Keräilyharrastukset

punnort
punnort loi aiheen: Keräilyharrastukset
19.05.2019 17:20 #1

Onko teillä keräilyharrastuksia?

Minä keräilen noppia. Eri muotoisia, eri materiaaleista tehtyjä, ja eri lukujärjestelmistä numeronsa ottavia. Joitain rajoituksia olen asettanut: En keräile epäsymmetrisiä noppia (poikkeuksen muodostavat heitä sikaa -pelin siat, jotka kuuluvat kokoelmaani sekä satasivuinen zocchihedron, jonka aion hankkia, kun minulla on pari kymppiä ylimääräistä) tai hirvittävää määrää eri värejä roolipelinoppasarjoja.

ibb.co/SwN0VqP

Tässä koko hyllyni. Noppakokoelma ei vielä vie koko vitriiniä, niin täytteenä on tarot-kortteja väliaikaisesti.

ibb.co/9W4mk3F

Kaikki platonin kappaleet, kaikki Catalanin kappaleet yhtä lukuunottamatta, sekä trapetsoedrejä ja yksi bipyramidi. Noppiin liittyy myös mielenkiintoista matematiikkaa.

ibb.co/BzQ4js2

Sekalaisia noppia. Mukana mm. fossiloituneesta korallista tehty noppa (ainakin myyjä väitti niin), sekä 16-sivuinen noppa, jossa on heksadesimaalijärjestelmän merkit.

ibb.co/SQYt2Kc

Usean samanlaisen nopan sarjoja.

ibb.co/k3yJWZm

Uusin hankintani noppakone, sekä hyllyn täytteenä tarotkortteja.

Halvimmillaan olen tilannut Kiinasta 20 noppaa eurolla (koko satsi), kalleimmat nopat ovat olleet 15 euron tietämillä. Tuo noppakone oli 40 euroa.

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/

Viimeksi muokattu: 19.05.2019 17:29 : punnort.

19.05.2019 20:49 #2

Niin kuin varmaan kaikki täällä pyörineet ovat havainneet, niin levyjä tarttuu minulla käsiin jonkin verran. Tämä on hyvää aikaa levynkerääjälle, kun monet ihmiset kuuntelevat mieluummin tietokoneilla musansa, ja kippaavat fyysiset levyt kavereille, kirpparille, kellareihin ja milloin mihinkin. On niitä kaiken random kaman ohella kerääntynyt arvokkaitakin yksilöitä hyllyyn. Ne voi sitten myydä pois, jos rahahommat menevät ihan kokonaan persiilleen. Muuten en kyllä raaski luopua.

En kuitenkaan kokoa levyjä niiden harvinaisuuden mukaan, kyllä niiden on oltava kuunneltavia. Tähän poikkeuksena jotkut tärkeät bändit, joilta nyt vain pitää olla kaikki kama hyllyssä, olivatpa keskinkertaisia tai eivät.

THE GOD CREATED SHIT.

Viimeksi muokattu: 19.05.2019 21:14 : LordStenhammar.

20.05.2019 21:36 #3

Myönnän olevani materialisti ja niinpä keräilenkin vähän kaikenlaista. Kotoa löytyy vinot pinot kirjoja, sarjakuvia, elokuvia, videopelejä ja cd-levyjä, joita kaikkia haalin enemmän tai vähemmän tarkoilla kriteereillä. Punnortin noppien kaltaista spesiaalimpaa keräilykohdetta minulla ei ole, joten melko normaaleilla seteillä mennään. Tietysti erilaisen viihteen keräily fyysisenä, vaikka kaiken saisi digitaalisenakin, alkaa olla jatkuvasti harvinaisempaa.

