Tulevaisuuden ammatit, uhka vai mahdollisuus?

kyty
kyty loi aiheen: Tulevaisuuden ammatit, uhka vai mahdollisuus?
22.10.2013 15:46 #1

Tänä aamuna Hesaria lueskellessa silmiini osui mielipidekirjoitus, jossa varoitettiin työttömyyden uhkaavan ihmiskunnan tulevaisuutta. Maailman väestö kasvaa jatkuvasti, mutta samalla koneet korvaavat yhä useamman työntekijän. Kohta kaikilla on 3D-printteritkin niin että suuren osan rihkamasta ja tarveosista voi tehdä itse. Työttömyysluvut kasvavat ja lopulta suurimmalla osalla ihmisistä ei ole työtä eikä rahaa, ja ihmiset syövät ja kaatavat ympäristönsä puhtaaksi kuin Pohjois-Koreassa tai Pääsiäissaarella aikoinaan.

Aloin siinä sitten miettiä, jos nyt oletetaan että tilanne ei olisi ihan noin synkkä, millaisia töitä ihmiset tulevaisuudessa tekisivät? Miten työkulttuuri muuttuisi jos suurin osa töistä korvattaisiin kehittyneillä roboteilla? Keskittyisimmekö taiteisiin ja itsemme kehittämiseen? Vai riittäisikö kaikille sittenkään työpaikkoja, jos oletetaan että rahaa yhä tarvitaan?

max
max vastasi aiheeseen: Tulevaisuuden ammatit, uhka vai mahdollisuus?
22.10.2013 20:25 #2

Itseäkin on masentanut tuo että toisaalta hehkutetaan kaikkea teknologiakehitystä ja sitten seuraavalla sivulla ihmetellään työttömyyttä. Ensin tehdään tosi helppo ja mukava maailma, ja sitten valitetaan kun niillä robottien korvaamilla tyypeillä on helppoa ja mukavaa (kärjistys, todellisuudessahan suurin osa varmaan alkoholisoituu ja masentuu). Hoitoalalla tosin löytyy edelleen aika matalan kynnyksen työpaikkoja, mutta en tiedä onko joku Lastaaja-Late sitten paras henkilö sellaiseen edes koulutuksen jälkeen? Kansalaispalkka/perustulo olisi aika kova juttu.

Viimeksi muokattu: 22.10.2013 20:26 : max.

kyty
kyty vastasi aiheeseen: Tulevaisuuden ammatit, uhka vai mahdollisuus?
23.10.2013 16:37 #3

Maailma, jossa robotit korvaisivat kokonaan ihmisen on vielä matkan päässä, mutta täytyy toivoa ettei silloin enää ole tarvetta rahalle. Sillä mitä tapahtuisi jos rahaa yhä tarvittaisiin elämiseen, ja silti töitä riittäisi vain 5% maapallon asukkaista?

Hoitoalallakin puuhataan robotteja korvaamaan ihmistyövoimaa, mutta menee varmasti hetki ennen kuin ne edes voisivat korvata ihmistyöntekijät. Lisäapua siellä kyllä kaivataan, mutta syy olla palkkaamatta lisää työvoimaa taitaa olla pitkälti ettei siitä voida tai haluta maksaa. Silti luulisi että juuri johtotehtävät, konsultointi, hoitoalat, muut palvelualat sekä ns. luova työ olisivat niitä, joissa ihmisille riittäisi työpaikkoja pisimpään. Tosin toimitustyö, taide ja viihde tulevat tulevaisuudessa todennäköisesti olemaan suurelta osin ilmaista, ainakin mitä nykysuuntauksesta voi mitään päätellä.

tiarAnon
tiarAnon vastasi aiheeseen: Tulevaisuuden ammatit, uhka vai mahdollisuus?
23.10.2013 20:08 #4

Wiredilla oli tässä taannoin aiheen tiimoilta kiinnostava juttu. Tosiaan, on aika selvää, etteivät likimainkaan kaikki työpaikat ole katoamassa vielä lähitulevaisuudessa. Siitä huolimatta tähän joudutaan varautumaan ihan jo meidänkin elinaikanamme väestön, koulutuksen ja valtion budjetin suunnittelussa. Pahiten kai lähitulevaisuudessa isketään miesvaltaisille matalan koulutuksen aloille, kuten varastotöihin ja ammattiautoilijoiden riveihin. Varastotyötähän automatisoidaan jatkuvasti ja Googlen kuskittomat autot on ajanu jo satoja tuhansia kilometreja ilman onnettomuuksia. Tällä hetkellä pelkästään Suomessa Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliittoon kuuluu yli 50 000 ihmistä – etupäässä miehiä.

