Väitöskirja ja tieteellinen tutkimus

Dyn loi aiheen: Väitöskirja ja tieteellinen tutkimus
08.11.2015 18:31 #1

Koska tiedän sivustolta ainakin kaksi väitöskirjatutkijaa itseni lisäksi ja ainakin yhden sellaisen jo tehneen, niin katson asialliseksi tällaisen topikin perustamisen. :smile: Iivarin pyynnöstä laajennan aiheen kuitenkin koskemaan laajemmin tieteellistä tutkimusta, ja saa kertoa myös kiinnostuksestaan tohtorintutkintoa kohtaan. Kiinnostaisiko sellaisen suorittaminen?

En ole ihan varma, mistä omalla kohdallani syntyi idea, että haluan yliopistolla suorittaa tohtorintutkinnon, mutta joskus jo kandia tehdessä se alkoi kiinnostaa. Meillä on kandivaiheen opiskelijoille erillinen "tutkijalinja", jossa opinto-ohjaus keskittyy hiukan enemmän siihen, että maisterin jälkeen jatketaan vielä jatko-opintoihin. Hain sinne, ja tulin valituksikin - kriteereinä olivat opintomenestys ja motivaatiohaastattelu, joten kaipa sitä asiaa oli siinä vaiheessa tullut jo pohdittua. Äitini on tutkija, joten ajatus väitöskirjasta ei tuntunut aivan mahdottoman kaukaiselta, vaikka en siinä vaiheessa toki hirveästi tiennytkään tutkimustyön varsinaisesta sisällöstä.

Gradun tein samalle professorille kuin joka nyt ohjaa väitöskirjaani, ja gradunkin aihe asetettiin siten, että samasta teemasta voi jatkaa ensimmäisiin julkaisuihin ja sitä kautta väikkäriin. Alallani (tietojenkäsittelytieteessä, erityisesti hajautetulla- ja tietoliikennepuolella) väitöskirjat ovat yleensä artikkelipohjaisia eli nippuja, joten kirjan tekeminen on enemmänkin tutkijan työn toteuttamista kuin yhden opinnäytteen raapustamista. En valita, sillä samalla varsinainen työnkuva tulee tutuksi ja olen viihtynyt erinomaisesti. Minulla on neljän vuoden rahoitus yliopistolta, joten olen välttynyt myös apurahakaaokselta, vaikka toki osallistunkin tutkimusryhmän projektihakemusten kirjoittamiseen. Ylipäätään se, että luonnontieteissä jatko-opiskelijat tekevät enimmäkseen työnsä osana tutkimusryhmää, saa koko prosessin tuntumaan enemmän työltä kuin opiskelulta. Ja tämä on vain hyvä, sillä en maisterin jälkeen olisikaan jaksanut mitään valtavan opintopainotteista hommaa enää. Asiallista kuukausipalkkaakin on ihan kiva saada opiskeluvuosien jälkeen.

Vaikka maisterivaiheessa suunnitelmani olivat jo aika selvät, niitä vahvisti tunne siitä, etten ole oppinut vielä yliopistolla kaikkea, mitä voisin oppia, enkä suinkaan kyllästynyt laitoksella hengailuun. Nyt suunnilleen tutkinnon puolivälissä tuntuu toki jo vähän siltä, että maisemaa voisi vaihtaa hyvinkin, mutta koska meillä väitöksen jälkeinen postdoc-kausi tehdään lähes poikkeuksetta muualla kuin kotiyliopistossa, maisemanvaihdos on joka tapauksessa edessä. Eikä tämä haittaa, haen mielelläni kokemuksia myös muualta. Ensisijaisesti haluaisin jäädä akateemiselle puolelle, vaikka alallani monet tohtorit työllistyvät myös teollisuuteen ja ihan tutkintoaan vastaaviin tehtäviin. Tutkintoa jopa arvokkaammalta onkin tässä alkanut tuntua työkokemus, jota olen saanut. Vaikka eipä se tutkintokaan toki hassumpi ole.

08.11.2015 19:16 #2

Dyn kirjoitti: Koska tiedän sivustolta ainakin kaksi väitöskirjatutkijaa itseni lisäksi

Minä lienen yksi näistä ja luulen tietäväni kuka se toinenkin on... ;)

Mutta joo, väitöskirja siintää minunkin tulevaisuudessani, mutta hyvin kaukaisessa sellaisessa. Meillä kun projektin deadlinet ja muut siihen liittyvät jutut menee aina etusijalle, jolloin jos on tarpeeksi hektistä, jatko-opiskelu jää auttamattomasti taka-alalle. Nyt on ollut melkein vuoden verran enempi vähempi kaoottiinen tilanne siinä projektissa, jossa olen mukana, joten en tosiaan ole vuoteen edennyt jatko-opinnoissani. Ehkä kohta sitten taas...

