Joulu - ilman kristinuskoa?

Iivari
Iivari loi aiheen: Joulu - ilman kristinuskoa?
11.12.2017 12:51 #1

Jouluhan on kristinuskon toiseksi suurin juhla, ja länsimaistuneen markkinatalousyhtenäiskulttuurin tärkein juhla eli myyntisesonki. Minä, kuten tiedetään laajalti, olen kristitty. Tarkemmin sanoen kuvailen itseäni termeillä kiihkotapaluterilainen tulkaa kaikki -liikeen passiivinen aktiivijäsen.

Mutta kaikkihan eivät ole kristittyjä, edes Suomessa. Mietin tätä dilemmaa viimeksi viime viikolla opiskelujärjestöni Siulan jouljuhlassa, jossa jopa useat tuntemani ei-kristityt toivoivat yhteislauluiksi perikristillisiä joululauluja kuten Maa on niin kaunis tai Tulkoon joulu. Ainoa ei-suoraan-kristillinen joululaulu joka laulettiin oli Petteri Punakuono. (Jotenkin tuntuu siltä, että ne ei-kristilliset joululaulut on tarkoituksellisen epähartaita elleivät jopa huumorilauluja korostaakseen eroa enimmäkseen kovin hartaisiin kristillisiin.)

Mutta mietin siis, että tunnen itsekin monia ei-kristittyjä, jotka silti viettävät joulua enemmän tai vähemmän. En vain ole koskaan tullut ajatelleeksi (näitä enemmistöetuoikeuksia tämä), että millä tavalla ja miten tarkalleen? Eli millaista on viettää joulua jos haluaa viettää joulua siitä huolimatta että ei varsinaisesti vietä kristilistä joulua?

Samoin minua kiinnostaa, miten muihin uskontoihin kuuluvat viettävät joulua, jos viettävät. Osalla isoista maailmanuskonnoistahan on joulun aikaan omat juhlansa, ja monet uuspakanat tai muuten eurooppalaisiin kansanuskojärjestelmiin uskovat viettävät talvipäivänseisausta tai yulea, mutta ainakin jotkut tuntemani kyllä osallistuvat myös moniin jouluperinteisiin kuten lahjojen vaihtoihin sun muihin.

Vietättekö te joulua mielestänne kristillisesti vai ei-kristillisesti? Millaista on olla uskomaton tai toisinuskova kun ympäristö pursuaa kristinuskon Jumalan ihmiseksi syntymisjuhlaan kuuluvia seikkoja? Vai koetteko, että on ihan sama mitä muut tekevät, te teette mitä haluatte?

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen

11.12.2017 13:58 #2

Periaatteessa joulu ilman kristinuskoa taitaa useimmille olla yksinkertaisesti aika perusjoulu ilman joulukirkkoa, seimeä ja virsiä. Tai jos kuuluukin kirkkoon, monelle joulun pääasiallinen pointti ei ole kuitenkaan Kristuksen syntymä vaan ehkäpä hieman pakanallisemman oloinen juhla syöminkeineen ja yhdessä oloineen. Jopa kuusen huipulla on usein tähti, vaikka kukaan ei ajattelisi sitä sen symbolisemmin kuin että kuusen latvaan nyt kuuluu tähti. Monelle nykymuotoisesta joulusta on kuitenkin tullut perinne, ja siihen liittyy paljon muistoja ja perheen kanssa oloa yms. Periaatteessahan joulussa on paljon materiaalia, jonka kanssa säätää, vaikka kuuluisi toiseen uskontoon tai ei mihinkään. Ainakin jos ei haittaa, että talvijuhlilla härpäkkeineen on itsessään uskonnolliset, ei-kristinuskoon liittyvät juuret.

Nykymuotoisessa joulussa on paljon elementtejä vanhoista juhlista, jotka ajoittuivat vuodenvaihteeseen ja pimeään aikaan, ja ehkä jopa sadonkorjuuseenkin, sillä esimerkiksi kekriä saatettiin juhlia vielä marraskuun alussa. Muistan joskus kuulleeni että joulun "pitäisi" sijoittua enemminkin kevääseen, mutta se oli helpompi sulauttaa talvijuhlaan, koska kansa juhli sellaisia joka tapauksessa. (Tästä tiedosta en ole 100% varma.) Ainakin sana "joulu" on peräisin yulesta. Myös lahjojen antaminen ja yletön syöminen on aika yleinen perinne ympäri maailmaa aina kun halutaan jotain juhlia. Kinkku pääruokalajina lienee myöhempi perinne kristillisessä joulussa, sillä periaatteessahan sian syöminen kielletään Raamatussa.

