Ruoanlaitto ja leipominen

Dyn loi aiheen: Ruoanlaitto ja leipominen
06.10.2013 20:02 #1

Tällaisia ketjuja oli vanhalla foorumilla useampia, mutta kokoan ne nyt yhdeksi. Ketjussa voi keskustella niin ruonlaitosta, leipomisesta ja kaikkeen näihin liittyvästä kuin jakaa suosikkiohjeitakin tai uusia kokeiluja. :)

Mun ruoanlaittoani leimaa kautta linjan kuiva ja tylsä pragmaattisuus. Työpäivän jälkeen pitää syödä jotain, ja mielellään jotain sellaista, jonka vääntämiseen ei mene pieni ikuisuus. Kun meitä on taloudessa vain kaksi aikuista, yleensä teemme isomman satsin ruokaa etukäteen, mistä sitten syödään pitkin viikkoa ja saa tarvittaessa vaikka töihinkin eväitä. Viikonloppuisin voi sitten irrotella ja laittaa jotain haastavampaakin välillä. En pidä itseäni erityisenä huippukokkina, mutta saan aikaiseksi syötävää tavaraa, ja se useimmiten riittää.

Leipominen sen sijaan on huippukivaa ja kokeilen mielelläni kaikkea jännää, usein ihan oman inspiraation tuloksena. Muutama kestosuosikki, kuten sacherkakku ja brita tårta, teen kyllä tiukasti ohjeen mukaan. Kovin usein en tällaista pääse leipomaan, sillä kun keittiöässä on kananmunia, allerginen puolisoni katoaa aika vikkelään... Usein kakkuni siis ovat rahka- tai juustokakkuja, joissa on munaton keksipohja.

Tänään leivon huomiseksi töihinvietäväksi mustikkajuustokakkua. Mitat ovat suuntaa-antavia ja riippuvat täysin esim. käytettävän vuoan koosta.

Pohja
Digestive-keksejä n. 3/4 pakettia
voita

Juustotäyte
mascarpone-juustoa 2pkt eli 500g
kermaa n. 4dl
liivatelehtiä 4kpl
sokeria maun mukaan (desi tai pari)

Kuorrute
pakastemustikoita 1ps tai tuoreita saman verran
mustikkamehua tai maun mukaan muuta nestettä
liivatelehtiä 2kpl

Näillä ainesmäärillä kakusta tulee melko kookas, mun 25cm halkaisijan irtopohjavuoka täyttyy kokonaan. Esimerkiksi parikymmentäsenttiseen vuokaan varmaan riittäisi jopa puolittaa määrät. Ostin kaksi pakettia noita juustoja, enkä halua jättää sitä yli, joten juuston määrän mukaan muitakin aineita on hyvä säätää.

Murenna keksit. Itse käytän keramiikkakulhoa ja puista lihanuijaa tähän tarkoitukseen, pienissä erissä menee nopeasti. :cheesy: Sulata voita sen verran, että keksi-voi-seoksesta tulee tasaista. Taputtele seos vuoan pohjalle (muista voipaperi väliin, niin kakku irtoaa paremmin pohjasta). Vatkaa kerma, laita liivatteet likoamaan kylmään veteen. Kerman voi jättää melko löysäksi, juusto on niin paksua. Ota juusto ja sekoittele se sokerin kanssa vuoronperään kerman joukkoon. Keitä liivatteita varten pieni määrä vettä, ja lisää liivatteet kuuman veden seassa muiden aineiden joukkoon. Tähän voisi käyttää myös jotakin muuta nestettä, mutta nyt halusin mustikat vasta ylimpään täytteeseen.

