Under the Dome -televisiosarja

02.01.2014 15:04 - 02.01.2014 15:10 #1 : Hiistu
Mainitsin eilen jo toisessa ketjussa tästä sarjasta, mutta kaipa tälle voisi saman tien tehdä omankin ketjunsa...

Eilen alkoi Nelosella pyöriä sarja Under the Dome (ohjelmatiedot Nelosen sivuilla.) , joka perustuu Stephen Kingin kirjaan Kuvun alla (huom! kirjan takakansi saattaa paljastaa sarjan tulevia tapahtumia).

Tämä ensimmäinen kausi näkyi Yhdysvalloissa jo viime kesänä, joten jotkut ovat ehkä jo nähneet kaikki kauden jaksot. Olittepa nähneet mitä jaksoja hyvänsä, käyttäkää spoiler-tageja puhuessanne juonipaljastuksista. Kiitos.

Katsoin eilen tulleet kaksi ensimmäistä jaksoa, tämän viestin spoileri koskee niiden tapahtumia.

Nämä ensimmäiset jaksot tuntuivat ainakin kiitettävän ripeätahtisilta ja lähtökohta on sen verran omituinen eli kiinnostava, että aion katsoa myös seuraavat jaksot. Vähän kyllä huolestuttaa, mahdettiinko sarjassa paljastaa kaikki kauden asetelmat jo heti alussa, vai ilmestyykö jostain vielä lisää...

Koska sarja perustuu kirjaan, ei sarjaa kylläkään voi (kai?) oikein moittia, jos juoni jossain kohdin ei miellytäkään.. En ole lukenut kirjaa, joten alkuasetelman lisäksi en tiedä muita sarjan tulevia tapahtumia. (Paitsi kirjan esittelyteksti ilmeisesti paljastaa osan.) Mahtaakohan sarja noudattaa kirjan tapahtumia? Kirja on kyllä hurjan paksu (yli 1000 sivua), mutta kuinka monta tuotantokautta siitä mahdetaan tehdä...

Oletteko seuranneet sarjaa tai aikeissa seurata?
Viimeksi muokattu: 02.01.2014 15:10 Hiistu.

• Scartti hahmo
  • Scartti
02.01.2014 15:32 #2 : Scartti
Vastaus käyttäjältä Scartti aiheessa Under the Dome -televisiosarja
www.stephenking.com/promo/utd_on_tv/letter.html

Itse en ole vielä kirjaa lukenut ja sarjaa katsoessani mietin, että en jaksa edes vaivautua. Onneksi minulle kerrottiin, että kirja on hieman erilainen, joten aion ainakin yrittää lukea sen. Sarjasta jaksoin katsoa ekan jakson neloselta ja sitten siirryin netin ihmeelliseen maailmaan, jotta ei tarvitse kestää mainoksia ja viikon taukoja. Olikohan 7. jakso, kun uusi juonikuvio alkoi tökkimään.

11. jakso menossa ja vieläkin naurattaa tuo lemipinimi Barbie. Asiasta kukkakeppiin: Mike Vogel tuo mieleeni Stephen Amellin.

And I wanna cry, I wanna fall in love
But all my tears have been used up
On another love

02.01.2014 18:14 #3 : Huoleton
Vastaus käyttäjältä Huoleton aiheessa Under the Dome -televisiosarja

Scartti kirjoitti: Stephen Kingin kirje koskien sarjaa. Muutoksia on tehty. En ole lukenut sitä, jos siellä vaikka onkin joku spoleri.
www.stephenking.com/promo/utd_on_tv/letter.html

Mahtava teksti. Kiitokset linkistä.

Olen nähnyt ekan jakson ja lukenut kirjan. Minua häiritsi muutaman hahmon muutos ja tuossa Stephenin tekstissä mainitsema

Ajattelin odottaa, että koko ensimmäinen kausi tulee telkusta ja katsoa sitten.

• paanpa hahmo
  • paanpa
    Mekaanikko
02.01.2014 20:29 #4 : paanpa
Vastaus käyttäjältä paanpa aiheessa Under the Dome -televisiosarja
Ekat jaksot katsottu. Kirjaa en ole lukenut. Itse asiassa olen lukenut vain 2 Kingin kirjaa, Hohdon sekä sen yhden kirjoittajanopaskirjan (jonka luinkin yhdeltä istumalta, koska oli pirun viihdyttävästi ja informatiivisesti kirjoitettu).