Vanhoista perinteistä on nykyään varmasti vaikea saada täysin luotettavaa tietoa, mutta esim sana joulupukki on peräisin vanhoilta ajoilta, olihan se kirjaimellisesti pukki, ja edelleen montaa kotia koristaa olkipukki jouluisin. Nykyisen "kokispukin" alkuperä on pyhässä Nikolauksessa, mutta vanhoina aikoina vastaavia hahmoja on ollut muitakin liikenteessä. Tietysti kristinusko on osittain lomittunut vanhojen perinteiden kanssa siinä matkan varrella. Myös Suomessa tuntemattomalla jouluhalolla on ymmärtääkseni ei-kristillinen alkuperä, mahdollisesti joulukuusellakin mutta tästä en ole varma, ikivihreiden havujen kerääminen on joka tapauksessa pohjolassa paljon vanhempi perinne. Niistähän se joulukranssikin usein tehdään, jonka alkuperä taas on epäilemättä aurinkopyörässä. Myös tulta poltettiin että saatiin valoa pimeyteen, olihan talvijuhlan yhtenä tarkoituksena odotella että aurinko tulee taas esiin. Samoin tontuilla ei ole juurikaan tekemistä joulun kanssa, ja suomalaisen tontun alkuperä onkin kodin- ja maanhaltijoissa, myöhemmin se alkoi hahmona sekoittua tarinoissa poltergeistin ja pirun kanssa. (Suomen kansanperinteessä peikot taas ovat tuntuneet muuttuneen välillä piruiksi kun tarinaperinteet alkoivat sekoittua.) Ruotsin sana "tomte" tai "tomtegubbe" tarkoittaakin kirjaimellisesti tonttiukkoa, eli kodin- tai maanhaltijaa.

Muiden maiden joulunvietosta suurin osa taitaa olla kaupallista joulua, alkuperä Amerikka. Tai Ranska: Japanissa on tapana ostaa jouluhalon muotoinen kakku, tai vähintään joku muu leivonnainen. Tarkoitus on myös viettää jouluaatto ystävien tai rakkaan seurassa, eikä se ole varsinaisesti yhtä tärkeä juhla kuin muut juhlapäivät. Populaarikulttuuri kuitenkin maalaa kuvaa että olisi kovin surkeaa viettää jouluaatto yksin.

Muoks: Meinasi ihan unohtua että miten se meillä menee. Periaatteessa kuulumme kirkkoon, mutta jouluun ei ole liittynyt kovinkaan paljoa kristillisyyttä, mitä nyt perinteissä on valmiina sulautuneena. Enempi se on yhteen kokoontumista ja tunnelmaa, muiden ihmisten muistamista ja syömistä ja sen sellaista mikä on ollut perinteenä. Joululaulujakaan ei lauleta, ei virsiä eikä punakuonoja. Nurkassa on se olkipukki.

Viimeksi muokattu: 11.12.2017 14:16 : kyty.

maahinen
maahinen vastasi aiheeseen: Joulu - ilman kristinuskoa?
11.12.2017 15:11 #3

Kristillinen kirkko varasti joulun, kuten muutkin ikivanhat juhlat, mutta siellä ne ovat vanhat pakanalliset tavat sulassa sovussa uudempien kanssa. Jiuleis tai jotain siihen suuntaan oli muinaisgermaanien keskitalven seisauksen juhla.

Minulle joulussa ei ole koskaan ollut mitään kristillistä tai uskonnollista, enkä huomaa että sellaista sanomaa erityisemmin mistään tunkisi. Lapsena kohokohta olivat tietysti lahjat, ja joulua vietettiin hyvin perinteisesti: kinkkua ja laatikoita ja luumukiisseliä pöydässä, joulupukki (jonka en ole koskaan uskonut olevan aito) kävi, joulukuusi koristeltiin aattoaamuna tähdellä, palloilla ja kynttilöillä, tonttulauluja laulettiin. Koristeiden askartelu ja lahjojen kääriminen ennen joulua oli mukavaa yhdessäoloa. Ainoa ei niin perinteinen tapa oli pelata illalla korttia.

