• Voihan Shazam ...
    • Elokuva: Shazam!
    • 2 kommenttia (Adolfina Romanov 12 päivää sitten)
    • Mahtava kirja
    • Kirja: Varjo ja riipus (Grishaversumi, #1)
    • 1 kommentti (Iines 84 päivää sitten)

Maailma koronan jälkeen

• Darkki hahmo Kirjoittaja
  • Darkki
14.03.2020 13:38 - 14.03.2020 14:00 #1 : Darkki
Media on täynnä pelkkää korona uutista ja päivä päivältä valtiot tekevät yhä suurempia varotoimenpiteitä, jotta pandemia saataisiin edes jotenkin hallintaan, jotta ihmisille voitaisiin turvata terveydenhuollon palveluja. Maailmassa eletään poikkeuksellista ajanjaksoa, jota muistellaan historian kirjoituksissa vielä satojenkin vuosien jälkeen.

Tällä pandemialla on väkisinkin vaikutuksia maailman politiikkaan, talouteen kuin myös yksittäisten ihmisten elämään, ja nämä vaikutukset voivat olla hyvinkin kauaskantoisia. Ihmiskunnan osalta korona on tragedia, jossa ihmisiä kuolee joko itse sairauteen tai siitä seuranneisiin sivuvaikutuksiin, kun yhteiskunnan peruspilarit ovat koetuksella ja apua ei välttämättä ole heti saatavilla perussairauksiin.

Mutta miksi valtiot ja media sitten reagoivat näin voimakkaasti yhteen virukseen, kun samaan aikaan ihmisiä kuolee ympäri maailmaa monin kerroin enemmän ripuliin ja nälänhätään? Vastaus on ilmiselvä... koska korona koskettaa meitä kaikkia. Se ei valikoi uhriansa kansallisuuden, varallisuuden tai minkään muunkaan luokituksen perusteella. Se voi tulla ovesta sisään ystävien ja sukulaisten tuomana, ja on uhkana väritön ja hajuton.

Koronan vaikutukset varsin lyhyellä aikavälillä ovat dramaattisia. Talous on romahtanut ja yritykset, jotka olivat jo aiemmin talousvaikeuksissa ovat nyt konkurssin partaalla. Moni ihminen on joutunut lomautetuksi. Valtiot sulkevat rajojansa ja vaikeuttavat ihmisten liikkuvuutta. Niin ja mikä pahinta... vessapaperi on loppu kaupoista, voi paska! Tätä kirjoittaessa lähikaupan hyllystä ei myöskään löytynyt leipää eikä lihatuotteita. Ensimmäisenä tulee mieleen joukkohysteria. Toki on hyvä varautua siihen, että perheen sairastuessa kaapista löytyisi muutakin kuin tyhjä jaakaappi, mutta Suomessa ruokahuolto kyllä toimii varsin tehokkaasti jopa ihan kotiin toimitettuna, että nälkää tuskin kenenkään joutuu nähdä ainakaan sen johdosta, että ruoka loppuisi kokonaan kauppojen hyllyistä. Mutta ehkä ihmismieli tekee tepposet, kun näkee viereisen asiakkaan survovan kärryihin tuotteita kuin viimeistä päivää, niin sitä kerää omaankin ostoskoriinsa pari ylimääräistä tuotetta "ihan vain varmuuden vuoksi".

Mutta entä sitten maailma pandemian jälkeen kun ihmiset, valtiot ja mediat kiinnittävät huomionsa taas "arkipäiväisiin" ongelmiin? Onko koronan jälkeinen maailma sitten enemmän uhka vai mahdollisuus? Ainakin luonto sai hetkellisen hengähdystauon, kun lentoliikenne ja teollisuus ovat vähentäneet tuotantojaan. Tulevaisuus saattaa olla ehkä aavistuksen valoisampi ja vihreämpi. Valtiot taas oppivat, että rajat voidaan sulkea melko nopeasti ja ihmisten liikkuvuutta voidaan rajoittaa dramaattisesti, kun uhka on todellinen (tai poliittinen).

Missä menee utopian ja dystopian raja, kun maailmaa rakennetaan?

Luonnossa on lakeja, muttei sääntöjä
Viimeksi muokattu: 14.03.2020 14:00 Darkki.

