Työnhakuprosessi ja muut hakemiseen liittyvät kokemukset

Ansa
Ansa loi aiheen: Työnhakuprosessi ja muut hakemiseen liittyvät kokemukset
16.02.2016 13:29 #1

On se aika vuodesta, kun monet havittelevat itselleen kesätyöpaikkoja työnhakujen käynnistyessä. Prosessi vaatii omalta osaltaan aikaa, ja se useimmiten laittaa miettimään asioita, joita ei ole tullut ajatelleeksi aiemmin. Omat kokemukseni työnhausta rajoittuvat aika usein kesätyöhön, mutta kerran päästyäni Postiin kesätöihin niin sieltä tuli töitä ilman, että hain niitä. Tämä loppui, kun päädyin opiskelemaan.

Ehkä se inhottavin kohta hakemuksissa on se, missä pitää kertoa itsestä jotain positiivista. "Miksi juuri sinä olisit sopiva tähän työtehtävään" ja monet sen variaatiot löytyvät varmasti jokaisesta paperista. Se tuottaa itselle hankaluuksia miettiä, miksi juuri minä. Mitä minä osaan, mistä olisi tehtävään hyötyä, ja miten sen asian ilmaisisin.

Hakemuksen jätettyä alkaakin sitten se odotus. Saanko töitä, ja mistä saan? Vai saanko ollenkaan. Tutuksi ovat tulleet sähköpostit, joissa lukee:

Kiitos mielenkiinnostasi työtehtävää kohtaa. Tähän haki x-määrä ja haastatteluihin kutsuttiin x-määrä hakijoita. Sinä et valitettavasti ollut yksi heistä.

Onko muilla ollut vastaavia kokemuksia hakemisesta? Onko hakeminen mielestänne vaativaa ja miten olette hakuprosessin ottaneet vastaan? Onko ollut pettymyksiä ja onnistumisia?

Jos haluat keskustella työssäkäymisestä, niin katso Käytkö töissä? -ketju.

Puolikuu
Puolikuu vastasi aiheeseen: Työnhakuprosessi ja muut hakemiseen liittyvät kokemukset
16.02.2016 15:16 #2

En ole koskaan saanut edes kutsua haastatteluun lähettämällä hakemusta. :roll: Hakemuksiin ei joko tule vastausta ollenkaan tai sitten sen on juurikin tuollainen ”Kiitos mielenkiinnostanne, mutta valintamme ei tällä kertaa kohdistunut teihin.” Todennäköisesti toistan juuri ne samat kliseet kuin muutkin hakijat. Erityisesti itsensä kehumisessa homma menee helposti latteuksiksi kuten ”tulen toimeen kaikkien kanssa, olen hyväntuulinen ja ahkera.” Pitäisi osata kaivaa itsestään joku erityinen piirre, josta työnantaja voisi hyötyä. Ja osoittaa myös kuinka innostunut työpaikasta on.

Ne työpaikat ja haastattelut, joihin minut on kutsuttu, ovat hoituneet puhelinkeskustelun kautta. Työnantajalle soittamista kannattaa siis minusta harkita. Olettaisin, että suurin osa yhteydenotoista tulee sähköpostitse joten soittaja erottuu helpommin joukosta. Itse koen myös olevani parempi esittäytymään suullisesti kuin kirjallisesti ja pystyväni osoittamaan paremmin olevani oma-aloitteinen sekä innostunut. Monet työnantajat eivät tosin ota puheluja vastaan, eikä tällaista lähestymistä aina palkita. Kerran kävin kysymässä työpaikkaa ihan paikanpäältäkin, nimittäin Hesburgerista, jonka nettisivuilla kehotettiin näin tekemään. Vastaus oli välinpitämätön kehotus käydä täyttämässä nettilomake. Tästä jäi pitkäksi aikaa nihkeä olo.

