Sleepy Hollow

Hiistu
Hiistu loi aiheen: Sleepy Hollow
08.01.2014 22:50 #1

Eilen alkoi Sleepy Hollow -sarja subilla (ohjelmatiedot kanavan sivuilla) .

Katsoin sarjan aloitusjakson, mutta jatkoa en varmaan ennätä seuraamaan ainakaan säännöllisesti. En oikein innostu tarinoista, joissa on kyseessä Koko Maailman Ihmisten Kohtalo. Ainakaan, mikäli se kohtalo ratkaistaan jossain Yhdysvaltain pikkukylässä... Olin odottanut sarjassa olevan enemmän kauhufiilistä, mutta ainakaan ensimmäinen jakso ei onnistunut karmimaan. Tapahtumien silkka mielettömyys lähinnä hauskuutti. Nykymaailmaa kummasteleva Ichabod jaksoi huvittaa myös hetken aikaa, mutta tuskin kauaa jaksan huvittua samanlaisista vitseistä.

Minua tosin häiritsi suhtautuminen yliluonnolliseen. Henkilöhahmot joko eivät usko mitään tai nielevät koko stoorin. Sarjan tuottaja on verrannut päähenkilöparia Salaisten kansioiden Mulderiin ja Scullyyn, mutta minulla tuli jaksoa katsellessa oikeasti ikävä Scullya. Hän ei (ainakaan alkuaikoina) niellyt mitään yli-inhimillistä puppua, mutta tajusi silti, että tapaukset on ratkaistava niiden tietojen avulla, joita tarjolla on. Voi aikoja...

Uskomatonta kyllä, mutta eniten minua jäi häiritsemään

Oletteko sarjaa seuranneet tai seuraamassa?

Viimeksi muokattu: 08.01.2014 22:57 : Hiistu.

Dragan
Dragan vastasi aiheeseen: Sleepy Hollow
09.01.2014 01:04 #2

Minä myös katsoin ensimmäisen jakson. Sarja vaikutti minusta kovin mitäänsanomattomalta. Yliluonnollisia voimia käsitteleviä sarjoja minulla on katsomatta jo ennestäänkin kovin paljon, enkä tiedä onnistuuko tämä erottumaan esim. Supernaturalin ja Warehouse 13-joukosta edukseen.

tiarAnon
tiarAnon vastasi aiheeseen: Sleepy Hollow
09.01.2014 08:40 #3

Mullakin ensimmäinen jakso katottuna. Olin positiivisesti yllättynyt, koska se, mitä olin sarjasta kuullut etukäteen, ei todellakaan luonut kovin uskottavaa kuvaa. Sarja vaikuttaa kuitenkin mun makuun just sopivan camp-henkiseltä: se ei ees yritä ottaa itseään vakavasti, vaan vetää homman kerralla överiksi. Ei tämä nyt mitään tajunnanräjäyttävää tavaraa ole, mutta voi olla, että katson vielä lisää jossain välissä, kun kaipaa kevyttä viihdettä.

"It was never the death you feared, it was emptiness."
365x100.blogspot.fi/

Hiistu
Hiistu vastasi aiheeseen: Sleepy Hollow
09.01.2014 12:39 #4

Dragan kirjoitti: enkä tiedä onnistuuko tämä erottumaan esim. Supernaturalin ja Warehouse 13-joukosta edukseen.

Olin kuvitellut, että sarja muistuttaisikin enemmän juuri Supernaturalia. Että alun jaksoissa ratkaistaisiin kussakin jotain yksittäisempiä outouksia, eikä heti tartuttaisi noin laajoilta vaikuttaneisiin kuvioihin... Toisaalta pidin reiluna, että

09.01.2014 15:43 #5

Minä en tiedä mitä odotin, mutta ainakin jotain vähän erilaisempaa otetta kiinnostuakseni. Nyt sarja vaikutti aikalailla luotaantyöntävältä keskinkertaisuudelta.

Alkujakso vaikutti aika perusformaatilta keskenään identisten rikos/draama/fantasia/yliluonnollinen dekkari -formaattien joukossa. Tässä ei vielä olisi mitään pahaa, mutta kun henkilöt ovat puupökkelöitä, yliluonnollinen salaliitto toi ensimmäisenä mieleen Grimmin, "yliluonnollinen" päähenkilö toi ensimmäisenä mieleen Grimmin, toinen päähenkilö on taas kerran poliisi kuten Grimmissä, ja henkilöiden käytös oli klisekokoelmista napattua (vihainen käskyjen rikkomisesta valittava poliisipäällikkö...) tai muuten luonnotonta (kuten Hiistu mainitsi, suhtautuminen yliluonnollisiin asioihin aika roisia).

