×

Yay
14 56%
Nay
3 12%
Ei vaikuta elämääni millään tavalla
3 12%
En osaa sanoa
5 20%
Äänestäjiä yhteensä: 25
Sinun täytyy olla kirjautuneena, jotta voit osallistua tähän kyselyyn.
18.09.2014 17:47 #1 :: Knox Gargol
Skotlannin kansanäänestys itsenäistymisestä
Uutisissa on ollut pinnalla jo pidemmän aikaa tänään totetuva kansanäänestys Skotlannin itsenäistymisestä, jota on vaadittu 70-luvulta asti SNP:n(Scottish National Party) toimesta. Olen kiinnostunut, onko meillä yhteisönä kantaa vai haluammeko pitää näppimme erossa politiikasta näin yleisesti ottaen. Minua kiinnostaa, koska olen poliittisesti aktiivinen.

• Saki hahmo
  • Saki

18.09.2014 18:12 #2 :: Saki
Skotlannin kansanäänestys itsenäistymisestä
Minusta olisi kiva nähdä kun skotit itsenäistyy. He ovat kuitenkin sitä jo kauan halunneet ja minulla ei ole mitään sitä vastaan. Brittien pitäisi uudistaa lippunsa ja olisi mielenkiintoista nähdä brittien uusi lippu.

18.09.2014 18:29 #3 :: tiarAnon
Skotlannin kansanäänestys itsenäistymisestä
Hum, lähtökohtaisesti mun mielestä on hyvä asia, että kansalla on itsemääräämisoikeutensa, kannatan myös Katalonia ja Venetian alueiden itsenäisyyspyrkimyksiä. Poliittisesti tarkasteltuna on mun mielestä myös hyvä, että kansaan saadaan valettua uskoa demokraattiseen vaikuttamiseen. Luin jostain, että jopa 97% äänioikeutetuista ois rekisteröityny äänestämään. Se on aika hurja luku, Suomessa voidaan vaan haaveilla tommosesta. On myös hyvä, että skotit pystyy vaikuttamaan enemmän omaan tilanteeseensa; sehän on kylmä fakta, että brittien parlamentaarinen järjestelmä pitää skottien ehdokkaat tehokkaasti poissa päättävistä elimistä, mikä näkyy hyvin siinä, että edelleenkin Skotlanti on saarivaltion köyhintä seutua. Toivotaan siis onnea äänestykseen.

18.09.2014 20:01 #4 :: Louhikäärme
Skotlannin kansanäänestys itsenäistymisestä
Maailman valtiottomista kansoista skotit ovat sikäli etuoikeutetussa asemassa, että heillä nyt ylipäätänsä on mahdollisuus itsenäistymiseen muulla tavoin kuin väkivaltaisen kansannousun kautta. Aika monet muut voivat sellaisesta vain haaveilla. Toivottavasti äänestys sujuu rauhallisesti eikä väärinkäytöksiä ilmene.

18.09.2014 20:22 #5 :: Dyn
Skotlannin kansanäänestys itsenäistymisestä
Olen just menossa kuukaudeksi Britteihin (tosin Englannin puolelle), joten jos itsenäistyvät, niin toivottavasti rauhanomaisesti. :)

• max hahmo
  • max

18.09.2014 20:35 #6 :: max
Muokannut 18.09.2014 20:37 max

• Iivari hahmo
  • Iivari

18.09.2014 20:51 #7 :: Iivari
Skotlannin kansanäänestys itsenäistymisestä
Olen periaatteessa puolesta, mutten ole varma olenko sittenkään.

Unelmani Euroopasta olisi (tätä nykyä) jonkinlainen idealistinen feodaalivaltio, jossa olisi satoja Ahvenanmaan kaltaisia autonomisia maakuntia, mutta joille Euroopan liittovaltio antaisi muutamat, YK:n ihmisoikeuksiin sun muihin olennaisiin asioihin perustuvat yleiset isot ohjenuorat.

Ideatasolla tykkäisin itsenäisestä Skotlannista tosi paljon, mutta en ole varma, haluanko itsenäistymisen tapahtuvan nyt. Vaikka skottien itsenäisyyttä ajavatkin verrattain vasemmistolaiset ja rauhanomaiset voimat, koko Euroopan laajuisesti eri alueiden itsenäistymistä ajamassa ovat usein äärioikeistolaiset ryhmittymät, joiden nousua en haluaisi nähdä.