Mustikat (tai modattuna muut marjat) voi joko puristaa siivilän läpi nesteeksi, jolloin niistä saa aikaiseksi kiilteen, tai sekoittaa tehosekoittimessa/mikserissä tasaiseksi massaksi. Jäisistä mustikoista saa kivan sorbettimaisen täytteen, itse käytin tällä kertaa niitä. Liivatteet tein mustikkamehuun. Sekoitellaan ja kaadetaan jo hyvän tovin jääkaapissa olleen juustokakun päälle. Ei pidä pitää kiirettä! Itse aina olen liian malttamaton ylimmmän täytteen kanssa, ja sitten saattaa käydä vähän ikävästi sellainen pieni *slurps*. :)

Lopuksi kakku saa olla yön yli jääkaapissa. Ennen tarjoilua vuoka poistetaan varovasti ja kakun päälle voi vielä laittaa jotain jännää koristeeksi, kuten muutamia tuoreita mustikoita ja/tai valkosuklaasta vuoltuja lastuja.

Viimeksi muokattu: 06.10.2013 20:02 : Dyn.

celeblith
celeblith vastasi aiheeseen: Ruoanlaitto ja leipominen
08.10.2013 19:52 #2

Olen aivan surkea ruuanlaittaja. Olen kyllä opetellut tai ainakin yrittänyt, ja joka kerta on ruoka parantunut, eli hyvään suuntaan mennään. Ja aion opetella lisää.

Lähinnä olen tehnyt hieman samalla kaavalla, jauhelihakastiketta, makkarakastiketta, kanttarellikastiketta ja lisukkeena aina jotain helppoa minkä voi vain keittää :cheesy:

Ja muutenkin tykkään ihan perus ruuista, viimeisin makaronilaatikkoni onnistui aivan superisti. Osaan myös tehdä oikein hyvää currykastiketta. Ongelma yksin asuessa on vain, että tällaisia ruokia tulee tehtyä kerralla liikaa (viikko samaa ruokaa), ja niihin kyllästyy. Pakkaseen voisi laittaa muttei sinne koskaan mahdu.

Olen sen verran laiska, etten mitään kovin monimutkaista ole tehnyt.usein saatan syödä lämpimän ruuan vain kahtena päivänä viikossa. Samoin leipoessa ihan perus letut, korvapuustit, muffinit ja semmoiset ovat hyviä. Jotain erikoista täytekakkuakin yritin huonolla tuloksella, en vain jaksa seurata ohjeita niin tarkasti :roll: Mutta mustikkapiirakan osaan :)

Ja jälkiruuissa ehkä ihan hyvä etten ole niin hyvä leipomaan, olen liian makean ja muun hyvän perään, että olisin virtahepo alle vuodessa.

Viimeksi muokattu: 08.10.2013 19:52 : celeblith.

Emelie vastasi aiheeseen: Ruoanlaitto ja leipominen
09.10.2013 08:47 #3

celeblith kirjoitti: Olen sen verran laiska, etten mitään kovin monimutkaista ole tehnyt.usein saatan syödä lämpimän ruuan vain kahtena päivänä viikossa.

Sama. Töissä syön omia eväitä, mutta yleensä tyydyn salaatteihin, koska ne on helppo tehdä edellisenä iltana. Ja töistä kotiin tullessa en jaksa uhrata sitäkään vähää aikaa ruuanlaittoon, joten tyydyn yleensä syömään leipää (joskus purkkitonnikalla). Useimmiten olen myös niin nälkäinen, etten jaksa odottaa ruuan valmistumista. Paseerattu tomaatti yhdistettynä soijarouheeseen on noussut suosikikseni viime aikoina. Se valmistuu nopeasti: tomaattimuhju kattilaan, soijarouhe sekoitetaan siihen ja lämmitetään, joskus lisään maissia (purkista) tai jotain muuta mitä kaapista sattuu löytymään tekemään siitä ruokaisempaa. Ja tietysti maustaminen oman mielen mukaan.

Minulla on käynyt hyvä tuuri ja onnistuin päätymään parisuhteeseen, jossa mies on innokas ruuanlaittaja (ja tekee tosi hyvää ruokaa vielä kaiken lisäksi). Eli hyvällä tuurilla saan puhuttua hänet tekemään minulle ruokaa aina silloin sun tällöin. :wink: Tulee syötyä edes muutamana kertana kuukaudessa kunnolla.

