Constantine -tv-sarja

Rasimus loi aiheen: Constantine -tv-sarja
12.07.2014 14:26 #1

Eka jakso "vuoti" torrenttina internettiin ennen aikojaan, joten pitihän se tsekata ja pistää kokeeksi oma ketjukin pystyyn.

Hellblazer oli siis DC-yhtiön (Batman, Teräsmies, Arrow...) ei-spandex-sarjoja, Vertigo-nimikkeen alla julkaistu aikuinen, välkky, ja syystäkin 25 vuotta sinnitellyt sarjakuva. Lopettamisensa jälkeen päähenkilö John Constantine palasi kuulemma kertaluokkaa teinimmässä Constantine ja The New 52 -supersankarisarjiksessa (en ole kumpaakaan lukenut, joten pidättäydyn voimakkaista mielipiteistä). Useimmille riisiläisille hahmo lienee tutumpi yksinään ihan ok:sta Keanu Reevesin Constantine-elokuvasta, jota en menisi kutsumaan uskolliseksi Hellblazer-adaptaatioksi.

Onko tv-sarja sitten hyvä? Ekan jakson perusteella näytti siltä, että täähän voisi toimiakin. Mutta oikeasti pystyy sanomaan vasta tuotantokauden puoliväliin mennessä.

Onko tv-sarja sitten Hellblazer? Tartteeko edes vastata? Ei ole, mutta yrittää olla ja pääsee hehtaarille. Tosin hahmon habitukselle tärkeä tupakointi ei käy Jenkkilän kaapelikanavien ulkopuolella, eli poissa ovat Johnin harkitusti esittämät kohtaukset, joissa hän astuu varjoista pelkän sätkän tai sytkärin tuikkeen valaistessa hänen kasvojaan dramaattisesti, valmiina bluffaamaan enkeleitä ja demoneita maineellaan. Lisäksi, jaksolla kesti vain viisi minuuttia siirtyä Johnin kotikonnuilta Lontoosta Jenkkilään, jossa sitten ilmeisestikin Supernaturalin tapaan matkataan ristiinrastiin demoneita ja hirviöitä hoitelemassa, samalla kun isossa juonikuviossa mietitään mitä isoa on tulossa tähän meidän maailmaan.

No, ainakin kuvioissa on Johnin mielisairaalatausta epäonnistuneen manauksen jäljiltä, Constantinen kuivakka huumori, asenneongelma sekä Taivasta että Helvettiä kohtaan, taksikuski-Chas (tosin sellaisilla ominaisuuksilla, joita en muista sarjiksesta - mutta en ole kaikkea Hellblazeria edes lukenut), ja trenssitakki krakan kanssa. Fanit ovat jo bonganneet paljon viitteitä laajempaan DC-universumiin (okkultistisempia spandex-hahmoja...). Jakson loppukohtaus antaa myös ymmärtää, että käsikirjoittajat ovat oikeasti perehtyneet siihen, mihin Constantinen "(taika)voimat" usein perustuvat: kusetukseen.

Toivoa ainakin on, että sarja löytää muotonsa alkujaksojen fanipalautteen jälkeen.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Viimeksi muokattu: 18.07.2014 20:29 : Iivari.

Wanda
Wanda vastasi aiheeseen: Contantine -tv-sarja
18.07.2014 17:13 #2

Itsekin katsastin jakson juuri. Ehdottomasti tulen katsomaan ainakin muutamat seuraavista jaksoista, mutta en ole vielä varma tuleeko minusta mikään vannoutunut fanittaja. Kuten sanoit Rasimus, ekan jakson perusteella ei vielä tiedä mitään muuta kuin, että se osuu hehtaarin säteelle Constantinesta. Ja olihan lopussa hieman tupakointiakin.

“Most people who deal in words don't have much faith in them and I am no exception.”

23.11.2014 16:37 #3

No nyt on ehtinyt Constantine-sarjaa tulla viisi jaksoa.