Sarjasta: Tuo jotenkin mieleen 1990-luvun. Vuosikymmen on minulle rakas, ja tahtomattanikin vertaan kaikkea uutta sen ajan tuotoksiin... mutta joka tapauksessa raikkaan oloinen sarja noiden kahden jakson perusteella, pikkaisen hölmösti kirjoitettuine hahmoineen. Ja tuotantoyhtiönä tietenkin Spielbergin Amblin, joka teki myös 90-luvun suosikkisarjani Earth 2:n.

Jollakin tapaa samanlainen aavemaisen eeppinen tunnelma kuin Langolieerit-minisarjassa. Sarjaa kai nykyään myydään dvd:llä nimellä Ajanvaltiaat tms.

Aion jatkaa katselua, vaikken TV:tä omistakaan. Pitää siis tämä miniläppäri yhdistää tuohon jättinäyttöön ja toivoa parasta siltä sekä kanavan striimauspalvelulta.

Ensimmäinen romaanini, Pauli Myyrä, on nyt myynnissä: www.paanpa.net/paulimyyra

• Narri hahmo
  • Narri
    Peto
03.01.2014 18:46 - 03.01.2014 18:46 #5 : Narri
Vastaus käyttäjältä Narri aiheessa Under the Dome -televisiosarja

Scartti kirjoitti: 11. jakso menossa ja vieläkin naurattaa tuo lemipinimi Barbie.

Minulle tulee mieleen Klaus Barbie .
Viimeksi muokattu: 03.01.2014 18:46 Narri.

04.01.2014 16:14 - 04.01.2014 16:14 #6 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Under the Dome -televisiosarja
Jos sarjan aloitusjaksot jäivät keskiviikkona katsomatta, vaikka olisi ne tahtonut nähdä, tulee ensimmäinen jakso uusintana tänään (lauantaina), toinen jakso huomenna. Ja netin kautta näkyvät Ruudussa.
Viimeksi muokattu: 04.01.2014 16:14 Hiistu.

21.01.2014 20:34 #7 : Kuurankukka
Vastaus käyttäjältä Kuurankukka aiheessa Under the Dome -televisiosarja
Kyllä tätä on minusta jokseenkin kiva katsoa. (Lukuunottamatta sitä, että joka välissä tulee sata mainosta, eikä se anna ees aina vaihtaa ikkunaa vaan pysäyttää mainoksen siksi aikaa.) Suorastaan ilahduttavaa ajatella, että joka jaksossa olisi jokin ongelma, jonka voimakkaat Jim ja Barbie sitten yhdessä ratkaisisivat! (En tosin tiedä käykö niin. Viimeksi ongelma oli aika pieni, joten kehityssuunta vaikuttaa huolestuttavalta.) Kuvun alla olemisen sivuvaikutukset ovat kyllä ihan kiinnostavia, mutta on jotenkin sitä kiusallisempaa mitä useampi sekoaa. Sen sijaan olen sitä tyytyväisempi mitä kiltimpi Barbie on! Juniori sen sijaan saattaa olla sitä kammottavampaa katsottavaa mitä kiltimpi se on...

Mikä olisikaan mukavampaa kuin

Muistin että seuraava jakso ois tullut tänään niin kiiruhdin katsomaan edellisen, mutta ei vissiin oiskaan vielä ollut kiire. Oonkin tehnyt turhaa työtä!

22.01.2014 03:12 #8 : Huoleton
Vastaus käyttäjältä Huoleton aiheessa Under the Dome -televisiosarja
En sitten jaksanut odottaa loppuun saakka.
Muutama asia minua hiukan kummastuttaa kirja versus sarja:

• Elenna hahmo
  • Elenna
22.01.2014 18:01 #9 : Elenna
Vastaus käyttäjältä Elenna aiheessa Under the Dome -televisiosarja

Kuurankukka kirjoitti: Mikä olisikaan mukavampaa kuin

No mikäpä niin. Vähän pelkään (tai juonenkuljetuksen kannalta jopa toivon), että

Joo, ihan seurattavalta sarjalta tämä vaikuttaa, vaikkei nyt kuitenkaan järin koukuttavalta. Osa hahmoista ärsyttää, mutta joukossa on muutamia joihin olen tykästynyt enemmänkin. Poliisipäällikkö Linda (jos muistan nimen oikein; nimet eivät ole vielä jääneet päähän), Barbie sekä se punatukkainen toimittajanainen nyt ainakin lukeutuvat heihin. Ja Juniorissa on potentiaalia, jos hahmoa kehitetään toimivasti. Näyttelijäksi on tietysti valittu komein heppu joka on löydetty, minkä ei ainakaan katsojia pitäisi haitata.