14.03.2020 15:30 #2 : Astorethein
Vastaus käyttäjältä Astorethein aiheessa Maailma koronan jälkeen
Uutisten perusteella joukkohysteria näyttää tosiaan vallanneen ihmiset, mutta ainakin täällä perähikiällä on osattu suhtautua tilanteeseen aika rauhallisesti. Käydessäni kaupassa eilen ja tänään väkeä ei ollut liikkeellä normaalia enempää ja tavaraakin oli hyllyissä ihan riittävästi. Vessapaperin sijaan ostin kaljaa ja meinaan ottaa lunkisti, vaikka kohta varmaan täälläkin autot ja hevosenraadot palavat kadunvarsilla.

Ärsyttävin asia on kyllä ollut yleisötapahtumien kieltäminen. Ostin lipun erään bändin keikalle ja pyysin sitä varten töistäkin vapaata, mutta keikka on tietenkin peruttu. Lipusta saa onneksi rahat takaisin, mutta harmittaa silti.

I'm just a normal everyday pervert.

• kyty
14.03.2020 17:08 - 14.03.2020 17:12 #3 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Maailma koronan jälkeen
Veikkaan, että ainakin teollisuus järjestetään vastaisuudessa niin, ettemme ole liikaa riippuvaisia yhdestä maasta. Ehkä tärkein kriteeri ei enää ole se mistä saa halvimmalla.

Toinen mistä toivon ihmisten ottavan opiksi on käsienpesu, joka on maailmallakin tullut monelle kuulemma suorastaan uutena asiana. Itsekin olen huomioinut että suuri osa pesee kätensä huolimattomasti tai jättää sen ihan kokonaankin tekemättä. Nyt kun asiaan on kiinnitetty huomiota, niin "yllätys", influenssatapauksetkin ovat kääntyneet laskuun! Yskimiseen toivoisin useamman kiinnittävän huomiota, sillä viime päivinä tuli olo etten uskalla käyttää julkisia kohta lainkaan jos meno jatkuu samanlaisena. Ihmiset tietenkin pyyhkivät nenäänsä ja hierovat silmiään ja sen jälkeen kaiteita mutta erityisesti yskivät väärin ja usein vielä muita päin. Ohjeita on ollut joka paikassa, joten en usko että asia on tiedonpuutteesta kiinni. Käsienpesu- ja yskimisohjeet löytyvät esimerkiksi THL:n sivuilta .

(Niille joiden kädet kuivuvat käsienpesun seurauksena: paljon glyseriiniä sisältävät käsivoiteet auttavat. Voide on usein aika tahmaista, mutta sitä voi laittaa ennen nukkumaanmenoa ja vaikka puuvillahanskat päälle.)

Itseä tilanne vähän huolestuttaa, vaikka samalla ihmisten vessapaperipaniikki huvittaakin. Olen vältellyt tarkoituksella netissä ihmisten kommentteja, sillä esimerkiksi sikainfluenssan aikoihin ne vain saivat huolestumaan enemmän. WHO kehottaa koko ajan jatkamaan karanteeneja ja tekemään kaiken mitä voidaan, ja en tiedä seurataanko ohjetta ja mitkä maat ovat niitä joihin oltiin tyytymättömiä, ja monet tiedot ovat hieman ristiriitaisia. THL:n sivuilla sanottiin ainakin vielä hetki sitten ettei korona tartu yhtä helposti kuin influenssa, toisaalla taas sanotaan että se tarttuu helpommin ja että joku luku oli suurempi, mutta että koronan kohdalla leviämistä voidaan oikeasti estää, toisin kuin influenssan kanssa. Eräässä artikkelissa WHO:n tyyppi oli käynyt Kiinassa, jossa paljastui että Kiinan 80% lieviä tapauksia ei suomalaisesta näkökulmasta välttämättä ollutkaan niin lieviä, sillä mukana oli mm keuhkokuumetta. Yhtäällä sanotaan että suurin osa sairastaa lievänä, toisaalla taas ettei ole näyttöä siitä että lieviä ja oireettomia tapauksia olisi kovinkaan paljoa. Silti mediassa on ollut esillä paljon ihmisiä, joiden oireet ovat suomalaisestakin näkökulmasta lieviä. Käsienpesu on helppoa, samoin kasvojen koskettelun välttäminen, mutta koska koronavirus tarttuu erityisesti pisaratartuntana niin yskiviä ihmisiä on vaikea välttää jos liikkuu yhtään julkisilla tai kaupassa. Itse sitten miettii että uskaltaako vanhempia tavata nyt lainkaan ja onko vaarana että levittää sen kuitenkin oireettomana. Ajatus täydellisestä eristäytymisestä koko muusta perheestä hamaan tulevaisuuteen tuntuu liioittelulta sekin. Sikainfluenssa huolestutti kun se lähti leviämään, mutta nyt sitä on suorastaan ikävä.