En oikeastaan koskaan haaveillut väitöskirjasta ja tohtoriudesta, tarve niihin on tullut vähän kuin kylkiäisenä, kun pääsin tekemään graduani työelämän ohella. Meillä on odotus siitä, että pitää väitellä ("pitää aktiivisesti suunnata kohti väitöstä koko ajan") tai muuten kannattaa alkaa katsella toista työpaikkaa. Ei minulla ole mitään sitä vastaan, vaikka introverttinä ja huomion keskipisteenä olemisen vihaajan koko ajatus väitöstilaisuudesta kammottaa ihan mielettömästi. Ja sitten toki tohtorina pitää osata hakea rahaa ja saada sitä eli vastuu oman tutkimuksen rahoittamisesta kasvaa. Jatko-opiskelijana kannattaa yrittää olla mahdollisimman pitkään ja kerätä osaamista paperibyrokratiasta.

Meillä väitöskirja koostuu yleensä myös artikkeleista, mutta artikkelien määrä riippuu vähän siitä, mitä opiskelee. Mutta perusmäärä taitaa olla 3-4 artikkelia, joissa on itse ykköskirjoittajana.

Minulla on kolme ohjaajaa, joka tuntuu välillä vähän liioittelulta. Lähin esimies on ehdottomasti oleellisin ohjaaja, mutta kaksi muuta olisivat sitten matematiikan alalta, jolta väitöskirjani tulee olemaan. Pieni epätasapaino tässä. Ensimmäinen artikkelini on tekeillä, mutten voi lukea sitä osaksi väitöskirjaa, sillä siinä ei ole mitään matemaattista.

Dyn kirjoitti: Ylipäätään se, että luonnontieteissä jatko-opiskelijat tekevät enimmäkseen työnsä osana tutkimusryhmää, saa koko prosessin tuntumaan enemmän työltä kuin opiskelulta.

Minä en ole missään vaiheessa pitänyt jatko-opiskeluani opiskeluna, vaikka opintopisteitä olenkin kerännyt. Pisteitä kun tuntuu kertyvän vähän kuin itsestään (no muutaman kurssin olen käynyt läpi itsenäisesti, mutta melko helposti niistäkin tuli pisteitä). Tutkijan työ on minun mielestäni (ja minulle) jatkuvaa oppimista, joten en osaa siksi nähdä sitä opiskeluna. En sellaisena, mitä se oli kandi- tai maisterivaiheessa.

Viimeksi muokattu: 08.11.2015 20:58 : Emelie.

max
max vastasi aiheeseen: Väitöskirja ja tieteellinen tutkimus
08.11.2015 19:20 #3

Tieteellinen tutkimus hajottaa pahasti, ja ehkä osin siksi olen vieläkin yliopistolla ja kolmannessa tiedekunnassa. Niin kauan se opiskelu kiinnostaa kunnes ne alaviitteet ja teoriat astuu kuvaan. Jos joskus valmistun kirjallisuuden maisteriksi, luen loppuelämän sarjakuvia. Tavallaan kunnioitan tohtoriksi asti vetäviä, mutta toisaalta ärsyttää kaikki se turhan tutkimuksen määrä mitä maailmassa on. En nyt tarkoita teitä, tsemppiä vaan!

08.11.2015 19:26 #4

Emelie kirjoitti: Ei minulla ole mitään sitä vastaan, vaikka introverttinä ja huomion keskipisteenä olemisen vihaajan koko ajatus väitöstilaisuudesta kammottaa ihan mielettömästi.

Onneksi siinä vaiheessa enimmät asiat ovat jo plakkarissa, käsittääkseni koko tiedekunnan politiikka kun on, että yhtään kiikun-kaakun olevaa tapausta ei päästetä varsinaiseen väitöstilaisuuteen asti lainkaan. Esitarkastusta sitten pitkitetään, jos ei näytä riittävän hyvältä. Meillä varsinaiset väitöstilaisuudet ovat "vain" parituntisia ja yleensä aika leppoisia, varsinkin verrattuna joihinkin humanistisiin aineisiin, tai näin olen kuullut. Toki se jännittää, eihän sille voi mitään, kun joutuu ikään kuin esittelemään omaa osaamistaan julkisesti. Olen ollut kuuntelemassa useamman väitöksen jo ikään kuin malliksi, eikä niissä mielestäni ole kysytty mitään aivan mahdotonta tai sellaista, millä pyrittäisiin jotenki kiistämään väitöskirjan arvo. Että ehkä siitä selviää... :)

Emelie kirjoitti: Minä en ole missään vaiheessa pitänyt jatko-opiskeluani opiskeluna, vaikka opintopisteitä olenkin kerännyt. Pisteitä kun tuntuu kertyvän vähän kuin itsestään (no muutaman kurssin olen käynyt läpi itsenäisesti, mutta melko helposti niistäkin tuli pisteitä).

