Joulukuinen stressi ja mielipaha

Hiistu
Neurovelho
Hiistu loi aiheen: Joulukuinen stressi ja mielipaha
08.12.2017 21:26 #1

Liittyykö teidän jouluunne tai muutoin tähän vuodenaikaan jotain erityistä kiirettä, stressiä tai mieliharmia?

Jouluun liitetään paljon positiivisia odotuksia, kaupalliset ja muutkin tahot hehkuttavat joulun ihanuutta... mutta sitäkin pahemmalta voi tuntua, jos oma joulu ei olekaan niin erityisen ihana kuin toivoisi. Tai ainakin sen kaiken jouluisuuden järjestäminen ja valmistelu voi aiheuttaa huolta ja hätää.

Olen tavannut mieltää itseni jonkinlaiseksi jouluihmiseksi. Etenkin monina menneinä vuosina joulu oli minulle vuoden kohokohta, jota odotin innoissani. Muutamana viime vuonna sekä joulupyhiin että koko joulukuuhun on liittynyt sellaista stressiä ja mieliharmia, että joulunodotuksesta nauttiminen on ollut hetkittäin hyvin vaikeaa.

Suurimmat jouluharmini alkoivat, kun eräs sukulainen ilmoitti, ettei enää halua olla tekemisissä eräiden toisten sukulaisteni kanssa. Yhteiset aattoateriat olivat olleet minulle hyvin rakas jouluperinne ja vaikka yhä kokoonnumme aterialle (nykyisin joulupäivänä) ilman tätä yhtä ihmistä, liittyy siihen paljon surua. Ihminen kokee hävyttömäksi, että hänet hylätään joulupäivänä, sukulaiset ovat surkeissaan välien rikkoontumisesta ja minä olen ihmiselle vihainen joulun pilaamisesta, muille sukulaisille aiheuttamastaan mielipahasta ja siitä, että olen hänelle niin vihainen. Eräänlainen jouluperinne jo sekin, että koetan mieliharmista itkien pyytää häntä, että eikö voisi antaa olla ja tulla mukaan, nyt kun vielä ennättäisi eli kun kaikki osapuolet ovat toistaiseksi elossa. Mutta ei. Täytyy taas tänäkin vuonna koettaa puhua. On joulussa paljon hyviäkin hetkiä, silloin kun onnistun olemaan ajattelematta tuota asiaa, mutta se varjostaa silti omaa joulunviettoani.

Toinen joulukuuhun liittyvä stressitekijä ovat työkiireet, vaikka olenkin iloinen, että työtä on. Sekä viime että tänä jouluna työtehtäväni loppuvat jouluun mennessä. Ennen sitä täytyy saada vielä paljon valmiiksi.

Työkiireiden lisäksi myös muuttokiireet toistuvat nyt jo toisena perättäisenä jouluna. Toivon, että ensi vuoden lopussa ei ole tarvetta muuttaa.

Varsinaiset jouluvalmistelut eivät juurikaan stressaa. Todennäköisesti siksi, ettei niitä juurikaan ole. Joululahjoja täytyy vielä kehitellä ja osa hankituista postittaa, mutta ne kyllä hoituvat tässä muun kiireen ohessa. Vietän joulun vanhemmillani ja siellä odottaa siivoamista ym. touhua, mutta sama, kunhan nyt sinne asti taas selviää.

Pidän yhä edelleen joulusta, en vain pidä omista jouluistani kaikilta osin niin paljoa kuin joskus ennen. Jotkin asiat ovat tänä jouluna aiempaa paljon paremminkin... mutta olkoot tässä ketjussa nyt minun osaltani vain joulusynkistelyt. Jos joku kokee, ettei omaan jouluunsa liity mitään harmia, saa senkin tietysti sanoa.

Viimeksi muokattu: 08.12.2017 21:43 : Hiistu.