Lopullinen lähetetty pilotti oli alkuperäistä vuotanutta pilottia tökerömpi. Naispääosa nimittäin päätettiin heivata sarjasta turhan puisevana ja vaihtaa sarjakuvista tutuksi Zediksi, mikä johti pilottijakson saksimiseen uuteen uskoon. Sinänsä ihan hyvä, sillä sarjassa vihjataan siihen suuntaan, että Zedin roolikin on ehkä sama kuin sarjiksissa - kotoa karussa jne.

Toinen osa oli jo ihan laadukasta, mutta ei erinomaista. Tosin alkoi syntyä epäilys, että Constantine on taas yksi Supernatural-henkinen "viikon hirviö" sarja. Sinänsä sopivaa, sillä Supernatural on lainannut paljon juuri Hellblazer-sarjiksesta, Castielin pukeutuminen silmiinpistävimpänä.

Kolmas jakso "Devil's Vinyl" antoi jo vähän osviittaa, että sarjasta voi tulla hyvä, ja että Constantine ei ole ihan puhtoinen tv-sarjasankari. Erityisesti viihdyttää kuinka Constantinen tupakointi on kuitenkin sarjassa läsnä, vaikka häntä ei voidakaan näyttää suoranaisesti sauhuttelemassa. Ellen ihan erehdy, tuosta melkein-mutta-ei-ihan-sauhuttelusta tulee sarjan oma sisäpiirivitsi ajan myötä.

Vasta neljäs jakso "A Feast of Friends" räjäytti potin kierrättämällä alkuperäisen sarjakuvan muutaman ekan numeron synkeää tarinakokonaisuutta. Vaikka vähän oli yksityiskohtia siistitty (mm. Gary Lesterin Afrikassa tapaama demoniansa oli sarjiksessa nälkiintynyt pikkulapsi, sarjassa suht' aikuisen näköinen mies) niin loppu teki Constantinesta juuri Hellblazerista tutun ystäviään manipuloivan paskiaisen. En muista ihan tasan tarkkaan miten sarjiksen tarinassa meni, mutta tv-sarja teki Constantinen tempusta vieläkin hyytävämmän kuvaamalla Garya sarjisesikuvaansa sympaattisempana.

Viides jakso olikin paluuta rutiiniin. Jim Corriganin poliisin muistan DC-sarjiksistakin nimenä, Wiki tiesi sanoa tämän olevan Spectre-niminen kuollut trikoopelle. Eeh...

Kyllä tämä sarja hyvä on, ja sille toivoo ensimmäistä tuotantokautta pidempää ikää. Meni samantien virallinen dvd ostolistalle, kunhan vain sellainen ilmestyisi joskus.

iju
Teknikko
iju vastasi aiheeseen: Constantine -tv-sarja
23.11.2014 17:16 #4

>en muista ihan tasan tarkkaan miten sarjiksen tarinassa meni,

Constantine ja Gary manaavat demonia pulloon. Kaikki menee hyvin kunnes juuri ennen demonin laskeutumista Gary huomaa ettei Constantine ottanut pulloa mukaan.

"Hups."

[NiTessine] Joo, no, tosta viestistä ei tiedä pitäiskö sitä kommentoida vai vertaisarvioida.

24.11.2014 22:33 #5

Olen katsonut kolme jaksoa ja sitten jäin odottelemaan tietoa, että päätyykö sarja romukoppaan vai ei. Onneksi ei. Tämä sarja siis sai jo kuulemma lopetustuomion, mutta sitten heräsi eloon. Hiukan tiukkaan kisaanhan sarja joutui, kun tällä hetkellä telkussa on tämän tyylisiä jo niin monta: jo mainittu Supernatural, Grimm, Gotham, Sleepy Hollow yms. Harva on kuitenkaan näin synkkä kuin Constantine. On myös hiukan erikoista, että saman lafkan sarjakuvista kolme aloittaa uuden telkkusarjansa juuri samana syksynä.

En ole aivan päässyt vielä kiinni tähän sarjaan, enkä oikein ole varma tahdonko... Constantinen näyttelijä vaikuttaa olevan hyvin irti hahmostaan tai jotenkin en ole vielä saanut itseäni välittämään sarjan henkilöistä ollenkaan. Sarjakuvaa muistan joskus lukeneeni, mutta en kyllä tarkempia juonikuvioita...