Jep, olen samaa mieltä, ja minusta hyvä näin. Jotenkin kuitenkin aina törmää luuloon, että vielä mä siellä yliopistossa opiskelen, vaikka käytännössä teen tutkijan töitä ja enemmän opetan kursseja kuin istun niillä itse. Viime aikoina olen tosin onnistuneesti luistanut siitä opettamisestakin ja olen saanut keskittyä tutkimukseen, mikä on ihan hyvä... HY vaatii jatko-opiskelijoiltakin 60op opintoja (50op omaa alaa ja 10op "yleissivistäviä"), mutta osa näistä tuli maisterin ylijääminä ja loput ovat kertyneet matkan varrelta, kuten vierailuista muihin yliopistoihin ja konffaraporttien kirjoittamisesta. Olen mä jonkun seminaarinkin istunut, mutta yhdessäkään tentissä en ole käynyt sitten viimeisen maisterikurssin.

Emelie kirjoitti: Jatko-opiskelijana kannattaa yrittää olla mahdollisimman pitkään ja kerätä osaamista paperibyrokratiasta.

Just kun olen päässyt sanomasta, että en ole juurikaan opiskellut mitään, täytyy kertoa, että ilmottauduin juuri tohtorikoulujen yhdessä järjestämään, rahoitukseen, sen hakemisen ja siihen liittyvän byrokratian hallintaan keskittyvään koulutukseen. Otan sen kuitenkin ehkä enemmän juurikin koulutuksena kuin kurssina, sillä odotan (ja toivon) että siellä opittavista asioista on välitöntä käytännön hyötyä myös töissä. Eniten tässä jännää se, että koulutusta on keskustakampuksella kolmella viikolla heti yhdeksästä alkaen, ja mä en ole mitenkään erityisen hyvä näissä aamuheräämisissä... :p

max kirjoitti: Tavallaan kunnioitan tohtoriksi asti vetäviä, mutta toisaalta ärsyttää kaikki se turhan tutkimuksen määrä mitä maailmassa on. En nyt tarkoita teitä, tsemppiä vaan!

No täytyy myöntää, että välillä on itselläkin fiilis, ettei mun artikkeleilla maailma nyt ihan pelastumassa ole... Täytyy vain toivoa, että niistä on jotain pientä hyötyä jossain isommassa kokonaiskuvassa sitten. :wink:

Viimeksi muokattu: 08.11.2015 19:32 : Dyn.

08.11.2015 19:55 #5

Dyn kirjoitti:

Emelie kirjoitti: Ei minulla ole mitään sitä vastaan, vaikka introverttinä ja huomion keskipisteenä olemisen vihaajana koko ajatus väitöstilaisuudesta kammottaa ihan mielettömästi.

Joo, näinhän se on. Artikkelit ovat kuitenkin jo sellaisia, jotka on hyväksytty eli käyneet arvostelukierrokset (joskus useampaan kertaankin). Eikä minua se huoleta, ettenkö osaisi asiaani (jos väitöskirja koostuu artikkeleista, joissa itse olen suurimmassa osassa ykköskirjoittajana, niin silloin minä ihan oikeasti tiedän mitä puolustan), mutta se kun kaikki katsoo minua.... *hyrrrr* *kauhun väreet* Joo, hiukan introverttiys puskee läpi. :p

Mutta se kai on hiukan ohjaajan tehtävä löytää sellainen vastaväittäjä, joka soveltuu väittelijälle. Ja toki tähän asiaan pystyy itse hiukan vaikuttamaan.

Väitös on kuitenkin se, joka osoittaa, että on sen kyseisen asian asiantuntija, tavallaan. Hassua tässä on se, että minä tavallaan jo olen oman tutkimuskohteeni asiantuntija (ennen ensimmäistäkään julkaistua artikkelia), sillä kukaan muu ei ole ollut tarpeeksi hölmö yrittämään sitä mitä minä yritän.... Ja joo, ei minunkaan tutkimustuloksilla maailmaa pelasteta, eikä niistä välttämättä ole hyötyä yhtään kenellekään, mutta pääsenpähän tutkimaan. Ja ehkä jossain välissä änkemään matematiikkaa johonkin väliin.

