Ihmisten kategoriat (lokerointi)

Fere
Kaartilainen
Fere loi aiheen: Ihmisten kategoriat (lokerointi)
04.01.2014 14:49 #1

Tässä on nyt monessa ketjussa tullut esille näitä lokeroita joihin ihmisiä laitetaan. Nörtti, juntti, akateemikko, perusjannu/tyttö, hippi... Meille aika monelle on selvää millainen on nörtti ja siitä on aihekkin, joten jos sitä ei käsiteltäis. Mitä minä nyt erityisesti haluaisin tietää, että mikä on se normaali, millainen on se ihminen joka menee siihen perusjannu/tyttö lokerikkoon.

Otan esimerkiksi itseni. Musiikki maultani menisin varmaankin hevari lokerikkoon.Toisaalta pukeutuminen ja muu hapitus vastaa lahinnä kunnon lande juntin, käytännöllistä ja mukavaa. Lukemisosastolla menisin ilmeisesti sitten sinne nörtti osastoon. Mutta tietokoneista en juurikaan paljoa ymmärrä (ainakaan nörttimittapuulla). Ruokaa osaan laittaa, kotitöitä teen, lasta hoidan tasapuolisesti puolison kanssa ja renkaat osaan vaihtaa autoon (mutta siihempä se sitten jää). Koiria meillä on ja ymmärrän niiden sielunelämästä jotakin, mutta ne ei ole minulle maa ja taivas. Raha asioiden osalta kaikki menee mikä tulee. Lähiruoka ja kotimaisuus on tärkeää minulle, mutta yleensä halvin lähtee kaupasta mukaan. En urheile säännöllisesti, mutta jotakin aina välillä yritän tehdä ja onneksi maalla nyt ruumiin kuritusta saa harrastaa ilman yrittämistäkin, sekä pyrin vähän vahtimaan ettei nyt aivan hirveeksi pääse paino nouseen. Olenko minä ns. tavisjannu, kun en oikein kuulu mihinkään?

Entä miten lokerointiin vaikuttaa ikä? Sukupuoli? Onko 45v tavisjannu erillainen kuin 25v? Leimataanko nainen/mies helpommin esim nörtiksi vaikka nörttiyttäviä ominaisuuksia olisi yhtäpaljon?

Meistä jokainen lokeroi jotenkin ihmisiä (turha väittää ettettä sitä tekisi), mitkä ovat teidän lokerot ja millä perusteella niihin "päästään"

Viimeksi muokattu: 20.04.2015 17:06 : Hiistu.

punnort
punnort vastasi aiheeseen: Ihmisten kategoriat (lokerointi)
04.01.2014 15:17 #2

Jonkunnäköiset "lokerot" ovat välttämättömyys, että ihmisistä pystyisi puhumaan ihmisryhminä eikä pelkkinä yksilöinä. En kuitenkaan ajattele omaa lokerointiani lokeroina, joihin ihmiset ehdottomasti kuuluvat, vaan minulla on tiettyjä stereotyyppisiä ihmistyyppejä, joita kukaan ei edusta sataprosenttisesti, mutta ihmiset voivat olla lähempänä tai kauempana noista stereotyypeistä. Samoin ihmisissä on tyypillisesti useiden eri stereotyyppien ominaispiirteitä.

Akateemikko on muuten ihan älyttömän karkea kategoria, ja itse käytän korkeasti koulutettuja luokitellessani kolmilokeroista systeemiä: Ammattiin koulutetut (lääkärit, lakimiehet, opettajat jne); luonnontieteilijät; ihmistieteilijät.

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/

Fere
Kaartilainen
Fere vastasi aiheeseen: Ihmisten kategoriat (lokerointi)
04.01.2014 17:06 #3

Aika monethan noista luokista on karkeita. Nykypäivänä hippikin voi tarkoittaa vaikka mitä, tössyttelijä anna kaikkien kukkien kukkia tyypistä valveutuneeseen omavaraisluomutaloudessa elelijään.

Tässä kategorisoinin karkeudessa vaikuttanee kategorioian tietämys asiasta. Kuten punnrot jo alalokerointia harrasti ja tuossa ylemmällä on myös tietynlaista lokeron lokerointia. Löytynee näitä kaikista. Yksi hyvä vielä mainittakoon esimerkkinä urheiliat, kovin moni ei varmaan lokeroi samaan lokeroon harrastemaratoonaria ja harraste kehonrakentajaa.

