Doping urheilussa

Nylkky
Nylkky loi aiheen: Doping urheilussa
19.06.2016 09:29 #1

Venäjä ulkona olympialaisista

Otsikko kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Venäjän doping käryjen ja kisojen ulkopuolelle jättäminen on jotain mistä haluaisin kuulla teiltä.

Itselläni on vahva mielipide kyseisestä asiasta, mutta olen urheilija jolloin kantani on aikas selvä. Doping on väärin ja se pitäisi olla kerrasta poikki systeemillä. Joo kuulostaa karulta ja julmalta, mutta itse näin viime vuonna kun Justin Gatlin kirjoitti nimensä "Say No to Doping" seinään. Tuntui pahalta kun itse olin allekirjoittanut saman seinän edellisenä päivänä.

Hyvä että dopingista uutisoidaan ja niin edes päin, mutta silti kukaan ei suostu puhumaan siittä mitä annetaan tapahtua. Eräs nimeltä mainitsenaton lännessä oleva jääkiekkoliiga ei testaa urheilijoitaan. Samalla 2 vuotta siellä pelanneen urheilijan leukapielet ovat kasvaneet leveyttä ja kukaan ei huomaa paitsi toinen urheilija.

Kommentini suututtaa varmasti vahvat jääkiekkofanit, joten anteeksi.

Mikä on teidän mielipiteenne?

Race like first!
Train like second!

Viimeksi muokattu: 19.06.2016 17:47 : Dyn. Syy: Yleisempi otsikko

punnort
punnort vastasi aiheeseen: Venäjä ulkona olympialaisista
19.06.2016 14:58 #2

Mä en moralisoi dopingia, mutta sen salliminen tekisi kilpailemisesta epämielekästä. Dopingin käyttöön liittyy oikeasti hengenvaara, ja jos doping sallittaisiin, kilpailuja voittaisivat ne, jotka riskeeraisivat henkeään eniten voiton saavuttamiseksi. Hengenvaaran ottamisesta kilpaileminen ei kuulosta kovin järkevältä.

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/

Dyn vastasi aiheeseen: Venäjä ulkona olympialaisista
19.06.2016 17:51 #3

Muutin otsikkoa vähän yleisemmäksi, niin voidaan puhua dopingista ylipäätään, ei pelkästään Venäjästä. Alkuperäinen otsikko löytyy Nylkyn viestin alusta.

Mun näkökulmasta doping on ihan pelkkää huijaamista, ei siitä pääse yli eikä ympäri. Jos urheilun tarkoituksena on mitata, kuka on paras urheilussa, siis fyysisessä ja miksei psyykkisessäkin suorituksessa, lääkkeet ja keinotekoinen suorituksen parantaminen eivät siihen kuulu. Eri asia, jos sovitaan, että kaikki saavat vetää kaikkia mömmöjä - mutta kuten punnort sanoi, sitten mennään siihen, kuka suostuu eniten leikkimään terveydellään. Ideaalitilanteessa voisi luottaa urheilijan rehellisyyteen ja haluun olla fyysisesti se paras treenaamalla ja kehittämällä omaa kroppaansa ja taitojaan. Ideaalitilanteessa urheilijat haluaisivat näin itsekin, ja ottaisivat kilpailun kilpailuna. Ikävä kyllä, ainakin kun pelissä liikkuvat isot rahat, jotkut tuntuvat silti kokevan, että huijaaminen kannattaa.

Joten kyllä, kannatan dopingin tarkistamista ja paljastamista. Toisaalta toivoisin, että löytyisi jokin keino tehdä urheilusta rehellisempää noin lähtökohtaisesti, jotta urheilijoiden ei tarvitsisi edes harkita huijaamista. Millähän keinolla sekin onnistuisi?

Valvojat: IivariSarantha
punnort, duiduli79, PercyJacksonfani