Rasimus
Rasimus vastasi aiheeseen: Joulukuinen stressi ja mielipaha
10.12.2017 16:24 #2

Niin paljon kuin pidänkin joulun tunnelmasta, niin en koe sitä läheskään yhtä elintärkeänä kuin muu perhepiiri. Stressaankin enemmän siitä kun muut stressaantuvat joulun takia.

Yritänkin enimmäkseen pysyä poissa tieltä ja yrittää varovaisesti vihjata, että pipareita saa kaupasta, muovinen joulukuusi olisi paljon kätevämpi pitää pysyvästi huoneen nurkassa kuin joka joulu kaivaa esiin, koristella, pitää pari kuukautta esillä, ja sitten purkaa ja viedä pois (oikeasta kuusesta on sentään luovuttu jo vuosia sitten, vaikka pihkan tuoksussa olikin ihan oma tunnelmansa), ja ne värikkäät jouluvalot sama juttu.

Nuo juhlapäivien perhe/sukutapaamiset ovat aina hankala juttu. Joukkoon mahtuu aina niitä, jotka eivät tule toimeen muiden kanssa. Onneksi oma lähipiiri on sen verran pieni, ettei siitä tarvitse pahemmin kärsiä. Itse en keksisi tuollaisiin pattitilanteisiin muuta kuin että pidetään kahdet tapaamiset eri kokoonpanoilla kahtena eri pyhäpäivänä, vaikka itse 24. päivän iltana ei saakaan kaikkia kasaan - parempi tuollainenkin joulukokoontuminen kuin ei mitään :sad:

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Wind
Wind vastasi aiheeseen: Joulukuinen stressi ja mielipaha
10.12.2017 17:33 #3

Minä olen väsynyt jouluun. En ole uskonnollinen, eikä kaupallinen krääsäkulttuuri kiinnosta, ei myöskään mässäily. Joka vuosi läheisillä on kuitenkin tietyt odotukset joulun suhteen ja minun odotetaan tekevän osani joulun eteen. Tungen siis muiden mukana täyteen ammuttuihin kauppoihin ostamaan tarpeetonta roinaa ja ruokaa kolmen kuukauden tarpeiksi. Mieluummin viettäisin kaamosajan jossain, missä aurinko paistaa, eikä ole odotettavissa räntää.

Minä en pingota, olen vain äärimmäisen valpas.

HourglassEyes
HourglassEyes vastasi aiheeseen: Joulukuinen stressi ja mielipaha
21.12.2017 07:56 #4

Tykkään olla aina ajoissa, joten viivästykset aiheuttavat stressiä, varsinkin jouluaikaan. Viime vuosi oli helppo, sain lahjat kokoon hyvissä ajoin, kortit postiin kuun vaihteessa ja kun vietettiin joulu kotona kolmistaan appiukon kanssa, ei tarvinnut huolehtia muista menoista sen kummemmin. Ruokia lukuunottamatta kaikki oli oikeastaan hoidettuna itsenäisyyspäivään mennessä.

Tänä jouluna kaikki aikataulut ovat pissineet kintuille. Ehdin aloittamaan korttiaskartelun jo marraskuun alussa, mutta loppuun asti en ehtinyt silti millään. Kortit sain postiin viimeisenä halpispostituspäivänä, kunnon joululahjaostoksille pääsin vasta 11. päivä työkiireiden vuoksi ja silloin oli hankittava kaikki puuttuneet lahjat yhden päivän aikana. Paketointiin on mennyt ilta jos toinenkin. Lisäksi kokoonnumme joulun viettoon äidin luokse kaikki kolme sisarusta perheineen, mikä tarkoittaa sitä, että parin päivän vaatetuksen lisäksi mukana on raahattava kaikki lahjat. Ja koska emme omista autoa, joudumme turvautumaan junaliikenteeseen mennen ja tullen. Aaton ruokailu joudutaan hoitamaan jo puolilta päivin, koska koko porukka ei mahdu pienessä asunnossa syömään, saatikka ruokia mahtuisi laittamaan, joten menemme ns. valmiiseen pöytään joululounaalle. Sauna on sentään illaksi varattu, mikä tuo pientä lohtua. Nukkumaan joudutaan jakautumaan kahteen osoitteeseen.
Onneksi sentään on ilo kokoontua yhteen, se tässä on tärkeintä. Meillä on sisarusten kesken hyvin lämpimät suhteet ja siitä on kuitenkin aikaa, kun viimeksi olemme kaikki yhdessä päässeet joulua viettämään.
Huokaisen kuitenkin helpotuksesta, kun Tapaninpäivänä saan herätä kotoa, kahdestaan isännän kanssa ja vain olla, edes tuon yhden päivän...

