Virallinen yöaihe

• Huoleton hahmo Kirjoittaja
  • Huoleton
10.10.2013 04:01 - 20.04.2015 16:55 #1 : Huoleton
Edellisellä foorumilla jo pyörinyt yöaihe, johon Iivari kiteytti ajatuksen:

Iivari kirjoitti: Koska yömme ovat vaihtelevia, aivan tarkkaa rajaa ei kannata vetää, mutta yleisesti ottaen aika puoli kahdesta puoli kuuteen yöllä on yöaiheen aikaa. Yöaiheeseen kirjoittaminen ja osallistuminen on vapaaehtoista ja -muotoista, mutta kiinteästi sen täytynee liittyä yöhön. Keskustelun syntyminen, vuoropuhelukin on toivottavaa, mutta chätiksi yöaihetta ei ole tarkoitettu. Ei liioin pelkkään spämmäämiseen. (Elämää ei katsottane off-topiciksi.)

Kellonaika olkoon sitten keskustelunaihe.

Hereillä kuin hehkulamppu... Olen nähny viime aikoina toooosi kummia unia ja nyt oon sit hereillä keskellä yötä. Jei!

En kykene olemaan ajattelematta toissayön unta, jossa oli "afrikkalainen naskaali" eli todella laihan näköinen rotta, jota ei ole oikeasti olemassa. Naska Ali eli joku henkilö FB:ssä oli ensimmäinen hakutulos googlessa, eikä näyttänyt ollenkaan uneni rotalta.

Tulin tässä myös miettineeksi, että yösähkö on minulle halvempaa niin minunhan kannattaisi nukkua päivemmällä ja öisin olla hereillä. Noh, ehkä en ihan vielä alota menemään täysin kreisiks.
Viimeksi muokattu: 20.04.2015 16:55 Hiistu.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Valokaapeli

• Xariel hahmo
  • Xariel
    Vesivelho
16.10.2013 02:30 - 16.10.2013 02:31 #2 : Xariel
Vastaus käyttäjältä Xariel aiheessa Virallinen yöaihe
Oi, hei vaan kaikki yökköset siellä.

Pitäisi tästä kai mennä nukkumaan, mutta kun rytmi on sekaisin niin mitäs sille voi. Myöhäisillan ja nyt melkein aamuyön (eikö se ala kahden jälkeen?) aikana olen siivonnut, vaihtanut lakanat, siirtänyt vanhan lompakon sisällöt uuteen, syönyt kasan hapankorppuja, jutellut skypessä, lukenut kirjaa, pelannut candy crushia (addiktio!) ja äsken sain lisättyä Elizabeth Hunter in koko tuotannon risingin kirjatietokantaan. Mitä ihania kirjoja.

Vielä olisi niistä Blood and Sand edessä, ja sitten on kaikki tähänastiset Elemental-kirjat luettuna. Tenziniä ei kyllä voita kukaan, mikä hahmo! Jos joku englanniksi lukee, niin suosittelen kyllä ehdottomasti A Hidden Fire ä ja koko sarjaa. Se määrä tunnetta, minkä Hunter onnistuu upottamaan tekstiinsä on ihan uskomaton, esimerkiksi kakkososan This Same Earthin alussa Beatricen päiväkirjamerkinnät särkivät mun sydämen hetkeksi. :sad:

Voi, yöaika ja muistelot.
Viimeksi muokattu: 16.10.2013 02:31 Xariel.

21.10.2013 00:04 #3 : Knox Gargol
Vastaus käyttäjältä Knox Gargol aiheessa Virallinen yöaihe
Olen muutamana yönä tuhlannut muutaman ajatuksen seuraavanlaiseen turhakkeeseen: Miten määritetään yötunnit eli minä kellonaikoina yöaiheesen kirjoittaminen loppujen lopuksi on soveliasta? 23-06 tuntuu meikäläisen korvaan hyvältä, mutta yön käsite voi vaihdella yksilöittäin aika paljonkin.

Mitä mieltä muut yökyöpelit ovat yötunneista?

Your body and soul,
Each others' mate,
The twain shall split,
My blade to sate.