Eli ehkä tämä tietämättömyys huolestuttaa eniten, ja se kun ei tiedetä miten vakavasta taudista loppujen lopuksi on kyse ja kuinka moni tuntemani menee nyt tässä ja kuinka paljon se muuttaa omaa elämääni. Mitä tapahtuu seuraavaksi, ylikuormittuuko Suomenkin terveydenhuolto kun se ei muutenkaan tunnu toimivan kovin jouhevasti. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että oikeanlaisilla toimilla tautia saadaan hidastettua, tartunnat kääntymään laskuun ja kuolleisuuskin laskemaan. Olen varmuuden vuoksi tehostanut siivoamista, ja pyyhkinyt hanoja ja ovenkahvoja. Olen jopa käyttänyt käsidesiä, mitä en ole tehnyt ikinä aiemmin. Kaikki kevään tapahtumat on peruttu tai siirretty, mikä tietysti harmittaa. Ainakin Tampere Kuplii yritetään järjestää osittain nettiohjelmana, vaikka itse tapahtuma peruttiin.

Niin, miksi juuri vessapaperia? Kyseessä on selvästi jonkinlainen alkukantainen valmistautumistarve, mutta sitä miksi se kohdistuu juuri vessapaperiin en osaa arvata. Itsekin olen varmuudeksi ostanut jotain säilyvää, vaikka kolmen viikon zombikaranteeniin en olekaan valmistautunut. Ruuan ja muiden tarvikkeidenhan ei pitäisi loppua Suomesta. Mutta siitä olen tyytyväinen että ostin jo pari viikkoa sitten ylimääräisen saippuan. Nyt hyllyt olivat ihan tyhjiä. Jonkinlainen kotivarahan pitäisi kaikilla aina olla, mutta käytännössä se lienee aika harvalla.

Ulkoilua ei onneksi ole kielletty, vaikka jos ei julkisiin uskalla mennä niin se rajoittaa kyllä aika lailla. Haluaisin nyt kovasti mennä metsään mutta eihän sellaista ole juuri nyt lähellä.
Viimeksi muokattu: 14.03.2020 17:12 kyty. Syy: Kiriotusvirhe kuitenkiin

14.03.2020 22:41 #4 : Adolfina Romanov
Vastaus käyttäjältä Adolfina Romanov aiheessa Maailma koronan jälkeen
Allekirjoittaneelta meni niin totaalisesti hermo koronauutisiin, että Yle Uutisvahtiin laitoin estot koronauutisille. En voi myöskään katsoa uutisia tai eduskunnan kyselytuntia, koska joka kerta kun kuulen sanan "korona", mieleni tekee potkia seiniä. Ylen nettisivuilta luin urheilu-uutisia ja Hesarin sivuilta kulttuuriuutisia siinä toivossa että välttyisin koronauutisilta, mutta pieleen meni.

Lukioni päätettiin sulkea koko ensi viikoksi, joten pitää varmaan alkaa harrastaa kävelylenkkejä etten mätäne kiinni sohvaan. En saa yli viikkoon noudettua hyväntekeväisyyskarkkejani, jotka tilasin koululta. Ystävä, jonka luona olen käkkinyt aina tiistaisin ja keskiviikkoisin koulun jälkeen, on kahden viikon kotikaranteenissa koska oli juuri lomalla Espanjassa. Meillä on menossa yhteinen kirjoitusprojekti, joka joutuu sekin siis pitkälle tauolle.

