Mitä opit tänään?

• Metusalem hahmo Kirjoittaja
  • Metusalem
04.10.2013 18:21 #1 : Metusalem
Mitä tahansa hassua, mielenkiintoista tai maailmankuvaasi mullistavaa olet tänään tai viime aikoina oppinut, kerro se tässä ketjussa ja sivistä näin kanssaihmisiäsikin.

Minä aloitan:

Terveisin Wikipedia

04.10.2013 21:35 #2 : Kirjaneito
Vastaus käyttäjältä Kirjaneito aiheessa Mitä opit tänään?

Metusalem kirjoitti: "Buffalo buffalo Buffalo buffalo buffalo buffalo Buffalo buffalo" on englantia ja tarkoittaa "Buffalon biisonit, joita Buffalon biisonit kiusaavat, kiusaavat Buffalon biisoneita".

Terveisin Wikipedia

"There's plenty of sense in nonsense sometimes, if you wish to look for it."
-Cassandra Clare

05.10.2013 11:50 - 05.10.2013 11:50 #3 : Echramath
Vastaus käyttäjältä Echramath aiheessa Mitä opit tänään?

Kirjaneito kirjoitti: Heh, pitäisiköhän opetella tuo ja yllättää kaverit? :wink: Minä opin, että kemian tunnilla käytetään mitä mielenkiintoisimpia sanoja. Vai miltä kuulostavat dipoli-dipolisidokset ja dispersiovoimat? :lol:

Kemiallisten yhdisteiden "aukikirjoitetut" nimet on syystä diskattu kilpailusta, jossa etsitään pisintä sanaa. Pisimpänä niistä titiinin kemiallinen nimi on (englanniksi) 189819 kirjainta pitkä. Ei kovin käyttökelpoinen.

Viimeksi muokattu: 05.10.2013 11:50 Echramath.

05.10.2013 12:02 #4 : Piru Naiseksi
Vastaus käyttäjältä Piru Naiseksi aiheessa Mitä opit tänään?
Opin taas kerran, että maailmanlaajuinen verkko on myös Suuri Tiedonhukkaaja. Voiko muutoin selittyä se, että en löydä mistään sähköpostiviestiä, jonka otaksun lähettäneeni muutama päivä sitten?

05.10.2013 21:19 #5 : Kuunliekki
Vastaus käyttäjältä Kuunliekki aiheessa Mitä opit tänään?

Rinja kirjoitti: Tähän Kirjaneidon pulmaan vielä; pystyykös IE:llä muuten kiinnittämään välilehden nykyisin? Chromella, Operalla ja Firefoxilla pystyy. Voi kokeilla klikkaamalla välilehteä hiiren oikealla ja katsomalla, tuleeko sieltä sellaista vaihtoehtoa. Kiinnitettyä välilehteä ei voi klikata vahingossa kiinni.

Eli opin että nykysin Firefoxilla ja muilla järkevillä on tommonenkin ominaisuus. Kiitos Rinja, voipi osoittautua hyödylliseksi. :)

Pimeemmät alueet aina
kiinnostaa enemmän kuin valokeilan raiskaamat
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Rinja

05.10.2013 21:26 - 05.10.2013 21:27 #6 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Mitä opit tänään?
Joo kyllä, multakin oli jäänyt huomaamatta tuo 'kiinnittäminen'. Aivan loistava ominaisuus!

Viimeksi muokattu: 05.10.2013 21:27 Dyn.

• Iivari hahmo
  • Iivari
07.10.2013 23:04 #7 : Iivari
Vastaus käyttäjältä Iivari aiheessa Mitä opit tänään?

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen

• celeblith hahmo
  • celeblith
15.10.2013 22:19 #8 : celeblith
Vastaus käyttäjältä celeblith aiheessa Mitä opit tänään?
Opin tänään käyttämään kuorma-auton nostolavaa :) Ei mitenkään vaikeaa eikä erikoistakaan, mutta oli mukava oppia :)

17.10.2013 22:10 #9 : Echramath
Vastaus käyttäjältä Echramath aiheessa Mitä opit tänään?

Iivari kirjoitti: Mikko Alatalo teki Mä maalaispoika oon -kappaleesta myös ruotsinkielisen version! Huisia!

