• Fere hahmo Kirjoittaja
  • Fere
    Kaartilainen

10.01.2014 18:30 #1 :: Fere
Mistäs leffanne ja sarjanne katsotte?
Tuolla tänään TV:ssä ketjussa tuli puhetta kanavapakettien mielekkyydestä. Se herätti itsellä kysymyksen, että mistä te katselette suosikki sarjanne tai leffanne? Odotatteko ilmaiskanavilta tulevaksi? Kenties jonkin sortin kanavapaketti on hankittuna. Vai onko nykyaikana tähänkin vastaus netin ihmeellinen maailma?

Itse olin kymmenisen vuotta tuossa netin maailmassa kiinni aika tiukasti. Ei paljon tv-ohjelmia tullut katsottua. Mukava kun pystyi valitsemaan kiinnostavaa katsottavaa ja katsomaan sen vielä jopa silloin kun halusi. Nykyään kun perähikiälle on muuttanut ja nettiyhteys on mitä on, niin tuli sitten hankittua tuollainen lautasantenni tuonne pihalle pöjöttämään. Kanavapaketiksi halusin silloisen canalin kanavat, lähinnä tarkoitus leffoja ja sarjoja seurata, eikä haittaakaan ollut että mukana oli discoveryn kanavia.

Paketti olikin kattavampi mitä olin oikiastaan tajunnutkaan ja kanavia on aivan hirveänä, ei mitään mahdollisuutta kaikkia edes katsoa. Kaupan päälisiksi canal vähän muutteli konseptejaan ja muuttui cmoreksi. Tämän mukana omaan pakettiin kuului yhtäkkiä myös maikkarin maksulliset kanavat. Kanava överit :shock: Noh tässä olen nyt kiinni vielä vuoden verran, pitää sitten alkaa katteleen josko jotain pienempää pakettia. Jossain ainakin mainoksia nähny että sais valita 8 kanavaa. Mutta onhan noita leffoja ja sarjoja tullu boksille tallenneltua ja sitten kateltua kun on itelle sopinu, mutta en käsitä kyllä ollenkaan mitä joku noin monella kanavalla tekee.

10.01.2014 18:40 #2 :: Scartti
Mistäs leffanne ja sarjanne katsotte?
Meillä on MTV total mikä lie ja kanavia ihan älyttömästi siihen nähden mitä katsotaan oikeasti (tai minä katson). Formulaa, jääkiekkoa ja muuta urheilua katsoo mies ja poika. Mä katson CMorelta ja Ylen kanavilta leffoja ja sarjoja. Toki myös lainaan, vuokraan ja ostan. Mainoskanavia en kestä sekuntiakaan ja sarjat tulee katsottua netin sivustoilta: watchseries tai Free tv. muoks: Netflix unohtui
Muokannut 10.01.2014 18:51 Scartti

• max hahmo
  • max
    Kapteeni

10.01.2014 21:34 #3 :: max
Mistäs leffanne ja sarjanne katsotte?
Meillä on se kaikkein halvin kanavapaketti, jossa on kaikkea turhaa sälää+Eurosport ja kaksi vapaavalintaista.. lastenkanava ja Turner Classic Movies (josta tulee klassisia leffoja, joita harrastan). Mutta aika pitkälti peruskanavien varassa. Uudet leffat mieluiten teatterissa kuitenkin.

• Dyn hahmo

10.01.2014 21:48 #4 :: Dyn
Mistäs leffanne ja sarjanne katsotte?
Olen harkinnut vakavissani HBO Nordicin tai Netflixin tilaamista, mutta kumpikaan ei tällä hetkellä toimi Linuxin kanssa, niin siinä menee ilo sitten niistäkin. Maksaisin mielelläni siitä ilosta, että voisin katsoa itseäni kiinnostavia leffoja ja sarjoja omalta läppäriltä, ilman että täytyy viritellä pöytäkonetta parempaan asentoon.

TV:tä meillä ei vielä ole, mutta sen hankkimisesta on tässä ollut puhetta, joten täytyy sitten ehkä uudelleen harkita, mitä kaikkea siihen ostaa. Kovin laajalle kanavavalikoimalle tuskin on tarvetta, nuo "katso koska haluat" -palvelut kiehtovat enemmän. En halua järjestää aikataulujani sen ympärille, mihin kellonaikaan mikäkin ohjelma sattuu alkamaan (tai muistaa jaksaa tallentaa niitä, sen puoleen).

Joten joo, aika paljon nykyään tulee katsottua vielä DVD:tä, sekä ostettuja (erityisesti sarjojen boxit) että myös kirjastosta lainattuja. Helmetissä on hyvä valikoima, eikä tätä ilmaista vaihtoehtoa tunnu kovin moni enää suosivan. :)

• Fere hahmo Kirjoittaja
  • Fere
    Kaartilainen

10.01.2014 22:01 #5 :: Fere
Mistäs leffanne ja sarjanne katsotte?