26.11.2014 11:52 #6

Itseasiassa päätyy romukoppaan näillä näkymin. Tai on hilkulla päätyä. Odottelevat lopullisia katsojalukuja. Jos ei ihmeitä tapahdu, niin sarja jää ensimmäisen tuotantokauden 13 jaksoon.

Domen artikkeli aiheesta

Toisaalta Wikin mukaan ne katsojaluvut olivat parhaimmillaan pilotissa, sitten tipahtivat toiseen jaksoon (normaalia), mutta ovat sen jälkeen olleet nousussa. Dracula tosin sai lähteä pilottiakin korkeammilla katsojaluvuilla.

13.01.2015 13:47 #7

Nyt viikonloppuna sarja palaa taas (ulkomaan) töllöön muutamaksi jaksoksi ja se on sitten ohi (jollei TV-yhtiö tykkää katsojaluvuista [ja torrent-latausten määrästä]).

Pikkulinnut ovat kertoneet, että joku viimeisistä jaksoista perustuu yhteen parhaimmista Hellblazer-tarinoista "Hard time" (Oz, Kylmä rinki -henkinen vankilareissu). Toivottavasti pitää paikkansa, sillä edellinenkin sarjakuvista ammennettu tarina ("Feast of friends") oli parasta Constantinea tähän asti.

16.02.2015 17:49 #8

Jatkan yksinpuheluani aiheesta, sen verran rakas aihe :tongue:

Ei muuten ollut Hard timen kanssa mitään tekemistä jaksolla.

Contantine tv-sarja sai sitten kirveestä, vaikkakaan tv-yhtiöitä ei voi syyttää yrittämisestä (vaihtoivat otollisempaan lähetysajankohtaan ja yrittivät promootiota mm. yliopistoilla jne. tapahtuvilla etukäteisnäytännöillä). Huhut kertovat että sarja saatetaan "pelastaa" Syfy-kanavalle. Toisaalta kiva, että se saisi jatkua ja vieläpä sellaisella kanavalla, jota ei sensuuri pahemmin kiusaa. Mutta että Syfy, joka on ansioitunut lähinnä epäammattimaisella skeidalla? Voi vittu...

No, mikä on loppuvaikutelma nyt kun kaikki 13 osaa on nähnyt?

Sarja on ihan hyvä. Se voisi olla myös erinomainen, mutta ihan siihen se ei yllä. Suurimpana syynä standardiformaattimuoto ympäri Amerikkaa (blah) vaeltelevine sankareineen ja viikon hirviöineen. Valittamisen aiheita on ollut myös sisäsiisteys, mutta siitä tajuttiin pikkuhiljaa luopua sarjan edetessä. Kuuluisa tupakointikieltokin on näemmä saanut lähteä viimeisistä jaksoista. Ja siinä missä nälkädemonijaksossa pikkulapsi oli vaihdettu aikuiseen miehen, niin myöhemmissä jaksoissa alkoi olla sellaista hellblazermaista brutaaliutta että olisi ollut kiva nähdä kyseinen jakso viimeisten joukossa. Sarjakuvasta ammennettiin ideoita noin puolet ajasta, mutta täysin uskollisia sovituksia ei esiintynyt.

Supernatural on tämän tyylin hoitanut jo aiemmin, ja Constantine ei tarjoa sinänsä mitään erilaista. Mikä ei siis ole moite. Itseasiassa Supernatural loppuu pakostikin aikanaan, joten Constantine olisi silloin hyvä korvike, jos se vain jatkuisi.

Päähenkilö on muuten ihan riittävän Constantine jopa ketjupolttamista myöten. Eniten ärsytti Johnin epäsarjismainen kaikkitietävyys, ja liian helppona ratkaisuna Constantinen resurssiongelmiin hänen majoittamisensa kaiken maagisen tietämyksen sisältävään Mysteerien taloon (paitsi että sitä ei niin koskaan nimetty). Sarjiksissa mun muistikuvan mukaan Constantine oli usein aika pihalla ja joutui selvittämään kirjoista ja lukuisilta kontakteiltaan mitä nämä tiesivät olevan tapahtumassa.