Tästä keskustelusta sain viimein motivaatiota ryhdistäytyä kesätöiden suhteen, hip hei!
:smirk:

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

Skie
Skie vastasi aiheeseen: Työnhakuprosessi ja muut hakemiseen liittyvät kokemukset
16.02.2016 17:17 #3

Mulla on semmonen fiilis, että oon aina päässyt töihin vähän kuin tuurilla. :roll: Ja tietysti suhteilla, sehän se tuntuu olevan pelin henki valitettavankin usein. Omalla kohdallani tilannetta on helpottanut se, että pienellä paikkakunnalla (kun yläasteella ja lukiossa satunnaisia kesätöitä haki) kaikki tuntevat tai vähintäänkin tietävät toisensa, joten oli helppo kävellä yritykseen sisään ja kysyä ottavatko kesätyöntekijöitä. Ja aika usein kun johonkin hommaan on päässyt, ovat sitte huolineet takaisin seuraavanakin vuonna. Mulla taitaa olla kaksi työpaikkaa, jossa oon ollut kuusi vuotta peräjälkeen (joulut 2004-2009 ja joulut 2010-2015).

Yliopistossa aloittaessa ja kaupungista kesätöitä hakiessa se todellisuus iskikin sitten vastaan. Taisin ekana opiskeluvuonna hakea eräälle kauppaketjulle töihin, paikkoja oli alueella tarjolla joku reilu sata. Takaisin tuli juuri tuo "kiitos mutta ei kiitos" -vastaus ja tieto siitä, että hakijoita oli ollut 1300. :shock: Ja mulla kuitenkin oli parilta lukiokesältä kokemusta hyllyjentäytöstä ja pullonhuoneen tyhjentämisestä.

Työhakemusten täyttäminen on ehkä inhokkihommaani, erityisesti niiden valmiiden nettikaavakkeiden, joihin pitää näpyttää kaikki samat asiat jotka jo CV:ssä nätisti kerrotaan. Vapaissa hakemuksissa pääsee näyttämään paremmin persoonaa, mutta silloin meinaa joskus lähteä vähän lapasesta ja unohtua se, että minun pitäisi nyt kertoa miksi heidän pitäisi palkata minut eikä selittää koko elämäntarinaani. Pidän kasvotusten haastattelusta enemmän kuin puhelinhaastattelusta (inhoan syvästi puhelimella soittamista, joka vähän heijastuu tähänkin ja minulla on tapana vaellella levottomasti puhelinhaastattelun aikana pitkin kämppää).

Täytyy kuitenkin myöntää, että enemmän takana taitaa olla noita onnistuneita työnhakukokemuksia. Jos olen haastatteluun asti päässyt niin paikka on jäänyt saamatta muistaakseni kerran, ja senkin sain sitten seuraavalla hakukerralla. Mutta kuten jo alussa totesinkin, mulla on aina käynyt kauhean hyvä tuuri työpaikkojen suhteen, saattaa onni loppua siinä vaiheessa kun on tutkintotodistus kädessä.

We chose this life.

Dyn vastasi aiheeseen: Työnhakuprosessi ja muut hakemiseen liittyvät kokemukset
16.02.2016 17:49 #4

On jo jonkin verran aikaa siitä, kun itse viimeksi hain töitä, mutta pari viime kevättä (ja myös tänä keväänä) olen auttanut pienimuotoisesti muita ihmisiä työnhaussa levittämällä tietoa potentiaalisista kesätyöpaikoista ja mentoroimalla (erityisesti naispuolisia) opiskelijoitamme. IT-alan työnhaussa on vähän se ongelma, että rekryilmoitukset usein listaavat vaikka kuinka monen teknologian osaamisen vaatimustasoksi, vaikka tosiasiassa haetaan harjoittelijaa. Pitää vain rohkeasti lähettää se hakemus ja kertoa rehellisesti, mitä itse osaa ja mitä on kiinnostunut oppimaan - tämä varmasti pätee monillakin aloilla.