Sarantha
Liejuvelho
Sarantha vastasi aiheeseen: Ihmisten kategoriat (lokerointi)
04.01.2014 20:41 #4

Ajatus lokeroinnin mielekkyydestä perustuu varmaankin siihen, että tiettyjen ihmisten ominaisuuksien voidaan ajatella esiintyvän usein ryppäinä. Esimerkiksi koiraihmisten voidaan ajatella tyypillisesti olevan reippaita, ulkona viihtyviä, sosiaalisia, ei-bakteerikammoisia ja rentoja kodin siisteyden suhteen. Sairaanhoitaja puolestaan on nainen, luonteeltaan kiltti ja hoivaviettinen, käytännönläheinen ja tunnollinen, tyyliltään ja arvoiltaan sovinnainen. On sitten eri asia, kuinka pitkälle (stereo)tyypittelyt pitävät yksilöiden kohdalla paikkansa, liian pitkälle vietyinä ne menettävät merkityksensä, sillä silloin ei enää löydykään riittävän "puhtaasti" kyseiseen tyypittelyyn sopivia ihmisiä.

Joskus pelkän yksittäisen ominaisuuden pohjalle voi alkaa rakentua mielikuvia; esimerkiksi kasvissyöjä voisi stereotyyppisimmillään olla nuori, nainen, eläinrakas, ekologisesti tiedostava, ehkäpä hiukan niuho/tosikkomainen. Vaikka kyse on yksittäisestä ominaisuudesta, voivat nuo enemmän tai vähemmän totuudenmukaiset mielikuvat johtaa siihen, että ihmisiä joilla on ko. ominaisuus alkaa mielessään niputtaa siihen tiettyyn, laajempia piirreryppäitä sisältävään lokeroon tai kategoriaan. Joskus kategorisoiva ajattelu voi olla hyvinkin piilevää: esimerkiksi minä voisin väittää, etten kategorisoi kasvissyöjiä, mutta todellisuudessa myönnän kuitenkin yllättyväni, jos keski-ikäinen ja roteva, perussuomalaisia äänestävä rekkakuski paljastuu kasvissyöjäksi.

Omassa elämässä tulee mietittyä eniten ehkä noita koulutuksellisia ja ammatillisia kysymyksiä. Olen aina ollut ammatillisesti melko teoreettinen, tiedonhaluinen, kehittämishenkinen ja työ on minulle olennainen osa identiteettiä, ei pelkästään keino ansaita rahaa. Muun muassa näiden syiden vuoksi olen aina kokenut samaistuvani eniten korkeakoulutettuihin, työhönsä intohimoisesti suhtautuviin ihmisiin. Minulla on kuitenkin vain AMK -tason koulutus, ja työskentelen hoitoalalla, joka usein nähdään vain duunariluonteisena puurtamisena. Olen usein ajatellut, että jos minulla olisi korkeakoulututkinto, olisi ikään kuin perustellumpi "lupa" liittää nuo yllä luetellut määreet itseeni.

"Tämä on viimeinen elämäsi, se ymmärrä,
suitsi mielesi pirut."

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Ageha

Niksu
Niksu vastasi aiheeseen: Ihmisten kategoriat (lokerointi)
05.01.2014 08:12 #5

Ihmisen ulkoinen habitus ja näkyvimmät tavat määrittävät tämän lokeron. Jos jollakulla on rastat ja maastovaatteet, tulee tästä väistämättä mieleen hippi. Joku pitkähiuksinen, hieman nuhruinen tyttö, joka viettää puolet ajasta nenä kirjaan haudattuna on taas väkisinkin lukutoukka. Nämä lokerot ovat vain toisten ihmisten leimaamista, eivätkä määritä sitä, minkälaisia ja kuinka rikkaita nämä ihmiset sielussaan ovat.

Dyn vastasi aiheeseen: Ihmisten kategoriat (lokerointi)
05.01.2014 16:09 #6

Kyllä niitä tahattomia lokerointeja voi tapahtua pitkänkin tuntemisen jälkeen, eivät ne liity pelkästään ensivaikutelmaan kuten ulkonäköön. Toki olen kohdannut kaikenlaisia nörttiyteen ja ei-nörttiyteen liittyviä stereotypioita (jeh, käytän korkokenkiä ja koodaan, jotkut ei aina ihan odota jompaa kumpaa näistä).

