Sokeriton syyskuu ja terveellinen ravinto

05.09.2014 19:20 - 05.09.2014 19:41 #1 : Fiktiivi
Viidakkorumpu kertoo, että jotkut viettävät parhaillaan sokeritonta syyskuuta - ja sikäli kun kaikki sokerista viime aikoina uutisoitu pitää paikkaansa, täysin aiheesta. (Sori karkkiketjun kirjoittajat.)

Olen välttänyt karkkeja ja hiilihapotettuja sokeriliemiä ennestäänkin siksi, että ne eivät tee hyvää hampaille, mutta ilmeisesti sokeri on muutenkin haitallista ainetta . Lisäksi sitä on todella monessa ruoassa (myös kevyinä ja terveellisinä mainostetuissa), plus hiilihydraatit nostavat nopeasti verensokeria.

Lähes lihaton lokakuu viime vuonna ei tuottanut suurempia vaikeuksia, mutta sokerin välttely veisi vaikeustason täysin nextille levelille. Onko kukaan risinglainen yrittämässä tätä?

Bonushaasteen saa, jos koettaa vältellä viime aikojen kohuvilja vehnää ( katso kuvat! ). Sitä löytyy lähestulkoon kaikista leivistä (myös ruisleivistä) ja vähän oudommistakin paikoista, kun lukee tuoteselosteita huolellisesti.
Viimeksi muokattu: 05.09.2014 19:41 Fiktiivi.

05.09.2014 19:44 #2 : Knox Gargol
Vastaus käyttäjältä Knox Gargol aiheessa Sokeriton syyskuu ja terveellinen ravinto
Itsehän koen tällaiset haasteet tyhjänpäiväisinä. Mitä merkitystä on luopua kuukaudeksi jostain, jota nauttii koko kuukauden edestä seuraavan kuun alussa/aikana? Itse syön karkkia keskimäärin pussin kuussa. En enempää. Sipsiä kerran viikossa. Lihaa lähes päivittäin. Yritän tässä sanoa, että kokonaisvaltainen elämäntapa on mielestäni viisaampi ratkaisu kuin väliaikainen luopuminen.

Your body and soul,
Each others' mate,
The twain shall split,
My blade to sate.

05.09.2014 20:00 #3 : Fiktiivi
Vastaus käyttäjältä Fiktiivi aiheessa Sokeriton syyskuu ja terveellinen ravinto
Idea on kaiketi kokeilla, miten kuukausi ilman sokeria / lihaa / jotain muuta sujuu. Jos se sujuu hyvin, voihan sitä jatkaa. Jos se ei suju, niin sitten siitä ruoka-aineesta ei varmaan kannata luopua kokonaan.

• max hahmo
  • max
05.09.2014 20:16 - 05.09.2014 20:18 #4 : max
Vastaus käyttäjältä max aiheessa Sokeriton syyskuu ja terveellinen ravinto
Olen aina ollut melko paha herkuttelija... Sipsit.. ja suklaa.. Lihaa en kyllä syö tai juo alkoholia, toivottavasti se kompensoi jotain enkä kuole 60-vuotiaana mihinkään veritulppaan tai vastaavaan, mihin suomalaiset miehet nyt kuoleekaan.

Hanna Koljosen Sokerihullu-sarjakuva (kannattaa lukea, on tosi hyvä) inspiroi olemaan jonkun aikaa ilman sokeria ja kyllä sen eron huomasi kun pari viikkoa kokeili. Alun jälkeen herkkuja ei myöskään kaipaa ihan yhtä paljon. Mutta sitten mässäily kumminkin vei taas voiton. Kyllä tartten ainakin herkuttelupäivän viikossa pidemmällä tähtäimellä.

Minulta ei siis onnistu mitkään sokerittomat syyskuut, mutta onnea matkaan sinulle!
Viimeksi muokattu: 05.09.2014 20:18 max.

• Puolikuu hahmo
  • Puolikuu
05.09.2014 21:03 - 05.09.2014 21:05 #5 : Puolikuu
Vastaus käyttäjältä Puolikuu aiheessa Sokeriton syyskuu ja terveellinen ravinto
Syyskuu alkoi synttäreilläni ja melkoisella kakunsyöntiurakalla, joten ei taida onnistua tällainen haaste. :tongue: En ole osallistunut tipattomiin tammikuihin tai lihattomiin lokakuihin, sillä syön lihaa aika kohtuullisesti enkä ole mikään alkoholin suurkuluttajakaan.

Tykkään valtavasti kaikesta makeasta, suklaasta ja leivonnaisista erityisesti. Kuukausi sokereitten välttelyä menisi silti varmaan helposti. Paitsi nyt syyskuussa velvollisuuteni on syödä synttäriherkkuja, joita on vieläkin.. Voisin kyllä yrittää syödä muuten terveellisemmin ja lisätä ruokavaliooni enemmän kasviksia. Vehnän välttelystä ei tahdo tulla mitään, sillä miltei kaikissa leivissä todella on vehnää. Ehkä pitäisi korvata aamiaisleivät kaurapuurolla.