08.11.2015 20:02 #6

Emelie kirjoitti: Artikkelit ovat kuitenkin jo sellaisia, jotka on hyväksytty eli käyneet arvostelukierrokset (joskus useampaan kertaankin). Eikä minua se huoleta, ettenkö osaisi asiaani (jos väitöskirja koostuu artikkeleista, joissa itse olen suurimmassa osassa ykköskirjoittajana, niin silloin minä ihan oikeasti tiedän mitä puolustan), mutta se kun kaikki katsoo minua...

Mua ehkä enemmän huolestuttaa, miten mun sinällään melko hajanaisista artikkeleista (kaksi julkaistu, kaksi putkessa, kaksi kässäriä kesken) saadaan koherentti kokonaisuus, jota kutsua väitöskirjaksi. Tokihan ne sinällään on samasta aiheesta, mutta mikä on sitten just se "uusi mullistava löytö" mitä mun väikkäri esittelee... Ei kyllä hajuakaan. Mutta ehkä tässäkin ohjaaja sitten auttaa. :tongue: Introa pitäisi päästä kirjoittamaan joskus ensi vuoden lopulla, vähän riippuen millä aikataululla artikkelit saadaan hyväksyttyä ja julkaistua.

HVM
Upseeri
HVM vastasi aiheeseen: Väitöskirja ja tieteellinen tutkimus
08.11.2015 22:06 #7

Juu, ketäs täällä täytyy ryhtyä kutsumaan herra, - taikka rouva tohtoriksi? Epäilen kyllä että näitä voi löytyä enemmänkin. (Ja pilvin pimein maistereita ja DI:tä, en tunnusta). Nyt vaan käymään lähiaikoina julkaistuja papereita, ja vertailevaan tekstin stilistiikkaa käyttäen etsimään, ketä uusia nobelistiehdokkaita nimimerkkien takaa paljastuukaan. Harmi vain että kaikki julkaisut taidetaan kirjoittaa englanniksi, ja siten myös väitökset. AI -tyylimittarit eivät taida toimia kovin hyvin eri kielten välillä... ;P

Dyn kirjoitti: ...Onneksi siinä vaiheessa enimmät asiat ovat jo plakkarissa, käsittääkseni koko tiedekunnan politiikka kun on, että yhtään kiikun-kaakun olevaa tapausta ei päästetä varsinaiseen väitöstilaisuuteen asti lainkaan...

Eikös tämä pidä paikkansa kaikkialla suomalaisissa akatemioissa. Lähivuosina taitaa olla vain se yksi kuuluisa tapaus Oulusta jossa väitös on hylätty... Ja varsinainen työhän on tehty jo papereissa tai siis siinä tutkimustyössä josta artikkeleissa kerrotaan. Itse väitös tilaisuudet ovat kai aika pieniä yleisön osalta, ainakin väitöksissä missä olen ollut paikalla. Lähinnä väittelijän tutkimusryhmän jäseniä, tuttavia jotka on saatu kiristettyä paikalle ja muutama sukulainen. Esim. gradujen ja kandin aiheitten esittelyssä on ko. tutkijan alku kohdannut jo suuremman yleisön.

08.11.2015 22:26 #8

HVM kirjoitti: Esim. gradujen ja kandin aiheitten esittelyssä on ko. tutkijan alku kohdannut jo suuremman yleisön.

Ei taideta HY:llä missään pitää esitelmiä kandeista tai graduista, en ole ainakaan kuullut. Voi toki olla, että jossain muualla pidetään.

Tieteelliset esitelmät seminaareissa ja konferensseissa toki kuuluvat tutkijan koulutukseen, joten kyllä näitä tulee pidettyä ennen varsinaista väitöstäkin. Mä olin keväällä puhumassa artikkelistani parin sadan oman alani johtavan tutkijan edessä, ja kyllä siinä harjoitellessa ehti hiukan kylmää hikeä virrata. Lopputulos meni kuitenkin ihan sujuvasti. Väitöstilaisuus poikkeaa esitelmästä kuitenkin siinä, että vaikka jonkin verran voi toki valmistautua etukäteen, vastaväittäjä voi kuitenkin periaatteessa kysyä ihan mitä tahansa. Oma aihe ja myös laajempi aihealue on siis tunnettava hyvin, enemmän kuin suulliseen tenttiin eikä esitelmään, vaikka alussa lectio onkin.

HVM
Upseeri
HVM vastasi aiheeseen: Väitöskirja ja tieteellinen tutkimus
08.11.2015 23:36 #9

Kyllä ainakin "maalaisyliopistossa" (vuonna kivi ja käpy) aiheenvalinnasta sekä tulevasta käsittelytavasta pidettiin esitelmä. Myös gradun aihe esiteltiin.

Hym.. Edelleen Aalto-yo:ssa:
"Opiskelijat esittelevät työnsä julkisesti ja valmistautuvat käymään sen tiimoilta kriittistä keskustelua vertaisryhmän ja yleisön kanssa. Lisäksi seminaariin kuuluu koetilanne, jossa laaditaan kypsyysnäyte."

