Mitä itsenäisyys sinulle merkitsee?

Hiistu
Neurovelho
Hiistu loi aiheen: Mitä itsenäisyys sinulle merkitsee?
06.12.2017 09:57 #1

Tänään televisiossa kuullaan varmastikin taas monta vastausta tähän kysymykseen. Miten te vastaisitte, jos joku tulisi kysymään samaa, Linnan juhlissa tai nyt muutoin vain?

Minulle Suomen itsenäisyys merkitsee vapautta olla sellainen kuin olen ja kokea olevani arvokas juuri sellaisena. Itsenäisyys merkitsee myös sitä, että minä ja läheiseni saamme elää turvassa. Tai ainakin niin turvallisessa ympäristössä kuin maailmassa on mahdollista. Uskon myös, että itsenäisyyden ansiosta Suomessa on voinut kehittyä nykyisenlaista hyvinvointia (esim. mahdollisuus koulutukseen) ja säilyä sellaista kauneutta (luonnossa ja esim. suomen kielessä), joista voin olla ylpeä ja syvästi kiitollinen.

Lisäksi itsenäisyys merkitsee minulle myös tunnetta sellaisesta yhteenkuuluvuudesta, jota koen muita tässä maassa eläviä kohtaan. Tämä olisi ehkä vaikein kohta selittää missään tv-lähetyksessä (tai netin keskustelupalstalla), koska helposti saattaisi kuulostaa siltä, että minulla on jotain muita maailman ihmisiä vastaan... Mutta minulle on tärkeää, että on olemassa "omat ihmiset", joiden joukkoon koen kuuluvani. Sellaisia joukkoja on muitakin, mutta kiitos kasvatuksen tai ympäröivän kulttuurin tai minkälie, koen myös kansakunnan muodostavan yhden tuollaisen minulle tärkeän ryhmän. Tiedän, että kaikenlainen kansallinen yhtenäisyys ainakin kovin tiukasti tulkittuna on pitkälti perätöntä glorifiointia... Omat esi-isäni eivät todennäköisesti ole vaeltaneet tänne mistään samasta Uralin mutkasta tai muusta sopukasta kuin naapurin Pertin esivanhemmat ja pari sukupolvea sitten he ovat voineet parhaansa mukaan koettaa iskeä toisiaan hengiltä tai eivät muutoin vain ole kokeneet mitään sympatiaa toisiaan kohtaan. Ja nykyisinkin tuo naapurin kuvitteellinen Pertti ja lukuisat todelliset henkilöt tässä maassa varmasti ovat tilanteessa, jossa kokevat olevansa osattomia sellaisesta vapaudesta, turvallisuudesta ja hyvinvoinnista, josta esim. minä olen saanut nauttia. Eikä minulla ole mitään harhakäsitystä, että jos minut ja sattumanvaraisia muita suomalaisia laitettaisiin puoleksi tunniksi samaan huoneeseen keskustelemaan vaikka säästä, ettemmekö me sen jälkeen saattaisi kokea syvää vastenmielisyyttä toisiamme kohtaan ja toivoa, ettemme enää ikinä kohtaa. Itsenäisyys merkitsee minulle kuitenkin sitä, että olen omilla tekemisilläni ja olemisellani vastuussa kaikkien meidän samassa itsenänäisessä valtiossa elävien hyvinvoinnista, turvallisuudesta, vapaudesta ja tulevaisuudesta. Koen, että vaikkei se minun osuuteni ja vaikutukseni olisikaan suuri, sillä on silti merkitystä ja kaikkien näiden muiden ihmisten hyvinvoinnilla on merkitystä minulle ja heillä on suuri vaikutus minun ja läheisteni hyvinvointiin. Se on minun kokemukseni olemisesta osana jotain itseäni suurempaa, niin hyvässä kuin joskus pahassa, osana yhtä kaikki.

Linnan juhlia varten suunnittelisin tosin jonkin ytimekkäämmän kommentin... :roll:

Last edit: 06.12.2017 10:01 : Hiistu.

Piru Naiseksi
Piru Naiseksi vastasi aiheeseen: Mitä itsenäisyys sinulle merkitsee?
06.12.2017 10:20 #2

Meillä on hieno kieli, jonka olemme saaneet pitää elävänä, todennäköisesti osin itsenäisyytemmekin ansiosta. Suomi on minulle nimenomaan kieli, joka sopii sekä työvälineeksi että leluksi, viihteen tarjoajaksi.

Astorethein
Astorethein vastasi aiheeseen: Mitä itsenäisyys sinulle merkitsee?
06.12.2017 22:12 #3

Itsenäinen Suomi on arvokas asia, mutta tulevaisuudessa kaikki voi muuttua:

Yritetään kuitenkin pitää maa ehjänä ja hyvinvoivana parhaamme mukaan.

I'm just a normal everyday pervert.

Hiistu
Neurovelho
Hiistu vastasi aiheeseen: Mitä itsenäisyys sinulle merkitsee?
08.12.2017 18:15 #4

^ Olisin mahdollisesti pyytänyt Akua piirtämään myös kuvan.

Kesällä tuli vastaan jokin oma ala-astekirjoitukseni, tyyliin Suomi 100 vuoden kuluttua. Se oli huomattavasti vähemmän jännää visiointia, mm. pienviljelyyn palaamisesta.

Valvojat: IivariSarantha
metamorfimaagi, LordStenhammar