Bibliofilia

Nylkky
Nylkky loi aiheen: Bibliofilia
15.12.2015 14:37 #1

Olen itselläni alkanut huomata bibliofilian piirteitä. Rakastan kirjoja ja niiden lukemista mutta enemmän jos löydän ensipainoksen, harvinaisuuden tai jonkun tietyn kirjailijan kirjan joka minulta puuttu hänen tuotannostaan.

Onko täällä muillakin samaa "vikaa"? Tyttöystävääni tämä ei tietojeni mukaan VIELÄ haittaa. Katsotaan muutaman vuoden päästä ;) mutta siis kirjoja on tullut kerättyä kasaan +1000 jos lasken kaiken historia, dekkarit, fantasia, scifi ja elämänkerrat. Siellä on harvinaisuuksia, todella outoja ja ihan perus kirjoja. Kirjakauppaan minua ei kannata päätää koska harvoin poistun ilman kaupan kassia (välillä ehkä tehnyt tämän virheen)

Niin kysymykseeni. Onko muita joilla on samaa piirrettä?

Race like first!
Train like second!

Moonlord
  • Viestejä: 2038
Moonlord vastasi aiheeseen: Bibliofilia
15.12.2015 15:44 #2

Astun esiin kaapista ja tunnustaudun bibliofiiliksi. Harrastan keräämistä enemmän kuin lukemista. Tällä hetkellä kotikirjastossani on 2922 teosta, joista lukematta on peräti 1388 kpl, eli melkoinen osuus.

Valtavan kalliita kirjoja en ole silti kokoelmieni täydennykseksi ostellut koska minulla on vain 22 kirjaa jotka ovat postikuluineen maksaneet yli 30 euroa. Kalleimpana uutena ostettu 52 euron Itämerensuomalaisten mytologia. Tosin nyttemmin monien myyntihinta saattaa olla jo hyvinkin korkealla. Esimerkiksi Anne Ricen vampyyritrilogia ja Burroughsin Mars kirjat (joita minulla ei kaikkia valitettavasti vielä ole) ovat nykyään hinnoissaan. Samaten nuo 80-luvun Kirjayhtymän scifit (Asimov, Heinlein, Clarke, Lem ym.) jotka valtaosaltaan löytyvät hyllystä ovat nykyään jo kohtuuhinnoissa. Hinnan kohoamisen suhteen paras ostos oli harvinainen Pekka Lipponen jonka ostin markalla, ja mitä on huuto.netissä myyty 150 eurolla (minun kappalettani huonokuntoisempana).

Harvinaisemmasta päästä on varmaankin Wettenhovi-Aspan The Diamondking of the Sahara vuodelta 1935. Muitakin vanhoja kirjoja on kertynyt jonkin verran. 80 kirjaa jotka ovat 1905-1949 vuosilta. Ei kuitenkaan yhtään 1800-luvulta koska vastaantullut tarjonta ei ole ollut kauhean hyvää, pääasiassa jotain hengellistä kirjallisuutta.

Ensipainoksen saaminen ei ole kauhean tärkeää, mutta kovakantisen ostaminen pokkarin sijaan on. Välillä tulee osteltua kirjoja joista tiedän etten aivan pian ala lukemaan niitä, kuten vaikkapa jotain 50-60 luvun nuortenscifiä, vain sen takia että ne on kiva saada kokoelmiin. Pääasiassa keräilen scifiä ja fantasiaa, jonkin verran historiallisia kirjoja. Sotakirjoihin en ole Nylkyn tapaan innostunut paitsi merisodan suhteen. Tavallista sotakirjallisuutta minulla on 6 kpl, ilmasotaa 7 kpl, mutta merisotaa 33 kpl. Yhteen aikaan ostelin innolla paikallishistorioita innostuttuani sukututkimukseen, lähialueiden historioita ja vähän kauempiakin paikkakuntia löytyy muutama tusina. Uusimpana villityksenä taidekirjat, ei tosin maalaustaidetta vaan koruja ja muuta vastaavaa.

Viimeksi muokattu: 15.12.2015 15:46 : Moonlord.

Rinja
Rinja vastasi aiheeseen: Bibliofilia
15.12.2015 19:05 #3

En ennätä/jaksa lukea kirjoja juurikaan tässä opiskelun lomassa, joten olen lipsahtanut enemmän keräilyn kuin lukemisen puolelle. Monet jo lukemani kirjat haluan omistaa siksi, että olen pitänyt niitä hyvinä ja haluan mahdollisesti palata niihin uudestaan. Monet uudet ja lukemattomat kirjat taas haluan ostaa siksi, että uskon pitäväni niitä hyvinä, kunhan ne lukemaan ehdin. En luota siihen, että kirjat löytyvät takuuvarmasti kirjastosta myöhemmin, koska olen seurannut liian läheltä sitä, kuinka todella hyvää fantasiaa nakataan kirjastosta pois pieneen huonokuntoisuuteen ja tilantarpeeseen vedoten. Turvallisempaa on siis omistaa se, minkä haluaa lukea.