21.10.2013 00:12 #4 : Kuunliekki
Vastaus käyttäjältä Kuunliekki aiheessa Virallinen yöaihe

Pimeemmät alueet aina
kiinnostaa enemmän kuin valokeilan raiskaamat

• Noora hahmo
  • Noora
21.10.2013 00:14 #5 : Noora
Vastaus käyttäjältä Noora aiheessa Virallinen yöaihe
Mun mielestä yö alkaa siinä kymmenen ja yhdentoista välillä ja päättyy kello kuudelta,mutta ihnmiset on tästäkin tunnetusti eri mieltä :roll:

A reader lives a thousand lives before he dies, The man who never reads lives only one(GRRM)

• Xariel hahmo
  • Xariel
    Vesivelho
21.10.2013 00:31 #6 : Xariel
Vastaus käyttäjältä Xariel aiheessa Virallinen yöaihe

Kuunliekki kirjoitti: Ehkä olen nyt tylsä, mutta minusta koko tämä topic on oikeastaan turha. Onhan täällä ketju yleiselle keskustelulle. Miksi siis pitää olla erikseen paikka jossa voi harjoittee yleistä keskustelua vain yöaikaan? Ehkä en vain ymmärrä, mutta siinä tapauksessa valaiskaa minua.

Periaatteessa ihan hyvä kysymys, mutta toisaalta, miksi ei? :wink: Yöhän on tunnetusti monille luovaa aikaa, jolloin ajatukset lentää ja on aikaa miettiä mennyttä päivää, lukea kirjaa tai mitä ikinä nyt päätyykään tekemään. On myös kiva tietää, miksi muut valvovat - kaikkihan me olemme hereillä päiväsaikaan, mutta monilla ne kerrat, kun on oikeasti valveilla vaikka neljältä vielä ovat vähän harvemmassa, ja silloin on ihan kiva katsella, ketkä muut sattuvat olemaan hereillä ja mitä heillä on mielessä. Näin minä vastaisin, pitkäaikaisena yötopic-osallistujana. :smile:
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Ageha

• Moonlord hahmo
  • Moonlord
  • Viestejä: 2038
21.10.2013 02:31 #7 : Moonlord
Vastaus käyttäjältä Moonlord aiheessa Virallinen yöaihe
Minä olen myös usein valveilla öisin, ja tälläkin hetkellä unirytmini on sellainen, että nukun yleensä 8-14 välillä. Tunnen olevani luovimmillani yleensä puolen yön jälkeen ja monesti harmittaakin kun kunnolla vauhtiin päästyäni pitääkin lähteä töihin aamuneljän maissa.

Yö on loistavaa aikaa elokuvien katsomiseen kun ei valoa pilkota mistään ikkunasta ja kirjojen lukemisessakin on täysi rauha kun mistään päin ei kuulu ääntä.

• Metusalem hahmo
  • Metusalem
21.10.2013 04:21 - 21.10.2013 04:24 #8 : Metusalem
Vastaus käyttäjältä Metusalem aiheessa Virallinen yöaihe
Minusta yöaiheen ideana on keskustella nimenomaan yöstä ja yövalvomisesta yöllä. Monen viestin aiheena on vuodatus siitä, miksi on hereillä vielä tähän aikaan. Mikäs sen parempaa tekemistä yösydännä kuin kirjoitella yöaiheeseen ja lykätä nukkumaanmenoa entisestään.

Knox Gargol kirjoitti: 23-06 tuntuu meikäläisen korvaan hyvältä, mutta yön käsite voi vaihdella yksilöittäin aika paljonkin.

Mitä mieltä muut yökyöpelit ovat yötunneista?

Minusta yö ei voi ainakaan tässä aiheessa alkaa yhdeltätoista - siihen aikaanhan monien tulee oltua valveilla melkein joka päivä. Yöaiheeseen kirjoittamisessa pitää olla pientä salaseuran tuntua. Lainaan edellisen yöaiheen aloitusviestiä, joka mielestäni saa pitää paikkansa uudellakin foorumilla:

Tämä antaa vastauksen molempiin kysymyksiin - niin yön määrittelystä kuin yöaiheen olemassaolon oikeutuksestakin.

Niin - syy siihen, että itse olen valveilla varttia yli neljän, on perinteinen. Koulutyötä piti taas kerran lykätä viimeiseen yöhön, ja koska aloittaminen on niin vaikeaa, tunnin homman aloittamiseksi piti roikkua neljä tuntia netissä. Pitäisi ihan oikeasti jotenkin estää itseltä netin käyttö ennen kuin opiskeluun liittyvät hommat on tehty. Hyvän puolena tässä on se, että nettiä selaillessa oppii kaikkea hyödyllistä ja esim. Rising tulee syynättyä läpi tavallista huolellisemmin.