Verikuu
Peto
Verikuu vastasi aiheeseen: Ruoanlaitto ja leipominen
09.10.2013 10:04 #4

Meillä menee taloudessa yleensä niin päin, että avovaimo leipoo herkut ja minä kokkailen ruuat. Tosin kun olen tämän syksyn ollut enemmän yksistäni olen joutunut leipomaankin, kinkkupiirakan tein edellisellä viikolla.

Taidanpa laittaa omaa reseptiä sekaan:

Tulinen dippi / kastike

paseerattua tomaattia
ketsuppia
blair's mega death sauce (1-2 veitsenkärjellistä)
reippaasti basilikaa (leikattua)
mustapippuria (myllystä)
valkosipulijauhetta

Aineet sekaisin ja suhteet oman mauan mukaan. Maku tohon tulee lähinnä tomaatista ja basilikasta. Ketsuppia laitan siksi, että pelkkä paseerattu tomaatti on aika löysää. Toi mega death kastike on sitten tosi ärtsyä tavaraa ja annostuksessa puhutaan vain veitsenkärjellisistä. Kastike menee helposti pilalle jos sitä on vähääkään liikaa. Tokihan tuo on korvattavissa jollaine miedommalla tavaralla. Parasta tässä soossissa on se, että se soveltuu käytettäväksi niin dippinä kuin vaikkapa jauhelihan sekaan törkättynä tai ylipäätään yleisenä tomaattikastikkeena mihin tahansa, pizzassakin ole käyttänyt.

Laine
Laine vastasi aiheeseen: Ruoanlaitto ja leipominen
20.10.2013 17:50 #5

Ruoanlaitto ja leipominen on lempipuuhiani lukemisen yms. luovan tekemisen lisäksi ja varsinkin leipomista tulee harrastettua aika usein.

Knox Gargol
Knox Gargol vastasi aiheeseen: Ruoanlaitto ja leipominen
20.10.2013 18:22 #6

Kokeellinen ruuanlaitto on hauskaa. Nautin syömisestä ja ruuan nauttimisesta, mutta reseptejä huomioimaton, mausteilla leikkivä ruuanlaitto on äärimmäisen haastavaa, mielekästä, hauskaa ja luovaa. Olen luonut kymmenkunta uutta reseptiä maustaen vapaalla kädellä. En omaan käyttööni, koska en laita samaa ruokalajia täysin samalla tavalla kahdesti, mutta äitini halusi onnistuneiden ruuanlaittokertojeni reseptit itselleen, joten minulla on ruuanlaittopäiväkirja, jota päivittelen aina, kun kokeilen jotain oikein erikoista.

Your body and soul,
Each others' mate,
The twain shall split,
My blade to sate.

Sarantha
Liejuvelho
Sarantha vastasi aiheeseen: Ruoanlaitto ja leipominen
20.10.2013 19:37 #7

Tykkäisin erityisesti leipomista harrastaa enemmänkin, mutta yksin asuessa ei tule kovin usein keksittyä riittävän päteviä syitä ko. puuhaan ryhtymiseksi. Makeannälkä nyt tosin tietysti olisi aina yhtä validi tekosyy.

Minulla on aika vahvat näkemykset kunkin lajikkeen oikeaoppisista leivonnaisista. Jos nyt aloitetaan vaikka perinteisestä täytekakusta, niin sen suhteen olen tasan kerran elämässäni onnistunut täysin taikinan kanssa. Sokerikakkutaikina ylipäätään on vaikea saada onnistumaan täydellisesti, sillä munien ja sokerin vatkaaminen juuri riittävän kauan aikaa on henkimaailman hommaa. Suurin osa täytekakuista on minun makuuni liian kosteita ja taikinaltaan huokoisia. Taikinan tulisi olla kypsänä samaan aikaan kevyttä mutta rakenteeltaan tiivistä. Itse asiassa sellaiset monien mielestä liian "teolliset" kakkupohjat ovat minun mieleeni. Itse en ole sellaisia vielä onnistunut tuottamaan.

