Oman tekemisen arvostaminen

Dyn loi aiheen: Oman tekemisen arvostaminen
05.10.2013 14:21 #1

Suomalaiset ovat huonoja kehumaan, se on kai jokin kansanluonteeseen liitetty ominaisuus ja minusta täysin väärin. Vaikka välillä tuntuu, ettei kehuja saa ainakaan akateemisessa maailmassa kovin usein, silloin kun niitä sitten saa, niitä on todella vaikea ottaa vastaan. Onko työ oikeasti niin hyvä, kuin joku toinen väittää? Kirjoittajapiireissäkin moni mielellään kuulisi kehuja, mutta sitten kun niitä tulee, niistä mennään helposti hämilleen ja vaivaantuneeksi, jopa vähän puolustellaan, että ei tämä nyt niin hyvä ole.

Osaatko sinä ottaa kehuja vastaan? Ehkä vielä tärkeämpää, osaatko itse kehua tekemisiäsi, töitäisi ja taitojasi? Ei ehkä ääneen, mutta itse itsellesi: mistä löytyisi sellainen varmuus, että tässä olen hyvä ja tämän osaan? Voi nyt kuulostaa kauhean self-help-aiheelta, mutta ajattelin, että tästä olisi hyvä keskustella. :)

kyty
kyty vastasi aiheeseen: Oman tekemisen arvostaminen
05.10.2013 18:50 #2

Lapsena tuli kasvettua ajatukseen "oma kehu haisee", se taitaa valitettavasti kuvastaa suomalaista asennetta noin yleisesti. Ei saa haihatella, ei saa ylpistyä, ei saa olla kivaa. Koska elämä ei ole kivaa. Piste. Ennen vanhaan uskottiin ettei lapsia saa kehua tai ne ylpistyvät, ja nämä asenteet ovat vaikuttaneet vielä 80-luvulla kun vanhanaikaisen kasvatuksen saaneet ovat kasvattaneet omia lapsiaan tai lapsenlapsiaan.

Itse en osaa arvostaa omia tekemisiäni, sillä yleensä joku muu tekee saman paremmin. Ja usein se joku muu on vielä nuorempi, joten sillä jollakulla on paitsi etumatkaa, myös vielä varaa kehittyä pidemmälle.

Ja jos omia tekemisiä ei osaa arvostaa ääneen, ei sitä usein osaa tehdä hiljaa itsekseenkään. "Oma kehu haisee" on juurtunut niin syvälle.

Verikuu
Riiviö
Verikuu vastasi aiheeseen: Oman tekemisen arvostaminen
06.10.2013 19:04 #3

Tämä "oma kehu haisee" -ajattelu on kyllä suhteellisen syvällä meikäläisessäkin. Vaatimattomuus on hyve suomalaisessa kulttuurissa. Me suomalaiset taidamme myös olla melko katkeraa ja kateellista kansaa ja juuri tähän liittyy varmaankin se jo mainittu "ei saa olla kivaa" asenne. Täytyy myöntää, että kyllä minuakin välillä jäytää kun huomaa, että joku toinen on sinut itsensä kanssa ja hänellä on mukavaa. Tällaisia tuntemuksia tulee, vaikka aivan hyvin tajuaakin ettei siinä ole mitään järkeä.

Oman itsensä ja tekemistensä arvostamisen puute liittynee osiltaan myös siihen kuuluisaan "oman jutun löytämiseen". Voi olla vaikea arvostaa tekemisiään, jos ei oikein tiedä mitä haluaisi tehdä.

Ja sen kehumisen ja rohkaisemisen merkitystä ei missään nimessä tule väheksyä. Lienee jopa aivan oleellista koko ihmisen ja varsinkin lapsen kehityksessä.

Toinen juttu mitä suomalaiset mielellään karsastavat on ylpeys. Heh, Manowar(!) on opettanut mulle, että ylpeä saa ja pitää olla.

celeblith
celeblith vastasi aiheeseen: Oman tekemisen arvostaminen
06.10.2013 19:41 #4

Vaikeaa on kyllä itseä tekemisistään kehua. Aina on ajatus että olisi voinut tehdä paremminkin, ettei tämä nyt olekaan niin hyvä.

Kehuja muilta tulee silloin tällöin, mutten osaa niitä oikein vastaanottaa. Väheksyn silloin tekemisiäni.

Ja usein kun olen johonkin itse kerrankin tyytyväinen en saakaan muilta sitä kaipaamaani kehua, vaan juuri päin vastoin tunnun saavan kehuja aina jostain omasta mielestäni täysin turhista tuotoksista. Tuotoksista joihin ei ole käytettyy sen enempää aikaa kuin ajatustakaan.