Wiredin artikkelin mukaan monet vanhat työpaikat kyllä vähenee, mutta toisaalta teknologian kehityksen myötä syntyy myös uusia työpaikkoja. Selkeä esimerkki on tietenkin laitteiden huollosta vastaavat ihmiset, mutta kuka olisi esimerkiksi osannut aavistaa websuunnittelijoitten tai pelikoodareitten ammatteja – tai ennen kaikkea niiden yleisyyttä ja tuottavuutta – kymmenen tai kaksikymmentä vuotta sitten? Tietotyön asema tulee korostumaan jatkuvasti, ja se on haaste johon myös koulutuksessa joudutaan vastaamaan. Yhä suuremmalle määrälle ihmisiä pitää antaa koulussa valmiudet tietotyöhön. Se on valtava haaste. Tietenkään tämä ei ole mikään uusi ilmiö, sillä ensin peltotyön ja sitten tehdastyön nopea koneistuminen on siirtänyt suuria määriä ihmisiä uusien ammattien pariin hyvin nopealla tahdilla jo aiemmin. Tällä hetkellähän palvelut muodostavat valtavan osa työpaikoista, Suomessa BKT:sta yli 65% muodostuu palveluista. Periaatteessa tämä on kehityssuunta, johon on mahdollista jatkaa pidemmällekin, kunhan vain immateriaaliselle hyvinvoinnille hahmotettua arvoa saadaan kasvatettua. Jossain kohtaa rajan kuitenkin kuvittelisi tulevan vastaan.

Wiredin artikkelin kommenteissa on kiinnostava analyysi tästä kehityksestä marxilaisesta näkökulmasta: Periaatteessa yksilö voi kerätä rahaa kahdella eri tavalla, joko työllä tai pääomalla. Automatisaatiokehityksen myötä työn merkitys kuitenkin vähenee jatkuvasti, mikä tarkoittaa sitä, että pääoman merkitys kohoaa. Periaatteessa kuljemme siis työpaikkojen vähenemisen myötä jatkuvasti kohti dystooppista tulevaisuutta, jossa rikastuminen – tai edes ansaitseminen – on mahdollista ainoastaan niille, joilla jo on pääomaa. Mikäli pääoma jatkaa epätasaista jakautumistaan, saattaa tulevaisuus olla hyvin surullinen paikka.

"It was never the death you feared, it was emptiness."
365x100.blogspot.fi/

Viimeksi muokattu: 23.10.2013 20:16 : tiarAnon.

Echramath
Echramath vastasi aiheeseen: Tulevaisuuden ammatit, uhka vai mahdollisuus?
23.10.2013 21:33 #5

kyty kirjoitti: Hoitoalallakin puuhataan robotteja korvaamaan ihmistyövoimaa, mutta menee varmasti hetki ennen kuin ne edes voisivat korvata ihmistyöntekijät.

Hoitoala on lisäksi ihan villi kortti, koska kuka tietää sen tarvetta? Tiede vääntää sitä esimerkiksi vanhustyössä kahteen suuntaan: mikäli ihmisten elinikä pitenee, voidaan tarvita runsaasti lisää työvoimaa, mikäli ihmiset pysyvät pitempään terveinä ja saavat uusia teknisiä aparaatteja, tarvitaan vähemmän työvoimaa.

Japanilaista vanhustenulkoilutusrobottia pidettiin muka kylmänä ja epäihmillisenä... kai nyt vanhukset voivat ulkoilla keskenään ja robotti pitää huolen, että päästään takaisin.