Isoa osaa kirjoistani en ole nähnyt pitkään aikaan, koska se ovat säilytyksessä toisaalla, joten tarkkaa lukumäärää en tiedä. Risingin kirjahyllyni mukaan minulla on viitisensataa spefikirjaa (näistä ehdottomasti suurin osa fantasiaa), ja näiden lisäksi veikkaisin olevan ainakin sata muuta. Nuortenkirjojen osuus taitaa olla aika iso, sekä spefin että ei-spefin suhteen. Tietokirjoja ei ole kauheasti, korkeintaan parikymmentä, mutta niiden hankinta on kuitenkin selkeästi kasvussa verrattuna aikaisempaan. Kauhean suuresta kirjastosta ei kuitenkaan siis voi vielä puhua – olen koettanut hankintoja rajoittaa, jotta ainakin vielä näin opiskeluaikana rahaa riittäisi ruokaankin.

Preferoin kovakantisia ja vanhempia painoksia (tai ainakaan en preferoi elokuvakansia...), ja sarjojen kohdalla varon ostelemasta erinäköisiä painoksia. Joskus näillä ei ole niin väliä: erityisesti ei-spefejä romaaneja minulta löytyy aika paljon pokkareina, eikä minulla ole monien kohdalla ollut ajatustakaan etsiä niitä kovakantisina. Jonkinlaista arvojärjestystä siis noudatan, vaikka enimmäkseen se onkin aika tiedostamaton järjestys.

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

Dyn vastasi aiheeseen: Bibliofilia
15.12.2015 19:16 #4

Onhan noita kirjoja kertynyt, mutta tiedän, että muutaman muun foorumilaisen rinnalla meidänkin hyllymme on pieni ripaus vain. :neutral:

En ole koskaan tainnut laskea kappalemäärää, mutta viime muutossa kaunokirjallisuuden hyllymetrimääräksi arvioitiin 28-30. Siihen on ehkä tullut hiukan lisää, koska Iivari on kantanut meille jonkin verran kirjaston poistoja, ja tiedän itse sekä ostaneeni että saaneeni arvostelukappaleina useamman kirjan. Sen verran, että tuoreeltaan hieno kirjahylly alkaa jo nyt olla liian pieni.

Työkirjallisuus on hajallaan muissa hyllyissä, varastossa ja mun omani työpaikalla. Nämä sisältävät harraste- ja tietokirjat, ainakin noin enimmäkseen. Ja sitten toki makkarissa on keskeneräisten kirjojen hylly, mutta siinä nyt on kirjastonkin tuotteita.

En tiedä. En minä keräämällä kerää kirjoja. Niitä vain kertyy. Kirjoja on ihan kiva omistaa, koska sitten niitä voi lukea koska vain uusiksi, ja niillä voi sisustaa - mutta keskimäärin niitä on ihan liikaa, eikä kaikille meinaa löytyä paikkaa. Säännöllisin väliajoin olen pyrkinyt myös poistamaan niteitä hyllystä, mutta kovin vaikeaahan se on: mistä sitä tietää, jos jonkin kirjan lukisi joskus uusiksi tai lukemattoman kirjan sen ensimmäisenkään kerran.

On meillä muutama harvinaisuuskin, ja muutama tieten tahtoen ostettu ensipainos, ja noh, muutama outo kirjasarja kokonaisuudessaan joilla ei varmaan ole mitään muuta kuin tunnearvoa, paitsi ehkä toiselle keräilijälle. Yritän olla haalimatta näitä "keräyskohteita" enää lisää. Jääkansan tarinakin on jo vuosia ollut täysi.

FreakyMike vastasi aiheeseen: Bibliofilia
16.12.2015 00:12 #5

Tässäkin yksi paantunut bibliofiili ja keräilijä, vaikka aktiivisin aikani sijoituukin jo yli 10 vuoden taakse, kun asuin vielä Joensuussa ja Lappeerannassa. Syrjäisessä maalaiskylässä eläminen vaikeuttaa vähän liikaa semmoisia harrastuksia.

Painotuotteiden tämänhetkistä kokonaismäärää on liian vaikea laskea, mutta kokoelmassani on jo vähintään noin 500-600 romaania ja muutama kioskipokkarisarja joita en ole ehtinyt vielä lukemaan. Kaikki tietokirjat ja sarjakuvat tulee kuitenkin luettua ennen hyllyyn laittamista.
Jos samasta kirjasta on tehty useampia painoksia, niin vanhempi niistä on tietenkin mieluisampi, kunhan siinä on kansipaperi tallessa. Ainoana poikkeuksena vain semmoiset kirjat/sarjat joissa uudemman version kansikuva on mielestäni paremman näköinen kuin ykköspainoksessa.
Kun alkaa keräilemään sarjaa, niin kaikkien osien pitäisi olla mielestäni yhtenäisen tyylisiä, koska on ärsyttävää jos vaikka julkaisun ulkomitat tai esimerkiksi nimen tai muiden tekstien sijaintia päädyssä siirretään eri kohtaan uudemmissa osissa. Muutos päätyjen ulkoasussa pistää liian helposti silmään, kun sarjaa säilyttää kirjahyllyssä.

