Allergiat

Dyn loi aiheen: Allergiat
30.08.2014 21:49 #1

Tästä on varmasti keskusteltu aiemminkin, mutta en löytänyt ketjua uudelta foorumilta. Aloitan siis uuden, sillä aihe on hyvin läheinen elämässäni. :)

Maistoin juuri erittäin hedelmälihapitoista greippimehua pitkästä aikaa, ja olin yllättynyt, kun se ei edes kirvellyt ihmeemmin suuta. Tämä kuvastaa aika hyvin allergioideni kehitystä: jonkinlaisina muutaman vuoden jaksoina osa allergioista pahenee, osa paranee. Viitisen vuotta sitten jouduin jättämään kaikki soijatuotteet pois ruokavaliosta, nyt olen taas vähitellen alkanut kestää niitä. Tiedä sitten mistä johtuu...

Sain ensimmäiset allergiani noin 11-vuotiaana, eli aivan toisinpäin kuin useimmilla, joilla pikkulapsi-iän allergiat häviävät nuoruudessa. Olen fataaleimmin allerginen kaikille pähkinöille (sisältäen mantelin, kookoksen, muskotin ja monia 'ei varsinaisia pähkinöitä'), tomaatille, ja palsternakalle. Aiemmin olisin lisännyt tähän listaan heti perään myös sitrushedelmät ja sellerin, mutta ne ovat vähitellen helpottaneet, tosin isommasta määrästä sairaalareissu uhkaa edelleen niistäkin.

Papu- ja palkokasvit sekä soija ovat myös kieltolistalla, mutta reaktio muistuttaa enemmänkin vatsatautia kuin akuuttia hengenlähtöä tai anafylaksiaa. Samoin olen allerginen suurimmalle osalle raaoista hedelmistä, raa'alle paprikalle ja porkkanalle ynnä muille sellaisille vihanneksille. Jännää tässä on, että esimerkiksi kiiviä voin syödä maissa, joissa niitä kasvaa kotimaisina, sen sijaan Suomeen tuodut kiivihedelmät allergisoivat kyllä.

Lisäksi olen allerginen muutamille lääkkeille ja lievästi myös eläimille sekä runsaasti siitepölylle, joten joo, ihan päivittäin näiden kanssa on tekemisissä, ja muuallakin kuin ruokahyllyllä.

Onko Risingilla muita allergisia?

HourglassEyes
HourglassEyes vastasi aiheeseen: Allergiat
30.08.2014 22:29 #2

Olin penskana allerginen eniten kissoille ja erilaisille sitrushedelmille. - Ja, voi taivas, mansikoille! (mutta en koskaan niin paljon, että mikään mahti maailmassa olisi saanut minua luopumaan niiden syönnistä...)

Nyt vanhemmaksi tultua sitruksia voi syödä mennen tullen (ja mansikoita tietenkin!), mutta kissa-allergia on tullut jäädäkseen. Pystyn kyllä olemaan hyvin imuroidussa kissataloudessa muutaman päivää reseptittömien lääkkeiden kanssa, mikäli nuo ihanat karvapallot eivät kiehnää kyljessäni koko aikaa.
Hiukan yllättäen kymmenisin vuotta sitten tehdyissä uusissa testeissä pahimmaksi allergian aiheuttajaksi nousi minulla huonepöly (eipä niin; olen kyllä nauttinut siitä, että minulla on lääkärin lausunto siitä, että minun ei ole hyvä "imuroida/siivota" :tongue: )
Siitepölykausi pistää ehkä silmät vähän punoittamaan, mutta yleensä selviän siitä helpolla.

Kaikista kiitollisin olen siitä, että monet ruoka-aine allergiani katosivat iän myötä, varsinkin mausteiden osalta. Saatan ehkä aivastella holtittomasti kirjahyllyjä pyyhkiessäni, mutta ainakin voin lisätä lautaselleni erilaisia chilikastikkeita ja kokeilla uusia makuja huoletta.