Itsensä ja taitojensa aliarvioiminen työnhaussa ei ole vain naisten ongelma, mutta ikävä kyllä juurikin naisten näkee usein sortuvan tähän. Jos kehujen listaaminen tuntuu hankalalta, voi aloittaa vaikka konkreettisista taidoista ja tiedoista, joita omaa. Ja jos työkokemusta ei ole, kannattaa miettiä hakemukseen ja CV:een muita ansioita, joita tuoda esiin: vapaaehtoistyö vaikkapa ainejärjestössä, IT-alalla erityisesti erilaiset projektit joihin on osallistunut, opintojen aikana suoritetut (palkattomatkin) harjoittelut ja opinnäytteet ja niin edelleen. Omia osaamisiaan voi miettiä vaikka kaverin kanssa, jos yksin tuntuu hankalalta. Olen itse huomannut, että esimerkiksi CV:en vertailu tuttujen kesken ei ole ollenkaan huonompi tapa hahmottaa, mitä muut itsestään kertovat, ja mitä itse voisi tuoda esiin.

Tämä nyt saattaa kuulostaa vähän saarnaavalta, mutta useimmiten rehellisyys toimii näissäkin asioissa, ja vaikka itsensä myyminen on nykyään kovaa huutoa, yliampuvaksi ei kannata heittäytyä - se vain kostautuu myöhemmin. Ja itsensä aliarvioinnista kannattaa tietoisesti hankkiutua eroon, jos sellaista tunnistaa tekevänsä. :roll:

Olen tehnyt itse jonkin verran rekrytointeja yliopistolle tutkimusta avustaviin tehtäviin, ja yleensä itse kiinnitän huomiota hakijoissa yleiseen innostukseen ja kiinnostukseen itse aihetta kohtaan (jos työpaikalla on nettisivut, niitä voi vilkaista edes sen verran, että tietää mitä tulee tekemään), aiempaan kokemukseen (palkaton ja palkallinen työ, projektit, työhön liittyvät harrastukset, osallistuminen vapaa-ajantoimintaan joka vaatii vastuunkantoa) ja kun yliopistolla kerran ollaan, myös opintomenestykseen. Vitosen suora ei tarvitse olla, mutta oleelliset kurssit suoritettuna järkevillä arvosanoilla on jonkinasteinen vähimmäiskriteeri; yrityspuolella tuskin katsotaan yksittäisiä arvosanoja, mutta vaikkapa lopputyön aihetta voi varmasti mainostaa.

***

Ja sitten niistä omista hauistani. Lukion vikan kesän aikana ja lukion jälkeen hain vaikka minne, mutta sain vain siivoojan töitä, jotka sitten kelpasivat kyllä ja onnistuin kerryttämään opintojen alkuun ihan mukavaa alkupääomaa. Tein kesätöiden lisäksi talvisaikaan viikonloppuvuoroja, yliopiston alettua lisävuoroja myös viikolla. Ensimmäisen IT-alan työpaikkani sain puolivahingossa kaverin kautta, joka piti minua sopivana henkilönä ja antoi esimiehensä yhteystiedot - haastattelussa puhuttiinkin jo, koska aloitan. Yliopistolle hain ensin sivutoimiseksi tuntiopettajaksi (käytännössä pitämään laskuharjoituksia) johon pääsin suostuttuani ottamaan vastaan harjoitukset parilta kurssilta, mitkä eivät olleet kelvanneet kenellekään muulle. Tämän kurssin luennoijasta tuli myöhemmin esimieheni ja väitöskirjani ohjaaja, ja hän on maksanut minulle monet tutkimusavustajan ja projektitutkijan paikat yliopistolla, joten joskus kannattaa myös ihan vain ottaa riskejä ja siirtyä sen kuuluisan oman mukavuusalueensa ulkopuolelle. :grin:

Opiskeluaikaisen harjoittelupaikan haku on viimeisin kokemukseni muilla kuin suhteilla ja neuvottelemalla saadusta työpaikasta. Silloin lähetin hakemuksen muistaakseni kolmeen tai neljään paikkaan, joista yhdestä tuli vastaus ja haastattelupyyntö hyvin pian. Kun kuulin, että yksi (mielestäni minua pätevämpi) tuttuni oli myös käynyt haastattelussa, olin varma, että en saa paikkaa. Yllättäen olinkin sitten osannut haastattelussa kertoa olevani kiinnostunut (siis en edes osaavani, vaan olevani kiinnostunut!) oikeista asioista, joten työ oli minun.