Vanhimmat kirjani ovat noin 20-luvulta, mutta joukossa ei ole varmaankaan mitään tosi harvinaisia yksilöitä. Olen kuitenkin kerännyt esimerkiksi Moonlordin mainitsevat Mars-kirjat Taikajousen painoksina joskus markka-aikana, kun hinnat ei olleet vielä pilvissä. Aiheeseen liittyen myös kolme Venus-kirjaa kustannusosakeyhtiö Karhun julkaisemana kuvakantisena versiona löytyvät hyllystä, mutta niiden kunto ei ole erityisen hyvä.
Hienona yksittäisenä teoksena voisi mainita vaikka Erkki Tantun kuvittama Bengtssonin "Orm Punaisen" suomalainen ykköspainos, joka löytyi huonokuntoisena divarista pari vuotta sitten ja sidoin/kansitin sen uudestaan aika suurella vaivalla. Yksi kokonaan omatekoinen kirja on 79-80 vuosien Hopeanuoli sarjakuvalehdistä eroteltu Turok-jatkosarja, jonka sidoin noin 6 cm paksuksi opukseksi joskus vuosituhannen vaihteessa. :grin:

Jules Vernen koko suomennettu tuotanto löytyy tietääkseni jo melkein kokonaan, lukuunottamatta yhtä 60-luvulla viimeisen kerran julkaistua merikirjaa. Myös kaikki osat Jalavan vanhemmasta kuvakantisesta H.P. Lovecraft pokkarisarjasta, Dumasin kaikki suomennetut tarinat Kariston kuvapäätyisenä sarjana, R.E. Howardin, James Clavellin ja Sven Hasselin kaikki suomennokset ja monia muitakin pienempiä tai vähemmän tunnettuja sarjoja tai kirjatrilogioita jne.
Valitettavan iso osa sarjoista on kuitenkin vain pokkaripainoksia, koska ne maksavat vähemmän ja menevät myös pienempään tilaankin.

Onko täällä kenelläkään muilla kirjoja tai sarjakuvia mihin olette saaneet tekijän signeerauksen? Itselläni on ainakin jo viidessä kirjassa ja kolmessa sarjakuvajulkaisussa, mutta parissa niistä se oli ollut jo ostovaiheessa.. Yksikään niistä kirjoittajista ei ole kuitenkaan mikään iso skenejulkkis, vaan lähinnä jotain pienempiä juhlavieraita tai puolituttujani eri Ropecon/Finncon-tapahtumista.

Sarjakuvista harvinaisimpia ovat luultavasti lähes täysi sarja kaikista suomeksi ilmestyneistä Conan barbaari lehdistä ja albumeista. Ainoastaan ne muutamat ennen 1984 vuotta ilmestyneet lehdet puuttuvat, koska nykyiset keräilyhinnat ovat ihan liikaa kukkarolleni, joten onneksi suurin osa sarjasta tuli hankittua jo 2000-luvun alussa. Monista muistakin 70-luvun jälkeen ilmestyneistä sarjakuvalehdistä, pokkareista ja albumeista löytyy täydet tai lähes täydet sarjat, kuten myös joistakin pitkistä lukemistolehti- ja kioskipokkarisarjoista.
Koneelta löytyi tarkka lista täysistä sarjoista, kun vähän kaivelin tekstitiedostojani.

-Sarjakuvalehtiä:

Witchblade
Witchblade/Darkness
Xena soturiprinsessa

-Lähes kokonaiset lehtisarjat:

Conan barbaari (Viisi 1975-1976 vuosina ilmestynyttä numeroa puuttuvat)
DC-spesiaalit (3 yksittäistä numeroa puuttuu)

-Täydet albumisarjat/trilogiat: (Listasta taitaa puuttua vielä muutamia 2 numeroon päättyneitä minisarjoja, mutta en jaksa tarkistaa hyllyistä..)