Yksi havahduttavimmista oman elämän esimerkeistä oli tajuta, miten vahva ateistioletus kohdistuu luonnontieteellisen alan tutkijaan. Kun menin kirkossa naimisiin, useampikin kollega ja ihan tuttu ihminen nousi snadisti takajaloilleen, vaikka en ole (varsinkaan näkyvästi) mitenkään erityisen uskonnollinen vaikka kirkkoon kuulunkin.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Ageha

Sapfo
Epäkuollut
Sapfo vastasi aiheeseen: Ihmisten kategoriat (lokerointi)
05.01.2014 23:15 #7

Minä en lokeroinnista perusta, se on vanhanaikaista. Tässä yksilöllisyyttä ylistävässä maailmassa lokeroinnilla ei pitäisi olla enää sijaa, vai mitä??

Mutta, minä toisinaan kyllä sorrun siihen, vaikka en hae sitä tiettyä ryhmää vaan mielummin elän "runsaudensarvessa" siinä suhteessa. Minulla on ennakkoluuloja, hyvässä ja pahassa ja juuri stereotypioiden takia, mutta en itse osaakaan kategorisoida ihmisiä.

Nörtti vai hevari (nehän tykkää fantasiasta)
Lukutoukka ja intellektuelli (tykkää historiallisista rakkaustarinoista)
Boheemikko ja kultturelli (nehän diggailee Marxia ja Nietzcheä)
HALOO... ???

Mitä lukee juhlimista rakastava, sarjakuvia piirtävä äiti, joka tykkää aina pukeutua hyvin, vaikka talliin ja uskoo avaruudessa olevan elämää ja pelaa fantasia- ja scifi pelejä. Tykkää komeista sankareista ja haluaa itse olla se joka pelastaa. Hieman elitistinen, mutta joka piuhat välittää jos laulaa kaupassa boom kaata ja nauraa ja taputtelee ihmisiä olalle???

Jos näkee itsensä jossain kategoriassa on tylsä ja harmaa. Piste!!

Non giudicare un libro dalla relativa copertura.

06.01.2014 21:16 #8

Minusta lokeroinnissa sinänsä ei ole oikeastaan mitään vikaa kunhan se ei mene liiallisuuksiin. Sosiaalisesti kömpelönä minulla on ollut pitkään tapana jakaa ihmiset erilaisiin kategorioihin hyvin sekavin perustein, jotka ovat liittyneet esimerkiksi siihen kuinka helppo heidän kanssaan on "asioida". En osaa selittää järjestelmää edes itselleni.

Mainitun kömpelyyden takia en tosin myöskään oikein tiedä miten minut yleensä lokeroidaan, ja saatan sen vuoksi esimerkiksi joissakin tilanteissa vältellä sanomasta harrastavani vaikka scifiä, koska jostain syystä oletan muiden olettavan sen tarkoittavan jotain muuta kuin mitä se tarkoittaa minulle itselleni. Ehkä elämä helpottuisi jos puhuisi enemmän ihmisten kanssa, mene ja tiedä.

Sapfo kirjoitti: Jos näkee itsensä jossain kategoriassa on tylsä ja harmaa. Piste!!

Ei kai se nyt noin voi mennä. Ei kai se että tiedostaa kuuluvansa johonkin ihmisryhmään, johon mahdollisesti yleensä liitetään tiettyjä ominaisuuksia, ole juuri muuta kuin järkevää.

Viimeksi muokattu: 06.01.2014 21:18 : Lupus.

Sapfo
Epäkuollut
Sapfo vastasi aiheeseen: Ihmisten kategoriat (lokerointi)
06.01.2014 21:48 #9

Jos ihmisen lokerointi tarkoittaa ihmisen määritelmää persoonassa ja ulkoisesti, kaikki mitä hän on, on se vanhanaikaista minusta!
Jos sanon olevani pikkutarkka, kuvittellaan minun esimerkiksi olevan siivoushullu, nipottaja, joka pinoaa laskunsa järjestykseen ja viikkaa pyykkinsä värien mukaan, eikö?
Todellisuudessa saatan tarkoittaa vain pikkutarkkaa kun maalaan taulua tai teen ruokaa..
Nuorena muistan olevani skeittari ja hoppari. Myöhemmin hippi, mutta ajan saatossa se alkoi olla häilyvää. Eihän hippi voi diggailla Marilyn Mansonia?? Tai syödä lihaa, ou gaad!!!! Kun jo olin enemmän hevarí/gootti, minulle naurettiin kun tykkäsin eminemistä...
Joten kyllä, aikuisena ja individualistina sanon kategorisoinnin olevan lapsellista, kapeakatseista ja sietäisi jo vähintään jäädä sinne sinne ysäriin!!