FreakyMike
FreakyMike vastasi aiheeseen: Keräilyharrastukset
28.05.2019 17:31 #4

Olen tykännyt kirppiksillä ja divareissa kiertelystä jo lapsesta saakka, joten erilaisten tavaroiden keräilyä on tullut harrastettua jo lähes 30 vuotta. Aktiivisinta se oli 1995-2006 välisen ajan kun opiskelin Imatralla, Joensuussa, Joutsenossa ja Lappeenrannassa, mutta teen toki vieläkin jotain isommille paikkakunnille suunnattuja divari/kirpputorikierroksia vähintään 3-5 kertaa vuodessa.
Maalle muuttamisen jälkeen keräilyharrastus on supistunut pääasiassa vain kirjoihin & sarjakuviin ja kaikenlaisen krääsän haaliminen on jäänyt jo selvästi vähemmälle.
Kirjoja tulee hankittua melkein aiheesta kuin aiheesta, mutta erityisesti scifiin, fantasiaan, kauhuun ja historiaan liittyvät julkaisut kiinnostavat. En tiedä kirjojen ja sarjakuvien kokonaismäärää, mutta luku yltää ainakin yli tonnin, ehkä jopa kahteenkin. Tarkemmat listaukset löytyvät harrastukseen pyhitetyltä nettisivultani. www.saunalahti.fi/~wfan/comixfreak/

Minulla on myös reilun sadantuhannen netistä talletetun kuvan arkisto koneellani, joten kaipa sitäkin voisi pitää keräilyharrastuksena. (Lähinnä taiteeseen, arkkitehtuuriin, esineisiin, luonnon ihmeellisyyksiin ja ajoneuvoihin/koneisiin liittyviä kuvia)
Yleensä ihan hyödyllistä inspiraatiomateriaalia taidekäsityöammatissani, kun pitäisi suunnitella vaikka jotakin korua tai muuta metalliesinettä ja en aluksi saa ideaa siitä miten joku tietty tekninen rakenne olisi parasta toteuttaa. Pelkkiä netistä tallennettuja esinekuviakin jo noin 6,3 gigaa, vaikka yritän pienentää ne aina alle 300 kilotavun kokoisiksi.

Vähemmän aktiivisesti olen keräillyt aikoinaan myös CD-levyjä, leffoja, vanhoja kolikoita, julisteita, sytkäreitä, tuhkakuppeja, avaimenperiä, pullonavaajia, minikokoisia alkoholipulloja, kinderleluja (varsinkin metallifiguurit), kauhu/fantasiateemaisia actionfiguureita, taskumatteja, peltirasioita, kuuluisista rakennuksista tehtyjä matkamuistoja, kiviä/fossiileita/simpukankuoria/luita, vyönsolkia, pulmaleluja, viewmaster-kiekkoja, veitsiä sekä kaikenlaisia muitakin pienikokoisia teräaseita.
Osasta löytyy myös kuvia netistä, mutta määrä on jo lisääntynyt tuosta noin 15 vuoden takaisesta tilanteesta. www.saunalahti.fi/~wfan/kuvat/v-kokoelma01.jpg www.saunalahti.fi/~wfan/kuvat/v-kokoelma02.jpg
Kun jonkun tietyn esinetyypin kappalemäärä nousee yli sadan, niin mielestäni vasta silloin voi puhua jo ihan vakiintuneesta keräilyharrastuksesta, mutta suurin osa noista edellämainituista jää alle sen lukeman. Ainoastaan kolikoiden, kinderlelujen ja leffojen määrä yltää kolminumeroiseksi.

Keräilyharrastukseen liittyvien esineiden lisäksi voisi mainita myös työhön ja käsityöharrastuksiin liittyvät materiaalikokoelmat, joita olen esitellyt joskus myös DeviantArtissa. Myös kaikenlaista isompaa metalliromua vanhoista ratanauloista koneenosiin ja satoihin hevosenkenkiin löytyisi varmasti jo tonnikaupalla, mutta ruosteiset rautaromukasat eivät ole kuvaamisen arvoisia.

astalo.deviantart.com/art/Material-samples-142740167
astalo.deviantart.com/art/More-material-samples-202403772
astalo.deviantart.com/art/More-brass-junk-214952197 - astalo.deviantart.com/art/Steampunk-jewe...-workbench-411068846
astalo.deviantart.com/art/Jewelry-parts-303369057
astalo.deviantart.com/art/Cutlery-stash-303369840
astalo.deviantart.com/art/Gemstones-and-antlers-303370892