Katson muutaman jakson, ja jos ei muutu meno yhtään tolkullisemmaksi (tai vieläkin tolkuttomammaksi :tongue: ), niin saa mun puolesta jäädä. Nyt on muutenkin liikaa uusia sarjoja, joita pitäisi seurata.

Hiistu
Hiistu vastasi aiheeseen: Sleepy Hollow
09.01.2014 17:43 #6

Rasimus kirjoitti: Lisäksi ei se Ichabod mitään nykymaailmaa kummastellut mun mielestä. Kunhan ohimennen huomasi asfalttitien ja muuta pientä alleviivattua, silloin kun se sopi kerrontaan, mutta muuten kaveri näytti olevan aika sinut uuden ympäristön kanssa.

Muistamani ihmettelytuokiot:

Suurimman osan aikaa hän mielestäni vain katseli asioita vaiti ja vähän tyhjä katse silmissään, joskus huulet vähän raollaan... Sen ilmeen nyt voi tulkita miten tahansa. Minä tulkitsin, että raukkaparka on ihan kujalla. :tongue: Olisi toki voinut aktiivisemminkin kummastella maailman menoa.

Viimeksi muokattu: 09.01.2014 17:48 : Hiistu.

Diara
Diara vastasi aiheeseen: Sleepy Hollow
09.01.2014 21:20 #7

Katsoin äsken avausjakson, enkä oikein tiedä, mitä mieltä sarjasta olisin. En oikein osannut odottaa sarjalta mitään etukäteen, mikä ehkä tässä tapauksessa oli ihan hyvä. Sarjan idea vaikuttaa kyllä ihan mielenkiintoiselta, mutta ei tuolla kauhun kanssa ollut mielestäni mitään tekemistä. Itsekin ihmettelin sitä, miten ihmisten suhtautuminen yliluonnolliseen muuttuu ihan hetkessä äärestä laitaan, jotenkin vaikea uskoa. Komppaan myös sitä, Ichabod suhtautui kovin rauhallisesti suureen elämänmuutokseen. Toki voihan olla, että tyyppi oli niin shokissa, ettei pystynyt ihmettelemään mitään, mutta hiukan kyllä häiritsi, miten rauhallisesti hän suhtautui kaikkeen.

Oli jaksossa jotain hyvääkin, nimittäin perusidea. Pidän sarjan teemoista ja tavallaan kiinnostaa seurata, mihin ja miten tarina etenee. Seuraan kyllä ainakin muutaman jakson, mutta en vielä sen pidemmälle osaa sanoa. Tänä keväänä televisiosta tulee useita kiinnostavia sarjoja, joita kaikkia en ehdi katsoa. Ehkä muutaman jakson aikana selviää, kannattaako tämän sarjan seuraamista jatkaa.

"It's dangerous business going out your front door" - J.R.R. Tolkien

Huoleton
Huoleton vastasi aiheeseen: Sleepy Hollow
10.01.2014 22:14 #8

Mä oon tykästynyt tähän sarjaan, vaikka se on vähän kummallinen ja siitä tuntuu puuttuvan jotain oleellista.
Olen seurannut tätä jenkkien tahtiin eli ekan kauden jakso 10 katsottuna. Pidän erityisesti siitä, ettei päähenkilöiden välille ole viritetty pakotettua parisuhdetta ja sivurooleissa on todella hyviä näyttelijöitä.

Fere
Kaartilainen
Fere vastasi aiheeseen: Sleepy Hollow
11.01.2014 07:33 #9

Kyllähän tämä aika perus hutulta tuntu. Mutta eiköhän tuota tule seurattua, kun vaikutti kuitenkin ihan suht viihdyttävältä. Pitää sitä aina välissä kattoa jotakin sellasta jossa voi laittaa vähän aivot narikkaan.

Ite oon vähän kyllästyny kun jenkit puskee aina kaikkiin tuon Washintonin.

11.01.2014 10:18 #10

Huoleton kirjoitti: Pidän erityisesti siitä, ettei päähenkilöiden välille ole viritetty pakotettua parisuhdetta ja sivurooleissa on todella hyviä näyttelijöitä.

