Pimeä, palkaton ja pakkotyö

maahinen
maahinen loi aiheen: Pimeä, palkaton ja pakkotyö
07.12.2014 20:06 #1

Kaikissa ajatuksissani työstä ja työttömyydestä kamppailee työläisvallankumouksellinen ja uudisraivaaja.

Kokeiluja järjestetään työttömien "aktivoimiseksi". Työnantaja saa ilmaisen orjan, työntekijä alle 10 euron ruokarahan päivässä. Jos kieltäytyy, joutuu karenssiin eli käytännössä pakkotyötä. Jonkun osalta taustalla on varmasti vilpitön ajatus, että vallankin maatiloilla on tekemätöntä työtä, josta ei ole varaa ulkopuolisille maksaa ja toisaalta on tuhansia työkykyisiä toimettomina. Mutta miksi joidenkin pitäisi tehdä vähintään puolta pienemmällä korvauksella samaa työtä kuin muut tekevät normaalia palkkaa vastaan, ja usein vielä työtä, jota eivät ole millään tavalla itse valinneet? Koska työttömät ovat laiskoja lusmuja, jotka loppu kansaa elättää? Kuitenkin työnhakijoita on nykyisellään n. 250 000 enemmän kuin vapaita työpaikkoja.

Oikeudenmukainen palkkaus, progressiivinen verotus, työttömyysturva ja työsuojelumääräykset ovat kaikki kannatettavia asioita, joita ei taistelematta olisi. Silti olen itse tehnyt monensorttista pimeää, alipalkattua ja vaarallistakin työtä, myös turistiviisumilla ulkomailla. Vapaaehtoisesti siinä mielessä, että olisin toki voinut mennä sossuun anomaan rahaa sen jälkeen, kun työvoimaviranomaiset ovat päättäneet minun olevan opiskelija tai työllistävän itseni, vaikka olisin täysin työmarkkinoiden käytettävissä eikä tuloja ole senttiäkään. Parhaillaankin olen harrastemaatilalla lomittamassa, rahallisesti ei tarvitsisi mutta kun pyydettiin, samantasoista käteiskorvausta vastaan kuin nuo työkokeilijat, mutta helpompi homma. Työttömyyskassaan ilmoittamisesta ei koituisi kuin ongelmia.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Piru Naiseksi

iju
Teknikko
iju vastasi aiheeseen: Pimeä, palkaton ja pakkotyö
08.12.2014 00:59 #2

Ihana aihe, varsinkin kun se tarkoittaa että pääsen pätemään aiheesta jonka tentti minulla on tulevalla viikolla. Käytän viestitilan hyväkseni kommentoidakseni tenttikirjan sitä osaa jonka luin JUURIKIN TÄNÄÄN. Tämä kirja, suunnilleen sivut 180 - 250 .

maahinen kirjoitti: Onko moraalitonta tehdä tai teettää pimeitä töitä? Oletteko itse tehneet niin? Vääristääkö työmarkkinoita, kun ryhtyy ruokapalkalla töihin? Pitäisikö työttömyyskorvauksen olla vastikkeellinen? Kannustaisiko vai passivoisiko kansalaispalkka?

Köyhät tekevät harmaata tai pimeää työtä ja se on rikos. Rikkaat tekevät verosuunnittelua ja se on järkevää optimointia. Elämme yhteiskunnassa joka mahdollistaa jälkimmäisen mutta kriminalisoi edeltävän. Se ei tee toisesta toimenpiteestä yhtään vähemmän/enemmän moraalista kuin toisesta.

Itse maksan veroja (vaikka pari kertaa olisi ollut mahdollisuus saada palkka käteisenä), mutta vaikea sitä on paheksua jos joku valitsee toisin. 25% jostain pienestä urakasta on köyhälle iso raha mutta valtiolle pieni.

Joitain viikkoja sitten "Aktiivinen työvoimapolitiikka Suomessa ja Euroopassa"-kurssilla (ei siis se, josta tuo tenttikirja on) kävi sosiaalityöntekijä puhumassa jostain helsinkiläisestä työaktivointiohjelmasta jossa oli sossun rahoilla eläviä ja mainitsi että oli 100% varma että kaikista luokassa olevista vain yksi ei tehnyt työtä pimeänä (uudestisyntynyt kristitty) ja arveli muiden myyvän huumeita tms. Sanoi ettei heitä syyttänyt koska pääkaupungissa voi olla vaikea elää pelkillä sosiaalitoimiston tuilla. Tämän jälkeen alkoi puhumaan työaktivoinnista yleisesti ja ajatukseni aiheesta muuttuivat positiivisemmiksi. Mutta siitä kohta lisää.

maahinen kirjoitti: Nautin ensi kertaa eläissäni ansiosidonnaista työttömyysturvaa. Tuntuu järjettömältä, että voin melkein kaksi vuotta olla tekemättä mitään ja siitä maksetaan yhtä paljon kuin jos ottaisin minimipalkkaisen työn, jonne luultavasti vielä joutuisin matkustamaan vähintään pari tuntia päivässä ja käteen jäisi vähemmän kuin nyt. Ymmärrän, ettei korvauksen ole tarkoitus olla rangaistus, ja kun ei töitä kerta kaikkiaan ole tarjolla, niin miksi omasta syyttään työttömän pitäisi elää huonommin kuin onnekseen töitä löytäneen. Mutta kyllä työmarkkinatuki huomattavasti paremmin motivoi etsimään kaikenlaisia töitä.