Ihan lapsena olin vieläkin fanaattisempi keräilijäluonne ja otin talteen myös kaikki käyttämäni pullonkorkit, jäätelö/tikkarintikut, karkkipaperien ja jugurttipurkkien foliot sekä monenlaisia eri tuotepakkauksia mihin oli hauska säilöä kaikkea pikkutavaraa. Pahin innostus on tietenkin jo laantunut, mutta en vieläkään heitä mielelläni tavaroita roskiin ja haluan säästää usein kaikkea turhaakin rojua "pahan päivän varalle" :roll:

Onneksi on iso talo ja paljon kaikkea muutakin säilytystilaa aitoissa ja muissa ulkorakennuksissa.. Pihan olen kuitenkin aina halunnut säilyttää mahdollisimman siistin näköisenä, enkä halua jättää ikinä mitää romutavaraa ulos näkyville kuten esimerkiksi isäni harrasti aikoinaan. Sukutilan yleisilme onkin kohentunut huomattavasti sen jälkeen kun muutin takaisin landelle vuonna 2006 ja ryhdyin itse päättämään tilan asioista.

Viimeksi muokattu: 28.05.2019 21:45 : FreakyMike.

28.05.2019 22:22 #5

Mietinkin, että eikö Mike meinaa vastata ketjuun ollenkaan, onhan hänen laajalle ulottuva keräilyviettinsä kuitenkin yleistä foorumitietoa. Olisipa minullakin oma tontti aarreaittoineen, jonne varastoida kalleuksia, mutta kerrostaloasunto valitettavasti rajoittaa tavaramäärän jos nyt ei kohtuulliseksi, niin ainakin järjelliseksi.

FreakyMike
FreakyMike vastasi aiheeseen: Keräilyharrastukset
29.05.2019 02:37 #6

Heh.. Keväisin on yleensä vähän liikaa muita kiireitä ja foorumit tulee tsekattua yleensä hyvin pikaisesti, mutta onneksi muistin, että olin tallettanut koneelle yhteen aikaisempaan keräilyaihetta käsittelevään lankaan tarkoitetun kommentin noin 2-4 vuoden takaa, joten ei ollut iso vaiva copypastea samaa tekstiä myös tänne, kunhan olin korjannut kaikki tiedot ajantasalle. :tongue:

Monipuoliset säilytystilat ovat kieltämättä maalla asumisen parhaita puolia. Ainoat asiat mitkä jollakin tasolla vielä rajoittavat omaa hamstraustani, on kotipaikan syrjäinen sijainti ja käsityöläisen pienet tulot. Jos ei olisi rahasta kiinni, niin olisin varmasti vakioasiakas isoilla kansainvälisillä huutokauppasaiteilla ja alkaisin keräilemään muun muassa japanilaisia antiikkiesineitä, "hobo kolikoita", art nouveau koruja ja sen kaltaista 40-60 lukujen tavaraa, mitä Ylen Vintage valtakunta tv-sarjassa on usein esitelty.
Pinterest on ollut välillä aika hyvää terapiaa ainaiseen kauneudenkaipuuseen, kun voi kerätä laajan valikoiman kiinnostavan näköisten esineiden kuvia ilman niiden ostamista, mutta onhan se kyllä aina ihan paras fiilis, kun omistaa jotain hienoa ihan oikeasti ja voi käännellä esinettä käsissään aina silloin kun huvittaa.

Ohessa joitakin lempparikokoelmiani pinterestistä:

Vintagetyylistä tavaraa: fi.pinterest.com/mikkoanttonen/random-interests/
Aasialaista antiikkia: fi.pinterest.com/mikkoanttonen/oriental-weapon-art/ - fi.pinterest.com/mikkoanttonen/impressive-crafts-oriental/
Kaunista ajoneuvomuotoilua: fi.pinterest.com/mikkoanttonen/handsome-vehicles/
Mukavia sisustustyylejä: fi.pinterest.com/mikkoanttonen/appealing-home-decor/
Kaarevaa muotokieltä: fi.pinterest.com/mikkoanttonen/art-nouveau-jugendstil/

Köyhäkin voi onneksi tehdä hyviä löytöjä jos kiertelee aktiivisesti eri paikkoja silmä tarkkana. Ehdin onneksi keräämään esimerkiksi monet harvinaisimmat sarjakuvani jo 90-luvulla ihan pikkurahalla ja kun nykyisin näkee jotain samoja lehtiä helsingin divareissa, niin hintataso ihan hirvittää.