Dyn kirjoitti: En halua järjestää aikataulujani sen ympärille, mihin kellonaikaan mikäkin ohjelma sattuu alkamaan (tai muistaa jaksaa tallentaa niitä, sen puoleen).

• Dyn hahmo

11.01.2014 00:00 #6 :: Dyn
Mistäs leffanne ja sarjanne katsotte?

Fere kirjoitti: Tähän on pakko mainita että itellä ainakin boksissa mahdollisuus valita tallenna sarja vaihtoehto. Niin ei tarvi muistaa kun alottaa se tallennus niin joka viikko sitten tallentaa ilman muistamisia

Kuulostaapa kätevältä, hyvä tietää! Täytyy katsella noita ominaisuuksia tarkemmin, jos tässä päätyy telkkarikauppoja tekemään.

11.01.2014 05:01 #7 :: Warghast
Mistäs leffanne ja sarjanne katsotte?
tulee katsottua kaikki sarjat/elokuvat jostain muualta kuin televisiosta, yleensä tuo vekotin avataan silloin kun joku sukulaisista on käymässä pidemmäksi aikaa.

vielä pari vuotta sitten tuli katsottua kaikki sarjat netin ihmeellisestä maailmasta ja "ilmaisesta nettikirjastosta", mutta nykyään tämän ruotsalaisen viihdepalvelun käyttö on romahtanu nollille.

Laatusarjat tulee katsottua HBO Nordicilta (GoT, Stand-up, boardwalk empire),
Netflix hurraa vieressä miltei jatkuvasti, mutta sielä sarjatarjonta on sen verran vanhentunutta, että toivoisi sinne lisää tavaraa.

Kotimaisiin sarjoihin/elokuviin/yleen tai tositeeveeseen en koske pitkällä kepilläkään.

• VMN hahmo
  • VMN
    Painajainen

11.01.2014 09:02 #8 :: VMN
Mistäs leffanne ja sarjanne katsotte?
Itse tulee katsottua kaikki ihan television kautta. Läppärillä tai koneella en ole vielä oppinut katsomaan ja pidän enemmän isommasta ruudusta.

Mistä sitten ohjelmat tulevat, niin tallentava digiboksi hoitaa ison osan. Hyviä leffoja tulee ihan normikanavilta sen verran paljon, että digiboksi täytyy vähän kerralla ennen kuin kaikki ehtii katsoa (hyvä luoja kun ajattelinkin vain niitä maksukanavia, kokoajan hyviä leffoja...) Sarjat tulee katsottua perinteisiltä DVD-tuotantokausilta.

Kiinnostaisi kyllä joku HBO hankkia, mutten millään ehtisi katsoa siihen tahtiin. Eli sarja kerrallaan ja sitten ostaa vaikka uuden.

11.01.2014 09:26 #9 :: Narri
Mistäs leffanne ja sarjanne katsotte?

Warghast kirjoitti: ainut mitä pitää etsiä kissojen ja koirien kanssa netistä on BBC:n sarjat ja dokumentit, joita kaikkia ei esim näe britteinsaarten ulkopuolelta.

Mitä ihmettä?! Sieltä Yleltähän juuri tulee niitä BBC:n sarjoja ja dokumentteja?

11.01.2014 10:05 #10 :: Warghast

11.01.2014 10:08 #11 :: Rasimus
Mistäs leffanne ja sarjanne katsotte?
Olen julkisten kanavien varassa, koska en kanavapaketeista ja muista välitä maksaa. Syy: samat ohjelmat niilläkin pyörivät uudestaan ja uudestaan. Pitäisi maksaa vain ekasta kuukaudesta, sitten olla loppuvuosi ilman, jos haluaa optimoida tarjonnan ja kustannuksen.

Nettiohjelmapalvelut eivät nekään houkuttele, vaikka olisivatkin käteviä (myönnän sen). Minulla kun on tämä pakkomielle saada omilla ehdoillani pysyvään säilöön jos johonkin hyvään satun törmäämään, ja se ei ole ihan helppoa Netflix yms. streamien kanssa :huh:

Joten elokuvat tulee katsottua videovuokraamosta / teatterista, tai TV:stä jos olen jotain missannut "ei nyt niin kauhean kiinnostavina". Jos jostain pidän, niin TV:stä otan joko tallennukseksi tai sitten ostan dvd:n / blurayn.