Sapfo
Epäkuollut
Sapfo vastasi aiheeseen: Tulevaisuuden ammatit, uhka vai mahdollisuus?
23.10.2013 22:30 #6

dna manipulointi on uhka ja mahdollisuus ja luettuani Atwoodin Oryx ja Crake sain paljon ajattelemisen aihetta.
Eksobiologia kiinnostaa minua ja se on tulevaisuudessa biologian suuntaus, joka on yhtä tarvittu kuin hammaslääkäri nykypäivänä.
Biotekniikkakin kehittyy, sekä uskon että itseään korjaava auto (tai mikätahansa alus) on arkipäivää tulevaisuudessa.
Nanoteknologia tulee muuttamaan elämäämme ehkä eniten. Keinoälyn omaava nonopartikkeli, joka pystyy suurissa lukumäärissä yhdistyessään luomaan vaikka sen auton tai keinoelimen.
Suurin uhka on me, ihmiset. Mehän sen tulevaisuuden rakennamme ja päätämme mitä me haluamme.

Non giudicare un libro dalla relativa copertura.

Viimeksi muokattu: 25.10.2013 10:08 : Sapfo.

kyty
kyty vastasi aiheeseen: Tulevaisuuden ammatit, uhka vai mahdollisuus?
24.10.2013 13:50 #7

Astro/eksobiologia olisi todella herkullinen ala, joten täytyy toivoa että elämää löytyy sellaisen etäisyyden päästä että sitä päästään tutkimaan. Tällä hetkellä se käsitetään ns. turhaksi alaksi, mutta ihmiskunta lähtee pysyvästi muualle, se muuttuukin tärkeäksi.

tiarAnon kirjoitti: Tää on koulutuspoliittisesti tosi kiinnostava ongelma, koska työpaikat katoaa ensimmäisenä matalan koulutustason aloilta ja tilastojen valossa naiset kouluttautuu systemaattisesti pidemmälle , iskee työpaikkojen katoaminen erityisesti miehiin. Tää taas horjuttaa yhteiskunnan tasapainoa monilla tavoilla; miehelle perinteinen leivänansaitsijan rooli vaikeutuu huomattavasti. Tämä tietysti on jo nykymaailmassa nähtävissä oleva tendenssi, ja parhaimmillaan se johtaa sukupuoliroolien murrokseen ja vapautumiseen. Kun huomioon kuitenkin joutuu ottamaan sen, miten hitaasti kulttuurimme muuttuu suhteessa teknologiaan, tulee tuon murrokseen jäämään kuitenkin paljon, paljon ihmisiä.

Tuo on todella ikävä uhkakuva, sillä kaikkihan me tiedämme mitä tapahtuu jos suuri joukko miehiä syrjäytyy ja masentuu. Kaiken lisäksi voin kuvitella mitä tapahtuu jos naiset pärjäävät paremmin. Miehillä tuntuu olevan biologinen tarve katsoa etteivät akat hypi silmille ja tietävät paikkansa, mikä ikävä kyllä näkyy aina kun koulutusta ja hyvinvointia on vähemmän. (Perua apina-ajoiltamme, ja siitä tai muistakaan apinamaisuuksista ei pääse niin helpolla eroon kuin äkkiseltään luulisi.) Hyvinvointiyhteiskunnassa ihmiset osaavat helpommin rauhoittua ja ajatella, mutta menisivätkö asiat parempaan vai huonompaan suuntaan jos maailmassa ei enää olisi töitä? Muuttuisiko se dystopiaksi vai itsensä kehittäjien maailmaksi, jossa kenenkään ei enää tarvitsisi käydä töissä? Luulisi että jos miesvaltaiset alat katoavat, niin miehiä alkaisi siirtyä naisvaltaisille aloille, eli jonkinlainen murros tapahtuisi sitten pakon edessä. Mutta kuten sanoit, murrosvaihe voisi olla katastrofaalinen, sillä asenteet muuttuvat hitaasti. Näkeehän sen historiastakin. Asiat voivat mennä myös takapakkia...

Fiktiivi
Fiktiivi vastasi aiheeseen: Tulevaisuuden ammatit, uhka vai mahdollisuus?
01.11.2013 23:08 #8

Näissä pohdinnoissa yleensä oletetaan, että energian ja raaka-aineiden riittävyys eivät aseta mitään rajoituksia robottityölle. Mennään nyt sillä oletuksella.