Ilkeästi ajatellen epäilen, että ovat keskenään väärää väriä. Jenkeillä tuollainen on vieläkin vähän arka aihe, vaikka siitä asenteesta ollaankin pikkuhiljaa pääsemässä eroon.

(Okei, tuskin on siitä kiinni)

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Viimeksi muokattu: 11.01.2014 10:18 : Rasimus.

nokinenä
Aseenkantaja
nokinenä vastasi aiheeseen: Sleepy Hollow
11.01.2014 23:43 #11

Aika pitkälti samoilla linjoilla näiden "meh" kommentoijien kanssa.

Sleepy Hollowssa on paljon positiivisia juttuja. Naishahmoja! Ei-valkoisia hahmoja! Woot! Ja se että ei ole mitään TUNGETAAN ROMANSSIA ALAS KATSOJIEN KURKUSTA JEE touhua. (Vaikka se olisikin vaan siksi että toinen päähenkilö on afroamerikkalainen ja ne ei sen takia halua parittaa niitä, mie arvostan sarjoja joissa on päähenkilöinä nainen ja mies joita ei yritetä tunkea romanttiseen suhteeseen... Tosin noi kaks saattaisi toimia romanttisessakin suhteessa).

Mut mulle tulee Sleepy Hollow'sta jotenkin mieleen Olipa Kerran. Se on jotenkin niin... Keskeneräinen. Jatkumo on heikkonlainen, juttuja vaan tapahtuu, missään ei ole mitään järkeä - tai hyvin vähän - pahikset tuntuu ihan säälittäviltä kun kaikki onnistuu liian helposti... Pahikset on jotenkin sellaisia et niiden ei odottaisi olevan ihan niin helpoti voitettavissa. (Vaikka sitten väliaikaisesti.) Ja sit kaikki se KOHTALO sössötys. Yhh.

Ei pääse ainakaan tämän hetken suosikkisarjojen Top 3 -listalle. (Se että pääsee Top 5 -listalle kertoo ehkä jotain siitä etten kauhean paljon katso sarjoja. Paitsi niitä mitä ihkutetaan tumblrissa, kunhan eivät ole yhtä *nyrpistelee nenäänsä* ongelmallisia kuin vaikka Uusi Sherlock.)

tnjrp
Mekaanikko
tnjrp vastasi aiheeseen: Sleepy Hollow
13.01.2014 10:00 #12

Multa loppui katsominen käytännössä siihen, ettei käsikirjoittajat ole edes Ilmestyskirjaa viitsineet lukea. Tai eivät ole vaan välittäneet, mitä siellä sanotaan, mikä olisi itseasiassa pahempi "synti". Ja olihan tuo pilotti nyt muutenkin täysin äh. Hauskinta oli seurata, miten henkilöhahmot seurailevat samoja kaavoja kuin Under the Domessa...

Viimeksi muokattu: 13.01.2014 10:01 : tnjrp.

Formaldehyde
Formaldehyde vastasi aiheeseen: Sleepy Hollow
14.01.2014 19:05 #13

Minä jotenkin odotin, että sarja olisi ollut genreltään kauhuromanssi ja sijoittunut menneisyyteen. Pieleen meni.

Ensimmäisen jakson näkeminen muistutti vähän ensimmäisen True Blood-jakson näkemistä aikoinaan. Aivan naurettavaa kuraa - mutta jotenkin hassusti taidan pitää tästä.

Koska olen taas keskittynyt siihen olennaiseen täytyy sanoa, että pidän Ratsumiehen asusta. Hahmona ylipäänsä myös mielenkiintoinen: Miten suojautua joltakin mitä ei voi tappaa?

Minulla oli vuosikausia Burton-leffan juliste seinällä. Olen siis valmiiksi korruptoitunut. :cool:

tnjrp
Mekaanikko
tnjrp vastasi aiheeseen: Sleepy Hollow
15.01.2014 10:26 #14

Kai sitä itselläkin tuo Burtonin sangen hieno leffa aiheesta häiritsi "nautintoa" enemmän kuin olisi ollut luvallista. Vaikutti näet tämä sarja olevan suunnilleen niin kaukana siitä kuin on mahdollista tehdä saman myytillisen tarinan pohjalta.

16.01.2014 09:44 #15

Nyt sankarillamme on eideettinen muisti (=valokuvamuisti), jonka avulla se osaa mm. kreikkaa... Mitä älyttömien kliseiden juhlaa. :lol:

Nyt toisessa jaksossa ihmeteltiin maailman menoa ja pikkujuttuja vähän enemmän. Siitä plussat.

