Nörttiys ja nörttikulttuuri

Dyn loi aiheen: Nörttiys ja nörttikulttuuri
02.12.2013 11:27 #1

Tästä keskusteltiin jo vanhalla foorumilla , mutta Hesarin tämänaamuinen kolumni nosti aihetta taas pintaan ainakin mun tuttujen FB-päivityksissä. Kolumni nyt ilmeisesti (toivottavasti) on kirjoitettu vähän kieli poskessa, joten ei siitä sen enempää. Kiinnostavampaa on varmaan pohtia, näkeekö itse kukin meistä itsensä erityisen nörttinä tai jonkin alakulttuurin edustajana?

tiarAnon
tiarAnon vastasi aiheeseen: Nörttiys ja nörttikulttuuri
02.12.2013 13:08 #2

Olipas kyllä pöhkö kolumni, moni on munkin feedissä tätä tuskaillu, mutta nyt vasta vaivauduin lukemaan.

Kyllä mulla ainakin nörtti-identiteetti – tai oikeastaan geekki-identiteetti – näkyy aika vahvasti ihan kaikessa mitä teen. Tää jako on mun nähdäkseni selkiytynyt viime vuosina, mutta edelleenkään näitä kahta ei ihan hirveen selkeesti erotella varsinkaan valtavirran puheenparressa. Mun kielenkäytössä geekki viittaa ennen kaikkea fandom-kulttuuriin, mutta myös muuhun intohimoseen harrastamiseen, nörtti taas nimenomaan tietotekniikan harrastajaa. Vaikka kone pyörii ubuntulla ja koulukavereilla on vahva luotto mun tietotekniikkaosaamiseeni, en oo koskaan kokenu itteeni mitenkään erityisen nörtiks nimenomaan tässä mielessä. Sen sijaan geekiks oon identifioinu itteni vaikka kuinka pitkään.

Luen oikeestaan melkein kaiken mun harrastamisen geek-sateenvarjon alle, ja selvästi huomaa myös sen, että sinne mutkattomasti sopivat harrasteet on jääny elämään siinä missä muut tuppaa karsiutumaan helpommin.

"It was never the death you feared, it was emptiness."
365x100.blogspot.fi/

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Ageha

FreakyMike
FreakyMike vastasi aiheeseen: Nörttiys ja nörttikulttuuri
02.12.2013 20:09 #3

Olen välillä miettinyt, että miksiköhän geek termille ei ole koskaan muodostunut mitään sen kummempaa suomennosta, koska uskoisin niitä löytyvän tästä maasta vähintään yhtä paljon kuin varsinaisia tietokonenörttejä, ellei jopa enemmänkin.
Luokittelen itsenikin eniten juuri geek-alakulttuuriin ja välillä tulee käytettyä myös nimityksiä kuten sarjakuvafriikki tai historiafriikki, mutta "friikki" ei ole yksittäisenä sanana välttämättä mikään paras mahdollinen termi tarkoittamaan vaikka jotakin tyypillistä keräilyharrastajaa, jonka kohteet nyt vain sattuvat sivuamaan jotenkin scifiä tai fantasiaa.

Vai käytetäänkö samaa nimitystä muka myös jonkun perinteisemmän keräilykohteen yhteydessä, kuten vaikka taidelasifriikki, antiikkifriikki, vintagefriikki ja niin edelleen? Näyttäisi ainakin omasta mielestäni vähän omituiselta.

Sitten jos omiin harrastuksiinsa suhtautuu niin suurella fanaattisuudella, että ne valtaavat kaiken vapaan ajan ja muuttuvat kokonaiseksi elämäntavaksi, niin sitten friikki on jo paljon osuvampi nimitys, mutta ei me kaikki varmaan ihan niin pitkällä vielä olla. :tongue:

max
max vastasi aiheeseen: Nörttiys ja nörttikulttuuri
03.12.2013 11:06 #4

Last edit: 03.12.2013 11:08 : max.

Lachesis
Lachesis vastasi aiheeseen: Nörttiys ja nörttikulttuuri
03.12.2013 12:48 #5

^Geekkiys tuskin on pelkästään nuorten juttu, joten miksi nelikymppistenkään pitäisi ajatella, sopiiko kenkien väri nyt näihin ikävuosiin ja loukkaantuuko siitä nyt joku?

Fandom-piireissä on väkeä, jotka ovat olleet tuomassa juttuja Suomeen, perustamassa niitä (esim. Tolkien-seuran perustajat, joihin en itse tosin lukeudu). Elämän ja työelämän muutos pelillisempään ja rennompaan suuntaan (ainakin joillain aloilla) koskee yhtä lailla uusia kuin vanhojakin työntekijöitä, ikä- tai työvuosissa mitattuna. Itse en ainakaan ole luopumassa rakkaimmista harrastuksistani ja kiinnostuksenkohteista (tai niihin liittyvästä pukeutumisesta) siksi, että parikymmentä vuotta minua nuoremmatkin sattuvat tykkäämään niistä.

Terveisiä kolmenkympin paremmalta puolelta.