Alix 1-16
Avaruuden salaisuudet 1-2
Conan extrat/mv-spesiaalit (21 albumia jos nyt oikein muistan)
Druuna 1-3
Tähtien Sota 1-6
Umpah-Pah 1-5
Valhalla 1-5
Walking Dead 1-6

Tässä vielä joitakin hyvään alkuun päässeitä albumi-sarjoja, mutta saa nähdä keräänkö ikinä kokonaan valmiiksi:

Judge Dredd 1-16
Mämmilä 1-9
The Mercenary 1-8
6 Kapteeni Kuolio albumia
9 Pikku Piko albumia
19 Petri Hiltusen albumia
6 Robert Crumbin albumia
4 sarjakuvaa Kerrassaan merkillisten herrasmiesten liigasta

Olisi tarkoitus saada joskus myös kaikki Asterixit, Tintit ja Valerian & Laureline sarjat täyteen ja kokoelmasta löytyy eri jatkosarjojen ohella myös ehkä viitisenkymmentä yksittäiseksi jäänyttä albumia..

-Täydet pokkarisarjat:

Semicin laatupokkarit
Suomen Mad esittää
Super korkkari
Super länkkäri

Kotona on myös jo kymmeniä 70-80 luvuilla suomennettuja "Fumetti-pokkareita", missä julkaistiin pornahtavia parodioita esimerkiksi Tarzanista ja Zorrosta, mutta jätin härskeimmät sarjan-nimet pois listalta, jotta ette luulisi ihan pervoksi setämieheksi.. :tongue:

Aku Ankan taskukirjojakin on jo reilu parisataa alkupään numeroa, mutta en edes aio kerätä niitä sen pitemmälle, kunhan saisin vain 5 välistä puuttuvaa yksittäistä taskaria vielä talteen. Sarjan taso alkoi mielestäni laskemaan liikaa 90-luvun jälkeen ja en myöskään tykkää siitä kun taskukirjojen päädyissä on nykyisin kaistale jostakin suuremmasta kuvasta, joten pitäisi saada aina koko kulloisenkin keräilykuvan koko setti kasaan, jos haluaa niiden näyttävän hyvältä hyllyssä. Lopetin keräilyn jo kolmanteen semmoiseen päätykuvasettiin, mikä loppui taskariin numero 213.

Erilaisista lukemistolehdistä ja kioskipokkareista olen kerännyt ainakin nämä sarjat täyteen paria hajanumeroa lukuunottamatta:

Apassi
Eloonjääneet
Finn West
Flash Gordon
Hackett vaeltaja
Hulkkonen
Isaac Asimovin science fiction-valikoima + se vähän isokokoisempi valikoima-sarja
Kauhujen kirja
Remo/Remo-Special
Traveler
Yöjuttu-lehdet/John Sinclair-pokkarit
Voittaja

Viimeksi muokattu: 16.12.2015 03:58 : FreakyMike.

pihlajapuu
pihlajapuu vastasi aiheeseen: Bibliofilia
16.12.2015 02:34 #6

Miusta ei kyllä saa bibliofiilia yrittämälläkään, ainakaan keräilyllisessä mielessä. Käsittääkseni kirjahyllyssäni on kirjoja vain jonkin verran yli 100 kpl, ja näistä arviolta puolet on ostettu tai saatu yli kymmenen vuotta sitten. Ja arviolta neljännes sellaisia, että lähtevät eteenpäin luultavasti heti, kun saan ne luettua joskus.

Pidän kyllä fyysisistä kirjoista ja hankin niitä satunnaisesti. Aiemmin tuli ostettua enemmän sen vuoksi, että halusin lukemani loistavat tai merkitykselliset kirjat hyllyyni, mutta nyttemmin useimmiten siksi, että kiinnostava kirja sattuu tulemaan vastaan sopivasti palkkapäivän tienoilla (eli kun tuntuu siltä, että on sopivaa hemmotella itseään perusteettomilla turhuuksilla) tai kun jotain suosittua kirjaa joutuisi jonottamaan kirjastosta ikuisuuden. Näistä heräteostoksista ja käytännönseikkojen vuoksi hankituista yritän sitten satunnaisesti hankkiutua eroon kirpputoreilla yms., jos ei luettuun kirjaan muodostu erityistä tunnesidettä.

Yritän pyrkiä siihen, että en kerryttäisi hyllyyni "merkityksetöntä" kirjallisuutta (siis minulle henkilökohtaisesti), eli pyrin muuttamaan ostotottumuksiani siihen suuntaan, että hankkisin lähinnä niitä kirjoja, jotka ovat jääneet mieleeni suosikkiteoksina, vaikuttavina tai muuten sellaisina, että haluaisin lukea ne uudelleen. Lisäksi ostan jonkin verran sellaisia tietokirjoja, joiden aihepiiri kiinnostaa siinä määrin, että tykkään, että ne ovat "hakuteoksina" saatavilla kotona. Esimerkkinä vaikkapa Anna-Leena Siikalan kirjat Suomalainen samanismi ja Itämerensuomalaisten mytologia.

