Skotlannin kansanäänestys itsenäistymisestä

Yay
14 56%
Nay
3 12%
Ei vaikuta elämääni millään tavalla
3 12%
En osaa sanoa
5 20%
Äänestäjiä yhteensä: 25
Sinun täytyy olla kirjautuneena, jotta voit osallistua tähän kyselyyn.
Knox Gargol loi aiheen: Skotlannin kansanäänestys itsenäistymisestä
18.09.2014 17:47 #1

Uutisissa on ollut pinnalla jo pidemmän aikaa tänään totetuva kansanäänestys Skotlannin itsenäistymisestä, jota on vaadittu 70-luvulta asti SNP:n(Scottish National Party) toimesta. Olen kiinnostunut, onko meillä yhteisönä kantaa vai haluammeko pitää näppimme erossa politiikasta näin yleisesti ottaen. Minua kiinnostaa, koska olen poliittisesti aktiivinen.

Saki
Saki vastasi aiheeseen: Skotlannin kansanäänestys itsenäistymisestä
18.09.2014 18:12 #2

Minusta olisi kiva nähdä kun skotit itsenäistyy. He ovat kuitenkin sitä jo kauan halunneet ja minulla ei ole mitään sitä vastaan. Brittien pitäisi uudistaa lippunsa ja olisi mielenkiintoista nähdä brittien uusi lippu.

tiarAnon
tiarAnon vastasi aiheeseen: Skotlannin kansanäänestys itsenäistymisestä
18.09.2014 18:29 #3

Hum, lähtökohtaisesti mun mielestä on hyvä asia, että kansalla on itsemääräämisoikeutensa, kannatan myös Katalonia ja Venetian alueiden itsenäisyyspyrkimyksiä. Poliittisesti tarkasteltuna on mun mielestä myös hyvä, että kansaan saadaan valettua uskoa demokraattiseen vaikuttamiseen. Luin jostain, että jopa 97% äänioikeutetuista ois rekisteröityny äänestämään. Se on aika hurja luku, Suomessa voidaan vaan haaveilla tommosesta. On myös hyvä, että skotit pystyy vaikuttamaan enemmän omaan tilanteeseensa; sehän on kylmä fakta, että brittien parlamentaarinen järjestelmä pitää skottien ehdokkaat tehokkaasti poissa päättävistä elimistä, mikä näkyy hyvin siinä, että edelleenkin Skotlanti on saarivaltion köyhintä seutua. Toivotaan siis onnea äänestykseen.

"It was never the death you feared, it was emptiness."
365x100.blogspot.fi/

Louhikäärme
Pilotti
Louhikäärme vastasi aiheeseen: Skotlannin kansanäänestys itsenäistymisestä
18.09.2014 20:01 #4

Maailman valtiottomista kansoista skotit ovat sikäli etuoikeutetussa asemassa, että heillä nyt ylipäätänsä on mahdollisuus itsenäistymiseen muulla tavoin kuin väkivaltaisen kansannousun kautta. Aika monet muut voivat sellaisesta vain haaveilla. Toivottavasti äänestys sujuu rauhallisesti eikä väärinkäytöksiä ilmene.

Dyn vastasi aiheeseen: Skotlannin kansanäänestys itsenäistymisestä
18.09.2014 20:22 #5

Olen just menossa kuukaudeksi Britteihin (tosin Englannin puolelle), joten jos itsenäistyvät, niin toivottavasti rauhanomaisesti. :)

max
max vastasi aiheeseen: Skotlannin kansanäänestys itsenäistymisestä
18.09.2014 20:35 #6

Last edit: 18.09.2014 20:37 : max.

Iivari
Iivari vastasi aiheeseen: Skotlannin kansanäänestys itsenäistymisestä
18.09.2014 20:51 #7

Olen periaatteessa puolesta, mutten ole varma olenko sittenkään.

Unelmani Euroopasta olisi (tätä nykyä) jonkinlainen idealistinen feodaalivaltio, jossa olisi satoja Ahvenanmaan kaltaisia autonomisia maakuntia, mutta joille Euroopan liittovaltio antaisi muutamat, YK:n ihmisoikeuksiin sun muihin olennaisiin asioihin perustuvat yleiset isot ohjenuorat.

Ideatasolla tykkäisin itsenäisestä Skotlannista tosi paljon, mutta en ole varma, haluanko itsenäistymisen tapahtuvan nyt. Vaikka skottien itsenäisyyttä ajavatkin verrattain vasemmistolaiset ja rauhanomaiset voimat, koko Euroopan laajuisesti eri alueiden itsenäistymistä ajamassa ovat usein äärioikeistolaiset ryhmittymät, joiden nousua en haluaisi nähdä.

