Tavaroiden keräileminen

Kultasuu
Kultasuu loi aiheen: Tavaroiden keräileminen
24.01.2015 13:50 #1

Minusta on mukava keräillä tavaroita vaikkakin mulla on siihen aika ristiriitainen asenne: toisaalta koen, että on mukava keräillä ja omistaa kaikenlaista ja toisaalta taas koen koko jutun aivan turhaksi. Ajattelen tavallaan oudosti niin, että koska elämä täällä on kuitenkin vain väliaikaista, niin on turha keräillä mitään tavaroista nurkkiin. Tyhmä ajatus, tiedän, mutta en oikein voi sille mitään.

Ja, sitten asiaan:

Minä itse keräilen vartavasten taas nykyään kirjoja ja vaikka mulla on niitä vasta yksi kirjahyllyllinen niin silti olen aika tyytyväinen kokoelmiini. Hyllyssä on paljon scifiä, fantasiaa ja sitten ns. tavallista kaunokirjallisuutta ja jonkin verran filosofiaa. Ja vaikken olekaan lukenut kaikkia noita kirjoja niin silti on kivaa vaan tietää, että ne on siellä. Ja, lisäksi kirjat on musta hyvin esteettisiä ja tykkään aina välillä katsella kirjoja ja varsinkin kansia. Aivan parhaimpia ovat musta vanhojen englanninkielisten scifi-pokkareiden kansikuvat, niissä on vaan sitä jotain :cheesy:

Lisäksi mulla on toinen ehkä vielä hieman oudompi keräilykohde: vanhat ja uudet, mutta varsinkin vanhat blues-levyt. Ja, niitäkään en omista kovin paljon, mutta aina se kokoelma vähän karttuu ja myös näihin olen erittäin tyytyväinen. VIimeksi eilen ostin Son Housen, vanhan blues-laulaja-kitaristin CD:n.

Eli, olisin enemmän kuin kiinnostunut kuulemaan, että mitä muut Risinglaiset tykkäävät keraillä. :smile:

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Puolikuu

FreakyMike
FreakyMike vastasi aiheeseen: Tavaroiden keräileminen
24.01.2015 16:00 #2

Olen tykännyt kirppiksillä ja divareissa kiertelystä jo lapsesta saakka, joten erilaisten tavaroiden keräilyä on tullut harrastettua jo ainakin 25 vuotta. Aktiivisinta se oli 1995-2006 välisen ajan kun opiskelin Imatralla, Joensuussa, Lappeenrannassa ja muilla isommilla paikkakunnilla.
Maalle muuton jälkeen keräilyharrastus on keskittynyt enimmäkseen vain kirjoihin, sarjakuviin sekä musiikkiin ja kaikenlaisen krääsän haaliminen on jäänyt vähemmälle. Kirjoja tulee hankittua melkein aiheesta kuin aiheesta, mutta erityisesti scifiin, fantasiaan, kauhuun ja historiaan liittyvät julkaisut kiinnostavat. Tarkemmat listaukset löytyvät harrastukseen pyhitetyltä nettisivultani, mutta en ole muistaakseni päivittänyt listoja syksyn jälkeen. www.saunalahti.fi/~wfan/comixfreak/

Minulla on myös yli 90 tuhannen netistä talletetun kuvan arkisto koneellani, joten kaipa sitäkin voisi pitää keräilyharrastuksena. (Lähinnä taiteeseen, arkkitehtuuriin, esineisiin, luonnon ihmeellisyyksiin ja ajoneuvoihin/koneisiin liittyviä kuvia)
Yleensä ihan hyödyllistä inspiraatiomateriaalia taidekäsityöammatissani, kun pitäisi suunnitella vaikka jotakin korua tai muuta esinettä ja en aluksi saa ideaa siitä miten joku tietty tekninen rakenne olisi parasta toteuttaa. Pelkkiä netistä löytyneitä esinekuviakin jo yli neljä gigaa, vaikka yritän pienentää kuvat aina alle 300 kilotavun kokoisiksi.

