Bucket list

Skie
Skie loi aiheen: Bucket list
21.03.2016 15:47 #1

Bucket list. Lusikkalista. Se sellainen ajatelma asioita, jotka haluaisit tehdä/nähdä/saavuttaa ennen kuolemaasi. Onko teillä tällaista?

Minua ajatus bucket listista on aina vähän naurattanut, että mikähän se idea tuossakin on. Mutta jostain syystä olen hiljalleen alkanut mieleeni keräilemään asioita, jotka haluaisin tehdä ennen kuolemaa. Sain jostain syystä eilen inspiraation kirjoittaa omaa listaani aivan paperille asti, ja vajaan tunnin pohdinnan jälkeen kasassa olikin jo neljänkymmenen kohdan lista. Kuusi kohtaa olen jo suorittanut, mutta laitoin nekin ylös koska ne kuuluivat ehdottomasti tähän "ennen kuolemaa" -kategoriaan. Luonteesta ja kiinnostuksenkohteistani johtuen listalle pääsi paljon käytäviä kohteita ja nähtäviä paikkoja, ja vähemmän "suorita tämä tai opi tekemään tätä".

Eli kysymys siis kuuluu, onko kukaan muu koonnut omaa bucket listiaan? Vai onko tämä teidän mielestä aivan huuhaa-hommaa? Ja jos teillä on lista, pyrittekö ihan määrätietoisesti saavuttamaan sinne asetettuja tavoitteita vai tartutteko vain tilaisuuteen, jos sopiva sattuu kohdalle? Kuulisin myös mielelläni, millaisia juttuja muut ovat listoilleen keränneet, aivan vain inspiraation vuoksi. Koska oma listanihan ei tule koskaan olemaan valmis. :smile:

We chose this life.

Dyn vastasi aiheeseen: Bucket list
21.03.2016 17:44 #2

Kirjoitin tästä jo jotain toiseen ketjuun foorumilla, taisi olla ikäkeskustelu jossain randomketjussa. Aiheesta oli nimittäin Facebookin eräässä ryhmässä myös juttua lyhyesti, ja vaikka en itse vastannut siihen, lueskelin muiden listoja. Todella monella oli paikkoja, joita haluaa nähdä, minkä ymmärrän hyvin itsekin matkustamisesta nauttivana ihmisenä. Mutta sitä, että kovin monella se paikka oli tasoa New York, "kerran elämässä edes", niin tuli jo vähän olo, että hyvät ihmiset, säästäkää se tonni-pari (tai hankkikaa luottokortti) ja tehkää reissu. Liput saa halvimmillaan alle kuudensadan, hotellista jos tinkii niin sekään ei välttämättä kallis ole, alle tonnilla olen itse majaillut viikon Manhattanilla vähän halvemmassa hotellissa (ei ollut edes mikään motelli, mutta toki sesongin ulkopuolella, ja jos Thö Saaresta menee muualle saa vielä halvemmalla), ruoka ei maksa siinä maassa mitään ja jokainen arvioi itse, miten paljon pitää pistää rahaa ostoksiin ja tuliaisiin.

Että joo, suhtaudun näihin listoihin vähän sillä tavalla, että hienoa, jos sellaisen tekee, mutta jos se jää haavetasolle, miksi lista pitää edes tehdä. "Ennen kuolemaa" voi tarkoittaa mitä vain seuraavaa 50 vuotta tai seuraavaa kahta viikkoa, jos huonosti käy. Ajattelen näitä siis vähän sillai parempi ennemmin kuin myöhemmin -periaatteella, eli jos jotain haluaa todella tehdä ja jotain todella nähdä, se on parempi vain pistää oikeasti toimeksi eikä jäädä turhia haaveilemaan. Ok, haaveilu omalla tavallaan on varmasti myös kivaa. On varmasti hyvä olla myös unelmia, jotka eivät välttämättä koskaan toteudu, mutta joista voi olla kiva ajatella, että vaikka sitten eläkkeellä. Omilla vanhemmillani on eläkehaaveena viinitila Ranskasta - ei välttämättä koskaan toteudu, mutta se ei estä heitä käymästä paikalla turisteina vuodesta toiseen, tuli viinitilaa koskaan tai ei.

En ole siis itse kirjoittanut listaa ylös, mutta toki siinä juttuja on. Matkat menevät nykyään ehkä enemmänkin kriteerillä "minne työn puolesta tulee mahdollisuus lähteä, siihen tartutaan". Matkustamiseen ja hienoihin paikkoihin liittyy vähän tässä hyvin esitetty ongelma: ne ovat yleensä kuuluisia ja sen takia monet muutkin haluavat vierailla niissä, joten lopulta kokemus voi jäädä paljon laimeammaksi kuin mitä etukäteen haaveili. Omalle kohdalle upeimmat maisemat ja kokemukset ovat enimmäkseen osuneetkin kohdalle sattumalta, kun on vain tarttunut tilaisuuksiin rohkeasti. Kotiin jäämällä maailmaa ei ainakaan näe.

