Kirjakauppa poisti kategorian sci-fi

Salamatkustaja
Shirius loi aiheen: Kirjakauppa poisti kategorian sci-fi
24.09.2016 14:56 #1

Asioin Järvenpään Suomalaisessa kirjakaupassa ja etsin Sci-fi-hyllyä tovin itsekseni. En löytänyt, joten lähdin kysymyään asiasta myyjältä. Myyjä oli tyly ikäänkuin olisin häirinnyt häntä kysymyksilläni. Hän kertoi, ettei sci-fi ole oma kategoriansa, vaan kaikki on yhtä ja samaa fantasiaa, mikä olikin heillä erään hyllyn otsikointi. Lisäksi hän kertoi, ettei scifiä edes julkaista nykyään niin paljon, että sitä pitäisi pitää omana kategorianaan. Paheksuin itsekseni valheen paksuutta ja yritin käyttää hyväkseni monenkymmen vuoden sci-fi asiantuntemustani vastaväitteessä. Ei auttanut. Hän oli selvästi ottanut asenteen, että olen hankala asiakas kyselemässä ja hän osoitti selvästi, ettei pitänyt kysymyksistäni eikä minustakaan erityisemmin. Lähdin kaupasta todella huonolla mielellä ja loukkaantuneena.

Rasimus
Käärmevelho
Rasimus vastasi aiheeseen: Kirjakauppa poisti kategorian sci-fi
24.09.2016 16:12 #2

Sanotaan näin, että Suomessa ei korkeakulttuuripiireissä ole koskaan arvostettu scifiä eikä fantasiaa senkään vertaa mitä ulkomailla, ja tilanne on mielestäni ollut vieläkin huonompi viime vuodet (vuosikymmenet?). Asiaa ei ole yhtään auttanut se, että se mitä ihmiset käsittävät scifillä perustuu enemmän elokuvateatteritarjontaan kuin oikeaan menestyskirjatarjontaan.

Siltä pohjalta sanoisin, että kirjakaupassa ollaan tehty luonnollinen päätelmä: elokuvascifi ja fantasia voidaan niputtaa samaan kasaan. Etenkin kun scifinimikkeeseen sopivia uusia kirjojakin on selvästi vähemmän kuin fantasianimikkeeseen sopivia.

En ole omista lähikirjakaupoistani katsonut miten hyllyt on jaettu, mutta ihan uteliaisuuttani kävin Suomalaisen Kirjakaupan nettikaupan sivuilla, jossa onneksi on vielä scifi ja fantasia genreinä erikseen.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Shirius vastasi aiheeseen: Kirjakauppa poisti kategorian sci-fi
24.09.2016 17:37 #3

Kiitos vastauksestasi. Olen niin intohimoinen scifisti, että ko. tilanne vaikutti lähes pyhäinhäväistykseltä. Ja sitten ollaan muka olevinaan kirja-alalla. En hyväksy ollenkaan scifin halveksuntaa. Itse asiassa mikään genre ei ansaitse tulla tallatuksi maan rakoon. Ei ainakaan ns. ammattilaisten taholta.

kyty
kyty vastasi aiheeseen: Kirjakauppa poisti kategorian sci-fi
24.09.2016 21:55 #4

Niin, luulisi että hyllyn voisi nimetä scifi- ja fantasiahyllyksi jos on pakko supistaa kategorioita. En nyt mene vannomaan, mutta monessa paikassa näin on tehtykin, eikä lätkäisty pelkkää fantasialätkää. Esim Helsingin Akateemisessa kaikki kirjat löytyvät samasta hyllystä, mutta muistaakseni se ei ole pelkkä fantasiahylly. Vai oisko se spefi oikeampi kattotermi?

Tietysti on niinkin, että scifin ja fantasian raja on useissa tapauksissa hyvin häälyvä: ne ovat pohjimmiltaan samankaltaisia noin niinkuin siinä mielessä että molemmissa luodaan mielikuvitusmaailma, ja jos koko genreä tarkastelee, scifiksi luokiteltavissa kirjoissa on usein fantasiapiirteitä ja päin vastoin. (Esimerkkinä vaikka Star Wars, joka luokitellaan scifiksi mutta käytännössä siinä on velhovoimia.) Scifiähän kutsuttiinkin jossain vaiheessa tieteisfantasiaksi.

Tämä voisi selittää sen miksi joku näkee scifin ja fantasian samana kategoriana, mutta ei tietenkään halveksuvaa asennetta. Voi tietysti olla että myyjä ei tarkoittanut olla halveksuva, vain tietämätön. Pieni julkaisumäärä kun voi olla syy niputtaa kirjat kaupassa samaan hyllyyn kun valikoimia supistetaan muutenkin, mutta ei syy halveksua genreä.

Viimeksi muokattu: 24.09.2016 22:05 : kyty. Syy: tarkennusta

punnort
punnort vastasi aiheeseen: Kirjakauppa poisti kategorian sci-fi
24.09.2016 22:06 #5

kyty kirjoitti: . Esim Helsingin Akateemisessa kaikki kirjat löytyvät samasta hyllystä, mutta muistaakseni se ei ole pelkkä fantasiahylly. Vai oisko se spefi oikeampi kattotermi?