• Niksu hahmo
  • Niksu

18.09.2014 21:44 #8 :: Niksu
Skotlannin kansanäänestys itsenäistymisestä
Minä olen sitä mieltä, että Skotlanti olisi parempi osana Isoa-Britanniaa. Tästä on netissä lukuisia järkisyihin perustuvia perusteluita. Itse vain tykkään Isosta-Britanniasta kokonaisuutena ja nykyisen kuningashuoneen hallitsemana.
Tykkännyt: Celestine

18.09.2014 21:50 #9 :: Celestine
Skotlannin kansanäänestys itsenäistymisestä
Suhtaudun tähän hyvin kaksijakoisesti: Skottien pitäisi saada itsenäistyä, koska he ovat toivoneet sitä jo kauan. Toisaalta: Miten Skotlanti luulee pärjäävänsä ilman muun valtion tukea?

Jännityksellä odotan äänestystuloksia. Mikäli itsenäistyminen tapahtuu, muun valtion pitää suunnitella uusi lippu, mikä on mielenkiintoista. Innostuvatko myös Walesin ja Pohjois-Irlanti irtautumaan? Ja tärkein: Miten Tylypahkalle käy? :lol:

Olen käynyt Skotlannissa kahdesti, ja tykkään kovasti. Skotit ovat sympaattisia ihmisiä.

• Iivari hahmo
  • Iivari

18.09.2014 22:11 #10 :: Iivari
Skotlannin kansanäänestys itsenäistymisestä
Skotlannin pärjäämisestä noin yleensä ei kannattane olla huolissaan, maalla on sekä vientituotteita yleensä että öljyä erityisesti.

Mutta kieltämättä se, jos pitävät punnan valuuttana ja luottavat Lontoossa olevaan keskuspankkiin, tuo mielenkiintoisia epävaihtoehtoja rahapolitiikkaan.

18.09.2014 22:16 #11 :: Knox Gargol
Skotlannin kansanäänestys itsenäistymisestä

max kirjoitti: En ole tutustunut uutiseen erityisen syvällisesti tai edes niin syvällisesti, että tietäisin miksi Skotlanti juuri nyt haluaa itsenäistyä, mutta oma kantani on että kansa siellä päättäköön niin kuin demokratiaan kuuluu. Jos haluaisivat myös EU:sta eroon, niin voisi hälytyskellot soida (ei sillä etteikö EU:stakin saisi haluta eroon), mutta ihan positiivista kansallisen identiteetin rakennustahan tuo vain on. Hyvä että saavat äänestää asiasta. Hyvä olisi jos kaikki Baskimaat ja vastaavat voisivat äänestää myös.

Skotlanti on vaatinut itsenäisyyttään säännöllisesti (jos ei käytännössä tauotta) Yhdistyneen kuningaskunnan syrjäytettyä viimeisen Stuart-hallitsijan (skottilaisittain Stewart) 1600-luvun lopulla (muistaakseni 1694). Tämä merkitsi skottien silmissä myöskin liittovaltion purkaantumista, koska skotlantilaista monarkkia yhdistämässä kansakuntia ei enää ollut, vaan hallitsija oli saarten ulkopuolelta tuota ehdokas. Tässä siis historiallista taustaa noin 220 vuotta kestäneille itsenäisyyspyrkimyksille.

Kunnioitan skotteja kansana ja SKotlantia historiallisena valtiona ja haluaisin nähdä sen nousevan omille jaloilleen ylpeiden ja itsenäisten kansakuntien joukossa. Lisäksi se olisi valtava arvovaltatappio David Cameronille, mikä on aina plussaa. Äänestystuloksia odotellessa.

18.09.2014 22:58 #12 :: Moonlord
Skotlannin kansanäänestys itsenäistymisestä
kannatan Skotlannin itsenäistymistä. Sen lisäksi myös Katalonia, baskit ym. saisivat itsenäistyä, mutta homman on tapahduttava demokraattisesti niin että valtaosa kannattaa sitä. Periaatteessa Itä-Ukraina tai Krimikin voisivat puolestani itsenäistyä jos valtaosa sitä haluaa (eroavat alueina kuitenkin melkoisesti Länsi-Ukrainasta), mutta jos se tapahtuu Venäjän masinoimana ja väkisten sotajoukkojen pakottamana niin se ei ole oikea tapa.