HY: "LuK-tutkielmaa ei ole siis ole enää pakko esittää kandiseminaarissa." juu ok.

Viimeksi muokattu: 08.11.2015 23:37 : HVM.

09.11.2015 07:57 #10

Vielä tuosta väitöstilaisuudesta ja minun antipatioista sitä kohtaan: minua nimenomaan ahdistaa se, että ne on tuttuja ihmisiä siellä kuuntelemassa. Oman osaamisen kertominen ja näyttäminen on ihan kauheaa...

Minä en ole vielä pitänyt ensimmäistakään puhetta tutkimuksestani. Osaksi siksi, että ei ole ollut juuri mitään merkittävää kerrottavaa ja osittain siksi, että haraan kyllä vastaan kaikin voimin, jos mahdollisuus sellaiseen nousee esiin ohjaajan kanssa asioita läpi käydessä. Parhain tilanne puheeseen olisikin jossain koferenssissä, jossa on minimaalinen mahdollisuus, että siellä on tuttuja.

haplotus
haplotus vastasi aiheeseen: Väitöskirja ja tieteellinen tutkimus
09.11.2015 11:15 #11

Tuli tuossa vastikään hakeneeksi tutkijakouluun ja nyt jännätään, kuinka käy. En oikein tiedä, miksi en sisään tulisi päässeeksi, sillä onhan hakua edeltänyt paljon suunnittelua ja pääohjaajan etsiminen jne. Ja pitihän se ohjaajaksi suostunut henkilö saada puoltamaankin sitä, että haen tutkijakouluun, joten eiköhän asiat ole suht kohdillaan...

Olen valmistunut maisteriksi historiasta ja nyt tarkoitus on tutkia lähihistoriaa ydinvoima-alaan liittyen. Kysymyksenasettelu joiltain osin vielä etsii itseään, mutta pitkien pohdintojen ja hyvien ympäri Suomea saamieni kommenttien kautta homma alkaa selkiytyä. Mutta päämetodi ja näkökulmat ovat kohdallaan jo nyt. Hiljaa hyvä tulee.

En tietenkään tällä hetkellä saa rahaa tutkimuksen teosta, joten töiden ja perheen vuoksi välillä tohtoriksi eteneminen sujuu hitaasti. Jos vaikkapa apuraha joskus siunaantuu kohdalle, on varmasti mukavaa kun pystyy ottamaan itsestään tämän asian parissa enemmän irti. Perhe edellä tosin silti, tarkoittaen sitä etten tee näitä puuhia iltaisin tai viikonloppuisin jos joku muu on hereillä / kotona. Päätinkin osallistua piakkoin järjestettävään koulutukseen, jossa annetaan vinkkejä rahoituksen hakuun. Kuten eräs tutkija minulle sanoi, välillä tuntuu että juuri rahoitushakemukset ovat ne kaikkein mietityimmät ja viilatuimmat tekstit, joita tutkija tulee urallaan tehneeksi.

Ajatuksia suomennetusta mangasta: ajatuksiasarjakuvista.blogspot.fi/?m=1

Fiktiivi
Fiktiivi vastasi aiheeseen: Väitöskirja ja tieteellinen tutkimus
18.11.2015 23:29 #12

Sinänsä siiloutunut, julkaisumäärillä kilpaileva, niukasta rahoituksesta taisteleva, maksumuurien taakse tuloksensa piilottava tiedemaailma olisi vähän ongelmallinen työmaa. Tuotekehityksen puolella on mahdollista tehdä jotain konkreettisempaa. Kuitenkin tiettyjen aiheiden parissa työskentelemiseen yliopisto lienee paras paikka, koska kaikkea mielekästä, hyödyllistä ja kiinnostavaa ei pysty helposti tuotteistamaan. Joten täytyy katsoa.

18.11.2015 23:59 #13

Fiktiivi kirjoitti: Vaikka tutkijan työ on aina kuulostanut periaatteessa abstraktilla tasolla mielenkiintoiselta, kiinnostus on jäänyt vain periaatteelliseksi koska minulla ei ole ollut konkreettista, innostavaa tutkimusideaa. Viime aikona tiettyjä aiheita on alkanut hahmottua joten olen alkanut pohtia asiaa vakavammin.