Formaldehyde
Formaldehyde vastasi aiheeseen: Sleepy Hollow
22.01.2014 00:19 #16

Kolmas jakso takana.

"Viikon hirviö" -tyyliseltä alkaa meno vaikuttaa ja pölyisessä arkistossa hengailu tuo mieleen Buffy the Vampire Slayerin.

Ichabodin reaktiot maailman muuttumiseen ovat toistaiseksi olleet ohjelman suola satunnaisten musiikkikappaleiden lisäksi. Itsetarkoituksellisen kliseisiä valintoja, mutta siitähän se hauskuus syntyy. Sympathy for the Devil, Witchcraft, Mr. Sandman...

Fan serviceäkin olen havaitsevani.

Kaikista hassuista asioista joita pohtia voisi huomaan miettiväni, että miten Cranen kaksisataa vuotta vanhat vaatteet eivät lahoa tämän ylle. Kaikesta päätellen kätevä emäntä tuo Mrs Crane kun huomaa ajatella moisia.

Jussi
Jussi vastasi aiheeseen: Sleepy Hollow
02.06.2015 16:06 #17

Keskustelu näköjään hiipui tässä ketjussa kolmen näytetyn jakson jälkeen. Minä nauhoitin viime vuonna kaikki Sleepy Hollow'n jaksot Subilta, ja katsoin ne vasta tämän vuoden helmikuussa. Katselin koko kauden viidessä päivässä. Näin sarja toimi hyvin, ehkä jakso viikossa -tahti olisi heikentänyt kokemusta.

Sleepy Hollow nousi syksyllä 2013 yllätyshitiksi USAssa, enkä yhtään ihmettele asiaa. Jotenkin sarjassa kaikki toimi: kiinnostavat henkilöt, mukavia juonenkäänteitä ja mytologiaa, jännittäviä kohtauksia ja huumoria. Pidin myös siitä, että hirviöt olivat vaikuttavan näköisiä. Monissa vastaavissa tv-sarjoissa ne ovat vaatimattomia.

Toinen tuotantokausi käynnistyy Subilla ensi viikon keskiviikkona eli 10. kesäkuuta. Hyvä, että katsoin avauskauden vasta tänä vuonna, niin ei tullut pitkää taukoa. Mutta olen nähnyt väitteitä, että Hollow'n taso laskee kakkoskaudella. Ainakin katsojaluvut putosivat Yhdysvalloissa. Kolmas kausi on kuitenkin varmistettu.

13.06.2015 15:18 #18

Minä lopetin sarjan seuraamisen suosiolla kolmen tai neljän jakson jälkeen, en muista miten oli. Nyt kun se näköjään pyörii toisen tuotantokauden jaksoilla, niin katsoin tuon ensimmäisen ja jäi taas aika meh-fiilis. Katson vielä pari jaksoa, mutta formaattisarja mikä formaattisarja :sad:

Mielenkiinnoton näkemys kiirastulesta, eikös tällasia skuttanäkymiä demoneineen viljelty jo Supernaturalissakin?

Huoleton
Huoleton vastasi aiheeseen: Sleepy Hollow
15.06.2015 10:02 #19

Itsellä katsominen jäänyt näköjään ensimmäisen kauden viimeiseen jaksoon. Toisen kauden ensimmäinen jakso roikkui katselulistallani niin pitkään ilman halua katsoa, että olin poistanut sen listalta.

Tässä sarjassa on lähes kaikki kohdillaan, mutta tästä puuttuu jotain. Onko se sitten riittävä kemia päähenkilöiden välillä, jokin muu tarvittava jännite tai jokin salaisuus, minkä paljastumista odottaa, yms. mutta tämä sarja ei vaan riittävästi innosta. Osittain sanoisin ongelman olevan myös tapahtumien kulussa. Mistään ennusmerkeistä ei voi ennustaa tapahtumia. Tuntuu kuin hahmojen kehityskaarta ei olisi mietitty seuraavaa jaksoa pidemmälle.

Viimeksi muokattu: 15.06.2015 10:02 : Huoleton.

HourglassEyes
HourglassEyes vastasi aiheeseen: Sleepy Hollow
25.06.2015 22:18 #20

Hmm. Tajusin juuri, että 2. kausi on pyörinyt nyt subilla(?) jo kolmen viikon ajan; pitäisköhän tässä ihan oikeesti yrittää pysyä kärryillä?

Valvojat: RaccoonRasimus
Hihhuli, Astorethein, Onraj