It has long been an axiom of mine that the little things are infinitely the most important.

• w-a-r-i hahmo
  • w-a-r-i
22.01.2014 20:04 #10 : w-a-r-i
Vastaus käyttäjältä w-a-r-i aiheessa Under the Dome -televisiosarja
Oon kattonu vissiin kaikki telkkarista tulleet jaksot, ja on ihan katottava sarja, en oo vielä päässy ihan kiinni juoneen, mutta yleisellä tasolla vaan aina huvittaa toi kupu, josta tulee mieleen Simpsons movie :DDD

Kyllä meinasin tänäänkin katsoa, jos vaikka saisi taas paremmin kiinni juonesta, kirjaa en ole lukenut... En jotenkin tykkää Kingin tekstistä..

29.01.2014 17:49 - 29.01.2014 17:54 #11 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Under the Dome -televisiosarja
Viime viikon "Moab"-jakso oli mielestäni vaikuttava. Epäilyttää tosin, mitä sarjan myöhemmissä kenties vaikuttaviksi tarkoitetuissa jaksoissa mahdetaan enää näyttää, kun tuohon oli ladattu jo niin kaikki..

Kuurankukka kirjoitti: Sen sijaan olen sitä tyytyväisempi mitä kiltimpi Barbie on!

Minuakin kiltti Barbie ilahduttaa, mutta samalla ärsyttää hahmon hyvis-(muka)pahis -pallottelu . Ensin paljastetaan jotain olevinaan kovasti arveluttavaa, ja sitten kiirehditään selittämään, ettei se asia niin vakava olekaan.

Myös kiperiä moraalisia valintoja tehokkaasti vesitetään, kuten aiemassa jaksossa

Elenna kirjoitti:

Kuurankukka kirjoitti: Mikä olisikaan mukavampaa kuin

Pidän siitä, että sarjan tapahtumat etenevät nopeatempoisesti, mutta samalla toivoisin enemmän pitkäjänteisyyttä etenkin mitä tulee henkilöhahmojen välisiin suhteisiin. Suhtautuminen toisiin henkilöihin vaihtelee melko kaoottista vauhtia..
Viimeksi muokattu: 29.01.2014 17:54 Hiistu.

• Rasimus hahmo
  • Rasimus
30.01.2014 10:15 #12 : Rasimus
Vastaus käyttäjältä Rasimus aiheessa Under the Dome -televisiosarja
Nyt kun on muutama jakso katsottu, niin tuntuu siltä että sarjan seuraaminen saa jäädä.

Juuri tähän mennessä mainituista syistä: Stereotyyppihahmoja. Tarinassa ei ole minkäänlaista jännitettä, ja kun sellaista luodaan, homma laukaistaan mahdollisimman nopeasti, mahdollisimmam helposti. Ei yhtään hyvä. Liian sisäsiisti sarja, jossa ei uskalleta tuoda esiin mitään mikä voisi järkyttää pientä katsojaa.

Ja milloin ne meinaavat huolestua tilanteesta noin yleisesti? Ruokahuolto yms.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

30.01.2014 12:08 #13 : Piru Naiseksi
Vastaus käyttäjältä Piru Naiseksi aiheessa Under the Dome -televisiosarja
Kovin väkivaltaisiksi sarjan hahmot ovat äityneet viime jaksoissa. Jäin miettimään, montako kaupunkilaista sinnittelee vielä hengissä muutamankaan jakson kuluttua...Tietysti sarjaan pitää kirjoittaa juonta mutta eikä todellakaan vangiksi jääneitten ihmisten tuntoja ja ahdinkoa voisi kuvata hienovaraisemminkin kuin tappeluin, tahdistimen räjähtämisin ja vastaavin räiskein? Toki ihmisten pinna palaisi vastaavantyyppisessä tositilanteessakin: joudutaan eristyksiin kenties uhkaavaan ympäristöön, määrättömäksi aikaa. Silti minua riepoo jaksoja katsoessani: evätkö nuo nyt älyä pitää yhtä sen sijaan, että kyräilevät toisiaan ja varjelevat luurankoja kaapissaan. Toki ohjelma on kuvitteellinen ja kenties yhdysvaltalaisittain vertauskuvallinen tavalla, joka heikosti avautuu suomalaiselle.