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice
Viimeksi muokattu: 05.09.2014 21:05 Puolikuu.

• Iivari hahmo
  • Iivari
05.09.2014 21:16 #6 : Iivari
Vastaus käyttäjältä Iivari aiheessa Sokeriton syyskuu ja terveellinen ravinto
Oon nyt paha mode, ja heitän itse siskon läppäriltä lyhyen viestin, joka kuitenkin toivottavasti kertoo jotain siitä, mitä mieltä olen tietyistä asioista...

Tässä menneinä viikkoina nimittäin oli tämä "meidän lapsemme ei saa syödä sokeria päiväkodin välipaloissa ja jälkiruuissa" -tyyppinen vanhempien huolestumiskampanja, jossa tahdottiin sokerilla teollisesti makeutetut jugurtit, kiisselit, marjasopat ja (jälkiruoka)puurot pois päiväkotien valikoimista. No, mitäpä tarjosivat vanhemmat sitten tilalle? Hunajalla "maustettua" hapanta luonnonjugurttia. Siinä sitten mietiskelin syntyjä syviä ihmisten todellisuudentajusta...

Sokeria eli hiilihydraatteja voi välttää. Rasvaa voi välttää. Proteiiniakin kai voi välttää. Kaikkia kolmea ei kuitenkaan kannata välttää yhtä aikaa, siinä nimittäin sitten kuolee.

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen

• Scartti hahmo
  • Scartti
06.09.2014 13:46 - 06.09.2014 14:20 #7 : Scartti
Vastaus käyttäjältä Scartti aiheessa Sokeriton syyskuu ja terveellinen ravinto
olen ymmärtänyt, että hunaja on kuitenkin terveellisempää kuin sokeri.. reinonravinto-oppi.blogspot.fi/2012/03/k...ri-hunajalla_05.html

Ymmärrän täysin vanhempien huolen ja kampanjan. Itse makeutan jogurtin tai rahkan pienellä nokareella hunajaa tai hedelmillä/marjoilla. Kiisseliä ei tulis mieleen tarjota makeuttamattomana, mutta taatusti on itsetehdyssä vähemmän kuin kaupan vastaavissa. Nykyään tosin myydään näitä -30% vähemmän sokeria litkujakin, vähemmänkin voisi olla.

Ruotsalainen sairaanhoitaja totesi, että sokeriaddiktin pitäisi vältellä hedelmiä ja RUISLEIPÄÄ.. yle.fi/uutiset/testaa_oletko_sokeriaddikti/7444814

Mun ongelmakohdat "ruokavaliossa": karkki, kahvipullat & jäätelö. Hedelmiä ja ruisleipää en ongelmaksi laske. Olen pyrkinyt vähentämään noita ongelmia ja todennut, että tupakoinnin lopettaminen ei ollut niin vaikeaa kuin lopettaa karkin tai pullan syöminen.. Missä viipyvät sokerilaastarit? Pari vuotta sitten pudotin painoa lähes 20 kg, kun vähensin karkit 1 päivään ja 1 päivänä kahvin kanssa pulla. Lisäsin kasviksien määrää ja korvasin vaalean leivän ruisleivällä. Valitettavasti tyhmyys ja karkinhimo voitti. Vaalea leipäkin on yllättävän addiktoivaa. Nyt yritän taas epätoivoisena päästä takaisin ruotuun.

100.muokkaus: en ole ryhtymässä sokerittomalle

And I wanna cry, I wanna fall in love
But all my tears have been used up
On another love
Viimeksi muokattu: 06.09.2014 14:20 Scartti.

• Nylkky hahmo
  • Nylkky
06.09.2014 17:55 #8 : Nylkky
Vastaus käyttäjältä Nylkky aiheessa Sokeriton syyskuu ja terveellinen ravinto

Toki vähän katson etten mitään Hesen hamppari (josta ei lähde edes nälkä) tai mäkkärin euro juustoja (ennätys 25 kpl :P) syö joka päivä mutta joskus voi hemmotella itseään.

Tunnen erään suomen tunneuimmista ravintoterapeuteista ja hänen mielensä sokerista on se että sitä tulee syötyä väkisin paljon, koska sitä on väkisin kaikessa.

Race like first!
Train like second!
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Iivari

• Strato hahmo
  • Strato
06.09.2014 18:06 #9 : Strato
Vastaus käyttäjältä Strato aiheessa Sokeriton syyskuu ja terveellinen ravinto

Nylkky kirjoitti: Kaikkiin terveysohjeisiin ei kannata luottaa vaan tehdä niin sanottua normaalia KOTIRUOKAA.

Tämä. Itse vähät välitän ohjeista ja teen samaa kotiruokaa mitä lapsuudessa on tullut syötyä (makaronilaatikkoa, lihapullia ym.)

Itsekin kyllä tarkkailen jossainmäärin syömisiäni, mutta lähinnä etten saa liian vähän energiaa (kärsin alipainosta, joten ei ole varaa laihtua :lol: )
Välillä tulee herkuteltua, mutta johan maalaisjärkikin sanoo ettei karkkia ja roskaruokaa ole hyvä mättää jokapäivä.