Hieman turhauttavaa.

Muistan koulu, niin yläasteen kun lukionkin, ajalta kuvataidetunteja, kun opettajalla oli tapana kierrellä katselemassa ja kommentoimassa. kertoi aina kelle jotain hyvää ja kelle huonoa. Niin omalla kohdalla (useampikin eri ope teki samoin) opettaja vain katsoi, eikä kommentoinut mitään, ei hyvää ei pahaa/parannettavaa. kyllä oli yläasteella ja lukiossakin turhauttavaa kun ei sanottu juuta eikä jaata, ei tiennyt miten suhtautua.

Nyttemmin olen yrittänyt suhtautua myönteisesti ja itseäni kannustaen ja hyväksyen tekemisiini.

Dyn vastasi aiheeseen: Oman tekemisen arvostaminen
06.10.2013 20:12 #5

celeblith kirjoitti: Ja usein kun olen johonkin itse kerrankin tyytyväinen en saakaan muilta sitä kaipaamaani kehua, vaan juuri päin vastoin tunnun saavan kehuja aina jostain omasta mielestäni täysin turhista tuotoksista.

Tuo on kyllä turhauttava fiilis, mullekin on käynyt noin. Se, mihin panostaa, jää piiloon, ja sitten saa kommenttia niin odottamattomasta asiasta, että se tuntuu ihan väärältä. Ensin mainituista toki voi ehkä yrittää luottaa siihen, että kun homma toimii, kukaan ei keksi mitään valitettavaa... Aika usein onnistumisia ei ehkä huomatakaan juuri siksi, että kaikki toimii.

Lachesis
Lachesis vastasi aiheeseen: Oman tekemisen arvostaminen
07.10.2013 08:59 #6

Kas, minullakin oli yliopistolla turhaumia siitä, ettei kukaan kiittänyt eikä moittinut. Sitten joskus, kun oli pakollinen palautteenanto (esim. artikkelitekstejä hioessa) ja parannusehdotuksia tuli, menin joskus ihan lukkoon enkä osannut edes myöntää tekemiäni huolimattomuusvirheitä. (No, palautteen antaminen ja saaminen on yleensä kahden kauppa, ja ne henkilösuhteet eivät ehkä muutenkaan toimineet parhaalla mahdollisella tavalla).

Sieltä päästyä olen jotenkin ottanut isoja askelia eteenpäin erityisesti oman tekemiseni arvostamisessa. Tiedän suunnilleen, mitä osaan, ja yritän kehittyä siinä, mitä en vielä osaa (mikä usein ilmenee siten, että en pidä jostain asiasta, vaikkapa esiintymisestä). Toisaalta olen saanut nyt myös paljon useammin hyvää palautetta, mikä on mielestäni ensiarvoisen tärkeää silloin, kun siihen on aihetta.

Olen huomannut, että varsinkin töiden ulkopuolisessa elämässä minulla on aika syvä tarve tulla huomatuksi ja kehutuksi niissä asioissa, jotka koen omimmikseni. Jos joku kehuu tekstejäni tai vaikka huolellisesti valittua (ehkä itse suunnittelemaani) korua, sydämessä oikein läikähtää.

Sanojen takana, musiikin reunalla
viipyvät vieraiden äänet

Viimeksi muokattu: 07.10.2013 09:02 : Lachesis.

Knox Gargol
Knox Gargol vastasi aiheeseen: Oman tekemisen arvostaminen
07.10.2013 09:56 #7

Minut leimattiin jo la-asteikäisenä omahyväiseksi, koska uskaltauduin arvioimaan työni jälkeä toisinaan "onnistuneeksi" tai jopa "hyväksi". Kuten persoonaani sattui lapsena ja teininä varsinkin kuulumaan, moitteet korostivat haluani tehdä jotain kiellettyä. Yläasteella eräs opettaja haukkuikin minua omahyväiseksi paskaksi.

Nykyään sisäistän, että tämä hienoisen itsekeskeisyyden ja itsekritiikin tasapaino on erittäin hyvä asia. Jos on liian omahyväinen, ei huomaa omia virheitää. Ja, jos on liian itsekriittinen, ei huomaa edes onnistumisiaan. Kuten druidit opettivat, opetan minäkin: tasapaino on tie onneen.

Your body and soul,
Each others' mate,
The twain shall split,
My blade to sate.