22.02.2015 10:51 #9

Nyt on katsottuna lähes koko eka kausi. (Katson viimeisiä jaksoja parhaillaan.)

Musta tuntuu, että tämä on saanut kirveestä, koska
A) Turhan sekavaa toimintaa. Jos ei ole lukenut sarjista tai muuten törmännyt Constantineen, sarjassa puhutaan todella sekavia. Maailma tulisi selittää paremmin eli mitkä hahmot ovat todellisuutta, koska tällaisissa sarjoissa joissain on vampyyreja, toisissa ihmissusia ja kolmansissa vain enkeleitä ja demoneita.
B) Kaikilla päähenkilöillä on joku mystinen menneisyysjuttu, mutta kenenkään kohdalta sitä ei ole katsojalle avattu. Kuitenkin menneisyyteen ja niiden tapahtumiin viitataan joka jaksossa. Alkaa ottaa jo hiljalleen kuulaan, kun ei tiedä mitä tapahtui New Castlessä, kikkarapäänaisen kotona, yms
C) Päähenkilö. Kaikkitietävyys ärsyttää muakin. Nyt on paljon ollut sarjoja, joissa miespäähenkilö tietää kaiken. Kirjojen selailu on ehkä ajateltu tekevän sarjasta liialti Supernaturalin kaltainen. Lisäksi Constantine puhuu jenkeille epäselvää aksenttia (valitettavaa, mutta todellisuus on ettei jenkit pakosti jaksa katsoa sarjaa, jossa britti on päähenkilö. Tiedän tämän olevan yleistys, mutta minä myös sorrun monesti siihen etten jaksa katsoa esim ranskalaisia elokuvia paljolti, koska se aksentti ärsyttää.)

Tässä sarjassa on selkeästi mahdollisuudet olla mahtava. Musta Syfy on täydellinen paikka tälle sarjalle, koska tämä on kuitenkin yliluonnollinen niin kuin kaikki Syfyn sarjat.

22.02.2015 12:35 #10

Ai niin. Toi sekavuus kanssa. Joissain jaksoissa tuli vähän "miksi ne noin teki?"-fiilis yhdessä "miten tähän tilanteeseen nyt päädyttinkään?"-fiiliksen kanssa. Aivan kuin käsikirjoituksia tai jaksojen leikkausta olisi välillä vähän hätäisesti viritelty liian myöhään.

Vähän tulee noin periaatteesta ikävä sarjaa, mutta lakkauttamisen ymmärtää koska se ei nyt kuitenkaan ollut mitään ennennäkemätöntä.

Saatan olla Syfyn suhteen vähän epäileväinen sen jälkeen kun olen nähnyt sen logoa kantavia elokuvia tyyliin Encrypt . Täytyy tosin totuuden nimessä pienen faktojen penkomisen jälkeen myöntää, että TV-sarjapuolella Syfy on pärjännyt vähän paremmin. Esim. Eurekasta en itse pitänyt, mutta suurin syy siihen oli sarjan tyylivalinta.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Viimeksi muokattu: 22.02.2015 12:36 : Rasimus.

22.02.2015 13:34 #11

Syfy on musta ollut aika peruslaatunen scifi-/fantasiasarjojen kanssa. Moni heidän sarja on vähän vajaa, jotta mä jaksaisin kiinteästi seurata, mutta riittävän kiinnostavia katsottavaksi tarpeen tullen. Eli vähän kuin Constantine.

30.10.2015 15:34 #12

Kiva ettei hahmoa ole ihan täysin kuopattu. Constantine vierailee Arrow-sarjassa . Mieluiten kyllä näkisin hahmon uuden nousun Constantinen kakkoskaudessa, sillä ykköskausikin meni koko ajan parempaan suuntaan.

Valvojat: RaccoonRasimus
Uusin jäsen: Antero Stenhammar