Luonnontieteiden puolella tutkimustyö on järjestään niin ryhmäkeskeistä, että yleensä sopiva aihe löytyy ryhmän tutkimuskysymyksiä ja omia intressejä yhteensovittamalla. Näin kävi ainakin mulle, ryhmästä tuli energia-analyysi ja data, multa metodologia (koneoppiminen ja mallintaminen). En olisi näitä juttuja nyt täysin itsekään keksinyt, vaan yhdessä proffan kanssa ideoitiin, miten mun mahdollinen työ sopii ryhmään ja mitä ryhmän teemoista mä lähtisin viemään eteenpäin omalla työlläni. Mutta tykkään tästä näin, en jää aivan ilman taustatukea, vaikka jossain tyssäisikin, ja toisaalta voi koko ajan myös osallistua kakkos- tai kolmoskirjoittajana muiden kollegoiden papereihin, niin saa tehdä vähän erilaisia juttuja sen sijaan että puurtaisi vain yhden asiakimpun parissa.

Väitöskirjan aihe ja alustavat tutkimuskysymykset on toki hyvä olla valmiina, kun projektiin lähtee, mutta aika paljon asioita muotoutuu työtä tehdessä, ja viimeiset loppupäätelmät ja ideat ovat toki sitä, mitä työn aikana vasta syntyi. Ei niitä voi etukäteen tietääkään. Välillä mua on jopa häirinnyt, kun kirjalta tuntuu puuttuvan koherentti kokonaisuus, mutta siihen on tarpeeksi moni kollegani muistuttanut, että ei väitöskirjan oikeasti tarvitse olla mitään suurta ja mullistavaa. Ainakin mun alallani se on enemmänkin loppuraportti tehdystä työstä, kun varsinaiset tulokset on yleensä jo julkaistu artikkeleissa. Väitöskirja sitten vetää yhteen suuria linjoja ja kokoaa tuloksia useammasta julkaisusta.

Fiktiivi kirjoitti: Tuotekehityksen puolella on mahdollista tehdä jotain konkreettisempaa. Kuitenkin tiettyjen aiheiden parissa työskentelemiseen yliopisto lienee paras paikka, koska kaikkea mielekästä, hyödyllistä ja kiinnostavaa ei pysty helposti tuotteistamaan. Joten täytyy katsoa.

Mun mielestä tutkimuksen parhaita puolia on nimenomaan se, että voi pohtia kaikenlaisia ideoita. Toki IT-puolella käytännön sovellukset elävät aina tiukasti käsi kädessä tutkimuksen kanssa, sillä tutkimus on usein hyvin lähellä konkreettisia sovelluksia. Tämä on ehkä yksi syy, miksi alasta tykkäänkin, sillä oman työnsä jäljen voi hyvin kuvitella näkevänsä myös käytännössä. Tuotekehityksen kaupallisuus puuttuu, ja perusteluksi idean toimivuudelle riittää jonkin muunkin asian (kuten energiankulutuksen, tehokkuuden, käytettävyyden tms) optimointi kuin se, kuinka moni ihminen tuotteesta olisi valmis maksamaan. Minä kehitän ideoita, muut saavat kaupallistaa ne, ja tämä passaa meikäläiselle oikein hyvin.

20.11.2015 08:03 #14

haplotus kirjoitti: Kuten eräs tutkija minulle sanoi, välillä tuntuu että juuri rahoitushakemukset ovat ne kaikkein mietityimmät ja viilatuimmat tekstit, joita tutkija tulee urallaan tehneeksi.

Meillä on tainnut olla jo pitempään trendinä artikkeleissa se, ettei laadulla mitään väliä, kunhan niitä tulee paljon. Jossain vaiheessa julkaisujen määrä oli tulospalkkion yksi edellytys... Joten tuo pitänee melko varmasti paikkansa. Vielä kun oppisi olemaan niin hyvä rahanhakija, että oikeasti saisi sitä, niin sitten ei olisi mitään hätää.

Dyn kirjoitti: Luonnontieteiden puolella tutkimustyö on järjestään niin ryhmäkeskeistä, että yleensä sopiva aihe löytyy ryhmän tutkimuskysymyksiä ja omia intressejä yhteensovittamalla. Näin kävi ainakin mulle

Sulla on käynyt kyllä tosi hyvä tuuri. :) Mun aihe valikoitui sen takia, että jonkun piti tehdä tällaista tutkimusta ja mä olin ainoa vapaa työntekijä silloin. Kun aloitin, mulla ei ollut mitään ideaakaan, että mitä pitäisi tehdä ja miksi. Onneksi projektin deadlinet luo niin kovat paineet, että tuloksia syntyy (oli ne sitten positiivisia tai negatiivisia).

Dyn kirjoitti: Väitöskirjan aihe ja alustavat tutkimuskysymykset on toki hyvä olla valmiina, kun projektiin lähtee, mutta aika paljon asioita muotoutuu työtä tehdessä, ja viimeiset loppupäätelmät ja ideat ovat toki sitä, mitä työn aikana vasta syntyi.