FreakyMike
FreakyMike vastasi aiheeseen: Oman tekemisen arvostaminen
07.10.2013 23:16 #8

Olen jo pitkään tiennyt olevani lahjakas esimerkiksi useissa kädentaitoja tai luovuutta vaativissa jutuissa, mutta tietyissä muissa asioissa olen varmasti keskivertoakin surkeampi. Esimerkiksi matemaattiset aineet ovat aina olleet varsinainen riippakivi kaikissa eri paikoissa missä olen aikoinaan opiskellut ja en voi väittää olevani mikään kovin hyvä kielissä, tarinoiden kirjoittamisessa tai sosiaalisessa vuorovaikutuksessa vieraiden ihmisten kanssa jne.
En anna sen kuitenkaan vaikuttaa tekemisiini ja kommentoin ihan aktiivisesti muutamilla ulkolaisilla foorumeillakin, joten eiköhän ainakin englannintaito tai smalltalk kehity paremmaksi, kunhan aikaa kuluu tarpeeksi.

Jos on erityisen hyvä jossakin tietyssä asiassa, niin ei silloinkaan pidä jumittua johonkin tiettyyn mielentilaan tai lempiasiaan, vaan aina kannattaa pyrkiä kehittymään ja hakea uusia rajoja kaikessa mitä tekeekin. Välillä vaikka ihan oman alan ulkopuoleltakin, koska silloin voi keksiä jotain semmoista mikä ei olisi tullut mieleenkään vanhoja vakiorutiineita/tekniikoita käyttäessä.

celeblith
celeblith vastasi aiheeseen: Oman tekemisen arvostaminen
08.10.2013 19:41 #9

Lachesis kirjoitti: Vielä pitäisi petrata palautteen antamista, varsinkin negatiivisen. Minulla oli puolisen vuotta alainen, jonka kanssa pääsin harjoittelemaan, ja varsinkin aluksi oli huomattavan vaikeaa osata luontevasti kehua tai moittia ihmistä, jonka työn sujumisesta oli itse omalla johtamisellaan vastuussa.

Palautteen antaminen on minustakin vaikeaa, olen useampana vuonna ollut työpaikallani ikään kuin vastuussa kaikista kesätyöläisistä. Eli hommani on ollut opettaa ja katsoa että kaikki tulee tehtyä. Niin välillä kun jostain on huomautettavaa, niin pitäisi kyllä oppia sanomaan paljon jyrkemmin että nyt ei ole oikein. Olen ehkä välillä pitänyt paljon tärkeämpänä että kaikki vain ovat iloisia ( minkä vuoksii omat työtaakkani kasvavat kun pitää uudelleen tehdä muiden töitä), mutta kyllä välillä saisi sanoa ´pahemmin´.

Sapfo
Epäkuollut
Sapfo vastasi aiheeseen: Oman tekemisen arvostaminen
11.10.2013 09:51 #10

Minä olen lostava tekemään ruokaa. Tiedän sen ja sen tietää ja sanoo muutkin.
Olen loistava tanssija ja olen kuuluisa mielikuvituksestani, vaikka sitä en saakaan helposti ulos paperille.
Vihaan mielistelyä ja se on tekopyhää, joten jos ja kun minua kehutaan henkilö mittaa itse itseään.
Kehu tuntuu aina hyvälle, mutta kritiikki samoin. Terve itsetunto osaa suodattaa kaiken epäolennaisen pois!!
Suomalaisilla itsetunto on usein juuri se joka saa kehut hämmentämään mieltä ja monet jopa nolostuneeksi.
Itsetunnolla tarkoitan oman itsensä ja omien taitojen arvostamista, en ulkonäkö kannalta.

Kehun muita aina kun siihen on syy. En kannusta kehumalla, mutta läheiset ihmiset tietävät missä heitä arvostan ja se on minulle yhtälailla kehu, vaikkakin sanaton.

Non giudicare un libro dalla relativa copertura.

Viimeksi muokattu: 11.10.2013 09:54 : Sapfo.

Rasimus
Rasimus vastasi aiheeseen: Oman tekemisen arvostaminen
12.10.2013 08:07 #11

Dyn kirjoitti: Osaatko sinä ottaa kehuja vastaan? Ehkä vielä tärkeämpää, osaatko itse kehua tekemisiäsi, töitäisi ja taitojasi? Ei ehkä ääneen, mutta itse itsellesi: mistä löytyisi sellainen varmuus, että tässä olen hyvä ja tämän osaan?