Nylkky
Nylkky vastasi aiheeseen: Bibliofilia
16.12.2015 07:35 #7

En näem ole ainoa :D

Joo niin kuin Moonlord tiesi nii itse erikoistunut sotahistoriaan. Täytyy itse vähän präystäillä mut itseltäni löytyy 1941 vuoden sotilaan käsikirjan.

Kirjalla on jopa tarina ja ehkä luodin reikä ja veritahra kertoo kaiken. Mutta se ei ole se tärkein itselleni vaan tuohon aikaan nämä kirjat nimikoitiin ja niihin laitettiin tunnukset. Tässä on pappani nimi ja syntymävuosi sivu revitty ( pappa joutui 16 v rintamalle jolloin todisteet lapsisotilaasta tuhottiin).

Keräilijät eivät tästä paljoa maksa koska eihän se kokonainen kirja ole ja veri tahrakin häiritsee, mutta tämä on niitä tunne kirjoja. Samaan luokkaan kuuluu kaikki Kevyt Osasto 3 tiedot sota-ajalta (yhdessä vaiheessa joukkuetta johti Lauri Törni)

No lopetetaan historiasta paasaaminen koska kaikki ei siittä pidä.

Race like first!
Train like second!

Emelie vastasi aiheeseen: Bibliofilia
16.12.2015 08:33 #8

Minulle on jopa yllätys, että onko muka olemassa muunkinlaisia kirjoja lukevia ihmisiä kuin bibliofiileja? :tongue: Se on ollut minulle aina itsestään selvyys, että kirjoja on ja niitä hankitaan, vaikkei niitä sitten ehtisikään lukea.

Välillä yritän rajoittaa kirjojen ostamista, koska ei meidänkään kämppään loputtomasti niitä mahdu, mutta siitä huolimatta kirjamäärät kasvavat myös minun hyllyissäni. Avopuoliso joutuu jo laittamaan osan pokkareistaan kaksi syvään, jotta kaikki mahtuisi edes hyllyihin. Yhteensä meillä on kirjoja useampi tuhat, helpostikin. Mutta en minä koe sitä ongelmaksi, että meillä on paljon kirjoja tai että jo omissa hyllyissäni on teoksia, joita en ole koskaan lukenut tai tule koskaan lukemaan. Kirjoissa on vaan jotain silmää miellyttävää.

Moonlord
  • Viestejä: 2038
Moonlord vastasi aiheeseen: Bibliofilia
16.12.2015 09:21 #9

Sarjakuvia löytyy minultakin aikamoiset kasat. Freakymiken tapaan olen kerännyt innolla esimerkiksi noita Conaneita jotka minulla tietääkseni ovat kaikki aivan uusimpia lukuunottamatta (pitäisi joskus tsekata mitä niitä on tullut, ei täällä periferiassa muuten tule vastaan ellei muualta tilaile). Ne viisi 1975-76 julkaistua Conan lehteäkin löytyvät ja pidänkin niitä kokoelmani helminä 1975-76 julkaistujen Kostajat-lehtien ohella.

Graalin malja minulle olisivat vanhat 60-luvun Ihmesarjat (Marvelia) joita ei kokoelmistani löydy kuin puolisen tusinaa. Ne ilmestyivät sen verran varhain etten ehtinyt niitä juurikaan nähdä enää paikallisissa divareissakaan (Aloitin keräilyn 1983 kun ostin lehtipisteestä samana päivänä Ihmeneloset, Hulk ja Star Wars sarjakuvat, ihastuin ja keksin että tahdon loputkin). Nuo vanhat Star Warsit muuten löytyvät kaikki, kuusi albumia mukaanlukien, noissa Marvel-lehdissä on vielä vähän puutteita.

Urho Epäonnensoturia ei löydy kuin pari kappaletta, ja ne ovat tällä hetkellä kaiketi veljeni ykköshaave, häneltä kun pari vielä puuttuu. Itse paikkasin puutetta ostamalla niitä (Groo the Wanderer) englanninkielisenä. Veljelläni on myös kaikki 1978-79 julkaistut John Carter sarjakuvat, minulta puuttuu vielä pari 1978 vuoden numeroa.

Lukemistolehtiäkin on joitain satoja. Kaikki Yöjutut löytyvät, Finn Westiä puuttuu muutama ekan vuoden numero ja sitten uusimmasta päästä vuosikerran verran (taso laski lopussa niin ostoinnostuskin väheni). Finn Westiäkin kovempaa iski Joe Montana, jonka kostoretkelle tuli loppu kun kirjoittaja kuoli kesken ja minultakin jäi loput ostamatta kun lehteen tuli tilalle joitain muita (huonoja) tarinoita. Vanhoja Pekka Lipposia, Kalle-Kusta Korkkeja ja Zorroja on jonkin verran, mutta vain murto-osa ilmestyneistä, niitä kun en ole aloittanut urakalla hommaamaan. Perry Rhodanitkin löytyvät melkein kaikki, pari taisi puuttua.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: FreakyMike