Yleisesti suosin leivonnassa aika helppoja reseptejä, sellaiset ovat parhaita joissa kaikki aineet vain sekoitetaan samassa kulhossa. Ei siis mitään "erottele kuusi munanvalkuaista ja viisi keltuaista, laita keltuaiset yhteen ja valkuaiset toiseen kulhoon..." -tyyliä. Yksi kiva leivonnainen joita tulee aina välillä tehtyä, ovat muffinssit. Ja se oikeaoppisuus näiden suhteen menee niin, että muffinsien on oltava sellaisia amerikkalaistyylisiä, eli hyvin täyteläisiä, voimakkaasti kohoavia ja kohotessaan lohkeilevia. Yksi hyvä perusohje löytyy Kinuskikissan blogista . Tuo on siis kyseisessä reseptissä mainittua Daimsuklaata lukuunottamatta perusohje, johon voi suklaan tilalle laittaa mitä tahansa muutakin. Erityisesti turkinpippurimuffinsit ovat suosikkejani. Muffinseihin on myös melkein aina tehtävä jotain ällömakeaa kuorrutetta, korkeintaan erilaiset marjamuffinsit pärjäävät ilmankin.

Cookie-tyyppisten pikkuleipien suhteen vannon myös amerikkalaisen perinteen nimiin. Törmäsin kerran eräällä keskustelupalstalla ohjeeseen, jonka kehittänyt foorumin käyttäjä oli tosissaan nähnyt vaivaa saadakseen cookieista oikeasti amerikkalaistyylisiä: siis sellaisia reunoilta rapeita, mutta keskeltä sitkeitä ja pehmeähköjä, kooltaan täkäläistä pikkuleipää suurempia, seassa suklaapaloja, pähkinöitä, vaahtokarkkeja tai melkein mitä tahansa vastaavaa. Se oli toimiva ohje, jota on tullut käytettyä useamman kerran.

Viimeisimpänä on tullut leivottua blogeissa suosittua Red velvet cakea . Tuohon kakkuun tullut siirappinen tuorejuustotäyte oli silkkaa neroutta, samaan aikaan makeaa ja toisaalta tuorejuuston ansiosta suolaisen hapanta. Myös juustokakkuja tykkään leipoa, niistä suosikkini on jälleen kerran Kinuskikissan puolukka-kinuskikakku , jota olen tehnyt myös karpaloversiona. Ja sitten yksi moderni klassikko on tietenkin banoffee ! Sitäkin voi tuunata puolukoilla tai karpaloilla, jos kaipaa enemmän toisiaan täydentäviä makuja puhtaan ällömakeuden rinnalle.

"Tämä on viimeinen elämäsi, se ymmärrä,
suitsi mielesi pirut."

Aemilia
Upseeri
Aemilia vastasi aiheeseen: Ruoanlaitto ja leipominen
20.10.2013 20:35 #8

Herkuilta kuulostavat, Sarantha!

Tykkään kokeilla rajojani sekä ruuanlaitossa että leipomisessa, milloin vain on jaksamista ja aikaa. Perinteisiä suomalaisia reseptejä joita en ole maistanutkaan tai eri ulkomaisten keittiöiden ruokia. Marokkolaisen kanan kanssa voi pataan panna rusinoita ja kanelitangon.

Nykyään tulee aika harvoin leivottua kun melkein joutuu syömään kaiken itse ja pakastinkin on pieni. Leivonnassa käytän myös jenkkimitoissa tehtyjä reseptejä, mutta muunnan rasvamäärän kuppimitoista grammoihin. Puolipehmeän voin kaivelu mitasta on rasittavaa.

Minulla oli ehdoton lempikeksiresepti, mutta en voi enää käyttää maapähkinävoita! Se vaikuttaa keksien rakenteeseen. Kun sain Englannista melassia kesällä, tein melassikeksejä.

Lempimuffineitani ovat pensasmustikka- ja unikonsiemen-sitruunamuffinit.

Yleiskone tekee leivän leipomisesta iisimpää.

Peeta's Stuffed Cheese Buns from Hunger Games

"Sinun tähtesi ovat niitä, jotka osaavat nauraa."