Sitten ovat toki nämä ei-matkustamiseen liittyvät jutut, mitä tietysti voisi saavuttaa. Mun kohdalla ne liittyvät kaikki uraan ja työhön - en harrasta mitään niin intohimoisesti, että mikään yksittäinen työn ulkopuolinen taito tai kyky olisi ehdottomasti hankintalistalla (tyyliin opetella jotain kieltä, soittamaan jotain instrumenttia tms). Työhön liittyvät asiat taas ovat niitä, joista ei niinkään haaveilla, niitä tavoitellaan aktiivisesti. Ehkä mulla on vain liikaa kunnianhimoa, mutta työn kohdalla unelmat ja haaveet ovat enemmänkin suoritustavotteita.

No okei, on mulla yksi asia tällä vielä kirjoittamattomalla listalla, jota en varmaan koskaan pääse toteuttamaan, ja se on avaruusmatka. :grin:

Viimeksi muokattu: 21.03.2016 17:46 : Dyn.

Sarantha
Liejuvelho
Sarantha vastasi aiheeseen: Bucket list
31.03.2016 19:52 #3

No jaa. Minä ymmärrän kyllä hyvin, että monelle matkustaminen on sellainen puoliksi mahdoton, saavuttamaton unelma. Esimerkiksi itse olen käynyt naapurimaita kauempana viimeksi 2013 Budapestissa ja sitä ennen 2009 Amsterdamissa, ja olen olosuhteisiin nähden ihan tyytyväinen jos tahti säilyy tulevaisuudessa edes tällaisena. Nuo Euroopan kaupunkikohteet muutaman vuoden välein ovat itselleni ihan mahdollisuuksien rajoissa oleva asia, mutta sen sijaan juuri joku New York tai Aasia ovat niitä "ehkä sitten joskus" juttuja, ei vaan ole mitenkään mahdollista laittaa tällaisessa elämäntilanteessa niin suuria rahoja matkustamiseen. Toki ne ovat valintakysymyksiä, esimerkiksi itse voisin kyllä matkustaa vaikka kuinka paljon jos tällä palkalla asuisin vuokrayksiössä ilman autoa ja koiria. Tai jos olisi puoliso jonka kanssa asumisen menot jakaa. Itse en siis yhtään ihmettele sitä, että monelle tuon kaltaiset asiat ovat niitä "kerran elämässä" -juttuja. Itse voisin hyvinkin laittaa listalle samankaltaisia matkakohteita.

"Tämä on viimeinen elämäsi, se ymmärrä,
suitsi mielesi pirut."

maahinen
maahinen vastasi aiheeseen: Bucket list
01.04.2016 10:54 #4

Minulla ei muutenkaan ole koskaan oikein ollut päämääriä. Ajelehdin ja teen toisinaan hyvin äkkinäisiä ratkaisuja. Päässä on toki lähinnä kiinnostavia paikkoja, joissa en vielä ole käynyt ja korvautuvat toisilla sitä mukaa, kun tulee käytyä. Mikään maanpäällinen niistä ei ole mitenkään tavoittamaton; jos ei ole rahaa, on muita keinoja kuin ostaa matka. Avaruuteen tuskin pääsen, ja mitäpä tavoittamattomia listaamaan.

Emelie vastasi aiheeseen: Bucket list
01.04.2016 13:50 #5

Minusta on todella hienoa, jos joku pystyy kirjoittamaan listaksi asti asioita, joita haluaa tehdä. Minä olen itse sen verran varovainen minkään yhtään pidemmälle vaikuttavan asian päättämisessä, koska koen että ne rajoittavat minua liikaa; ne syö sitä vähää spontaaniutta jota minusta löytyy. Mutta en voi sitä kieltää, etteikö minullakin pyöri ajatuksia mielessä juuri tuossa merkityksessä, että olisi kiva joskus tehdä/saavuttaa yms.

Minun päässäni pyörivältä "lusikkalistaltani" löytyy pieniä arkisia asioita ja joitain isompiakin haaveita. Ei niinkään materialistisia vaan enemminkin liittyen minuun itseeni henkilönä. Ehkä enemmän tällaisia itsensä kehitysajatuksia.