Vähemmän aktiivisesti olen keräillyt aikoinaan myös CD-levyjä, leffoja, vanhoja kolikoita, julisteita, sytkäreitä, tuhkakuppeja, avaimenperiä, pullonavaajia, minikokoisia alkoholipulloja, kinderleluja (varsinkin metallifiguurit), kauhu/fantasiateemaisia actionfiguureita, taskumatteja, peltirasioita, kuuluisista rakennuksista tehtyjä matkamuistoja, kiviä/fossiileita/simpukankuoria/luita, vyönsolkia, viewmaster -kiekkoja sekä kaikenlaisia veitsiä ja muita pienikokoisia teräaseita.
Osasta löytyy myös kuvia netistä, mutta kappalemäärä on jo lisääntynyt tuosta noin kymmenen vuoden takaisesta tilanteesta. www.saunalahti.fi/~wfan/kuvat/v-kokoelma01.jpg www.saunalahti.fi/~wfan/kuvat/v-kokoelma02.jpg

Keräilyharrastukseen liittyvien esineiden lisäksi voisi mainita myös työhön ja käsityöharrastuksiin liittyvät materiaalikokoelmat, joita olen esitellyt välillä myös DeviantArtissa. Myös kaikenlaista isompaa metalliromua vanhoista ratanauloista koneenosiin ja satoihin hevosenkenkiin löytyisi varmasti jo tonnikaupalla, mutta ruosteiset rautaromukasat eivät ole kuvaamisen arvoisia.

astalo.deviantart.com/art/Material-samples-142740167
astalo.deviantart.com/art/More-material-samples-202403772
astalo.deviantart.com/art/More-brass-junk-214952197 - astalo.deviantart.com/art/Steampunk-jewe...-workbench-411068846
astalo.deviantart.com/art/Jewelry-parts-303369057
astalo.deviantart.com/art/Cutlery-stash-303369840
astalo.deviantart.com/art/Gemstones-and-antlers-303370892

Ihan lapsena olin vieläkin fanaattisempi keräilijäluonne ja otin talteen myös kaikki käyttämäni pullonkorkit, jäätelö/tikkarintikut, karkkipaperien ja jugurttipurkkien foliot sekä monenlaisia eri tuotepakkauksia mihin oli hauska säilöä kaikkea pikkutavaraa. Pahin innostus on tietenkin jo laantunut, mutta en vieläkään heitä mielelläni tavaroita roskiin ja haluan säästää usein kaikkea turhaakin rojua "pahan päivän varalle" :tongue:

Onneksi on iso talo ja paljon kaikkea muutakin säilytystilaa aitoissa ja muissa ulkorakennuksissa.. Pihan olen kuitenkin aina halunnut säilyttää mahdollisimman siistin näköisenä, enkä halua jättää ikinä mitää romutavaraa ulos näkyville. Sukutilan yleisilme onkin kohentunut huomattavasti sen jälkeen kun muutin takaisin kotiin noin 8-9 vuotta sitten ja ryhdyin itse päättämään talon asioista.

Viimeksi muokattu: 24.01.2015 16:14 : FreakyMike.

kyty
kyty vastasi aiheeseen: Tavaroiden keräileminen
24.01.2015 16:21 #3

Kultasuu kirjoitti: Minusta on mukava keräillä tavaroita vaikkakin mulla on siihen aika ristiriitainen asenne: toisaalta koen, että on mukava keräillä ja omistaa kaikenlaista ja toisaalta taas koen koko jutun aivan turhaksi.

Minulla on vähän samanlaiset fiilikset kaiken roinan kerääntymiseen. Tavallaan ahdistun siitä että tavaraa on liikaa, mutta toisaalta ahdistun siitä jos sitä ei ole. Itse tykkään keräillä ympärilleni kirjoja, iso kirjahylly tuo kodikkuutta ja mitä enemmän kirjahyllyjä sitä parempi. Sitten taas ahdistun että mitä järkeä on pitää hyllyssä jotain mitä ei enää koskaan tule lukemaan, ja vien divariin niitä joiden säilyttäminen ei ole henki ja elämä.

Kirjojen lisäksi en osaa sanoa kerääväni nykyään mitään tiettyä. Lapsena keräsin keräilykortteja ja tarroja, pullonkorkkeja ja etikettejä ja jossain vaiheessa jopa postimerkkejä. Nykyään keräilen lähinnä sekalaista pientä roinaa, motivaationa on useimmiten "tää on just hieno". Haluaisin keräillä ympärilleni myös mielenkiintoisia huonekaluja, mutta näin vuokralaisena ei koskaan tiedä milloin joutuu muuttamaan ja niinpä asunto tuntuu niin väliaikaiselta ja ei-omalta ettei sinne kannata hankkia mitään suurempaa. Toisaalta se tekee asunnosta myös ankean.