Tämäkin tuntuu jotenkin todella kaukaiselta minulle. Mun väitös tulee olemaan matematiikasta, mutta että mitä se sisältää, ei mitään tietoa. Tässäkin projekti ohjaa suunnan, eli todennäköisesti käytän matematiikkaa johonkin sellaiseen, joka hyödyttää projektia jossa olen, ja sitten kirjoitan artikkeleja siitä mitä olen tehnyt, miten ja miksi. Okay, on minulla muutama idea artikkeleista, joita voisi kokeilla, mutta jännä nähdä tuleeko mitään.

Oma ohjaajani sanoi, että väitöshän on vain vähän kuin ajokortti siihen, että osaa olla tutkija, ja jonka jälkeen voi sitten alkaa rakentaa uraa tutkijana. Koska toki, ennen tohtoriksi valmistumista ei tietenkään ole mitään tutkijapiireissä. Tai jotain. Aika tympäisevää oikeasti, että pitää olla tohtori, jotta suhun suhtaudutaan kuin oikeaan tutkijaan ja jotta olet pätevä rahanhakija. Uh.

21.11.2015 01:27 #15

Emelie kirjoitti: Oma ohjaajani sanoi, että väitöshän on vain vähän kuin ajokortti siihen, että osaa olla tutkija, ja jonka jälkeen voi sitten alkaa rakentaa uraa tutkijana.

No siis joo, näinhän se menee, tai näin mullekin on sanottu. Lähinnä mietin sitä, että jos väitöskirjan aihe ei nappaa henkilökohtaisiin intresseihin, jaksaako sen parissa sitten oikein tehdä työtäkään? Jos työ itsessään nappaa, toki se riittää, artsuväikkärin intron nyt vääntää samalla ragella kuin vaikka gradunkin vähän tylsemmästä aiheesta. Mutta mutta, lähinnä se, että ne artikkelit ja itse työ pitäisi kuitenkin saada tehtyä. Ja toivoisin, että vaikka aihe ei olisikaan täysin itse valittu, siinä olisi jotain sellaista omaa, mikä kuitenkin jaksaa motivoida. Ihan kuten missä tahansa muussakin työssä. Itse en jaksaisi odottaa, että se "oikea tutkimus" alkaisi vasta väitöksen jälkeen. Kyllä väitöskirjan tekeminen on jo ihan oikeaa työtä ja tutkimusta siinä missä työ jälkeenpäinkin, ja näin ollen jo osa tutkijan uraa.

Sen sijaan pidän myös hyvänä, että ryhmältä saa tukea aiheenvalintaan ja työprosessiin, ja että ryhmä ylipäätään on olemassa. Vähän hirvittäisi olla yksin yrittämässä opiskella tutkijaksi, jos olisi vain (kiireinen) ohjaaja tukena, eikä minkäänlaista työyhteisöä.

Emelie kirjoitti: Aika tympäisevää oikeasti, että pitää olla tohtori, jotta suhun suhtaudutaan kuin oikeaan tutkijaan ja jotta olet pätevä rahanhakija. Uh.

No, olen kuullut monen senioritutkijan valittavan, ettei heitä oteta rahoitushaussa vakavasti, kun eivät ole professoreita, vaikka ohjaisikin jo omaa tutkimusryhmää ja muuten tietäisi mitä tekee. Joten eipä nämä asiat kai koskaan helpommiksi muutu.

Viimeksi muokattu: 21.11.2015 01:29 : Dyn.

21.11.2015 22:10 #16

Dyn kirjoitti: Lähinnä mietin sitä, että jos väitöskirjan aihe ei nappaa henkilökohtaisiin intresseihin, jaksaako sen parissa sitten oikein tehdä työtäkään?

Joo, tuo on ihan totta. Onko siinä edes mitään pointtia tehdä väikkäriä aiheesta joka ei kiinnosta?

Dyn kirjoitti: Itse en jaksaisi odottaa, että se "oikea tutkimus" alkaisi vasta väitöksen jälkeen. Kyllä väitöskirjan tekeminen on jo ihan oikeaa työtä ja tutkimusta siinä missä työ jälkeenpäinkin, ja näin ollen jo osa tutkijan uraa.

Joo'o, näin minäkin ajattelen. Siis samaa duuniahan se on, teki sitä sitten ennen tai jälkeen väitöksen. Tutkitaan asioita, kirjoitetaan artikkeleita, tutkitaan lisää etc. Ainoa ero tuossa tulee, että tohtorilla osa ajasta menee rahanhakemiseen.