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen

Niksu
Niksu vastasi aiheeseen: Skotlannin kansanäänestys itsenäistymisestä
18.09.2014 21:44 #8

Minä olen sitä mieltä, että Skotlanti olisi parempi osana Isoa-Britanniaa. Tästä on netissä lukuisia järkisyihin perustuvia perusteluita. Itse vain tykkään Isosta-Britanniasta kokonaisuutena ja nykyisen kuningashuoneen hallitsemana.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Celestine

Celestine
Celestine vastasi aiheeseen: Skotlannin kansanäänestys itsenäistymisestä
18.09.2014 21:50 #9

Suhtaudun tähän hyvin kaksijakoisesti: Skottien pitäisi saada itsenäistyä, koska he ovat toivoneet sitä jo kauan. Toisaalta: Miten Skotlanti luulee pärjäävänsä ilman muun valtion tukea?

Jännityksellä odotan äänestystuloksia. Mikäli itsenäistyminen tapahtuu, muun valtion pitää suunnitella uusi lippu, mikä on mielenkiintoista. Innostuvatko myös Walesin ja Pohjois-Irlanti irtautumaan? Ja tärkein: Miten Tylypahkalle käy? :lol:

Olen käynyt Skotlannissa kahdesti, ja tykkään kovasti. Skotit ovat sympaattisia ihmisiä.

Näyttää kalalta, liikkuu kuin kala ja kaartaa kuin tautinen lehmä. (D. Adams)

Iivari
Iivari vastasi aiheeseen: Skotlannin kansanäänestys itsenäistymisestä
18.09.2014 22:11 #10

Skotlannin pärjäämisestä noin yleensä ei kannattane olla huolissaan, maalla on sekä vientituotteita yleensä että öljyä erityisesti.

Mutta kieltämättä se, jos pitävät punnan valuuttana ja luottavat Lontoossa olevaan keskuspankkiin, tuo mielenkiintoisia epävaihtoehtoja rahapolitiikkaan.

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen

Knox Gargol vastasi aiheeseen: Skotlannin kansanäänestys itsenäistymisestä
18.09.2014 22:16 #11

max kirjoitti: En ole tutustunut uutiseen erityisen syvällisesti tai edes niin syvällisesti, että tietäisin miksi Skotlanti juuri nyt haluaa itsenäistyä, mutta oma kantani on että kansa siellä päättäköön niin kuin demokratiaan kuuluu. Jos haluaisivat myös EU:sta eroon, niin voisi hälytyskellot soida (ei sillä etteikö EU:stakin saisi haluta eroon), mutta ihan positiivista kansallisen identiteetin rakennustahan tuo vain on. Hyvä että saavat äänestää asiasta. Hyvä olisi jos kaikki Baskimaat ja vastaavat voisivat äänestää myös.

Skotlanti on vaatinut itsenäisyyttään säännöllisesti (jos ei käytännössä tauotta) Yhdistyneen kuningaskunnan syrjäytettyä viimeisen Stuart-hallitsijan (skottilaisittain Stewart) 1600-luvun lopulla (muistaakseni 1694). Tämä merkitsi skottien silmissä myöskin liittovaltion purkaantumista, koska skotlantilaista monarkkia yhdistämässä kansakuntia ei enää ollut, vaan hallitsija oli saarten ulkopuolelta tuota ehdokas. Tässä siis historiallista taustaa noin 220 vuotta kestäneille itsenäisyyspyrkimyksille.

Kunnioitan skotteja kansana ja SKotlantia historiallisena valtiona ja haluaisin nähdä sen nousevan omille jaloilleen ylpeiden ja itsenäisten kansakuntien joukossa. Lisäksi se olisi valtava arvovaltatappio David Cameronille, mikä on aina plussaa. Äänestystuloksia odotellessa.

Moonlord
  • Viestejä: 2038
Moonlord vastasi aiheeseen: Skotlannin kansanäänestys itsenäistymisestä
18.09.2014 22:58 #12

kannatan Skotlannin itsenäistymistä. Sen lisäksi myös Katalonia, baskit ym. saisivat itsenäistyä, mutta homman on tapahduttava demokraattisesti niin että valtaosa kannattaa sitä. Periaatteessa Itä-Ukraina tai Krimikin voisivat puolestani itsenäistyä jos valtaosa sitä haluaa (eroavat alueina kuitenkin melkoisesti Länsi-Ukrainasta), mutta jos se tapahtuu Venäjän masinoimana ja väkisten sotajoukkojen pakottamana niin se ei ole oikea tapa.

