Veikkaan, että ainakin teollisuus järjestetään vastaisuudessa niin, ettemme ole liikaa riippuvaisia yhdestä maasta. Ehkä tärkein kriteeri ei enää ole se mistä saa halvimmalla.
Toinen mistä toivon ihmisten ottavan opiksi on käsienpesu, joka on maailmallakin tullut monelle kuulemma suorastaan uutena asiana. Itsekin olen huomioinut että suuri osa pesee kätensä huolimattomasti tai jättää sen ihan kokonaankin tekemättä. Nyt kun asiaan on kiinnitetty huomiota, niin "yllätys", influenssatapauksetkin ovat kääntyneet laskuun! Yskimiseen toivoisin useamman kiinnittävän huomiota, sillä viime päivinä tuli olo etten uskalla käyttää julkisia kohta lainkaan jos meno jatkuu samanlaisena. Ihmiset tietenkin pyyhkivät nenäänsä ja hierovat silmiään ja sen jälkeen kaiteita mutta erityisesti yskivät väärin ja usein vielä muita päin. Ohjeita on ollut joka paikassa, joten en usko että asia on tiedonpuutteesta kiinni. Käsienpesu- ja yskimisohjeet löytyvät esimerkiksi
THL:n sivuilta
.
(Niille joiden kädet kuivuvat käsienpesun seurauksena: paljon glyseriiniä sisältävät käsivoiteet auttavat. Voide on usein aika tahmaista, mutta sitä voi laittaa ennen nukkumaanmenoa ja vaikka puuvillahanskat päälle.)
Itseä tilanne vähän huolestuttaa, vaikka samalla ihmisten vessapaperipaniikki huvittaakin. Olen vältellyt tarkoituksella netissä ihmisten kommentteja, sillä esimerkiksi sikainfluenssan aikoihin ne vain saivat huolestumaan enemmän. WHO kehottaa koko ajan jatkamaan karanteeneja ja tekemään kaiken mitä voidaan, ja en tiedä seurataanko ohjetta ja mitkä maat ovat niitä joihin oltiin tyytymättömiä, ja monet tiedot ovat hieman ristiriitaisia. THL:n sivuilla sanottiin ainakin vielä hetki sitten ettei korona tartu yhtä helposti kuin influenssa, toisaalla taas sanotaan että se tarttuu helpommin ja että joku luku oli suurempi, mutta että koronan kohdalla leviämistä voidaan oikeasti estää, toisin kuin influenssan kanssa. Eräässä artikkelissa WHO:n tyyppi oli käynyt Kiinassa, jossa paljastui että Kiinan 80% lieviä tapauksia ei suomalaisesta näkökulmasta välttämättä ollutkaan niin lieviä, sillä mukana oli mm keuhkokuumetta. Yhtäällä sanotaan että suurin osa sairastaa lievänä, toisaalla taas ettei ole näyttöä siitä että lieviä ja oireettomia tapauksia olisi kovinkaan paljoa. Silti mediassa on ollut esillä paljon ihmisiä, joiden oireet ovat suomalaisestakin näkökulmasta lieviä. Käsienpesu on helppoa, samoin kasvojen koskettelun välttäminen, mutta koska koronavirus tarttuu erityisesti pisaratartuntana niin yskiviä ihmisiä on vaikea välttää jos liikkuu yhtään julkisilla tai kaupassa. Itse sitten miettii että uskaltaako vanhempia tavata nyt lainkaan ja onko vaarana että levittää sen kuitenkin oireettomana. Ajatus täydellisestä eristäytymisestä koko muusta perheestä hamaan tulevaisuuteen tuntuu liioittelulta sekin. Sikainfluenssa huolestutti kun se lähti leviämään, mutta nyt sitä on suorastaan ikävä.
Eli ehkä tämä tietämättömyys huolestuttaa eniten, ja se kun ei tiedetä miten vakavasta taudista loppujen lopuksi on kyse ja kuinka moni tuntemani menee nyt tässä ja kuinka paljon se muuttaa omaa elämääni. Mitä tapahtuu seuraavaksi, ylikuormittuuko Suomenkin terveydenhuolto kun se ei muutenkaan tunnu toimivan kovin jouhevasti. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että oikeanlaisilla toimilla tautia saadaan hidastettua, tartunnat kääntymään laskuun ja kuolleisuuskin laskemaan. Olen varmuuden vuoksi tehostanut siivoamista, ja pyyhkinyt hanoja ja ovenkahvoja. Olen jopa käyttänyt käsidesiä, mitä en ole tehnyt ikinä aiemmin. Kaikki kevään tapahtumat on peruttu tai siirretty, mikä tietysti harmittaa. Ainakin Tampere Kuplii yritetään järjestää osittain nettiohjelmana, vaikka itse tapahtuma peruttiin.
Niin, miksi juuri vessapaperia? Kyseessä on selvästi jonkinlainen alkukantainen valmistautumistarve, mutta sitä miksi se kohdistuu juuri vessapaperiin en osaa arvata. Itsekin olen varmuudeksi ostanut jotain säilyvää, vaikka kolmen viikon zombikaranteeniin en olekaan valmistautunut. Ruuan ja muiden tarvikkeidenhan ei pitäisi loppua Suomesta. Mutta siitä olen tyytyväinen että ostin jo pari viikkoa sitten ylimääräisen saippuan. Nyt hyllyt olivat ihan tyhjiä. Jonkinlainen kotivarahan pitäisi kaikilla aina olla, mutta käytännössä se lienee aika harvalla.
Ulkoilua ei onneksi ole kielletty, vaikka jos ei julkisiin uskalla mennä niin se rajoittaa kyllä aika lailla. Haluaisin nyt kovasti mennä metsään mutta eihän sellaista ole juuri nyt lähellä.