Onneksi on niitä kirjoja!

Dyn vastasi aiheeseen: Tavaroiden keräileminen
25.01.2015 02:19 #4

Meilläkin on... kirjoja, kaunokirjallisuutta tällä hetkellä joku kolmisenkymmentä hyllymetriä ja siihen päälle tieto- ja tieteellinen kirjallisuus, josta osa on tosin varastossa laatikoissa eikä erityisemmin esillä. Lisäksi mun omasta työkirjallisuudestani valtaosa on yliopiston työhuoneella, jossa sille on useammin käyttöä. Vähän olemme onnistuneet tuota kirjamäärää jo karsimaankin, eikä kirjojen hamstraus ole enää sellainen päähänpinttymä kun vielä jokunen vuosi sitten. Nykyään sentään enimmäkseen harkitsen, haluanko omistaa jonkin kirjan, ja saattaapa niitä meiltä lähteä eteenpäin kiertoonkin.

Lapsen keräsin -- tai pikemminkin äitini keräsi minulle -- posliininukkeja kaikkialta maailmasta, äidin työmatkojen tuliaisina. Ne ovat aika upeita ihan vieläkin, ja kokoelmalla lienee jo jonkin verran arvoa, mutta tilan puutteen vuoksi ne eivät koskaan muuttaneet pois lapsuudenkodistani. Joku aika sitten vihjasin äidilleni, että voisin ottaa ainakin suosikkinukkeni nyt uuteen asuntooni, mutta vastaanotto oli melko kylmäkiskoinen... Ehkä siinä samalla äitikin viimein ymmärsi keränneensä niitä nukkeja yhtä lailla itselleen. :cheesy:

Itse olen jättänyt ulkomaantuliaisten ostamisen vähemmälle, enkä varsinkaan mitään matkamuistokamaa kanna mukanani. Jos matkalla osuu silmiin jotain sinällään kaunista, ostan kyllä, mutta harvoin tietoisesti etsin varsinaisia muistoesineitä. Eri yliopistojen t-paidat ovat tosin sellainen klassikkotuliainen, joita äitini osti ensin perheellemme ja nyt minä olen ostanut itselleni, Iivarille ja vanhemmillenikin.

En tiedä riittääkö tämä keräämiseksi, ei ainakaan lukumäärän puolesta, mutta vanha nukkeharrastukseni on aikuisiällä saanut jatkoa, kun hurahdin nukketaiteilija Tuija Leinosen haltijoihin. Nämäkin äitini tosin löysi ensin, ja hänellä on sekä isompia että pienempiä haltijoita jo useampia, mutta nykyään ostamme näitä myös yhdessä. Minulla on olohuoneessa kolme isoa, makuuhuoneessa yksi kahden haltijan yhteinen keinu ja pitkin asuntoa muutamia pienempiä. Uniikit haltijat menevät ehkä enemmänkin taiteen keräilyn piikkiin, isoimmat myös hintansa puolesta. Laittaisin mielelläni valokuvia, mutta ne eivät oikein olohuoneen valaistuksessa onnistu; mutta meille saa aina tulla tutustumaan myös haltijoihimme. :smile:

edit// Haltijoiden fb-sivulla on tuoreempiakin kuvia.

Viimeksi muokattu: 25.01.2015 02:23 : Dyn.

Emelie vastasi aiheeseen: Tavaroiden keräileminen
25.01.2015 11:26 #5

Sama. Pitäisi muuttaa tasaisin väliajoin, niin pääsisi eroon turhista tavaroista (tai onnistua asumaan asunnossa, johon tulee hometta: se toimi minulla viimeksi; ei vaan ollut muuten mitenkään ihana tilanne, mutta turhan tavaran poisheittämiskynnys laski kummasti...). Mutta silti on hauska omistaa asioita. Minua ärsyttää turha tavara lähinnä siinä mielessä, että sille ei löydy tilaa (lähinnä hyllyistä) ja sitten ne vaan valtaavat rajallista neliötilaa lattialla ollessaan ja näyttävät epäsiisteiltä. Pitäisi siis osata keräillä pieniä asioita, joita saisi tarvittaessa tungettua laatikoihin pois silmistä.