Aika huonosti. Tiedän kyllä joskus ansainneeni kehut, mutta ne tuntuvat silti kiusallisilta. Haluan saada joskus kehuja, mutta kun ne tulevat, ne eivät saa olla kovin vuolaita. Yksi yllättynyt ja positiivinen lausahdus per henkilö riittää ja sitten taas normaaliin päiväjärjestykseen.

Omakehu multa on aina sujunut, mutta vain joillain mun perinteisillä vahvuusalueilla. Muuten on aina vähän epävarmuutta suorituksen laadusta. Etenkin jos suoritus näkyy muille ihmisille - yksityisesti tehtäessä ei ole niinkään väliä.

Liian usein tulee ajateltua, että "se toimii" ei riitä. Työelämä on kuitenkin opettanut keskinkertaisuuden hyväksymistä - miksi stressata ja pistää parasta, kun palkka on kuitenkin sama ja aina löytyy joku, joka keksii jälkijunassa jotain joka pistää hyvänkin työn uusiksi? (Ja mun alahan on softakehitys isolle teollisuusfirmalle, jossa riittää tuotepäälliköitä ja mielipiteitä)

Posiitivisen palautteen antaminen sujuu multa, negatiivisen vähän huonommin. Yleensä en halua sanoa päin naamaa mitään negatiivistä jollen ole todella hermona jostain taulapäästä. Tilanne on eri jossain kirjoittajapiireissä, joissa on pakko yrittää tonkia kaikki viat tekstissä, jotta kirjoittaja oppisi huomaamaan ne itse ja korjaamaan. Täydellinen runttaaminen silloinkin on kuitenkin inhottavaa ja silloin mieluummin "unohdan" palautteen antamisen. Joskus on vain mahdotonta löytää mitään hyvää sanottavaa.

FreakyMike kirjoitti: Olen jo pitkään tiennyt olevani lahjakas esimerkiksi useissa kädentaitoja tai luovuutta vaativissa jutuissa, mutta tietyissä muissa asioissa olen varmasti keskivertoakin surkeampi

Heh... Minulla tietyt motoriikkataidot ovat olleet aina se heikko paikka. Budolajeissa kehitys oli muuta ryhmää hitaampaa (tosin sitten kun opin, niin se kanssa sujui). Autolla ajamista en oppinut vaikka tuli pistettyä ns. tuplarahat autokouluun. Jne.

Penskana olin kyllä ketterä, nopea ja tarkka liikkeissäni (juoksu kivien päällä nopeilla käännöksillä onnistui jne.). Mutta se katosi iän myötä, varmaan harjoituksen puutteesta.

Nykyään pään käyttö matematiikan, fysiikan, ohjelmoinnin ym. "rakenteellista ajattelua" vaativan kanssa on paljon helpompaa kuin mikään maailman fyysiseen käsittelyyn liittyvä hankala toimi. Ainoa kädentaito, missä olen vielä ihan ok, on piirtäminen.

Mutta väitän että kaikki tuo on harrastuneisuudesta kiinni. Kun on aina ollut mieluummin nenä (tieto)kirjassa kiinni ja välttänyt koulun käsityötunteja, niin...

Dyn kirjoitti: Voi nyt kuulostaa kauhean self-help-aiheelta, mutta ajattelin, että tästä olisi hyvä keskustella. :)

Jotenkin aiheeseen sopiva loppukommentti :lol:

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Viimeksi muokattu: 12.10.2013 08:09 : Rasimus.

Aurelia
Aurelia vastasi aiheeseen: Oman tekemisen arvostaminen
08.06.2014 17:59 #12

Voi. Juuri eilen yksi minulle todella tärkeä henkilö kehui minua maasta taivaaseen ja vielä tänään mietin, että miksi en osaa ottaa kehuja vastaan vaan olin täysin hämilläni.

Mitä tulee omaan kirjailijantyöhöni niin uskon ihan vilpittömästi ja täysin narsistisesti olevani, jos en nyt sentään vuosikymmenen suurin nero niin ainakin melkoinen lahjakkuus. Vähemmän narsistisesti uskon sen johtuvan siitä, että olen kirjoittanut ja harjoitellut kirjoittamista niin paljon. Uskoni ja luottamukseni kirjallisiin kykyihini on kuitenkin pohjaton eikä sitä horjuta mikään tässä maailmassa.

Mutta sitten kaikki muu elämään kuuluva, etenkin kaikki sosiaalinen kanssakäyminen, paitsi se joka tapahtuu kirjoittamisen välityksellä. Olen monissa monissa asioissa tuskallisen epävarma ja kömpelö.