24.10.2013 15:06 #9

Tekisin mieluusti enemmän ruokaa jos osaisin ja malttaisin. En ole koskaan ollut hyvä tekemään ruokaa, mutta jotkut lajit onnistuvat paremmin. Tokihan sitä voisi reseptejäkin käyttää ja opetella tekemään, mutta yksin asuessa ei todella tule tehtyä juuri mitään monimutkaisempaa. Minullakaan ei ole kunnollista pakastinta joten ylimääräistä ruokaa tai edes marjoja ei voi säilöä minnekään. (Se on muuten outoa, ettei yksiöissä monasti ole kunnollisia pakastimia. Yksineläjien luulisi tarvitsevan niitä aivan yhtä lailla, ellei enemmänkin.)

Fantasyfan
Fantasyfan vastasi aiheeseen: Ruoanlaitto ja leipominen
24.10.2013 21:44 #10

kyty kirjoitti: (Se on muuten outoa, ettei yksiöissä monasti ole kunnollisia pakastimia. Yksineläjien luulisi tarvitsevan niitä aivan yhtä lailla, ellei enemmänkin.)

Pakastimet on tosiaan yksineläjälle ja eteenkin opiskelijalle tosi hyvä juttu jos sitä osaa käyttää oikein :) Minä lykkään nykyäänkin helposti tavaraa pakkaseen jonka pelkään vanhentuvan jääkaapissa. Sen vuoksi ruuanlaittoni on myös usein sitä, että katsotaan mitä jämiä pakkasesta löytyy ja mitä niistä saisi aikaiseksi. Omakin pakaste on kyllä aivan liian pieni, mutta en halua ostaa toista pakastinta tilaa viemään.

Glare
Kaartilainen
Glare vastasi aiheeseen: Ruoanlaitto ja leipominen
30.10.2013 18:24 #11

Itse tykkään enemmänkin leipoa ja tehdä kaikkea pikkuhyvää. Tosin en syö kaikkea, vaan tungen ne loppupeleissä Fantasyfanin työpaikalle, koska sinne kelpaa kaikki. Niin hyvä tunkea kaikki kokeilutkin.

Itse olen ns. mestariksi tullut erään suklaakeksien kanssa. Onnistuu yllättävän usein hyvin ja helppoja naposteltavia ihmisille lahjaksi, tuliaiseksi ja tupareihin. Varsinkin ulkomaalaiset kaverit tykkäävät ja välillä jäävät kaipaamaankin näitä herkkuja. Tosin seuraavana haastenaa olisi kokeilla tehdä minttusuklaa versio tästä.

Käärretorttua raa'alla kananmuna keltuainen/tomusokeri sekoituksella on todella hyvin toiminut, varsinkin kun on tullut tehtyä se ohrakaspojaan, ja tästä kyseisestä pohjasta saa hyvän kakun, jos haluaa tehdä rahkakakun, eikä perus kermakakkua.

Muita herkkuja en ole ehtinyt pahemmin vielä tehdä mokkapalojen lisäksi, mutta seuraavaksi olisi haastena tehdä korvapuusteja, kun tuli tilaus.
Saa nähdä missä vaiheessa ja mikä resepti olisi hyvä. En ole ennen pahemmin pullataikinaa tehnyt, niin se tulee olemaan haastavaa.

"Being insane isn't curse, it's a gift!"
"My inner dragon, ate my inner child."

30.10.2013 19:09 #12

Fantasyfan kirjoitti:

Itse toivoisin että olisi edes pieni pakastin, jääkaapin sisäisestä pakastinlokerosta ei ole oikein mihinkään. Muistaakseni siellä ei saisi edes säilyttää mitään muutamaan päivää kauempaa. Nyt menin ostamaan pussin katkarapuja risottoa varten, ja mietin että joudunko syömään koko pussin kerralla kun niitä ei saisi säilyttää lokerossa viikkoakaan. Tai no, en tiedä onko lokeron kanssa riski sairastua ruokamyrkytykseen... jos ne vain menevät muuten omituisiksi...

Dyn vastasi aiheeseen: Ruoanlaitto ja leipominen
21.11.2013 01:43 #13

Olen tosiaan allerginen tomaatille, mutta rakastan monia italialaisia ruokia. Viime viikolla ostin Roomasta reilun palan parmesania ja pussin rigatoni -pastaa, joka on rakenteeltaan normaalia putkenmallista penneä pykälää leveämpi tuubi. Näistä syntyi lasagnen ja makaronilaatikon välimuoto, joka ainakin ensimaistamisella on oikein hyvää, vetäytyneenä toivottavasti vielä parempaa!