Ansiosidonnainen tarjoaa aivan erilaisen mahdollisuuden oman tulevaisuuden suunnitteluun kuin se standardi mitä "tavikset" saavat. Kun säästöt eivät ole hupenemassa niin CV'tä ehtii rukata ihan toisin ja sitä "oikeaa" työtä voi jäädä odottamaan. Tai vaikka lähteä yliopistoon hakemaan toista maisterintutkintoa!

Sinänsä on ongelmallista että Suomen hyvinvointijärjestelmä on niin rankasti jakautunut: jos olet töissä niin valtio maksaa työterveyshuollon kautta paremman terveyden: jos olet ollut töissä niin saat paremman ansiosidonnaisen: jos haet töitä niin saat paremman tuen kuin jos opiskelet tai olet työkyvytön.

maahinen kirjoitti: Kokeiluja järjestetään työttömien "aktivoimiseksi". Työnantaja saa ilmaisen orjan, työntekijä alle 10 euron ruokarahan päivässä. Jos kieltäytyy, joutuu karenssiin eli käytännössä pakkotyötä. Jonkun osalta taustalla on varmasti vilpitön ajatus, että vallankin maatiloilla on tekemätöntä työtä, josta ei ole varaa ulkopuolisille maksaa ja toisaalta on tuhansia työkykyisiä toimettomina.

Tässä on kaksi asiaa:

1. Ensinnäkin työaktivointi on tarkoitettu ihmisille jotka ovat mielenterveys- tai huumeongelmien vuoksi niin pahasti syrjäytyneitä että tarvitaan keppiä että ne saadaan hakattua ulos kotoa. Työaktivoinnin kautta näitä saadaan ulos hikikomerosta työpajoihin ja aikanaan aktiiviseen työpaikan etsintään: tämä on hyvä.

2. Työaktivointia käytetään myös laittomasti yksityisen sektorin orjatyönä. Sanon "laitonta", koska työkokeilua ei saa järjestää yksityisessä yrityksessä eikä sen tarjoamisen pitäisi päästä vääristämään kaupallista kilpailuasetelmaa . Toisaalta jos Timosen blogista jotain jää päähän niin se on se että te-toimistolla on tiettyjä privilegioita lain suhteen mitkä ovat tässä maassa harvinaisia (ja Timosella on tähän koulutus, joten en viitsi häntä hirveästi epäillä).

maahinen kirjoitti: Mutta miksi joidenkin pitäisi tehdä vähintään puolta pienemmällä korvauksella samaa työtä kuin muut tekevät normaalia palkkaa vastaan, ja usein vielä työtä, jota eivät ole millään tavalla itse valinneet? Koska työttömät ovat laiskoja lusmuja, jotka loppu kansaa elättää? Kuitenkin työnhakijoita on nykyisellään n. 250 000 enemmän kuin vapaita työpaikkoja.

Työnhakijoiden lisäksi on myös rekisterissä olemattomia työnhakijoita. Kotiäitejä, opiskelijoita, osa-aikatyöntekijöitä yms. jotka hakevat töitä mutta eivät syystä tai toisesta ole te-toimiston rekisterissä.

Ei liene sattuma että hallitus on kasvattanut opiskelupaikkojen kiintiöitä tuossa viime aikoina.

Toisaalta se onko työttömyys kenen syytä on vähän vaihteleva juttu. Klassisen ja uusklassisen talousteorian mukaan (jotka ovat nyt taas vaihteeksi olleet viime vuosina suosiossa) työttömyydestä voi syyttää vain työttömiä jotka pyytävät liikaa palkkaa (ja toisaalta työntekijäjärjestöjä jotka estävät palkkojen madaltamisen). Jos näin ei olisi, työnantajat varmasti palkkaisivat ihan kaikki.

Toisaalta vaihtoehtoinen Keynesin talousteoria taas sanoo ettei palkkoja voi laskea koska ruoka ja vuokra pysyvät kuitenkin samana ja ne pitää kuitenkin maksaa. Keynes (ja häntä seuranneet uuskeynesiläiset) sanoi myös ettei työttömyyttä voi välttämättä kokonaan ratkaista: ihmiset eivät ole valmiita muuttamaan työn perässä Lappiin ja toisaalta työttömillä ei välttämättä ole koulutusta tehtäviin joissa on tarjolla töitä (vrt. "pula sairaanhoitajista"). Tietty määrä työttömiä tarvitaan myös sitä varten etteivät työntekijät kykene vaatimaan massiivisia palkankorotuksia, koska hakijoiden täytyy muistaa että oven takana on aina joku joka tekee sen halvemmalla.