Non giudicare un libro dalla relativa copertura.

kyty
kyty vastasi aiheeseen: Ihmisten kategoriat (lokerointi)
07.01.2014 01:33 #10

Ihmiset tykkäävät lokeroida asioita ja tietyssä määrin sitä ei voi edes välttää, kuten ylempänä vähän todettiinkin. Kaikki kuuluvat joihinkin lokeroihin ja tiettyjä näihin lokeroihin liittyviä stereotypioita löytyy varmasti useimmilta. Valitettavasti tämä tarve lokeroida menee monasti liiallisuuksiin, saa ihmiset tekemään paikkansapitämättömiä ennakkopäätelmiä ja sulkemaan muita porukan ulkopuolelle... tai pahempaa. "Et ole oikea gootti kun sulla on väärän bändin levy hyllyssä" jne.

Itse olen aina nähnyt että ihminen voi kuulua useaan lokeroon, mutta hänessä ei yleensä ole kaikkia (tai välttämättä mitään) tuohon lokeroon liitettävistä stereotypioista.

Luonne ja harrastukset taitavat toimia stereotypioina kaikkein huonoimmin, senhän näkee jo fantasiaharrastajista joihin kuuluu kaikenlaisia luonteita. Mutta sitten taas paljon lukeva on todennäköisemmin introvertti ja "nörttejä" kiinnostaa useammin nörttiharrastukset kuin esimerkiksi urheilu ja sisustaminen, vaikka varmasti löytyy lukuisia sisustajanörttejä jotka katsovat urheilua...

Emelie vastasi aiheeseen: Ihmisten kategoriat (lokerointi)
08.01.2014 08:49 #11

Minä olen päässyt melko hyvin eroon ihmisten kategorisoinnista, enkä oikeastaan edes ymmärrä sellaisen tarvetta. Jokainen ihminen on yksilö. Vaikkakin saattaa olla, että kategorioita on helpompi mieltää ja käsitellä kuin ihmisiä yksilöinä. Välillä vaan tuntuu, että lokerointi on ainakin minulle itselle liian helppo tapa käsitellä toisia ihmisiä. Kyllähän minä jaottelen ihmisiä mielessäni, mutta lähinnä siten että on olemassa minä ja ne muut ihmiset. "Ne muut ihmiset" jakaantuu sitten sukulaisiin, ystäviin, työkavereihin etc. Ja nämä taas puolestaan pienempiin yksiköihin siten, että taas kohta jokainen ihminen on omassa lokerossaan (eli yksilö).

Lupus kirjoitti:

En pidä itsenikään luokittelusta, sellainen häiritsee minulla ainakin muuttumista ja ajattelun kehittämistä. Jos minulla on liian valmis ajatus päässä siitä millainen joku asia on on/millainen jonkun asian pitäisi olla, en välttämättä pysty muokkaamaan ajatusta. Siksi on parempi olla liittämättä itseään mihinkään tiettyihin kategorioihin. On myös hyvin outoa ajatella, että joku näkee minut johonkin kategoriaan kuuluvana, vaikken yhtään itse tunne kuuluvani (yhtään mihinkään) ihmiskategorialuokkaan.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Sapfo

08.01.2014 10:59 #12

Emelie kirjoitti:

Lupus kirjoitti:

Ehkä minä sitten ajattelin tätä asiaa liian yksioikoisesti, lähinnä siltä kannalta että joissain tilanteissa voi olla henkilökohtainen turvallisuus pelissä. Minun on jostain syystä hankala keksiä esimerkkiä joka ei olisi liian kärjistetty.