M.A. Numminen teki Naiseni kanssa eduskuntatalon puistossa tietenkin myös ruotsiksi – tämä versio ei joutunut YLEllä soittokieltoon alkoholimyönteisenä ja eduskunnanvastaisena. Mutta! Tänään Perjantaina opin, että hän teki siitä myös esperantonkielisen version. (sitäkin sai vapaasti soittaa radioaalloilla)

17.10.2013 22:40 - 17.10.2013 22:41 #10 : Mustelmann
Vastaus käyttäjältä Mustelmann aiheessa Mitä opit tänään?
Opin, että Uuno Turhapuro tunnetaan englantia puhuvien keskuudessa nimellä Numbskull Emptybrook. Sekä sen, että elokuva Uuno Turhapuro muuttaa maalle kääntyi myös ensimmäiseksi suomalaistekoiseksi lisenssipeliksi Commodore kuusneloselle. Tällaista valaistumisen hetkeä en ole kokenut vuosikausiin.

Superheroes are real when they're drawn in ink.
Viimeksi muokattu: 17.10.2013 22:41 Mustelmann.

19.10.2013 16:06 #11 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Mitä opit tänään?
Oli hämmentävää huomata, että Lise Myhren luomalla goottityttö Nemillä on sukunimi: Montoya. Etsi verkosta tietoa julkaistuista albumeista, ja tämä informaatiopalanen tuli vastaan. Ehkä se mainitaan joissain stripeissä, mutta on mennyt kyllä täysin ohi.

19.10.2013 20:27 #12 : Formaldehyde
Vastaus käyttäjältä Formaldehyde aiheessa Mitä opit tänään?

Emelie kirjoitti: Lise Myhren luomalla goottityttö Nemillä on sukunimi: Montoya.

Minä olen aina mieltänyt sukunimen mahdolliseksi kunnianosoitukseksi The Princess Bride (1987) -leffan (ja William Goldmanin alkuperäiskirjan) Inigo Montoyalle. Leffa on loistava, hahmo on sympaattinen. "Hello. My name is Inigo Montoya. You killed my father. Prepare to die." Klassikko! Nimimerkillä "Olisittepa nähneet aiemman profiilikuvani Risingin englanninkielisellä puolella". :wink:

Itse en ainakaan tunnusta oppineeni tänään mitään uutta. Paitsi että talven tulo yllättää aina, joka vuosi.

• Laine hahmo
  • Laine
20.10.2013 14:56 - 20.10.2013 14:58 #13 : Laine
Vastaus käyttäjältä Laine aiheessa Mitä opit tänään?
Aamulla puoli viiden aikaan koneella ollessani iski taas yöllinen inspiraatio jonka vaikutuksen alaisena tuli kirjoitettua taas uusi runo. Siinä sitten opin että vastauksia kyllä löytyy kun vaan osaa ettiä oikeista paikoista :)
Viimeksi muokattu: 20.10.2013 14:58 Laine.

• Xariel hahmo
  • Xariel
    Vesivelho
20.10.2013 16:06 #14 : Xariel
Vastaus käyttäjältä Xariel aiheessa Mitä opit tänään?
Akkusatiivi (esim. sanoissa minut, heidät) on erään tutkimuksen mukaan suomen vähiten käytetty sijamuoto (Hesarin lehtiteksteissä vuonna 1997, mutta silti).

( lähde : noin puolivälissä sivua)

20.10.2013 16:08 #15 : Knox Gargol
Vastaus käyttäjältä Knox Gargol aiheessa Mitä opit tänään?
Opin tämän kylläkin jo eilen, mutta ammattikirjailijat voivat olla epävarmempia kuin kaltaiseni amatöörikirjailijat, ainakin joissain kirjoittamiseen liittyvissä asioissa.

Your body and soul,
Each others' mate,
The twain shall split,
My blade to sate.