Seuraava työnhaku lienee edessä ensi vuoden loppupuolella, olettaen että väittelen aikataulussa ja ryhdyn hetimmiten etsimään postdoc-positiota ulkomailta. Ja ulkomaisesta työnhausta jos mistä varmaan jännää tuleekin...

Piru Naiseksi
Piru Naiseksi vastasi aiheeseen: Työnhakuprosessi ja muut hakemiseen liittyvät kokemukset
16.02.2016 18:01 #5

Minulla on menneisyydessäni asioita, joista en kerro kaikkea kenellekään ja työnantajille mieluiten mahdollisimman vähän. Työhistoriassani ammottaa aukko, tosin nyt jo aika pitkän ajan takaa, joten pystyn nykyään sitä peittelemään. Pyydystelen keikkatöitä, joten ilmoituksiin vastaaminen on vähintään viikottaista ja siis ylen tuttua. Neuvoja ja opastusta olen saanut vuosien varrella niin vertaisilta kuin työ- ja elinkeinotoimistosta. Muistan, miten vuosia sitten sain mukaani painavan nipun tulosteita, tietoja paikoista joihin voisin hakea. Konttorikoneiden vanhainkotiin kuuluvine kirjoituskoneineni naputtelin mallinmukaisen hakemuksen toisensa jälkeen. Värinauha oli kulunut, ja raskaat kirjasimet lävistivät paperin pitsiä muistuttavaksi. Sain vastauksen noin joka kymmenenteen tyrkkyyni: "Valitettavasti valintamme ei kohdistunut Teihin..." Lopulta tuskastuin, suutahdinkin, ja kirjoitin erääseen firmaan humoristisen hakemuksen. Siihen tuli vastaus. Paikka jäi saamatta, ajokorttia toivottiin eikä minulla moista lupaa ole. Silti sain signaalin siitä, että tiukkapipoisuus ei aina ole eduksi näinkään vakavan asian parissa puuhasteltaessa. Erääseen toiseen firmaan pyysin - ohjeen mukaan - hakemuksia sähköpostitse. Kirjoitin viestin kiireessä, ja tietysti tein mokamokan. Vastausta ei kuulunut. Kesti aika kauan, ennen kuin uskalsin lähestyä tuota työnantajaa uudelleen. Silloin sainkin sieltä hommia.
Ehkä opin sen, että huumoria kannattaa käyttää, toki harkiten ja miettien, ketä lähestyy, eikä mokia kannatta ottaa kuolemanvakavasti. Ihmisiä tässä olemme kaikki - vai onko joku työnantaja humanoidi?

max
max vastasi aiheeseen: Työnhakuprosessi ja muut hakemiseen liittyvät kokemukset
16.02.2016 18:10 #6

Ei ole mitään suhteita kehenkään, joten työnhaku on ankeinta hommaa ikinä. Lukiossa taisin ekan kerran innokkaana hakea kesätöitä, melkeen mistään ei vaivauduttu edes vastaamaan ei kiitos. Sitä kun toistaa riittävän monta vuotta, niin mukava kierre on kasassa, kun se kuuluisa työkokemus puuttuu. No jossain postissa olin 5 vuotta sitten, ei liity mitenkään kirjallisuuden opintoihin. Opintotuet loppuu pian, varmaan siirryn sitten työttömyystuelle. Aika apaattinen olo koko hommasta. Käytännössä mikä vaan työ kelpaisi tässä vaiheessa, mutta en osaa olla semmonen Hyvä TyyppiTM. Ihan sama.

Dyn vastasi aiheeseen: Työnhakuprosessi ja muut hakemiseen liittyvät kokemukset
16.02.2016 18:41 #7

Skie kirjoitti: Ai niin, itselleni aiheuttaa aina päänvaivaa se perinteinen "mitä huonoja puolia sinussa on työntekijänä" -kysymys. Mitä ruukaatte siihen vastailla? Inhoan sitä "olen liiankin tunnollinen ja pedantti" -vastausta, koska se on niin teennäisen kuuloinen ja koska itse olen kaikkea muuta kuin pedantti. :smile:

Mulle on esitetty tämä kysymys kerran, jolloin vastasin olevani vähän laiska. Oli muuten varmasti väärä vastaus. Olisi pitänyt sanoa olevani "mietiskelijäluonne" tai "haluan ensin ajatella ja sitten vasta tehdä". Ei olisi kuulostanut niin pahalta.