Dyn vastasi aiheeseen: Bibliofilia
16.12.2015 10:20 #10

Nyt kun päästiin listaamisen makuun, niin muutama erikseen keräämäni sarja tai kirjailija löytyy:

Ursula K. Le Guinin Hain-kirjat ja Maameri-kirjat suomeksi. Nämä löytyvät kaikki, samoin yksittäisiä romaaneja (suomeksi ja englanniksi).
Brian Aldissin Helliconia-trilogia suomeksi. Tätä piti jonkin verran metsästää, kun en halunnut maksaa viittäkymppiä niteeltä.
Tolkienin History of Middle Earth kovakantisina. Yritin ensin keskittyä brittipainoksiin, mutta huolin lopulta myös amerikkalaisia mukaan, kunhan on kovakantisia. Pahasti kesken.
Margit Sandemon Noitamestari ja Jääkansan tarina suomeksi. Onnistuin! Noitamestarin pari pokkaria pitäisi vielä saada kovakantisena, mutta muuten sarjat ovat täydellisiä.
Tad Williamsin Taru kolmesta miekasta kokonaisuudessaan suomeksi. Onnistui, kirjastojen poistot auttoivat.

Ansa
Ansa vastasi aiheeseen: Bibliofilia
16.12.2015 10:33 #11

Itseltäni löytyy enimmäkseen H.P. Lovecraftin ja Neil Gaimanin teoksia. Jonkin verran mangojakin on tullut kerättyä ja niistäkin vain pari sarjaa kokonaan (Uzumaki, Death Note ja Suikoden III). Sitten löytyy kasa muitakin kirjoja, kuten Sinuhe, Tommy Tabermanin runokirja ja Poen kokoelmateos. Ehkä enemmän tulee juuri kerättyä Lovecraftin teoksia. Niitä minulla on useampi hyllyssä ja vain yksi teos suomeksi. Sitten on vielä erilaisten roolipelien sääntökirjat. Erityisesti haluaisin sen ihan ensimmäisen Dungeons & Dragons sääntökirjan. Kokoelmapainos maksaa kyllä aika paljon eikä siihen ole tällä hetkellä varaa.

En kyllä voisi sanoa olevanin kunnon bibliofiili, kun ei tule keräiltyä niin paljoa kirjoja, ja ostettua sitäkin harvemmin. Tilaa kyllä olisi, mutta rahaa ei.

pihlajapuu
pihlajapuu vastasi aiheeseen: Bibliofilia
16.12.2015 13:22 #12

Emelie kirjoitti: Mutta en minä koe sitä ongelmaksi, että meillä on paljon kirjoja tai että jo omissa hyllyissäni on teoksia, joita en ole koskaan lukenut tai tule koskaan lukemaan. Kirjoissa on vaan jotain silmää miellyttävää.

Se on kyllä totta, että kirjarivit ovat vaikuttavia. Itsekin ajattelin "vapauttaa" itseni noista aiemmin mainituista ostorajoitteista, kunhan asun jossain pysyvämmin (esimerkiksi Dynin mainitsema Hain-sarja on tarkoituksena kerätä kokonaisuudessaan vielä). Nykyisellä muutto per vuosi tahdilla tuhansien kirjojen kanniskelu kävisi kuitenkin äkkiä tuskastuttavaksi. Lisäksi nykyiseen pikkuyksiööni ei mahdu kuin yksi 80 senttiä leveä kirjahylly, mikä jo itsessään toimii hyvänä rajoitteena määrälle. :D

Doc Nicholson
Teknikko
Doc Nicholson vastasi aiheeseen: Bibliofilia
16.12.2015 14:47 #13

Kirjojen ostaminen (ja omistaminen) on aina ollut sydäntäni lähellä, viimeisten vuosien aikana olen onneksi saanut muutettua ostokset aika paljon kokoelmalliseen suuntaan. Tämä on hyvä juttu siinä mielessä, että täysin satunnaisten ostosten määrä on laskenut hyvin pieneksi, mutta toisaalta kokoelmia on sitten taas kertynyt useampi, joten nyt tulee helpommin vastaan kirjoja, jotka on pakko ostaa… Yksikköhintakin on alkanut nousemaan, kun kokoelmaan ei viitsi ihan halvinta painosta ostaa (tiettyjä erikoiskokoelmia lukuunottamatta).

Sarjakuvat (300+ nidettä): Tämä on nopeimmin kasvava kokoelma tällä hetkellä, hyllytila pakottanee kohta pohtimaan tarkemmin tämän kokoelman suuntaa.

Sarjakuva “taidekirjat” (n. 50 nidettä): Luonnostelmakirjoja, kokoelmateoksia ja pin up-taidetta. Varmaan jälleenmyyntiarvoltaan parasta tavaraa hyllyssäni, näistä löytyy useampia FreakyMiken kyselemiä signeerattuja opuksia.