02.02.2014 22:08 #14 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Under the Dome -televisiosarja

Rasimus kirjoitti: Ja milloin ne meinaavat huolestua tilanteesta noin yleisesti? Ruokahuolto yms.

Tämä oli ikään kuin tämän viikon jakson aihe.

Hiistu kirjoitti: Epäilyttää tosin, mitä sarjan myöhemmissä kenties vaikuttaviksi tarkoitetuissa jaksoissa mahdetaan enää näyttää, kun tuohon oli ladattu jo niin kaikki..

Noh,

Voi Angie..

03.02.2014 20:12 - 03.02.2014 20:13 #15 : Huoleton
Vastaus käyttäjältä Huoleton aiheessa Under the Dome -televisiosarja
Jippii, alkoihan se nahistelu ja väkivalta! Musta se on odotettavaa, että jos ihmisiä suljetaan BB-talo tyyppisesti samaan laatikkoon, he alkavat jossain vaiheessa tapella. Jos tietää joskus pääsevänsä tilanteesta pois, on helpompi olla rauhallinen ja hengittää syvään tiukassa paikassa räyhäämisen sijaan. Jos ei ole aavistustakaan, josko IKINÄ pääsee pois ahdistavasta tilanteesta, varmasti alkaa se ahdistus kalvaa ja tuo esiin ihmisen vähemmän hempeät puolet.

Olen todella tykästynyt radiotornin tyyppeihin, he ovat todella kiva lisä kirjasta tuttuun porukkaan.
Teinikaksikko on jotenkin ärsyttävä. Pidin kirjan supernörttiälykköpojasta, mutta tämä telkun versio jotenkin ärsyttää.

Angie
Viimeksi muokattu: 03.02.2014 20:13 Huoleton.

03.02.2014 20:41 - 03.02.2014 20:42 #16 : Hiistu

Huoleton kirjoitti: Angie

Tuo olisikin tuonut sarjaan melkoisesti lisätunnelmaa. :smile: Samoin Juniorin hahmoon.

Muutoinkin olisin odottanut enemmän jotain kauhugenreen kallistuvaa tunnelmointia. Kupu itsestään on tietenkin semmoinen, mutta en sitä sillä tavoin oikein osaa mitenkään pelätä, kun on niin käsittämätön juttu.
Onko kirjassa enemmän kauhua vai onko sekin televisiosarjan tapaista draamaa?
Viimeksi muokattu: 03.02.2014 20:42 Hiistu.

04.02.2014 19:28 #17 : Huoleton
Vastaus käyttäjältä Huoleton aiheessa Under the Dome -televisiosarja

Hiistu kirjoitti: Muutoinkin olisin odottanut enemmän jotain kauhugenreen kallistuvaa tunnelmointia.

Minä myös. Sarja on kuitenkin joka jakson osalta vähintään K12. Mielestäni musiikki ja tunnelma ovat kuitenkin todella pirteitä luodakseen kauhua.

Hiistu kirjoitti: Onko kirjassa enemmän kauhua vai onko sekin televisiosarjan tapaista draamaa?

Hmmm... En kyllä sitäkään kutsuisi ainakaan kovin suoraan kauhuksi. Enemmänkin trilleri.

06.03.2014 23:15 #18 : Kuurankukka
Vastaus käyttäjältä Kuurankukka aiheessa Under the Dome -televisiosarja
Muistelen, että toissaviikolla mietiskelin jo, että pitäisiköhän lopettaa katsominen. Viime viikon jakso oli kuitenkin paljon parempi, sitä oli ihan kivaa katsoa! Samoin tämän viikon jaksoa, vaikka siinä tapahtuikin kaikkea mitä en kyllä olisi halunnut katsella.

• Elenna hahmo
  • Elenna
17.03.2014 21:51 #19 : Elenna
Vastaus käyttäjältä Elenna aiheessa Under the Dome -televisiosarja
Jaksoin vihdoinkin katsoa pari viimeisintä jaksoa boksilta. Välillä olen melko vakavasti harkinnut sarjan jättämistä kesken, mutta uusimmat jaksot ovat olleet ihan mielenkiintoisia. Ja finaali on enää jäljellä.

20.03.2014 15:24 #20 : Kuurankukka
Vastaus käyttäjältä Kuurankukka aiheessa Under the Dome -televisiosarja
Ihan rehellisesti sanottuna jotenkin vaikea uskoa, että...

Valvojat: RaccoonRasimus
Uusin jäsen: Temutzin94