Pääkaupunkiseudulta löytyy kuulemma yksi sarjakuvakeräilijä joka on hankkinut kerrostalokämpän pelkkää kokoelman säilytystä ja satunnaisia lukuhetkiä varten ja hän asuu itse muualla. Vieroksuukohan vaimo äijän harrastusta, vai mikä ihme on syynä moiseen järjestelyyn. :roll:

16.08.2019 20:42 #7

Minulla on hattukokoelma, jonka koko alkaa riistäytyä käsistä.

En lue hatuiksi nyt baskereita, pipoja ja naamiais/penkkiurheiluvermeitä vaan fedorat, trilbyt, muut lierihatut, pillerihatut, silinterit, talonpoikaislätsät tms. Löytyy halpoja Kiinan kimallehattuja ja sitten Hyacinth Bucket -henkisiä töyhtöineen päivineen. Käytän hattua vapaa-ajalla aina silloin, kun säät sen sallivat. Olisi kiva käyttää myös koulussa, mutta jotkut opettajat - ja erityisesti lukiomme rehtori - ei hyväksy. Pitäisi ehkä kokeilla, minkä reaktion saa käyttämällä jotain välimuotoa, hatuketta tai jotain. En perusta hiuspannoista, soljista tai mistään sellaisista.

Mieltymys hattuihin juontaa juurensa kauas, jo ala-asteella aloin keräillä trilbyjä. Ne ovat todella käteviä, säilyttävät muotonsa vaikka miten yrittäisi lytistää tai rutata ja niitä on helppo säilyttää pinoamalla päällekkäin. Lisäksi jostain arkistojen kätköistä löytyy valokuvia minusta lapsena hyvinkin erikoisissa päähineissä. jossain vaiheessa sitten aloin kerätä muunkinlaisia hattuja, siihen samaan läjään.

En koskaan jaksa panostaa ulkonäköön oikeastaan mitenkään, mutta hattu päässä tulee heti asiallinen olo. Ja koska minulla on aina huono hiuspäivä (lyhyesti ilmaisten ohuet, nopeasti rasvoittuvat ja sähköiset hiukset), on hattu äärettömän kätevä väline kuontalon kätkemiseen. Estää myös otsatukkaa sojottamasta kohti taivasta, kuten luonnonkiharoiden kanssa tuppaa käymään. Helteellä pidemmät hiukset saa tungettua hatun alle. Ja onhan se tavallaan palvelus muille ihmisille, että kuljen julkisilla paikoilla kätkien törkyiset alueet hienolla hatulla.

Kun täytin 16 vuotta ja kerroin siitä, eräs tuttuni hämmentyi, olisi kuulemma muuten luullut 35-vuotiaaksi koska käytän huopahattuja. Huvittavaa minusta. Vinkki sinulle, joka haluaisit kohentaa olemustasi mutta et jaksa nähdä paljoa vaivaa: hanki hieno hattu. Olemuksesi muuttuu takuulla, ja oikein valittu hattu sopii yhteen kaikkien vaatteiden kanssa! Olit sitten nuori tai vanha, laiha tai lihava, jokaiselle on olemassa sopiva hattu!