Nykyään vastaisin ehkä jotain sen suuntaista, että saatan ylisuorittaa ja minun voi olla vaikea olla tyytyväinen omaan työhöni tai olen hyvin itsekriittinen. Pitäisi ainakin paikkansa, ja tämä piirre tulee varmasti esiin myös työyhteisössä, joten siitä kertominen etukäteen ei olisi haitaksi ei työnantajaosapuolelle eikä minulle.

max kirjoitti: Käytännössä mikä vaan työ kelpaisi tässä vaiheessa, mutta en osaa olla semmonen Hyvä TyyppiTM. Ihan sama.

IT-alan työpaikkailmoituksissa on ikävän usein tämä asenne, että haetaan just tyyliin supermiestä (harvemmin -naista), joka osaa jo valmiiksi kaiken eikä pelkää mitään, ja on lisäksi lungi läpänheittäjä. Ei oikein uppoa. Haluan mieluummin kannustavan ja mukavan ilmapiirin työpaikalleni kuin sellaisen, jossa kaikki ovat jotain huippuosaajia ja arvatenkin täynnä itseään. Pieni kilpailu on jees, se saa tavoittelemaan enemmän, mutta en halua olla joka päivä kilpailemassa lähimpiä työkavereitani vastaan. Toisaalta en myöskään halua liian rentoa työilmapiiriä, töissä kuitenkin ensisijaisesti tehdään niitä töitä eikä hengailla huvin tai harrastuksen vuoksi. Toki, jos työkaverit ovat mukavia ja heidän kanssaan tulee vietettyä vapaa-aikaa ihan vapaaehtoisesti, se on sitten asia erikseen.

Viimeksi muokattu: 16.02.2016 18:42 : Dyn.

Emelie vastasi aiheeseen: Työnhakuprosessi ja muut hakemiseen liittyvät kokemukset
16.02.2016 18:43 #8

Opiskeluaikoina aina vuodenvaihteessa alkoi se työhakemusrumpa, saatoin laittaa 40-50 hakemusta (eikä ole edes paljoa, mitä olen joiltain kuullut) eikä yleensä yksikään onannnut (useimmiten en saanut edes sitä "kiitos, mutta ei kiitos" -viestiä). Kesätöinä hotellisiivojan duuniin pääsi helposti, sinne kun käytännössä otettiin kaikki hakijat (haastattelu oli vain muodollisuus).

Tosiaan, varsinkin opiskeluaikoina työnhaku oli ihan puhdasta tuskaa, kun ei oikeasti osannut sanoa työelämästä paljoa mitään, saatikaan omista kyvyistä tai mielenkiinnon kohteista. Jos nyt joutuisin hakemaan töitä, suhtautuisin siihen ihan eri tavalla kuin opiskeluaikoina; plus minulla on toki nyt jo työkokemusta, joka ohjaa jonkin verran.

Olen joskus pohtinutkin, että mitä tein niin merkittävästi eri tavalla hakiessani nykyiseen työpaikkaani, että siellä kiinnostuttiin juuri minusta (ainoa haastattelukutsu sinä keväänä). Parasta siinä oli, että olin laittanut hakemukset kahteen eri kesätyöpaikkaan samassa mestassa ja molemmissa paikoissa oltiin kiinnostuneita minusta. Se, mitä muistan työpaikan hakemisesta, oli se, että luin työnkuvauksen huolellisesti ja yritin vastata kaikkiin kuvauksessa esiin tuotuihin juttuihin. Mitä olen opiskellut, kuinka pitkällä olen, millainen ihminen olen jne. Väliin livahti varmasti paljon kliseitä, sitä en kiellä. Mutta luulen, että minun eduksi toimi kaksi asiaa: ensinnäkin sopivat opinnot ja se, että asuin Tampereella, mutta työpaikka oli Helsingissä (joka todennäköisesti osoitti, että minua todella kiinnostaa työ, jos olen valmis siirtymään kaupungista toiseen sen takia). Tästä nyt ei taida olla juurikaan apua, mutta olen myös sitä mieltä, että välillä työpaikan saanti on ihan tuurista kiinni.