Nyt pitäisi vielä käydä suihkussa ja sitten tuudittautua nauttimaan kolmen tunnin yöunista. Huomenna väsyttää niin vimmatusti. Onneksi on sentään hyvin nukuttu syysloma takana.
Viimeksi muokattu: 21.10.2013 04:24 Metusalem.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Iivari, Ageha

• Iivari hahmo
  • Iivari
10.11.2013 04:41 - 10.11.2013 04:44 #9 : Iivari
Vastaus käyttäjältä Iivari aiheessa Virallinen yöaihe
Uh. Tavallaan ei ole edes myöhä, mutta kun on periaatteessa tullut kotiin yhdeltä ja yrittänyt nukkua kahdesta neljään, ja luovuttanut jonkin verran aiemmin. Nyt on italiaanmatkaaja lähtenyt taksilla kotoa, ja periaatteessa voisi nukkua, mutta toistaiseksi olen liian pirteä, vaikkakin väsyneellä tavalla.

Sitä paitsi Granlund sai jäähyn kovin kevyesti. Täytynee katsoa "voittomaalikilpailu" vaikka rankkarit ois niin paljon kivemmat :) (Olipa muuten tosi söpöt neljä maalia, ja onneksi Minnesota voitti.)

Olen oppinut juhlimaan kohtuudella ainakin toisinaan, ja olen aika ilahtunut tästä uudesta tavastani. On kivempi mennä nukkumaankin, kun tietää, että ei herää kesken unien siihen, että juhlat haluavat tulla yläkautta ulos maailmaan. Jos vielä oppisi menemään aiemmin nukkumaan juhlattakin, niin se ei olisi huono. Mutta ehkä senkin oppii joskus viisikymppisenä.

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen
Viimeksi muokattu: 10.11.2013 04:44 Iivari.

• Ansa hahmo
  • Ansa
23.11.2013 02:01 #10 : Ansa
Vastaus käyttäjältä Ansa aiheessa Virallinen yöaihe
Se on kuin yö ja tunne tää... on se yö elämää.
Tai jotain sinnepäin. En muista tarkalleen. En ole varma, sopiiko tänne hivenen hiprakassa kirjoitella? Kuitenkin, vaikka olen hieman vahvempaa kuin vesi nauttinutkin, niin sitä silti yrittää kirjoittaa ymmärrettävästi ilman kirjoitusvihreitä. Silti tuossa tuli taas yksi, jonka tahallani tein.

Oikeastaan sitä valvoo pitkään, myöhään ja liikaa. Kaikki tarkoittanee jossain määrin samaa, mutta kuitenkin. Sitä on työtön. Ei jaksa. Ajatus ei kulje. Hakemuksiakin pitäisi laittaa eteenpäin, mutta ne jumittaa aivokopassa niin pitkään, että nekin unohtaa tyystin.

Tänäkin iltana tuli ilmi sellaisia asioita, että nyt pystyy katsomaan Wall-E:n jälleen kerran. Hyvää yötä ja näkemiin.

• Iivari hahmo
  • Iivari
23.11.2013 02:31 #11 : Iivari
Vastaus käyttäjältä Iivari aiheessa Virallinen yöaihe
Ihana viesti :heart:

Minä olin periaatteessa aikonut viettää tänään koti-illan, jaksamisen mukaan tehdä kotitöitäkin, ehkä jopa pyykätä. Tuli sitten toisenlainen ilta, kun tekstiviesti toi tarpeen käydä Meilahdessa, jossa normaalia varovaisempi lääkäri ja huonopäiväisempi sairaanhoitaja eivät edes päästäneet potilasta kotiin tulemiseni jälkeen, vaan odoteltiin vielä reilu tunti kotiinlupalähtöä. Sitten oltiinkin oltu molemmat tuntikausia syömättä, joten autokaistamäkkärissä sisällä nautittu tupla-QP tuli tarpeeseen. Lopputuloksena oltiin kotona vähän enne yhtä ja nukkumaan näköjään ei juuri ennen kolmea tullut mentyä. No, pyykkiä voi pestä huomenna ja loppujen lopuksi olisi voinut käydä huonomminkin, ja päivät olivat ihan ok.