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: punnort

16.08.2019 22:37 #8

Mikäli pakkasilla vaadittavaa pipoa ei lasketa, en ole omistanut minkäänlaista hattua 10-15 vuoteen. Vielä yläasteella käytin lippistä, mutta sitten kun tukkani venähti pitkäksi, luovuin päähineiden käytöstä kokonaan. Sillä tiellä ollaan edelleen, mutta inspiroivan viestisi ansiosta saatan joskus harkita hatun käyttöä uudelleen. Huonoon hiuspäivään, joita minullakin on, hattu voisi olla jopa pelastus.

punnort
punnort vastasi aiheeseen: Keräilyharrastukset
17.08.2019 17:50 #9

Ainoa omistamani hattu on koivistolainen-mallinen karvahattu. Käytän sitä kovilla pakkasilla, avattuna ja väärin päin (niskapuoli edessä.) Tämän tyylin opin isältäni, ja koivistolainen on tyylikäin näin käytettynä.

Noppakokoelmallani on tätä nykyä kotisivu: fiktio.wikidot.com/noppakokoelmani

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/

Viimeksi muokattu: 17.08.2019 17:51 : punnort.

17.08.2019 18:53 #10

Sain hiljattain kalastajanhatun, joka on ihan staili. Tulee kyllä pidettyä vain metsässä. Pakkasiin kuuluu pipot joskus. Lippalakkia en laittaisi päähän, vaikka aseella uhattaisiin. Sama koskee maastokuviohousuja ja muuta tilpehööriä. :concentrate

THE GOD CREATED SHIT.

Viimeksi muokattu: 18.08.2019 18:35 : LordStenhammar. Syy: Lisäys.

KiLLPaTRiCK
KiLLPaTRiCK vastasi aiheeseen: Keräilyharrastukset
18.08.2019 02:04 #11

Scifi ja fantasia kirjat. Jännitys ja toiminta kirjat. Elokuvat ja TV-sarjat. Sarjakuvat.

Formaatti kirjoissa kovakantinen, jos mahdollista. Elokuvissa ja sarjoissa UHD, jos mahdollista. Blu-rayhin voin tyytyä.
Sarjakuvat eurooppalaista alkaen Ruutu/Zoom/Non Stop ja kaikki tuolta aikakaudelta Tintistä Valerianiin.

18.08.2019 16:46 #12

Kiva, että ainakin joku ehkä innostuu nyt hattua kokeilemaan. En siis turhan tähden kirjoittanut edellistä kommenttia!

joosas toivo
Salamatkustaja
joosas toivo vastasi aiheeseen: Keräilyharrastukset
21.10.2019 10:35 #13

Itselläni on hieman erilainen keräilykohde :D Olen nyt muutaman vuoden ajan kerännyt luonnosta sarvia. Hirvien, porojen ja muiden sarvipäisten elukoiden jättämiä sarvia :D

21.10.2019 11:41 #14

On kyllä perkeleen hieno keräilykohde. Pikkaisen kateellinen sellaisista reliikeistä. Joku voisi vinkata, mistä löytyy ehta ihmisen pääkallo. :heart:

Truuners95
Truuners95 vastasi aiheeseen: Keräilyharrastukset
21.10.2019 13:09 #15

Itsellä on keräily intohimona niin suuri, että lähipiirini puhuu jo sairaudesta. Keräilen kirjoja, elokuvia ja heavy metal -levyjä olen itsekin alkanut vasta huomata että kokoelmani ei enää mahdu hyllyihin. En kuitenkaan kykene luopumaan mistään mihin olen varta vasten laittanut rahaa palamaan.

25.10.2019 21:39 #16

Joillakuilla sitä ilmeisesti metsäreissuilla onnistaa! Toissakesänä kun olin taideleirillä Kolkan niemellä Latviassa, oli siellä erään leirintäalueen omistaja avannut oman kotinsa (joka siis oli siinä leirintäalueella) yläkertaan ullakonkokoisen pikku sarvimuseon. Seinät ja kattokin olivat aivan täpöten täynnä erikokoisia hirven, peuran ja poronsarvia, sekä muutama sellaisista kyhätty tuoli. Omistaja ei ollut metsästäjä, oli vain sattunut löytämään vaikuttavan arsenaalin. Mukana oli myös kookkaita pahkoja. Olisiko siitä sinulle toinen keräilyharrastus?

Roy, Annav
Uusin jäsen: ArunaK