Itse tykkään tästä teoriasta, koska se tarkoittaa sitä että työtönkään ei ole työtön, vaan hänellä on tärkeä kansantaloudellinen funktio: hän on tavallaan työntekijäjärjestöjen linnunpelätin ("tasapainotyöttömyys", jossain 5 - 6% paikkeilla). Tästä funktiosta lienee hyvä maksaa jonkinlainen korvaus. Toisaalta työmarkkinoilla on myös kitkatyöttömyys: jos työttömyys on alle 3% niin meillä on käytännössä täystyöllisyys koska joukkio koostuu lähestulkoon työnvaihtajista, työttömyystuella elävistä kotiäideistä ja "lomailijoista" etc.

maahinen kirjoitti: Olisin valmis kokeilemaan kansalaispalkkaa. Varmasti sen pystyisi toteuttamaan samalla rahalla kuin nykyisen tukiviidakon, joka nähdäkseni pääsääntöisesti rankaisee aktiivisuudesta. Kansalaispalkka kannustaisi ainakin pienyrittäjyyteen, johon moni ei uskalla ryhtyä tietäessään putoavansa tukisysteemien ulkopuolelle.

Ei minulla ole tuohon mitään vastaansanomista. Toisaalta äänestän aina vasemmistolistoja vaaleissa.

[NiTessine] Joo, no, tosta viestistä ei tiedä pitäiskö sitä kommentoida vai vertaisarvioida.

Viimeksi muokattu: 08.12.2014 01:45 : iju. Syy: Korjasin lauserakennetta.

Piru Naiseksi
Piru Naiseksi vastasi aiheeseen: Pimeä, palkaton ja pakkotyö
08.12.2014 10:37 #3

ijü kirjoitti mm.:

Tämä on tärkeä havainto: työttömät eivät suinkaan passiivisesti raahaudu talouselämän vuossa vaan heillä on tärkeä tehtävä järjestelmässä.

Echramath
Echramath vastasi aiheeseen: Pimeä, palkaton ja pakkotyö
04.02.2017 18:52 #4

Ansiosidonnainen kuulostaa tietysti vähän epäreilulta, jos joku saa enemmän työttömyysturvaa kuin toisen palkka on. Lisäksi kaupan päälle sitä ei suinkaan kustanneta pelkästään työttömyyskassojen jäsenmaksuilla, ne eivät riitä sinnepäinkään, vaan veroilla. Ja verojahan ei makseta ihan palkan suhteessa suuntaan ja toiseen.

Mutta toisaalta tässä on vähän sama kuin pakollisessa liikennevakuutuksessa – ihmiset eivät vain usko, että juuri heille voi käydä huonosti – ja sitten he suunnittelevat menonsa ja asumisensa sen mukaan. Suoraan työmarkkinatuelle putoaminen voisi johtaa kaikenlaisiin epätoivoisiin tekoihin enkä puhu pelkästään koko perheen ja itsensä tappamisesta, vaikka se suomalaisten suosikkiharrastus onkin.

Kaipaako työelämäkään sellaisia työtekijöitä? Jos neljän tonnin palkkaa nauttinut asiantuntija joutuisi, kuten amerikkalaiset tapaavat sanoa, "päivästä yksi"lähtien hakemaan mitä tahansa työtä, jos nyt ei henkensä niin omistusasuntonsa pitimiksi, tietäisi siivousfirman työhönottaja CV:tä katsoaessaan mistä on kyse. Lähes varmasti tässä olisi nyt työntekijä, joka hakee aktiivisesti töitä muualta koko ajan ja työn saatuaan, no, moraalistaan riippuen saattaa jopa aamulla ilmoittaa, ettei tule enää töihin, parhaimmillaan lähtee kesken päivän.

Astorethein
Astorethein vastasi aiheeseen: Pimeä, palkaton ja pakkotyö
24.02.2017 18:52 #5

Olen tehnyt joskus pimeää työtä, minkä uskallan tunnustaa nyt, kun siitä on aikaa jo monta vuotta. Kuvio meni niin, että kävin työhaastattelussa ja sain paikan. Aloitin työt jo seuraavana päivänä, mutta sopimusta emme olleet vielä kirjoittaneet. Kun työpäivän alussa kyselin toistuvasti, että milloin laitetaan nimet paperiin, sain kenkää. Työnantaja olisi halunnut ensin katsoa, miten hoidan hommani ja päättää vasta sitten, tehdäänkö virallista työsopimusta. Koeajasta hän ei ollut ilmeisesti kuullut. Ehdin tehdä töitä noin pari tuntia ja sain siitä palkkaa kymmenen euroa käteisenä.

I'm just a normal everyday pervert.

Valvojat: IivariSarantha