Historia (Eurooppalainen myöhäisantiikki ja varhaiskeskiaika) (150 nidettä?): Tämä on varmaan tarkimmin kuratoitua päätä hyllyssäni, olen tietoisesti pitänyt kriteereinä ainakin jonkinasteisen akateemisuuden ja yrittänyt välttää populaarihistorian keräämistä hyllyyn. Seurauksena sitten se, että materiaali on usein aika raskassoutuista.

Historia (Laivastohistoria, pääosin n.1850-1910) (20 nidettä): Pieni ja uudehko kokoelma, pääosin teknisempää materiaalia (sotilas)laivanrakennuksen kiinnostavalta murroskaudelta. Joukossa on muutama vaikeasti saatavilla ollut klassinen opus, joita jouduin metsästämään aika pitkään.

Terry Prachett (n.70 nidettä): erikoiskokoelma, eli jossain vaiheessa tein päätöksen että Discworld kirjojen kuuluu olla pokkareita. Täyttä pokkarisarjaa olen sitten täydentänyt erinäisillä erikoisteoksilla (GURPS Discworld yms.) ja matkamuistokirjoilla (melkein aina Pratchettia löytyy kohteesta paikalliskielellä).

Horus Heresy (30+ nidettä): Guilty pleasure, näitä on kiva lukea, ja yhtenäisen ulkoasun ansiosta näyttävän jo ihan kokoelmalta.

Figupelisäännöt ja roolipeliopukset(n. 100 nidettä?): Näitä kertyi jossain vaiheessa, vaikkei niitä lopulta monia ehtinyt pelaamaankaan. Monet ihan mukavaa luettavaa, mutta ulkoasu harmillisen sekalainen kokoelmaksi…

Hitaammalla tahdilla hyllyyn kertyy klassista scifiä ja fantasiaa, muuta kaunokirjallisuutta (tämäkin pitäisi lukea…), matkakohteista kertovia kirjoja ja muuta sekalaista. Hyllymetrit ovat kuitenkin rajallinen luonnonvara (ehkä noin 25 metriä käytettävissä, pokkarit on jo kaksi syvässä), joten tuoreimmassa uudelleenjärjestelyssä n 1,5 metriä kirjoja sai lähtöpassit (Miksi minulla on liettuankielinen seismologian oppikirja?). Kirjojen kokonaismäärää en ole sen tarkemmin arvioinut, jossain hiukan toisella tuhannella varmaan mennään.

The hobbits are a... disease, mr. Baggins

FreakyMike vastasi aiheeseen: Bibliofilia
16.12.2015 21:31 #14

Kirjoista pitäisi varmaan höpistä vielä vähän lisää, koska tuo edellinen listaukseni käsitteli enemmän sarjakuvia. Olin lapsena hyvin aktiivinen lukija, mutta käytin lähinnä kirjastojen valikoimia. Keräileminen alkoi pikkuhiljaa vasta peruskoulun jälkeen, kun lähdin opiskelemaan isommalle paikkakunnalle. Alussa varmaan pelkkiä sarjakuvia ja kioskikirjallisuutta, mutta 90-luvun lopussa se laajeni enemmän myös "oikeisiin kirjoihin". Suosin silloin etenkin scifiä ja fantasiaa, mutta noin viimeisen 10 vuoden ajan suunta on ollut enemmän historiallisiin aiheisiin, tietokirjoihin ja laadukkaasti kuvitettuun lasten- ja nuortenkirjallisuuteen.

Olen välillä selaillut myös uusia lastenkirjoja kirjakaupoissa ja en pidä useimpien kuvituksesta, joten olen yrittänyt kerätä mahdollisimman laajan valikoiman kaikista lapsuuteni suosikeista ja myös joistakin uudemmistakin kirjoista jos tyyli on semmoinen mistä olisin tykännyt lapsena. Pidän erityisesti niistä missä kuvitus on tehty perinteisesti maalamalla, mutta myös kaikki oikein pikkutarkasti piirretyt kuvakirjat tarttuvat herkästi mukaan.
Joku voi ehkä ihmetellä sitä kun aikuinen mies keräilee lastenkirjoja, mutta jos saan joskus jälkikasvua, niin on ainakin hyvä valikoima mielikuvitusta ruokkivaa luettavaa varastossa. Olen yrittänyt haalia etenkin Ivan Bilibinin, Björn Landströmin, Mauri Kunnaksen, Jill Barklemin, David Macaulayn, Elsa Beskowin, Steven Caldwellin, Wil Huygenin ja Alan Leen kuvittamia lastenkirjoja, mutta myös äskettäin löytynyt James Gurneyn Dinotopia osuu hyvin siihen kategoriaan. Historialliset aiheet ovat lähimpänä sydäntäni jo omien harrastuksienikin takia, mutta ei kirjan aiheellakaan ole niin väliä, jos taide on poikkeuksellisen hienoa jälkeä.