Minusta on jotenkin outoa ajatella ettei joku kuuluisi yhtään mihinkään kategoriaan. Olen itse syntynyt vuonna 1988 ja olen opiskelija, joten käsittääkseni kuulun opiskelijat- ja "vuonna 1988 syntyneet" -kategorioihin. Ei se minusta tarkoita että minulla täytyisi olla mitään yhteistä keidenkään muiden samoissa kategorioissa olevien kanssa, mutta jotain yhteistä joillakin meistä varmaan silti on.

Emelie vastasi aiheeseen: Ihmisten kategoriat (lokerointi)
08.01.2014 13:03 #13

^ Suurta määrää ihmisiä on ilmeisesti helpompi käsitellä luokittelun kautta, mutta olettaisin, että silloin sen luokituksen pitäisi antaa jonkin näköistä järkevää informaatiota. Esim. "vuonna 1988 syntyneet" ja "opiskelijat" ovat varmasti ihan valideja luokkia, mutta se ei anna kuin ne informaatiot, että henkilö on 25-vuotias (täyttämässä 26) ja opiskelee. Ja näitä määreitä voidaan lisätä vaikka kuinka paljon/ihminen voidaan liittää vaikka kuinka moneen kategoriaan ja kas, meillä on taas yksilö. Minulla on taustalla koko ajan se ajatus, että jokaisesta henkilöstä voidaan löytää niin paljon piirteitä, että millään tasolla en itse kykene häntä näkemään missään suuremmassa (stereotypisessä) kategoriassa.

Viimeksi muokattu: 08.01.2014 13:11 : Emelie.

08.01.2014 19:39 #14

^ Minä kirjoitinkin ensimmäisessä viestissäni ettei luokittelua pidä minusta viedä liian pitkälle. Olin lähinnä vain eri mieltä siitä että olisi jotenkin paha asia nähdä itsensä johonkin kategoriaan kuuluvana, koska en ymmärrä mitä pahaa siinä olisi.

kyty
kyty vastasi aiheeseen: Ihmisten kategoriat (lokerointi)
08.01.2014 20:36 #15

Luulen etteivät kaikki keskustele ihan samasta aiheesta. Osa varmaan ajattelee asioiden välttämätöntä lokerointia kuten lapset, kissaeläimet tai fantasiaharrastajat, ja osa tarkoittaa lokeroinnista syntyviä stereotypioita ja sitä ettei ole olemassa ihmisryhmää, jonka kaikki jäsenet olisivat samanlaisia vaikka kuuluisivat samaan "lokeroon".

Siitä olemme varmasti yhtä mieltä että kaikki ovat yksilöitä, mutta että asioita joutuu myös luokittelemaan. Kaikkihan kuuluvat useisiin luokkiin (tai lokeroihin), mutta se ei taida olla sama asia kuin päätelmien tekeminen jonkun luonteesta ulkonäön tai harrastuksen perusteella.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Lupus

pihlajapuu
pihlajapuu vastasi aiheeseen: Ihmisten kategoriat (lokerointi)
21.02.2014 22:25 #16

Itse en näe lokeroinnissa ongelmaa, jos sen perusteella ei aleta rajoittamaan ihmisiä ja määritelmiä heistä. On olemassa "lokeroita" ja stereotypioita näille, mutta (kuten sanottu) kukaan ei näitä stereotypioita edusta täydellisesti. Sen sijaan jokainen meistä kuuluu samaan aikaan useampaan lokeroon, ja se sijaan, että tämän näkisi negatiivisena asiana, voi sen ajatella myös niin, että ihmisen identiteetti muodostuu ainakin jossain määrin näiden lokeroiden kautta. Voidaan puhua erilaisiin ryhmiin identifioitumisesta. On mielestäni myös melko luonnollista, että lokeroista muodostuu ihmisille yleiskuvia tai käsityksiä (stereotypioita), koska meillä on taipumusta yleistää helposti asioita, mutta eri asia on, että kuinka paljon näiden antaa sitten hallita esimerkiksi ihmisistä muodostamiaan käsityksiä.