Aikuisiällä olen viettänyt jouluja miten milloinkin, yksinkin, mutta juhla-aterian olen joka tapauksessa itselleni tehnyt. Lahjojen antaminen on lopetettu kauan sitten, joulukoristeet ja joululaulut eivät kiinnosta ja jouluruoista en koskaan ole oikein tykännyt. Tänä jouluna menen aattona äitini luokse, odotettavissa vähän mukailtuja versioita jouluruoista, koristeita muovikuusen ja kynttilöitten verran ja sitten pelataan seurapeliä - Suomi 100 -peli oli ostoslistalla. Trivial Pursuit, jos kyllästytään aiheeseen. Joulupäivänä minulle tulee ystäviä ja pari sukulaista kylään, teen parikymmentä ruokalajia, joissa jouluperinteen teema jotenkin on mukana, vaikka ehkä kaukaisesti. Syömme ja juomme itsemme ähkyyn, ja sitten on seurapelien aika - tänä vuonna suunniteltu musiikkitietokilpa - soitetaan siis kappaleita ja pitää arvata laulu ja esittäjä. Viime vuonna oli henkilöarvuuttelunäytelmäpeli, joka ei ihan mennyt putkeen, mutta ainakin olimme kuolla naurusta.

11.12.2017 15:52 #4

maahinen kirjoitti: kyty: Ei kai sikaa Uudessa testamentissa kielletä? Juutalaisilta se on kielletty

Joo, totta, ei uudessa testamentissa. (Tietysti aina mielenkiintoista, miten sama ruoka voi olla saastaista tai syötävää ja mitä sitten noudatetaan ja mitä dumpataan, tosin törmäsin joskus väitteeseen että jotkut välttelevät possua nimenomaan ruokakieltojen takia.) Tämän mukaan kinkku yleistyi Suomen joulupöydissä vasta 1900-luvun aikana ja 1900-luvun alkupuolella pöydässä oli usein lampaanlapa. Koska possujutut liittyvät joidenkin lähteiden mukaan myös pakanallisiin traditioihin, niin kinkkukin lienee mahdollisesti hypännyt sieltä joulupöytiin, vaikka tuolla sivulla sanotaankin että joulukinkun alkuperästä ei ole varmuutta.

Morgan Blood
Morgan Blood vastasi aiheeseen: Joulu - ilman kristinuskoa?
11.12.2017 17:57 #5

Meillä sotketaan perinteitä surutta. Varsinaiset joulujuhlat vietämme avopuolisoni kanssa molemmat omilla vanhemmillamme ja sitä ennen juhlimme keskenämme (vakiojuhlapäiväksi on kehkeytynyt vuoden pimein päivä, sillä onhan se symbolisesti hieno. Vuosi taittuu kohti valoa, jne.)

Varsinaisiin aattoon ja joulupäiviin osuvat juhlat vanhempieni luona eivät ole myöskään mitenkään kristilliset. Luovimme perinteissä ja napsimme yksiä, jos toisia tapoja juhliimme. Joulu on perheessämme yksi vuoden tärkeimmistä juhlista yksinkertaisesti siksi, että se on toinen kerta vuodessa, kun saamme kaikki kokoon. Ydinperheeseemmehän kuuluu kuusi ihmistä, plus tietenkin kaikki paikalle kykenevät sukulaiset ja ystävät. On oikein perheen kokoinen harmi, kun avopuolisoni vanhemmat haluavat pitää pienet juhlat omillaan. He eivät ole yhtä sosiaalisia kuin me, rannikkojen hamsterit. Nykyajan vempeleillä vaihdamme kuitenkin joulupöydän terveisiä ja esimerkiksi lyhyen videopuhelun.