Historiallisista syistä työhön on kytkeytynyt paljon muutakin merkityksiä kuin toimeentulon hankkiminen. On oman kyvykkyyden, kunnollisuuden ja jopa uhrautuvaisuuden osoittamista, identiteetin rakentamista, sosiaalisia verkostoja, hierarkioita ja ties mitä. Mikäänhän näistä ei periaatteessa edellytä palkkatyötä, paitsi että meidän yhteiskunnassamme melko pitkälti edellyttää. Poliitikot ovat huolissaan syrjäytymisestä, mikä suomeksi tarkoittaa että ihminen ei ole mukana työelämässä, työelämän hyväksyttävässä korvikkeessa, kuten opiskelussa tai riittävän annoksen työelämää saatuaan eläkkeellä. Toimeentulostahan syrjäytymiskeskustelussa ei ole kysymys, sillä palkatonta harjoittelua pidetäään syrjäytymistä torjuvana ratkaisuna.

Tästä ei siis ole pitkäkään harppaus ilmeiseen ratkaisuun: työelämä ilman työtä. Jos itse työ muuttuu tarpeettomaksi, kaikki työelämän muut tärkeänä pidetyt elementit voidaan säilyttää. Ihmiset saavat käskeä, purnata, muodostaa kuppikuntia, heittää läppää, olla tärkeitä, päivitellä, avautua, ahkeroida ja tehdä tulosta ihan kuten vanhoina hyvinä aikoina, ainoastaan itse työ on poissa. Ongelma on kuitenkin uskottavan työn korvikkeen löytäminen, sillä ihmiset eivät kuitenkaan halua tehdä mitään täysin yhdentekevää. Jos työelämä ei tarjoa mielekkäitä merkityksiä, ihmiset alkavat etsiä niitä vaikkapa harrastusyhteisöistä tai alakulttuureista.

Työelämällä on toistaiseksi ässä hihassa: se on kytköksissä toimeentuloon ja kansantalouteen, eli on jotain todellisempaa ja tärkeämpää kuin harrastukset. Se on itse asiassa nykypäivän Suomessa uskontoa kovempi juttu, sillä suurempi osa kansasta taitaa uskoa työnteon välttämättömyyteen kuin korkeampiin voimiin. Mutta jos työelämä muuttuu puhtaaksi larppaamiseksi ja kaikki tunnustavat sen sellaiseksi (mihin voi toki mennä aikaa), on sitten sama mennä larppaamaan haltiota ja örkkejä. Mielikuvituksettomammat saattavat alkaa larppaamaan esim. kansallismielistä valkoista heteromiestä, millä voi olla kielteisiä yhteiskunnallisia seurauksia.

On toki yksi vaihtoehto jakaa robottien työn tulokset kaikille reiluna kansalaispalkkana, lakkauttaa työelämä tarpeettomana ja antaa kaikkien alakulttuurien kukkia. Tämä saisi monet päättäjät ja kansalaisetkin epäilemättä tuntemaan olonsa hieman epämukavaksi, sillä se vapauttaisi ihmiset yhteiskunnan kannustinjärjestelmästä keksimään oman arvonsa ja hierarkiansa, ja yhteiskunnasta tulisi helposti melkoinen tilkkutäkki. Se ei välttämättä olisi huonompi, mutta sen verran erilainen että se olisi yhteiskuntakokeiluna melkoinen kysymysmerkki. Lisäksi nyky-yhteiskunnassa hyvin pärjäävät voisivat pitää epäreiluna sitä, että sääntöjä muutetaan kesken kaiken, ja hyvin pärjäävillä on enemmän vaikutusvaltaa kuin huonosti pärjäävillä. Puhumattakaan instituutioiden inertiasta.

Kokonaan oma ongelmansa olisi tietenkin se, että tuottavat työt eivät lopu kaikilta ammattialoilta samalla hetkellä, mutta toisaalta yhteiskuntaa pidetään epäreiluna, jos siellä on (liian) eri säännöt eri ihmisryhmille. Työelämän olisi siis oltava koko siirtymävaiheen ajan näennäisesti suunnilleen yhteismitallista, vaikka toiset tekisivät vielä työtä toisten siirryttyä jo ylläpitämään työelämää. Tai sitten epäreiluuden tunteet on pidettävä aisoissa esivallan rautanyrkillä, mikä ei liene toivottavaa.

No, tulevaisuushan on jo täällä mutta se on epätasaisesti jakautunut. :tongue:

Valvojat: IivariSarantha