TV-sarjat kärsivät yleensä mielivaltaisista lähetysajankohdista ja kuvanlaaduista (etenkin YLE ansioituu silloin tällöin teknisellä tunaroinnilla), joten hyvät sarjat tulee ensin bongattua TV:stä ja sen jälkeen ostettua tuotantokausipaketteina.

Joskus kuulen puskaradion kautta jostain lupaavasta sarjasta joka ei Suomessa ikinä pyöri, ja vilkaisen sen ekan jakson tv-yhtiön omilta sivuilta (vaikkakin joskus pitäisi huijata IP-osoite näyttämään amerikkalaiselta jotta saisi tutustua sarjaan - mikä itu siinä on markkinoinnin kannalta?) ja sitten otan riskin ja hankin ekan tuotantokauden dvd:nä. Tätä tosin tapahtuu nykyään hyvin, hyvin harvoin, ja tulokset ovat sen verran vaihtelevia ettei moiseen sika säkissä -touhuun viitsi enää ryhtyä.

Harvinaisempien tapausten kanssa (70/80-luvun vähemmän klassikkosarjat ja elokuvat, jotka ovat sittemmin kadonneet kuin se kuuluisa pieru saharaan) tulee turvauduttua torrent-palveluihin ym. Mutta silloin todellakin on kyse sellaisesta materiaalista, jota ei muuten saa käsiinsä edes ulkomailta. Vuosien varrella tapahtuneet pelitalojen ym. kaatumiset ovat opettaneet edes jonkinlaista solidaarisuutta hyviä sisällöntuottajia kohtaan. Eli "EI" piratismille, jos vain suinkin mahdollista ja järkevää.

Mutta sitten pitää mennä hieman sivuraiteelle ja sanoa, että olen ihastunut harrastelijasarjoihin (tai pikemminkin pienen budjetin puoliammattilaistuotantoihin), joita jaellaan esim. YouTuben kautta. Netin fanisarjat kuten Fallout Nuka Break tai itse Felicia Dayn tähdittämä The Guild esimerkkeinä ovat itseasiassa aika mainiota viihdettä, joka ei ehkä laadullisesti kilpaile kaupallisten yhtiöiden tuotantojen kanssa, mutta joita pitää arvostaa pelkästään sen takia että ne ovat niinkin hyviä kuin ovat lähtökohtansa huomioon ottaen.

Mun boksissa kanssa, mutta siinä oli sellainen huono puoli että ajastus poistui heti jos sarjan jakso ei tullutkaan tietyssä aikaikkunassa. Lienee sellainen ominaisuus, että ajastus yrittää olla liian viisas ja päättelee sarjan päättyneen jos ei jaksoa tulekaan enää samana iltana kuin aina ennenkin. Pitäisi katsoa, onko laitteen firmispäivitykset parantaneet tilannetta :huh:

11.01.2014 21:54 #12 :: Narri
Mistäs leffanne ja sarjanne katsotte?

Warghast kirjoitti: jostain kumman syystä yle löytää BBC:n ohjelmistosta ainoastaan ne ohjelmat mitkä itseä ei kiinnosta vähääkään, ja sen muun sonnan seasta sitä yhtä tai kahta hyvää pätkää ei jaksa seuloa.

Doctor Who, Sherlock, Misfits, Orphan Black (Areenassa), Copper (tulossa), Crickley Hallin salaisuus (kauhusarja, menee parhaillaan), Luther, Ontto kruunu jne. Brittisarjoja, mielestäni ihan laadukkaita, tulee Yleltä solkenaan.

Mitä sarjoja/ohjelmia Yleltä uupuu?

11.01.2014 22:44 #13 :: Warghast
Mistäs leffanne ja sarjanne katsotte?
TV ohjelmia, joiden jaksoja saa metsästää netistä tai latailla laittomasti kun laillista kanavaa ei vaan ole:

QI /QI XL
Stories from the Dark Earth
Great continental railway journeys
Hidden Histories
Hidden Kingdoms

Lisääkin varmaan on mutta juuri nyt ei muista nimiä :smile: . Yleisesti tuntuu että suomen televisiosta ei tule mitään järkipainotteista, ainoastaan joko turhauttavaa tositv soopaa, mukadokumenttejä (tyyliin 4D: Isäni on avaruusolento! tai 5D: Siis niinq mullei mitään ihq päällepantavaa!) tai vuosia vanhoja jaksoja sarjoista :sad:
Tykännyt: Moonlord

• Mab hahmo
  • Mab
    Baronetti

11.01.2014 22:46 #14 :: Mab
Mistäs leffanne ja sarjanne katsotte?
^^ Vielä jatkaisin sen verran, että GoT, Boardwalk Empire ynnä muut HBO:n sarjat ovat nimenomaan Ylen kautta katsottavissa, mikäli ei halua/voi maksullisia kanavia hankkia. (No ok, nämä eivät ole BBC:n tuotantoa, mutta ajattelin kuitenkin mainita asiasta.)