Sanojen takana, musiikin reunalla
viipyvät vieraiden äänet

Last edit: 03.12.2013 12:49 : Lachesis.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Sarantha, Dragan, Xariel, Emelie, Vanamo, Ansa, Ageha

max
max vastasi aiheeseen: Nörttiys ja nörttikulttuuri
03.12.2013 21:48 #6

En tarkoita että geekkiys on nuorten juttu (suureksi osaksi oikeastaan ei ole, koska monet "geek-harrastukset" vaativat suht paljon varallisuutta mitä nuorilla ei ole tai ovat muuten haastavia alaikäiselle) vaan myötähäpeän sen ylikorostamista teiniksi taantumalla (iästä tai tavasta riippumatta, tuo nelikymppisyys oli lähinnä sattumanvarainen esimerkki). Kukin tekee mitää lystää, mielestäni kolumni oli kuitenkin hauska ja osuva.

Last edit: 03.12.2013 21:51 : max.

Warghast
Warghast vastasi aiheeseen: Nörttiys ja nörttikulttuuri
08.12.2013 16:19 #7

kuten jo vanhassa ketjussa sanoin: Olen Nörtti ja tietoinen siitä.
Mikä tekee minusta nörtin? se että, kutsun itseäni nörtiksi.

perusteluita sille miksi kutsun itseäni nörtiksi on monia, joista valikoin sopivan Nörttiyden yhtimen, aina kun tilanne vaatii.

Ensinnäkin olen elänyt tietokoneiden kanssa suuren osan elämästäni, taisin saada ensimmäisen tietoteknisen laitteen (phillips Videopac Playerin) 10 vuotiaana - löytyi kirpputorilta halvalla.. Siitä lähti kiinnostus kaikkeen teknologiseen ja tieteelliseen. Osaan valita yhteensopivat osat tietokoneeseen, koota sen itse ja asentaa ohjelmat mitä siihen tarvitsen, lisäksi viimeisen 20 vuoden aikana päähäni on tallentunut "turhaa" tietoa varmaan parin wikipedian verran ja unohtanut toisen saman moisen.

Toiseksi, muutkin kiinnostukseni ovat aika nörtähtäviä: muinaiset aseet ja haarniskat sekä sotastrategiat, fantasiafiktio, vaihtoehtohistoriat ja scifi.

ja lopuksi: Sosiaalisissa tilanteissa olen täysi tunpelo. en tajua vinkkiä ellei se pitele isoa kylttiä ja käy potkaisemassa... porukassa istun usein hiljaa ja jotenkin ulkopuolisena, varautuneena. uusille ihmisille jutteleminen on lähes mahdotonta ja en tee sitä kovin mielelläni.

mulle nämä ja näiden johdannaiset ovat osa omaa identiteettiäni ja jos ne tekevät minusta nörtin, niin a nerd be I

Narri
Peto
Narri vastasi aiheeseen: Nörttiys ja nörttikulttuuri
08.12.2013 21:00 #8

max kirjoitti: Hauska kolumni, itse kyllä tykkään "geek-kulttuurista", mutta en kyllä yhtään innostu tuosta että nelikymppiset kulkee jossain värikkäissä tennareissa & Angry Birds-hupparissa, työpaikalla on pallomeri ja kaikki pitää twiitata ja tuutata nettiin. HASHTAG

Vai et innostu? Ok, suit yourself, but...

kyty
kyty vastasi aiheeseen: Nörttiys ja nörttikulttuuri
08.12.2013 23:35 #9

Narri kirjoitti: Itse olen viis'kymppinen ja katson kyllä oikeudekseni käyttää ihan minkälaisia tennareita vaan ja tykätä ihan minkälaisesta "geek-kulttuurista" vaan itse tykkään. Ja tviittailenkin vielä, ihan uhallani.

Apua, se vielä puuttuisi ettei uusia kommunikointikanavia saisi käyttää "yli-ikäisenä". (Tokihan someakin voi käyttää väärin, mutta...)

Tässä alkaa muutenkin olla kriisi kun ei haluaisi pukeutua "mummovaatteisiin" tai jakkupukuun ja korkokenkiin, mutta kaikki itseä miellyttävät vaatteet ja kaupat tuntuvat olevan suunnattu alle 30-vuotiaille. Yhtäkkiä sitä vain tajuaa ettei enää ole nuori. Siitä tulee olo että "tuo voisi näyttää jonkun päällä hyvältä, mutta olisiko se täysin wannabe minun päälläni?" Tässä on kuitenkin sen verran geek ettei osaa alkaa aikuiseksi vaikka kaikki maailman vauvafoorumit huutaisivat että kolmikymppisen pitää luopua t-paidoista, tennareista ja huppareista. (Mutta en ole tarpeeksi geek etten huolehtisi asiasta.) Terv. "Ei osaa pukeutua, on siis nörtti(??)"

Muuten en osaa vieläkään sanoa pidänkö itseäni edes geekkinä saati sitten nörttinä. En selvästikään ole tarpeeksi harrastaja, vaikka hyllyltä löytyykin lelufiguuri, joka ei tavallisen ihmisen sisustukseen välttämättä kuulu. Ja juuri sen figun takia en voi naamioitua "tavikseksikaan": ne haistavat aina että olen erilainen. :cool:

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Ageha

Valvojat: IivariSarantha