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/

kyty
kyty vastasi aiheeseen: Kirjakauppa poisti kategorian sci-fi
24.09.2016 22:16 #6

punnort kirjoitti: Jos kauhulle on oma hyllynsä, niin spefi ei ole yhdistetylle scifi- ja fantasiahyllylle oikea kattotermi.

Joo aivan, unohdin koko kauhun olemassaolon... sille taitaa olla edelleen oma hyllynsä aika monessa paikassa, vaikka en mene vannomaan siitäkään, sillä olen itse enemmän scifi- ja fantasialinjalla. Kauhu taitaa mennä jopa osittain sekaisin maallisemman jännityksen kanssa...? Kummitusjuttuja on ainakin laitettu sekä fantasia- että kaunokirjallisuushyllyyn, niissäkin tapauksissa kun kyseessä on suullinen perinne, jolloin oikeampi paikka olisi kansanperinne.

Rinja
Rinja vastasi aiheeseen: Kirjakauppa poisti kategorian sci-fi
24.09.2016 22:40 #7

Oho, tämä on uutta että scifiä niputetaan fantasian alle. Entivanhaan (ja edelleen vanhojen "scifipartojen" piireissä) fantasia oli olevinaan scifin alalaji :P Kertonee siitä, miten käsitykset näistä elävät koko ajan, joskin tässä tapauksessa lie osuutensa myös kirjakaupan työntekijöiden tietämättömyydellä.

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

max
max vastasi aiheeseen: Kirjakauppa poisti kategorian sci-fi
25.09.2016 08:45 #8

Tietämättömyys tuntuu olevaan kirjakaupan työntekijöille pääsyvaatimus ja kunnia-asia, ainakin mikäli on uskominen Antti Hurskaisen omakohtaista esseetä aiheesta. Bisnesnäkökannasta ihan ymmärrettävä juttu, jos miettii kuinka monta suomenkielistä/suomennettua scifikirjaa ilmestyy vuosittain (ekirjojen helppous ja fanien kielitaito ei tilannetta tule parantamaan). Isoimmat on kirjoja, joita kannattaa mieluummin myydä yleisenä kaunona tai dekkarina jos on jotain Isomäen tapaista.

Viimeksi muokattu: 25.09.2016 08:46 : max.

HourglassEyes
Linnanherra
HourglassEyes vastasi aiheeseen: Kirjakauppa poisti kategorian sci-fi
25.09.2016 12:58 #9

Shirius kirjoitti: Onko kukaan muu törmännyt vastaavanlaiseen sci-fin nollaamiseen tai kategorian lopettamiseen? Minua kiinnostaa, onko tämä laajempikin ilmiö vai vain yhden kaupan erityispiirre.

max kirjoitti: Tietämättömyys tuntuu olevaan kirjakaupan työntekijöille pääsyvaatimus ja kunnia-asia,

Puolustaakseni omia läheisiä Suomiksiani ja niiden ihanaa henkilökuntaa, en ole niissä koskaan vastaavaa kuullut. Fantsu ja scifi ovat kyllä samassa hyllyssä, mutta "Fantasia ja Scifi" otsakkeen alla. Tuo kokemasi kuulosti enemmän myyjän omalta kannalta, joka hänen olisi ehkä kannattanut pitää vain ihan omassa pikku mielessä, jos ei ole aiheesta tarpeeksi perillä. Ensimmäisen kerran kuulin tällaista väitettävän, joten en usko että laajemmin moista puppua katergorian lopettamisesta olisi... Surullista kyllä että ammatti-ihminen moisen sammakon päästää suustaan.

Emelie vastasi aiheeseen: Kirjakauppa poisti kategorian sci-fi
27.09.2016 13:51 #10

Minua on hiukan hämmentänyt se, että spefikirjoille (+ kauhulle) on oma nurkkansa Helsingin Akateemisessa, mutta se ei siltikään tarkoita sitä, että kaikki spefikirjat löytyisivät sieltä. Esim. uusin suomennettu Kingin kirja on lähes poikkeuksetta aina jännityskirjojen puolella. Tämän tavallaan pystyn hyväksymään, mutta en kyllä ymmärrä mitä Charlaine Harrisin suomennetut spefikirjat tekevät siellä samassa paikassa. Ilmeisesti ei uskota, että kirjakaupan asiakas haluaa/osaa/kehtaa? mennä sinne fantasia- ja scifi- plus kauhuhyllyille etsimään näitä kirjoja.

Shirius vastasi aiheeseen: Kirjakauppa poisti kategorian sci-fi
27.09.2016 15:48 #11

Olin yhteydessä Järvenpään myymälään ja kerroin loukkaavasta käytöksestä, jota olin saanut osakseni. En palautteessani hyväksynyt myöskään scifin nimen poistamista hyllystä.

Sain yllättävän rakentavan viestin kirjakaupan myymäläpäälliköltä. Hän lupasi selkeyttää opastusta, jotta myös scifi löytyy jatkossa. En käsitä, miten opastusta voisi selkeyttää muutoin kuin palauttamalla scifi-nimityksen takaisin paikoilleen. Toivottavasti niin tapahtuu ja genre saa takaisin nimikylttinsä arvolleen sopivasti.

Valvojat: IivariSarantha
punnort, duiduli79, PercyJacksonfani