Rigatoni- tai pennepastaa (tai jotain muuta vähän isompaa)

Jauhelihaa (tai vaihtoehtoisesti soijarouhetta tai pinaattia)
Yrttejä ja esim. pippuria

Kastikkeeseen
- ruokakermaa
- pari viipaletta voita
- reilusti parmesaania

Päälle jotain jääkaapista löytyvää kermajuustoa

Keitä pastat ei-ihan-kypsiksi, paista jauheliha (tai sen korvike) ja mausta yrteillä. Tee kastike sulattamalla kattilan pohjalle pari viipaletta (oikeaa) voita, sekoita mukaan ruokakermaa ja tarvittaessa vähän vettä tai maitoa. Keittele hissukseen. Sulata parmesaani paloina kastikkeen sekaan hyvin sekoittaen. Parmesaani on helposti vähän suolaista, joten kastiketta ei tarvitse erikseen maustaa. Kastiketta tulee tehdä sen verran, että vuoassa olevat pastat peittyvät sillä. Jatka tarvittaessa maidolla tai vedellä.

Kaada uunivuokaan pohjalle kastiketta, päälle kerroksina pastaa ja jauhelihaa ikään kuin lasagnea tekisi. Täytä vuoka lopuksi kastikkeella, raasta päälle lisää kermajuustoa, itse käytin ihan Oltermannia. Paista melko matalassa lämpötilassa uunin alaosassa puolesta tunnista kolmeen varttiin. Anna vetäytyä ennen ruokailua (saa toki maistaa).

Iso pasta imee kivasti kastiketta itseensä. Päästin pastat hiukan turhan kypsiksi, ja lopputulos muistuttaa enemmän lasagnea kuin perinteistä suomalaista makaronilaatikkoa. Mutta vähän mössöytyneenäkin on hyvää.

Emelie vastasi aiheeseen: Ruoanlaitto ja leipominen
02.12.2013 12:21 #14

Elintarvikeväreillä on kiva leikkiä. Tein tuossa jo jonkin aikaa sitten kolmivärimuffinsseja, ne olivat vähintäänkin jännittävän näköisiä, jos eivät muuta.

Ihan perusmuffinssitaikina (en muista tarkkaa ohjetta), mutta ennen kuin sokeri-voi-seokseen lisää jauhot, jaetaan taikina niin moneen osaan kuin haluaa eri värejä käyttää, ja jokaiseen osaan laitetaan eri väriä. Minä jaoin taikinan kolmeen osaan, ja värjäsin yhden punaisella ja maustoin (pakaste)mansikoilla, toiseen laitoin sinistä väriä ja maustoin mustikoilla ja kolmas jäi naturaaliksi, mutta maustoin suklaalla. Näitä sitten kaadetaan/laitetaan muffinssivuokiin kerrostellen. Minulla tuli ongelmaksi se, että yksi osa oli melko juoksevaa eli sitä pystyi annostelemaan hyvin, mutta toisesta tuli liian paksua, ja sen annostelu oli vaikeaa. Niinpä näistä tuli melko kauhean näköisiä, mutta silti ihan hyvän makuisia. Isommat muffinssivuuat olisivat varmasti myös helpottaneet niiden esteettisen ilmeen kohentamisessa.

Toinen ruokaidea (joka minun on ihan pakko jakaa) ei ole oma keksintöni vaan mieheni, mutta se oli niin hyvää, että kannattaa muidenkin kokeilla.

Tomaattisalsa

Purkki chilistä tomaattimurskaa
Ananaksia paloina liemessään
Valkoviinietikkaa
Suolaa
Pippuri
Chiliä

Tomaattimurska kattilaan ananaspalojen kanssa. Ananaksen mehua hulautetaan jonkin verran mukaan, riippuu siitä kuinka makeaa haluaa. Pieni loraus valkoviinietikkaa, ja maustaminen chilillä, suolalla ja pippurilla oman mielen mukaan. Kuumennetaan.