21.10.2013 22:16 #16 : EndlessMoment
Vastaus käyttäjältä EndlessMoment aiheessa Mitä opit tänään?
Opin, että töhköttää ilmeisesti on kuin onkin oikea verbi. Sen tarkoituksen opiskeleminen jää kyllä toiseen päivään :wink:

• Pisania hahmo
  • Pisania
    Varjoinen
21.10.2013 22:25 #17 : Pisania
Vastaus käyttäjältä Pisania aiheessa Mitä opit tänään?
Vilkuilen toisinaan kieli poskessa lähikauppani "Beers of the world" -hyllyä ja opin tänään, että Iron Maidenilla ja Motörheadilla on omat öölinsä. Trooper ja Bastard ovat nimeltänsä. Live and learn.

Don't mess with the neon love chicken.

21.10.2013 23:49 #18 : Formaldehyde
Vastaus käyttäjältä Formaldehyde aiheessa Mitä opit tänään?

Pisania kirjoitti: Iron Maidenilla ja Motörheadilla on omat öölinsä. Trooper ja Bastard ovat nimeltänsä.

Muistaakseni Mööttöripäillä on myös oma viini ja niin on myös Slayerilla, sopivasti Reign In Bloodiksi nimetty. Törmäsin alan lehteen pari kuukautta sitten ja tämän hämmentävän faktan siitä opin.

Neil Hannonin My Lovely Horse on soinut viime aikoina päässä ja uudehko tuttavuus kun The Divine Comedy minulle on niin vasta viime yönä selvisi, että kappale on alunperin tehty suosittuun 90-luvulla pyörineeseen komediasarjaan Father Ted. Ei hassumpi löytö, tuo sarja.

• Rinja
26.10.2013 01:50 - 26.10.2013 02:09 #19 : Rinja
Vastaus käyttäjältä Rinja aiheessa Mitä opit tänään?
Opin tänään, että lobotomian keksijä, portugalilainen António Egas Moniz, sai keksinnöstään Nobel-palkinnon vuonna 1949. Leikkausten määrä nousi 1950-luvulla Suomessa niin huimaksi, että suunniteltiin rakennettavaksi sairaalaa, jossa tehtäisiin alkuun yksin lobotomialeikkauksia. Lopulta sairaalaa ei kuitenkaan rakennettu, ja Suomen viimeiset lobotomialeikkaukset tehtiin vuonna 1969 (virallisesti, sillä ilmeisesti todellisuudessa viimeiset leikkaukset tehtiinkin vuonna 1972). Leikkausten loppuminenhan johtui siitä, että markkinoille oli saatu 1950-luvulla ensimmäinen toimiva mielenterveyslääke: se tehosi ja sen annostusta saattoi rukata tarpeen mukaan, kun taas lobotomian vaikutus oli sattuman kauppaa ja usein se muutti potilaan koko persoonallisuutta pysyvästi ja jopa tuhosi tunne-elämän. Pikkuhiljaa olivat myös alkaneet kehittyä tekniikka ja tietämys, jotka mahdollistivat tarkemmat aivoleikkaukset; lobotomiahan oli vain leveän tikun venkslaamista edestakaisin aivojen hermoratojen katkaisemiseksi. Lobotomian paha maine kuitenkin vaikutti siihen, että vuonna 1976 psykokirurgiset leikkaukset lopetettiin Suomessa kokonaan. Kaiken kaikkiaan Suomessa tehtiin yli 1600 lobotomialeikkausta, eli väkilukuun suhteutettuna enemmän kuin psykokirurgian "johtavissa" maissa eli Yhdysvalloissa ja Britanniassa.

En jotensakaan ollut aikaisemmin tajunnut, että lobotomia on näin... uusi asia. Ei niin kovin kaukainen.

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."
Viimeksi muokattu: 26.10.2013 02:09 Rinja.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Hiistu, Ageha

• Nafisan hahmo
  • Nafisan
29.10.2013 18:40 #20 : Nafisan
Vastaus käyttäjältä Nafisan aiheessa Mitä opit tänään?
Opin tänäänpaljonkin erilaisia asioita (mm. utopiat ja dystopiat luennolla), mutta päälimmäisenä mieleeni jäi, että Umberto Eco on kirjoittanut romaanien lisäksi teoksen Oppineisuuden osoittaminen eli miten tutkielma tehdään. Voisi olla ihan mielenkiintoinen vaikkakin joiltakin osin vähän vanha teos.

Rinja
Uusin jäsen: Kiia Korhonen