Tietoteoksista suosin etenkin metallitöihin ja muihin perinteisiin kädentaitoihin sekä kuvataiteisiin liittyvää kirjallisuutta, mutta kokoelman siinä osiossa on jo ainakin yksi hyllymetri myös historiallisia teoksia. Yli puolet kai viikinkeihin ja muihin rautakautisiin kansoihin liittyviä, mutta löytyy vaikka mitä sekalaista esimerkiksi keskiaikaisista linnoista, merirosvoihin, villiin länteen ja luonnonhistoriaan jne. Kaunokirjallisissa teoksissakin on tullut hankittua hyvin laajalta skaalalta historiallisia aiheita vaikka jostakin kivikauteen sijoittuvista tarinoista, antiikin kulttuureihin, renessanssiaikaan ja 1800-luvun meriseikkailuihin, mutta minulla on pari tiettyä suosikkiaihetta joista olisi tarkoitus kerätä kaikki mahdolliset suomessa julkaistut teokset, mitä vain käsiini löydän.
Niitä ovat etenkin paleofiktio ja kaikki viikinkiajan suomeen tai kivilinnoihin liittyvät kirjat ja on aina oikein mukavaa, jos divarissa tulee vastaan semmoisia mistä en ollut ennen kuullutkaan.

Joskus aikoinaan tuli ostettua myös tuplakappaleitakin, koska en välillä muista kaikkia aikaisempia hankintojani, mutta erilaiset puutelistat helpottavat keräilyharrastusta tosi paljon. Netistä löytää kattavia listauksia vaikka minkä genren teoksista, joten on helppo copypastea talteen kaikki nimikkeet mitkä itsekin haluaisin ja pitää taulukkolaskennasta tulostettua paperia mukana aina divareita ja kirpputoreja kierrellessä.
Noin 12 vuotta sitten minulla oli vielä kolme kaksipuolista A-nelosta täynnä pientä pränttiä, mutta tällä hetkellä puutelista on enää vain puolet siitä. Monista jatkosarjoista puuttuu enää vain niin vähän osia, että saan kutistettua listan pelkkään yhteen kaksipuoleiseen paperiin ehkä jo parin vuoden sisällä. En malta odottaa..

Pisin aika mikä on mennyt jonkun yksittäisen sarjan keräämiseen on ehkä noin 16-17 vuotta ja se omalla kohdallani Finn West lukemistolehti, jota ilmestyi kaikkiaan 197 numeroa. Aloitin niiden lukemisen jo teini-iässä 90-luvun puolivälissä ja sain suurimman osan kasaan jo vuosituhannen vaihtumiseen mennessä, mutta joidenkin 1976-1977 numeroiden löytymistä sai odottaa kyllä tosi kauan ja hartaasti. Kun viimeinen kappale löytyi lopulta huutonetistä, niin olin ihan juhlafiiliksissä varmaan koko sen viikon, milloin lehti saapui postissa. :grin:

Tällä hetkellä ei ole enää jäljellä montaa yksittäistä teosta mitä haluaisin ihan niin suurella innolla, mutta joidenkin keräilykohteiden jatkuvasti kohoava hinta huolestuttaa kieltämättä melkoisesti. En ole mikään hyvätuloinen, joten joidenkin sarjojen valmiiksi saaminen muuttuu aivan liian vaikeaksi, jos parista viimeisestä puuttuvasta kappaleesta joutuisi pulittamaan nyt isomman summan, kuin kaikista aikaisemmista osista yhteensä joskus silloin vuosia sitten. (Esimerkkinä vaikka ne vanhimmat Conan-sarjakuvat ja Robin Hobbin kirjojen kovakantiset painokset, joista minulta puuttuu vielä Narrin matka.) Tällä hetkellä ei olisi enää mitenkään varaa joihinkin lehtisarjoihin, mitkä sain onneksi täyteen jo markka-aikana.

Harmi kun on niin vaikeaa päätellä jo ilmestymisaikana, että mitkä kaikki sarjat tai yksittäiset kirjat muuttuvat keräilyharvinaisuuksiksi myöhemmin. Joskus sattuu kaikkia omituisia tapauksia, niin kuin vaikka se ensimmäisistä Dragon ball sarjakuvista alkanut sensurointikohu ja pokkarien myynnistä pois vetäminen, mikä nosti neljän ensimmäisen osan hinnan tilapäisesti ainakin viisinkertaiseksi.

Olisi voinut tehdä bisnestä silloin, jos olisi älynnyt hamstrata niitä varastoon.. :tongue:

Viimeksi muokattu: 16.12.2015 21:43 : FreakyMike.

Valvojat: IivariSarantha
Uusin jäsen: Vilma Takala