Mutta kuten Dyn sanoi ensimmäisessä viestissään, rehellisyys ja aliarvioinnin välttäminen auttavat eteenpäin, tai ainakin näin haluan kuvitella.

Viimeksi muokattu: 16.02.2016 18:43 : Emelie.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Ansa

Rasimus
Käärmevelho
Rasimus vastasi aiheeseen: Työnhakuprosessi ja muut hakemiseen liittyvät kokemukset
18.02.2016 11:41 #9

Dyn kirjoitti: IT-alan työpaikkailmoituksissa on ikävän usein tämä asenne, että haetaan just tyyliin supermiestä (harvemmin -naista), joka osaa jo valmiiksi kaiken eikä pelkää mitään, ja on lisäksi lungi läpänheittäjä.

Täytyy muistaa, että nuo ovat karsintakeinoja. Näin väittää mun esimieheni, joka kirjoittelee tuollaisia ilmoituksia, ja omat vaikutelmat työhaastatteluista. Eli työnantajat ovat tyytyväisiä, että ilmoitukseen vastaa joku sellainen, joka väittää hallitsevansa edes puolet ilmoituksen vaatimuksista. Tietenkin se ihmemies (ihmenainen) kohdalle osuessaan on etusijalla, mutta kannattaa kokeilla ihan siltäkin pohjalta, että "joskus kuullut ton termin". Kaveri, joka on oppinut puolet ilmoituksessa mainituista asioista, kun voi oppia sen toisenkin puoliskon. Ja alalla on oikeasti pulaa noista ihmemiehistä (ihmenaisista), joten 90% firmoista joutuu tyytymään keskinkertaisuuksiin.

(Disclaimer: Tältä on siis vaikuttanut kun minä, kymmenen vuotta alalla ollut miesduunari, on hakenut - eli silkka kokemuskin on varmaan herättänyt huomion)

Toinen asia, jonka oma pomo on maininnut, että hän värvää mieluiten vastavalmistuneita koska nämä ovat halpoja ja nämä ovat vielä vapaasti muokattavia (eivät jumiutuneet vanhoihin tapoihin tehdä asiat). Jos asenne on yleinen IT-alalla, niin se näyttää hyvältä opiskelijoille.

Emelie kirjoitti: Se, mitä muistan työpaikan hakemisesta, oli se, että luin työnkuvauksen huolellisesti ja yritin vastata kaikkiin kuvauksessa esiin tuotuihin juttuihin.

Tämä... Pitää näyttää siltä, että on oikeasti perehtynyt siihen mihin hakee. Pitää näyttää siltä, että on siitä huolimatta kiinnostunut (paino sanalla kiinnostunut) työstä. Pitää näyttää siltä, että osoittaa sen verran kunnioitusta työtä kohtaan, että yrittää kaupata itseään nimenomaan kyseiselle ilmoitukselle, räätälöidyllä vastauksella. Geneeriset hakemukset, jotka olisi voitu lähettää sellaisenaan muihinkin paikkoihin, eivät kuulemma anna hyvää kuvaa hakijasta ahkerana ja asialle omistautuneena. (Helvetin kovaa työtä tehdä oma hakemus joka paikkaan, kun niitä kuitenkin pitää tehdä tuo puolisen sataa ja päälle. Haisee, mutta jos siitä saa jotain etua...)

"Missä näet itsesi viiden vuoden päästä?" Jne.

