vuotta ja olen aina tykännyt perinteisistä saksalaisruuista, joita hän on täällä käydessään tarjoillut. Sillä suunnalla maailmaa järjestetään tosi hienon näköisiä joulumarkkinoitakin missä on myynnissä paljon perinteisiä käsityötuotteita, mitä olisi mukava päästä tarkastelemaan vähän lähempää.
Nyt tulee kolmas joulu Riikassa tänä vuonna. Vähän pakostakin, koska täällä asuu ja logistisesti järkevämpää viettää joulu kihlatun perheen kanssa kuin lähteä Suomeen muutamaksi päiväksi.
Onhan täällä eri perinteet kuin Suomessa ja tuntuu eriltä viettää joulua täällä, mutta ei se huonoa ole kuitenkaan. Avartaa maailmankuvaa kun pääsee näkemään erilaisia tapoja. Täällä esimerkiksi joulukinkku ei kuulu ruokiin ollenkaan, tosin jotkut ihmiset kuulemma paistavat kalkkunan. Muutenkaan samoja jouluruokia joihin olen tottunut ei täällä syödä. Perinteisimmät taitavat olla perunasalaatti ja hapankaali sekä viini. Muuten ruokapöytään on laitettu mitä tekee mieli.
Onneksi kuusi hankitaan ja koristellaan sekä tehdään piparkakkuja.
Onhan tuota tullut yksi uusivuosi vietettyä Thaimaassakin.
Onhan täällä eri perinteet kuin Suomessa ja tuntuu eriltä viettää joulua täällä, mutta ei se huonoa ole kuitenkaan. Avartaa maailmankuvaa kun pääsee näkemään erilaisia tapoja. Täällä esimerkiksi joulukinkku ei kuulu ruokiin ollenkaan, tosin jotkut ihmiset kuulemma paistavat kalkkunan. Muutenkaan samoja jouluruokia joihin olen tottunut ei täällä syödä. Perinteisimmät taitavat olla perunasalaatti ja hapankaali sekä viini. Muuten ruokapöytään on laitettu mitä tekee mieli.
Onneksi kuusi hankitaan ja koristellaan sekä tehdään piparkakkuja.
Onhan tuota tullut yksi uusivuosi vietettyä Thaimaassakin.
Olen ollut pariin kertaan joulun trooppisella vyöhykkeellä, kun reissu on venähtänyt vähän pidemmäksi. Intiassa joulusta kehkeytyi varsin tunnelmallinen. Asuimme vaatimattomasta talosta vuokraamassamme huoneessa, valtameren tuntumassa. Talon isäntä oli virittäyt puutarhaan värivalot ja tarjoili meille kotipolttoista palmuviinaa. Ilta kului hyvän ruuan ja lievän koti-ikävän parissa. Ihan mukavaa, vaikkakin erilaista kuin kotona.
Iivari kirjoitti: Ensi vuonna voi olla jo toisenlaiset kuviot, jos niikseen tulee: on periaatteessa mahdollista, että joulua tulee vietettyä Irlannissa (jos Dyn asuu siellä vielä silloin) tai sitten on mahdollista, että olen jossain aivan muualla.
Mä veikkaisin kyllä, että ei, koska olen niin fiksautunut kotijouluihin vanhempieni luona, että todennäköisesti haluan sinne vielä niin kauan kuin perinteen ylläpito ylipäätään on mahdollista. Ei täältä Irlannista nyt niin pitkä matka Suomeen kuitenkaan ole. Katsotaan sitten tilannetta eri kantilta, jos satun muuttamaan jonnekin Australiaan seuraavaksi.
Minua houkuttaisi viettää seuraava vuonna joulu ulkomailla. En niinkään halua joulua pakoon, vaan ennemmin vaihtelua perinteisiin joulunviettotapoihin. Esimerkiksi joulu Italiassa voisi olla hauska, kun pääsisi seuraamaan katolisen maan jouluperinteitä. Ongelma on lähinnä siinä, että läheiset ihmiset haluavat viettää joulua kuten ennenkin.
Toisaalta kärsin joulukyllästymisen lisäksi ihan yleisestä matkakuumeesta, sillä viimeisestä ulkomaanmatkasta on jo ”järkyttävät” puolitoista vuotta!
Toisaalta kärsin joulukyllästymisen lisäksi ihan yleisestä matkakuumeesta, sillä viimeisestä ulkomaanmatkasta on jo ”järkyttävät” puolitoista vuotta!
Itse nimenomaan haluan joulua pakoon. Haaveilen viettäväni joskus joulun kaukana jossain ei-kristillisessä maassa, jossa joulu näkyisi korkeintaan söpöinä joulupukinkuvina mainoksissa, mieluusti ei ollenkaan. Taiwan voisi olla mukava vaihtoehto, ja kuuluu muutenkin maihin joissa haluaisin joskus käydä. Harkitsisin Japania mutta Japanikin on lähtenyt ainakin kaupallisella tasolla fiilistelemään joulu-estetiikkaa sen verran voimakkaana etten välttämättä nauttisi. Toisaalta sikäläinen joulu voisi olla niin erilainen meikäläisestä, että kaikki ikävät joulu-assosiaationi luultavasti jättäisivät tulematta. Eli Japani ja esimerkiksi Singapore ovat kyllä myöskin potentiaalisten tulevien joulunviettopaikkojeni listalla.
Muokannut 27.04.2024 18:56 Ageha
Hassua muistella joulua näin keväällä, mutta kohtahan se seuraava joulu jo tulee! En itse haluaisi viettää joulua muualla kuin Suomessa ja mieluiten vielä tutuissa ympyröissä. Toisaalta jokin hohdokas reissu houkuttaisi ajatuksen tasolla. Ehkä kuitenkin ennen varsinaista joulua, osana joulufiilistelyä. Omassa joulussa pääpaino on kuitenkin sillä ei-kristillisellä puolella, eli siinä että laitetaan valoja ja syödään hyvin. Siinä mielessä fiilistely voi siis alkaa jo kekrin ajasta.
Ehkä kamalin paikka viettää joulua olisi USA. Siinä jouluestetiikassa on jotain mistä en erityisemmin pidä. Toinen ajatuksen tasolla omituinen paikka olisi jokin lämmin maa jossa olisi hirveä helle ja joulukoristeita.
Ehkä kamalin paikka viettää joulua olisi USA. Siinä jouluestetiikassa on jotain mistä en erityisemmin pidä. Toinen ajatuksen tasolla omituinen paikka olisi jokin lämmin maa jossa olisi hirveä helle ja joulukoristeita.