Ja siinä se. Syötiin tätä kanan kanssa, ja toimi todella hyvin!

Viimeksi muokattu: 02.12.2013 12:28 : Emelie.

Niksu
Niksu vastasi aiheeseen: Ruoanlaitto ja leipominen
17.12.2013 09:22 #15

...

Viimeksi muokattu: 09.02.2015 17:10 : Niksu.

Ansa
Ansa vastasi aiheeseen: Ruoanlaitto ja leipominen
06.05.2014 13:44 #16

Etsin kerran ohjetta kaalikeittoon ja Perinneruokaa prkl -blogista löytyi sellainen. Tuo sivu on kyllä niin huumorilla tehty, sillä selostuksia lukiessa naurattaa huomattavasti (esim. yhdessä ohjessa sanotaan, että "älä vaivaa liikaa (toimii myös yleisenä elämänohjeena").

Nyt on tullut kahteen kertaan kokeiltua herrojen kaalikeitto-ohjetta ja voi että, kun tulee hyvää! Erityisesti hyvä vinkki on se, että kaalta (ja sipulia) paahtaa kuivalla pannulla ennen keittämistä. Näin ollen siitä ei tulee niin kitkerää ja maku pehmenee huomattavasti.

Muutoin on tullut testattua kaikenlaista, koska aiemmin ruokapuoli oli meidän taloudesssa hieman yksipuolinen. Kermaa tuli käytettyä melkein joka päivä ja sekös vasta lihottaa. Nyt on tullut oheisen kaalikeiton lisäksi kokeiltua itsetehtyä tomaattikeittoa (ohje samaisesta blogista).

Leipomispuolelta taas muffinsit ja mutakakku ovat olleet onnistuneimpia tuotoksiani. Täytekakkukin menettelee, mutta pitäisi muistaa puolet jauhoista korvata pottujauhoilla. Kaikki tulee tehtyä gluteenittomana, koska minulla on keliakia, ja laktoosittomana, koska vatsa ei sitä kestä. Edes hylaa ei pysty nauttimaan missään muodossa.

Melkein pitäisi tehdä itselle parin viikon ruokalista, niin tulisi vaihtelua siihen, mitä syö. Työttömänä kun on niin aikaa ruuanlaittoon riittää. Aamupala on alkanut hoitua pirtelöllä (1 banaani + n. 100g mansikoita, sekä desi jugurttia ja n. 4 desiä maitoa), lounas vaihtelee keiton ja kanasalaatin välillä, päivälliseksi on jotain raskaampaa, vaikkapa kanaa hapanimeläkastikkeessa (itsetehtyä, tarvitsee vain ananaspurkin mehun, ruokalusikallisen maissijauhoa, pari teelusikallista tomaattipyreetä ja teelusikallisen soijaa, kanan ja ananaksen lisäksi vielä paprikaa ja sipulia). Iltapalaa tulee harvemmin syötyä. Sentäs ei kermaa kulu enää niin paljon kuin vuosi sitten..

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Kattinka

Dyn vastasi aiheeseen: Ruoanlaitto ja leipominen
22.06.2014 20:31 #17

Uusin grilliherkkuni, jonka opin Kaliforniassa! Japanilaisessa grilliravintolassa näitä tarjoiltiin, sopii hyvin vaikka grillatun kanan lisukkeeksi. :)

Avokadoja ½ - 1 per ruokailija (1-2 puolikasta)
Valkosipulia
Balsamicoa
Suolaa ja pippuria maun mukaan

Halkaise kypsät avokadot puoliksi pidemmältä sivultaan. Poista kivi varovasti (pyri jättämään 'kuoppa' ehjäksi) ja aseta grillilevylle tai uunivuokaan kuori alassuin. Pilko valkosipulin kynsiä haluamasi määrä ja ripottele ne kuoppaan. Kaada pieni loraus balsamicoa kuoppaan. Päälle vähän suolaa ja pippuria myllystä.