Ja toisin kuin mainoskanavilla, Ylen ohjelmia ei mainokset katkaise (vaikka omien ohjelmien mainoksia on kieltämättä lisätty viime aikoina aika paljon ohjelmien väliin. Nykyään ei voi enää luottaa siihenkään, että Ylen ohjelmat alkaisivat ajoissa :evil:)

Edit. Warghast ehti näemmä väliin
Muokannut 11.01.2014 22:47 Mab Syy: hitaus

11.01.2014 23:38 #15 :: Narri
Mistäs leffanne ja sarjanne katsotte?
Suuri osa noista Warghastin luettelemista ohjelmista on minulle täysin tuntemattomia, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Vaikuttavat silti niin kulttuurisidonnaisilta, ettei niitä edes voi Suomessa näyttää.

QI-visaa olen muutaman jakson nähnyt. Se on sellaista sanaleikkiä ja brittiläistä kylttyyrihupailua, ettei sitä voi tänne tuoda... vaikka maailman paras tietokilpa onkin.

12.01.2014 08:56 #16 :: Warghast
Mistäs leffanne ja sarjanne katsotte?
ja juurikin tuon ennakkoluulon takia, niitä ei tuoda suomeen, ja siksi suomen televisiossa ei näytetä mitään katsottavaa ohjelmaa.

suurinosa noista sarjoista käsittelee joko arkeologiaa, historiaa, kulttuuriantropologiaa tai kaikkien kolmen sekoitusta, pari on komediasarjaa,yksi autoiluohjelma (muistaakseni maailman katsotuin viihdeohjelma jopa) ja tietovisa, pari stand-up komediaa (muutakin kuin näitä suomalaisia "heh heh" tason vitsinvääntäjiä) luonto-ohjelmia ja matkailua. tietääkseni mikään noista ei ole yksin omaan brittikulttuuria.

12.01.2014 12:27 #17 :: Echramath
Mistäs leffanne ja sarjanne katsotte?
Top Gearin oikeudet Suomeen on ostanut maikkari. En tiedä näyttääkö se jaksoja takaperin ja väärässä järjestyksessä kolme vuotta myöhässä, kuten Suomen tv:llä on tapana.

12.01.2014 13:29 #18 :: Warghast
juu.. näin se tekee..

• Sini hahmo
  • Sini
    Arkkivelho

12.01.2014 15:11 #19 :: Sini
Mistäs leffanne ja sarjanne katsotte?
Minä ilmoittaudun kanssa yhdeksi niistä ihmisistä, joka ei voi sovittaa aikataulujaan joidenkin tv-ohjelmien mukaan. Ajastava digiboksi meni aiemmin ihan tukkoon, kun ei sitten niitä ohjelmia ehtinytkään katsomaan. Luovuin sitten siitäkin, kun tv-kanavilla alkoi olla näitä nettikanavia, joista ohjelman voi katsoa viikon ajan - siihen saatan selvitä. DVD-levyinä on kanssa tullut ostettua sarjoja, mutta nyt sekin alkaa käydä turhaksi, kun hankimme Netflixin. Ei mua haittaa, että siellä on vanhoja sarjoja, kun en niitä kerran ole nähnyt. Ja koska en pyöri missään tv-fandomeissa, niin ihan sama vaikkei sieltä kuumimpia uutuuksia löydäkään.

Katsottavaa riittäisi niin ettei vuorokaudessa tunnit riitä, ja olisi se kiva ehtiä välillä lukeakin!

12.01.2014 15:12 #20 :: The Big Bad Wolf
Mistäs leffanne ja sarjanne katsotte?
Sarjoista seuraan vain Gleetä, koska perinne. Kohta kai aloitan Putouksen (mitä en voi myöntää ääneen.) Tulevaisuudessa todennäköisesti joudun turvautumaan kaverin tallentavaan digiboksiin Gleen kanssa, kun Putous pitää katsoa suorana omasta telkusta. Tavallaan seuraan myös Grimmiä, vaikka seuraaminen on kait väärä sana kun katson tokaa tuottaria mieluummin DVD-boksilta. (Kiitos Joulupukki!)

Leffat suoraan teatterissa tai DVD:ltä. Kavereiden kanssa useinmiten, ei muuten saa aikaiseksi. Joskus erittäin harvoin, kun onnistun jättämään itseni yksin kotiin, katson yleensä jotain romanttista randomia komediaa telkkarista.

Luen ennemmin. Ruudun edessä istuminen puuduttaa. (Nimim. vähintään kolme tuntia päivässä koneella, vuorokaudesta loput Lumialla.)

Valvojat: RaccoonRasimus