Meillä keräillään kirjoja myös (yllätys, yllätys). Miehellä on erilainen kirjamaku kuin minulla, joten meillä on erilliset kirjahyllyt (molemmilla kaksi ja kohta loppuu taas tila niistäkin) ja me kartutamme omia kokoelmia säännöllisesti. Onneksi me olemme alkaneet sijoittaa näissäkin määrän sijasta laatuun.

Yhdessä vaiheessa minulla oli tapana ostaa aina pehmolelu jokaisesta eläintarhasta missä kävin [toimi samalla matkamuistona ja epävirallisena lahjoituksena eläintarhalle (halusin uskoa, että ainakin osa siitä rahasta menisi edes välillisesti niiden eläimien hoitoon ja ylläpitoon)]. Nyt olen hiukan rajoittanut tuota keräilyä, pehmolelut alkoivat vallata vähän liikaa tilaa. :tongue:

Kolmas asia, mitä keräilen, on baareista lasinaluset. Minulla on nyt niitä runsaat 300 uniikkia kappaletta. Yhdessä vaiheessa mietin, että pitäisi tehdä sellainen sääntö, että voin kerärä lasinalusen talteen vain, jos olen sitä itse käyttänyt baarissa, mutta tämä tuli hylättyä aika pian. En ole niin innokas baarikärpänen, että lasinalausten keräily sillä tavalla olisi tuottanut tulosta. Onneksi minulla on ystäviä, jotka tekevät tätä minun puolestani.

Viimeksi muokattu: 25.01.2015 11:28 : Emelie. Syy: En osaa kirjoittaa, näemmä....

erutuf
Rahtari
erutuf vastasi aiheeseen: Tavaroiden keräileminen
25.01.2015 12:17 #6

Tämä aihe aiheuttaa itselleni suurimman pulman nyky asunnossani. Olen keräillyt scifi/fantasia kirjallisuutta kohta jo 30 vuotta, joten alkaa tila loppumaan aivan kokonaan. Nykyinen elämän kumppani ei oikein osaa arvostaa tilaa vievää ja pölyttyvää kirjallisuutta, vaan haluaa että hommaisin kirjahyllyt missä olisi lasi ovet. hmm. omistan useita hyllyllisiä kirjoja joista osan olen säilyttänyt isoihin arkkuihin. Jos hommaisin kirjahyllyt lasiovilla menisin varmaan konkurssiin, joten olen nykyjään alkanut hidastaa keräilyä ja en osta aivan aikkia kirjoja. En ole laskenut kirjakokelmaa enää vuosiin, mutta useita tuhansia se on, joista monet olen etsinyt ensipainoksina. On kuitenkin oma kirjasto huone, mutta taitaa koht jälkikasvu viedä senkin. Tekis mieli laittaa joskus koko kokoelma myytiin että saisi mielenrauhan.

Viimeksi muokattu: 25.01.2015 12:18 : erutuf.

Kultasuu
Kultasuu vastasi aiheeseen: Tavaroiden keräileminen
25.01.2015 12:32 #7

erutuf kirjoitti: Tekis mieli laittaa joskus koko kokoelma myytiin että saisi mielenrauhan.

Mun mielestä sinun ei kannata tehdä hätiköityjä päätöksiä koskien kirjojesi myymistä, koska saatat katua sitä erittäin pahasti myöhemmin. 30-vuotta kirjojen keräilyä on jo aikamoinen saavutus itsessään. :smile:

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: kyty

Piru Naiseksi
Piru Naiseksi vastasi aiheeseen: Tavaroiden keräileminen
25.01.2015 12:42 #8

Olen ollut lapsuudestani lähtien tavaraa haaliva ns. messie. Pikkulikkana kartutin lehtiläjää urheilutuloksia sisältävin aviisein, enkä ole vieläkään kokonaan lopettanut. Tosin nykyään saan tuon tiedon säilötyksi bittimuotoon :grin: .

Nykyään läävääni valtaa muovikassiarmeijallinen monenlaista rooliryntettä. Satunnaisesti saan käsiini kulloinkiin haluamani tyylisen pukimen. Joukossa sentään on arkivaatettakin lymyilemässä sopimattoman löytymättömissä. Miten elottomat esineet osaavatkaan kadota juuri silloin, kun polo omistaja niitä tarvitsisi!