Isoin haaveeni on tällä hetkellä se, että täytän 30 vuotta. :p Olin oikeasti joskus ihan varma, etten ikinä saavuta sitä "etappia". Toki, ei se vieläkään ole varmaa, siihen on vielä pari vuotta, mutta en nyt usko, että sen saavuttaminen on enää minusta itsestäni kiinni. Toinen haaveeni on, että minulla on toimiva parisuhde, joka kestää (toimiva parisuhde löytyy jo, mutta sen kestäminen selviää vasta ajan myötä). Kolmas haave on, että haluan olla tulevaisuudessa ihminen, joka on tyytyväinen itseenä ja joka pitää itsestään (en vihaa itseäni, mutta olen hyvin neutraali tai jopa välinpitämätön itseni suhteen; tunneköyhyydestä olisi kiva päästä eroon). Tämän prosessin aloitin jokunen vuosi sitten huomaamattani ja nyt olen jo aika pitkällä. Neljäs isompi itseeni liittyvä haave liittyy edelliseen, sillä haaveenani on, että näkisin elämässäni värejä niiden ainaisten harmaiden sävyjen ohella (tämäkin prosessi etenee, jee :p )

Jossain vaiheessa vast'ikää tajusin, että työura ei ole minulle enää tärkeä. On kyllä ihan kivaa, että on töitä ja tulee rahaa, mutta en tee töitä rahan takia. Ennemmin elän hiukan rennommin kuin koko ajan töistä stressaten ja mieluiten haluan huomata sitten mahdollisten eläkepäivien koittaessa, että minulla on sosiaalinen elämä ja että ympäriltäni löytyy ihmisiä, jotka oikeasti haluavat olla minun kanssani. Ei sillä, että uran luominen automaattisesti johtaisi epäsosiaaliseen tilanteeseen, mutta minun kohdallani se on oikea riski, jos joskus innostun luomaan uraa ihan tosissani.

Sitten paljon materialistisempiin haaveisiin. Sellainen kämppä, jossa olisi kirjastohone, olisi hieno (tällä hetkellä asunnon etsintä ei kiinnosta lainkaan). Ja samoin haluan joskus lisää kissoja. Ja lisää tatuointeja, niitä voisi hankkia. Myös piirtämään opettelu voisi olla hauskaa.

Skie kirjoitti: Kuulisin myös mielelläni, millaisia juttuja muut ovat listoilleen keränneet, aivan vain inspiraation vuoksi. Koska oma listanihan ei tule koskaan olemaan valmis. :smile:

Tämä on minusta jokseenkin tärkeäkin seikka, siis se, että antaa mahdollisen listan elää. Koska ajatukset ja mieliteot kuitenkin muuttuvat ajan saatossa, niin on jossain määrin hassua välttämättä suorittaa asioita, joista haaveili kauan aikaa sitten, mutta ei oikeasti nappaa enää, niiden asioiden kustannuksella, joita oikeasti haluaa nyt tehdä. :)

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Skie

Nevski
Salamatkustaja
Nevski vastasi aiheeseen: Bucket list
02.06.2017 15:35 #6

maahinen kirjoitti: Ei ole koskaan tullut mieleenkään tuollainen listaus. Ensimmäistä kertaa kuulen nuo käsitteetkin bucket list ja lusikkalista. Miksi ämpäri tai lusikka?

Kai sanonta pohjautuu idiomiin kick the bucket, vastaavasti suomenkielessä heittää lusikan nurkkaan. Eli kielikuvistahan tässä on kysymys.

Kuten täällä onkin todettu, minustakin on harvinaisen hyvä ajatus antaa listan elää. Kun kokemuksia ja ikää karttuu, kiinnostukset ja prioriteetit usein muuttuvat. Toki jos haluaa tavoitella samoja asioita kuin aiemminkin, mikäs siinä. Mutta jokseenkin tyhmältä tuntuu haluta kokea tai saavuttaa jotain vain siksi, että joskus menneisyydessä on ollut siihen halua. Esim. itselläni nuorempana bucket listin ykkösasioita oli suorittaa lukio huippuarvosanoin. Nyt kun opiskelen spesifimpää osaamista, en tunne enää velvollisuudekseni toteuttaa aiempaa tavoitetta. Vaikka pari vuotta sitten yritin toki lukiossakin pärjätä, vaikkei se ollut itselle läheskään niin kiinnostavaa tai tavoiteltavaa kuin aiemmin. Joskus pitää osata liikkua eteenpäin.

Ehkä tällä hetkellä niitä merkittävimpiä bucket list -kohtia ovat matkailuun liittyvät (kuten käydä Yhdysvalloissa, esim. Burning Man -festivaali, Yellowstonen kansallispuisto, tai kiertää Eurooppaa) ja toki myös koulutukselliset (maisterin tutkinto). Silti en koe niiden olevan lähiaikojen prioriteetteja. Minkä takia kyse ehkä onkin bucket listista.

Valvojat: IivariSarantha
punnort, duiduli79, PercyJacksonfani