PS: Kirjojen (pölyn) kohdalla asenteeni on sama kuin aikoinaan mansikoiden suhteen; jos en noteeraa allergian olemassaoloa, ei se varmastikaan ole vakavaa. Mikäli isäntäni lukee tätä haluan tähdentää, että äskeinen ei päde imurointiin, se on edelleen sinun yksinoikeutesi! :wink:

pihlajapuu
pihlajapuu vastasi aiheeseen: Allergiat
30.08.2014 22:34 #3

Hahaa, aloitus on melkein kuin suoraan miun suusta! Eli siis olen allerginen ihan suoraan sanottuna kaikille tuntemilleni vihanneksille ja hedelmille tuoreina sekä kaikissa olomuodoissaan pähkinöille, noille pähkinää muistuttaville, mitä Dyn luettelikin, ja monille siemenille (seesamin, pinjan, auringonkukan ja pellavan ainakin). Vihanneksista ja hedelmistä tosin bataatti, paprika ja selleri aiheuttavat oireita myös kypsennettyinä. Palan tunne kurkussa, hengenahdistus, ikeniin koskeminen, kutina jne. tyypillisimpiä oireita. Miullakin nää vihannekset ja hedelmät tulivat vasta ala-asteen loppupuolelta alkaen, viimeiset hedelmät lukion alussa ja siemenet tulivat mukaan kuvioihin vasta yliopistossa.

Kuvitelkaapa, miltä näytti allergiatesteissä se käsivarsi, jossa olivat hedelmä- ja vihannessarja, pähkinät ja siemenet ja siitepölyt (löytyy myös melko paha koivu-, leppä- ja pujoallergia sekä kissa-allergia)...

Vihanneksilla minuu ei taida sairaalaan saada (ihan jo siksikin, että tuoreiden vihannesten syöminen vahingossa on aika haasteellista), mutta hasselpähkinät ja pinjansiemenet näyttävät testeissä sellaisia lukuja, että adrenaliinipiikki kulkee mukana. Hasselpähkinää olen siis maistanut ensimmäisen ja viimeisen kerran ehkä kahdentoista vanhana, ja tuolloin oli hapen kulkeminen tyssätä. Ei ole sen jälkeen ollut mielihaluja testata, onko allergia pahentunut vai lieventynyt.

On tullut pakkausselosteiden lukeminen nimittäin tutuksi...

Viimeksi muokattu: 30.08.2014 22:40 : pihlajapuu.

30.08.2014 22:43 #4

HourglassEyes kirjoitti: - Ja, voi taivas, mansikoille! (mutta en koskaan niin paljon, että mikään mahti maailmassa olisi saanut minua luopumaan niiden syönnistä...)

Mä olen näille allerginen vieläkin. Mansikka oli pähkinöiden ohella yksi varhaisimmista allergioistani, mutta sain syödä niitä lapsena. Nykyään en oikeastaan edes kaipaa, sillä mieluummin söisin kesäisin tuoreita kirsikoita ja herneitä. :D Kirsikoiden kanssa teen joskus poikkeuksen, dumppaan itseni täyteen lääkkeitä ja kärsin.

pihlajapuu kirjoitti: -- ja monille siemenille (seesamin, pinjan, auringonkukan ja pellavan ainakin)

Mä taas jostain syystä EN ole allerginen siemenille, mikä kyllä helpottaa, varsinkin kun tykkään paljon siemenillä kyllästetystä leivästä. Pinja aiheuttaa lieviä oireita, mutta ei niin fataaleja, että niistä oikeastaan edes välittäisin. Jos ei joudu sairaalaan (tai vietä loppupäivää pää pöntössä muuten vaan), siitä selviää kyllä. :wink:

pihlajapuu kirjoitti: Kuvitelkaapa, miltä näytti allergiatesteissä se käsivarsi, jossa olivat hedelmä- ja vihannessarja, pähkinät ja siemenet ja siitepölyt --

Minun ei tarvitse kuvitella, sillä olen kokenut itse suurinpiirtein saman teini-ikäisenä. Koska suurin osa paukamista kasvoi kiinni toisiinsa, testi julistettiin mitättömäksi -- mikä ei suinkaan tarkoittanut siis virallisesti sitä, että olisin allerginen ~kaikelle, vaan että testiä ei voitu suorittaa "oikein". Jäin ilman lääkärinlausuntoa allergioistani ja erityiskelakorvausta sillä kertaa, jipijajee.

pihlajapuu kirjoitti: -- hasselpähkinät ja pinjansiemenet näyttävät testeissä sellaisia lukuja, että adrenaliinipiikki kulkee mukana --

Minulla on myös aina piikki mukana. Tosin pahimmassa tapauksessa se ei yksin riitä, vaan tarvitsen ambulanssista kortisonipiikin (tippa suoneen) ja joskus myös lisähappea lisäksi. Onneksi vakavia shokkeja sattuu nykyään aika harvoin, ei enää juurikaan omassa keittiössä (sen verran varovaiseksi olen kasvanut) mutta joskus ravintoloissa, kun allergioita ei ole ihan saatu oikein keittiöön asti. Hyvä puoli, saa alennuksia, kun ravintolahenkilökunta joutuu soittamaan lanssin paikalle. Huono puoli, että ravintolahenkilökunta joutuu soittamaan lanssin paikalle.

