Voiko jouluna olla lunta?

Iivari
Iivari loi aiheen: Voiko jouluna olla lunta?
13.12.2017 15:48 #1

Olen viettänyt nyt aika tarkkaan kolmasosan jouluistani, nämä viimeisimmät, Etelä-Suomessa, ja noin ensimmäiset kaksi kolmasosaa jouluistani Kainuussa. Teininä en osannut kuvitella edes suomalaista joulua ilman lunta saati sitten omaani. Viimeisin vuosikymmen, yhdessä etelään muuttamisen ja ilmaston lämpenemisen kanssa, on sitten muuttanut ajattelutapaani ja nykyään pikemminkin hämmästyn siitä, jos jouluviikolla ulkona on ihan rehellistä lunta eikä tihkusadetta ja mahdollisesti harmaanruskeaksi värjäytynyttä loskaa. Ainakin kaksi joulua on tullut vietettyä siten, että Dynin vaarinmummon piharuohikko on ollut edelleen ihan vihreä. Vastaavasti on niitä todella lumisiakin jouluja Etelä-Suomeen sattunut ainakin kolme tällä aikaa, ja ne ovat sitten aiheuttaneet omat käytännön ongelmansa kun varsinkin Helsingin kantakaupungin liikenneolosuhteet ovat olleet aivan sekaisin äyräitä myöten tulvivasta lumesta. Joulutunnelmaan virittäytymisessä on omat haasteensa silloinkin, jos ennen mummolaan lähtöä pitää kaivaa auto ruuhkaisella kadulla valtaisan lumikuorman alta liikkeelle.

Lopulta olen päätynyt ajattelemaan, että Helsingissä vähäluminen joulu on oikeastaan aivan jees. Lunta saisi oll muutama sentti tai vaikka kymmenen, mutta sitten pitäisi pysyä useamman päivän pakkasen puolelle, jotta ei kävisi loskaantumista. Vastaavasti jos joskus vielä vietän joulun puolipohjoisessa tai Pohjoisessa, haluan kyllä ehdottomasti kolmattakymmentä astetta pakkasta ja paljon lunta, jotta voin olla tyytyväisenä sisällä!

Millaisin keinoin ja esitöin varaudutte lumiseen jouluun? Tai lumettomaan? Onko niissä lopulta suurtakaan eroa tunnelman tai käytännön elämän kannalta?

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen

Skie
Skie vastasi aiheeseen: Voiko jouluna olla lunta?
13.12.2017 16:40 #2

Voisi olla aika outoa viettää lumetonta joulua. Jokaisen jouluni olen viettänyt pohjoisessa lumihankien keskellä, joten lumeton joulu (jollei ihan tarkoituksellisesti jossain tropiikissa olisi) voisi ainakin alkuun tuntua hiukan ankealta. Parasta lumessa on sen valoisuus. Usein ihmiset eivät oikein ymmärrä että pohjoisen kaamosaika ei ole oikeasti pimeä, koska lumi, tähtitaivas ja revontulet luovat yhdessä sellaisen kombon, ettei ulkona kulkiessa oikeasti tarvitse lamppuja.

Tosin tällä hetkellä olen kädet kyynerpäitä myöten ristissä ettei uutta lunta sataisi ennen joulua, meillä kun taitaa lunta olla tällä hetkellä lähemmäs 70cm. Alan olla aika väsynyt tähän jokapäiväiseen kolan kanssa heilumiseen.

Always follow your doubts.

kyty
kyty vastasi aiheeseen: Voiko jouluna olla lunta?
13.12.2017 17:40 #3

Itsellä yksi ikävimmistä puolista Helsingissä on se etteivät talvet eivätkä varsinkaan joulut ole valkoisia, ja nyt tuntuu olevan yhä harvemmin ja harvemmin lumisia talvia ja sen sijaan on vain märkää ja synkkää. Nytkin piti eilen sataa lunta ja sen sijaan huomasin kastuvani ulkona läpimäräksi kun taivaalta tuli jotain märkää, joka tarttui joka paikkaan. Kadutkin tulvivat kun joka paikassa oli loskaa ja vettä, vettä, vettä.

Tokihan sitä lapsenakin harmiteltiin jos ei jouluksi vaikuttanut tulevan lunta, mutta muistan että sitä olisi ollut useammin viimeistään tammikuussa jopa etelä-Helsingissä, ja merenjäälläkin päästiin kävelemään. Tietysti en ole autollinen, ja tietysti lumi aiheuttaa usein ongelmia, mutta Helsinkikin on talvella kauniimpi jos ei ole pelkkää loskakeliä. Olin todella iloinen takavuosien lumitalvesta, vaikka tiedänkin että syy oli epäilemättä ilmastonmuutoksessa. Vaikka lunta tuli todella paljon, se oli suurimmaksi osaksi isoa, märkää hiutaletta. Pöllyävää pakkaslunta on nyt niin harvoin. Kaipaan kimmeltäviä hankia.

Toivoisin kovasti lumisia jouluja koska tunnelma on ulkona kovin ankea ilman lunta. Se tuntuu kuuluvan niin olennaisena osana, vaikka suurin osa jouluistani onkin ollut aika synkkiä ja pimeitä.

Wind
Wind vastasi aiheeseen: Voiko jouluna olla lunta?
14.12.2017 10:06 #4

Lapsuudessa, kun vielä olin jouluihminen, lumi oli tärkeä tunnelmanluoja jouluna. Ja onhan luminen maisema minusta vieläkin kaunis. Aikuisiällä olen oppinut arvostamaan myös lumettomia plussakelejä: ei tarvitse liukastella eikä tehdä lumitöitä. Kaunistahan se ei ole, mutta kaikkea ei voi saada, ainakaan samalla kertaa. Pahin keli on loskakeli, ikävännäköistä, liukasta ja märkää. Mieluiten viettäisin kaamos/loska-ajan etelässä. Työssäkäynti vähän haittaa tätä suunnitelmaa.

Minä en pingota, olen vain äärimmäisen valpas.

HourglassEyes
HourglassEyes vastasi aiheeseen: Voiko jouluna olla lunta?
15.12.2017 08:48 #5

Lumisena jouluna on ihana laitella ulkotulia tai vaikka tehdä lumilyhtyjä. Verhot voi pitää illallakin auki kauniiden maisemien vuoksi. Viime jouluna laitoin verhot kiinni melkein heti kun alkoi hämärtää, koska ruohikon tuijottaminen jouluaattona alkoi masentamaan. Kynttilöiden hämärässä loisteessa saattoi edes kuvitella, että ulkonakin olisi talvi...

Lumi kuuluu jouluun mielleyhtymä on lapsuudesta, jolloin lunta oli aina reippaasti ja aattona laskettiin mäkeä, käytiin valkoisella hautuumaalla ja ulkotulet valaisivat tien saunalle lumeen lapioidun polun varressa. Hyviä aikoja.