Vanhempieni juhlissa on joulukuusi, johon on ripustettu pieniä eläimiä ja kovetetusta pitsistä tehtyjä koristeita. Lisäksi on kynttilöitä ja mutsin tekemiä peikkoja, ynnä muuta, jotka on puettu ”jouluisiksi” juhlan kunniaksi.
Jaamme yhä lahjoja, vaikka juhlissa ei ole tällä hetkellä lapsia. Joku arvotaan Joulupukiksi ja hänen pitää mennä varastoon pukeutumaan ja vetämään ylleen, mitä keksiikään vanhoista roippeista. Häntä tietenkin tervehditään asianmukaisesti ja nauretaan (tässä kohtaa kaikki eläimet saavat sätkyn ja menevät piiloon, kunnes paperimerirapina houkuttelee ne takaisin).

Ruokapöytä on iso. Viime vuonna jouduimme syömään useassa erässä. Meillä kaikki on velvoitettu tekemään ainakin yksi ruoka. Oma erikoisuuteni on graavatut- ja säilötyt kalat sekä valkosipulit. Lisäksi syksyn sienisadosta vien osan mutsille, joka tapaa tehdä sienisalaatit. Juomina on olutta, glögiä ja viiniä. Kaikki kuitenkin osaavat käyttää alkoholia niin, ettei kaatuilla tai riidellä tai muutenkaan mene seura ikäväksi.

Illalla me nuoremmat olemme viime vuosina käyneet polttamassa olkipukin rannassa.

***
Kotijuhlamme ennen lähtöä suunnillemme, ovat koruttomammat. Niissä saan toimia tirehtöörinä, sillä avovaimoni on aika kiinnostunut meidän perheen tavoista. Kuusen korvikkeena on suuri kuusenoksa ripustettuna seinälle tai kattoon ja se koristellaan. Lisäksi on paljon kynttilöitä – ja tietenkin ne ruoat. Kalaa, kinkkua, laatikoita ja salaattia on – sekä juustokakku, jollaista minulla kotona ei ole tapana tehdä. Se on avovaimon perinteitä.

Me myös poltamme olkipukin, joko rannassa tai nuotiopaikalla. Toisin kuin kotona, uskaltaudun laulamaan myös Tulen syntysanat tai jopa maailmansynnyn. Kotona taas nauravat minulle, jos menen niitä laulamaan.

Tähän vielä, etten ole kovin uskonnollinen. Minua vain kiinnostaa mytologiat ja itämerensuomalaiset perinteet ihan historian kuroutumana. Joulu on hyvä kohta juhlia, niin kuin muutkin hetket, joina ihmiset saadaan kasaan. Kekriäkin juhlin, tosin se on enemmän kavereiden- kuin suvun kesken järjestettävä juhla – vaikka joulussamme menee suvut ja kaverit sekaisin. Jako on ennemminkin sen mukainen, keitä kulloinkin saadaan paikalle.

Ars Longa Vita Brevis

HourglassEyes
HourglassEyes vastasi aiheeseen: Joulu - ilman kristinuskoa?
11.12.2017 17:59 #6

Joulu on aina ollut meillä ei kristillinen juhla, periaatteessa. Joulu on minulle perhejuhla.
Meiltä löytyy latvasta tähti, mutta se on lapsuudesta tullut tapa. Yhtä hyvin voisin laittaa latvaan Tardiksen tai Vaderin kypärän.
Tärkeintä on yhdessä olo ja tietenkin lahjat, joissa tärkeintä ei ole arvo vaan idea. Joulu antaa syyn ostaa rakkaille tavaroita joita ei itse tule koskaan hankittua ja joita ei tule annettua muutoin kuin lahjaksi.

Yksi lähimmistä ystävävistäni on Jehovan todistaja ja hän ei vietä joulua lainkaan. Minä saatan joskus hänelle antaa jotain, mutta en odota mitään vastineeksi, enkä ole saanutkaan.
Meillä on sopimus ettemme anna uskomustemme ristiriitaisuuden (olen ateisti) vaikuttaa väleihimme. Hän on vapaamielisempi kuin jotkut lahkon edustajat, joten suhteemme on toiminut monta vuotta. Tutustuimme lukemisen kautta.

