Keitä ihmisiä ihailette?

Kultasuu
Kultasuu loi aiheen: Keitä ihmisiä ihailette?
24.01.2015 20:12 #1

Tulipas tälläinen aihe mieleen, joka on itseasiassa erittäin mielenkiintoinen ja niinpä kuulisin mielelläni ketkä ihmiset ovat teistä sellaisia joita ihailette ja miksi. Henkilön ei ainakaan mun mielestä tarvitse olla kuuluisa tai edes elossa, riittää vaan, että ko. henkilö on sinulle tärkeä ja tehnyt sinuun vaikutuksen. Elikkäs, mä koitan tässä keksiä muutaman ihmisen joita ihailen hyvinkin paljon:

1.J.Krishnamurti: Tämä 80-luvulla kuollut mies ja hänen kirjoituksesna on ollut mulle tärkeitä jo yli 20-vuotta, luin siis aika nuorena läpi miehen kaikki suomenetut kirjat ja useimmat englanninkielisistäkin. Krishnamurtin sanoma perustuu puhtaasti rakkauteen ja veljellisen yhteiskunnan luomiseen. Sellaisen joka alkaa jokaisesta yksitäisestä ihmisestä koska "jokainen ihminen on maailma". Ja, vaikka en täysin ymmärrä kaikkia miehen sanoman hienoiksia, niin silti niissä on jotain mikä vetää mua puoleensa aina aika ajoin lukemiaan miehen kirjoja. Toki, hänen piti myös paljon puheita ja osa niistä löytyy ihan pelkästään Youtubesta eli jos kiinnostaa, niin sieltä voi katsoa ja tutustua murtin hienoihin, joskin paikoitenllen monitahoisiin aatteisiin.

2.Hermann Hesse: Hesseä luin joskus 15-vuotta sitten kun olin hetken aikaa sairaalassa ja eräs nykyisin hyvä ystäväni suositteli tai oikeastaan melkein pakotti mut lukemaan miehen kirjoja. Ja, jos olisin silloin tiennyt mitä Hessen lukemisesta poikii, niin en olisi uskonut: luin luonnollisesti koko miehen suomennetun tuotannon ja siitä sain viimeisen kipinän ja potkun ruveta kirjoittamaan itsekin, jokin Hessen tarinoiden sisältämä henkisyys ja ihminen hengellisessä etsimisessä vaan vetosi minuun syvästi. Ja, miehen kirjoista rakkaimpia mulle ovat kirjat "Siddhartha", Narkisson ja Kultasuu", sekä "Arosusi". Myös novellikokoelma "Ihmellinen viesti toiselta tähdeltä ja muita kertomuksia" on vähintäänkin lukemisen arvoinen.

3. Neil Gaiman: Gaiman on varmaan monen mielestä mies joka säihkyy ympärilleen älyllistä karismaa ja fyysistä komeutta, joka on myös varmaan monen häntä lukevan teini-ikäisen mieleen. Ja miksei myös päiväunien kohde. Ja, toki mies on kirjoittajanakin oikea aarrearkku. Muistan kun luin ensimmäisen kerran miehen kirjoja Tähtisumusta lähtien, niin tämä kaunis ja omalla tavallaan myös syvällinen fantasiakertomus teki minuuhun lähtemättömän vaikutuksen. Silloin vannoin itsekeeen, tietenkin pienen huumorin kera, että tulen itse kirjoittamaan joskus otan vastaavaa, jotain sellaista mikä todella vetoaa lukijoihin. Ja, sitä tarinaa odotellessa on hyvä välillä lueskella Gaimania uudelleen ja uudelleen. Miehen parhaimmat teokset minun mielestä ovat jo mainittu Tähtisumua sekä Neverwhere - Maanalainen Lontoo.

4. oma äitini: Tämä on varmaan aika yllättävää, mutta mulla on ollut niin hyvä tuuri, että olen saanut äitikseni erittäin viisaan ihmisen, ehkä viisaimman ketä olen koskaan tavannut. Piste.

Valvojat: IivariSarantha