Ehkä tässä ajatuksessa, että tutkijan ura alkaa väitöksen jälkeen, on se hieno ero jatko-opiskelijan ja tohtorin välillä, että tohtorin oletetaan oikeasti osaavan asioita, jatko-opiskelija saa vielä aika paljon anteeksi. Okay, tähän on aika vaikea vetää rajaa, että mitä voi tohtorin olettaa osaavan jne. Nyt mentiin taas mutuilu-linjalle... :)

Dyn kirjoitti:

Heh, olisi ehkä pitänyt muotoilla, että " .. jotta olet pätevämpi ja uskottavampi rahanhakija." Mutta joo, kyllähän tuo riippuu myös aika paljon rahanhakukanavastakin.

15.12.2015 08:02 #17

Mun väitöskirjaprojekti etenee vauhdilla. Mulle oli vielä noin kuukausi sitten todella epäselvää, että millaisia papereita kirjoitan väitöskirjaa varten. Sitten sain itse muutaman idean, esimies sai yhden idean ja nyt, kun sain mahdollisuuden tehdä myös hiukan erilaista hommaa yhdessä toisessa projektissa, ohjaajani ideoivat mulle kaksi muuta paperia. :D Eli nyt on kaikennäköistä ilmasta, kun vain tietäisi mihin tarttuisi ja mistä oikeasti saisi jotain fiksua irti. Ja mä tartten vain n. 3 paperia väitökseen, joten jännäksi menee.

Toki ensin pitää saada nykyinen paperi eteenpäin. Olen niin tyytyväinen itseeni, kun sain eilen vajaassa viiidessä minuutissa kirjoitettu Introductionin draftin siihen (tunnetusti yksi hankalimmista asioista). Kaikki muut osat siitä jo löytyykin (tai no Conclusions ja Abstract puuttuu, mutta niihin palataan sitten vasta, kun sisältö on kunnossa). Sinänsä turhattavaa, että olin kirjoittanut artikkelin draftin jo melkein valmiiksi, kunnes sitten jouduin työstämään artikkelin kohteena olevaa datasettiä uudestaan ja se tarkoitti sitä, että jouduin kirjoittamaan puolet artikkelista uudestaan. Mutta tätähän tämä on...

Ohje tuleville jatko-opiskelijoille: kannattaa kasata tarvittavat opintopisteet niin nopeasti kuin mahdollista, koska mitä kauemmin on jatko-opiskeliana, sitä enemmän kasaantuu hommia ja sitä vähemmän jää aikaa kursseille. Saahan niitä pisteitä konferenssiesiintymisistä ym, mutta ei niistä nyt niin paljoa irtoa, että niiden varaan kannattaisi jättää. Itselle tämä tuli ajankohtaiseksi nyt, koska olin kovasti suunnitellut rohmuavani tänä vuonna ne puuttuvat ~25 opintopistettä, mutta toisin kävi (onneksi tosiaan jaksoin ekana vuonna puurtaa 30 opintopisteen edestä, nyt olisin helisemässä). Yksi kurssi on kesken (itseopiskeluna matematiikan projektikurssi), jossa on kiinni 10 op, joten siihen(kin) pitäisi panostaa ensi vuonna.

Tietää kyllä päässeensä tutkijana eteenpäin, kun jostain projektista annetaan sulle pieni siivu rahaa ja toivomus saavutettavista tuloksista ja samalla sanotaan, ettei tällaista hommaa voisi antaa kesätyöläiselle (siis siksi että se on iso ja raskas työ :p ).

30.01.2016 13:52 #18

Suosittelen kaikille väitöskirjansa parissa työskenteleville tai muuten tutkijan uraa harkitseville iltalukemiseksi pientä kirjasta Peter B. Medawar: Ohjeita nuorelle tiedemiehelle , jonka suomennos löytyy Terra Cognitalta. Helsinkiläiset tutut voivat lainata kirjan minulta. Lääketieteen puolella nobelistiksikin kunnostautuneen Medawarin kokemukset, muistelmat ja vinkit ovat lähtökohtaisesti kirjoitettu luonnontieteilijöille, mutta omien sanojensa mukaan niitä voi hyvin lukea humanistikin. Kiinnostavaksi kirjasen tekee se, että vaikka se on kirjoitettu jo 1979, se on yhä hämmentävän ajankohtainen esittelemiensä ongelmien ja käytäntöjen valossa. Sopiva määrä itseironista huumoria tekee kirjasta erityisen mielenkiintoisen lukea. Suosittelen!

22.02.2018 05:38 #19

Päivitellääs nyt tännekin, että väitöstilaisuuteni on ensi maanantaina 26.2. Helsingissä. Jos satut olemaan puolen päivän aikaan maisemissa, saa tulla paikalle! Tarkemmat tiedot täältä ja väitöskirjani verkkojulkaisu löytyy täältä .

Valvojat: IivariSarantha