Yritän heivata pitkään tarpeettomana ollutta esineistöä mutta en haluaisi heittää mitään käyttökuntoista tai kunnostettavaa tavaraa roskiin. Mt Trash jääköön minun osaltani kukkulaksi! Pyydystelenkin tilaisuuksia kierrättää, mutta usein jättöpaikat ovat kaukana eikä kuljetus järjesty aikatauluuni sopivaksi tai tarjoamani tavara ei kelpaa. Kuulemma moni vanhan roinan kierrättäjä hukkuu ihmisiltä tuleviin lahjoituksiin. Tuntuu lisäksi siltä, että olen aina myöhässä: Saan tietää, että jotain minulta liikenevää kysellään. Mutta kun tarjoan omaani, tarve on ohi, ainakin "toistaiseksi".

• Nunia hahmo
 vastasi aiheeseen: Tavaroiden keräileminen
28.01.2015 12:40 #9

Yritän mieluummin päästä rojusta eroon kuin haalia sitä lisää. Välillä se tietysti on hankalaa :)

Muissakin keräilemissäni asioissa panostan ehdottomasti laatuun (ja hintaan, joka ei saa olla pilvissä) ennemmin kuin määrään. Omaksi ilokseni olen keräillyt vanhoja lasten astioita (ei muumi). Niitä on huimat kuusi ja ovat ihan arkikäytössä. En skaalaa pois muitakaan kauniita astioita ;) Kaappi määrää, kuinka monta niitä mahtuu.

Pojalleni keräilen vanhoja sarjakuvalehtiä, tosin viimeksi sain kirpparilta parilla eurolla sellaisen läjän, että tämä keräily on hetkeksi lopetettu :) Lisäksi hänelle katsomme Wall-E-aiheista tavaraa, "hedwigejä" (tykkää pottereista) ja Mario-tavaraa. Näitä kaikkia on vähän ja kaikilla saa leikkiä.

Tyttärelle puolestaan etsin smurffeja. Ja nimenomaan kirppareilta tai alennusmyynneistä (tosin kaupoista ei niitä oikein enää saa). Pieni karkkilaatikollinen smurffeja löytyy jo ja ovat ahkerassa käytössä :)

Tykkään kiertää kirpputoreja ja etsiä "aarteita", mutta koska kammoan myös tavaravuorta, pitää kaikkien kerättävien tavaroidan olla sellaisia, että niitä käytetään. En halua mitään vain koristeeksi. Siihen ei tila riitä.

Puolikuu
Puolikuu vastasi aiheeseen: Tavaroiden keräileminen
28.01.2015 15:02 #10

Pakko todeta, että kaikki minun keräilyni kalpenevat FreakyMiken rinnalla. Itse olen kerännyt kaikenlaista pientä materiaaliksi ompeluun, korujen askarteluun ja muuhun vastaavaan. Valitettavasti mitään kauhean suurta kokoelmaa ei voi olla, koska tällaiset tavarat olisi myös hyvä pitää järjestyksessä ja ylimääräistä tilaa on vähänlaisesti.

Nunia kirjoitti: Kirjoja keräilin lapsena ja teininä, löytyy niitä vielä nykyäänkin, mutta pyrin karsimaan kokoelmaa. Haluan hyllyyn vain sellaisia kirjoja, jotka tiedän ehdottomasti lukevani useamman kerran. Muuten käytän kirjastoa.

Sama juttu täällä. ”Ihan kivoja” kirjoja en nykyään kerää, vaikka ne saisikin puoli-ilmaiseksi.

”Keräilyhistoriani” on samankaltainen kuin monilla muillakin täällä. Lapsena tuli kerättyä pääsiäismunaleluja, kiviä, tarroja, korkkeja, etikettejä… oikeastaan mitä tahansa pientä sälää. Hauskinta on kerätä juttuja, jotka ovat joko ilmaisia tai todella edullisia. Joskus keräsin ilmaisia mainospostikortteja, ties vaikka niillä olisi joskus suurtakin kulttuurihistoriallista arvoa. Olen joku kymmenisen vuotta kerännyt lehtileikkeitä kiinnostavista artikkeleista. Samoin on tullut kerättyä myös mielenkiintoisia kuvia, joilla päällystin joskus huoneeni seinät. Lisäksi säästän kaikki leffa-, konsertti-, museo- ja oopperaliput sekä kaikenlaisia dokumentteja ulkomaanmatkoilta.