noreen
noreen vastasi aiheeseen: Allergiat
30.08.2014 22:57 #5

En ole läheskään niin vakavasti allerginen kuin monet muut täällä. Saan vain vatsatautia muistuttavia oireita porkkanasta sekä aromivahventeesta. Tai no, en tiedä porkkanasta. En ole koskaan tullut syöneeksi sitä kovin paljon, joten en tiedä, aiheuttaisiko iso annos vakavampia oireita. Kärsin myös jonkin sorttisesta lievästä pöly - ja siitepölyallergiasta, jota ei tosin ole lääkärillä todettu, mutta sellainen minulla nyt kuitenkin on. Pistää nenän tukkoon, silmät vuotamaan ja pään ihan tukkoiseksi - nuhainen olo siis.

Lisäksi joudun noudattamaan tietynlaista ruokavaliota ja välttelemään monia ruoka-aineita, vaikken niille allerginen olekaan. Esimerkiksi maitotuotteet, jotka eivät ole laktoosittomia, eivät tule kysymykseensään.

Luettuani tämän ketjun läpi olen kiitollinen siitä, etteivät omat allergiani ole noin vakavia.

Viimeksi muokattu: 30.08.2014 22:57 : noreen.

pihlajapuu
pihlajapuu vastasi aiheeseen: Allergiat
30.08.2014 22:59 #6

Dyn kirjoitti:

Miulle noi siemenallergiat puhkesivat vasta yliopistossa ollessa, vaikka sitä ennen ei ollut ilmaantunut yhtään uutta allergiaa sitten lukion ensimmäisen luoka, mikä on jokseenkin hämmentävää. En tiedä sitten, voiko joku stressi tms. edesauttaa asiaa... Allergianlähteitä siis etsittiin nyt sitten yliopistoaikana peräti kaksien prick-testien ja IgE-testin voimin, kun aloin muutama vuosi sitten yhtäkkiä saamaan allergiaoireita ruuista, joille en aiemmin ollut ollut allerginen. Mitä ilmeisimmin kyse oli lopulta auringonkukkaöljystä näissä (siis että joko reseptiä oli muutettu tai sitten allergia oli sattunut puhkeamaan silloin) ja esim. pellavansiemenistä leivässä, ja samalla testeissä paljastuivat nuo siemenallergiat.

30.08.2014 23:36 #7

pihlajapuu kirjoitti: Mie en nykyään oikein edes jaksa syödä ravintoloissa. Aina hirveä säätö sen kanssa, että varmistuu siitä, että saa ruokaa, jota pystyy syömään.

Mä kyllä syön ulkona, se on kuitenkin harvoja tapoja mihin oikeasti tuhlaan rahaa. :D Suosikkiravintoloideni annoksista osaan jo suoraan tilata sopivat versiot kyselemättä enempää, ja noh, uusissa paikoissa on sitten vain kyseltävä. Huvittavia tilanteita syntyy, kun tunnen suosikkipaikkojeni annokset paremmin kuin ravintolan uusi työntekijä...

Vaikeampaa tämä on ulkomailla, kun on tavallaan pakkokin syödä ulkona (jos ei meinaa selvitä sillä, mitä voi hotellihuoneessa valmistaa) ja työmatkojen takia reissaan aika paljon. Yleensä pyrin selvittämään paikallisesta ruokakulttuurista ruoat, joihin periaatteessa ei sisälly mitään minulle allergisoivaa, tai suosimaan tarpeeksi monipuolisia (lue, kansainvälisiä) paikkoja, joista löytyy jokin mahdollisimman vähän modattava annos. Tätähän ei helpota se, että mielelläni kokeilen uusia ruokia ja oikeasti haluaisin nauttia paikallisista erikoisuuksista. :D

Kielimuuri on usein hankalampi tekijä kuin paikallisen kulttuurin ymmärtämättömyys allergioista. Esim. kastikkeen vaihtaminen voi olla pienen keskustelun takana. Helpointa tämä on maissa, joissa on jonkinlainen tippikulttuuri - se saa tarjoilijan kiinnostumaan asiakkaasta ihan eri näkövinkkelistä, kun siitä tipin suuruudesta on omakin liksa kiinni. Ja kyllä, tippaan reilusti, jos ruoka on sekä hyvää että minulle turvallista.