Mutta onpa loppuun vielä ihasteltava Ansan edeltävän viestin kieltä: se kun on juuri sellaista tekstiä, mitä itsekin tulee pikkutunneilla hiprakassa suollettua: elliptistä, periaatteessa varsin koherenttia mutta siirtymät ovat pään sisällä niin selkeitä, ettei niitä tarvitse muiden luettaviksi kirjoittaa :D

"Kenellä on rohkeutta

• Warghast hahmo
  • Warghast
23.11.2013 03:33 #12 : Warghast
Vastaus käyttäjältä Warghast aiheessa Virallinen yöaihe
tättärää... aivonystyräni päättivät että mun ei tartte tänä yönä nukkua... tuo yön aika 11-6 on kyllä ihan hyvä periaatteessa, tai 10-05 mikä itsellä on nukkumisaikaa johtuen töistä ja opitusta nukkuma-ajasta (thanks a lot mom&dad...)

yöt on mukavaa aikaa, nukut kaikessa rauhassa ja yhtä äkkiä aivonystyrät pyöräyttäävät päähän jonkin omituisen ajatuksen mikä pitää hereillä parituntia.

• Huoleton hahmo Kirjoittaja
  • Huoleton
31.12.2013 05:22 #13 : Huoleton
Vastaus käyttäjältä Huoleton aiheessa Virallinen yöaihe
Mä voisin lisätä tuon Iivarin vanhalle foorumille lykkäämän tekstin tohon mun aloitukseen, kunhan oon tietsikalla. Musta yöaiheen ero muihin ketjuihin on juurikin tämä kellonaika. Öisin ajatus ei monestikaan kulje samoin kuin normaalisti ja telkun yöchatit ovat niin kallis tapa lähteä lähteä purkamaan valveilla pitäviä ajatuksia. ;) Muistelisin yöchateissä myös olevan lähinnä laimeaa parisuhdevonkumista.

Oon ollu kohta kolme tuntia hereillä. (Naapuri lähti juuri autolla pihasta-outoa, ei normaalisti kukaan näin aikaisin mihinkään lähde. Tiedän, koska työaamuina joudun heräämään viiden korvilla.) Mulla on pienehkö työstressi-näin olen tässä parissa tunnissa todennut, koska töihin pitää mennä vasta torstaina ja stressaan jo nyt tekemättömiä töitä ja sitä kuinka huonolla tuulella pomo tulee olemaan. Samaan aikaan valmistelen jo "puolustusstrategiaani" tulevan vuoden niille päiville, kun taas vaaditaan jäämään ylitöihin eikä minua kiinnosta. Esimies vaihtuu puolen vuoden sisään (ellen saa lomautuslappua), joten olen päättänyt, että kestän tämän stressin.
Mä en kyllä ees tajua, että miks ihmeessä mä oon alkannu valvoa öisin jotain TYÖasioita?!?! Kouluasioita en oo murehtinu sitte ala-asteen. Enkä tunnetusti muutenkaan murehdi oikein mistään -grrr...

Olen tässä kyllä myös pohtinut asuntoni sisustusta ja säilytysratkaisuja... En oikein tunnu saavan ängettyä vaatteitani mihinkään, kun suunnittelemani vaatekomeron laajennus ei onnistunutkaan...

Ei taida uni tulla, joten eikai se auta kuin nousta vaan ja ruveta puuhailemaan jotain. :) Tänään saan kannettua kylppärin kaapit autosta sisään, kun kaveri tulee kylään. Painonsa puolesta olisin saanut ne jo tuotua, mutta lähes kahden metrin pituus esti minua yksin kantamasta kaappeja sisälle. Oijoi, saan imurin kaappiin ja kaikki siivousjutut :) :) :) Remontti on aina ihanaa, mutta sen aikana on hetkiä, kun ei vaan kestä tavaroiden lojumista ympäriinsä.

08.01.2014 02:32 #14 : Mustelmann
Vastaus käyttäjältä Mustelmann aiheessa Virallinen yöaihe
Viime yönä kieriskelin sängyssä varmaan kolme tuntia, ennen kuin sain nukahdettua, mutta tänä yönä päätin jättää lakanoissa piehtaroinnin kokonaan väliin. Juuri nyt olen pirteä kuin sähköjänis ja tässä olotilassa nukkumista ei kannata edes yrittää. Aamukuudelta pitäisi olla töissä, joten ajattelin, että valvon koko yön ja nukun päiväunet sitten työvuoron päätyttyä. Luultavasti olen töihin lähtiessä virkeämpi kuin jos nukkuisin muutaman tunnin pinnallista unta aina välillä heräten. Unirytmin puolesta ei tarvitse pelätä, tulevina vapaapäivinä ehdin korjata sen ihan hyvin. Tai oikeastaan, miksi vaivautua, talvilomahan alkaa minulla ihan kohta, ja silloin nukkuminen tulee kuitenkin olemaan varsin epäsäännöllistä.

Superheroes are real when they're drawn in ink.