Esim: Opiskelen tietojärjestelmätiedettä ja osaan ohjelmoida, olen siis ehkä määritelmällisesti (tietokone)nörtti. Toisaalta olen nainen, joten en vastaakaan nörtin stereotypiaa. Samaan aikaan näen itseni myös osana lukemista harrastavien, suunnistajien, yliopisto-opiskelijoiden jne. ryhmiä. Jokaiseen liittyy omia stereotypioitaan, jotka pohjautuvat osa enemmän, osa vähemmän tosiseikkoihin (stereotypiat muodostuvat niin monen asian summasta ja kaiken lisäksi jokainen muodostaa omat stereotypiansa), esim. stereotyyppisen suunnistajan voisi olettaa olevan hoikassa kunnossa, koska kyseessä on kestävyyslaji. Näistä stereotypioista huolimatta minä en persoonana enkä edes ulkonäöllisesti ole pelkästään jotain niistä.

...olikohan tässä mitään järkeä teidän mielestänne? :D nimim. identiteettejä(kin) gradussaan pyörittelevä...

Viimeksi muokattu: 21.02.2014 22:35 : pihlajapuu.

celeblith
celeblith vastasi aiheeseen: Ihmisten kategoriat (lokerointi)
22.02.2014 18:09 #17

Vaikea aihe. Jokainen kun näkee asioita niin eritavoin.

Itsellekin toki tahtomattakin syntyy jonkinlaista lokerointia. Vaikka pyrin olemaan ennakkoluuloton, aina tuntemattomista syntyy jokin mielikuva, lokero. Tämän lokeroinnin voi myös ajatella niin, että jokainen ihminen on se lokero, ja lokerossa lokero, ja taas lokero, ja jne. Ja lopulta päästään tarpeeksi syvälle ja yksilöön.

Eli ensin näen jonkun tai kuulen jostakusta, ja muodostan käsitykseni, sitten saan tietää tai havaitsen jotain lisää ja aina lisää tietoa (tutustuminen).

esim. nainen-> hienostipukeutunut->30vuotias->koulutettu->koira ihminen->kuuntelee rokkia-> ja niin edelleen,
alkaa tulla yllätyksiä, ja ennakkoluulot ja stereotypiat särkyvät. Lopulta jokainen kuuluu niin moneen kategoriaan ja näistä muodostuu erityinen yksilö. Ensimmäiset lokerot ovat juuri niitä herkästi kenenkin erilailla muodostamia stereotyyppisiä lokeroita.

paanpa
Mekaanikko
paanpa vastasi aiheeseen: Ihmisten kategoriat (lokerointi)
05.03.2014 09:38 #18

Olen jo monta viikkoa miettinyt vastausta tähän itseäni kovasti kiinnostavaan aiheeseen. Nyt kai sen kirjoitan:

Olen joutunut jo pienestä pitäen monenlaisen lokeroinnin uhriksi. Jo päiväkodista asti minua kiusattiin, mutta vasta ala-asteen puolella voi minuun sanoa kohdistuneen jonkinlaista lokerointia ja kovaa väkivaltaa.

Ala-astevuosina suurimpia juttuja olivat kai Turtles- ja Tähtien Sota -intoni sekä kiinnostus "ufoja" kohtaan. En tiedä, kun en silloin kysynyt, mihin kategoriaan minut ihmiset laskivat, mutta luultavasti vain yleisesti lapselliseksi.

Yläasteella ja vielä lukiossakin (jotka toimivat samassa rakennuksessa) olin selkeästi koulun ei-toivotuin oppilas. Henkinen väkivalta kärjistyi, ja pahinta tässä kaikessa oli se, että vaikka minun mielenkiintoni liikkuivat liiallisuuksiinkin asti ns. nörttiaiheissa ja vaikka minulla oli eräs kaveri, joka laski itsensä nörtiksi ja kuului koulun "nörttiporukkaan", niin siitäkin huolimatta kaikkein ynseimmin minuun suhtautuivat juuri nuo "koulun viralliset nörtit".

Lukiosta muistan monta tapausta, kun nämä nörtit olivat käytävällä ringissä juttelemassa ja yritin sanoa jotain väliin jostain sivusta. Aina sama juttu: kaikki hiljenivät, vilkuilivat toisiaan, ja sitten jatkoivat puhumistaan.

Juuri tämän vuoksi minulla onkin nykyään hirveän ristiriitainen suhtautuminen nörttikulttuuriin ja nörteiksi itseään kutsuviin ihmisiin. Sekä toki myös niihin, jotka itse - ehkä virheellisestikin - nörteiksi luokittelen.