Grillaa tai paista uunissa miedolla lämmöllä. Kypsennetty avokado irtoaa kuorestaan kevyesti lusikalla.

maahinen
maahinen vastasi aiheeseen: Ruoanlaitto ja leipominen
30.12.2014 13:52 #18

Tämänpäiväinen esimerkki ruoanlaitosta, joka on erikoisalaani. Reseptin lähtökohta on joululimpun leivonnasta jäänyt puolikas hiivapaketti, joten täytyi leipoa lisää. Pidempään seissyt jugurttipurkin pohja huuhdeltuna, joulusta jäänyttä kookos-pihlajanmarjariisipuuroa ja lanttu-omenalaatikkoa, mantelimaidon teosta jäänyttä mantelimassaa öljyssä paistettuna, kaurahiutaleita, ruis- ja vehnäjauhoja. Yleensä en laittaisi leipään suolaa, mutta nyt on rasiallinen lohen suolapedin kalaista suolaa eli sitä myös mukaan. Lopputulos kaksi pellillistä herkullisia sämpylöitä.

Vehka
Poimuvelho
Vehka vastasi aiheeseen: Ruoanlaitto ja leipominen
09.02.2015 16:28 #19

Jee, Dyn tämän ystävällisesti vinkkasi, joten pääsen nyt hehkuttamaan sitä, miten mahtavaa on, kun olen tänä vuonna viimeinkin onnistunut välttelemään roskaruokaa ja eineksiä ja laittamaan ihan itse ruokaa alusta loppuun miltei joka toinen päivä (joka toinen päivä taas syön sitä eilistä, tietenkin). Lopputulos näkyy maussa, hyvinvoinnissa (refluksitautisena pitäisi oikeasti tarkkailla aika tarkkaan, mitä syö, mutta olen aiemmin ollut siinä aika kelvoton) ja jopa vaa'alla. :)

Tänään olen tehnyt aivan syntisen hyvää parsakaalikeittoa. Se on sinällään hyvin yksinkertainen sekoitus:

6 dl kasvislientä
aurajuustoa 150 g
parsakaali
3 perunaa
sipuli
2 dl kermaa
mausteeksi mustapippuria

Ensin keitetään perunat ja sipulit, sitten sekaan parsakaali, sitten homejuusto ja viimeisenä kerma. Lopputulos on erittäin maukas ja täyteläinen.

Muutoinkin olen ihastunut keittoihin: paranevat vanhetessaan, ovat riittoisia ja helppoja tehdä. Ja terveellisiäkin, yleensä!

the design in the stars
is the same in our hearts
in the rebuilt machinery of our hearts

09.02.2015 20:01 #20

Vehka kirjoitti: Yksi asia keittiöstäni kuitenkin puuttuu: kunnollinen keraaminen astia uunihaudutukseen. Haluaisin tehdä enemmänkin hitaasti pienellä lämmöllä haudutettuja ruokia, mutta hyvät keraamiset haudutusastiat tuppaavat olemaan aika kalliita. No, ehkä raaskin törsätä sellaiseen seuraavan kerran - kunhan olen ensin uusinut paistinpannuni, joka sekin alkaa urhoollisen vuosien palvelemisen jälkeen olla jo liian kulunut.

No, onneksi hyvä pata tai pannu maksaa itsensä takaisin. Minulla ei ole kokemusta kunnollisista keraamisista astioista, mutta hyvä valurautainen tms astia on käytännössä ikuinen. Eikös keraamisella padalla tarkoiteta juuri sellaista painavaa jossa on joku emalipinnoite tai vastaava? Voisipa harkita kunnon pataa, sen voi sitten testamentata eteenpäin kalleimpana omaisuutenaan... Tietokoneet vanhenevat mutta pata pysyy. Ja teräksinen kattila.

Hyvä paistinpannu onkin sitten hankalampi löytää, pinnoitetuista ei ole oikein mihinkään. Teflon ei kestä kuumuutta ja keraaminenkin pinnoite alkaa ajan myötä kulua niin että siihen palaa kaikki kiinni...

Alkoipa tehdä mieli parsakeittoa. Sääli ettei ole siihen aineksia...

Valvojat: IivariSarantha
Pisania, Thialfi