Mutta tiivistettynä: vietän mitä ilmeisimmin kristillistä joulua, vaikka en hengellisessä mielessä.

punnort
punnort vastasi aiheeseen: Joulu - ilman kristinuskoa?
11.12.2017 20:51 #7

Mä en ole koskaan kokenut joulua erityisemmin kristilliseksi. Pienenä Joulupukki oli tärkeämpi kuin Jeesus. Kun olin teini, muu perhe kävi joulukirkossa, ja minut agnostikko/ateistina (pystyisin hyvällä omallatunnolla tunnustautumaan kummaksi tahansa; on pieni todennäköisyys, että jumalia on olemassa) jätettiin vahtimaan paistuvaa joulukinkkua. Muutoin uskonnollisuus ei näkynyt joulussamme. Nykyään joulu on lähinnä mulle tekosyy käydä äidin luona ja syödä hyvin.

Noin yleensäkin olen sitä mieltä, että joulun kristilliseen sisältöön ei nyky-yhteiskunnassa törmää, jos sitä ei erityisesti etsi. Vaikka valtaosa suomalaisista kuuluu kirkkoon, käsittääkseni vain neljäsosa uskoo kristinuskon perusopinkappaleisiin, joten mun on vaikea ajatella Suomea kristittynä maana. Neljäsosa sitten uskoo jumalaan toisin kuin kirkko opettaa, ja loput epäilevät. Vähemmistöön en uskontokysymyksessä koe kuuluvani, vaan olen ihan hyvin suomalaisten näkemysten spektrillä. (Kirjoitan paljon uskontovastaisia raapaleita, ja joskus tuntuu, että I am beating a dead horse.)

En myöskään usko, että kristinuskon opinkappaleita tarvitsee uskoa todeksi, jotta voisi fiilistellä kristillisiä joululauluja. Nautin myös Blind Guardianin levystä Nightfall in the Middle-Earth, vaikka en uskokaan Silmarillionin olevan totuudenmukainen.

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/

Echramath
Echramath vastasi aiheeseen: Joulu - ilman kristinuskoa?
13.12.2017 19:53 #8

Tarkoititteko LEMMYN SYNTYMÄPÄIVÄÄ?

kyty kirjoitti:

maahinen kirjoitti: Joo, totta, ei uudessa testamentissa. (Tietysti aina mielenkiintoista, miten sama ruoka voi olla saastaista tai syötävää ja mitä sitten noudatetaan ja mitä dumpataan, tosin törmäsin joskus väitteeseen että jotkut välttelevät possua nimenomaan ruokakieltojen takia.) [url= www.ruokatieto.fi/ruokakulttuuri/nykypai...uluruokien-historiaa ]Tämän mukaan[/url] kinkku yleistyi Suomen joulupöydissä vasta 1900-luvun aikana ja 1900-luvun alkupuolella pöydässä oli usein lampaanlapa. Koska possujutut liittyvät joidenkin lähteiden mukaan myös pakanallisiin traditioihin, niin kinkkukin lienee mahdollisesti hypännyt sieltä joulupöytiin, vaikka tuolla sivulla sanotaankin että joulukinkun alkuperästä ei ole varmuutta.

Henkilökohtaisesti en nykyään pidä joulua oikein minään, mutta onhan muutama lisävapaapäivä mukava homma kun lomakertymäkin nollautui.

13.12.2017 23:56 #9

Echramath kirjoitti: Sianliha on kumminkin ollut Euroopassa ihan yleistä ruokaa kristillisellä ajalla kuitenkin, eli olisi ihmeellistä, miksei sitä jouluna voisi syödä, jos sitä kumminkin katsoo saavansa syödä ylipäätään. Varmaankin siis jokin ihan muu syy.

Se oli joku fundamentalistisempi yksityisyrittäjä jonka kommentin näin, perustelu oli suunnilleen että koska vanha testamentti on myös jumalan sanaa niin sen takia myös ruokakieltoja pitäisi noudattaa. (Kyse ei siis ollut nimenomaan joulusta.) Mitä taas tulee sianlihan pienehköön käyttöön pohjolassa, niin syy on ollut enemminkin se ettei possuja ollut riittävästi kaikille ja kinkku ei tainnut olla muutenkaan mikään jouluruoka ennen 1900-lukua, ainakin jos tuo linkin tieto pitää siltä osin paikkansa.

Valvojat: IivariSarantha
Miss Pelling, LordStenhammar, Eija, punnort