Oli myös vaikeaa aikoinaan rekisteröityä tänne juuri noiden yläaste-/lukiomuistojen vuoksi, ja yhtä vaikeaa on reaalielämässä "sosialisoida" nörttien kanssa. Ja jopa aina kun kirjoitan johonkin topiciin täällä, ja jos siihen topiciin ei vastata enää sen jälkeen, ajattelen syynä olevan jälleen se, että jokin minussa ei vaan käy nörttien mieleen.

Asian tekee minulle vielä erityisen tärkeäksi se seikka, että en ole tähän 30 vuoden ikään mennessä onnistunut löytämään kunnollista viiteryhmää itselleni. En ole koskaan omannut selkeää kaverijoukkoa enkä ainakaan samanmoisista harrastuksista kiinnostuneita kavereita. Olo on edelleen siis yhtä hukassa kuin tuolloin 15 vuotta sitten, jolloin tyypillisimmin etsitään kaveriporukat, liitytään omiin viiteryhmiin ja kokeillaan kaikenmoista sosiaalista. Asian vaikeuteen liittyy myös se, että haluaisin kovasti löytää yhteistä säveltä muiden kaltaisteni kanssa, ja koska suhtaudun sci-fiin, avaruusaiheisiin yleensä sekä kaikenlaiseen popkulttuuriin hyvin fanaattisesti, intohimoisesti ja pikkutarkasti, laskisin kyllä mielelläni itseni jonkin sortin nörtiksi.

En tietenkään ala syyttelemään ketään minun lokeroinnistani tai lokeroimattomuudestani, mutta jokin tässä ei niinsanotusti ole natsannut. Ja myönnän myös sen, että olen itse kova lokeroimaan ihmisiä. Ehkä vain analysoin asioita ja ihmisiä ja näitä luokitteluja liiaksi asti...

Ensimmäinen romaanini, Pauli Myyrä, on nyt myynnissä: www.paanpa.net/paulimyyra

celeblith
celeblith vastasi aiheeseen: Ihmisten kategoriat (lokerointi)
05.03.2014 13:19 #19

Poppidroidi kirjoitti:

Olen pohtinut/tuntenut välillä aivan samoin. Kai se on jollain tapaa tarve ´kuulua´johonkin lokeroon. Vaikka lokeroita olisi useita, niin jotenkin etenkin silloin nuorena, yläasteella olisi todella ollut mukava kuulua johonkin selvään lokeroon :smile: Kai se olisi jollain tapaa selkeytänyt omaa itseä silloin, ongelma vaan oli aina ettei oikein tuntenut kuuluvansa itse mihinkään selvään kategoriaan. Yksinkertaistetuksi yläasteella yhtänä päivän pelkän ulkomuodon/vaatetuksen perusteella minut olisi voinut sijoittaa ´hevariksi´, toisena päivänä hipiksi ja seuraavana taas jonkin sortin pissikseksikin :lol: Samalla kyllä nautin suuresti siitä ettei kukaan osannut sanoa minusta oikein mitään.. Ei ole ollut kenelläkään pahaa sanottavaa tai muutenkaan mitään ongelmia, toisaalta ei ole seuraani mitään tunkuakaan todellakaan ollut. Toimeen on tultu kaikkien kanssa.

Ja nyt myöhemmällä iällä kaveriporukka on kutistunut, ihan siitäkin syystä ettei ole löytynyt ´samoin ajattelevia´. Yksi asia tuntuu olevan jollain tapaa sama, yhtä hukassa olen kuin silloin 15vuotiaanakin :lol:

05.03.2014 19:25 #20

Poppidroidi kirjoitti: Ja jopa aina kun kirjoitan johonkin topiciin täällä, ja jos siihen topiciin ei vastata enää sen jälkeen, ajattelen syynä olevan jälleen se, että jokin minussa ei vaan käy nörttien mieleen.

Heh, minä olen välillä myös vähän vainoharhainen jos näyttää siltä että keskustelu tyrehtyy "heti" kun minä kirjoitan siihen jotain...

Minä en oman käsitykseni mukaan ollut Joensuun-aikoinani sikäläisten scifistien mieleen. Muistaakseni tämä perustui siihen että olin puhunut yhdelle heistä. On aika kummallista, kun järjellä ajatellen ymmärtää, ettei yksittäistapauksesta voi yleistää, mutta silti ei vain pääse tunteesta eroon, koska sosiaalisten tilanteiden pelko.

Valvojat: IivariSarantha
FreakyMike