Piru Naiseksi
Piru Naiseksi vastasi aiheeseen: Joulukuinen stressi ja mielipaha
21.12.2017 10:56 #5

En vietä joulua, ja minua harmittaa se, että kaikki tavanomaiset, toistuvat tapahtumat taukoavat pyhien ajaksi. Tietenkin minulla olisi juuri nimenomaan näinä päivinä aikaa käydä tanssimassa, poseerata harrastelijakuvaajille tai käppäillä taustatäytteenä kuvitteellisisssa tuotannoissa ja osallistua urheiluharjoituksiin. Mitään näistä tilaisuuksista ei näemmä ole tarjolla - ja jos on, niin ne pidetään muutaman tähtitieteellisen yksikön päässä nykysijainnistani. Omiin tyrkk...pyrkyihini huokuu vastauksena syvä hiljaisuus. Toki tuon vaitonaisuuden rikkovat ne muutamat toimijat, jotka vastaavat esimerkiksi:: "Ei nyt" ,"Valinta suoritettu" - tai muuta niukkasanaisen kohteliasta, joka ei tuo päiviini lisää täytettä.
Olisihan toki kirjoituspuuhaa, mutta mitä kirjoittaa, jos pää hurisee tyhjyyttään! Onneksi tämä pyhäisyys kestää vain suhteellisen lyhyen jakson, ja sitten jo toiminta odottaa. Etukäteen jo kuitenkin harmittaa se, että silloin niin moni kiinnostava asia ajoittuu päällekkäin.

kyty
kyty vastasi aiheeseen: Joulukuinen stressi ja mielipaha
24.12.2017 02:03 #6

Periaatteessa stressaan jouluvalmistelujen osalta ainakin silloin, kun joudun kauppojen jouluruuhkaan. Ja siivouksesta. No ok, ehkä stressaan lahjojen hankimista hieman myös. Lahjoja on niin vaikea hankkia, mutta ne ovat olleet perinne joten jotain pitäisi ostaa. Hankkisin kovin mielelläni kirjoja, mutta kirjalahjat tuntuvat menevän aina pieleen. Vaihtoehto olisi lahjakortti, mutta sen taas pitäisi olla vähintään 30€ että lahjan saaja voisi ostaa minkä tahansa kirjan eikä lahjakortti tuntuisi liian pieneltä. Jos taas ostaa kirjan, sen voi saada huomattavasti halvemmalla.

Eniten mielipahaa aiheuttaa kuitenkin se ettei tunnu joululta, mikä on vaivannut monena jouluna lapsuuden jälkeen. Muistan vielä ajat kun joulupyhät olivat pidempiäkin. Edes sää ei anna minkäänlaista joulutunnelmaa. Olisin kovasti toivonut valkeaa joulua tai edes pientä pakkasta, mutta sen sijaan täällä satoi jälleen kerran vettä. Tietysti turha toivo, etelärannikon talvet ovat viimeisen 10 vuoden ajalla selvästi lauhtuneet ja luntakin tulee selvästi vähemmän kuin ennen.

Ja Esplanadin puiston kukkivat ruusut eivät ainakaan tuo joulutunnelmaa.