Emelie vastasi aiheeseen: Allergiat
05.09.2014 10:42 #8

Lapsena ja teininä olin allerginen kalalle ja sitrushedelmille, mutta lievästi. Nyt ne ovat hävinneet, vaikka vielä arastelenkin sitruunan käyttöä. Olen kyllä todella tyytyväinen, että minulla ei ole enää ruoka-allergioita, jo pelkästään noidenkin vahtiminen oli välillä työlästä.

Aikaisemmin olen saanut allergiaoireita kissoistakin, mutta "siedätyshoito" (oleskelu kissan kanssa) on näemmä auttanut. Tai sitten sekin allergia on vaan kadonnut itsestään. Oman kissan hankittuani säikähdin, kun heti pennun kotiin haun jälkeen parina seuraavan päivänä silmät kutisivat ym, mutta nekin hävisivät lopulta. Ja nyt ei ole ollut enää mitään oireita.

Olen myös jonkun verran allerginen siitepölylle ja sitten homeelle.... Kun vuokrakämppäni veti homeeseen, altistuin sille ainakin puolivuotta ja sen seurauksena tänä kesänä siitepölyallergiaa ei juuri ollut. Jotain hyvää jos huonoakin. Mutta siitepölyaikaan kookos on allergisoiva, huomasin sen kesällä leffassa ollessa ja kookossuklaata syödessä. Oli vähän pelottavaa istua pimeässä leffateatterissa ja miettiä, että tukehdunkohan tähän vai en. Hengittäminen ei sinänsä vaikeutunut, mutta nieleminen kyllä. Mutta se meni ohi, enkä kyllä ole kookosta hetkeen syönyt. Kohta voisi kokeilla uudestaan.

Knox Gargol
Knox Gargol vastasi aiheeseen: Allergiat
05.09.2014 11:53 #9

Itse olen ollut harvinaisen onnekas allergiarintamalla. Ainoa allergiani on lievä pölyallergia, joka hoituu viikottaisella siivouksella. Siivous nyt ei välttämättä kuulu lempiasioihini, mutta minulla on kahta enemmän motivaatiota pölyn tuhoamiseen. Onneani allergioiden kanssa tasoittaa kyllä lottovoittoni erään harvinaisen geneettisen sairauden kanssa, jota sairastaa noin joka sadastuhannes, sikäli kun minua on oikein tästä informoitu.

Your body and soul,
Each others' mate,
The twain shall split,
My blade to sate.

Moonlord
  • Viestejä: 2038
Moonlord vastasi aiheeseen: Allergiat
05.09.2014 12:01 #10

Olen kanssa ollut onnekas allergioiden suhteen. Kerran ne on testattukin sairaalassa eikä mitään löytynyt. Nuorena kasvoin maatilalla, jonkinlaisia lenmmikkejä on lähipiirissä ollut aina, eikä siivous ole koskaan ollut lempipuuhaani eli siedätyshoitoa on tullut kunnolla.

Kurkku on aamuisin usein vähän tukkoinen mutta se johtuu varmaankin siitä, että täällä on liikakin tuota pölyä. Pieni epäilys että homettakin löytyy vähän, kun tämä vuokrakämppä on tällainen typerästi rakennettu, muovilla kyllästetty umpio missä ilma ei meinaa liikkua koneellisella tuuletuksellakaan kunnolla.

16.02.2015 20:38 #11

Ryhdyin taas pohtimaan tätä allergia-asiaa, kun erään yhdistyksen (jossa vaikutan) pj oli ostanut tapahtumapäivänä jaettavaksi Pandan 'toffeekarkkeja', joiden tuoteselosteesta yllättäen paljastui hasselpähkinä... Melkoinen ansa mahdollisille allergikoille, jotka sattuvat poimimaan ilmaiskarkin mukaansa. Toki varmasti moni allergikko tarkistaa, mitä tuotteessa oikeasti on, mutta ainakin minulle nuo Pandan toffeekarkit ovat jo tuttu ja turvallinen muoto, joten tämä uutuus -- ilmeisesti kuitenkin lähempänä suklaatryffeli kuin toffeekonvehti -- olisi voinut vahingossa päätyä munkin maistettavakseni. Tuttuihin tuotteisiin tulee totta kai luotettua, joten yllättävät reseptimuutokset voivat kyllä olla oikeasti riski. :huh:

Samoin tämänpäiväisissä kokoustarjoiluissa keittiöhenkilökunta oli autuaan pihalla tarjoomustensa sisällöstä, vaikka erikseen olin toimittanut erikoisruokavaliosta listan ja tiedän, että siitä vielä laskutetaankin erikseen. En sitten syönyt muuta kuin varmasti turvallisia asioita, joten sinällään ihan hyvä päivä (ei tullut sairaalareissuja), mutta aihe oli taas esillä ja aiheutti päänvaivaa parillakin tavalla. Välillä menee aikoja, ettei allergioita mieti lainkaan, ja sitten ne tulevat huomioiduksi kerralla oikein rytäkällä. :tongue:

Vehka
Poimuvelho
Vehka vastasi aiheeseen: Allergiat
17.02.2015 11:54 #12

Mulla ei ole varsinaisesti allergiaa, mutta suusairaus (lichen planus) ja refluksitauti kylläkin. Kombinaationa nämä aiheuttavat sen, että aktiivivaiheessaan ollessaan en voi syödä suklaata, sitrushedelmiä, punaista lihaa, kahvia, chiliä, inkivääriä, alkoholia, tomaattia tai mitään kovin rasvaista ruokaa. Yleensä välttely on joltensakin helppoa, koska mikään noista ei varsinaisesti ole kovin hankalasti välteltävä ja pahimmassakin tapauksessa reaktio on "vain" helvetillistä närästystä, eli hengenvaaraa ei aiheudu, mutta muutaman kerran on kyllä silti ehtinyt ottaa kunnolla päähän tuoteselosteiden kanssa.

Kerran söin Amarillossa jotain hampurilaisateriaa ja siihen kuului juustokastike. Ainesosaluettelossa ei mainittu chiliä, mutta juustokastikkeessa oli sitä, ja koska lichen planus oli silloin aktiivivaiheessa, limakalvot ärtyivät oikein kunnolla ja minulle harvinaisesti jopa naama turposi jonkin verran. Henkilökunta otti asian kyllä hyvin kun valitin aiheesta, mutta eipä jälkkäri kauheasti lohduttanut, kun seuraavat viisi tuntia poltteli suuta maidosta ja muusta riippumatta. Sen jälkeen olen kyllä tuntenut entistä suurempaa sympatiaa allergikkoja kohtaan. Suomessa sentään tuoteselosteet ovat yleensä aika jees, mutta jos näinkin helposti välteltävien aineiden suhteen voi sattua erehdyksiä, voin hyvin kuvitella, että esimerkiksi kananmunan ja pähkinänjäämien vältteleminen on aikamoista viidakkoa.

the design in the stars
is the same in our hearts
in the rebuilt machinery of our hearts

Viimeksi muokattu: 17.02.2015 11:55 : Vehka.

Melian
Melian vastasi aiheeseen: Allergiat
26.04.2015 10:52 #13

En ole varsinaisen allerginen, mutta raaka kiivi laukaise kovan kutinan ja kirvelyn suussa, ja currya en siedä yhtään tai mahaan alkaa sattua.
Olen tuntenut erittäin allergisia ihmisiä, joten ymmärrän miten hankalaa voi olla etsiä sopivia ruokatuotteita.

Niin pieni ja hento, ja silti vahva.

Pitemmällä tauolla 26.4.2016 alkaen.

25.12.2015 17:13 #14

Palaan taas allergia-aiheeseen, tosin tällä kertaa lääkkeiden enkä ruoan muodossa. Olen ollut tässä syksyllä kohtuullisen sitkeässä poskiontelotulehduksessa, joka ei näytä menevän pois oikein millään, joten sain parikin antibioottikuuria syödäkseni. Mulla on aiemminkin ollut oireita joistain antibiooteista, mutta nyt sain sitten lopullisen tuomion penisilliiniallergiasta: tuli nimittäin yhdestä määrätystä lääkkeestä niin hirveä ihottuma, että mitään epäilyksen varaa ei enää oikein jäänyt. Tämä on vähän ikävää, sillä se rajoittaa jonkin verran lisää lääkkeitä, joita voin syödä: tähän mennessä yleisin vastaantuleva on lähinnä ibuprofeiini, jota on monissa tulehduskipulääkkeissä. Lisäksi olen aiemminkin ollut (tai tiennyt olevani) allerginen mm. yhdelle allergialääkkeelle, niin ironista kuin se onkin.

Valvojat: IivariSarantha
OngoingOcean95, Nylkky