Minun on myös hyvin vaikea kehua ihmisiä ja vieläkin vaikeampi sanoa mitään negatiivistä kenestäkään.

Osoita tässä sitten tunteita ja ole olematta täysi robotti..

Aurelia

"Anteeksi saat aina. Ei kai ole sulle sen helpompaa..."

Strato
Strato vastasi aiheeseen: Oman tekemisen arvostaminen
09.06.2014 15:40 #13

Omalla kohdallani tämä asia jakautuu oikeastaan kahteen kategoriaan:
1) Minulle merkityksettömät asiat
2) Minulle merkitykselliset asiat

Ensimmäisen vaihtoehdon kohdalla suhtautumiseni ja käyttäytymiseni voidaan tiivistää lauseeseen: "Olen uskomattoman komea ja yhtä vaatimaton" eli tietyissä asioissa otan kaikki kehut vastaan ja kehun itseäni häpeämättömästi (jopa siinä määrin, että äitini yrittää silloin tällöin palauttaa minua maanpinnalle :lol: )

Merkityksellisissä asioissa käyttäydyn melkein päinvastoin, en tuo itseäni esille, mutta otan kyllä siinäkin kehut kiittäen vastaan. Tarkoituksena tässä on ilmeisesti (alitajuisesti), että haluan ihmisten antavan oikean hyväksyntänsä tekemisille sen sijaan että johdattaisin sellaiseen tilanteeseen jossa ainoa vaihtoehto on kehua (tyyliin: "Enkö olekin hyvä tänään, olenhan?")

Muiden kehuminen on aiemmin ollut melkoisen hankalaa minulle, mutta tietoisella opettelulla olen saanut aikaan tilanteen jossa kehujen antaminen tuntuu jo luonnollisemmalta (toki vielä on parannettavaa). Negatiivinen palaute on toki hankalampaa, koska asia pitää muotoilla oikein etten onnistu loukkaamaan vastaanottavaa osapuolta, mutta omasta mielestäni onnistun tässäkin kohtuullisen hyvin.

Tämä on mielenkiintoinen aihe ja varmaan tulen uudestaan pohtimaan omaa suhdettani aiheeseen. Joko tänne tai sitten ihan itsekseni.

“The supreme art of war is to subdue the enemy without fighting.”

Morgan Blood
Morgan Blood vastasi aiheeseen: Oman tekemisen arvostaminen
09.06.2014 20:42 #14

Työskentelen mieluiten ihmisten kanssa jotka tunnistavat ja tuntevat omat vahvuutensa ja heikkoutensa. Tarkoitan sellaista tuntemista, että he eivät ole sellaisia kuin haluavat olla, vaan sellaisia kuin ovat. Projektien ulkopuolella voi sitten kehittää niitä kehittymättömiä osa-alueita :)

Minä pystyn arvostamaan osaamistani sen ansaitsemalle tasolle ja olen tekemisistäni ylpeä. Olen kuitenkin oppinut sen verran nöyryyttä, että kysyn uusia asioita opetellessani tai uusista asioista kiinnostuessani neuvoa paremmilta osaajilta.

Tämä on kuitenkin johtanut usein hassuun asetelmaan. Kun kysyn jotain, jotkut ottavat sen kuin raottaisin puolustustani tai näyttäisin heikkouden ja koettavat alkaa pomottamaan. Ja minä kun olen henkilö, joka ei moista siedä, olen tehnyt jokusen palautuksen tai yksinkertaisesti kävellyt projektista ulos jos jengi ei käyttäydy arvostavasti. Olen siis ihminen joka arvostaa, mutta odottaa myös arvostusta.

(Lähestyin aihetta tätä kautta siksi, että hyöriessäni pelialalla, joutuu tekemään monenmoisen ihmisen kanssa luovaa ja "luovaa" työtä. Pelinteossa on aina kaikenlaista taitoa ja Suomessa melkeinpä aina mukana se yksi ensikertalainen täynnä ideoita. Joskus joutuu näkemään paljonkin vaivaa, että toisiaan hiovat myllynkivet tasaantuvat. Hyvin toimiva pikkutiimi koostuu aina ihmisistä, jotka osaavat arvostaa tekemistään realistisesti ja se ei välttämättä ole helppo homma. Omien todellisten vahvuuksien ja heikkouksien hyväksyminen ei aina ole yksinkertaisinta ja saattaa vaatu vahvaa itsetuntoa :) )

Ars Longa Vita Brevis

Valvojat: IivariSarantha