Spekulointia tulevista Stephen King-filmatisoinneista

Pate64
Pate64 loi aiheen: Spekulointia tulevista Stephen King-filmatisoinneista
04.05.2014 21:11 #1

Kauhun mestari teki hiljattain jatko-osan legendaariselle Hohdolle. Kirjan oltua lievä pettymys, herää kysymys, saataisiinko siitä kunnon elokuva aikaiseksi. Kubrickin klassikko, vaikkakin vaikuttava, poikkesi muutamilta olennaisilta osiltaan Kingin tekstistä, joten miksei vaikka tehdä Hohto 1 ja 2 leffat kokonaan uusin voimin?
Toinen turhauttavan pitkään spekuloitu filmatisointi on eeppisen Dark Tower-fantasiasaagan eläväksi saattaminen. Ohjaaja Ron Howard sanoi äskeisessä haastattelussa, että on vannonut hiljaisuuden valan Tower-filmin tiimoilta. Mitään ei ole siis sen eteen vielä aloitettu :(
Kuten kaikki Torni-saagan lukeneet tietävät, että sen saattaminen valkokankaalle on varsin haastava tehtävä ja toivottavasti kun se joskus tehdään, asiaan paneudutaan riittävällä vakavuudella.
Aina voidaan spekuloida castingilla kuitenkin... harmi kyllä, täydellinen Rolandin tosi maailman ilmentymä, Clint Eastwood on jo liian vanha rooliin. Mahdollisista Rolandin esittäjistä tulee mieleen esim. Hugh Jackman, hänellä voisi olla vaadittavaa intensiivisyyttä. Olen myös aina kuvitellut Susannahin Jada Pinkett Smithin näköiseksi :)
Torni-saagan rinnakkaiset todellisuudet, takautumat ja absurdit ilmiöt a la arvoituksia rakastava paholaisjuna asettavat kyllä riman korkealle filmintekijöille...

foxkeegan
Kisälli
foxkeegan vastasi aiheeseen: Spekulointia tulevista Stephen King-filmatisoinneista
05.05.2014 18:39 #2

Itse luin joltain elokuvasivustolta huhuja Warner Brossin suunnitelmista tehdä Hohdolle jatko-osa joskus viime vuoden viimeisellä neljänneksellä. Kingin kirjaa ei tuolloin vielä oltu julkaistu eikä välttämättä edes tiedotettu työn alla olevaksi. Itse en ainakaan ollut siitä tietoinen.

En ole kirjaa lukenut mutta aika monissa arvosteluissa on mainittu sen olevan poikkeuksellisen suoraviivainen Kingin kirjaksi. Tuli heti mieleen, että onko se kirjoitettu sellaiseksi juuri elokuva-adaptaatiota ajatellen. Perinteisesti King-leffojen suurin ongelma on juuri kirjojen hyppiminen eri aikatasoilla sekä reaalimaailman ja päähenkilö(ide)n päänsisäisen maailman välillä. Tiedä sitten, onko tuollainen oikeasti suunnitteilla. Huhut on kuitenkin vaan huhuja, niitä ja idean tasolle jääneitä projekteja on Hollywood täynnä.

Ehkä fiksumpaa olisi toteuttaa Tohtori Uni televisiolle minisarjana? Mick Garrisin ohjaama Hohto -minisarja on jo olemassa. Näin väistettäisiin myös se ongelma, mikä väistämättä syntyisi Hohdon (Kubrickin elokuva) ja Tohtori Unen (Kingin kirja) yhteensovittamisesta. Itse en oikein usko, että alkuperäistä Hohtoa oltaisiin jo kolmatta kertaa filmaamassa. Kubrickin Hohto ei tunnu millään muotoa vanhentuneelta ja King/Garris minisarja sai positiivista palautetta lähinnä juuri Kingin faneilta.

Valvojat: RaccoonRasimus
Uusin jäsen: Serafia Alho