Mikäli Skotlannin ero johtaa myös EU:sta eroamiseen ja aloittaa Eu*n hajoamisen niin parempi vaan. Itse äänestin aikoinani liittymistä vastaan, eikä mieli ole missään vaiheessa muuttunut sen suhteen, päinvastoin, entistä kriittisempi nykyään. Viime EU-vaaleissa ääni menikin itsenäisyyspuolueelle.

Rinja
Rinja vastasi aiheeseen: Skotlannin kansanäänestys itsenäistymisestä
18.09.2014 23:19 #13

Minä käsitin, ettei Skotlanti itsenäistyessään pysyisi automaattisesti EU:ssa (koska EU:hun kuulumisen säännöt), vaan "eroaisi" joka tapauksessa. Ilmeisesti se ei välttämättä voisi liittyä EU:hun myöhemminkään, koska Britannia, Espanja ja Belgia vastustaisivat - Britannia ilmiselvistä syistä ja Espanja ja Belgia siksi, että... no, mm. Katalonian kaltaiset tapaukset. Kolmen jäsenvaltion vastustus riittäisi siihen, ettei valtiota voida hyväksyä EU:n jäseneksi. Jos olen saanut väärää informaatiota, saa korjata.

Skotlannin itsenäistymistä kannatan kyllä ihan siksi, että se järkyttäisi nykyistä asiain tilaa, joka omissa mielikuvissa on tuntunut kutakuinkin ikuiselta ja järkkymättömältä. Hurjan jännittävää!

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

Maailmanherra
Maailmanherra vastasi aiheeseen: Skotlannin kansanäänestys itsenäistymisestä
19.09.2014 00:25 #14

Skotlanti on köyhää eli myös tärkeä työväenpuolueen alue. Jos Skotlanti itsenäistyy niin konservatiivit saavat täyden yliotteen Westminsterissa.

Monologi punainen, hän tietää kosmoksen salat ja kalapuikko hommat ja kefirit

Hillo
Upseeri
Hillo vastasi aiheeseen: Skotlannin kansanäänestys itsenäistymisestä
19.09.2014 01:03 #15

Itse toivon tiukkaa äänestystä, jonka lopputulos on ei itsenäistymiselle. Jollainen siitä galluppien perusteella näyttäisikin tulevan.

Erityisesti ulkopoliittisista (EU:hun ja Isoon-Britanniaan liittyvistä) syistä en toivo Skotlannin itsenäistymistä. Mutta itse olenkin periaatteessa EU-myönteinen (vaikka en väittäisi että se toimii parhaalla mahdollisella tavalla), enkä kaipaa vielä lisää mutkia matkaan. Ja vaikutukset muuhun Brittipolitiikkaan (viitaten vaikkapa Miksun yllä olevaan kommentiin) eivät ole sieltä parhaasta päästä. Lisäksi uskon Skotlannin tulevan loppupeleissä kuitenkin paremmin toimeen osana Isoa-Britanniaa, vaikka pärjäisi itsenäisenäkin varmasti ihan hyvin. Eikä omassa mielessäni skoteilla kuitenkaan ole sellaista kansallista identiteettiä, jota ei voisi toteuttaa nykyistä autonomisempana osana Britanniaa. Tiukkaa äänestystä toivon juurikin, jotta nimen omaan vaatimukset suuremmasta autonomiasta olisi otettava Lontoossa tosissaan.

Toisin sanoen en toivo Skotlannille itsenäisyyttä, mutta suurempaa autonomiaa kyllä.

Paljon myönteisemmin suhtaudun vaikkapa baskien itsenäistymisvaatimuksiin, ja katalaanienkin jossain määrin.

mietin vasta
miten ajatella

Knox Gargol vastasi aiheeseen: Skotlannin kansanäänestys itsenäistymisestä
19.09.2014 11:23 #16

Loppujen lopuksi Skotlanti ei itsenäisty, mikä johtunee valtavista myönnytyksistä, jotka Downing Street skoteille lupasi. Jos lupauksia ei toteuteta luvatussa aikataulussa... noh, sanotaan vaikka, että, toisin kuin suomalaiset, skotit eivät ole koskaan arkailleet nousta barrikaadeille.

Valvojat: IivariSarantha
LordStenhammar