Kerään myös jossain määrin kasveja sekä postimerkkejä sillä periaatteella, että voin hankkia, jos tulee joku kiva vastaan. Lukioaikana keräilin Pokemon-figuureja, kortteja ja kaikenlaista muutakin Pokemon- tavaraa. Lukiossani oli pari huippua tyyppiä, joilta sain pari Pikachu-pehmolelua, Pokemon Rybyn, GBA:n, tarroja, kortteja ja marmorikuulia. Eivät kuulemma enää tarvinneet… outo juttu. Tämä harrastus on vähän kuivunut kasaan, kun Valtterin kirpputori lopetti eikä muilta kirppareiltä käytännössä poksuja löydy. Olen edelleen katkera Amer Sportille, joka päätti pykätä pääkonttorinsa kyseiselle tontille. :evil:

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

Gespenst
Upseeri
Gespenst vastasi aiheeseen: Tavaroiden keräileminen
28.01.2015 15:46 #11

Äitini keräili kaikenlaista mitä löysi kirppareilta. Itse en kuitenkaan ole siitä vielä kovin innostunut. Kuitenkin kirjahyllyjä täyttää kirjojen armeija, kaikenlaiset koriste-esineet kerääntyvät pöydille ja mangaakin on kertynyt jo melkein 300 pokkarin verran. Erilaiset kahden euron kolikot ovat myös innostaneet vähäsen. Tästä päätellen taidan siis sittenkin keräillä tavaroita :3

Vielä etsin omaa paikkaa (^_^)

FreakyMike
FreakyMike vastasi aiheeseen: Tavaroiden keräileminen
28.01.2015 23:16 #12

Minäkin keräilen ulkomaisia eurokolikoita tai erikoiseuroja, mutta päätin jo ihan alkuaikoina, että kaikkien pitää löytyä normaalista kierrosta, jotta hommassa olisi enemmän haastetta.
Koko sarjan saisi helposti täyteen jos ostaisi puuttuvat kolikot messuilta tai numismatiikkaliikkeistä, mutta kierrän kesällä niin paljon erilaisia tapahtumia myymässä omia tuotteitani, että ainakin 70 prosenttia kaikista tällä hetkellä käytössä olevista eurokolikkomalleista ja myös suurin osa kotimaisista erikoiseuroistakin on jo hallussa. :smile:

Puuttuvat 1-5 centin kolikot joutuu ehkä kuitenkin ostamaan joskus myöhemmin, koska niin pieniä ulkomaisia eurokolikoita liikkuu kovin vähän suomessa..

Viimeksi muokattu: 28.01.2015 23:18 : FreakyMike.

maahinen
maahinen vastasi aiheeseen: Tavaroiden keräileminen
30.01.2015 20:19 #13

Olisi tarjolla yksi oikein kulunut irlantilainen sentti ja espanjalainen 2 c. Ja kolikoita ympäri maailmaa, varsinkin eurooppalaisia käytöstä poistuneita. Lahjoittaisin mielelläni.

Suurimman osan kaikesta, mitä lapsena keräilin, olen onnistunut antamaan pois: useita kymmeniä kiloja kiviä, fossiileja, simpukankuoria, kansallispukuisia nukkeja ynnä muita koriste-esineitä (aina kun tulee vieras, joka sanoo, että tuopa on hieno, niin ei voi kieltäytyä ottamasta mukaansa), kiiltokuvia. Postimerkkejä olisi vielä antaa, vaikka on niitäkin lähtenyt.

Nykyään oikeastaan kerään vain musiikkia, ja elokuvia aina kun iskee obsessio johonkuhun näyttelijään, jolta on saatava kaikki filmit. Kirjoista en ole varsinaisesti koskaan kerännyt kuin sarjakuvia ja jonkin verran työ-harrastustietokirjallisuutta, mutta niin niitä vain on kertynyt.

Tässä yritys saada jotain järjestystä kokoelmaan paperia: eripainoksia, lehtileikkeitä, esitteitä, ohjelmia ym.

Valvojat: IivariSarantha
Eija