08.01.2014 03:30 #15 : Formaldehyde
Vastaus käyttäjältä Formaldehyde aiheessa Virallinen yöaihe
Minä olen aina rakastanut yötä liikaa nukkuakseni riittävästi.

Sillä on tosin seurauksensa: pari vuotta sitten sain unihalvauksia liiallisen väsymystilan vuoksi. Se oli hirveintä mitä olen koskaan kokenut - ja samalla ehkä mielenkiintoisinta.

Pelkäänpä, että viime vuosina olen pyrkinyt väsyttämään itseni tietoisesti tai tiedostamatta ihan jo siitä syystä, ettei minun tarvitsisi pyöriä turhaan sängyssä tai vielä ikävämpää: herätä ennen aikojani saamatta unta, epämääräisten kysymysten pyöriessä mielessäni. Sänky on kuoppa, jossa makaan elävältä haudattuna, jos olen valveilla.

Luultavasti siksi toivoin vuosi sitten, että osasisin olla itselleni armollisempi ja pääsisin kiinni säännölliseen unirytmiin. Se olisi hyvä tapa, mutta tällaisenaan minulle mahdoton.

• Skie hahmo
  • Skie
16.02.2014 05:11 #16 : Skie
Vastaus käyttäjältä Skie aiheessa Virallinen yöaihe
Olen taas parin viime viikon aikana päästänyt unirytmini pyörähtämään ympäri, menen nukkumaan aamulla ja heräilen siinä vaiheessa kun suurin osa ihmisistä palailee töistä. Tämän siitä saa kun ei ole taas mitään säännöllisiä luentoja, vain kirjatenttejä ja gradun tekemistä (eli yleensä ottaen asian välttelyä kaikin tavoin). Pari edellistä "yötä" on mennyt kevyesti 12 tunnin unilla ja nyt tuntuu siltä että voisin pitkästä aikaa yrittää tehdä jotain. Tunti sitten sain hienon ajatuksen että valvonpa sitten tänään vähän pidempään ja suuntailen aamusta kuntosalille kun se seitsemältä aamulla aukeaa. Pari tuntia tässä pitää vielä aikaa tappaa, nukkumaan voisin mennä sitten salilta tulon jälkeen...

Kyllä tämä rytmi on pakko kääntää piakkoin, yliopistolla kirjasto sun muut on kiinni juuri sen hereilläoloaikani, joten jos haluan saada mitään aikaiseksi, pitää minun vissiin mukautua tähän yhteiskunnan suosimaan vuorokausirytmiin. Jos nyt tiistaihin mennessä...

Always follow your doubts.

28.02.2014 02:53 #17 : Formaldehyde
Vastaus käyttäjältä Formaldehyde aiheessa Virallinen yöaihe
Kuuntelen Mozartin Requiemia ja ompelen kolmikolkkahattua. Kai sitä voisi oudomminkin yötään viettää.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Puolikuu

29.04.2014 02:32 #18 : Formaldehyde
Vastaus käyttäjältä Formaldehyde aiheessa Virallinen yöaihe
Hyvän ystävän polttarit lähestyvät ja niihin pitäisi saada soittolista. Siispä siemailen viskiä ja kuuntelen musiikkia, johon liittyy yhteisiä muistoja. Paha vaatturi, Born Slippy, El Tango de Roxanne, Sweet Transvestite... Menneisyys on hassu paikka.

06.06.2014 03:16 #19 : Formaldehyde
Vastaus käyttäjältä Formaldehyde aiheessa Virallinen yöaihe
Toisinaan tulee muutenkin oltua hereillä vielä kun aamuauringon valo tulvii ikkunoista sisään, mutta nyt odotan ihan tarkoituksella, että aurinko nousee veden ylle.

Lähden katselemaan uutta päivää. Hyvää yötä ja huomenta ihmisille.

16.06.2014 03:08 #20 : Mustelmann
Vastaus käyttäjältä Mustelmann aiheessa Virallinen yöaihe
Kun ei tullut uni silmään, päätin että kokeillaanpa vanhaa kikkaa ja valvotaan rohkeasti koko yö. Töiden alkuun on kolmisen tuntia ja juon parhaillaan varhaisaamukahvia. Kokemuksesta tiedän, että vipellän töissä kuin sähköjänis ja kotiin päästyäni nukun putkeen 15 tuntia. Keho ja mieli kiittävät ja unirytmikin saa mukavaa vaihtelua.

Superheroes are real when they're drawn in ink.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Ageha

LordStenhammar