Mikäli Skotlannin ero johtaa myös EU:sta eroamiseen ja aloittaa Eu*n hajoamisen niin parempi vaan. Itse äänestin aikoinani liittymistä vastaan, eikä mieli ole missään vaiheessa muuttunut sen suhteen, päinvastoin, entistä kriittisempi nykyään. Viime EU-vaaleissa ääni menikin itsenäisyyspuolueelle.

• Rinja

18.09.2014 23:19 #13 :: Rinja
Skotlannin kansanäänestys itsenäistymisestä
Minä käsitin, ettei Skotlanti itsenäistyessään pysyisi automaattisesti EU:ssa (koska EU:hun kuulumisen säännöt), vaan "eroaisi" joka tapauksessa. Ilmeisesti se ei välttämättä voisi liittyä EU:hun myöhemminkään, koska Britannia, Espanja ja Belgia vastustaisivat - Britannia ilmiselvistä syistä ja Espanja ja Belgia siksi, että... no, mm. Katalonian kaltaiset tapaukset. Kolmen jäsenvaltion vastustus riittäisi siihen, ettei valtiota voida hyväksyä EU:n jäseneksi. Jos olen saanut väärää informaatiota, saa korjata.

Skotlannin itsenäistymistä kannatan kyllä ihan siksi, että se järkyttäisi nykyistä asiain tilaa, joka omissa mielikuvissa on tuntunut kutakuinkin ikuiselta ja järkkymättömältä. Hurjan jännittävää!

19.09.2014 00:25 #14 :: Maailmanherra
Skotlannin kansanäänestys itsenäistymisestä
Skotlanti on köyhää eli myös tärkeä työväenpuolueen alue. Jos Skotlanti itsenäistyy niin konservatiivit saavat täyden yliotteen Westminsterissa.

• Hillo hahmo
  • Hillo
    Upseeri

19.09.2014 01:03 #15 :: Hillo
Skotlannin kansanäänestys itsenäistymisestä
Itse toivon tiukkaa äänestystä, jonka lopputulos on ei itsenäistymiselle. Jollainen siitä galluppien perusteella näyttäisikin tulevan.

Erityisesti ulkopoliittisista (EU:hun ja Isoon-Britanniaan liittyvistä) syistä en toivo Skotlannin itsenäistymistä. Mutta itse olenkin periaatteessa EU-myönteinen (vaikka en väittäisi että se toimii parhaalla mahdollisella tavalla), enkä kaipaa vielä lisää mutkia matkaan. Ja vaikutukset muuhun Brittipolitiikkaan (viitaten vaikkapa Miksun yllä olevaan kommentiin) eivät ole sieltä parhaasta päästä. Lisäksi uskon Skotlannin tulevan loppupeleissä kuitenkin paremmin toimeen osana Isoa-Britanniaa, vaikka pärjäisi itsenäisenäkin varmasti ihan hyvin. Eikä omassa mielessäni skoteilla kuitenkaan ole sellaista kansallista identiteettiä, jota ei voisi toteuttaa nykyistä autonomisempana osana Britanniaa. Tiukkaa äänestystä toivon juurikin, jotta nimen omaan vaatimukset suuremmasta autonomiasta olisi otettava Lontoossa tosissaan.

Toisin sanoen en toivo Skotlannille itsenäisyyttä, mutta suurempaa autonomiaa kyllä.

Paljon myönteisemmin suhtaudun vaikkapa baskien itsenäistymisvaatimuksiin, ja katalaanienkin jossain määrin.

19.09.2014 11:23 #16 :: Knox Gargol
Skotlannin kansanäänestys itsenäistymisestä
Loppujen lopuksi Skotlanti ei itsenäisty, mikä johtunee valtavista myönnytyksistä, jotka Downing Street skoteille lupasi. Jos lupauksia ei toteuteta luvatussa aikataulussa... noh, sanotaan vaikka, että, toisin kuin suomalaiset, skotit eivät ole koskaan arkailleet nousta barrikaadeille.

Valvojat: IivariSarantha