Minulla pyyhkii siis vielä suhteellisen hyvin ja olen erittäin harmissani kaikkien niiden puolesta, jotka ovat joutuneet perumaan keikkojaan, teatteriesityksiään, tapaamisiaan, keikkatöitään, treffejään ja mitä kaikkea nyt ovatkaan. Mitä tulee maailmaan koronan jälkeen, odotan sitä jo innolla. Oli se millainen hyvänsä, on aina parempi saada monipuolisia uutisia kuin näitä paatoksellisia tuomionpäivän julistuksia.

• Rinja
15.03.2020 00:11 #5 : Rinja
Vastaus käyttäjältä Rinja aiheessa Maailma koronan jälkeen

kyty kirjoitti: Niin, miksi juuri vessapaperia? Kyseessä on selvästi jonkinlainen alkukantainen valmistautumistarve, mutta sitä miksi se kohdistuu juuri vessapaperiin en osaa arvata.

Koko vessapaperijuttuhan lähti siitä, että sitä alettiin hamstrata Australiassa, koska Kiina on siellä tärkeä vessapaperintuoja. Tämä yhteys tuntuu menneen kaikkien muiden maiden vessapaperihamstereilta ohi, myös Suomen, vaikka tässä ollaan suoranainen vessapaperin suurvalta eikä se vuorenvarmasti ole loppumassa. Kävin perjantaina Citymarketissa ja siellä ennennäkemättömät ihmismassat lastasivat kärrynsä vessapaperia täyteen, minimimäärän ollessa 40 rullaa.

Olen seurannut koronauutisointia ja sen lieveilmiöitä mielenkiinnolla. Historiaa ja yhteiskuntatieteitä opiskelleena vertaan muutenkin oman aikani tapahtumia historiallisiin tapahtumiin, ja täytyy myöntää, että minusta on aika siistiä kokea näin suuren kokoluokan ilmiö kuin pandemia. Toki toivon, etten koe sitä liian omakohtaisesti; esimerkiksi äitini kuuluu riskiryhmään, joten en haluaisi hänen ainakaan sitä saavan.

Maailma koronan jälkeen on mietityttänyt lähinnä siltä kannalta, miten tulemme toimimaan, jos lähivuosina lähtee uusi pandemia leviämään. Opitaanko koronaviruksesta yhtään mitään, vai eteneekö kaikki lopulta ihan samalla tavalla? Sekin kyllä kiinnostaa, onko koronalla vaikutuksia noihin Darkin mainitsemiin juttuihin eli ilmastonmuutoksen torjuntaan tai pakolaiskriisin hallintaan, mutta niitä vähän pelottaa ajatella. Toivon parasta mutta vielä enemmän pelkään pahinta.

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: kyty

15.03.2020 12:10 #6 : KiLLPaTRiCK
Vastaus käyttäjältä KiLLPaTRiCK aiheessa Maailma koronan jälkeen
Teidän viestejä oli hauska lukea. Kiitos niistä. Aika monella muulla saitilla on aivan höperöitä juttuja.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: kyty

16.03.2020 10:37 #7 : Adolfina Romanov
Vastaus käyttäjältä Adolfina Romanov aiheessa Maailma koronan jälkeen
Niin, kaiken maailman ihmelääkkeiden kaupittelijoita on taas likkeellä. Harmittomimmat tapaukset vain huutelevat jossain outoja vinkkejä tyyliin: "Juo vartin välein yli 27-asteista vettä niin korona ei tartu!" ja pahimmillaan "koronatarkastajat" ovat huijanneet joltain eläkeläiseltä tuhansia euroja.

Eilen 00:11 #8 : Echramath
Vastaus käyttäjältä Echramath aiheessa Maailma koronan jälkeen

Adolfina Romanov kirjoitti: Tuota, että vessapaperiliike lähti Australiasta en tiennnytkään. Mitä tulee ko. valtioon, uutisia vilkaistessa ei uskoisi Australian maastopaloja tai ilmastonmuutosta enää olevankaan!

Ilmastonmuutos joo, mutta palokuntien toiminta ja helmikuussa alkaneet rankkasateet tiettävästi sammuttivat enimmät palot.

Tänään 08:13 #9 : Adolfina Romanov
Vastaus käyttäjältä Adolfina Romanov aiheessa Maailma koronan jälkeen

Ai, menipä täysin ohi tämä tieto. Mutta sehän onkin (ainoa) hyvä juttu (pitkään aikaan).

Valvojat: IivariSarantha
MiraK, Ronnie Svartström, sterle