“The supreme art of war is to subdue the enemy without fighting.”

• Lupus hahmo
  • Lupus
07.09.2014 18:40 #10 : Lupus
Vastaus käyttäjältä Lupus aiheessa Sokeriton syyskuu ja terveellinen ravinto

Knox Gargol kirjoitti: Yritän tässä sanoa, että kokonaisvaltainen elämäntapa on mielestäni viisaampi ratkaisu kuin väliaikainen luopuminen.

Kuten Fiktiivi jo kirjoitti, homman voi ottaa kokeiluna. Itse osallistuin joskus vuosia sitten TV Turnoff Weekiin, jonka ansiosta huomasin, että jos ei katso niin paljon TV:tä, jää enemmän aikaa muille jutuille. (Tämä toi loistavaa sisältöä elämääni kun läksyjenteon jälkeen ei tarvinnutkaan mennä nukkumaan vaan saattoi ihan lukea kirjaa.)

Raittiina kasvissyöjänä olen jättänyt lihattomat ja tipattomat väliin, mutta ehkä jotain tämänsuuntaista voisi joskus kokeilla. Juuri nyt minulla on taas ateriarytmi vähän huonolla pohjalla ja pitäisi ylipäätään muistaa syödä, joten ehken kuitenkaan ala säätää nyt mitään lisävaivaa.

• Rasimus hahmo
  • Rasimus
08.09.2014 14:51 - 08.09.2014 14:56 #11 : Rasimus
Vastaus käyttäjältä Rasimus aiheessa Sokeriton syyskuu ja terveellinen ravinto

Nylkky kirjoitti: Itse urheilen ja tulee joskus tarkkailtua mitä syön. Mutta lopulta tullut siihen tulokseen kun kestävyysurheilijana olen että ei ole väliä mitä syön vaan kun syön.

Heh. Kun minä aloitin kuntosalilla käynnit (lihasharjoituksia), kesti pari vuotta tajuta, että mun pitää ihan oikeasti syödä enemmän. Tulokset alkoivat näkyä vasta kun opettelin väkipakolla työntämään kurkusta alas pari-kolme ateriaa päivässä. Ei kyllä yhtään tee mieli, kun mun ns. normaali syöminen erään kehonrakennukseen perehtyneen kaverin mukaan vastaa koomapotilaan tarvitsemia energiamääriä :tongue:

Siitä huolimatta olen yhä aikamoinen ruikku ja paino lisääntyy hyvin hitaasti. On se jännä juttu.

Nylkky kirjoitti: Rasvatonta ruokaa useemmin lihottaa kuin laihduttaa. Rasvasta ja suolasta ruokaa syödään liikaa, mutta sairaalaan eksyy kaiken kokoisia ihmisiä jotka kärsivät rasvojen ja suolan puutteesta.

Nyt taas viimeisin suuntaus laihduttamisen alalla onkin näkemys, että pitäisi keskittyä vähähiilihydraattiseen ravintoon, eikä vähärasvaiseen. (Siis suuntaus, jota rummutetaan. Kyllähän tuo on ns. aina tiedetty)

Itse olen todennut, että sääntö "syö vähemmän ruokia jotka maistuvat hyvältä, ja enemmän ruokia jotka maistuvat pahalta" ohjaa aika tehokkaasti terveellisempiin elämäntapoihin :roll:

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste
Viimeksi muokattu: 08.09.2014 14:56 Rasimus.

02.10.2014 23:54 #12 : Fiktiivi
Vastaus käyttäjältä Fiktiivi aiheessa Sokeriton syyskuu ja terveellinen ravinto
Eipä tullut sokeritonta syyskuuta, lähinnä tavallista vähäsokerisempi. Hyvä näinkin. Tuli kiinnitettyä huomiota leipien sokerillisuuteen tai sokerittomuuteen. Vehnätöntäkin löytyi - tosin maku olisi voinut olla parempikin. Olen aiemmin laittanut makeita kastikkeita salaattiin aika reilulla kädellä: näitä vähensin tai vaihdoin öljyyn. Mehuja välttelin myös, hedelmiä en. Tummaa suklaata kohtuudella noin 80-volttisena.

Pahanmakuisten ruokien syömistä en suosi :smile: Minulle "syö kuin japanilainen" on hyvä sääntö joka yhdistää maun ja terveellisyyden. En tosin aio jättää vaikkapa oliiveja ja juustoa syömättä sitä noudattaakseni.

04.10.2014 15:45 #13 : Fiktiivi
Vastaus käyttäjältä Fiktiivi aiheessa Sokeriton syyskuu ja terveellinen ravinto
Sugar Stacks havainnollistaa sokeripaloilla, paljonko sokeria erinäisissä elintarvikkeissa on. Kaikkihan tietänevät, että karkeissa ja limppareissa sitä on huomattavan paljon, mutta ainakin minulle tuolla oli yllätyksiäkin.

Valvojat: IivariSarantha
Iivari