Nykyään kun olen vakiotyössä, mutta silloin tällöin kokeilen hakea muualle hommiin, olen alkanut ottamaan pientä "hällä väliä" -linjaa stressin lieventämiseksi (vastoin yllä olevia vinkkejäni). En yhtään tiedä miten on toiminut vastaukset tyyliin "En todellakaan ala kaivamaan kuoppaa altani kertomalla oikeista huonoista puolistani, enkä haluaisi valehdellakaan kertomalla mitään triviaaleja juttuja jotka saisi käännettyä hyviksi puoliksi" tai "Mieluiten vakiotyössä tässä samassa firmassa" (molemmat muuten 100%:n rehellisiä vastauksia). Pitäisi joskus kysyä haastattelijoilta, että oliko vastauksissa jotain joka hiersi vastakarvaan :skull:

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Viimeksi muokattu: 18.02.2016 12:08 : Rasimus.

Morgan Blood
Morgan Blood vastasi aiheeseen: Työnhakuprosessi ja muut hakemiseen liittyvät kokemukset
20.02.2016 11:14 #10

Minulla on pitkästä aikaa puhdas työnhakuprosessi työn alla. Graffapuolella saa hinkuttaa tätä iänikuista paikan mukaan profiloitua portfoliota muun paperiston ohella. Tällä kertaa se on melko työlästä sillä paikka liittyy 3D:hen, mitä en ole 2D prokkiksilta ehtinyt tekemään lainkaan noin puoleentoista vuoteen. Käytännössä olen vääntänyt puhtaalta pöydältä viikossa enginen sisälle demon, missä pyrin osoittamaan kaiken paikkaan liittyvän osaamiseni... sitten sain tietooni, että orgaanisten muotojen lisäksi pitäisi nyt sylkäistä jotain kulkuneuvoihin liittyvää! Voi jehna. Sentään low polya, mutta ei tässä enää ehdi baketa hienoja yksityiskohtia tekstuureihin. Ihan kivaa tämä on silti, ei siinä. Lisäksi puhtaalta pöydältä on helpompi rakentaa uutta kuin paikata vanhaa. Lisäksi pystyy hyvin koostamaan tunnit ja osoittamaan, millä tehokkuudella pystyn tuottamaan materiaalia, mikä on myös ihan hyvä.

On tämä artistinrutjakkeenkin elämä muuttunut kun kuvaan on saapunut kaikenmaailman pelifirmoja. AMK-insinöörin tutkinnostakin on nykyään jotain iloa kun C# ja C++ on tullut tutuiksi. Osaan demota asioita ja ideoita, mitä katsellaan ihan hyvällä firmoissa. Eikä pelkästään pelifirmoissa sillä graafiseen sisältöönkin pääsee nykyään iskemään kaikenlaista pintakerroksen skriptiä.

Hakemuspaperin taas kirjoitan tekstiasultaan melko rennolla otteella, missä tulee kuitenkin faktat esiin. Tosin kun prokkiksiin olen hakenut, itse hakemuspaperi on yleensä ollut kosmeettinen sillä usein firmasta on soitettu, tai olen soittanut firmaan ja paikan tarjoaja on halunnut mieluummin pitää asian tiimoilta jonkun lounastapaamisen kuin aloittaa pitkän hakemusrulianssin (jos siis portfolioni on ollut heille yhtään sopiva). Vaikka tämä taktiikka ei ole mikään "varma paikka" -nakki, niin ainakin tulee aina joku uusi puolihuolimaton kontakti, mikä joskus poikii jotain.

Ars Longa Vita Brevis

Puolikuu
06.04.2016 12:38 #11

Pääsin kokemaan jotain avain uutta, kun sain kutsun videohaastatteluun. Kyseessä ei ole live-haastattelu, vaan vastaan itse kuvaamillani videoilla työnantajan kysymyksiin. Toki tämä on helppoa siinä, ettei tarvitse löytää kalenterista molemmille sopivaa aikaa, mutta en voi kuin sanoa näiden videoiden olevan jokseenkin akwardeja.

Työhaastattelukutsusta olin positiivisesti yllättynyt. Kokeilin hakemuksessa hieman tavallista enemmän henkilökohtaista otetta, ehkä se toimi.

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

Valvojat: IivariSarantha